هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نماهنگ | روایت حضرت آیتالله خامنهای از ساعات قبل از شهادت شهید باکری و مکالمه بیسیم او با #شهید_کاظمی، به همراه انتشار صوت آخرین مکالمه بیسیم #شهید_باکری و شهید کاظمی
🌷 سالروز شهادت آقامهدی باکری
💻 Farsi.khamenei.ir
✍ امام صادق عليه السلام فرمود:
💠 تمام خير و خوبى در خانه اى قرار داده شده و كليد آن خانه ، زهد داشتن در دنياست. - سپس فرمود: - رسول خدا صلى الله عليه و آله فرموده است كه: (كسى شيرينى ايمان را در نمى يابد مگر اينكه اعتنايى نداشته باشد كه چه كسى دنيا را مى خورد)
🔸 سپس امام صادق عليه السلام فرمود:
🔰 فهم و درك شيرينى ايمان بر دلهاى شما حرام مى گردد مگر اينكه دلهايتان در دنيا زهد و بى رغبتى را پيشه خود كنند.
کتاب #جهاد_با_نفس حدیث ۶۱۵
فَاعْلَمْ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَاسْتَغْفِرْ لِذَنبِكَ وَلِلْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَاللَّهُ يَعْلَمُ مُتَقَلَّبَكُمْ وَمَثْوَاكُمْ (محمد۱۹)
پس بدان که معبودی جز «اللّه» نیست؛ و برای گناه خود و مردان و زنان باایمان استغفار کن! و خداوند محل حرکت و قرارگاه شما را میداند!
نکته های آیه:
«متقلَّب»، مصدر میمى به معناى انقلاب و انتقال و جابجایى و «مثوى » نیز مصدر میمى به معناى محل استقرار و آرامش است.
در آیه 55 سوره غافر نیز همین جمله «واستغفر لذنبك» آمده است كه با توجّه به اینكه همه انبیا معصوم و به دور از گناه مى باشند، این استغفار و طلب بخشش، براى یكى از این چند امر است:
الف) استغفار یك عبادت است، گرچه گناهى در كار نباشد.
ب) استغفار از ترك اولى، یعنى كارهایى كه گناه نبوده، ولى بهتر بود كه شخصى همچون پیامبر انجام نمى داد.
ج) براى آنكه استغفار از گناه، براى مردم یك سنّت و روش شود.
د) استغفار، سبب علوّ درجات پیامبر مى شود.
ه) مراد، استغفار براى گناهانى است كه مردم نسبت به پیامبر مرتكب شده اند.
و) استغفار همیشه از تقصیر نیست، بلكه گاهى از قصور است. بنده وقتى عزّت و عظمت خداوند و حقارت و ذلّت خود را مى بیند، استغفار و طلب بخشش مى كند.(48)
بعضى از مفسّران گفته اند كه «ذَنب» همیشه به معناى عصیان و گناه نیست، بلكه به معناى «ذَنَب فعل» و تبعات افعال و رفتار نیز مى باشد. بنا بر این معنا، «ذنبِ» پیامبر، همان تبعات دعوت پیامبر به سوى خداوند است كه رسیدن بدى و شر از جانب مخالفان است، مانند هتك حرمت، قتل و آزار و اذیّت. هرچه دعوت الهى سنگین تر باشد، ذنب و تبعات آن نیز مشكل تر خواهد بود و استغفار بیشترى را مى طلبد و استغفار از آن به این معنا است كه از خداى متعال بخواهیم ما را از شرّ مخالفان حفظ كند.(49)
در قرآن، از پیامبران دیگر همچون حضرت داود، موسى و ابراهیم علیهم السلام نیز استغفار نقل شده است.
استغفار بزرگان براى عموم مردم نیز بارها در قرآن مطرح شده است، نظیر استغفار حضرت ابراهیم براى پدر و مادر و مؤمنان(50) و حتّى عمویش(51) و استغفار حضرت یعقوب براى فرزندانش،(52) استغفار حضرت موسى براى برادرش(53) و استغفار فرشتگان براى مردم(54) و در این آیه استغفار پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله براى مؤمنان و مؤمنات كه این خود نوعى شفاعت است.
پیام های آیه:
- اكنون كه دیدى مؤمنان را پاداش و كافران را كیفر مى دهیم، پس بدان كه همه كاره خداست. «فاعلم»
- ایمان و توحید باید آگاهانه باشد. «فاعلم انه لا اله الا اللّه» (تقلید در اصول عقائد جایز نیست.)
