eitaa logo
مسجد کنی
352 دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
1.4هزار ویدیو
261 فایل
⚠️ من امروز باید بگویم که تکلیف است براى مسلمانهاحفظ مساجد امروز جزء امورى است که اسلام به او بسته است. ✍️صحیفه امام، ج‏۱۳، ص: ۲۱ ✅ارتباط با ادمین👇 @M_jalalyan @TohidDanesh
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از سید محمد احسانی
هدایت شده از سید محمد احسانی
ـ🍃🌸🍃🌸 ـ🌸🍃🌸﷽ ـ🍃🌸 ـ🌸 : يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَتَّخِذُواْ بِطَانَةً مِّن دُونِكُمْ لاَ يَأْلُونَكُمْ خَبَالاً وَدُّواْ مَا عَنِتُّمْ قَدْ بَدَتِ الْبَغْضَاء مِنْ أَفْوَاهِهِمْ وَمَا تُخْفِي صُدُورُهُمْ أَكْبَرُ قَدْ بَيَّنَّا لَكُمُ الآيَاتِ إِن كُنتُمْ تَعْقِلُونَ (118) ترجمه پس اى مؤمنان غير هم دين خويش مگيريد يار صميمى و خويش كه آنها كه هستند اهل عناد ندارند كوتاهى از هر فساد بخواهند آنان كه دائم شما بمانيد در محنت و در بلا بگويند ما با شما دشمنيم چنين گفته را آشكارا زنيم ولى آنچه دارند در دل نهان بود بيشتر زانچه شد بر زبان بكرديم آيات خود را عيان خردمند عبرت بگيرد از آن 🧚‍♂آل عمران/ ۱۱۸🧚‍♂ ناظم و مترجم: امید مجد : كلمه ى «بِطانَة» به لباس زیر گفته مى شود كه به «بَطن» و شكم مى چسبد. این كلمه، كنایه از مَحرم اسرار است. كلمه ى «خَبال» به معناى نابودى فكر و عقل است. كلمه ى «عَنَت» به معنى سختى و رنج، و كلمه ى «یَألُون» به معنى كوتاهى كردن در انجام كارى است. دشمن براى ما چه آرزو مى كند؟ اگر به واژه ى «وَدَّ» در قرآن بنگریم، آرزوهاى دشمنان را درباره خود در مى یابیم: - او مى خواهد ما از سلاح و سرمایه ى خود غافل باشیم. «ودّالّذین كفروا لو تغفلون عن اسلحتكم و امتعتكم»[137] - او از ما سازش و نرمش مى خواهد. «ودوّا لو تُدهِن فیُدهِنون»[138] - او براى ما رنج و فشار و زحمت مى خواهد. «وَدوّا ما عَنِتّم» - او براى ما ارتداد و بازگشت از دین را مى خواهد. «وَدّ كَثیرٌ مِن اهل الكتاب لو یردّونكم من بعد ایمانكم كفّاراً»[139] ----- 137) نساء، 102. 138) قلم، 9. 139) بقره، 🌸 🍃🌸 🌸🍃🌸 🍃🌸🍃🌸
هدایت شده از شهدای ایران
⭕️میترا لبافی نژاد، خبرنگار در صفحه شخصی‌اش نوشت: سخت‌ترین و پرافتخارترین گزارشی که در دوران کاری‌ام تهیه کردم. یک تجربه منحصر به فرد که در دوران خبرنگاری‌ام نصیبم شد امیدوارم در شان رهبر کتاب دوست ما باشد... 💢کانال خبری @shohadayeiran57
🔰عارف الهی آیت الله حق شناس ره درباره مبارزه با نفس می فرمودند: 🔸️باید نفس اماره را با و کنترل کنید. شصت مرتبه هم که در مبارزه نفس شکست خوردی، باید بلند شوی و بگویی من پیروزم! مهم قاطعیت و تصمیم اول شماست. خداوند متعال در نهایت، شما را یاری می کند، ان شاءالله امیر مؤمنان علیه السلام میفرمایند: با هوای نفس تان مبارزه کنید تا زندگی تان خُرم شود.🌱 🆔️ @nafeleshab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از تکلیف الهی
🔺امام صادق (علیه‌السلام) نماز اول وقت را از علامت‌های شیعه می‌داند. 🕌 ما هم مسجد می‌سازیم و بخشی از ساختمان مسجد را اجاره می‌دهیم به میدان تره‌بار که سر اذان ظهرِ روز شهادت امام صادق (علیه‌السلام) هم برای نماز تعطیل نمی‌کند. ⏱ فعلاً که اهتمام به نماز اول وقت، علامت‌ اهل سنّت و وهّابی‌هاست. 🖇 کانال تکلیف الهی 🆔 @salahshoorfard
