🔰 #میرزای_شیرازی(رضوان الله علیه)
💢نتیجه علمی از نیش عقرب!💢
🔹آقای آخوند همدانی اینگونه از مرحوم حاج شیخ عبدالکریم نقل میکرد
🔸در درس میرزا بین سید محمّد فشارکی و میرزا در مسأله #مطهّریت_شمس بحث شد که آیا شمس «بالإشراق» شیء را تطهیر میکند؟ یا اگر به آن محل اشراق نشود ولی با مجاورت خشک شود، آن هم کفایت میکند؟
🔹میرزا میگوید: بالاشراق. سید محمّد میگوید ادلّه اطلاق دارد و با انتساب به شمس و لو به جای دیگر بتابد و حرارتش این را خشک کند، کفایت میکند.بالاخره سید محمّد قانع شد و آن جلسه منقضی شد
🔸بعدها میرزا را عقرب زده بود. مرحوم حاج شیخ عبدالکریم میفرموده که ما با استادمان مرحوم سید محمّد فشارکی به عیادت میرزا رفتیم. سید محمّد به میرزا سلام کرد. میرزا هم از سمّ عقرب و ناراحتی به خودش میپیچید. تا جواب سلام را داد به سید محمّد گفت: اگر گفتم عقرب مرا زده یعنی نیشش با آن محل دستم تماس گرفته، نه اینکه به جای دیگر زده و در دستم اثر کرده!
[📚جرعهای از دریا،ج۱،ص۱۱۴]
پی نوشت : ظاهرا مرحوم مجدد شیرازی بااین کلام میخواستند بگویند که ادله انصراف دارد از مجاورت و منشاء انصراف هم غلبة الاستعمال یا متفاهم عرفی میباشد
🆔@masire_feghahat
مسیر فقاهت
🔰 #فقه_و_حقوق 💢بررسی امکان عفو از قصاص برای مجنی علیه در قتلهای اُتانازی {بخش اول}💢 🔸طرح مسئله
🔰#فقه_و_حقوق
💢بررسی امکان عفو از قصاص برای مجنی علیه در قتلهای اُتانازی{بخش دوم}💢
ــــــــــــــــــــ
🔸در این بحث دو قسم تصویر دارد :
1⃣اتانازی با اعمال ایجابی مثل زدن آمپول و قطع کردن دستگاه اکسیژن و . . .
2⃣اتانازی با اعمال سلبی مثل عدم رسیدگی به بیمار که موجب مرگ او شود.
🔹اما ادله قسم اول در جواز اسقاط حق قصاص :
🔻دلیل اول : اذن مقتول موجب عدم ضمان می شود .
مرحوم تبریزی(ره)در تقریب این دلیل می فرماید که قصاص ضمان نفس است و با اذن در قتل ضمان نفس را ساقط می کند مثل جایی که اذن در اتلاف در مال داده شود .
در اشکال به این تقریب فرموده اند که ضمان مال تلف شده در اختیار مالک است لذا اذن در اتلاف معنی دارد لکن در مورد نفس و عضو اینطور نیست چون سلطنتی برای آن وجود ندارد علاوه بر اینکه قصاص نفس یا عضو عوض تالف نیست بلکه حقی است که برای مجنی علیه یا اولیاء او ثابت است لذا قیاس به مال نمیشود
🔻دلیل دوم : آیه شریفه (النفس بالنفس...)
به این بیان که عموم عفو از قصاص شامل ما نحن فیه می شود علاوه بر اینکه در ذیل این آیه روایاتی آمده است که عمومش شامل مقام میشود.
صاحب جواهر این دلیل را رد کرده اند به این بیان که آیه شریفه در مقام بیان خصوصیات ذی الحق نیست بلکه اصل حق را ثابت می کند .
🔻دلیل سوم : اطلاق المومنون عند شروطهم
در پاسخ مرحوم صاحب جواهر فرموده اند این دلیل نسبت به شرط شرعی و غیر آن اطلاق ندارد و باید شرعی بودن شرط مفروض باشد.