- در نظام الهى، اولیاى خداوند واسطه هاى دریافت لطف و مغفرت الهى براى مردم هستند. با اینكه خداوند قادر است بدون دعاى پیامبر مردم را ببخشد، امّا به آن حضرت فرمان دعا و استغفار مى دهد. «استغفر... للمؤمنین»
- رهبر باید نسبت به مردم دلسوز باشد. «استغفر... للمؤمنین و المؤمنات»
- زنان و مردان، هر دو مشمول دعاى پیامبرند و ملاك دعاى پیامبر، مؤمن بودن است نه جنسیّت. «للمؤمنین والمؤمنات»
- تنها به استغفار پیامبر تكیه نكنید، بلكه خودتان نیز خدا را حاضر و از گناه در محضر او حیا كنید. «واللّه یعلم متقلّبكم و مثواكم»
- اصلاح خود باید قبل از اصلاح دیگران باشد. «و استغفر لذنبك و للمؤمنین...»
- همه ى مردم حتّى رسولان الهى نیازمند لطف خداوند هستند. «و استغفر لذنبك و للمؤمنین...» (عظمت ویژگى خالق، ضعف و كوچكى مخلوق و درخواست چشم پوشى از كوتاهى ها)
- خداوند، خواهان عفو و بخشش مردم است و لذا به پیامبرش فرمان مى دهد تا براى مردم استغفار كند و واسطه شود. «و استغفر لذنبك و للمؤمنین...»
- احاطه علمى خداوند بر تمام حالات انسان، سبب نگرانى از عقوبت لغزشها و موجب روى آوردن به استغفار مى شود. «استغفر... اللّه یعلم متقلّبكم و مثواكم»
- علم خداوند محدودیّت ندارد و هیچ چیز از دید او دور نمى ماند. (حركت یا سكون ما براى خدا فرقى ندارد.) «یعلم متقلّبكم و مثواكم»
با سلام خدمت سروران گرامی :
جلسه هفتگی محفل انس با قرآن شنبه ۱۴۰۱/۱۲/۲۷ ساعت ۲۰:۳۰
باحضور سرور گرامی جناب حجت الاسلام والمسلمین سیدامیرمحمدی پور
آدرس :
فرهنگیان فاز یک بلوار امیرکبیر شمالی کوچه ۲۰۸ پلاک ۳۰
اولین آپارتمان داخل کوچه سمت راست طبقه اول منزل برادراحمدبیگلری
#مسیر بندگی محفل انس با قرآن
#مسجد المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
همین الان عضو شوید
https://eitaa.com/masjed_almahdi_kermanshah
کسانی که علوم سیاسی یا جامعه شناسی خوانده اند یا حداقل مطالعاتی در حوزه «انقلاب» های دنیا داشته اند با نام جک گلدستون آشنا هستند. جامعه شناس امریکایی که حوزه تخصصی اش انقلابهای جهان است.
وی اخیرا در گفتگو با یکی از رسانه های ضدانقلاب گفتگوی مفصلی درباره اغتشاشات اخیر در ایران انجام داده که نکات مهمی دارد. اهمیت حرفهای گلدستون از این جهت است که وی یک امریکایی مخالف جمهوری اسلامی است اما وقتی از منظر تخصصی خودش درباره حوادث اخیر صحبت کرده، آب پاکی را روی دست اپوزسیون ریخته تا جایی که وسط مصاحبه، پرسشگر که یکی ایرانیان ضدانقلاب است به وی می گوید: «چشماندازی که ترسیم کردید آنقدر تیرهوتار است که نمیدانم چطورمیشود اینها رامنتشر کرد!»
گلدستون در این مصاحبه، اگرچه با سوءگیری علیه انقلاب اسلامی حرف زده اما ناخواسته اعترافهای مهمی کرده. از اینکه آشوبهای اخیر نمی تواند به نتیجه برسد چون نه چشم اندازی برای فردا دارد و نه رهبری مشخصی دارد تا اینکه جمهوری اسلامی آنقدر ریشه دار است که به این سادگی ها برایش اتفاقی نمی افتد و استقلال آن باعث شده که قدرتهای خارجی هم نتوانند به آن ضربه محکمی بزنند.
🔻اهم حرفهای گلدستون در این گفتگو:
* انقلاب نادر است، دقیقاً به همین علت که باید شمار قابلملاحظهای از اصحاب قدرت و ثروت به این نتیجه برسند که وضعشان در یک حکومت دیگر بهتر میشود و این موقعیت به این سادگیها پیش نمیآید.
