eitaa logo
مسیر فقاهت
2.3هزار دنبال‌کننده
222 عکس
11 ویدیو
37 فایل
🔸 کانال مسیر فقاهت محلی برای #تامل پیرامون داده های فقهی _اصولی و ارائه نکات کاربردی در مسیر فقاهت ✍️صادقی/دانش پژوه فقه و اصول مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) قم 💠نقل مطالب فقط با #ذکر_منبع💠 شناسه ادمین ( @Masirefeghahat ) 🌱تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
کانال#مسیر_فقاهت.mp3
5.31M
🔰استاد فاضل لنکرانی ▪️منصب تشریع معصومین (علیهم السلام)، شواهد و نکات پیرامون تشریع 🌀برشی از خارج اصول ۱۴۰۳/۰۷/۱۴ 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
کانال#مسیر_فقاهت.mp3
8.73M
🔰استاد شب زنده دار ▪️اقسام اباحه ▪️تقریب ▪️اشکال به مسلک 🌀برشی از درس خارج اصول 🆔🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
مسالک مختلف فقها در چیستی حکم حکومتی-استاد حسینی نسب .mp3
21.88M
🎙مسالک مختلف فقها در چیستی "حکم حکومتی" 🔹 استاد سید مصطفی حسینی نسب 📌3 آبان ماه 1403 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
🔰همایش فقه المقاومة 📌ارائه دهندگان 📍 آیت الله حاج شیخ محمد جواد فاضل لنکرانی رئیس مجتمع آموزشی پژوهشی ائمه اطهار علیهم السلام با موضوع : قلمرو و گستره مقاومت با محوریت قاعده لاحرج 📍علامه شیخ معین الدقیق نماینده حزب‌الله لبنان در ایران با موضوع :تبیین میدان نبرد با صهیونیسم 📍دبیر علمی حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد علی قاسمی معاون پژوهش مجتمع آموزشی پژوهشی ائمه اطهار علیهم السلام ⏰زمان:17 آبان ماه 1403 ساعت 9 الی 11 🕌مکان : قم_میدان معلم _ مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام _ سالن فقاهت. 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰اثر «تفکیک بین روایات افتائی و تعلیمی» در فتوا {بخش اول} 💠یکی از مسائلی که در شرائط لباس مصلی مطرح میشود این است که نمازخواندن در لباس هایی که از چرم حیوان گرفته شده است و آن حیوان مشکوک التذکیه باشد، چه حکمی دارد ؟ 🔸صاحب عروه فرموده است که : اللحم أو الشحم أو الجلد المأخوذ من يد الكافر أو المطروح في بلاد الكفار.أو المأخوذ من يد مجهول الحال في غير سوق المسلمين أو المطروح في أرض المسلمين إذا لم يكن عليه أثر الاستعمال محكوم بعدم التذكية و لا يجوز الصلاة فيه بل و كذا المأخوذ من يد المسلم إذا علم أنه أخذه من يد الكافر مع عدم مبالاته بكونه من ميتة أو مذكى‏(العروه الوثقى فيما تعم به البلوى (طبع قديم ،للسيد اليزدى)، ج‏1، ص: 559) 🔹در نقطه ی مقابل آیت الله سیستانی فرموده اند که نماز در لباس مشکوک التذکیه اشکالی ندارد: کاپشن چرمی و مانند آن، که چرمش از حیوان حلال گوشتی که خون جهنده دارد تهیه شده، در صورتی که احتمال معقول داده شود مربوط به حیوانی است که ذبح شرعی شده، پاک می‌باشد و نماز خواندن با آن جایز است، هرچند نشانــه‌های ذبح شرعی را دارا نباشد و ساخت کشورهای غیر اسلامی باشد و مسلمان وارد کنندۀ آن هم در زمینۀ ذبح شرعی و عدم ذبح شرعی آن تحقیق نکرده باشد؛امّا چنانچه فرد یقین یا اطمینان دارد از حیوانی است که ذبح شرعی نشده، نجس و مردار محسوب می‌شود.(رساله جامع،ج1،ص441) 🌀برای تحلیل این فتوای آیت الله سیستانی که «مبتنی است بر تفکیک میان روایات افتایی و تعلیمی» باید نسبت میان دو طائفه روایات موجود در مقام بررسی شود هرچند بحث های مهم و فنی دیگری نیز در اینجا مطرح است که فعلا خارج از ما هو المهم من الغرض است. 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
