eitaa logo
مسیر فقاهت
2.3هزار دنبال‌کننده
216 عکس
11 ویدیو
37 فایل
🔸 کانال مسیر فقاهت محلی برای #تامل پیرامون داده های فقهی _اصولی و ارائه نکات کاربردی در مسیر فقاهت ✍️صادقی/دانش پژوه فقه و اصول مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) قم 💠نقل مطالب فقط با #ذکر_منبع💠 شناسه ادمین ( @Masirefeghahat ) 🌱تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
آیت الله العظمی میلانی.mp3
1.41M
🌀فایل پیوست 🔸تبیین مطلب کیفیت استظهار شرطیت یا مانعیت توسط مرحوم آیت الله العظمی سید هادی میلانی (رضوان الله علیه) ⚜درس خارج فقه 🆔@masire_feghahat
🔰 🔸نسخه ای از حاشیه ی «بحر الفوائد فی شرح الفرائد» محقق آشتیانی به خط فرزندش 🆔@masire_feghahat
🔰مسابقه کانال مسیر فقاهت 🙎🏼‍♂️ 🔸در راستای ارتباط طرفینی اعضاء محترم با مدیریت کانال مسیر فقاهت پرسشی فقهی _ اصولی مطرح میشود و به کسانی که پاسخ صحیح را به ادمین ارسال کنند جایزه ای نفیس اعطاء میشود ! ⁉️سوال 🌀طرح مسئله : در مسئله ی بحثی مطرح است در رابطه با این مطلب که عیب مومن چه عیبی است آیا مراد از عیب ، است و لو اینکه عرف عیب نداند یا اینکه مراد است ولو اینکه شخص غیبت شونده آن را عیب خود نداند ! 🔹در همین راستا به حدیث وصیت پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) به ابی ذر میتوان تمسک کرد البته این حدیث شریف ( فارغ از بحث سندی ) به دو صورت نقل شده است که باعث میشود فرآیند استنباط مختلف بشود 1️⃣نقل اول : قُلْتُ: يَا رَسُولَ اللَّهِ، مَا الْغِيبَةُ قَالَ: ذِكْرُكَ أَخَاكَ بِمَا [امالی ، ص 537 ] 2️⃣نقل دوم : قلت:يا رسول اللَّه و ما الغيبة قال: ذكرك أخاك بما ‏ [ الوافی ، ج 26، ص198] ❌❌سوال اینجاست اولا چه نسبتی از نسب اربع بین و است ؟ و ثانیا با توجه به نسبت بین این دو آیا ای در مقام حاصل میشود ؟ و ثالثا آیا این علم اجمالی میشود یا خیر ؟ 🤔 🗞تفکر و تامل نمایید ؛ سپس پاسخ صحیح را به ادمین ارسال فرمایید 🙂💐 💢و همچنین در صورتی که ابهامی نسبت به سوال داشتید به ادمین پیام دهید💢 🆔@masire_feghahat
🔰آیت الله ( حفظه الله ) 🌀قاعده ای در عدم رد روایات 🔸ان عدم رد الروایات اصل مهم تعرضت له النصوص و ان طرحها نتیجة لعدم الفهم و ان الفقیه المتبحر فی الدین لا یقوم بذلک 🔹و هذا الاصل الاساسی علی طبق : ( حدیثنا صعب مستصعب لا یحتمله الا ملک مقرب او نبی مرسل او مومن امتحنه الله قلبه للایمان ) فالوظیفة هی السکوت لا الطرح 📚المغنی فی الاصول ج۳ ص۱۲۳ 🆔@masire_feghahat
مسیر فقاهت
🔰مسابقه کانال مسیر فقاهت 🙎🏼‍♂️ 🔸در راستای ارتباط طرفینی اعضاء محترم با مدیریت کانال مسیر فقاهت پرسش