* خمینی در هدایت انقلاب رهبر بسیار مؤثری بود. به هرکس هرچه میخواست بشنود میگفت... رهبری یعنی این. یعنی شما همهی کسانی را که پیش از آن حاضر نبودند سر یک میز بنشینند متحد کنی. فکر نمیکنم ایران در این لحظه چنین چهرهای داشته باشد.
*به نظرم خمینی یکی از رهبران انقلابی برجستهی تاریخ است و برانداختن نظامی که ساخته، چنان رهبری میطلبد... ایران هم اگر بخواهد از جمهوری اسلامی بگذرد، باید کسی بیاید و تصویر و دورنمایی از آینده خلق کند که متفاوت با امروز و مطلوب مردم باشد. قبول، در نظام بعدی حجاب اجباری نیست. اما کشور را چطور قرار است اداره کنیم؟ چهکسی قرار است اداره کند؟ سیاست خارجیمان چگونه خواهد بود؟ نزدیک به غرب؟ جمعیت مذهبی یا محافظهکار یا سنتی چه؟ پول نفت چه میشود؟ این جنبش بدون رهبری به نفسنفس میافتد و فرو میریزد. کافی نیست که فقط بگوییم ما این حکومت را نمیخواهیم پس باید برود. این آرزواندیشی است، نه انقلاب.
*هیچ قدرت خارجیای اهرم فشار کافی برایاینکه به رژیم فعلی بگوید «باید بروی» ندارد. شاید یک علتش این باشد که این نظام دهههاست با همه سرشاخ است و در تحریم است و ناگزیر به خود متکی است... این رژیم از روز اول جلوی تهدید آمریکا ایستاده. بهنوعی سرنوشتش دست خودش بوده.
*باید از آنچه ایالات متحده از زمان انقلاب با ایران کرده اعلام انزجار کرد. رویهمرفته، معتقدم آمریکا آنطور که شایسته است با ملت و مردم ایران رفتار نکرده. حساب حکومت جداست.
*اینکه کسی (در ایران یا هرجای دیگر) فکر کند همینکه اعتراض کند و خشمش را نشان بدهد اوضاع دگرگون میشود خوشباوری است... کافی نیست که فقط بگویید من از این رژیم بیزارم. آیا اصلاً میتوانید تصویری از آینده در ذهن بسازید که همهی این گروههای رنگارنگ ایرانی با آن همراه شوند؟ بدون چنین دورنما و تصویری از آینده آنچه دارید فقط خشم است.
*بعضی ایرانیها میگویند دولتهای غربی سفرا و نمایندگانشان را از ایران خارج کنند و داراییهای خارجی ایران را مصادره کنند چون این رژیم بهخاطر رفتاری که با مردم ایران کرده دیگر مشروعیت ندارد. متأسفم، چنین اتفاقی نمیافتد. کشورهای دیگر به منافع خودشان فکر میکنند. دقیق حسابوکتاب میکنند. میخواهند همچنان مسیری برای اعمال نفوذ داشته باشند. نمیخواهند همهی پلها را خراب کنند. طرفشان، بههرحال، یک کشور بزرگ و قدرتمند است. نمیشود بگویند ما دیگر با این حکومت حرف نمیزنیم. به جایش با کی حرف میزنید؟ واقعیت این است که در ایران حکومتی سر کار است، در منطقهای حیاتی و استراتژیک. و به نظر میرسد زمام امور را همچنان در دست دارد. تا زمانی که این حکومت برقرار است، طرفحساب بقیه دولتها خواهد بود.
* این گزینه را هم آمریکا در ونزوئلا آزمود. دولت ما گفت مادورو در انتخابات تقلب کرده و از نظر ما رئیسجمهور نیست، دیکتاتور است و بد است و خلاصه ما بهجای او رئیس سابق مجلس را، که در تبعید است، به رسمیت میشناسیم. چند سال به همین منوال گذشت. چه شد؟ هیچ. به هیچجا نرسیدیم. و حالا دوباره برگشتهایم سر خانهی اول و ارتباط با حکومت ونزوئلا. بنابراین، آنچه درعمل در دنیای سیاست رخ میدهد این است که دماغشان را میگیرند و با اکراه میگویند ما از این دولت بیزاریم، آنها هم از ما بیزارند، ولی بعضی مسائل هست که باید بابتش با هم ارتباط داشته باشیم.
