eitaa logo
مسیر فقاهت
2.3هزار دنبال‌کننده
222 عکس
11 ویدیو
37 فایل
🔸 کانال مسیر فقاهت محلی برای #تامل پیرامون داده های فقهی _اصولی و ارائه نکات کاربردی در مسیر فقاهت ✍️صادقی/دانش پژوه فقه و اصول مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) قم 💠نقل مطالب فقط با #ذکر_منبع💠 شناسه ادمین ( @Masirefeghahat ) 🌱تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 🔸المسألة التاسعة: الأقوى جواز البقاء على تقليد الميت و لا يجوز تقليد الميت ابتداء. 🔻الاولى الاستدلال لهذه المسألة ان التقليد موقوف على احراز الرأي للمجتهد و عند موته لا يحرز رأيه و استصحاب بقاء رأيه لا يجري لأن العرف لا يرى الموضوع باقياً، نعم بقاء يجوز لان العامي بعد تقليده يحرز ان حكم الواقعة هو ذلك فيستصحب بقاء حكم الواقعة بالنسبة لنفسه 🔹مسئله نهم:اقوی است و تقلید از میت جایز نیست. 🔺بهترین استدلال برای این مسئله این است که تقلید متوقف میباشد بر اما در صورت تقلید ابتدائی از میت نظر مجتهد احراز نمیشود و بقاء رای مجتهد هم جاری نمیشود چراکه عرف موضوع یقین سابق و موضوع شک لاحق را متحد نمیداند! لکن بر تقلید میت جایز است زیرا مقلد بعد تقلید در هنگام حیات رای مجتهد را احراز میکند و بعد از ممات مجتهد،مقلد بالنسبة الی نفسه میتواند را جاری کند 📚شرح العروة الوثقی میرزا کاظم شیرازی ، ص۷ 🆔 @masire_feghahat
🔰مرحوم (قدس سره) 💢افتخار آخوند💢 🔸مرحوم آخوند خراسانی در خود میفرمود: من این است که اکنون 📚حدیث خوبان،ص٤۸ 🆔 @masire_feghahat
🔰آیت الله (مدظله العالی) 💢دلالت جمله «لاخیر فیه»و«لاتفعلوا» بر کراهت یا حرمت؟! ❇️فقلت الغناء؟ فقال(علیه السلام):لاخیر فیه و لاتفعلوه. 🔸ممکن است کسی از جمله ی «لاخير فيه»، استفاده ی بکند یعنی بگوید: عبارت «لاخير فيه» بر این است که مراد از «لا تفعلوه»، کراهت است. لكن این است که «لاتفعلوا»، است و «لاخير فيه» هم در کراهت ندارد که ما بگوییم آن صراحت، دلالت «لا تفعلوا» را از حرمت به کراهت میکند؛ زیرا درمورد هم میشود گفت: «لاخير فيه». چنانچه در مورد خدای متعال میفرماید: إثمهما أكبر من نفعهما، با اینکه این دو از ، تصریح به وجود برای آنها شده است. 🔹 بنابراین، «لاخير فيه» دلیل بر کراهت نمیشود. «لا تفعلوا» دارد یعنی غناء را انجام ندهید. دلالتش بر حرمت، . 📚درس خارج فقه ۱۳۸۷/۱۲/۱۳ جلسه ۲۶۵ 🆔 @masire_feghahat
🔰 💢مراد از ”فقهاء محصّلین“ در عبارات فقهاءعظام 🔸العلماء المحصّلين¹ 🔹و المحصّلين من الفقهاء² 🔸عند المحصلين من أصحابنا³ 🔹اتفاق المحصلین علیه⁴ 🔶علامه حلی(اعلي الله مقامه الشريف) در تبیین این عبارت مینویسد: المحصّلين و مداركها ⁵ 🔷محصلین از فقهاء کسانی هستند که به فروعات فقهی و احکام وهمچنین مدارک و مستندات فروعات دارند(کنایه از احاطه ی فقهی) ــــــــــــــــــــــــــــــــ *¹:رسائل الشريف المرتضى،ج۱، ص۲۳ *²:السرائر الحاوي لتحرير الفتاوى،ج‌۲، ص۲۱ *³:الخلاف،ج۲،ص۹۱ *⁴:فرائد الاصول شیخ انصاری،ج۲،ص۵۴ *⁵:تذكرة الفقهاء،ج‌۹،ص۴۴۶ 🆔 @masire_feghahat
4_5801168062774250576.mp3
1.99M
🔰استاد(زید عزه) 🔸 گریز استاد آملی لاریجانی در درس خارج اصول به زحمات علمیِ ، و توضیحی پیرامون حواشی خطّیِ ایشان بر أجود التّقریرات [درس خارج اصول۱۴۰۰/۸/۲۲] 🆔 @masire_feghahat
🔰آیت الله العظمی (حفظه الله) 💢فرق بناء عقلاء و سیره متشرعة 🔸فرق بناء عقلاء و سيره متشرعه آن است كه از بناء عقلاء استفاده مى‌شود كه به ضميمه حكم فعلى ثابت مى‌گردد ولى سيره متشرعه را اثبات مى‌كند¹ 🔹پ.ن:گاهی از تعبیر به میشود رجوع شود به اصول الفقه² و هدی الطالب فی شرح المکاسب³ ــــــــــــــــــــــــــــــ ¹*:کتاب نکاح،ج۱،ص۶۳ *²:اصول الفقه للمظفر،ج۲،ص۱۷۴ *³:هدی الطالب فی شرح المکاسب،ج۱،ص۵۷۹ 🆔 @masire_feghahat