🔰پاسخ پویش کانال 🌀ابتدا تشکر میکنیم از دانش پژوهان و فضلای گرانقدر که در این پویش همراهی کردند و پاسخ هایی را ارسال کردند که از بین گرامیان ؛ دو نفر جواب صواب را مطرح کرده بوده اند ♻️حل مسئله 🔻به لحاظ منطقی رابطه ی «یکرهه» و «یکره» عام و خاص من وجه میباشد که عبارت است از قدر متیقن [ عیب عرفی و عیب شخصی ] و ماده افتراق : [عیب عرفی صرف ] و [ عیب شخصی صرف ] 🔸بعد از این نسبت سنجی آنچه که قدر متیقن میباشد حرام قطعی است اما نسبت به دو ماده افتراق علم اجمالی داریم که یا عیب عرفی صرف حرام است یا عیب شخصی صرف حرام است لکن این علم اجمالی قابلیت انحلال را دارد ▪️تبیین انحلال حکمی علم اجمالی 🔹 در مسئله ی تنجز علم اجمالی دو نگرش اساسی وجود دارد که در لسان اصولی ها عبارتند از « علیتی ها » و « اقتضایی ها » بر اساس هردو مکتب این علم اجمالی منحل است به این صورت : از آنجا که عیب عرفی منجز تفصیلی دارد که عبارت است از یکی از این عناوین [ هتک و اذلال ، اذاعه سر ] اصل برائت در آن جاری نمیشود لکن نسبت به عیب شخصی اصل برائت بلامعارض جاری میشود و از انجا که این علم اجمالی قابلیت تنجیز دو طرف را ندارد از کار میافتد ! ♨️شاید ثبوتا به این سوال جواب های دیگری بتوان داد لکن آنچه اثباتا مد نظر بود بیان شد ؛ نقد یا پرسش های خود را نسبت به این پاسخ به ادمین ارسال نمایید با تشکر کانال مسیر فقاهت 🆔@masire_feghahat
🔰وصیت نامه مرجع راحل مرحوم آیت الله میرزا جواد تبریزی ( رضوان الله علیه) 🌀بسمه تعالی اللهم صل على محمّد وآل محمّد وعجل فرجهم وأهلك أعدائهم 🔹حال که پیکر اینجانب بر دستان شماست؛ بر دستان شاگردان عزیزم که سالها برای موفقیت آنان تلاش کردم و هیچگاه تعطیلی را احساس نکردم و یا در قبر آرمیده است این ناقابل نصیحتی دارم که در طول حیاتم سعی کرده ام قبل از آنکه نصیحتی متوجه کسی کنم، خود بدان عمل کرده باشم 🔸بر تمام مؤمنین است که با دل و جان از مسلمات مذهب حق دفاع کنند و هیچ گاه اجازه ندهند بعضی با القای شبهه، عوام از مؤمنین را فریب دهند به خصوص در مسائل شعائر حسینیه که تشیع به واسطه ی آن زنده است ، حفظ شعائر اهل بیت حفظ مذهب برحق تشیع است در آن کوتاهی نکنید که مسئول هستید 🔹 به طلاب عزیز نصیحت میکنم که با جدیت و تلاش تقوای الهی را پیشه خود کنند و در امر تحصیل تلاش کنند و همواره رضای خدا را مد نظر داشته باشند. اینجانب در طول دوران عمرم طلبه ای بیش نبودم و مثل یک طلبه ی جوان شب و روز در امر تحصیل تلاش میکردم تا بتوانم خدمتی ناچیز داشته باشم و اثری از خود بر جای بگذارم که طلاب عزیز از آن استفاده کنند 🔸 عزیزانم سکان هدایت مردم به دست شماست. کاری نکنید که دل امام زمان به درد آید. او به اذن خدا ناظر بر اعمال ماست و در همین جا از پیشگاه مبارکشان میخواهم که اگر کوتاهی از سوی اینجانب سر زده بر من ببخشند عزیزانم به دعای خیر شما نیاز دارم من چه در میان شما باشم یا نباشم دلی به دنیا نبسته ام که در ادای وظیفه ی خود تردید کرده