هدایت شده از صادقی
🔰اثر «تفکیک بین روایات افتائی و تعلیمی» در فتوا {بخش دوم} 🔅بیان شد که نسبت به چرم متخذ از حیوان مشکوک التذکیه دو دسته روایات وجود دارد 🌀روایات مجوزه مطلقه {مفاد این دسته از روایات این است که جواب امام علیه السلام اطلاق دارد و تفصیل نداده اند بین سوق مسلمین و سوق غیر مسلمین مثل سوق مشترک بین مسلمین و کفار} ◾️عنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ يُونُسَ أَنَّ أَبَاهُ كَتَبَ إِلَى أَبِي الْحَسَنِ ع يَسْأَلُهُ عَنِ الْفَرْوِ وَ الْخُفِّ أَلْبَسُهُ وَ أُصَلِّي فِيهِ وَ لَا أَعْلَمُ أَنَّهُ ذَكِيٌّ (وسائل الشيعة، ج‏4، ص: 456) 🌀روایات مانعه مقیده (مفاد این دسته از روایات این است که نماز با چنین لباسی در صورتی اشکال ندارد که تولید شده در ارض اسلام باشد) ▫️عنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ عَنِ الْعَبْدِ الصَّالِحِ ع أَنَّهُ قَالَ: لَا بَأْسَ بِالصَّلَاةِ فِي الْفِرَاءِ الْيَمَانِيِّ وَ - قُلْتُ فَإِن‏ كَانَ فِيهَا غَيْرُ أَهْلِ الْإِسْلَامِ- قَالَ إِذَا كَانَ عَلَيْهَا الْمُسْلِمِينَ فَلَا بَأْسَ.(وسائل الشيعة، ج‏3، ص: 492) مفهوم این روایت این است که چناچه این لباس مشکوک التذکیه در بازاری است که غلبه آن شهر با مسلمانان نیست نماز با آن صحیح نمی باشد. 💠مقتضای این است که در صورتی که دو خطاب مطلق و مقید به لحاظ نفی و اثبات مختلفین باشند مانند جایی که در یک خطاب گفته شود «اکرم العالم» و در خطاب دیگر گفته شود «لاتکرم العالم الفاسق» روشن است که در اینجا خطاب مقید؛ خطاب مطلق را میزند ❇️ لکن آیت الله سیستانی در اینجا دارند بدین تقریب که چناچه خطاب اطلاقی در بود، خطاب مقید نمیتواند آنرا تقیید بزند . 💢ادامه دارد... 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
هدایت شده از مسیر فقاهت
🔰 💢تطبیق القواعد💢 🔹تعریف:مراد از دلالت اشاره، می باشد به گونه ای که این ملازمه به نحوی نیست که بتوان استظهار کرد که متکلّم لازم را اراده کرده است و نهایت ، به نحو است، نه ظهور. 🔸تطبیقات: 🔹شهید اوّل می فرماید: « يستفاد من دلالة الإشارة أحكامٌ كقوله تعالى: «وَ حمله و فصاله ثلاثون شَهْرا¹» مع قوله: « وَ فصاله فِي عامین²» فإنّه إلى أن أقل الحمل ستّة أشهر.³» 🔸میرزای قمی می فرماید: « و اعلم أنّا نقول بإقتضاء الأمر وجوب مقدّمته و النّهي عن ضدّه إقتضاءً تبعيّاً من باب ، لكنّه ليس من الأحكام الأصليّة، بل هو من الخطابات التّوصّليّة⁴.» ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ *¹:سوره أحقاف،آیه۱۵ *²:سوره لقمان،آیه۱٤ *³:القواعد و الفوائد،ج۱،ص۲۴۵ *⁴:جامع الشتات في أجوبة السؤالات،ج۳،ص۲٦٤ 🆔 @masire_feghahat