🔰 💢تطبیق ماده ۲۸۳ قانون مجازات اسلامی با اقوال فقهای امامیه در اجرای حد محاربه(بخش اول) 🔸در قانون مصوب ۱۳۹۲ قاضی معتبر دانسته شده.در ماده ۲۸۳ قانون مجازات اسلامی آمده است که انتخاب هریک از (اعدام،صلب،قطع دست راست و پای چپ،نفی بلد) به است. 🔹قانون مجازات اسلامی به تبعیت از محاربه را فعلی مجرمانه دانسته و برای آن مجازات در نظر گرفته است. آنچه اهمیت بحث را مشخص می کند، اختلاف فقهای امامیه در یا در اجرای مجازات های محاربه است،عده ای از فقها قائل به تخییر قاضی بین هر یک از این مجازات ها هستند . عده دیگری قائل به ترتیب در مجازات هستند. در قانون مجازات اسلامی که منبع اصلی آن فقه امامیه است قول به پذیرفته شده است 🔸مرحوم امام(قدس الله نفسه الزکیه) در تحریر الوسیله فرموده اند: بعيد نيست كه براى حاكم بهتر باشد كه جنايت را كند و آنچه كه مناسب آن است، نمايد. 🆔 @masire_feghahat
4_5805461269133659613.mp3
1.43M
🔰استاد (زیدعزه) 🔸بهره گیری از چه سودی در میراث حدیثی شیعه دارد؟ 🆔 @masire_feghahat
🔰حضرت آیت الله العظمی (اعلی الله مقامه الشریف) 💢چرایی قائل شدن اخباری ها به احتیاط در شبهات حکمیه تحریمیه 🔸و عمدة ما ألجأ الأخباريين المتأخرين إلى القول بلزوم الاحتياط في الشبهات التحريمية، ما رواه من بين الناس و كونها بنظرهم امرا عجيبا فشاعت بينهم فشاعت بينهم زمزمة حرمتها ثم تفحصوا فوجدوا روايات يمكن بنظرهم استفادة وجوب الاحتياط فيها *¹ 🔹عمده دلیلی که باعث شد اخباری های متاخر به قول لزوم احتیاط در شبهات حکمیه تحریمیه پناه ببرند قضیه بین مردم بود و تدخین در نظر اخباری ها یک بود لذا کم کم قول به حرمت تدخین بین اخباری ها شیوع پیدا کرد و پس از شیوع قول به تحریم در میان خودشان، شروع به فحص و جست و جو از ادله کردند و در نهایت روایاتی را یافتند که به وجوب احتیاط را میتوانستند از آنها استفاده کنند ! ــــــــــــــــــــــــــــ *¹:نهایة الاصول(تقریرات درس خارج اصول آیت الله العظمی بروجردی)،ص۵۷۸ 🆔 @masire_feghahat
🔰 (صاحب وافیه) 💢تراجم💢 🔸ملا عبدالله از اهل تون است و تون از جمله ی بلاد خراسان و نزدیک قاین واقع است. 🔹آخوند ملاعبدالله تونی است که بوده و او در اواخر زمان شیخ بهائی و میرداماد بوده و از تألیفات او کتاب است که بر او شرح نوشته اند مانند و که شرح او چهل پنجاه هزار بیت تقریبا میشود و قدری از اوائل آن کتاب را شرح نوشته 📚قصص العلماء تنکابنی ، ص٦٦۷ 🆔 @masire_feghahat
🔰 💢مطایبات💢 🔸طلبه چوب خطی یافت به دکان قصابی برد که گوشت بخرد قصاب گفت این چوب خطِ دکان من نیست.به این چوب خط گوشت نمی دهم . 🔹بعد از قیل و قال بسیار طلاب جمع شدند و گفتند:«بابا جان چوب الخط من حیث انه چوب الخط چه تفاوت دارد؟»قصاب را زدند و گوشت را بردند. 🔸مرد قصاب جمع کثیری از قصاب و سلاخ را فراهم کرد به مدرسه آمدند هر طلبه را که می دیدند میزدند و می گفتند: «طلبه من حیث انه طلبه چه تفاوت دارد؟» 📚دفتر تاریخ شفاهی حوزه علمیه به نقل از لطائف و ظرایف ، میرزا مهدی شکوهی از شعرا و طنزپردازان در دوره قاجار 🆔 @masire_feghahat
درس_استاد_مددی_100_93_2_16_تاریخچه(1).mp3
10.42M
🔰 آیت الله (حفظه الله) 💢فقه و اصول💢 🔸در این مقطع صوتی از درس خارج فقه استاد به تاریخچه در امامیه و فوائدی در رابطه با اجماع پرداخته اند 🔹از دقیقه ۳:۳۰ به بعد 🆔 @masire_feghahat