🔰حضرت آیت الله العظمی #شبیری_زنجانی(حفظه الله)
💢تراجم💢
🔸شیخ آقا بزرگ نقل کرده که #شیخ_انصاری میگفت:من درس را برای #سه نفرمیگویم:
آقاحسن #نجم_آبادی،میرزای #شیرازی و میرزا حبیب الله #رشتی
📚جرعه ای از دریا،ج ۲،ص ۳۴۱
🆔 @masire_feghahat
🔰تکریم استاد در کلام شاگران میرزا حبیب الله رشتی(رضوان الله تعالی علیه)
🔸جناب #میرزا_حبیب_الله_رشتی در اواخر عمر زندگانی شیخ اعظم انصاری(اعلی الله مقامه) #تعلیقه_ای موجز بر #مکاسب نوشته و بعدها این حواشی توسط شاگردانش در یک کتاب جمع آوری شده.
🔹#شاگردان میرزای رشتی در ابتدای هر یک از این حاشیه ها #لقبی_جهت_تکریم_و_تعظیم برای استادشان انتخاب کردند که این القاب مذکوره در ذیل ارائه میشود:
⚜قال الأستاد السناد
🔹قال شيخنا
⚜قال الأستاد
🔹قال سند الأعلام
⚜قال عماد الفقهاء
🔹قال سناد الأفاضل
⚜قال شيخ المشايخ
🔹قال العارف بمعاني كلامه
⚜قال العماد السّناد
🔹قال الأستاد العماد
⚜قال الفقيه الممارس
🔹قال المحشي العالم بمجامع كلامه
⚜قال الشّارح لكلامه
🔹قال المحقّق الأستاد
⚜قال عماد الفقهاء
🔹قال المحشي البارع
⚜قال أستاد الأساتيد
🔹قال العارف بمجامع مرامه
⚜قال عميد الفقهاء
🔹قال عماد الأعلام
⚜قال الأستاد المحقّق
🔹قال المدقق الأستاد
⚜قال الوحيد الأستاد
🔹قال المطلع على اسرار كلامه
⚜ قال شيخنا المحقّق
🔹قال أطال اللّه بقائه
📚التعلیقة علی مکاسب الشیخ الانصاری(للمیرزا حبیب الله)
🆔 @masire_feghahat
🔰استاد #حسینی_شیرازی(زیدعزه)
💢فائدة فی الرجال💢
🔸در میان راویان سه عنوان داریم که با #مسعدة شروع میشود ۱)مسعدة بن صدقة، ۲)مسعدة بن زیاد، ۳)مسعدة بن ربعی،هر سه عنوان از راویانی هستند که از حضرت امام صادق (سلام الله علیه) نقل میکنند.
🔹 یک بحث مفصلی در میان دانشمندان رجال است که این #سه_عنوان برای #یک_نفر است یا #سه_نفر هستند.
استاد سیدجواد شبیری(حفظه الله) رساله ای دارندبه نام
#احسن_الفوائد_فی_احوال_المساعد که در آن رساله قائل میشوند این سه عنوان برای یک نفر است.
♻️ثمره:در کتب رجالی #یکی از این سه مسعدة #توثیق دارد اما اگر بگوییم که سه عنوان برای یک نفر میباشد هر سه عنوان توثیق میشوند
🆔 @masire_feghahat
🔰عبارات شگفت انگیز استاد در مورد شاگرد
💢تراجم💢
🔸متن اجازه ی روایت مرحوم #فخر_المحققین(اعلی مقامه الشریف) به مرحوم #شهید_اول(رضوان الله تعالی علیه):
🔹وقال فخر الدين محمد بن العلامة الحلي في اجازته التي كتبها على ظهر القواعد عند قراءته عليه: قرأ علیّ #مولانا_الامام #العلامة_الأعظم #أفضل_علماء_العالم #سيد_فضلاء_بني_آدم #مولانا #شمس_الحق_و_الدين محمد بن مكي بن محمد بن حامد أدام الله أيامه من هذا الكتاب مشكلاته وأجزت له رواية جميع كتب والدي قدس سره وجميع ما صنفه أصحابنا المتقدمون رضي الله عنهم عني عن والدي عنهم بالطرق المذكورة لها
📚اعیان الشیعة،ج۱۰،ص۵۹
🆔 @masire_feghahat
🔰 #فقه_استدلالی
🔸المسألة التاسعة: الأقوى جواز البقاء على تقليد الميت و لا يجوز تقليد الميت ابتداء.
