eitaa logo
مسجد کنی
352 دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
1.4هزار ویدیو
261 فایل
⚠️ من امروز باید بگویم که تکلیف است براى مسلمانهاحفظ مساجد امروز جزء امورى است که اسلام به او بسته است. ✍️صحیفه امام، ج‏۱۳، ص: ۲۱ ✅ارتباط با ادمین👇 @M_jalalyan @TohidDanesh
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از عدالت پژوه
📗 از کتاب چهل حدیث امام خمینی (ره) ص ۱۰۵ 📝 حدیث پنجم : " حسد " امام صادق(ع) از رسولخدا(ص) نقل کرد که فرمود: " خدای عزوجل به موسی بن عمران فرمود: حسد نورز به مردم به آنچه که از فضل خود داده ام ... حسود به نعمت من غضبناک است ... و کسی که چنین باشد (حسود)، پس من از او نیستم و او از من نیست." 📋 شرح خلاصه: " حسد " حالت نفسانی است که صاحب آن (حسود) سلب کمال و نعمت از دیگران را آرزو کند، چه آن کمال و نعمت را خود دارا باشد یا نه، چه بخواهد به خودش برسد یا نه. ◾ اسباب حسد ۱. عداوت و دشمنی ۲. تعزز (طلب عزت) ۳. کبر ۴. تعجب (از اینکه نعمتی را فلان شخص دارد.) ۵. خوف و ترس (از مزاحمت صاحب نعمت) ۶. حب ریاست ۷. خبث طینت (خباثت درونی) 🔴 مفاسد حسد : ۱. عجب و خودپسندی ۲. فخر فروشی ۳. تنگی و تاریکی قلب ۴. اندوه و افسردگی ۵. چهره عبوس و چین در چین ۶. غضبناک بودن ❇️ نتیجه : صفت خبیث و زشت "حسد"، که از گناهان کبیره است، چنان قلب را گرفته و تنگ می کند که آثار آن در تمام مملکت باطن و ظاهر پیدا شود. بفرموده ابی جعفر (ع)، "حسد ایمان را از بین می برد همانند آتش هیزم را. " راه علاج حسد بطور خلاصه این است که حسود به نفس خود بفهماند که توفیق الهی شامل حال صاحب کمال و نعمت شده است و در برابر آن تواضع کند و خیرخواه او و سایر مردم صاحب نعمت باشد.
✍️ | آثار انتظار 💢 در انتظار و امید به آینده‌ای روشن و رشدآفرین است که، بسیاری از نیازهای روحی و جسمی انسان‌ها پاسخ داده می‌شود. آدمی در پرتو انتظار و امید، رنج‌ها و گرفتاری‌ها را تحمل می‌کند و با کشتی امید و آرزو در دریای پرتلاطم و طوفان‌زای زندگی، به سلامت به سیر خود ادامه می‌دهد. اگر کسی به راستی به همۀ شرایط انتظار، پای‌بند باشد و بایسته‌های آن را انجام دهد، آثاری تربیتی برای وی در پی خواهد داشت که برخی چنین است: 1️⃣ گسترش امیدهای راستین 🔹روشن است که انسان برای گذران زندگی و پذیرش دشواری‌های آن، نیازمند انگیزه‌ای نیرومند است که در پدیده‌ای با نام «امید به آینده» تجلی می‌یابد؛ آینده‌ای که به مراتب، عالی‌تر، زیباتر و بهتر از امروز باشد. 🔸این مسأله -به ویژه برای جوانان-دارای اهمیّت بیشتری است؛ زیرا آنان می‌توانند در پرتو امید به فردایی بهتر به نیروی فراوان خود، جهت و معنا بخشند. 