🔻دلیل چهارم : ظهور ادله قصاص در ارث است یعنی در رتبه سابقه این حق برای خود مجنی علیه ثابت و قابل اسقاط است
🆔@masire_feghahat
🔰#نشست_علمی
💢نقد نظریه تزاحم حفظی💢
🎙ارائه کننده: حجت الاسلام و المسلمین
استاد سیدمصطفی حسینی نسب
🔸دبیر علمی:حجت الاسلام رضا پور صدقی
🔹مکان: مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام)،طبقه ۲،سالن امام خمینی(قدس سره)
⏱زمان:دوشنبه،۲۰/دی ماه/۱۴۰۰،ساعت ۹:۳۰صبح
🌐لینک حضور مجازی
http://markazfeqhi.com/live
🔆میز پژوهشی علم اصول مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام)
🆔@masire_feghahat
🆔@masire_feghahat
مسیر فقاهت
🔰 #روایات_افضل_الاعمال {بخش اول} 🟢روایات زیادی وجود دارد که برخی از مستحبّات، أفضل أعمال معرّفی شده
🔰#روایات_افضل_الاعمال {بخش دوم}
ــــــــــــــــــــــــــ
ادامه وجوه جمع بین این روایات:
2⃣ این روایات ناظر به #دایره_مستحبّات می باشد، یعنی در میان مستحبّات، أفضل أعمال تعیین شده است.
🔴نقد: مشکلی که در این توجیه وجود دارد، این است که در برخی از این روایات، أفضل أعمال، چند أمر شمرده شده که برخی از آنها از #واجبات می باشند، پس معلوم می شود أفضلیّت در خصوص دایره مستحبّات نمی باشد.
نمونه :
🔻الف) «قُلْتُ: بِأَبِي أَنْتُمَا أَيَّ الْأَعْمَالِ وَجَدْتُمَا أَفْضَلَ؟ قَالا: فَدَيْنَاكَ بِالْآبَاءِ وَ الْأُمَّهَاتِ وَجَدْنَا أَفْضَلَ الْأَعْمَالِ الصَّلَاةَ عَلَيْكَ وَ سَقْيَ الْمَاءِ وَ حُبَّ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ (علیه السّلام). »
صلوات و آب دادن واجب نیستند، ولی حبّ
#أمیر_المؤمنین از أوجب واجبات است.
🔻ب)«قَالَ الصَّادِقُ (علیه السلام): أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ الصَّلَاةُ لِوَقْتِهَا وَ بِرُّ الْوَالِدَيْنِ وَ الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ. »
#جهاد در راه خدا واجب است، ولی نماز اوّل وقت مستحبّ است.
مراد از «الصّلاة لوقتها»نماز در وقت نیست تا گفته شود که واجب است، بلکه مراد، نماز اوّل وقت است. مؤیّد این مطلب، این روایت می باشد:
«وَ سُئِلَ النَّبِيُّ (صلّی الله علیه و آله) عَنْ أَفْضَلِ الْأَعْمَالِ؟ قَالَ: الصَّلَاةُ لِأَوَّلِ وَقْتِهَا. »
[ادامه دارد]
🆔@masire_feghahat
🔰 #فهرست_مطالب_کانال [بخش ۱]
🔷نکات اصطیادی از کلمات فقهاء عظام
https://eitaa.com/masire_feghahat/20
https://eitaa.com/masire_feghahat/80
https://eitaa.com/masire_feghahat/94
https://eitaa.com/masire_feghahat/103
https://eitaa.com/masire_feghahat/4
https://eitaa.com/masire_feghahat/113
https://eitaa.com/masire_feghahat/119
https://eitaa.com/masire_feghahat/62
https://eitaa.com/masire_feghahat/101
https://eitaa.com/masire_feghahat/14
https://eitaa.com/masire_feghahat/93
https://eitaa.com/masire_feghahat/5
https://eitaa.com/masire_feghahat/63
https://eitaa.com/masire_feghahat/74
