eitaa logo
مسجد کنی
352 دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
1.4هزار ویدیو
261 فایل
⚠️ من امروز باید بگویم که تکلیف است براى مسلمانهاحفظ مساجد امروز جزء امورى است که اسلام به او بسته است. ✍️صحیفه امام، ج‏۱۳، ص: ۲۱ ✅ارتباط با ادمین👇 @M_jalalyan @TohidDanesh
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔶 رهبر انقلاب: ابتکارات و راه آقای مصباح باید ادامه پیدا کند 🔻 مقام معظم رهبری در دیدار خانواده مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی: ▫️ بزرگداشت جناب آقای مصباح یکی از واجبات کارهای حوزه و روحانیّت و ماها و همه است و بزرگداشت ایشان به معنای زنده نگه داشتن جهت‌گیری ایشان و راه ایشان است. ▫️ مرحوم آقای مصباح (رضوان ‌الله ‌علیه) یک خصوصیّات منحصربه‌فردی داشتند که من در مجموعه‌ی فضلای برجسته‌ی قم که از قدیم می‌شناختیم، و حالا هم بحمدالله برکات بعضی‌شان ادامه دارد، نگاه میکنم، جامع این خصوصیّات را کسی مثل مرحوم آقای مصباح مشاهده نمیکنم؛ علم فراوان، فکر خوب و نوآور، بیان رسا و واضح، انگیزه‌ی تمام‌نشدنی و بی‌نظیر، خلقیّات و رفتارهای شایسته و برجسته، سلوک و معرفت و توجّه معنوی و مانند اینها؛ مجموع اینها را واقعاً انسان نمیتواند پیدا کند. اینها در آقای مصباح جمع بود. ▫️ سخنرانی‌های ایشان را یک مدّتی که در آن حسینیّه سخنرانی داشتند، در عصرهای ماه رمضان تلویزیون پخش میکرد؛ من می‌نشستم پای تلویزیون گوش میکردم ▫️ من قبل از اینکه بیایم قم، در مشهد با ایشان آشنا شدم؛ گمان میکنم مثلاً سال ۳۶، ۳۷ بود ــ از آن وقت آدم میفهمید ایشان یک مرد متدیّن، اهل دین و اهل تقوا بودند. از جمله‌ی آن کسانی بود که «مَن یُذَکِّرُکُمُ اللهَ رُؤیَتُه»(۷) بود؛ رؤیت ایشان هم آدم را کمک میکرد، پیش میبُرد، به یاد خدا می‌انداخت. مشروح سخنان امام خامنه ای •┈┈••✾••┈┈• @HawzahNews | خبرگزاری‌حوزه
💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷 ﷽ 💠 گزارشی از مصاحبه روزنامه شهرآرا نیوز با استاد محمدعلی مهدوی راد پیرامون بررسی فضای اجتماعی و سیاسی آن دوره و تبیین مفاهیم خطبه حضرت زهرا(سلام الله علیها) در برابر ستمگران 🗒 زمان: ۰۳ دی ۱۴۰۱ 🔻 با نگاه به مصادر صدر اسلام تا چه اندازه مورخان و محدثان قرن نخست به نقل روایات درباره شخصیت حضرت زهرا(س) پرداخته اند؟ م🔹 ا اطلاعات خیلی ریز، دقیق و گسترده ای از زندگانی حضرت زهرا(س) نداریم. آگاهی ما در همین حد معروف است اما آنچه که مهم است میراث علمی و فکری و مواضع اجتماعی، فرهنگی، خانوادگی و سیاسی حضرت زهرا(س) است که در همان حد اندک هم یک دنیا مطلب در خود دارد و می تواند به عنوان الگو برای ما درس آموز باشد. بنابر قول مشهور، آن حضرت هجده سال بیشتر عمر نکرد. ایشان در مدینه و مسجد النبی برای بانوان افاضه داشت که ما از چگونگی و چرایی های آن افاضات اطلاعات دقیق و ریز و گسترده ای نداریم. پیامبر اکرم(ص) در مواردی مسائل شرعی بانوان را به دختر گرامی خود ارجاع می داد. اگر بانوان در مسائل خاصی هم مشکل و حرفی داشتند، حضرت زهرا (س) راحت تر آن ها را حل می کرد. ایشان بسیار زاهدانه زندگی کرد و با حضرت علی(ع) در نهایت مهرورزی و کرامت و انسانیت زیست. از علی(ع) مشهور است که فرموده است: «خدا را شاهد می گیرم هرگز فاطمه از من چیزی نخواست که توان اجرای آن را نداشته باشم.» این موارد خیلی خیلی مهم است. 