2️⃣ پویایی و نشاط 🔹زندگی انسان، آن زمان قابل توجیه است که آثار حرکت، پویایی و شادابی در تمام زوایای آن به چشم خورد. آن‌گاه که انسان ، به وضعیت موجود راضی نیست و در صدد ایجاد شرایطی بهتر است، همانا در انتظار به سر می‌برد، این اثر ارزنده در جوامع شیعی به روشنی تمام دیده می‌شود؛ به گونه‌ای که آن را از دیگر جوامع به روشنی تمام، متمایز و برجسته ساخته است. 3️⃣ وحدت و هم‌گرایی 🔸انتظار دارای آثار اجتماعی فراوانی نیز است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به وحدت، انسجام و همدلی بین منتظران اشاره کرد. این همدلی، به سبب توجه به هدف مشترکی است که در مسألۀ انتظار به روشنی تمام در چشم‌انداز آن، قابل دیدن است؛ امروزه ثابت شده است افرادی که در پی هدفی مشترک هستند، از عملکردی مشابه برخوردارند؛ به گونه‌ای که هم‌گرایی در آن‌ها در مقایسه با جوامع دیگر، بسیار است. 🔹در جامعۀ شیعی، انتظار ظهور مردی از سلالۀ پاک رسول گرامی اسلام (ص) باعث شده است همۀ پیروان این آرمان مقدس، از همدلی بسیار خوبی برخوردار باشند. 4️⃣ احساس حضور 🔸یکی دیگر از آثار غیر قابل تردید در انتظار راستین، احساس حضور در محضر آن امام غایب از سویی و احساس حضور آن امام غایب در زندگی از سوی دیگر است. 🔹یک منتظر راستین، همواره بر این باور است که همۀ کارهای او در نگرگاه آن امام پنهان است و این خود در اصلاح رفتار وی بسیار مؤثر است. 🔸این مهم، نه فقط به اصلاح فرد منجر می‌شود که رفته‌رفته به اصلاح و سلامت اخلاقی جامعه می‌انجامد که خود در زمینه‌سازی ظهور، نقشی بس مهم و انکارناپذیر خواهد داشت. 5️⃣ آمادگی همه‌جانبه 🔹انتظار مصلح جهانی به طور قطع، به معنای آماده‌باش کامل فکری، اخلاقی، مادی و معنوی برای اصلاح همۀ جهان است. اصلاح تمام روی زمین و پایان دادن به همۀ ظلم‌ها و نابسامانی‌ها، شوخی نیست و نمی‌تواند کار ساده‌ای باشد. 🔸آماده‌باش برای چنین هدف بزرگی، باید متناسب با آن باشد؛ یعنی باید به گستردگی و ژرفای آن باشد. 6️⃣ مراقبت اجتماعی 🔹منتظران راستین وظیفه دارند مراقب حال یک دیگر نیز باشند و علاوه بر اصلاح خویش، در اصلاح دیگران نیز بکوشند؛ زیرا برنامۀ عظیم و سنگینی که منتظر آنند، یک برنامۀ فردی نیست. 🖇 ادامه مطلب در: 📲 wikifeqh.ir/انتظار_فرج 📎 📎 به بپیوندید👇 🆔 @wikifeqh
🗓 | شنبه ۱۷ دی ۱۴۰۱ ☀️ ۱۷ دی ۱۴۰۱ شمسی 🌙 ۱٤ جمادی الثانی ۱٤٤٤ قمری 🎄 07 ژانویه 2023 میلادی 🔹 رویداد قمری: ▫️وفات آیةالله «شیخ علی مرندی» (۱۳۷۹ ق) 📥monasebat.anhar.ir/article-18451.htm ▫️درگذشت میرزا حبیب الله رشتی (۱۳۱۲ ق) 📥 wikifeqh.ir/میرزا_حبیب‌الله_رشتی ▫️درگذشت میرزا احمد آشتیانی (۱۳۹۵ ق) 📥 wikifeqh.ir/میرزا_احمد_آشتیانی 🔸 رویداد شمسی: ▫️کشف حجاب در ایران (1314 ش) 📥 wikifeqh.ir/واقعه_کشف_حجاب به بپیوندید👇 🆔 @wikifeqh
