🔰کتاب #التحفة_القوامیة (شرح منظوم لمعه)
💢مخطوطات💢
🔶کتاب الدیات و فیه فصول
فی مورد الدیه و کثیراما عبرنا عنها بالفدیة طلبا لسَلاسة النظم
🔸و تَثْـبـُتُ الـفِدْیَـةُ #بـِالْـأَصـٰالَـهْ
🔹فی #خَطَاءٍ و #الْشِبهِ لامَحالَهْ
🔸کَـقَصْدِ #صَیْدٍ فَیُصٖیبُ شَـخصـاً
🔹أَو رَمْـیِ بَـکـرٍ فـیـُبٖیـرُ #حَـفـصـاً
♻️دیه اصالة در قتل خطایی محض یا شبه خطایی ثابت میباشد مثل اینکه قصد کرده شکاری را باتیر صید کند اما تیر خطاء به شخصی اصابت میکند و جان میسپرد.
📜کتاب التحفة القوامیة،نسخه خطی،برگ۱۸۱
قوام الدین محمدحسین سیفی قزوینی
🆔 @masire_feghahat
هدایت شده از مسیر فقاهت
🔰کانال مسیر فقاهت
💠ضمن عرض #خوش_آمدگویی
🌐سروران و اعزه گرام اگر نکته ای، مطلبی،نقدی،سخنی داشتید میتوانید به این آیدی پیام بدهید.
‼️نقل مطالب فقط با ذکر #لینک_کانال.
🆔 @masire_feghahat1 ارتباطباادمین
کانال مسیر فقاهت.mp3
1.08M
🔰 آیت الله العظمی #سید_ابوالقاسم_خویی(رضوان الله تعالی علیه)
🔶 #توصیه های ایشان در ابتدای درس خارج #اصول به طلاب به زبان فارسی
🆔 @masire_feghahat
🔰 #تاریخ_شیعه
💢موزه شیعه💢
💠 #سکه_اولجایتو
ضرب شده در سال ۷۰۹ در تبریز
🔸#روی_سکه :
حاشیه 1⃣:
بسم الله الرحمن الرحیم هو الذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحق لیظهره علی االدین كله و لو كره المشركون
حاشیه 2⃣:
الجایتو سلطان(به زبان اویغوری) لله الامر من قبل و من بعد سنة تسع و سبعمئه ضرب مدينة تبريز
🌐مرکز:
ضرب فی ایام دولة المولی سلطان الاعظم مالک الرقاب الامم غیاث الدنیا و الدین اولجایتو سلطان محمد خدابنده خلد الله ملکه
🔹#پشت_سکه :
🌐مرکز:
لا اله الاالله الملک الحق المبین محمد رسول الله الصادق الوعد الامین #علی_ولی_الله_امیر_المومنین
ان الدین عندالله الاسلام ضرب تبریز
⚜حاشیه:
اللهم صل علی محمد المصطفی و علی المرتضی و الحسن الزکی و الحسین الشهید و علی زین العابدین و محمد الباقر و جعفر الصادق و موسی الکاظم و علی الرضا و محمد الجواد و علی الهادی و الحسن العسکری و محمد خلف الحجه
🆔@masire_feghahat
🔰مرحوم #صاحب_جواهر(نوّرالله مرقده،عطّرالله تربته)
💢تراجم💢
🔶#محمد_حسن صاحب #جواهر_الکلام اگرچه فن او منحصر به #فقه بود لیکن در #محاجّه_و_مجادله ید طولائی داشت به نحوی که غلبه بر او در #غایت اشکال بود.
📓قصص العلماء تنکابنی،ص۱۳٤
🆔@masire_feghahat
🔰 #شهید_ثانی(اعلی الله مقامه الشریف)
💢فائدة فی حجیة الاجماع💢
🔶اعلم أنّ الأصحاب (رضوان الله عليهم) #اتّفقوا على أنّ #حجّيّة_الإجماع إنّما هي بسبب#دخول_الإمام_المعصوم فيهم، و فرّعوا عليه أنّ المخالف منهم و إن كان مائة و لم يكن المعصوم فيهم #لا يقدحُ مخالفته في الإجماع
و توجيه هذا القول ظاهر، و #تنقيحه¹ مشکل.
🔷بدان که اصحاب #اتفاق دارند بر حجیت اجماع به مناط #وجود_معصوم(علیه السلام)در میان مجمعین و تفریع کردند بر این مناط این فرع راکه مخالف با اجماعِ اینچنینی هرچند صدنفر باشد اما در حالی که معصوم(علیه السلام) با آن ها نیست، مخالفتشان به اجماع #ضرری نمیرساند!
توجیه این قول #ظاهر است اما تنقیحش #مشکل!
📓رسائل الشهیدالثانی،ج۲،ص۸۳۷
ـــــــــــــــــــــــ
*¹:تنقیح یعنی اصلاح کردن کلام از عیب و نقص
🆔@masire_feghahat
🔰حضرت آیت الله العظمی #سیستانی(حفظه الله)
💢نسخه شناسی💢
🔷منبع و مصدر #کتاب_الصوم کتاب
#من_لایحضره_الفقیه شیخ صدوق، کتاب #الکافی شیخ کلینی می باشد، و نسخه ی کافی که نزد صدوق بوده، #افضل_و_اصح از نسخه کافی موجود نزد ماست.