🔻 یکی از آثاری که در دهه های اخیر درباره تبیین رویکرد حضرت زهرا(س) در مقابل مخالفان اهل بیت(ع) نوشته شده است کتاب «فدک و العوالی او الحوائط السبعه فی الکتاب و السنه و التاریخ و الادب» نگاشته سید محمدباقر حسینی است. به نظر شما این اثر تا چه اندازه با نگاهی محققانه توانسته است زوایای پنهان تاریخ را روشن کند؟ کتابی که نام بردید جامع ترین، مهم ترین و مستندترین و دقیق ترین کتاب درباره فدک است. کتاب در ابوابی شکل گرفته است. باب اول فدک به عنوان بخشی از املاک رسول ا... (ص) گزارش شده است و بعد بوستان های هفتگانه. چون آنچه در اختیار حضرت زهرا(س) بود فقط فدک نبود. باغ و بوستان های دیگری هم بود. در باب سوم فدک به لحاظ جغرافیایی و تاریخی و حادثه ای که بر آن رفته و بعد در اختیار رسول ا... (ص) گذاشته شده بررسی شده است. سپس به لحاظ اقتصادی و جایگاه مالی و حد و حدود قیمت آن بررسی شده است. فدک در تاریخ به گستردگی گزارش شده، از زمان پیامبر اکرم(ص) تا قرن ها بعد تا زمان خلفای عباسی، فراز و فرودهایی که داشته و گاهی خلیفه ای آن را می گرفته، گاهی پس می داده، گاهی بخشی را به فرزندان حضرت فاطمه(س) می داده است. قصه اش در تاریخ گسترده است و مهم. خیلی خیلی مهم است که ثابت شود فدک ملک طلق حضرت رسول ا... (ص) بوده و ایشان آن را به حضرت فاطمه(س) واگذار کرده است. 🔻 در بخشی از کتاب، درباره تحلیل سند و متن حدیثی که برخی از محدثان درباره اینکه پیامبر(ص) برای خود میراثی به جای نگذاشته است بحث می شود. این بخش تا چه انداره مستند و دقیق بررسی شده است؟ روایتی که اولین بار در تاریخ اسلام بعد از پیامبر اکرم(ص) ساخته شد و برای اولین بار هم نقد شد، یعنی خلیفه اول شخصا این روایت را ساخته است: نحن معاشر الانبیا لانورث ماترکناه صدقه. علما دو جور قرائت کرده اند. معنا خیلی تفاوت نمی کند. اولین بار هم بعد از رسول ا...(ص) نقد متن اتفاق افتاد. یعنی حضرت فاطمه(س) آن را ارجاع داد به قرآن و فرمود: در کتاب خدا آمده است باید از پدرتان ارث ببرید و من ارث نمی برم؟ این کتاب خدا بین ماست که حکایت می کند و بعد داستان ارث بردن از انبیا را گزارش کرده اند. این بخش هم بسیار بسیار عالمانه و خیلی دقیق بحث شده است. دیدگاه بعضی از عالمان مکتب خلفا هم در آن گزارش شده است. اگر حقیقت چنین بوده است که انبیا از خود ارث به جای نمی گذارند، نباید خلیفه درباره مفاد آن تردید می کرد و مکرر موضع عوض می کرد. آیت ا... شهید سید محمدباقر صدر به این نکته توجه داده است. گزیده سخن او چنین است: بدون هیچ تردیدی، خلیفه فدک را به زهرا(س) داد اما با اظهار نظر خلیفه دوم اهل سنت و ممانعت او باز گرداند و نامه ای را که نوشته بودند پاره کرد. براساس منابع بسیاری، خلیفه در آستانه مرگ از تسلیم نکردن فدک اظهار ندامت بسیار می کرد. اگر او را مستندی استوار بوده است چه ندامتی؟ اکنون باید گفت این خبر یکسر بی بنیاد است و نمی تواند در برابر صریح قرآن حالت تخصیص داشته باشد. مفاد صریح قرآن به قوت خود باقی و کلام ابوبکر برساخته است. نکته دیگری که در این مورد بسی حائز اهمیت است اینکه هیچ گاه در برخورد با مسئله فدک بین حاکمان وحدت رویه نبوده است. اگر حکم خداوند است که میراث پیامبر(ص) باید از آن مسلمین باشد این همه تصمیم های گوناگون چیست؟ گاهی به مالکان واقعی بازگردانده شد و گاهی به فرد خاصی اهدا شد و ... .
