🔰ظهور «علی» در حکم تکلیفی یا وضعی ؟!
💢بحث استظهاری💢
🔸 در بحث های فقهی گفته اند هر چند «علی» دلالت بر استعلاء می کند، اما هر جادرمورد
#عنوان_مالی به کار رفته باشد از آن #ملکیت استفاده می شود، و هر جا درمورد #عنوان_فعل به کار رفته باشد استفاده #تکلیف می شود نه ملکیت.
🔻ثـمـره
🔹 فرق بین #نفقه_زوجه و نفقه #سائر اقارب،
این است که در نفقه زوجه تعبیر شده است به«علی الزوج الطعام والکسوة و..»در اینجا متعلق علی مال است ، و معنایش این است که اين اموال در ذمه زوج است و او #مدیون است، اما در مورد نفقه پدر و مادر عنوان انفاق به کار رفته(عليه الانفاق علی الوالدين و..)و انفاق فعل است لذا فقط وجوب اداء دارد.
🔸بنابراین، اصل این قاعده مورد قبول است که هرجا متعلق «علی» فعلی از افعال مکلفین باشد، ظهور در حکم تکلیفی دارد و اگر متعلق آن امر مالی باشد، مصداق حکم وضعی است. هرچند ممکن است از نظر مصداقی در مصادیق خاص بین اعلام اختلاف وجود داشته باشد.
🆔@masire_feghahat
نقلمطلبصرفابالینککانال
🔰اقسام قیود{بخش اول}
🔘 قیودی که در کلام ذکر میشوند به شش قسم تقسیم میشوند :
1️⃣ #قید_زائد :مانند انسان ضاحک ناطق
🔻زیرا انسان علی ای حال ناطق است چه ضاحک باشد چه نباشد
2️⃣ #قید_توضیحی : قیدی است که کلام بر این قید دلالت دارد ولو اینکه ذکر نشود
🔻مانند کریمه :«و لا تكرهوا فتياتكم على البغاء إن أردن تحصنا¹» قید «ان اردن تحصنا» قید توضیحی است چرا که اکراه معنا ندارد مگر با این قید و لفظ اکراه بر این مطلب صدق میکند
🔻غرض از آوردن قید توضیحی ابراز نکته ی خاصی است کمااینکه بلغاء بر همین روش سلوک میکنند
3️⃣ #قید_غالبی : قیدی است که در غالب موارد مشاهده میشود و مدخلیتی در حکم ندارد
🔻مانند کریمه :«و ربائبكم اللاتي في حجوركم من نسائكم اللاتي دخلتم بهن²» قید «فی حجورکم» قید غالبی است
🔻چراکه غالب موارد اینگونه است که در صورت ازدواج دوم ربیبه در خانه زوج زندگی میکند
ـــــــــــــــــــــــــــ
*¹:سوره نور/آیه۳۳
*²:سوره نساء/آیه۲۳
🆔@masire_feghahat
🔰اقسام قیود{بخش دوم}
🔘 قیودی که در کلام ذکر میشوند به شش قسم تقسیم میشوند :
4️⃣#قید_محقق_موضوع مانند ان رزقت ولدا فاختنه
5️⃣#قید_احترازی : قیدی است که در حکم مدخلیت دارد و بر موضوع هیچ حکمی بار نمیشود مگر با این قید
6️⃣#قید_مفهومی (قید ذات مفهوم) : قیدی است که دلالت میکند بر ثبوت حکم زمانی که وجود دارد و عدم حکم وقتی متنفی میشود
🔻فرق قید احترازی و قید مفهومی این است که قید احترازی جنبه ایجابی دارد به این معنا که وقتی وجود دارد حکم برای موضوع اثبات میشود اما نسبت به ذهاب حکم مع ذهاب القید ساکت است اما قید مفهومی هم جنبه ی ایجابی دارد و هم جنبه سلبی
🆔@masire_feghahat
🔰#تازه_های_نشر
📗الحجة الباهرة في خطبتي فاطمة الطاهرة(سلام الله علیها)
💠برای نخستین بار در این کتاب پژوهشی در رابطه با دو خطبه ی نورانی و بسیار مهم و حساس که از عصمت کبری فاطمه زهرا(س) بعد از پدر بزرگوارشان پیامبر اکرم (ص) ایراد شده ، صورت گرفته
🔆مهمترین موارد پرداخته شده در این پژوهش به شرح ذیل است :