32.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙آیت الله العظمی جوادی آملی: «مرحوم بحرالعلوم(رضوان الله تعالی عليه) نقل می كند كه محقّق طوسی خواجه نصير(رضوان الله عليه) وقتی نام مبارك سيّد مرتضی را در درس می بردند، می گفت: «قال السيد المرتضی صلوات الله عليه»، تعجب می كردند كه چطور خواجه طوسی بر سيد مرتضی صلوات می فرستد. مرحوم خواجه در تدريس برای رفع تعجّب مخاطبان فرمود: «كيف لا يصلّی علی المرتضی» سيد مرتضی است،[۱] دين ما اين است كه بر عالمان راستين صلوات بفرستيم، اگر در سوره «احزاب»، خدا و فرشته‌های خدا بر مؤمنين صلوات می فرستند، مصداق كاملش عالمان دين هستند. پس خدا، فرشته‌های خدا، ائمه(عليهم السلام) و شاگردان اينها مثل خواجه نصيرها اينها نسبت به مردان الهی صلوات می فرستند. ما نه تنها به شهدا سلام می گوييم، «صلّی الله» هم می توانيم بگوييم.» [۱]فوائد الرجاليه(للبحر العلوم)، ج۳، ص۸۸. درس اخلاق ۹۴/٨/٢١ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
7️⃣3️⃣4⃣ نکات تفسیری📚 قساوت قلب تعبیر قرآن کریم درباره قلب گاهی به قساوت است، گاهی به رِین است و گاهی به قفل، البته بازگشت همه اینها به همان قساوت است، این‌طور نیست که برای قلب دری باشد و قفلی داشته باشد و قلب قفل شود، قفل قلب همان قساوت اوست، چه اینکه رِین قلب هم همان قساوت قلب است ﴿کَلَّا بَلْ رَانَ عَلَی قُلُوبِهِم﴾ گناه رِین و چرکی است روی قلب و کم کم باعث قساوت و رسوبات آن می شود. انسان گناه کار دلش سنگین می شود ﴿قَسَتْ قُلُوبُهُمْ﴾ دو خطر دل انسان اهل گناه و معصیت را تهدید می کند و از دو نفع بی بهره می شوند، یکی اینکه گناه اجازه نمی دهد صدای درون جان و فطرت خود را بشنوند، دوم اینکه نمی گذارد صدایی از بیرون وجودش وارد درونش بشود ، دل که بسته شد انسان نه صدای فطرت خودش را می شنود و نه صدای حق را از بیرون، نه حرف واعظان و اولیای الهی از بیرون در درون او نفوذ می کند و اثر می گذارد، نه حرف درون فطرتش را می شنود و تأثیری از آن می گیرد. 🔸@marefateelahi🔹
7️⃣3️⃣3⃣ نکات تفسیری📚 مقام اهل علم برای مومنانی که به دنبال کسب علم و دانش اند، حیوانات دریا، فضا و صحرا طلب مغفرت می کنند، بهایی که خداوند متعال به عالِمان دین داده است کم بهایی نیست، برای اهل علم استغفار می کنند به چه معناست، انسان راهی را برود که هم ماهی دریا به یاد او باشد و هم مرغ هوا و هم حیوان صحرا معلوم می شود که راه درستی را در مسیر قرب به سوی خداوند پیش گرفته است، خداوند رحمت واسعه ای خود را نصیب انسان مومنی می کند که در صراط مستقیم است. 🔸@marefateelahi🔹
هدایت شده از نور | Noor