🔻 تحلیل شما درباره محتوای خطبه حضرت زهرا(س) پس از غصب فدک و هتک حرمت به اهل بیت پیامبر(ع) چیست؟ یکی از مهم ترین جلوه های زندگانی حضرت زهرا(س) یا اگر دقیق تر بگوییم، علی الاطلاق مهم ترین جلوه زندگانی حضرت زهرا(س) خطبه فاطمی است. من هیچ دوست ندارم عنوانش بشود «خطبه فدکیه» و کل این معارف حیرت آور وحیانی بسیار بسیار مهم معجزه گون فقط به فدک پیوند بخورد. خطبه ابتدا با این پرسش آغاز می شود که «شما که بودید؟» تحلیل جامعه شناختی ای که در این بخش از خطبه آمده است بی نظیر است. استناد به آیات قرآن در نهایت لطافت، نکته بسیار ارزشمندی است. بعد حضرت در نهایت ایجاز و عمق مطرح می کند که «حالا چه شدید؟ میراث اسلام چیست؟ نماز و زکات و ... برای چیست؟» این چند سطر در فلسفه تشریع، حیرت آور است. حضرت فرمود: شمایی که آن بودید و این شدید و این میراث در اختیارتان است، شمایی که با یک شمشیر و لیف خرمایی که به کمرتان می بستید در مقابل شرک ایستادید، چرا امروز که میراث من به غارت می رود و ظلم به این آشکاری اتفاق افتاده است سکوت کرده اید؟ حضرت زهرا (س)، در آن خطبه تصویر عجیب و حیرت آوری از حضرت علی(ع) نشان می دهد. این خطبه عجایب زیادی دارد. وقتی حضرت فاطمه(س) می خواهد خطاب به انصار بگوید چرا این طور شده اند، یک جمله بیان می کند: لفلول الحد و اللعب بعد الجد و خور القناه. به این معنی که «شما دیگر برندگی ندارید. قاطعیت خود را از دست داده اید و کارآمدی ندارید زیرا بین شما تفرقه ایجاد شده است. این چگونه رفتاری است؟» وقتی خلیفه اول دید خطبه با این آهنگ شکننده درهم ریزنده انفجارآفرین، در حال برهم ریختن همه چیز است، بلند شد و گفت «شما که می دانید من چقدر شما را دوست دارم. پدر شما که آن قدر مهربان بود. چرا این قدر تند صحبت می کنید؟ خودم از پدر شما شنیدم که گفت: ما پیامبران ارث نمی بریم.» اولین بار بعد از پیامبر اکرم(ص)، این دروغ از سوی خلیفه اول جعل شد و برای اولین بار، روایت مجعول از سوی حضرت زهرا(س) با ارجاع به قرآن نقد شد. حضرت فرمود این کتاب خدا و حاکم است و آخرین حرف را می زند. سخنش سخن نهایی است و به بیان قرآن، پیامبران از پیامبران ارث می برند. بعد از صحبت های ابوبکر، حضرت زهرا(س) قدری درباره فدک صحبت می کند. باید به این نکته هم توجه شود که جلو چشم اهالی مدینه به حضرت ظلم شد. آن ها هیچ اقدامی نکردند و فریاد مظلومیت آن خاندان را نشنیدند ولی حضرت زهرا(س) همه درآمد هفت باغ خود را برای همین مردم وقف کرده بود و نسل اندرنسل فرزندان خود را متولی این امر قرار داد. حضرت فاطمه(س) نماد کرامت، انسانیت، شرافت و عظمت است و هرچه صفت نیک است. با هر صفتی بخواهیم حضرت را توصیف کنیم، به لطافت و زیبایی سخن مرحوم دکتر شریعتی نیست که گفت: فاطمه فاطمه است. با هیچ لفظ و صفتی نمی توان حضرت زهرا(س) را که پیامبر(ص) درباره ایشان گفته است «فداک ابوک» توصیف کرد.