باشم 🔹 هنگامی که در میان شما بودم، خود را یک خادم کوچک حساب میکردم و امیدوارم این خدمت ناچیز مورد رضایت اهل بیت واقع شده باشد که رضای آنان رضای خداست. حال که در میان شما نیستم به دعای خیر شما عزیزان محتاجم. در پایان بر حفظ شعائر تأکید میکنم و ضمن طلب دعای خیر شما عزیزان را به خدای بزرگ می سپارم. وَالسَّلامُ عَلَيْكُم جَمِيعاً وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكاتُه. جواد تبریزی 🆔@masire_feghahat
هدایت شده از مسیر فقاهت
🔰تشکیک در اصل در مقام بیان بودن 🔸اصولیون هنگام شک در اینکه آیا متکلم در مقام بیان بوده یا خیر؟! اصلی تاسیس کرده اند موسوم به اصل در مقام بیان و با این اصل در مقام بیان بودن متکلم را اثبات میکنند اما میرزای شیرازی مقاله ی دیگری در اینباره دارد و مخالف این اصل میباشد 🔹میرزای شیرازی می فرماید: «العبرة بكونه في مقام البيان في تلك الحال، فلا بد من إحرازه في التمسك بإطلاق المطلق، و لا يخفى أن إحرازه في غاية الإشكال، إذ لا يجب عقلا على المتكلم بيان تمام مقصوده حال التكلم، بل له تأخيره إلى أول وقت العمل، و لم يثبت عليه- أيضا- حتى يحرز بها ذلك، و لأجل ذلك يكون المطلقات الواردة في الشريعة عندي مجملات‏ مهملات‏. و من هنا يظهر ما في دعوى بعضهم أن الأصل كون المتكلم في مقام البيان، لعدم صلاحية شي‏ء لكونه مدركا له عدا الغلبة، و قد عرفت حالها¹ 🔸از نظر مرحوم میرزا برای تمسک به اطلاق کلام ، در مقام بیان بودن متکلم بایستی احراز بشود و احراز اینچنینی در غایت اشکال است چراکه عقلا بر متکلم واجب نیست تمام مقصود خودش را همان زمان بگوید بلکه میتواند با تاخیر بگوید لذا رای ایشان در رابطه بااطلاقات وارده در شریعت مجملات مهملات است و اصل مذکور را قبول ندارد 🔹 شایان ذکر است التزام به این نظریه موجب إنسداد می گردد. ــــــــــــــــــــ *¹:تقريرات آية الله المجدد الشيرازي،ج۴،ص۳۲۲ 🆔@masire_feghahat
هدایت شده از مسیر فقاهت
🔰مغیا به «حتی» 🔸در مواردی که «حتی» ظهور در غایت دارد بحثی مطرح است مبنی بر اینکه در صورتی که حصول غایت باشد آیا میتوان حکم را برای مغیا ثابت دانست یا خیر ؟ 🔹برخی از فقهاء مانند شیخ اعظم انصاری اثبات حکم برای مغیا به حتی را اختصاص داده اند به مواردی حصول غایت باشد اما در صورتی که حصول غایت محال باشد اثبات حکم برای مغیا نیز بالتبع خدشه دار میشود 💠ثمره 🔸دلیل میگوید «البیعان بالخیار حتی یفترقا» خیار مجلس برای بایع و مشتری تا زمانی ثابت است که افتراقی صورت نگرفته باشد 🔹حال اگر بایع و مشتری یک نفر بود مانند صورتی که شخصی وکالت از طرفین داشته باشد برای بیع این بحث مطرح است که آیا حق خیار ثابت است یا خیر 🔸شیخ اعظم میفرماید از آنجا که غایت دلیل «یفترقا» در حق این شخص صدق نمیکند مغیا «ثبوت حق خیار» نیز برای او ثابت نیست¹ ـــــــــــــــــــــــ *¹:کتاب المکاسب،ج۵،ص۳۶ 🆔@masire_feghahat
