#تاریخ_اسلام
#شبهه
⁉️چرا بعد از رحلت نبی اکرم افکار و عقاید عرب دوباره به دوران جاهلیت خود بازگشت؟ ایا این امر نشان دهنده این نیست که آن حضرت نتوانستند رسالت خود را به خوبی به پایان برسانند؟
📌قسمت اول
1️⃣ نتیجه رسالت رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) را اگر هم اکنون مشاهده کنیم نمی توان چنین عقیده ای داشت که حضرت در رسالتشان ناموفق بودند، زیرا هم اکنون تعداد شیعیان بسیاری وجود دارد که گواه بر این مدعاست.
در مورد بازگشت به جاهلیت نیز این گونه نیست که بگوییم تمام عقاید آن ها بازگشت به جاهلیت کرد، بلکه در برخی موارد مهم همان راه جاهلیت را در پیش گرفتند و با حکم خدا مخالفت ورزیدند و بعد از مدتی از اشتباه خود بازگشتند.
شیعیان به تبع امامان بزرگوارشان برای صحابه پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) ارزش بسیاری قائلند. اما نکته ای که شیعیان بر آن اتفاق دارند و عقل سلیم هم می پذیرد این است که صرف صحابی بودن و یا هجرت کردن از دیار خود دلیل نمی شود آن ها همگی سعادت مند شوند و بر هدایت باقی بمانند.
تاریخ اسلام خود بزرگترین گواه بر این ادعاست. چه نفاق هایی که در زمان پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) صورت نگرفت و چه خون هایی که بعد از ایشان به زمین ریخته نشد!
2️⃣متاسفانه برخي با استناد به برخی از احاديث موجود در كتب شيعه، فرصتی پيدا كرده اند تا به هجمه و افترا عليه شيعه بپردازند و شيعه را گروهي معرفی كنند كه قائلند به اینکه بعد از وفات رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم)، همه مسلمين به غير از تعداد اندكی كافر و مرتد شدند!! مثلا "بريد بن معاويه" از ابن جعفر (عليه السلام) نقل مى كند كه فرمود: همه مردم بعد از پيامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) بازگشتند مگر سه نفر: مقداد بن اسود، ابوذر غفارى و سلمان فارسى. سپس مردم شناخت پيدا كردند و ملحق شدند.(1)
◀️ امامیه با دلایل مختلف این مطلب را رد می کنند و جدای بحث سندی که بر برخی از روایات اشکال وارد می کنند(2) از لحاظ دلالی نیز چنین سخنی را رد می کنند:كساني كه خلافت علی (عليه السلام) را قبول داشتند محدود به اين چند نفر نبودند بلكه بسياری از بني هاشم و غير بنی هاشم در منزل علی (عليه السلام) تجمع كرده بودند و با آن چه كه در سقيفه اتفاق افتاده بود مخالفت می كردند و از آن جا نرفتند مگر با تهديد و اجبار.
◀️ابن قتيبة می گويد: زمانی که انصار با ابوبکر بيعت کردند، بنی هاشم و زبير بن عوام ـ که خود را از بنی هاشم به شمار می آورد ـ دور علی بن ابی طالب جمع شدند ... (3).
◀️ هم چنين يعقوبی در تاريخ خود می گويد: "وکان المهاجرون والأنصار لا یشکّون فی علی"(4) تمام مهاجرین و انصار، در این که علی (عليه السلام) خلیفه است، شکّی نداشتند.
چگونه ممكن است گفته شود مردم مرتد شدند مگر سه نفر در حالی كه صدوق (رحمه الله علیه) تعدای از منكرين خلافت ابوبكر را ذكر می كند كه بالغ بر 12 نفر از مهاجرين و انصار بودند.(5)
⁉️چگونه ممكن است منظور از اين روايات معنای ارتداد ايمانی و فقهی باشد در صورتی كه در بين آن ها اشخاصی بودند كه شيعه و سني بر علو درجات آن ها شهادت داده اند؛ امثال: بلال الحبشی، حجر بن عدی، أويس القرنی.(6)
📚پی نوشت:
(1) الاختصاص، ص 6
(2) بحوث في الملل والنّحل - ج ٦، ص 421-425،
(3) الإمامة و السياسة ـ ج1 ، ص 28،
(4) تاریخ یعقوبی: ج 2، ص 124،
(5) الاحتجاج: 75 ـ 76 طبرسی،
(6) نهج البلاغة، نامه 62.
