🌸 خواندن نمازهای قضا در حال استمرار عذر
🍃🌸 #خواندن_نمازقضا_درحال_استمرارعذر
〰〰〰〰🌿🌺
❓ سوال: شخصی که به علت پیری و بیماری از خواندن نماز به صورت ایستاده معذور بوده و نمازهای خود را نشسته می خواند؛ می تواند قضای نمازهای گذشته خود را به صورت نشسته به جا آورد یا باید بعد از مرگ برای او انجام دهند؟
🔻پاسخ:🔻
✅ واجب است نمازهای قضا را شخصاً به جا آورد و این نمازها هر چند به صورت نشسته باشد، از نمازهای قضای او كفایت می كند و هر مقدار از نماز قضا كه باقی بماند، می توانند بعد از مرگ برایش انجام دهند. (1)
✳️ آیت الله خامنه ای: در مورد قضای نماز اگر امید به خوب شدن ندارد واجب است به هر کیفیتی که می تواند آن را انجام دهد و در هرصورت، اگر انجام نداد باید وصیت کند تا پس از مرگ او بر طبق وظیفه عمل شود. ولی در صورت امید به خوب شدن احتیاط آن است که تأخیر بیندازد و در زمان خوب شدن آن را انجام دهد. (2)
✳️ آیت الله مکارم: در صورتی که قادر بر انجام نماز قضا در حال ایستاده نباشید، می توانید به صورت نشسته قضا کنید.(3)
✳️ آیت الله بهجت: احوط برای كسانی كه عذر دارند این است كه قضای نمازهای خود را تا زمان برطرف شدن عذر به تأخیر بیندازند. ولی كسی كه امیدی به زوال عذر و بهبودی ندارد و یا علم دارد كه عذر او تا مرگ باقی است ،می تواند قضای نماز را به جا آورد.(4)
〰〰〰〰🌿🌸
پی نوشت:🔻
1. بهجت و صافی، استفتا.
2. خامنه ای، سایت، استفتائات جدید و استفتا.
3. مکارم: استفتا.
4. بهجت، وسیلةالنجاة، م 912 و استفتائات، ج 2، س 2355 .
»> رساله مصور جانبازان ؛ احکام و مسائل جانبازان مطابق با فتاوی هفت نفر از آیات عظام و مراجع گرانقدر، نشر شاهد. صفحه 383
〰〰〰〰🌿🌸
کانال فرهنگی قرآن و عترت
مسجد المهدی (عج) کن
جبر یا اختیار؟
مؤمن دست خدا را باز میداند و معتقد است خداوند هم سببسوز است، همانگونه که آتش را بر ابراهیم سرد کرد. و هم سببساز است، همانگونه که با ابابیل لشکر فیلسوار را نابود کرد.
در قرآن ضمن آنکه انسان را موجودی آزاد، مختار، قادر و مکلف میداند، ولی دست خدا را در همه کارها باز میداند. به یک مثال توجه کنید:
در تعلیم رانندگی ضمن آنکه کارآموز و متعلم چشم و گوش و عقل و علم و اراده و قدرت و گاز و ترمز و کنترل ماشین را در اختیار دارد، اما در کنار او مربی نیز اختیارات مافوق او دارد. یعنی ممکن است کارآموز اراده حرکت کند، ولی مربی ترمز کند و بالعکس!
بنابراین گرچه انسان مختار است ولی مافوق اختیار او انتخاب خداوند است. و لذا قرآن میفرماید: «وَ ما تَشاؤُنَ إِلاَّ أَنْ یشاءَ اللَّه» (انسان، 30) شما چیزی رانمیخواهید، مگر این که خدا بخواهد. آری خواست انسان، نه مستقل از خواست خداوند است و نه برتر از آن. بلکه آنچه را انسان میخواهد، اگر مورد خواست خداوند نیز قرار گیرد، محقق میشود.
در مسأله اقتصاد با آن همه سفارش به سعی و تلاش و کار در سراسر قرآن بارها میخوانیم که «وَاسْأَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ» (نساء، 32) یعنی از فضل او بخواهید. در جای دیگر میخوانیم «آتَاهُمْ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ» (نساء، 54) آنچه خداوند از فضلش به آنها داده است. و در آیه دیگر میخوانیم: «أَغْناهُمُ اللَّهُ» (توبه، 74) خداوند آنان را از لطف خویش بینیاز کرده است .
قرآن و عترت
کانال فرهنگی مسجد المهدی (عج) کن
https://eitaa.com/qoranvaetratte