eitaa logo
مسیر فقاهت
2.3هزار دنبال‌کننده
221 عکس
11 ویدیو
37 فایل
🔸 کانال مسیر فقاهت محلی برای #تامل پیرامون داده های فقهی _اصولی و ارائه نکات کاربردی در مسیر فقاهت ✍️صادقی/دانش پژوه فقه و اصول مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) قم 💠نقل مطالب فقط با #ذکر_منبع💠 شناسه ادمین ( @Masirefeghahat ) 🌱تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰(زیدعزه) 🔸درابتدای اسانید کافی هرجایی که در سند «محمدبن یحیی عن احمدبن محمد» ذکرشده: 🔹منظورمحمدبن یحیی العطار"شیخ القمیین فی عصره" و احمد بن محمد بن عیسی اشعری"شیخ القمیین و وجههم" است که هردو از ثقات و اجلاء اصحاب هستند. 🆔 @masire_feghahat
🔰 🔸 ترجمه فارسی کتاب «النهایة» نوشتهٔ (متوفی460). 🔹این نسخه در سال 686 نوشته شده (عکس دوم را ببینید) و آن مشخص نیست. ♻️این نسخه به شماره 328-ج در کتابخانهٔ دانشکدهٔ حقوق نگهداری می شود. 🆔 @masire_feghahat
🔰از بیانات آیت الله العظمی 🔸نزد مرحوم آقای داماد درس صوم بحث زکات فطره می خواندیم. موضوع بحث این بود که ملاک در پرداخت زکات فطره، قوت غالبِ شخص است یا قوت غالب بلد. 🔹درس آقای داماد تمام شده بود. من به ایشان عرض کردم قائل دیگری هم هست که ملاک زکات فطره را در ماه رمضان می داند. ایشان با تعجّب گفت: . آقای جوادی آملی هم آنجا بود 🔶گفتم: قاآنی می گوید: اگر زکات دهی فطره ی مرا «مِی» ده که قوت غالبِ من باده بوده در رمضان 🔷آقای جوادی آملی از این تعبیر اینجانب خیلی خوشش آمده بود. 🆔 @masire_feghahat
🔰مرجع فقید مرحوم آیت الله العظمی (قدس الله نفسه الزکیة) 💢نکته استظهاری💢 💠فإنّ الکراهة و فی خصوص الکراهة الاصطلاحیة إلاّ أنها بمعناها اللغوي ولا یکون لها ظهور في خصوص التحریم کما لا یخفی. 🔸 هرچند که ظهوری در خصوص کراهت اصطلاحی(مرجوح بودن فعل) ندارد لکن بواسطه ی شامل کراهت اصطلاحی میشود و درنتیجه همانطور که مخفی نیست برای کراهت در خصوص تحریم نمیباشد. 📓تنقيح مباني العروة، الإجارة ،ص ١٣٨ 🆔 @masire_feghahat
🔰 💢تراجم💢 🔶آخوند ملا محمد صالح مازندرانی ابن احمد از بوده و از تلامذہء آخوند مجلسی و دختر مجلسی عیال او بوده. 🔷 در بدو امر به غایت فقر و فاقه¹ داشت به نحوی که اگر چیزی میخواست نوشته باشد کاغذ مقدورش نبود بلکه بر روی می نوشت گویند فقر و فاقه ملامحمد صالح به نحوی بود که از شدت کهنگی لباس به مجلس درس از شدت حاضر نمی شد بلکه در بیرون مدرس در گوشه ای مینشست و صدارا میشنید و آنچه تحقیق میکرد بر مینوشت. 📔قصص العلماء تنکابنی،ص٥٦۳ ـــــــــــــــــــــــــــــــ *¹:فاقه به معنای فقر و نیازمندی 🆔 @masire_feghahat