و شهید حاج قاسم سلیمانی با جستجوی کلمات مرتبط با شهادت حاج ، به مقالات پایگاه تخصصی نور در این موضوع، دسترسی خواهید داشت. https://noo.rs/RmbZE مشاهده آموزشی نورمگز: noorsoft.org/fa/Film/View/15312 مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) پیشگام در داده‌پردازی هوشمند علوم اسلامی و انسانی www.noorsoft.org ▫️▫️▫️ 📢 @noorsoft کانال رسمی نور در ایتا
هدایت شده از ابوالفضل
استاد سید محمد جواد شبیری آیت الله والد _مد ظله_ به حقیر امر فرمودند که دعاهای مأثوره را که مناسب است در سجده نماز خوانده‌ شود از کتب حدیثی استخراج کنم. این یادداشت کوتاه در امتثال امر معظم له نگارش یافت. اول ربیع الاول المولود ۱۴۳۵ پاره ای از دعاهای مأثور درسجود یکی از رسمهای شایع در میان مومنان دعا کردن در سجده آخر نماز، بویژه در نماز جماعت است. در این سجده، دعاهای چندی مرسوم است، از جمله: «یا ولی العافیة نسألک العافیة، عافیة الدنیا و الآخرة» «یا لطیف ارحم عبدک الضعیف» «یا من له الدنیا و الآخرة ارحم من لیس له الدنیا و الآخرة» از این دعاها مأثور نیست[۱]، نه در خصوص سجده و نه در جای دیگر. لذا پیشنهاد می‌شود به جای این دعاها در سجده، دعاهای وارد شده در احادیث، بویژه احادیث معتبر خوانده‌ شود. ما در اینجا را که در خصوص سجده نماز واجب و در سجده به طور کلی وارد شده نقل می‌کنیم. دعای اول: با سند صحیح از زید شحام _ثقة_ عن ابی جعفر علیه‌السلام قال: ادع فی طلب الرزق فی المکتوبة و انت ساجد: «یا خیر المسؤولین و یا خیر المعطین ارزقنی و ارزق عیالی من فضلک فانک ذوالفضل العظیم» گفتنی است که در چاپ دارالکتب الاسلامیه از کافی ج۲ ص۵۵۱ ح۴، این دعا با افزودن کلمه «الواسع» بعد از «من فضلک» نقل شده است. ولی در پنج نسخه خطی معتبر کافی[۲] و مصادر حدیثی و فقهی بسیار، این واژه ذکر نشده است[۳]. و نیز این دعا در مصباح المتهجد بدون این کلمه نقل شده است[۴]. به نظر می‌رسد که انس ذهنی برخی از ناسخان کافی با تعبیر «فضلک الواسع»[۵] سبب افزوده شدن سهوی این واژه شده است. بویژه با عنایت به این که در حدیث آغاز این باب کافی، که اندکی قبل از حدیث مورد بحث قرار گرفته دو بار این تعبیر تکرار شده است: «اللهم ارزقنی من فضلک الواسع الحلال الطیب … الا سعة من فضلک الواسع[۶]». دعای دوم: «اللهم انی اسألک الراحة عند الموت و العفو عند الحساب» این دعا را که به نقل راوندی در دعوات، امام کاظم علیه السلام آن را در سجده خود بسیار می خوانده اند[۷]. مرحوم کلینی درباب السجود و التسبیح و الدعاء فیه فی الفرائض والنوافل و مایقال بین السجدتین با سند صحیح از ابو جریر رواسی نقل کرده است. قال: سمعت ابا الحسن موس علیه السلام و هو یقول: … یرددها[۸]. در این باب کافی دعاهای چندی آورده شده که در سجده خوانده می شود. ———————— [۱] البته تعبیر «یا ولیّ العافیة» در منابعی همچون تهذیب ج۳، ص۷۲، ح۲۳۲ و ص۹۵، ح۲۵۷ وارد شده و نیز دعا برای عافیت دنیا و آخرة نیز در کتب حدیثی فراوان ذکر شده است. از جمله: صحیفه سجادیه، دعاء۲۳، مصباح المتهجد ص۶۳، اقبال ص۵۵۱. ولی تعبیر فوق در جایی یافت نشد. [۲] ر.