يَسْأَلُونَكَ مَاذَا يُنفِقُونَ قُلْ مَا أَنفَقْتُم مِّنْ خَيْرٍ فَلِلْوَالِدَيْنِ وَالْأَقْرَبِينَ وَالْيَتَامَىَ وَالْمَسَاكِينِ وَابْنِ السَّبِيلِ وَمَا تَفْعَلُوا مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ (بقره۲۱۵)
از تو سؤال میکنند چه چیز انفاق کنند؟ بگو: «هر خیر و نیکی (و سرمایه سودمند مادی و معنوی) که انفاق میکنید، باید برای پدر و مادر و نزدیکان و یتیمان و مستمندان و درماندگان در راه باشد.» و هر کار خیری که انجام دهید، خداوند از آن آگاه است. (لازم نیست تظاهر کنید، او میداند).
نکته های آیه:
در این آیه دو بار كلمه «خیر» بكار رفته است: یكى انفاق خیر؛ «انفقتم من خیر» ودیگرى كار خیر؛ «تفعلوا من خیر» تا بگوید افراد بى پول نیز مى توانند با عمل و كار خود، به خیر برسند.
در حدیث مى خوانیم: «لاصدقة و ذو رحم محتاج» [610] در صورت نیازمندى بستگان، نوبت صدقه به دیگران نمى رسد.
در انفاق، رعایت اهمّ و مهمّ، اطلاع كامل و موازین عاطفى مورد نظر است.
انفاق پنج گونه است: [611]
- انفاق واجب. مانند زكات، خمس، كفّارات، فدیه ونفقه زندگى كه برعهده مرد است.
- انفاق مستحبّ. مانند كمك به مستمندان، یتیمان و هدیه به دوستان.
- انفاق حرام. مانند انفاق با مال غصبى یا در راه گناه.
- انفاق مكروه. مانند انفاق به دیگران با وجود مستحقّ در خویشاوندان.
- انفاق مباح. مانند انفاق به دیگران براى توسعه زندگى. زیرا انفاق براى رفع فقر، واجب یا مستحبّ است.
-----
610) بحار، ج 77، ص 59.
611) تفسیر مواهب الرّحمن، ج 3، ص 264.
پیام های آیه:
نوع انفاق و مورد و راه آن را باید از مكتب وحى آموخت. «یسئلونك»
امام سجاد علیه السلام در دعاى مكارم الاخلاق از خداوند مى خواهد كه او را در انفاق كردن هدایت كند. «وأصب بى سبیل الهدایة للبرّ فیما انفق منه»
- سؤال مردم، زمینه ى نزول پاسخ از طرف خداوند است. «یسئلونك... قل»
- انفاق، شامل كارهاى كوچك و بزرگ مى شود. «من خیر»
- مال و دارایى دنیا، در دست افراد با ایمان، مایه ى خیر است. «من خیر»
- انفاق باید از چیزهاى خوب ومرغوب باشد. «من خیر»
- انفاق، تنها در امور مالى نیست، هر نفع و بهره اى را در برمى گیرد. «من خیر»
- بهترین مورد انفاق، والدین و بستگان هستند. «فللوالدین و الاقربین...»
- انفاق به خویشان، مایه ى استحكام پیوندهاى خانوادگى، و انفاق به دیگران، سبب جبران كمبودهاى مالى و عاطفى نیازمندان و برطرف نمودن اختلاف طبقاتى است. «فللوالدین والاقربین والیتامى والمساكین وابن السبیل»
- حكیم كسى است كه در پاسخ، به چیزى اشاره كند كه سؤال كننده از آن غافل است. در آیه از جنس انفاق سؤال شد، خداوند مورد را معیّن نمود. «ماذا ینفقون... فللوالدین...»