🔸از بیش از ۲۰۰ نسخه خطی کتاب احتجاج موجود در کتابخانه های معتبر داخلی و خارجی ، حدود ۴۰ نسخه ای که دارای امتیازات ویژه ای بوده گزینش شده
🔹لغات مشکل متن و نسخه بدل ها از کتب لغوی تبیین شده است
🔸در مواردی که نیاز به تحلیل و ترجیح بین نسخه ها بوده دقت لازم به عمل آمده و با بیان دلیل وجه ترجیح تذکر داده شده است
🔹اعراب گذاری متن به طور دقیق انجام شده است
🔸در مواردی که نیاز به توضیحات ادبی بوده با دقت بررسی شده و تبیین گردیده است
♻️اهمیت این کتاب بر اهل علم و تحقیق پوشیده نیست (توضیحات تکمیلی در تصویر)
🌐این کتاب در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در انتشارات #دلیل_ما عرضه می شود
🆔@masire_feghahat
🔰اقسام ظهور
🔆ظهور تصوری و تصدیقی
🔹 ظهور در یک تقسیم به ظهور ناشی از #دلالت_تصوری و ظهور ناشی از #دلالت_تصدیقی تقسیم می شود
🔸شهید صدر در مقام تعریف آن دو می فرماید: «در کلام دو ظهور به کار می آید: اولین مورد، ظهور لفظ در مرحله دلالت تصوری در معنای معین است و معنای ظهور در این مرحله این است که آن معنا، هنگام #شنیدن_لفظ، سریع تر به #ذهن_سامع می رسد
🔻به عبارت دیگر، آن معنا، #اقرب_معانی به آن لفظ از حیث لغت است
🔹دومین مورد، #ظهور_حال_متکلم است در اینکه اراده اش #مطابق مدلول تصوری کلام است
🔻این ظهور، ظهور تطابق بين مقام اثبات و ثبوت نامیده می شود و آن ظهور که در علم اصول موضوع حجیت است، همین ظهور است¹
ـــــــــــــــــــــــ
*¹:دروس فی علم الاصول،ج۱،ص۱۰۱
🆔@masire_feghahat
🔰مرحوم آیت الله العظمی سیدمحمودحسینی شاهرودی(ره)
💢مقایسه رسائل و کفایه💢
🔸والکفایة و ان کان متینا دقیقا الا انه بمنزلة #حاشیة_علی_الرسائل فلابد من ان یُدَرَّس الرسائل بدقة و تلاحظ الکفایة بعد ذلک
📚مناهج الاصول (تقریرات بحوث آیت الله العظمی سیدمحمودحسینی شاهرودی)،ج۳،ص۴
🆔@masire_feghahat
🔰شیخ صدوق ( رضوان الله علیه)
💢بعضی از فتاوای ایشان💢
🔸و از جمله غرایب فتاوای صدوق این که اگر کسی عمامه دارد، جایز نیست که بدون تحت الحنک نماز کند
🔹و ایضا اول وقت مغرب را، استتار قرص دانسته و این مذهب شیخ طوسی است در کتاب مبسوط
🔸و ايضأ صدوق قنوت را در نماز پنجگانه واجب می داند و به ترک آن، نماز را باطل می داند و ابن ابی عقیل، قنوت را در نماز جهريه واجب می داند
🔹و از جمله فتاوای او این که صلوات را جزء تشهد نمی داند و در کتاب من لا يحضره الفقیه، دعای تشهد و صورت آن را بدون صلوات نوشته
📚قصص العلماء ( تنکابنی) ، ص510
🆔@masire_feghahat
حدیث7 استاد حسيني شيرا زي 17.2.1401.mp3
7.09M
🔰 استاد #حسینی_شیرازی(زیدعزه)
🔸کارگاه حدیث / جلسه هفتم
🔹فواید مقدمه خوانی
🔻مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام)
📆 ۱۷/اردیبهشت ماه/۱۴۰۱
🆔@masire_feghahat
رجال 11 16.8.1400.mp3
20.14M
🔰استاد #حسینی_شیرازی(زیدعزه)
🔸کلاس رجال / جلسه یازدهم
🔻مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام)
📆 ۱۶/آبانماه/۱۴۰۰
🆔@masire_feghahat
رجال12 18.8.1400.mp3
21.13M
🔰استاد #حسینی_شیرازی(زیدعزه)
🔸کلاس رجال / جلسه دوازدهم
🔻مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام)
📆 ۱۸/آبانماه/۱۴۰۰
🆔@masire_feghahat