https://eitaa.com/masire_feghahat/7
https://eitaa.com/masire_feghahat/14
https://eitaa.com/masire_feghahat/38
https://eitaa.com/masire_feghahat/109
https://eitaa.com/masire_feghahat/6
https://eitaa.com/masire_feghahat/22
https://eitaa.com/masire_feghahat/55
https://eitaa.com/masire_feghahat/69
https://eitaa.com/masire_feghahat/84
https://eitaa.com/masire_feghahat/53
https://eitaa.com/masire_feghahat/28
https://eitaa.com/masire_feghahat/34
https://eitaa.com/masire_feghahat/82
https://eitaa.com/masire_feghahat/122
https://eitaa.com/masire_feghahat/39
https://eitaa.com/masire_feghahat/40
https://eitaa.com/masire_feghahat/42
https://eitaa.com/masire_feghaha/79
https://eitaa.com/masire_feghahat/86
https://eitaa.com/masire_feghahat/100
https://eitaa.com/masire_feghahat/37
https://eitaa.com/masire_feghahat/148
https://eitaa.com/masire_feghahat/194
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔶روش شناسی
https://eitaa.com/masire_feghahat/83
https://eitaa.com/masire_feghahat/88
https://eitaa.com/masire_feghahat/95
https://eitaa.com/masire_feghahat/107
🔷تراجم
https://eitaa.com/masire_feghahat/107
https://eitaa.com/masire_feghahat/36
https://eitaa.com/masire_feghahat/60
https://eitaa.com/masire_feghahat/75
https://eitaa.com/masire_feghahat/111
https://eitaa.com/masire_feghahat/145
https://eitaa.com/masire_feghahat/104
https://eitaa.com/masire_feghahat/58
https://eitaa.com/masire_feghahat/152
https://eitaa.com/masire_feghahat/174
🔶مطایبات
https://eitaa.com/masire_feghahat/76
https://eitaa.com/masire_feghahat/85
https://eitaa.com/masire_feghahat/189
🔷تطبیق القواعد
https://eitaa.com/masire_feghahat/81
https://eitaa.com/masire_feghahat/106
https://eitaa.com/masire_feghahat/116
https://eitaa.com/masire_feghahat/128
https://eitaa.com/masire_feghahat/144
https://eitaa.com/masire_feghahat/172
🔶فقه و حقوق
https://eitaa.com/masire_feghahat/70
https://eitaa.com/masire_feghahat/141
https://eitaa.com/masire_feghahat/155
https://eitaa.com/masire_feghahat/186
🔷فقه استدلالی
https://eitaa.com/masire_feghahat/61
https://eitaa.com/masire_feghahat/102
🔶فقه مقارن
https://eitaa.com/masire_feghahat/49
🔷اصول فقه مقارن
https://eitaa.com/masire_feghahat/64
https://eitaa.com/masire_feghahat/89
https://eitaa.com/masire_feghahat/125
🔶اجتهاد و تقلید
https://eitaa.com/masire_feghahat/121
🔷روایات افضل الاعمال
https://eitaa.com/masire_feghahat/142
https://eitaa.com/masire_feghahat/158
https://eitaa.com/masire_feghahat/188
🔶اعتباریات در فقه و اصول
https://eitaa.com/masire_feghahat/139