هدایت شده از تکلیف الهی
📚 از من می‌شنوید اگر زندگی آرام و راحت و بی‌دردسری می‌خواهید اینقدر کتاب نخرید بخونید؛ به خصوص کتاب‌های حدیثی و زندگی شهداء و سخنان بزرگان و ... 📚 می‌خرید می‌خونید بعد می‌روید در جامعه و ادارات و ... قاط می‌زنید نمی‌توانید تحمل کنید می‌خواهید کافه را به هم بزنید برایتان دردسر درست می‌شود 📚 حتی کتاب‌های علمی و تخصصی هم نخونید، می‌خونید بعد می‌بینید به نظرات تخصصی عمل نمیشه باز هم قاطی می‌کنید. 📚 فقط ۴ تا کتاب رومانتیک و رمان خنثی و روان‌شناسی تخدیری بخونید تا سرگرم شوید و خوش بگذره بهتون 🖇 کانال تکلیف الهی 🆔 @salahshoorfard
سخنرانی استاد مهدوی راد به مناسبت شهادت امام صادق عليه‌السلام به میزبانی دکتر معارف.mp3
25.77M
🔹 سخنرانی استاد مهدوی راد به مناسبت شهادت امام صادق عليه‌السلام به میزبانی دکتر معارف 🔹 زمان: دوشنبه 25 اردیبهشت 1402 🌀 مکان: تهران - سالن اجتماعات مجتمع اساتید سرو (دانشگاه تهران) 🆔 @ostadmaaref
﷽ 💠 گزارش سخنرانی استاد مهدوی راد به مناسبت شهادت امام صادق عليه‌السلام به میزبانی دکتر معارف 🔹 زمان: دوشنبه 25 اردیبهشت 1402 🔻 بیان و توضیح احادیثی چند، در باب ارتباط قرآن و سنت پیامبر و معصومین علیهم السلام: وصیت امیرالمؤمنین عليه‌السلام در بستر شهادت: اما وصیتی ایاکم فالله لاتشرکوا به شیئا، و محمدا فلا تضیعوا سنته، اقیموا هذین العمودین، و اوقدوا هذين المصباحين. فقال الله تبارك و تعالي و انزلنا اليك الذكر لتبين للناس مانزّل الیهم و لعلهم یتفکرون این بخشی از وصیت دوم امیرالمؤمنین علیه‌السلام در بستر شهادت است که در نهج البلاغه در قسمت خطبه‌ها هم آمده. وصیت اول همان است که فرازهای آن با عبارت الله الله مشخص شده است. 🔹 همه شارحان نهج البلاغه در مورد عبارت الله لاتشرکوا به شیئا، معتقدند که منظور، توحید و عدم شرک با تمام ابعاد آن است، یعنی توحید ذاتی و صفات و... ولی به قرینه‌ی کلمه سنت، منظور از توحید، توحید ربوبیت است و سررشته دار بودن خدای سبحان برای انسان در تمام ابعاد زندگی او 🔹 در احادیث وارده از احادیث علوی گرفته تا احادیث ولوی، تاکید بر دو نکته بسیار حساس وجود دارد. آن دو، یکی کتاب الله و دومی سنت رسول الله است که سنت اهل بیت ادامه سنت رسول الله است. 🔹 آیه‌ای که امام به آن اشاره کردند، سه قسمت دارد: ۱- نقشه راه که قرآن است، از طرف خداست. ۲- تفسیر این نقشه کار پیامبر است. ۳- نقش خود مؤمن، تفکر کردن و پیاده کردن این نقشه در زندگی است 🔻 در خطبه‌های امیرالمؤمنین علیه السلام و در وصف قرآن چنین آمده که قرآن ساکت و صامت است، فاستنطقوه. یعنی قرآن را به زبان بیاورید. توضیح این مطلب در کلام خود رسول‌الله(ص) هست که: فاستنطقوه بسنتی. در قرآن هم نسبت به سنت و روش پیامبر تاکید زیادی شده است. 