🔰کتاب (شرح منظوم لمعه) 💢مخطوطات💢 🔶کتاب الدیات و فیه فصول فی مورد الدیه و کثیراما عبرنا عنها بالفدیة طلبا لسَلاسة النظم 🔸و تَثْـبـُتُ الـفِدْیَـةُ 🔹فی و لامَحالَهْ 🔸کَـقَصْدِ فَیُصٖیبُ شَـخصـاً 🔹أَو رَمْـیِ بَـکـرٍ فـیـُبٖیـرُ ♻️دیه اصالة در قتل خطایی محض یا شبه خطایی ثابت میباشد مثل اینکه قصد کرده شکاری را باتیر صید کند اما تیر خطاء به شخصی اصابت میکند و جان میسپرد. 📜کتاب التحفة القوامیة،نسخه خطی،برگ۱۸۱ قوام الدین محمدحسین سیفی قزوینی 🆔 @masire_feghahat
هدایت شده از مسیر فقاهت
🔰کانال مسیر فقاهت 💠ضمن عرض 🌐سروران و اعزه گرام اگر نکته ای، مطلبی،نقدی،سخنی داشتید میتوانید به این آیدی پیام بدهید. ‼️نقل مطالب فقط با ذکر . 🆔 @masire_feghahat1 ارتباط‌باادمین
کانال مسیر فقاهت.mp3
1.08M
🔰 آیت الله العظمی (رضوان الله تعالی علیه) 🔶 های ایشان در ابتدای درس خارج به طلاب به زبان فارسی 🆔 @masire_feghahat
🔰 💢موزه شیعه💢 💠 ضرب شده در سال ۷۰۹ در تبریز 🔸 : حاشیه 1⃣: بسم الله الرحمن الرحیم هو الذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحق لیظهره علی االدین كله و لو كره المشركون حاشیه 2⃣: الجایتو سلطان(به زبان اویغوری) لله الامر من قبل و من بعد سنة تسع و سبعمئه ضرب مدينة تبريز 🌐مرکز: ضرب فی ایام دولة المولی سلطان الاعظم مالک الرقاب الامم غیاث الدنیا و الدین اولجایتو سلطان محمد خدابنده خلد الله ملکه 🔹 : 🌐مرکز: لا اله الاالله الملک الحق المبین محمد رسول الله الصادق الوعد الامین ان الدین عندالله الاسلام ضرب تبریز ⚜حاشیه: اللهم صل علی محمد المصطفی و علی المرتضی و الحسن الزکی و الحسین الشهید و علی زین العابدین و محمد الباقر و جعفر الصادق و موسی الکاظم و علی الرضا و محمد الجواد و علی الهادی و الحسن العسکری و محمد خلف الحجه 🆔@masire_feghahat
🔰مرحوم (نوّرالله مرقده،عطّرالله تربته) 💢تراجم💢 🔶 صاحب اگرچه فن او منحصر به بود لیکن در ید طولائی داشت به نحوی که غلبه بر او در اشکال بود. 📓قصص العلماء تنکابنی،ص۱۳٤ 🆔@masire_feghahat
🔰 (اعلی الله مقامه الشریف) 💢فائدة فی حجیة الاجماع💢 🔶اعلم أنّ الأصحاب (رضوان الله عليهم) على أنّ إنّما هي بسبب فيهم، و فرّعوا عليه أنّ المخالف منهم و إن كان مائة و لم يكن المعصوم فيهم يقدحُ مخالفته في الإجماع و توجيه هذا القول ظاهر، و ¹ مشکل. 🔷بدان که اصحاب دارند بر حجیت اجماع به مناط (علیه السلام)در میان مجمعین و تفریع کردند بر این مناط این فرع راکه مخالف با اجماعِ اینچنینی هرچند صدنفر باشد اما در حالی که معصوم(علیه السلام) با آن ها نیست، مخالفتشان به اجماع نمیرساند! توجیه این قول است اما تنقیحش ! 📓رسائل الشهیدالثانی،ج۲،ص۸۳۷ ـــــــــــــــــــــــ *¹:تنقیح یعنی اصلاح کردن کلام از عیب و نقص 🆔@masire_feghahat