https://eitaa.com/masire_feghahat/168
🔹نکات استظهاری
https://eitaa.com/masire_feghahat/179
🔸دلالت مما انفردت به الامامیه
https://eitaa.com/masire_feghahat/184
💢نقل مطالب #فقط با #لینک_کانال💢
🔰 #فهرست_مطالب_کانال [بخش ۲]
{جهت دسترسی آسان به مطالب}
🔶نکات اساتید
🔹استاد مفیدی یزدی
https://eitaa.com/masire_feghahat/114
https://eitaa.com/masire_feghahat/126
https://eitaa.com/masire_feghahat/129
https://eitaa.com/masire_feghahat/138
🔸استاد سیدمحمدجواد شبیری
https://eitaa.com/masire_feghahat/143
https://eitaa.com/masire_feghahat/147
https://eitaa.com/masire_feghahat/198
🔹استاد حسینی شیرازی
https://eitaa.com/masire_feghahat/59
https://eitaa.com/masire_feghahat/71
https://eitaa.com/masire_feghahat/120
https://eitaa.com/masire_feghahat/108
https://eitaa.com/masire_feghahat/177
🔹استاد آملی لاریجانی
https://eitaa.com/masire_feghahat/68
🔸استاد حسینی نسب
https://eitaa.com/masire_feghahat/170
https://eitaa.com/masire_feghahat/171
💢نقل مطالب #فقط با #لینک_کانال💢
مسیر فقاهت
اعتباریات در فقه و اصول(بخش اول) 🔸دانشمندان فقه و اصول در مسیر حل برخی از مسائل فقه و اصول که با #ا
🔰 #اعتباریات_در_فقه_و_اصول {بخش دوم}
ادامه :
5⃣تفکیک اعتبار خود از اعتبار دیگران
با لحاظ این مسئله که در مقابل اعتبار خود قرار داریم یا اعتبار معتبِر دیگر ، برخی مسائل اصول فقه حل و فصل شده است¹
6⃣تفکیک قلمرو اعتبار معتبِرین
توجه به جدایی و حکومت هر معتبِر در قلمرو اعتبارش در بحث وضع الفاظ معاملات برای صحیح و اعم مورد توجه قرار گرفته است²
7⃣تفکیک مکان و زمان اعتباریات
برای مشاهده یک مثال کاربردی که تفاوت زمان و مکان از آن قابل اصطیاد است ، مشاهده کنید اشکال امام خمینی بر نظر محقق اصفهانی در زمینه اعتبار جده و اضافه دانستن ملکیت³
8⃣تفکیک اعتبار قبل الاجتماع و بعد الاجتماع
علامه طباطبایی از این تفکیک در تحلیل حقیقت وضع بهره برده است⁴
9⃣تفکیک معتبَر از منتزع من المعتبَر
بحث شهید صدر پیرامون عدم امکان جعل استقلالی برخی احکام وضعی مثال خوبی در این زمینه است⁵
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
*¹:بحر الفوائد في شرح الفرائد؛ج۷؛ص۵۰و۵۱
*²:المبسوط في أُصول الفقه؛ج۱؛ص۲۱۱_۲۱۳كتاب البيع للامام خمینی؛ج۳؛ص۵
*³:كتاب البيع تقریرات درس امام خمینی"ره"؛ج1؛ص۵۱و۵۸و۵۹/گفتنی است از کلام مرحوم امام خمینی هم تفکیک "زمان اعتبار" و هم تفکیک "مکان اعتبار" قابل استفاده است :همان ج۴؛ص۱۸۰و۱۸۱و۳۵۳و۳۶۰و۳۶۱
*⁴:حاشية الكفايةللعلامة الطباطبائي؛ج۱؛ص۱۶/اصول فلسفه و روش رئالیسم؛ج۲؛ص۱۹۶-۱۹۸؛مقاله ششم
*⁵:دروس في علم الأصول شهید صدر،ج۲؛ص۱۲و۱۳/غایة المأمول من علم الأصول؛ج۲؛ص۵۵۷
🆔@masire_feghahat
🆔@masire_feghahat
کانال مسیر فقاهت.mp3
40.29M
🔰 استاد #حسینی_نسب (زیدعزه)
💢صوت نشست علمی💢
🔸تبیین نظریه تزاحم حفظی
🔹شهید صدر در ۱۱ بحث از این نظریه استفاده میکند