🔺انتشار این پست،گامی ست در مسیر آگاهی
#نشر_حداکثری
🌏 @masir_agahi
6 اثبات نزول تدریجی قرآن به وسیله وحی.mp3
1.95M
#تاریخ_اسلام
#سلسله_جلسات
🔻تأملاتی👆🏻 درباره حیات پیامبر (صلی الله علیه و آله) پیش از بعثت
◀️صوت 7 : دین پیامبر صلی الله علیه و آله و عصمت ایشان پیش از بعثت چگونه بود؟
⭕ دکتر سعید طاووسی مسرور (دکتری تاریخ اسلام)
🔺انتشار این پست،گامی ست در مسیر آگاهی
#نشر_حداکثری
🌏 @masir_agahi
#معرفی_کتاب
🔻عنوان : از گنجیابی تا باستانشناسی
〽️این کتاب از تازههای انتشارات کتابخانه ملی ایران است که به بازخوانی رویکردهای ایرانشناسان و باستانشناسی ایران در دوره قاجار و پهلوی اول میپردازد.
〽️باستانشناسان اروپایی که در جستوجوی آثار عتیقه به ایران آمدند
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «از گنجیابی تا باستانشناسی» نوشته علیمحمد طرفداری است که به رویکردهای ایرانشناسی پرداخته که در جستوجوی آثار عتیقه و کاوشهای باستانشناسی به ایران» آمدهاند.
〽️کتاب «از گنجیابی تا باستانشناسی: ایرانشناسان اروپایی و باستانشناسی ایران در دوره قاجار و پهلوی اول» از سلسله کتابهای «ایرانشناسی و اسلامشناسی» است و نشان میدهد که اروپاییان در زمره نخستین کسانی هستند که مسأله نگاه و برخورد اقتصادی و تجاری با آثار عتیقه و تاریخی را در ایران و سایر نقاط جهان رواج میدهند.
〽️در این کتاب، اطلاعاتی درباره پیشینه کاوشهای باستانشناسانه در تاریخ ایران و اسلام و دوره قاجار، سیر تاریخی حضور ایرانشناسان و سیاحان اروپایی در حفاریهای گنجیابی و گردآوری آثار عتیقه در دوره قاجار و پهلوی اول و بازخوانی رویکردهای ایرانشناسان در جستوجوی آثار عتیقه و کاوشهای باستانشناسی ایران ارائه شده است.
〽️همچنین سیر تحولات کاوشها و باستانشناسی شرقشناسان و ایرانشناسان اروپایی در تخت جمشید، مبانی حقوقی مالکیت آثار باستانی در ایران و غارت میراث تمدن باستانی در جیرفت از دیگر مطالبی است که در این کتاب مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. ادامه : http://www.ibna.ir/fa/book/285327
#تاریخ_اسلام
⁉️ شبهه :
چرا بعد از رحلت نبی اکرم افکار و عقاید عرب دوباره به دوران جاهلیت خود بازگشت؟ ایا این امر نشان دهنده این نیست که آن حضرت نتوانستند رسالت خود را به خوبی به پایان برسانند؟
🔰قسمت دوم
3️⃣ تعداد بسياری از اصحاب در ركاب اميرالمومنين (عليه السلام) بودند و حضرت را در جنگ ها ياری می كردند. هم چنين شيعيان هفتاد نفر از نقبا كه از اصحاب رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) بودند را مدح می كنند. علامه مامقانی (رحمه الله علیه) در اين مورد می گويد: شيعيان هفتاد نفر از نقبا كه از اصحاب رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) بودند را مدح می كنند، و مراد از آن ها كسانی بودند كه در عقبه با رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) بيعت كردند، كه 12 نفر از آن ها قبل از آن با حضرت بيعت كرده بودند كه نقبای انصار شناخته می شدند.(1)
4️⃣برقی و علامه حلی (رحمه الله علیهما) تعدادی از اصحاب و تابعين را جزو اصفياء اميرالمومنين (عليه السلام) می دانند.(2)
◀️ در اين گونه احاديث هيچ اشاره ای نشده كه منظور از مرتد؛ معنای فقهی آن است، بلكه قرائن موجود در روايات حكايت از آن می كنند منظور از ارتداد همان بازگشت آن ها از دستور رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) و عدم قبول نص بر خلافت اميرالمومنين (عليه السلام) است. تبعيتی كه می توانست باعث هدايت مسلمانان و دوری آن ها از اختلاف و گمراهی شود؛ و معنای ارتداد در حدیث فوق، بازگشت به ارزش های جاهلی است نه ارتداد اصطلاحی.
◀️ پس معنای حديث اين است كه مردم بعد از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) از چيزی كه به آن در زمان حيات رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) ملتزم شده بودند كه آن كه بيعت با علی (عليه السلام) به اميری مومنين بود، بازگشتند و با ديگری بيعت كردند و به خاطر اين معنا برای ارتداد است كه ابن اثير اين لفظ كه در احاديث حوض وارد شده است را به ارتداد معنا نكرده است.(3)
1. تنقيح المقال 1: 198 / الفائدة 12
2. همان ص197-198.