🔰تعارض جرح و تعدیل 🔸در صورتی که اقوال رجالیون نسبت به یک راوی مختلف باشد به نحوی که یک رجالی او را « توثیق » کند و دیگری او را « تضعیف کند » بحث [ تعارض جرح و تعدیل ] مطرح میشود . 🔹در تعارض جرح و تعدیل دیدگاه های مختلفی وجود دارد : 1️⃣ یک دیدگاه این است بر تعدیل مقدم است مطلقا ؛ قید مطلقا دارای معانی متعددی میباشد الف ) در یک معنا یعنی جرح مقدم است گرچه معدل ( توثیق کننده ) متعدد باشد مثل اینکه جارج یک نفر باشد و معدل 10 نفر ! ب ) در یک معنا یعنی چه جارح اشاره به سبب جرح کرده باشد یا نه مثلا مرحوم نجاشی « سلیمان بن دیلمی » را تضعیف میکند « لکونه غالیا » تصریح میکند به سبب جرح ؛ گاهی اوقات نیز اشاره به وجه ضعف نمیکند ج ) و در یک معنا یعنی جرح مقدم است چه تکاذب داشته باشد و چه تکاذب نداشته باشد . 🌀توضیح ذلک : در باب شهادات این مطلب مطرح است که اگر شخصی به عدالت زید شهادت داد و دیگری به فسق او آیا این دو شهادت تکاذب دارند یا خیر ؟ فقهاء فرموده اند این دو مطلب تکاذبی ندارند زیرا ممکن است شهادت اول ناظر به هفته ی پیش باشد و شهادت دوم ناظر به هفته ی جاری ؛ به عبارت دیگر ممکن است شهادت ها از حیث زمانی متفاوت باشند اما در صورتی که هردو در رابطه با یک زمان خاص دو شهادت متضاد بدهد فرموده اند تکاذب پیش میاید چرا که به هیچ عنوان قابل جمع نمیباشند . حال که این مطلب روشن قائل به تقدیم جرح میگوید جرح مقدم است ولو آنکه تکاذب پیش بیاید . 🖼 فایل پیوست : دیدگاه شهید ثانی در « رسائل فی درایة الحدیث » پیرامون تقدیم جرح بر تعدیل . 🆔@masire_feghahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 «دُرّ ولــایــــــتـــــــــ» 🔸عربیّة کَالدُّرِّ وُلِدتَ یا إمامَ الشَّرَفِ في الکَعبَةِ وَ اتَّخَذتَها کَالصَّدَفِ فاستَقبَلَتِ الوُجُوهُ شَطرَ الکَعبَة وَالکعبَةُ وِجهتُها تِجاهَ¹ النَّجَفِ² 🔹فارسیّه ای درّ ولایتِ تو را کعبه صدف معراجِ تو دوشِ فخرِ عالَم زشرف ازمولدِ تو قبلهٔ عالم کعبه است وز مرقدِ تست قبلهٔ کعبه ،نجف³ میرمحمّدباقر داماد متخلِّص به اشراق ____ 1_تجاه :مثلّثة الفاء ،به معنی مقابل و روبروست.وازریشهٔ وجه گرفته شده،تُجاه فأَصله وِجُاه . وفي حديث صلاة الخوف: وطائفةٌ تُجاهَ العدوّ أَيُ مُقابِلَتهم، والتاء فيه بدل من واو وُجاه أَي مما يَلي وُجوهَهم.مانند کلمهٔ تُراث که معتلّ الفاء می باشد. 2_دیوان میرداماد متخلِّص به اشراق ،نسخهٔ خطّی کتابخانهٔ مجلس شورای اسلامی به شمارهٔ۱۴۵،صفحهٔ ۱۱۸ 3_همان منبع ،صفحهٔ ۸۳ 🆔@masire_feghahat
هدایت شده از مسیر فقاهت
