7.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌸 زینت ما باشید، یعنی...
🎥 رهبر انقلاب: عمل ما کسانی را مؤمن به ما میکند. فرمود: کونوا لَنا زَیناً وَ لا تَکونوا عَلَینا شَیناً؛ فرمود زینت ما باشید. زینت ما بودن یعنی چه؟
@masjed_almahdi_kermanshah
هدایت شده از واحدفرهنگی مسجدالمهدی (عج)کرمانشاه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 میزان اعمال در روز قیامت
👈 بازنشر به مناسبت ولادت با سعادت #امیرالمومنین علی علیه السلام
#آیت_الله_معصومی_لاری_ره
#مسجد_المهدی_عج
@masjed_almahdi_kermanshah
🔰 امام صادق علیه السلام: هرکس این سوره (سوره جمعه) را در هر شب جمعه بخواند، کفاره گناهان مابین دو جمعه خواهد بود.
📚 بحارالانوار جلد ۸۶ صفحه ۳۶۲
࿐჻ᭂ⸙🍃🌸🍃⸙჻ᭂ࿐
پایگاه اطلاع رسانی واحد فرهنگی #مسجد_المهدی (عج) کرمانشاه
https://eitaa.com/masjed_almahdi_kermanshah
»»» آیه ی روز :
*********
إِنَّ الَّذِينَ يَشْتَرُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَأَيْمَانِهِمْ ثَمَنًا قَلِيلًا أُولَئِكَ لَا خَلَاقَ لَهُمْ فِي الْآخِرَةِ وَلَا يُكَلِّمُهُمُ اللَّهُ وَلَا يَنظُرُ إِلَيْهِمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَلَا يُزَكِّيهِمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ
آل عمران-77
کسانی که پیمان الهی و سوگندهای خود (به نام مقدس او) را به بهای ناچیزی میفروشند، آنها بهرهای در آخرت نخواهند داشت؛ و خداوند با آنها سخن نمیگوید و به آنان در قیامت نمینگرد و آنها را (از گناه) پاک نمیسازد؛ و عذاب دردناکی برای آنهاست.
**********
نکته ها:
این آیه، كسانى را كه پیمان شكنى مى كنند، به پنج نوع قهر الهى تهدید مى كند: بى بهرگى در آخرت، محرومیّت از خطاب الهى، محرومیّت از نظر لطف الهى، محرومیّت از پاكى از گناه و گرفتارى به عذاب دردناك.
در روایات شیعه و سنّى آمده است كه رسول خدا صلى الله علیه وآله فرمودند: «لا ایمان لِمَن لااَمان له و لا دین لِمَن لاعهد له» كسى كه مراعات امانت نكند، ایمان ندارد و آن كسى كه به عهد خویش وفادار نباشد بى دین است.[81]
در بعضى روایات آمده است كه مراد از «عهد اللّه»، حقایق مربوط به پیامبر اسلام در تورات است كه به دست عالمان یهود تحریف گشته است.
مقایسه كنیم وضع كسانى را كه از جانب خداوند به آنها سلام داده مى شود؛ «سلامٌ قولاً من ربّ رحیم»[82] با كسانى كه خدا هیچ سخنى با آنان نگوید؛ «لایكلّمهم اللّه» واگر ناله اى سر دهند با جمله ى «اخسئوا فیها ولاتكلمون»[83] خفه مى شوند.
پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله فرمودند: هر كس با سوگند، مال و ثروت برادرش را به ناحق بخورد، مورد غضب الهى است. سپس این آیه را تلاوت نمودند.[84]
حضرت على علیه السلام فرمودند: مراد از نگاه خداوند در قیامت؛ «لاینظر الیهم» نگاه رحمت است، (نه نگاه با چشم).[85]
-----
81) تفسیر مراغى و نورالثقلین.
82) یس، 58.
83) مؤمنون، 108.
84) تفسیر نورالثقلین.
85) تفسیربرهان، ج 1، ص 293.
**********
پیام ها:
- امانت مردم نزد انسان، عهد الهى است. در آیات قبل خواندیم كه بعضى امانت مردم را بر نمى گردانند، در این آیه به جاى امانت مردم، كلمه ى «عهداللّه» بكار رفته است.
- پیمان شكنى، از گناهان كبیره است. این نوع تهدید پى درپى، در باره هیچ گناهى در قرآن مطرح نشده است. «یشترون بعهد اللّه... لا خلاق لهم...»
- سوگند دروغ، سبب محرومیّت در قیامت مى شود. «یشترون... ایمانهم»
- دنیاپرستى، ریشه ى پیمان شكنى است. «ثمناً»
- بهاى پیمان شكنى هرچه باشد، كم است. «ثمناً قلیلاً»
- كیفرهاى قیامت، متناسب با عملكرد خود ماست. بى اعتنایى ما به تعهّدات الهى، سبب بى اعتنایى خدا به ماست. «لا یكلّمهم، لا ینظر الیهم، لایزكّیهم»
- عذاب هاى اُخروى، هم جسمى است و هم روحى. هم تحقیر است؛ «لایكلّمهم اللّه» و هم شكنجه و مجازات. «ولهم عذاب الیم»
**********
✍ امام صادق عليه السلام فرمود: رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود:
💠 كسى كه يك سال به مرگش مانده توبه كند خداوند توبه اش را مى پذيرد، سپس فرمود: يك سال زياد است ؛ هر كس يك ماه به مردنش مانده توبه كند خداوند توبه اش را مى پذيرد، سپس فرمود: يك ماه زياد است ؛ كسى كه يك جمعه به مرگش مانده توبه كند خداوند توبه اش را مى پذيرد، سپس فرمود: يك جمعه زياد است ؛ كسى كه يك روز پيش از مردنش توبه كند خداوند توبه اش را مى پذيرد، سپس فرمود: به راستى كه يك روز هم زياد است ؛ كسى كه پيش از آنكه مرگ را به چشم خود ببيند توبه كند خداوند توبه اش را مى پذيرد.