3. كشف الحقايق علي آل محسن 158-17
🔺انتشار این پست،گامی ست در مسیر آگاهی
#نشر_حداکثری
🌏 @masir_agahi
AUD-20201111-WA0000.mp3
13M
#تاریخ_اسلام
#شبهه
⁉️ بررسی👆🏻 ازدواج ام کلثوم دختر امیرالمؤمنین (علیه السلام) با خلیفه دوم
🎤پاسخگو : جناب حجه الاسلام دکتر چرمچیان (دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران)
🔺انتشار این پست،گامی ست در مسیر آگاهی
#نشر_حداکثری
🌏 @masir_agahi
#مسابقه_کتابخوانی
🔻عنوان کتاب : بر تبعید
🔺انتشار این پست،گامی ست در مسیر آگاهی
#نشر_حداکثری
🌏 @masir_agahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تاریخ_ایران
#پهلوی
🔻سخنان شنیدنی سید حسین نصر (رئیس دفتر فرح) درباره ملاقات فرح با صدام
〽️ راهکاری که صدام در مواجهه با مردم متعرض داد، خیلی زود اجرایی شد....
🔺انتشار این پست،گامی ست در مسیر آگاهی
#نشر_حداکثری
🌏 @masir_agahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تاریخ_ایران
#پهلوی
🔺صوت محرمانه لو رفته از جلسه شورای امنیت رژیم پهلوی در 28 در 1357
🔺اعتراف بختیار به برخی واقعیتها در مورد امام خمینی رحمه الله علیه
🔺انتشار این پست،گامی ست در مسیر آگاهی
#نشر_حداکثری
🌏 @masir_agahi
💢 هیئت اندیشه ورز اسلام، ادیان و ارتباطات میان فرهنگی معاونت پژوهش حوزه علمیه برگزار می کند
💢شصت و سومین نشست از سلسله نشست های «کلمه سواء»
🔶موضوع:صلح امام حسن مجتبي (علیه السلام)؛ نرمش قهرمانانه تاريخ
🎤سخنران: حجت الاسلام مهدی طائب (زيد عزّه)
🗓 زمان : امروز چهارشنبه 21 آبان ماه ۱۳۹۹
⏰ ساعت 20
📍 نشست به صورت زنده برگزار می گردد.
🌐 ورود به نشست زنده🌐yun.ir/irc63
برای ورود، گزینه میهمان را انتخاب نمایید.
🔺انتشار این پست،گامی ست در مسیر آگاهی
#نشر_حداکثری
🌏 @masir_agahi
7 مستشرقان.mp3
2.19M
#تاریخ_اسلام
#سلسله_جلسات
🔻تأملاتی👆🏻 درباره حیات پیامبر صلی الله علیه و آله پیش از بعثت
◀️صوت 8 : صورتبندی هدفمند و جهت دار شرق شناسان غربی از حیات پیامبر صلی الله علیه و آله
⭕ دکتر سعید طاووسی مسرور (دکتری تاریخ اسلام)
🔺انتشار این پست،گامی ست در مسیر آگاهی
#نشر_حداکثری
🌏 @masir_agahi
#تاریخ_اسلام
⁉️ شبهه
برخی روشنفکران ازجمله یوسفی #اشکوری، #بازرگان و #حائری_یزدی و #عبدالرزاق مصری، #کدیور و #سروش بر این باور هستند که هیچ آیه یا روایتی دال بر #حکومت انبیاء و اهل بیت علیهم السلام از طرف خدا نداریم؟
📍پاسخ:
قرآن کریم:
◀️و «داوود» (نوجوان شجاعى که در لشکر «طالوت» بود)، «جالوت» را کشت. خداوند، #حکومت
و دانش را به او بخشید.
اگر خداوند، بعضى از مردم را به وسیله بعضى دیگر دفع نمى کرد، زمین را #فساد فرا مى گرفت، ولى خداوند نسبت به جهانیان، لطف و احسان دارد.
📚 بقره/251
◀️اى #داود! ما تو را #خلیفه (و نماینده خود) در زمین قرار دادیم. پس در میان مردم به حق داورى کن.
📚ص/26
◀️امام #صادق(علیه السلام) فرمود:
فان الحکومهَ انما هی للامام العالم بالقضاء، العادل فی المسلمین لنبیّ او وصی نبیّ.
همانا #حکومت برای #امام_عالم به #قضاوت و #عادل در میان مسلمانان است. چه #نبی باشد یا #وصی نبی.
یعنی(اهل بیت علیهم السلام )
📚صدوق، من لایحضره الفقیه، ج۳، ص۵.