🔻الاولى الاستدلال لهذه المسألة ان التقليد موقوف على احراز الرأي للمجتهد و عند موته لا يحرز رأيه و استصحاب بقاء رأيه لا يجري لأن العرف لا يرى الموضوع باقياً، نعم بقاء يجوز لان العامي بعد تقليده يحرز ان حكم الواقعة هو ذلك فيستصحب بقاء حكم الواقعة بالنسبة لنفسه
🔹مسئله نهم:اقوی #جواز_بقاء_بر_تقلید_از_میت است و تقلید #ابتدایی از میت جایز نیست.
🔺بهترین استدلال برای این مسئله این است که تقلید متوقف میباشد بر #احراز_نظر_مجتهد اما در صورت تقلید ابتدائی از میت نظر مجتهد احراز نمیشود و #استصحاب بقاء رای مجتهد هم جاری نمیشود چراکه عرف موضوع یقین سابق و موضوع شک لاحق را متحد نمیداند!
لکن #بقاء بر تقلید میت جایز است زیرا مقلد بعد تقلید در هنگام حیات رای مجتهد را احراز میکند و بعد از ممات مجتهد،مقلد بالنسبة الی نفسه میتواند #استصحاب_بقاء_حکم را جاری کند
📚شرح العروة الوثقی میرزا کاظم شیرازی ، ص۷
🆔 @masire_feghahat
🔰مرحوم #آخوند_خراسانی (قدس سره)
💢افتخار آخوند💢
🔸مرحوم آخوند خراسانی در #اواخر_عمر خود میفرمود: #افتخار من این است که اکنون #رسائل_را_میفهمم
📚حدیث خوبان،ص٤۸
🆔 @masire_feghahat
🔰آیت الله #خامنه_ای(مدظله العالی)
💢دلالت جمله «لاخیر فیه»و«لاتفعلوا» بر کراهت یا حرمت؟!
❇️فقلت الغناء؟ فقال(علیه السلام):لاخیر فیه و لاتفعلوه.
🔸ممکن است کسی از جمله ی «لاخير فيه»، استفاده ی #کراهت بکند یعنی بگوید: عبارت «لاخير فيه» #قرینه بر این است که مراد از «لا تفعلوه»، کراهت است. لكن #انصاف این است که «لاتفعلوا»، #نهی_صریح است و «لاخير فيه» هم #صراحت در کراهت ندارد که ما بگوییم آن صراحت، دلالت «لا تفعلوا» را از حرمت به کراهت #منصرف میکند؛ زیرا درمورد #حرام هم میشود گفت: «لاخير فيه». چنانچه در مورد #خمر_و_میسر خدای متعال میفرماید:
إثمهما أكبر من نفعهما، با اینکه این دو از #محرماتند، تصریح به وجود #نفع برای آنها شده است.
🔹 بنابراین، «لاخير فيه» دلیل بر کراهت نمیشود. «لا تفعلوا» #ظهور_در_حرمت دارد یعنی غناء را انجام ندهید. دلالتش بر حرمت، #دلالت_خوبی_است.