- اسلام، به طبقه ى محروم توجّه خاصّى دارد. «وابن السبیل»
- عمل صالح، هرگز ضایع نمى شود. خواه آشكار صورت گیرد یا مخفیانه، كم باشد یا زیاد. «فانّ اللّه به علیم»
- ایمان به آگاهى خداوند از عمل ما، بهترین تشویق است. «فانّ اللَّه به علیم»
#مسیر بندگی محفل انس با قرآن
#مسجد المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
همین الان عضو شوید
https://eitaa.com/masjed_almahdi_kermanshah
💠 توصیههای امام رضا علیه السلام به اباصلت برای روزهای آخر ماه شعبان:
۱. بر تو باد به انجام آنچه به حال تو مفید است و ترک آنچه براى تو فائدهاى ندارد
۲. زیاد دعا بخوان
۳. زیاد استغفار کن
۴.تلاوت قرآن را افزون کن
۵. از گناهان و نافرمانیهایت بهسوى خدا بازگرد و توبه نما، تا با خدایت اخلاص ورزیده باشى
۶. امانتى بر گردن خود باقى مگذار مگر آنکه آن را ادا کنى
۷. در دلت کینه هیچ مؤمنى نباشد مگر اینکه آن را از دل بیرون کنى
۸. هیچ گناهى را که مرتکب بودهاى وامگذار مگر آنکه آن را رها کرده و از آن دورى گزینى
۹. از خداوند پروا (تقوا) داشته باش
۱۰. در امور نهان و آشکارت بر خدا توکّل و اعتماد کن و هر کس بر خدا توکّل کند همانا خداوند او را کافى است، زیرا خداوند کار خود را به انجام میرساند
🔰 و امام رضا علیه السلام فرمودند در باقیمانده ماه شعبان زیاد این ذکر را بگو: «اللّهم إن لم تکن قد غفرت لنا فی ما مضى من شعبان فاغفر لنا فیما بقی منه»
👈 (یعنى: پروردگارا! اگر تاکنون در این ماه ما را نبخشیدهاى، پس از تو میخواهیم که در باقیمانده این ماه ما را ببخشى و بیامرزى) زیرا خداوند تبارک و تعالى در ماه شعبان مردم بسیارى را به جهت احترام ماه مبارک رمضان از آتش آزاد میکند.
واحدفرهنگی مسجدالمهدی (عج)کرمانشاه
«توحید شاید اول مظلوم عالم باشد» (۴) 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 🌷سلام🌷 ✍چنانچه انسان به دنبال دستیاب
«توحید شاید اول مظلوم عالم باشد»(۵)
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
🌷 سلام🌷
گفتیم برای دستیابی به مقام عبودیت و توحید، لازم است ابتدا "خود" را بشناسیم و برای شناخت "خود" بهترین معرّف، خداست.
🌸"انسانی" که خدای سبحان معرفی میکند با "انسانی" که منطقیون معرفی میکنند فرق بسیار دارد؛ آنها او را "حیوان ناطق" می شناسند و خداوند او را موجود "حیّ" و دارای روحی "خداخواه" معرفی میکند؛ که فرق اصلیش با دیگر موجودات، در نطق ظاهری نیست، بلکه در تعقل و تفکر، در گرایش ها و انگیزه ها، در تمایلات و تعلّقات، و در رفتارها و موضع گیری های اوست.
🌸 گاه این موجود، فکور است و با انگیزه و میل به رسیدن به مقام عبودیت و توحید، مواضع توحید محورانه می گیرد؛
🌸 گاه با پوشیده شدن عقلانیت اش، تعلّق به دنیای مادی، همه وجودش را فرا میگیرد و در زمان های حیاتی انتخابهایش، مواضعی ناشایست و شیطانی می گیرد و از قلّه توحید محوری، دور و دورتر، و به درّه زندگی حیوانی، نزدیک و نزدیک تر می شود.
🌸همین تفاوت در تعریف "انسان"،موجب تفاوت در مبانی علوم است.
ادامه دارد.....
#زندگی_برمدار_توحید
#صادقی_بانو
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
🆔@masjed_almahdi_kermanshah
جلسه قران ۲.m4a
14.92M
سخنان حجت الاسلام والمسلمین سیدامیرمحمدی پور در جلسه هفتگی محفل انس باقرآن
#مسیر بندگی محفل انس با قرآن
#مسجد المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
همین الان عضو شوید
https://eitaa.com/masjed_almahdi_kermanshah
هدایت شده از اقراء و آموزش قرائات - استاد مهدی حسنی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗣خوش به حال حافظان قرآن
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
🌐Eitaa.com/eqrah_hassani
وَيَوْمَ نَحْشُرُهُمْ جَمِيعًا ثُمَّ نَقُولُ لِلَّذِينَ أَشْرَكُوا أَيْنَ شُرَكَاؤُكُمُ الَّذِينَ كُنتُمْ تَزْعُمُونَ (انعام ۲۲)
آن روز که همه آنها را محشور میکنیم؛ سپس به مشرکان میگوییم: «معبودهایتان، که همتای خدا میپنداشتید، کجایند؟» (چرا به یاری شما نمیشتابند؟!)