🔻مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام)
🆔@masire_feghahat
کانال مسیر فقاهت(2).m4a
22.19M
🔰استاد #حسینی_نسب(زیدعزه)
💢صوت نشست علمی💢
🔸نقد نظریه تزاحم حفظی
🔻مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام)
🆔@masire_feghahat
🔰#الغاء_خصوصیت {بخش چهارم}
💢تطبیق القواعد💢
ــــــــــــــــــــــــ
9⃣تعمیم حکم به واسطه ی اولویت قطعی
در این عامل دو جهت بحث وجود دارد
🔸جهت اول : فرق اولویت قطعی با اولویت عرفی در این است که تعمیم به اولویت قطعی از باب #دلالت_عقل است نه مانند اولویت عرفی که بواسطه ی ظهور کلام است
🔹 جهت دوم : فرق اولویت قطعی با تنقیح مناط در این است که اولویت قطعی متوقف بر #علم_به_مناط نمیباشد برخلاف تنقیح مناط
🔸 مثال: وقتی مولا بگوید "اکرم خدام العلماء" این کلام به اولویت قطعی دلالت بر اکرام
#خود_علماء نیز دارد¹
0⃣1⃣مناسبت حکم و موضوع
مناسبت حکم و موضوع #قرینه_ای تشکیل میدهد که موجب الغاء خصوصیت و تعمیم حکم به غیر مورد نص میشود و صغرای اصاله الظهور واقع میشود²
🔹مثال :
تعمیم حکم در اخبار وارده در رابطه با کثیر الشک به فرد #وسواسی
مانند معتبره محمد بن مسلم از ابی جعفر (علیه السلام) : «اذا کثر علیک السهو فامض علی صلاتک» در روایت کثیرالشک بعید نیست که عرف با لحاظ مناسبت حکم و موضوع الغاء خصوصیت را لحاظ کند³
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
*¹:تهذیب الاصول تقریرات درس خارج امام خمینی،ج۲،ص۵۳
*²:کتاب الصلاة للنائینی،ج۲،ص۱۸۷
*³:شرح العروة الوثقی الشهید الصدر،ج۴،ص۹۵
🆔@masire_feghahat
🔰 #شیخ_انصاری (رضوان الله علیه)
💢تبادل علمی شیخ انصاری و فاضل اردکانی
🔆آیت الله العظمی شبیری زنجانی نقل میکنند :
🔸میرزای شیرازی به درس فاضل اردکانی می رفته (شاید شیخ اورا فرستاده بود) روزی فاضل اردکانی در بحث #استصحاب_کلی_قسم_ثالث کلام شیخ را عنوان کرده و اشکال میکند ، مرحوم میرزا در هنگامی به همراه شیخ در راه کربلاء و نجف بوده اند آن اشکال را طرح میکند شیخ در راه هرچه فکر میکند جوابی برای آن اشکال پیدا نمیکند لذا آنرا تصدیق میکند
🔹در بحث استصحاب کلی قسم ثالث در رسائل آمده که در برخی موارد #عرف استصحاب کلی قسم ثالث را از فرد استصحاب میداند که هرچند با دقت عقلی -در فرض وجود کلی در زمان دوم- فردی به فرد دیگر تبدیل شده ولی به نظر عرف فرد مستصحب باقی است و حالاتش زائل شده این مطلب را فاضل اردکانی گفته است
📚مجموعه مقالات کنگره جهانی بزرگداشت شیخ انصاری/شماره ۱
🆔@masire_feghahat
نقل مطلب صرفا با لینک کانال
AudioCutter_رجال 2 21.6.1400_1.mp3
651.8K
🔰استاد #حسینی_شیرازی(زیدعزه)
💢رجال💢
🔸در رجال چرا نیاز به شناخت مذهب راوی داریم؟
🔹حتی مسلکی مانند شهید ثانی که حدیث موثق راحجت نمیداند هم نیاز به شناخت مذهب راوی دارد
[کلاس رجال۱٤۰۰/۶/۲۱]
مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)
🆔@masire_feghahat
نقل مطلب صرفا با لینک کانال