📚درس خارج فقه ۱۳۸۷/۱۲/۱۳ جلسه ۲۶۵
🆔 @masire_feghahat
🔰#محصّلین_از_فقهاء
💢مراد از ”فقهاء محصّلین“ در عبارات فقهاءعظام
🔸العلماء المحصّلين¹
🔹و المحصّلين من الفقهاء²
🔸عند المحصلين من أصحابنا³
🔹اتفاق المحصلین علیه⁴
🔶علامه حلی(اعلي الله مقامه الشريف) در تبیین این عبارت مینویسد:
المحصّلين #العارفين_بالأحكام و مداركها ⁵
🔷محصلین از فقهاء کسانی هستند که #شناخت_کامل به فروعات فقهی و احکام وهمچنین مدارک و مستندات فروعات دارند(کنایه از احاطه ی فقهی)
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
*¹:رسائل الشريف المرتضى،ج۱، ص۲۳
*²:السرائر الحاوي لتحرير الفتاوى،ج۲، ص۲۱
*³:الخلاف،ج۲،ص۹۱
*⁴:فرائد الاصول شیخ انصاری،ج۲،ص۵۴
*⁵:تذكرة الفقهاء،ج۹،ص۴۴۶
🆔 @masire_feghahat
4_5801168062774250576.mp3
1.99M
🔰استاد#آملی_لاریجانی(زید عزه)
🔸 گریز استاد آملی لاریجانی در درس خارج اصول به زحمات علمیِ #آقاضیاءالدّین_عراقی، و توضیحی پیرامون حواشی خطّیِ ایشان بر أجود التّقریرات
[درس خارج اصول۱۴۰۰/۸/۲۲]
🆔 @masire_feghahat
🔰آیت الله العظمی #شبیری_زنجانی (حفظه الله)
💢فرق بناء عقلاء و سیره متشرعة
🔸فرق بناء عقلاء و سيره متشرعه آن است كه از بناء عقلاء #حكم_اقتضايى_شرعى استفاده مىشود كه به ضميمه #عدم_الردع حكم فعلى ثابت مىگردد ولى سيره متشرعه #مستقيماً_حكم_فعلى را اثبات مىكند¹
🔹پ.ن:گاهی از #سیرة_متشرعة تعبیر به #اجماع_عملی میشود رجوع شود به اصول الفقه² و هدی الطالب فی شرح المکاسب³
ــــــــــــــــــــــــــــــ
¹*:کتاب نکاح،ج۱،ص۶۳
*²:اصول الفقه للمظفر،ج۲،ص۱۷۴
*³:هدی الطالب فی شرح المکاسب،ج۱،ص۵۷۹
🆔 @masire_feghahat
🔰 #فقه_و_حقوق
💢تطبیق ماده ۲۸۳ قانون مجازات اسلامی با اقوال فقهای امامیه در اجرای حد محاربه(بخش اول)
🔸در قانون #مجازات_اسلامی مصوب ۱۳۹۲ #تخییر قاضی معتبر دانسته شده.در ماده ۲۸۳ قانون مجازات اسلامی آمده است که انتخاب هریک از #حدود_محاربه (اعدام،صلب،قطع دست راست و پای چپ،نفی بلد) به #اختیار_قاضی است.
🔹قانون مجازات اسلامی به تبعیت از #فقه_امامیه محاربه را فعلی مجرمانه دانسته و برای آن مجازات در نظر گرفته است. آنچه اهمیت بحث را مشخص می کند، اختلاف فقهای امامیه در #تخییر یا #ترتیب در اجرای مجازات های محاربه است،عده ای از فقها قائل به تخییر قاضی بین هر یک از این مجازات ها هستند . عده دیگری قائل به ترتیب در مجازات هستند. در قانون مجازات اسلامی که منبع اصلی آن فقه امامیه است قول به #تخییر پذیرفته شده است
🔸مرحوم امام(قدس الله نفسه الزکیه) در تحریر الوسیله فرموده اند: بعيد نيست كه براى حاكم بهتر باشد كه جنايت را #ملاحظه كند و آنچه كه مناسب آن است، #اختيار نمايد.
🆔 @masire_feghahat
4_5805461269133659613.mp3
1.43M
🔰استاد #حسینی_شیرازی(زیدعزه)
🔸بهره گیری از #راویان_ضعیف چه سودی در میراث حدیثی شیعه دارد؟
🆔 @masire_feghahat