نکته های آیه:
بازخواست ذلّت بار مشركین در قیامت، نشانه ى محرومیّت آنان از رستگارى است، همان محرومیّتى كه در آیه ى قبل به آن اشاره شده است.
گرچه آیه، به شرك نظر دارد، ولى آنان هم كه رهبرى غیر اولیاى خدا را بپذیرند و با اولیاى معصوم الهى به مخالفت و جنگ برخیزند، به نوعى مشركند. در زیارت جامعه ى كبیره مى خوانیم: «و مَن حاربكم مشرك» (276) و در حدیث آمده است: «الرّاد علینا كالرّاد على اللّه و هو على حدّ الشرك باللّه» (277) كسى كه كلام و راه ما را رد كند، همچون كسى است كه كلام خدا را نپذیرد و چنین شخصى به منزله ى مشرك است.
پیام های آیه:
دادگاه قیامت، علنى است. «نحشرهم جمیعاً ثم نقول»
- قبل از هر عقیده و عشق و پرستشى، آماده ى پاسخگویى در روز قیامت باشیم. «و یوم نحشرهم... أین شركاؤكم»
- قیامت روز ظهور حقّ بودن توحید، حتّى براى مشركان است. «أین شركاؤكم»
- شرك، خیالى بیش نیست. «تزعمون
#مسیر_بندگی محفل انس با قرآن
#مسجد_المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
همین الان عضو شوید
https://eitaa.com/masjed_almahdi_kermanshah
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِيَ لِلصَّلَاةِ مِن يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَىَ ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
(جمعه۹)
ای کسانی که ایمان آوردهاید! هنگامی که برای نماز روز جمعه اذان گفته شود، به سوی ذکر خدا بشتابید و خرید و فروش را رها کنید که این برای شما بهتر است اگر میدانستید!
نکته های آیه:
رسول گرامى اسلام در معراج مشاهده فرمود كه فرشتگان براى كسانى كه روز جمعه به نماز جمعه حاضر شوند و غسل جمعه كنند، طلب مغفرت مى نمایند و مى گویند: «الّلهم اغفر للذین یحضرون صلاة الجمعة الّلهم اغفر للذین یغتسلون یوم الجمعة»(62)
جایگاه روز جمعه
در اسلام، در میان روزها، روز جمعه از اهمیّت خاصى برخوردار است و روایات در این باره بسیار است كه به برخى از آنها اشاره مى شود:
* پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله فرمودند: جمعه، سرور روزهاى هفته و داراى بزرگ ترین مرتبه در نزد خداوند متعال است.(63)
* جمعه، روز كمك به محرومان و فقراست. در حدیث مى خوانیم كه پرداخت صدقه و انفاق خود را در روز جمعه پرداخت كنید.(64)
* جمعه، عید مسلمانان است.(65)
* جمعه روز ظهور امام زمان علیه السلام و پایان غیبت آن حضرت است: «یخرج قائمنا یوم الجمعة»(66)
* در روز جمعه درهاى آسمان براى بالا رفتن اعمال بندگان باز مى شود.(67)
* پیامبر مى فرماید: در روز جمعه خداوند كارهاى نیك را چند برابر و كارهاى زشت را محو مى كند، به درجات مؤمنان مى افزاید، دعاها را اجابت مى كند، بلاها را دور و حاجات مؤمنان را برآورده مى سازد.(68)
هركس روز جمعه به زیارت قبر پدر و مادر یا یكى از آنها برود، گناهانش بخشیده و نام او در زمره نیكان نوشته مى شود.(69)
در روز جمعه، غسل جمعه را ترك نكنید كه سنّت پیامبر اسلام است و از بوى خوش بهره گیرید و لباس نیكو در بر كنید.(70)
پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله فرمودند: آیا به شما خبر دهم چه كسى اهل بهشت است؟ كسى كه گرما و سرماى شدید او را از اعمال روز جمعه باز ندارد.(71)
در روز جمعه تا آنجا كه توان دارید، كارهاى خیر انجام دهید. «و لیفعل الخیر ما استطاع»(72)
براى كسى كه در روز جمعه به نظافت پردازد و ناخن و موى سر و صورت خود را كوتاه كند و مسواك زند... و به سوى نماز جمعه برود، هفتاد هزار فرشته او را بدرقه كنند و براى او استغفار و شفاعت نمایند.(73)
جایگاه نماز جمعه
اولین اقدام پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله پس از هجرت به مدینه، اقامه نماز جمعه بود.