🔻 بدین جهت در موارد #اختلافی، نسخه کتاب فقیه مقدم است.
📖أضواء علی علمی الدرایة و الرجال، ص۳۲۱ به نقل از کتاب الصوم آیت الله سیستانی
🆔@masire_feghahat
🔰مرحوم آیت الله آقاسید احمد #زنجانی(رضوان الله علیه)
💢مقدمة کثیرالفائدة💢
🔶لمّا كانت #المستثنيات من أبواب الفقه مما #يغفل عنها غالبة؛ إذ كثيرا ما يذهب الذهن إلى قاعدة على غفلة عن #انخرامها¹ بالاستثناء - حتى اتفق لكثير من #مهرة_الفن التمسك بكلية قاعدة في مورد قامت الضرورة بخروجه عنها- فدعاني ذلك إلى تأليف كتاب مستقل في #خصوص_المستثنيات لتكون تذكرة لبغاة العلم و ذخيرة لهذا العبد.
🔷از آنجایی که #مستثنیات ابواب فقهی از مواردی است که غالبا از آنها #غفلت میشود زیرا بسیار میشود که ذهن ملتفت به یک قاعده ای میشود در حالی که از استثناء خوردن این قاعده غافل است-حتی برای بسیاری از #ماهرین در فن فقه اتفاق افتاده است که در رابطه با موردی تمسک به کلیت قاعده کرده اند درحالی که آن مورد از این قاعده #ضرورتا خارج است- این اتفاق انگیزه ای شد تا کتاب مستقلی در رابطه با #مستثنیات_ابواب_فقهی تالیف کنم باشد که راهنمایی برای جویندگان علم و ذخیره ای برای این عبد باشد.
📓مستنبطات الاحکام فی شرح مستثنیات الاحکام،ص۴۱
ـــــــــــــــــــــــــــ
*¹:رخنه دار شدن
🆔@masire_feghahat
🔰حضرت آیت الله العظمی #وحید_خراسانی(حفظه الله)
🔸ان الاستصحاب #قاعدة_اصولیة فی الشبهات الحکمیه و #قاعدة_فقهیة فی الشبهات الموضوعیه
🔹استصحاب در #شبهات_حکمیه یک قاعده اصولی است و در #شبهات_موضوعیه یک قاعده فقهی.
📚المغنی فی الاصول،ج۱،ص۱۷۸
🆔 @masire_feghahat
🔰 #استاد_کبیری(زیدعزه)
💢محلِّ تأمّل💢
🔸مواردی که در #یک_نسخه ی حدیث کلمه ای است و در نسخه ی #دیگر آن کلمه نیست (مثل لفظ #منه که در بعض نسخ حدیثِ حتی تعرف الحرام #منه بعینه وجود دارد و در بعضی وجود ندارد) به نحوی که وجود و عدم این کلمه در #تقریب_استدلال تأثیر به سزایی دارد شاید بتوان گفت که #اصل_عدم_قرینه_متصله جاری میشود و حکم به عدم وجود آن کلمه شود.
🔄 البته امکان دارد که در این اصل خدشه شود به این نحو که اصل مذکور مواردی که #اشتباه در نسخه بوده را شامل نمیشود.
🆔 @masire_feghahat
🔰حضرت آیت الله #مددی(حفظه الله)
💢تشخیص عبدالله بن سنان از محمد بن سنان در اسناد
🔹 #محمد_بن_سنان امام صادق علیه السلام را درک نکرده است؛ پس هرجا که در روایات داریم «ابن سنان عن الصادق علیه السلام» منظور #عبد_الله_بن_سنان است که از اجلا و ثقات است.
🔸محمد بن سنان فقط امام موسی بن جعفر علیه السلام، امام رضا علیه السلام و امام جواد علیه السلام را درک کرده است.
📚درس خارج فقه؛ 90/1/21
🆔@masire_feghahat
🔰 #فقه_مقارن
🔸قَال فُقَهَاءُ الْمَذَاهِبِ الأَْرْبَعَةِ: إِنَّ #جِلْدَ_كُل_مَيْتَةٍ نَجِسٌ قَبْل الدَّبْغِ¹، وَأَمَّا بَعْدَ الدَّبْغِ فَالْمَشْهُورُ عِنْدَ الْمَالِكِيَّةِ وَالْحَنَابِلَةِ أَنَّهُ نَجِسٌ أَيْضًا.
🔹فقهای مذاهب اربعه به این فتوا قائل شده اند که پوست مردار #قبل_از_دباغی نجس است اما بعد از دباغی #مشهور نزد فقهای مالکی و حنبلی این است که همچنان نجس میباشد.
📚الموسوعة الفقهية الكويتية،ج۱،ص۱۲۶
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
*¹:دباغی یعنی جدا کردن پشم و چربی از پوست حیوان و تبدیل آن به چرم یا پوست صنعتی
🆔 @masire_feghahat