🔰ترک استفصال و شرایط اطلاق گیری{بخش اول} ➰تعریف 🔸هر گاه شارع در مورد موضوع خارجیِ محقّق‌شده‌ای که امکان تحقّق در صورت‌های مختلف را داشته، بدون تفصیل و استفصال، حکمی صادر کند، به این کار، «ترک استفصال» گفته می‌شود ➰انواع ترک استفصال 🔹ترک استفصال دو گونه است: 1⃣ابتدایی و بدون سابقۀ سؤال 🔸گاهی شارع ابتدائاً و بدون سابقۀ قبلی، در مقام بیان حکم که امکان تحقّق در صورت‌های مختلف را داشته، بر می‌آید و بدون هیچ‌گونه تفصیلی، حکمی واحد صادر می‌کند 💢 مثال این گونه از ترک استفصال، این است که حضرت با علم به نجس‌بودنِ لباسی، بدون اینکه نوع و مقدار نجاست را بداند، بفرماید: «با این لباس نجس، می‌توان نماز خواند.» 2⃣ در پاسخ به سؤال 🔸گاهی شارع در پاسخِ سؤال از قضیّۀ شخصیّه‌ای که با الفاظ مبیّن و بدون اجمال و البتّه با سکوت از ذکر برخی خصوصیّاتِ واقعه پرسیده شده، بدون استفصال و تفكیک صورت‌های ممکن، حكمی واحد صادر می‌كند 💢مثلاً سائل می‌پرسد: «من با لباس نجس نماز خواندم؛ آیا نمازم صحیح است؟» یا اینکه فرضاً می‌پرسد: «لباس من نجس شده؛ می‌توانم با آن نماز بخوانم؟» و حضرت در پاسخ می‌فرمایند: «بله.» 🔹در این پرسش، معنای «نجاست» روشن است؛ امّا خصوصیّات مورد سؤال، مانند «نوع و مقدار نجاست» مهمل است؛ با این حال، امام بدون پرسش از اینکه نجاست، خون بوده یا بول، و کم بوده یا زیاد، حكم به صحّت نماز می‌کنند. در این مثال، از ترک استفصال، اطلاق فهمیده و گفته می‌شود: هیچ‌یک از اقسام نجاسات، مانع نیست 🆔@masire_feghahat نقل‌مطلب‌صرفا‌بالینک‌کانال
🔰مخطوطات 🔸صفحه ی اول رساله عملیه شیخ اعظم انصاری موسوم به « صراط النجاه » همراه با حواشی آقایان میرزای شیرازی و میرزا محمد تقی شیرازی و سید محمد کاظم طباطبائی یزدی و سید اسماعیل صدر ( رضوان الله علیهم اجمعین ) 🔹مقدمه خواندنی این صفحه را ملاحظه بفرمایید 🆔@masire_feghahat
4_5902050651214450427.mp3
2.38M
🔰استاد سید احمد 🔸دو نقل از احتضار آیات قمی و آقا ضیا عراقی 🆔@masire_feghahat
1_914876087.pdf
370.1K
📝 نقد و بررسی روایات نوروز ✳️ برگرفته از درس خارج استاد سید جواد شبیری ✴️ محور های بحث: 1️⃣ وجود سه دسته روایت در موضوع نوروز 2️⃣ بررسی رجالی و اعتبار صدوری روایات 3️⃣ تایید سنت های حسنه نوروز مثل صله رحم و هدیه دادن نوروز با توجه به عمومات 🆔 @masire_feghahat
هدایت شده از مسیر فقاهت
🔰اطلاق گیری در خطاب مشتمل بر استثناء 🔸در کلامی که مشتمل بر استثناء است این بحث مطرح میشود که مستثنی منه و مستثنی هردو اطلاق دارند یا فقط مستثنی منه اطلاق دارد ؟ 