با نگاهی تاریخی به خطبه، معلوم می شود دغدغه بزرگ فاطمه اطهر نجات میراث بعثت و میراث نبوت بود. به این علت، من دوست دارم عنوان این خطبه بشود «بازخوانی میراث نبوت». خطبه به لحاظ محتوا، با نقد و تحلیل و بررسی متن ها و آنچه مرتبط است و واژه شناسی، به صورت بسیار بسیار دقیق و استوار، تحلیل شده است. او اظهار کرد: گمان می کنم این اثر در ادبیات فارسی دومی ندارد. کتاب قطعا درجه یک است و بخش های متفاوت خطبه که بخش های معارفی، توحیدی و مباحث تاریخی و آنچه مرتبط به جایگاه امام علی(ع) و حضرت فاطمه (س) است، به بهترین وجه توضیح داده شده است. 💠 مشاهده ی مطلب در سایت اصلی: 🌐 https://shahraranews.ir/fa/publication/content/13570/366265# اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. 🆔 @OstadMahdaviRad
به مناسبت دومین سالگرد درگذشت عالم ربانی، آیت‌الله مصباح یزدی بسم الله الرّحمن الرّحیم و الحمدلله ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا ابی‌القاسم المصطفی محمّد و آله الطّیّبین الطّاهرین سیّما بقیّة الله فی الارضین. خیلی خوش‌ آمدید. بعد از مدّتها آقایان را و بعضی از خانمها را زیارت کردیم. بزرگداشت جناب آقای مصباح یکی از واجبات کارهای حوزه و روحانیّت و ماها و همه است و بزرگداشت ایشان به معنای زنده نگه داشتن جهت‌گیری ایشان و راه ایشان است. مرحوم آقای مصباح (رضوان‌الله‌علیه) یک خصوصیّات منحصربه‌‌فردی داشتند که من در مجموعۀ فضلای برجستۀ قم که از قدیم می‌شناختیم، و حالا هم بحمدالله برکات بعضی‌شان ادامه دارد، نگاه می‌کنم، جامع این خصوصیّات را کسی مثل مرحوم آقای مصباح مشاهده نمی‌کنم؛ علم فراوان، فکر خوب و نوآور، بیان رسا و واضح، انگیزۀ تمام‌نشدنی و بی‌نظیر، خلقیّات و رفتارهای شایسته و برجسته، سلوک و معرفت و توجّه معنوی و مانند اینها؛ مجموع اینها را واقعاً انسان نمی‌تواند پیدا کند. اینها در آقای مصباح جمع بود. بالاخره رفتن برای همه هست: اِنَّکَ مَیِّتٌ وَ اِنَّهُم مَّیِّتُون؛ اگر چه خسارت است امّا بالاخره چاره‌ای نیست، ناگزیریم؛ علاج این است که آن راه ادامه پیدا کند؛ آن ابتکار و آن کارهایی که ایشان کرده‌اند: همین «طرح ولایت» یکی از ابتکارات ایشان است؛ همین تشکیلات عظیم مرکز تحقیقات امام خمینی یکی از همان ابتکارات است؛ کتاب‌هایی که ایشان نوشته‌اند، چه کتاب‌های علمی، چه آنچه مربوط به اخلاقیّات و معنویّات و [برای] استفاده‌ی عموم و مانند اینها است، یکی از‌ آن کارها است؛ اینها را نباید گذاشت تعطیل بشود. الحمدلله آثار ایشان از همه جهت خوب است؛ آثار صوتی ایشان خیلی آثار خوبی است. سخنرانی‌های ایشان را یک مدّتی که در آن حسینیّه سخنرانی داشتند، در عصرهای ماه رمضان تلویزیون پخش می‌کرد؛ من می‌نشستم پای تلویزیون گوش میکردم؛ نمی‌دانم کِی بود. حالا