نمازى كه دعوت به آن با جمله «یا ایها الّذین آمنوا» شروع شده است.
نمازى كه با جمله «فاسعوا الى ذكر اللّه» مردم به اقامه آن ترغیب شده اند.
نمازى كه فرمان ترك داد و ستد را به همراه دارد.
پیام های آیه:
براى دعوت مردم به عبادت باید بسترسازى كرد. (در ابتداى سوره قبل از دستور به شركت در نماز جمعه، سخن از تسبیح موجودات است.) «یسبّح للّه... فاسعوا الى ذكر اللّه»
- براى دعوت مردم، آنان را با احترام و نام نیك یاد كنیم. «یا ایّها الّذین آمنوا»
- حضور در نماز جمعه، نشانه ایمان است. «یا ایّها الّذین آمنوا اذا نودى للصّلاة...»
- نماز، مایه ى ذكر خدا است. «اذا نودى للصّلاة... فاسعوا الى ذكر اللّه»
- براى حضور در نماز جمعه، شتاب كنید. «للصّلاة من یوم الجمعة فاسعوا»
- براى حضور در نماز جمعه، باید موانع موجود را برطرف كرد. «و ذروا البیع» (رها كردن كسب و كار و تجارت از باب نمونه است وگرنه همه كارها را باید در هنگام نماز، رها كرد و در نماز جمعه حضور یافت.)
- خداوند كه فرمان ترك تجارت مى دهد، آن را با وعده هاى حق جبران مى كند. «ذلكم خیر لكم ان كنتم تعلمون»
- نشانه علم واقعى، انتخاب بهترین ها در هر زمان است. «ذلكم خیر لكم ان كنتم تعلمون»
- در تربیت دینى، هم تشویق لازم است، «یا ایّها الّذین آمنوا»
هم فرمان لازم است، «فاسعوا الى ذكر اللّه»
هم نهى لازم است، «ذروا البیع»
هم استدلال لازم است. «ذلكم خیر لكم»
#مسیر بندگی محفل انس با قرآن
#مسجد المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
همین الان عضو شوید
https://eitaa.com/masjed_almahdi_kermanshah
عید واقعی در کلام امیرالمومنین علیه السلام. 971030.mp3
628.8K
💠 امام على عليه السلام فرمودند: هر روزى كه در آن نافرمانى خدا نشود، آن روز عيد است.
[كُلُّ يَومٍ لا يُعصى الله ُ فيهِ فهُوَ عيدٌ. نهج البلاغة حكمت ۴۲۸]
🔰 بیان روایاتی از امیرالمومنین علی علیه السلام در مورد "عید واقعی و نوروز"
🎤 آیتالله سید محمدصالح معصومی لاری
#مسیر_بندگی محفل انس با قرآن
#مسجد_المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
https://eitaa.com/masjed_almahdi_kermanshah
یا بقية الله
سیر تقویم جلالی بهجمال تو خوشاست
فصل ها را همه با فاصلهات سنجیدند
تو بیایی همه ساعتها و ثانیه ها
از همین روز همین لحظه همین دم عیدند
🖋قیصر امینپور
عید مبارک 🌹
ویژه برنامه های تحویل سال شبکه های سیما بخوبی سلبریتی زُدایی شده است. برنامه ها از محوریت "شخص" خارج شده و این از نشانه های مثبت برای تغییر تقدس سلبریتی هاست.
روزمان را با #قرآن آغاز کنیم
🌹یا محول الحول و الاحوال حول حالنا الی احسن الحال
[سوره الرعد (13): آيه 11]
إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ (11)
همانا خداوند حال قومى را تغيير نمىدهد تا آنكه آنان حال خود را تغيير دهند
🌹☘نکته:
این اصل قرآنی یکی از مهمترین برنامه اجتماعی اسلام را بیان میکند و به ما میگوید هرگونه تغییرات برونی متکی به تغییرات درونیِ ملتها و اقوام است و هرگونه پیروزی و شکستی که به تو میرسد از همینجا سرچشمه میگیرد. بنابراین آنها که برای تبرئه خویش به دنبال «عوامل برونی» میگردند، و قدرتهای سلطهگر و استعمارکننده را همواره عامل بدبختی خود میشمارند، سخت در اشتباهند؛ چراکه اگر قدرتهای جهنمی پایگاهی در درون یک جامعه نداشته باشند، کاری از آنان ساخته نیست.