🔹 ذیل این آیه علامه طباطبایی می‌فرماید: این آیه نشان می‌دهد که سنت پیامبر حجت است در فهم قرآن و با توجه به حدیث ثقلین، سنت معصومان هم در فهم قرآن حجت است. در قرآن آمده: فلا و ربک لایومنون حتی یحکموک فیما شجر بینهم. عبارت "فیما شجر بینهم" عام است. یعنی مؤمنان، مؤمن نخواهند بود، مگر این که سنت پیامبر را بر موارد اختلافی بینشان حاکمیت دهند. و سنت، حتی در باب انسان و نگرشهای درونی خود او هم باید حاکمیت داشته باشد. 🔻 توجه به سنت به عنوان مبین و مفسر قرآن، در تمام احادیث جریان دارد از احادیث نبوی تا خطبه حضرت زهرا (س) و احادیث حسنین (ع) و ائمه‌ هدی (ع). تا جایی که خطبه فدکیه بیش از آنکه مربوط به فدک باشد، مربوط به تشریح رابطه قرآن و سنت است.‌ امام صادق علیه السلام از چند زاویه به قرآن و سنت پرداخته‌اند که یکی جلوگیری از تحریف تفسیری است. امام به نحوی آیات را تفسیر می‌کنند که وقتی در برابر تفسیر حاکمیت وقت از آیه قرار می‌گیرد، آن تفسیر، نقد حاکمیت است. مثلا در تفسیر آیه: ولتسألن يومئذ عن النعيم، ابتدا گفته می‌شود که از نظر تفسیر حاکمیت، "نعیم" سبزه، طعام و... است. امام با رد تمام این تفاسیر می‌فرماید: نعیم ولایت ما خاندان پیامبر است. در آیه: یا ایها الذين آمنوا ادخلوا في السلم كافة، "السلم" ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام و با توجه به سیاق آیات که مربوط به ماجرای ليلة المبيت است، یکی از مصادیق مهم اثبات ولایت امیرالمومنین (ع)است. در بیانات امام صادق (ع) آمده است که آیات قرآن، اول آن در یک موضوع، وسط آن در یک موضوع و آخر آن هم در موضوع دیگری است. این سه، هم از یکدیگر مستقل بوده و هم در کنار هم دارای معنای پیوسته هستند، و همچنین در ارتباط با سیاق هم معنا پیدا می‌کنند. این موضوع، سبک تفسیری اهل بیت را نشان می‌دهد. مثلا در گفتگوی حسن وشاء با امام جواد عليه‌السلام، امام به او توصیه کردند که از بین خواستاران دخترانش، کسی که به ایمان و اخلاق او اطمینان دارد را بپذیرد. و این آیه را خواندند که: الا تفعلوه تكن فتنة في الارض و فساد كبير. 🔻 در اهل سنت هم نظیر این تفسیر تحت عنوان "توسعه معنایی" وجود دارد. سوال اینکه ائمه‌ علیهم‌السلام در ارتباط با قرآن معلم هستند یا مفسر. اخباریون ایشان را مفسر می‌دانند و علامه طباطبایی ایشان را معلم می‌دانند. ولی ائمه هم معلم هستند و هم مفسر. امام موسی کاظم علیه السلام در مقام تفسیر آیه به سوال کننده می‌فرماید: از جمله آنها نباش که می‌گویند معنای آیه همین است و جز این نیست. مثل آیه: و من شر النفاثات فی العقد. همه‌ی مفسران، النفاثات را پیرزنان دمنده در گره‌ها معنی کرده‌اند. ولی امام موسی صدر در تفسیر این آیه اشاره می‌کند که النفاثه، مونث نیست، بلکه مبالغه است. مانند علامه. و معنای آن چنین می‌شود که از شر تمام کسانی که گره ایجاد می‌کنند و در آن می‌دمند و این معنا تمام مفسدین دنیا را شامل می‌شود. 🖌 تهیه و تنظیم: سرکار خانم غفاری 🆔 @ostadmaaref
هدایت شده از دکتر رضا منتظر
کم کم زائران بیت الله الحرام برای اعزام به این سفر مقدس آماده می شوند. فایل ذیل که سفرنامه یکی از حجاج است و در سال 1388 مشرف شد، حاوی نکات مهم و جالبی هم از نظر معرفتی و هم از نظر طبی است. مطالعه آن را به همه حاجیان قبل از این سفر مقدس و همه افرادی که می خواهند به یکی از مهمترین رازهای آرامش پی ببرند توصیه می کنم