من عصری می‌نشستم گوش می‌کردم؛ عصر ماه رمضان بود. به ایشان گفتم؛ گفتم اینها خیلی برجسته است، واقعاً خیلی خوب است؛ آدم می‌نشیند گوش می‌کند، واقعاً استفاده می‌کند. خب اینها نبایستی متوقّف بشود؛ نباید مسکوت بماند، فراموش بشود. ایشان آثار صوتی دارند، آثار مکتوب دارند، آثار مؤسّسه و بنیانهای مؤسّساتی، مثلِ آنهایی که اسم آوردیم ــ یا شاید هم غیر آنها که من خبر ندارم ــ دارند، الحمدلله فرزندان خوبی دارند، آقازاده‌های خوبی دارند؛ وَ بَثَّ مِنهُما رِجالاً کَثیراً وَ نِساء؛ الحمدلله؛ برکات نسلی‌شان هم برکات خوبی است. در مورد حفظ آثار، نکته‌ای که وجود دارد، این است که نگذاریم این آثار کهنگی پیدا کند. یعنی آن روزی که ایشان این مؤسّسۀ امام خمینی را راه انداختند، یک کار تازه‌ای بود؛ آیا امروز هم اگر به همان شکلی که اوّل راه افتاده، اداره بشود، باز هم تازه است؟ این، جای سؤال است؛ این به عهده‌ی شماها است. آقای رجبی و شما آقایان ببینید چه کار باید کرد که آن تازگی و طراوت حفظ بشود. آن اوّلی که ایشان این کار را شروع کردند، خب یک کار خیلی نوِ جدیدی بود، توجّه‌هایی را به خودش جلب کرد؛ حالا هم باید همان جور باشد. یا مثلاً کتاب‌های ایشان. خب حالا بعضی از کتابها، کتابهای علمی است، کتاب درسی است، مثلاً فرض کنید فلسفه؛ خب حفظش به این است که در حوزه در جاهایی که مقتضی است تدریس بشود؛ امّا برخی از آثار مکتوب ایشان آثاری است که باید در ذهنها جایگزین بشود؛ بحث علم و فن و مانند اینها نیست؛ فکر است؛ باید در ذهن مخاطب بنشیند. چه جوری می‌شود نشاند؟ امروز با صِرف اینکه حالا تعداد نسخه‌هایی که از یک کتاب چاپ میشود، بالا باشد یا پایین باشد، مسئله تمام نمیشود؛ یعنی این جور کتابهای فکری [این جوری حفظ نمی‌شود]. چرا، بعضی از کتاب‌ها هست که وقتی تعداد و تیراژ بالا برود، این یک موفّقیّت است؛ فرض کنید کتابهایی که در شرح حال شهدا می‌نویسند؛ خب هر چه افراد بیشتر بخوانند، بیشتر بهره‌مند می‌شوند. کتابهای فکری این جوری نیست؛ کتابهای فکری لازم است در فکر رسوخ کند؛ و این، صرفاً با نشر کتاب حاصل نمیشود. شما نگاه کنید غربی‌ها در این کارها خوب واردند، خوب بلدند؛ ببینید مثلاً فرض کنید فلان متفکّر، حالا مثلاً هِگل مگر چند کتاب نوشته؟ افکارش را از داخل این کتابها استخراج می‌کنند و درمی‌آورند، تخلیص میکنند، خلاصه میکنند، آن فکر را با بیانهای مختلف، با زبانهای مختلف، با شیوه‌های مختلف پخش می‌کنند، منتشر میکنند. این کار [در مورد ایشان هم] باید انجام بگیرد. @t_manzome_f_r