🔹برخی از اصولیون مانند مرحوم بحر العلوم(ره) فرموده اند که ظاهر خطاب استثناء این است که به لحاظ مستثنی منه اطلاق دارد نه به لحاظ مستثنی 🔅 مثلا اگر شخصی بگوید «لا آکل من الطعام الا ما کان مالحا» و مع ذلک ماهی نمکین برای او تهیه کنند در حالی که او از ماهی اشمئزاز دارد عرف نمیگوید که «ماکان مالحا» اطلاق دارد و شامل ماهی میشود ؛ چرا که شخص میتواند بگوید منظور من این بود که من غذای غیر مالح نمیخورم اما اینکه هر غذایی میخورم را نگفته ام ! ✳️ثـمـره 🔻یکی از ادله ی مطرح شده در رابطه با معاملات مستحدثه ، کریمه «لاتأکلوا أموالکم بینکم بالباطل إلا أن تکون تجارۀ عن تراض» میباشد اما در صورتی که مبنای سابق الذکر را کسی بپذیر نمیتواند به این آیه شریفه برای غرض مذکور تمسک کند 🔻چرا که مستثنی در آیه شریفه اطلاق ندارد و شامل مطلق تجارتی که از روی تراضی باشد «مانند بورس» نمیشود 🆔@masire_feghahat نقل‌مطلب‌صرفابالینک‌کانال
🔰بیان محدث بحرانی پیرامون قطع موضوعی {بخش اول} 🌀قطع در یک تقسیم بندی کلی به دو قسم و تقسیم میشود ، مراد از قطع طریقی این است که قطع کاشف از متعلقش میباشد و در نفس الامر مدخلیتی در ترتب حکم بر موضوع ندارد و مراد از قطع موضوعی این است که قطع در موضوع حکم اخذ شود به نحوی که ترتب حکم منوط بر قطع میباشد ❇️اندیشه صاحب حدائق 🔸محدث بحرانی بر خلاف مشهور امامیه متعقد هستند که در تمام ادله محرمات و نجاسات اخذ شده ¹ 🔹نکته ای که بایستی نسبت به این فرمایش مطمح نظر واقع گردد [وبعضی از محشین رسائل اشاره کرده اند ] این است که ؛ این دیدگاه صاحب حدائق منجر به تصویبی که عامه قائل بدان هستند و شیعه اجماع بر بطلان آن دارد نمیشود چرا که تصویب به دو صورت متصور است ؛ تصویب در و تصویب در اشکال دوری که مرحوم علامه حلی مطرح کرده است در تصویب در احکام مطرح میشود اما تصویب در موضوعات صرفا خلاف امامیه میباشد² ــــــــــــــــــــــــــــــــ *¹:الحدائق الناضرة، ج 5 ، ص 249 *²:التعليقة على فرائد الأصول (لاری شیرازی)، ج‏1، ص: 26 🆔@masire_feghahat نقل‌مطلب‌صرفا‌بالینک‌کانال
🔰بیان محدث بحرانی پیرامون قطع موضوعی {بخش‌دوم} 🌀دلایل 🔸محدث بحرانی در مواردی که به این مبنای اختصاصی خودشان اشاره کردند ، استدلال خودشان را نیز در پی آن آورده اند که به طور مثال به چهار دلیلی که ایشان آورده اند اشاره ای خواهیم کرد 1️⃣و2️⃣ نفی حرج و تکلیف ما لا یطاق 💭و أنت إذا تأملت بعين التحقيق و الإنصاف علمت ان اللّٰه سبحانه لم يجعل شيئا من الأحكام الشرعية منوطا بالواقع و نفس الأمر دفعا للحرج و لزوم تكليف ما لا يطاق، فان يقين الطهارة من النجاسة الذي أوجب الشارع البناء عليه و دفع الشك به في لباس المصلي و بدنه و ماء طهارته و نحوها ليس إلا عبارة عن عدم العلم بملاقاة النجاسة لا العلم بالعدم، فكذلك أيضا يقين الطهارة للصلاة من وضوء و غسل و تيمم ليس إلا عبارة عن فعلها مع عدم العلم بناقض لها لا مع العلم بالعدم¹ 🔹صاحب حدائق در این عبارت به دو دلیل اشاره میکنند و نیز مفاد کل شی طاهر را بر اساس مختار خودشان تشریح مینمایند 3️⃣روایات دال بر منع از اخبار به نجاست 💭فلما أسلفنا من الأخبار الدالة على المنع من الاخبار بالنجاسة و ان كان في أثناء الصلاة، و لو كان الأمر كما يدعونه من كون وصف النجاسة و الطهارة و نحوهما انما هو باعتبار الواقع و نفس الأمر و ان تلبس المصلي بالنجاسة جاهلا موجب لبطلان صلاته واقعا فكيف يحسن من الامام عليه السلام المنع من الإيذان بها و الاخبار في الصلاة كما تضمنته رواية محمد بن مسلم أو قبلها كما في رواية ابن بكير؟ و هل هو بناء على ما ذكروه إلا من باب التقرير له على تلك الصلاة الباطلة و المعاونة على الباطل، و لا ريب في بطلانه² 4️⃣تالی فاسد : اگر چنین نباشد نماز اکثر مردم باطل است 💭فإنه يلزم على ما ذكروه عدم الجزم بصحة شيء من العبادات إلا نادرا لشيوع تطرق النجاسات سيما من النساء و الأطفال و من لا يحترز عن النجاسة و سريان ذلك في عامة الناس³ ــــــــــــــــــــــــــــــــ *¹:الحدائق‌الناضرة‌،ج۲،ص۴۰۰ *²:همان،ج۱۱،ص۲۶۴ *³:همان 🆔@masire_feghahat نقل‌مطلب‌صرفابالینک‌کانال
مسیرفقاهت.mp3
2.85M
🔰مرحوم آیت الله سیدهادی میلانی (رضوان الله علیه) 🔸 در قضایای حقیقیه، حکم بر موضوعی که کلی طبیعی است مرتب می شود پس وقتی خطاب به الناس یا مومنون و مکلفین، خطاب در هر زمان است که احکام شرع چنین می باشد و نه اینکه خمس وجوب تکلیفی عند القدرة باشد که در زمان غیبت، حکمش ساقط بشود بلکه خمس امری است وضعی. 🔹برخی خطاب ها را در قرآن و حدیث مختص حاضرین می دانند پس کسانی که در حضور امام نیستند لذا نمی دانیم مخطاب شفاهی آیات باشند یا خیر بنابراین در زمان غیبت وجوب پرداختی ندارند. 🔸پاسخ اینست که تشریع شریعت بنحو قضیه حقیقیه است پس در هر زمان و بر هر مکلف در هر عصری مخاطب است 🌀برشی از درس خارج خمس 1349/1/16 ش 🆔@masire_feghahat نقل‌مطلب‌صرفا‌بالینک‌کانال
🔰تحلیل یک فتوی 🌀متن رساله جامع آیت الله سیستانی (حفظه الله) 🔗مسأله 448. چنانچه فردی تمام یا قسمتی از بدنش، قبل از اینکه آن قسمت را به نیّت غسل ترتیبی بشوید زیر آب باشد و بخواهد با حرکت دادن یا بدون حرکت دادن آن در زیر آب نیّت غسل کند، بنابر احتیاط واجب غسلش صحیح محسوب نمی‌شود؛بنابراین، اگر فرد داخل حوض یا استخر آب است و می‌خواهد غسل ترتیبی نماید، احتیاط واجب آن است که از آب بیرون آید یا حدّاقل محلّی را که می‌خواهد غسل دهد از آب بیرون آورد و بعد به قصد غسل ترتیبی وارد آب نماید.¹ 🔹آنچه که باعث افتاء به کیفیت اینچنینی غسل شده است _ همانطور که محقق خویی(قدس سره) بدان اشاره کرده است _ تحلیلی استظهاری از ادله میباشد : 🔸بر اساس دیدگاه محقق خویی و تلامذه ایشان ؛ اوامر ظهور در احداث دارند مگر اینکه قرینه ای بر کفایت بقاء در مقام باشد ، لذا وقتی شارع فرموده است : اغسل جسدک این امر «اغسل» ظهور در احداث غسل دارد نه بقاء ؛ بدین جهت اگر مکلفی زیر آب بود و ابتعادی ولو قلیل از آب نکرد اما مع ذلک نیت غسل کرد ؛ این غسل صحیح نمیباشد چرا که ظهور امر «اغسل» در احداث است 🔹شاهد بر این مطلب : اگر شخصی هنگامی که مثلا در سجده شکر بود و آیه سجده دارد را استماع کرد در صورت بقاء بر سجده و استمرار آن ، امر وجوب سجده برای آیات سجده دار را امتثال نکرده است زیرا ظاهر امر شارع در « اذا قرء علیکم آیه العزیمه فاسجدوا » این است که بعد از قرائت ایه عزیمه بایستی سجده را احداث و ایجاد کنی نه اینکه سجده قبلی را استمرار بدهی . 