مهم آن است که پایگاههای سلطهگران و استعمارکنندگان و جباران را در درون جامعه خود درهم بکوبیم تا آنها هیچگونه راهی برای نفوذ نداشته باشند. (تفسیر نمونه، ج۱۰، صفحات ۱۴۵و۱۴۶)
✍#مسیر بندگی محفل انس با قرآن
#مسجد المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
همین الان عضو شوید
https://eitaa.com/masjed_almahdi_kermanshah
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَنفِقُوا مِن طَيِّبَاتِ مَا كَسَبْتُمْ وَمِمَّا أَخْرَجْنَا لَكُم مِّنَ الْأَرْضِ وَلَا تَيَمَّمُوا الْخَبِيثَ مِنْهُ تُنفِقُونَ وَلَسْتُم بِآخِذِيهِ إِلَّا أَن تُغْمِضُوا فِيهِ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ حَمِيدٌ (بقره ۲۷۶)
ای کسانی که ایمان آوردهاید! از قسمتهای پاکیزه اموالی که (از طریق تجارت) به دست آوردهاید، و از آنچه از زمین برای شما خارج ساختهایم (از منابع و معادن و درختان و گیاهان)، انفاق کنید! و برای انفاق، به سراغ قسمتهای ناپاک نروید در حالی که خود شما، (به هنگام پذیرش اموال،) حاضر نیستید آنها را بپذیرید؛ مگر از روی اغماض و کراهت! و بدانید خداوند، بینیاز و شایسته ستایش است.
نکته های آیه:
آیات قبل، شرایط انفاق كننده را مطرح كرد و این آیه شرایط چیزهایى را بیان مى كند كه به محرومان انفاق مى شود.
امام باقر علیه السلام ذیل این آیه فرمودند: بعضى از مسلمانان درآمدهاى حرامى مانند ربا داشتند كه صرف فقرا مى كردند، این آیه آنان را نهى نمود. [744]
-----
744) تفسیر برهان، ج 1، ص 255
پیام های آیه:
هدف از انفاق، رهایى از بخل است، نه رهایى از اشیاى بى ارزش و نامطلوب. «انفقوا من طیّبات ما كسبتم»
- در انفاق، تفاوتى میان پول نقد یا كالا نیست. «ما كسبتم... ما اخرجنا»
- بخششِ بادآورده ها مهم نیست، بلكه بخشش از دست رنج، داراى ارزش است. «ما كسبتم»
- در انفاق باید كرامت محرومان محفوظ بماند. «ولا تیمّموا الخبیث»
- نه تنها از چیزهاى ناپاك و پست انفاق نكنید، بلكه به فكر آن نیز نیفتید. «ولاتیمّموا»
- وجدان انسان، بهترین معیار براى شناخت پسندیده و ناپسند است. هر آنچه را مى پسندى كه به تو انفاق كنند، شایسته است كه انفاق كنى و اگر آنرا دوست نمى دارى، شایسته ى انفاق نیست. «لستم باخذیه الا ان تغمضوا»
- هر فرد ثروتمندى احتمال فقیر شدن خود را بدهد، شاید روزى دستِ دهنده شما، دستِ گیرنده شد. «آخذیه»
- گرفتن مال نامرغوب، نشانه رضایت فقرا نیست، بلكه نشانه ى استیصال آنان است. «تغمضوا» یعنى شما هم با اغماض وسختى ممكن است چیزى را بگیرید، ولى این نشانه ى رضایت شما نیست.
- اثر انفاق به خود شما بر مى گردد، وگرنه خداوند غنى و بى نیاز است. «ان اللّه غنى حمید»
- غناى الهى همراه با كمالات ومحبوبیّت است. «غنى حمید»
#مسیر بندگی محفل انس با قرآن
#مسجد المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
همین الان عضو شوید
https://eitaa.com/masjed_almahdi_kermanshah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
محفل انس باقران شبهای ماه مبارک رمضان مسجدالمهدی عج
هر شب ساعت ۲۲ الی ۲۳
برادران محترم برای حضور در جلسه قرآن لطفا از کوچه پشت درب کنار منزل حاج آقا مراجعه نمایند.
#مسیر بندگی محفل انس با قرآن
#مسجد المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
همین الان عضو شوید
https://eitaa.com/masjed_almahdi_kermanshah