◀️قال رسول الله:
الست اولی بکم من انفسکم. قالوا بلی. قال: من کنت مولا فهذا علی مولاه.
#پیامبر(صل الله علی وآله) فرمودند:
هرکس من سرپرست او هستم. پس #علی(علیه السلام) هم سرپرست او است.
✒️دکتر محمد جواد یاوری سرتختی (دکتری تاریخ تشیع)
🔺انتشار این پست،گامی ست در مسیر آگاهی
#نشر_حداکثری
🌏 @masir_agahi
#تاریخ_ایران_اسلامی
#شبهه
⁉️"داعش با مردم مسیحی عراق دقیقاً مطابق آیین اسلام عمل کرده : سه راه پیش روی آنان گذارده؛
1- تغییر دین
2- پرداخت جزیه
3- مرگ..
دقیقاً همان کاری که با ایرانیان کردند. یا کشتند یا جزیه گرفتند و یا موجب شدند زرتشتیان به هند و چین و مهاچین کوچ کنند.
بخوانید تاریخ صدر اسلام و رفتارهای سردار اسلام خالد ابن ولید؛ کسی که پیامبر اسلام به وی لقبِ "سیف الله" شمشیر اسلام داده بود
وی را پهلوان عرب مینامید، محمد همواره میگفت ما گسترش دین خدا را
مدیونِ شمشیرِ خالد هستیم ...
🔮 پاسخ :
1⃣ عمق کینه و عداوت نویسنده متن شبهه نسبت به اسلام از اینجا معلوم می شود که:
الف- رفتار داعش را فقط در مقابل مسیحیان توصیف می کند .گویی هرگز نشنیده که داعش نسبت به مسلمانان (شیعه و سنی) چه جنایت هایی مرتکب شده است.
ب - اصرار دارد جنایات داعش را منتسب به اسلام کند. لذا شاهد مثال او رفتارهای جنایتکارانه ی خالد بن ولید و دروغی مبنی بر تایید او از جانب پیامبر( صل الله علی وآله) می باشد .
⚠️ توجه :
اولا: خالد بعد از صلح حدیبیه مسلمان شد (پیش از آن در خیل دشمنان پیامبر صل الله علی وآله بود). در دوران 3 ساله حضورش در کنار پیامبر(صل الله علی وآله)، رشادتی از او دیده نشد به جز جنگ موته که سبب شکست سپاه اسلام شد و شماتت مردم مدینه در پی داشت.
ثانیاً :لقب سیف الاسلام از سوی ابوبکر بوده نه پیامبر(صل الله علی وآله). حقیقت ماجرای لقب سیف الله به خالد بن ولید در لینک زیر
http://iran20.com/friend/article/showarticle/46674
2️⃣ از نظر شیعه تنها حکومت پیامبر (صل الله علی وآله) و حضرت علی (علیه اسلام) معیار سنجش حکومت حق است.
◀️لذا آنچه خالد انجام داده(مانند رفتار داعش) ربطی به اسلام حقیقی ندارد .
3️⃣مسلمان شدن ایرانیان با زور و جبر و اکراه نبوده است.
اشپولر (شرق شناس آلمانی) مینویسد: تقریبا تمام ایرانیان، بدون اعمال زور و فشار خارجی قابل توجهی از طرف فاتحان، در مدت قرون اندکی به اسلام گرویدند.
⁉️ایرانیان چگونه مسلمان شدند؟ به زور یا با اختیار؟ پاسخ کامل این پرسش👇🏻
http://alshiah.persianblog.ir/post/167/
4️⃣ اسلام یک دین جهانی بوده و هست و نمی توانست هدایت خود را در مهد اسلام
و شهر مکه و یا نهایتا جزیره العرب محصور کند، اما لشکر کشی های انجام شده در عهد خلفای نخست اشکالات و آسیبهای بسیاری را در پی داشت.
نظر امام علی(علیه السلام) درباره حمله اعراب به ایران برای گسترش اسلام چه بوده است و ایشان چه موضعی داشته اند؟👇🏻
http://porseman.org/q/show.aspx?id=99178
5️⃣بر طبق نقل منابع تاریخی(ر. ک.مرتضی مطهری، خدمات متقابل ایران و اسلام)، بسیاری از آتشکده ها و مکانهای عبادت زردشتی ها تا 3 سال پس از ورود اسلام به کار خود ادامه میدادند تا اینکه اقبال عمومی به اسلام سبب شد به مرور این مکانها از رونق افتاده و تعطیل شود.
اطلاع بیشتر:👇🏻
http://ensani.ir/fa/article/46466/%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%AF-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86
🔺انتشار این پست،گامی ست در مسیر آگاهی
#نشر_حداکثری
🌏 @masir_agahi