📜 عن ابى عبدالله عليه السلام قال: قال رسول الله صلى الله عليه و آله: من تاب قبل موته بسنه قبل الله توبته ثم قال: ان السنه لكثير من تاب قبل موته بشهر قبل الله توبته ثم قال: ان الشهر لكثير ثم قال: من تاب قبل موته بجمعه قبل الله توبته ثم قال: و ان الجمعه لكثير من تاب قبل موته بيوم قبل الله توبته ثم قال: ان يوما لكثير من تاب قبل ان يعاين قبل الله توبته.
📚 کتاب #جهاد_با_نفس حدیث ۸۴۰
هدایت شده از بیداری ملت
14.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥برشی از سریال "شوق پرواز"
و زندگی" شهید عباس بابایی"
با صدای حاج آقا عالی :خدایا اگر این مرد مسلمان هست بنده از مسلمان بودنم خجالت میکشم
🌹بر روان پاکش صلوات🌹
🔴 #بیداری_ملت 👇
@bidariymelat
»»» آیه ی روز :
**********
إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَن تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَىَ أَهْلِهَا وَإِذَا حَكَمْتُم بَيْنَ النَّاسِ أَن تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ إِنَّ اللَّهَ نِعِمَّا يَعِظُكُم بِهِ إِنَّ اللَّهَ كَانَ سَمِيعًا بَصِيرًا
نساء-58
خداوند به شما فرمان میدهد که امانتها را به صاحبانش بدهید! و هنگامی که میان مردم داوری میکنید، به عدالت داوری کنید! خداوند، اندرزهای خوبی به شما میدهد! خداوند، شنوا و بیناست.
**********
نکته ها:
امانتدارى و رفتار عادلانه و دور از تبعیض، از نشانه هاى مهم ایمان است، چنانكه خیانت به امانت، علامت نفاق است. در حدیث است: به ركوع و سجود طولانى افراد نگاه نكنید، بلكه به راستگویى و امانتدارى آنان بنگرید.[309]
در روایات متعدّد، منظور از امانت، رهبرى جامعه معرّفى شده كه اهلش اهل بیت علیهم السلام مى باشند. این مصداق بارز عمل به این آیه است.
آرى، كلید خوشبختى جامعه، بر سر كار بودن افراد لایق ورفتار عادلانه است و منشأ نابسامانى هاى اجتماعى، ریاست نااهلان وقضاوت هاى ظالمانه است.[310]
خیانت در امانت شامل كتمان علم، حرفه وحقّ، تصاحب اموال مردم، اطاعت از رهبران غیر الهى، انتخاب همسر یا معلّم نااهل براى فرزندان و... مى شود.
امام باقر وامام صادق علیهما السلام فرمودند: اوامر ونواهى خدا امانت هاى الهى است.[311]
امام صادق علیه السلام در تفسیر این آیه فرمود: خداوند امر فرموده كه هر امامى آنچه در نزدش است به امام بعد از خود بسپارد.[312]
امانت سه گونه است:
الف: میان انسان وخدا. (وظایف وواجباتى كه بر انسان تعیین شده است.)[313]
ب: میان انسان و دیگران. (اموال یا اسرار دیگران نزد انسان)
ج: میان انسان و خودش. (مثل علم و عمر و قدرت كه در دست ما امانتند.)
-----
309) كافى، ج 2، ص 105.
310) حضرت امیرعلیه السلام فرموده است: «من تقدّم على قوم و هو یرى فیهم من هو افضل، فقد خان اللّه و رسوله والمؤمنین» هر كس خود را در جامعه بر دیگران مقدّم بدارد و پیشوا شود در حالى كه بداند افراد لایق تر از او هستند، قطعاً او به خدا و پیامبر و مؤمنان خیانت كرده است. الغدیر، ج 8.
311) تفسیر نورالثقلین.
312) كافى، ج 1، ص 277.
313) تفسیر مجمع البیان.
**********
پیام ها:
- سپردن امور به كاردانان و قضاوت عادلانه، از مصادیق عمل صالح و از نشانه هاى ایمان است. (با توجّه به آیه قبل)
- هر امانتى صاحبى دارد وهركس لیاقت واستعداد كار ومقامى را دارد. «اهلها»
- در اداى امانت و دادگرى، ایمان شرط نیست. نسبت به همه ى مردم باید امین و دادگر بود. «اهلها، الناس»
- قاضى و حاكم باید عادل باشد. «تحكموا بالعدل»
- تشكیل حكومت لازم است. لازمه ى سپردن مسئولیّت ها به اهلش و قضاوت عادلانه برقرارى نظام و حكومت الهى است. «تؤدّوا الامانات... تحكموا بالعدل»
- موعظه ى خوب، آن است كه علاوه بر پندهاى اخلاقى، به مسائل اجتماعى و قضایى هم توجّه كند. «نعمّا یعظكم به»
- اگر مردم هم خیانت در امانت یا ستم در قضاوت را نفهمند، خدا بینا و شنواست. «انّ اللّه كان سمیعاً بصیراً»
**********
امیرالمؤمنین عليه السلام:
خوابى كه همراه يقين باشد، بهتر از نمازى است كه همراه شك باشد
نَومٌ على يَقينٍ خَيرٌ مِن صَلاةٍ في شَكٍّ
غررالحكم حدیث 9958
🔸 کانال #زندگی_پس_از_زندگانی
@zendegi_pas_az_zendegani
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
انتشارپستثوابجاریه درپی دارد