ک. کافی، چاپ دارالحدیث، ج۴، ص۴۸۶، حاشیه ۱. [۳] وسائل ج۶، ص۳۷۲، ح۸۲۱۲ و ج۷، ص۱۲۱، ح۸۹۰۲ و وافی ج۹ ص ۱۶۰۸، ح۸۸۲۹ و حدائق ج۸، ص۲۹۹ و کشف الغطاء ج۳، ص ۲۰۷ (و مقایسه کنید با ص ۵۰۶)، مستند الشیعه ج۵، ص۲۹۳ و العروة الوثقی(المحشی) ج۲، ص۲۴۷ و منهاج الصالحین للسید الحکیم ج۲، ص۵۷۴ و منهاج الصالحین للسید الخوئی ج۱، ص۱۷۶ و وسیلة النجاة ج۱، ص۱۶۰ و تحریر الوسیلة ج۱، ص۱۷۶ و توضیح المسائل محشی ج۱، ص۵۹۱. [۴] مصباح المتهجد ص۱۹۹: یستحب ان یقول فی سجود الفرض لطلب الرزق: یا خیر المسؤولین … (به نقل از آن در مصباح کفعمی، ص۱۷۰) [۵] این تعبیر در دعاهای بسیاری دیده می‌شود. از جمله: صحیفه سجادیه، دعاء ۲۵، کافی ج۳، ص۴۷۴، ح۱. فقیه ج۲، ص۵۲۶ و ج۳، ص۴۱۶. مزار شیخ مفید، ص۱۳۱ و تهذیب ج۳، ص۳۱۲، ح۹۶۷ و ج۵، ص۲۷۷، ح۹۴۶ و ج۶، ص۶۹ و مصباح المتهجد ج۱، ص۹۰ و ۱۴۸ و ۱۵۰ و ۱۸۱ و ۲۰۷ و ۲۵۹ و ج۲، ص۵۹۵ و ۶۰۱ و ۷۰۶ و ۷۲۹ و … [۶] کافی ج۲، ص۵۵۰، ح۱. [۷] دعوات راوندی، ص۱۷۹، ونیز ر.ک. مصباح المتهجد، ج۲، ص۸۵۱ و مزار کبیر ص۴۱۳ و اقبال ج۱، ص۴۴. [۸] کافی ج۳، ص۳۲۳، ح۱۰ و نیز تهذیب ج۲، ص۳۰۰، ح۱۲۰۹. گفتنی است که در متن روایت کافی از خواندن دعا در سجده ذکری به میان نیامده است، ولی از عنوان باب کافی برمی‌آید که دعا را مربوط به حالت سجده دانسته‌اند. شاید در اصل مصدر حدیث قرینه‌ای بر این امر بوده و یا مرحوم کلینی به نقل دیگر حدیث مشابه نقل راوندی برخورده است که تصریح به سجده در آن شده باشد. نیز ر.ک. منتهی المطلب ج۵، ص۱۵۰. در بحار ج۸۶، ص۲۱۶، ح۳۱ آمده است: جامع بزنطی، نقلا من خط بعض الأفاضل عن جمیل عن الحسن بن زیاد، قال سمعت اباعبدالله علیه‌السلام یقول وهو ساجد: «اللهم انی اسألک الراحة عند الموت و الراحة عند الحساب»، قال اسماعیل فی حدیثه: و الامن عند الحساب. در مـرآة العقول ۱۵: ۱۳۱ این حدیث را از خط شیخنا البهائی نقل کرده‌است که ظاهرا ایشان، مراد از بعض الافاضل است. https://mfeb.ir/home/zkrhadis16-3/
هدایت شده از مهربان باشیم
کارشناسی14011017.mp3
5.24M
🤔 برنامه مهربان باشیم راديو معارف 🎧 حجت‌الاسلام احمد غلامعلی ⏯ جشن روز زن 🗓️ شنبه ١٧ دی ماه سال ١۴٠١ 🆔 @mehrabanfamily
💠 | ارزش عفو و گذشت 🌸 پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: 🌹 من كَثُرَ عَفوُهُ مُدَّ في عُمرِهِ. 🔴 هر كه پُرگذشت باشد، عمرش دراز شود. 📚 أعلام الدين في صفات المؤمنين، ص ۳۱۵. 🌐 https://lib.eshia.ir/27033/1/315/عفوه به بپیوندید👇 🆔 @wikifeqh