🗯ان الأوامر ظاهرة في الإحداث مطلقاً ما دام لم تقم قرينة على كفاية الإبقاء فلا. و من هنا لو كان في السجدة فتليت عليه آية التلاوة فبقي في السجدة مقداراً بداعي امتثال الأمر بالسجدة لم يكف ذلك في الامتثال، لأن ظاهر الأمر طلب الإيجاد و الإحداث² ـــــــــــــــــــــــــــــ ¹*:رساله جامع،ج۱،ص۱۷۶ ²*:موسوعه آیت الله خویی،ج۶،ص۳۸۸ 🆔@masire_feghahat نقل‌مطلب‌صرفا‌بالینک‌کانال
مسیرفقاهت.mp3
32.82M
🔰حوزة النجف الاشرف 🌀مرجع عالیقدر آیت الله شیخ محمد اسحاق فیاض (حفظه الله ) از تلامذه مبرز مرحوم آیت الله خویی (رضوان الله علیه)و از مقررین دروس ایشان در تاریخ ۱٤/ذوالقعده/۱٤٤٤ در ابتدای درس خارج اصول فقه اعلام کردند که دیگر قادر به اکمال دوره سوم خارج اصول فقه نمیباشند 🔸آیت الله فیاض از نیم قرن پیش شروع به تدریس خارج اصول کرده بودند و دو دوره اصول از ابتدا تا انتها را نیز تدریس فرمودند لکن در این دوره سوم و در اواسط مباحث استصحاب اعلام اعتذار از اکمال این دوره نمودند 💠جزاه الله وإياهم عن العلم وأهله خيراً ونفع بهم وبآثارهم وأدام ظلهم ولا حرمنا بركتهم 📎فایل پیوست بیانات نافع آیت الله اسحاق فیاض در آخرین درس از آخرین دوره تدریس خارج اصول فقه 🆔@masire_feghahat نقل‌مطلب‌صرفا‌بالینک‌کانال
🔰تراجم العلماء 🔸و ايضاً سيّد نعمت الله جزایری در انوار نعمانیه نوشته که اگر علامه مجلسی میخواست که کتابی به کسی عاریه دهد میگفت :که اولاً بگو که سفره داری که در میان آن نان خورده باشی یا نه؟ اگر نداری بگو به تو سفره بدهم که نان را در میان سفره خورده باشی و بر بالای کتاب نان نخوری. 🔹بلی، محافظت کتب و احترام آنها از لوازم است نه این که کتاب را در میان آفتاب گذارند که جلدش را آفتاب ضایع و فاسد .کند و مبادا که شپش بر روی کتابها بکشند، یا بر بالای کتاب نان خورده باشند چنان که آخوند ملا علی نوری بسیار احترام اسباب علم میکرد؛ به حدی که ریزه های کاغذ که از دم مقراض ریخته میشد میگفت که آن را در جایی بریزند که کسی بر آنها قدم نگذارد و همچنین ریزه قلم و نحو آن را باید احترام نمود. 🔆و این فقیر مؤلف کتاب رساله ای در آداب تعلیم به زبان فارسی نوشته ام نهایت مستحسن است و مرغوب و در آنجا، کتب مستحسنه که برای طلاب ضرور است و طریقه مطالعه و تدریس و تدرّس و منفعت تألیف و مذاکره و مدرّس همه را به نحو تفصیل بیان کرده ام. 📚قصص العلماء «تنکابنی»،ص۲٦۰ 🆔@masire_feghahat