من البتّه گمان می‌کنم قبلها به خود مرحوم آقای مصباح (رضوان‌الله‌علیه) یا شاید به بعضی از شاگردهای ایشان راجع به ملّاصدرا این حرف را زدم که کتاب ملّاصدرا تدریس میشود، امّا لبّ حرفهای ملّاصدرا چیست؟ ملّاصدرا چند مسئلۀ اساسی دارد؛ اینها را پیدا کنید، بکشید بیرون، روی اینها بحث بشود، کار بشود، کتاب نوشته بشود، مباحثه بشود؛ این لازم است. در مورد خود آقای مصباح همین جور است و باید این جوری بشود. نگاه کنید، ببینید آن جهت‌گیری فکری ایشان، آن نقطه‌ی تمرکز فکری ایشان چیست، چه در مسائل فلسفی، چه در مسائل اجتماعی، چه در مسائل اعتقادی و فکری، در فضای مجازی و از این قبیل پخش می‌شود ــ یک تکّه حرف را پخش کنید، این منتشر بشود، در ذهنها بماند، به زبانها بیاید، تکرار بشود؛ و مثل مَثَلِ سائر که در زبانها تکرار میشود و میمانَد، این فکر بماند، معلوم بشود این، فکر آقای مصباح است؛ تا افراد اسم آقای مصباح را می‌آورند، هر کسی که دیده این تکّه‌ها را، این نوشته‌ها را، ذهنش به یکی از اینها متوجّه بشود، یادش بیاید. مثلاً یکی از راه‌های پخش فکرِ یک آدمِ متفکّر برجسته‌ی عمیقی مثل آقای مصباح این است. صوت هم خیلی خوب است. حالا شاید لازم نباشد از اوّل تا آخرِ یک سخنرانی را پخش کنیم ــ ‌آن [کار] شاید یک مقداری تأثیر را هم کم کند ــ امّا بالاخره میتوان از یک صوتِ یک ساعته یا مثلاً سه ربع ساعته‌ای که مستمع را کاملاً جذب می‌کرده، مثلاً یک ربع ساعت مطلب درآورد. یکی از چیزهایی که در این جلساتِ داخل حسینیّۀ ایشان نظر من را خیلی جلب می‌کند، این است که وقتی [فیلم آن را] پخش میکنند، آدم می‌بیند اوّلاً مستمعین که متراکم نشسته‌اند، همه جوانند، یعنی مثلاً یک آدم مسنّ بالای چهل سال شاید در اینها دیده نمیشود؛ همه جوانند. و [ثانیاً] همه همین طور محوند! این خیلی مهم است. من چون خودم سخنرانم، ده‌ها سال [سخنرانی کرده‌ام]، به این نکات توجّه دارم. چه زمانی هست که سخنران احساس می‌کند موفّق است؟ این نگاه‌ها و برخوردها و به‌اصطلاح آن نمایش‌هایی که از رفتار مستمع وجود دارد، نشان‌دهندۀ یک حقیقتی است؛ این را شما در سخنرانی‌های ایشان مشاهده می‌کنید، یعنی این من را خیلی جلب می‌کند. ایشان چه دارد می‌گوید که این جور همۀ دلها را، چشم‌ها را مجذوب کرده، مبهوت کرده؟ این تکّه‌های خاص را پیدا کنید، مکرّر پخش کنید. خوشبختانه صدا و سیما نسبت به این قضیّه روی خوش نشان داده. حالا گاهی اوقات هست مسئولانِ رسانه‌ها و مانند اینها روی خوش به یک چیزی نشان نمیدهند، [ولی] نسبت به کارهای ایشان الحمدلله صدا و سیما گرایش خوبی دارد و در ساعات مختلف [پخش میکند]. من گاهی عبور میکنم، [وقتی] نگاه می‌کنم می‌بینم، یا گاهی نشسته‌ام می‌بینم که از ایشان چیزهای زیادی را پخش می‌کنند؛ حیات آقای مصباح این است، زنده بودن آقای مصباح این است. خب جسم ایشان رفت، حیف هم بود، خیلی حیف بود، یعنی وجود ایشان واقعاً مایۀ برکت بود، آدم از دیدن ایشان استفاده می‌کرد؛ یکی از این کسانی [بود] که ما در طول عمر دیدیم از دوره‌ی جوانی‌شان، نه حالا؛ آن وقت که ایشان شاید هنوز ازدواج هم نکرده بود ــ من قبل از اینکه بیایم قم، در مشهد با ایشان آشنا شدم؛ گمان میکنم مثلاً سال ۳۶، ۳۷ بود ــ از آن وقت آدم می‌فهمید ایشان یک مرد متدیّن، اهل دین و اهل تقوا بودند. از جمله‌ی آن کسانی بود که «مَن یُذَکِّرُکُمُ اللهَ رُؤیَتُه» بود؛ رؤیت ایشان هم آدم را کمک می‌کرد، پیش میبُرد، به یاد خدا می‌انداخت. خب هر چه از آن جوانی گذشت، ایشان بهتر هم شد؛ اگرچه هر چه هست، مال همان دورۀ جوانی است. شما جوانها قدر این دوره را بدانید؛ آنچه آن آخرِ کار به درد آدم می‌خورد و گیر آدم می‌آید و برای آدم می‌ماند، همین [چیزی] است که حالا شماها کسب کرده‌اید و دارید کسب می‌کنید. جوان‌ها قدر جوانی‌شان را بدانند. خدا ان‌شاءالله درجاتشان را عالی کند. بله، دو سال از درگذشتشان گذشت؛ دوازدهم دی بود. خداوند ان‌شاءالله درجات ایشان را عالی کند و ایشان را مشمول مغفرت و رحمت خودش قرار بدهد. والسّلام علیکم و رحمةالله و برکاته @t_manzome_f_r
هدایت شده از مهربان باشیم
کارشناسی14011010.mp3
5.07M
🤔 برنامه مهربان باشیم راديو معارف 🎧 حجت‌الاسلام خاکزاد شاهان دشتی ⏯ بهترینِ کارها 🗓️ شنبه ١٠ دی ماه سال ١۴٠١ 🆔 @mehrabanfamily
🗓 | شنبه ۱۰ دی ۱۴۰۱ ☀️ ۱۰ دی ۱۴۰۱ شمسی 🌙 ۰۷ جمادی الثانی ۱٤٤٤ قمری 🎄 31 دسامبر 2022 میلادی 🔹 رویداد قمری: ▫️وفات «ابوطالب مكی» از مشاهير صوفيه (۳۸۶ ق) 📥 wikifeqh.ir/ابوطالب_مكی ▫️اعدام «عَینُ‏ القضاتِ همدانی» (۵۲۵ ق) 📥 wikifeqh.ir/عین_القضات_همدانی ▫️وفات «قاضی عياض مغربى» (۵۴۴ ق) 📥 wikifeqh.ir/قاضی_عیاض ▫️وفات «میرزا ابوعبداللَّه زنجانی» (۱۳۶۰ ق) 📥 wikifeqh.ir/ابوعبدالله_بن_میرزا_نصرالله_زنجانی 🔸 رویداد شمسی: ▫️شهادت میرزا علی ثقة الاسلام به دست قوای روس (1290 ش) 📥 wikifeqh.ir/میرزا_علی_ثقة‌الاسلام_تبریزی به بپیوندید👇 🆔 @wikifeqh
💠 | لزوم اطاعت از ولی جامعه 🔻 رسول گرامی اسلام صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلّم فرمود: «اِسْمَعُوا وَ أَطِيعُوا لِمَنْ وَلاَّهُ اَللَّهُ اَلْأَمْرَ فَإِنَّهُ نِظَامُ اَلْإِسْلاَمِ». گوش كنيد و اطاعت نمائيد از آن‌ كسی كه خداوند امر شما را به دست او سپرده است. این کار نظام‌بخش اسلام است. 🔷 اطاعت از ولی امر الهی، مقدّمه پیدایش نظام اسلامی است. ♦️ بنابراین در هر زمانی، بر هر مرد و زنی، اطاعت از ولی امر الهی واجب است. 📚 الأمالی (شیخ مفید)، ص14. 🌐 lib.eshia.ir/15035/1/14 📎 📎 به بپیوندید👇 🆔 @wikifeqh
12.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠مراسم یادواره شهدای امنیت و جبهه مقاومت 💠 ▪️همزمان با شب شهادت حاج قاسم سلیمانی 🔊سخنران : سردار میراحمدی (معاون امنیتی وزارت کشور) 🔊مداح : حاج امیر عباسی 🔸همراه با میزبانی ۲ شهید گمنام دفاع مقدس و اجرای گروه سرود ثقلین ⏱️زمان : دوشنبه ۱۲ دی ماه از ساعت ۱۸ 📌مکان : چهارراه پاسداران ٫ میدان حسین آباد ٫ خیابان شهید جوانشیر ٫ مسجد کنی