هدایت شده از زمزم احکام
#زمزم_احکام #استفتائات
❓آیا اگر از دهان شخص روزهدار خون بیاید، روزهاش باطل میشود؟
✔️ پاسخ #آیت_الله_خامنه_ای
🆔 @zamzameahkam
🔻🔻🔻🔻
🆔 @radiomaaref
هدایت شده از رادیو معارف
25.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 مجموعه " #گنج_سعادت " ویژه ماه خدا
🎙 حجت الاسلام محمدهادی فلاح
💠 قسمت هفتم
📌 آداب صله رحم
🆔 @Radiomaaref
کلیپ صوتی رحمت واسعه - ansarclip.ir.mp3
7.44M
🎙پادکست بسیار زیبا و شنیدنی رحمت واسعه
🔹مرحوم آیت الله آقا مجتبی تهرانی به همراه مناجات خوانی حاج منصور ارضی درباره ماه مبارک رمضان
#توبه
#امام_زمان
#ماه_رمضان
✅کانال منبرهای عالی 👇
http://eitaa.com/joinchat/2043084812Ca1368da7dc
هدایت شده از انیس [انس روزانه با احادیث]
چشم امید ما
لَسْنا نَتَّكِلُ فِي النَّجاةِ مِنْ عِقابِكَ عَلى أَعْمالِنا، بَلْ بِفَضْلِكَ عَلَيْنا.
ما برای نجات از مجازاتت به اعمال خود امیدی نداریم، بلکه به لطف و عنایتت چشم دوخته ایم.
(الإقبال بالأعمال الحسنة، ج۱، ص۱۶۰)
🌸🌸🌸🌸
هر روز با احادیث آل محمد (ع) انس بگیریم و سرشار شویم و دیگران را هم در این لذتِ معنوی شریک کنیم.
عضویت در کانالِ《انیس》:
https://eitaa.com/joinchat/590217528Cef5a07ce70
هدایت شده از تکلیف الهی
12.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸هر شخص یا هر نهادی که یک سری تخصصهای علمی و آگاهیهای معرفتی مفیدی دارد ولی احساس مسؤولیت نمیکند و اینها را به جامعه منتقل نمیکند، حرف نمیزند با دیگران، نمینویسد، برنامه فرهنگی تولید نمیکند، تنبلی و راحتطلبی میکند، در قیامت کسی که اینجا دهانش را میبندد و موضعگیری نمیکند و میگوید به من چیه، دهان او را با افسار آتشین میبندند.
🔸میگویند در دنیا به خاطر خوخواهی و راحتطلبی و منفعتطلبی و جاهطلبی سکوت کردی که دشمن پیدا نکنی، محترم بمانی، خودت به خودت افسار زدی، حالا در آخرت افسار آتشین و جهنمی به دهانت میزنیم که نتوانی حرف بزنی.
🔸این یعنی تمام کسانی که میدانند در عرصههای فرهنگی، تربیتی و سیاسی باید موضعگیری کنند، باید نشر آگاهی کنند، باید افشا کنند و سکوت میکنند به هر دلیلی، یا میترسند شغلشان را بگیرند، جانشان را بگیرند، آبرویشان برود یا طمع کردند در اینکه همینطور هیچی نگوییم و موضعگیری نمیگیریم تا محترمتر و محترمتر شویم و همه برایمان کف بزنند، پیامبر تکلیفشان را معلوم کرده است.
🔸کسانی که در عرصه فرهنگ و علم مجاهد نیستند فرمودند در قیامت با افسار آتشین دهانتان را خواهند بست.
📺 سخنرانی استاد حسن رحیمپور ازغدی با عنوان "چگونه جوان باشیم؟"
🕌 مشهد مقدس
⏰ به مناسبت میلاد حضرت علیاکبر (علیهالسلام) و روز جوان، سال ۱۳۹۵
🖇 کانال تکلیف الهی
🆔 @salahshoorfard
هدایت شده از تکلیف الهی
12.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#بریده_سخنرانی
🔴 عاقبت سکوت کردن و احساس مسؤولیت نکردن
🔸هر شخص یا هر نهادی که یک سری تخصصهای علمی و آگاهیهای معرفتی مفیدی دارد ولی احساس مسؤولیت نمیکند و اینها را به جامعه منتقل نمیکند، حرف نمیزند با دیگران، نمینویسد، برنامه فرهنگی تولید نمیکند، تنبلی و راحتطلبی میکند، در قیامت کسی که اینجا دهانش را میبندد و موضعگیری نمیکند و میگوید به من چیه، دهان او را با افسار آتشین میبندند.
🔸میگویند در دنیا به خاطر خوخواهی و راحتطلبی و منفعتطلبی و جاهطلبی سکوت کردی که دشمن پیدا نکنی، محترم بمانی، خودت به خودت افسار زدی، حالا در آخرت افسار آتشین و جهنمی به دهانت میزنیم که نتوانی حرف بزنی.
🔸این یعنی تمام کسانی که میدانند در عرصههای فرهنگی، تربیتی و سیاسی باید موضعگیری کنند، باید نشر آگاهی کنند، باید افشا کنند و سکوت میکنند به هر دلیلی، یا میترسند شغلشان را بگیرند، جانشان را بگیرند، آبرویشان برود یا طمع کردند در اینکه همینطور هیچی نگوییم و موضعگیری نمیگیریم تا محترمتر و محترمتر شویم و همه برایمان کف بزنند، پیامبر تکلیفشان را معلوم کرده است.
🔸کسانی که در عرصه فرهنگ و علم مجاهد نیستند فرمودند در قیامت با افسار آتشین دهانتان را خواهند بست.
📺 سخنرانی استاد حسن رحیمپور ازغدی با عنوان "چگونه جوان باشیم؟"
🕌 مشهد مقدس
⏰ به مناسبت میلاد حضرت علیاکبر (علیهالسلام) و روز جوان، سال ۱۳۹۵
🖇 کانال تکلیف الهی
🆔 @salahshoorfard
خلاصه پرسش
پرسش
در آیه 108 سوره بقره آمده است: «...و من یتبدل الکفر بالایمان...». اینکه کسی کفر را به ایمان تبدیل کند، یعنی چه؟ از نظر قواعد عربی توضیح بدهید.
پاسخ اجمالی
قرآن کریم در ارتباط با درخواستهایی که برخی افراد دودل و مردد از پیامبر(ص) داشتند، میفرماید: «أَمْ تُرِیدُونَ أَنْ تَسْئَلُوا رَسُولَکُمْ کَما سُئِلَ مُوسى مِنْ قَبْلُ وَ مَنْ یَتَبَدَّلِ الْکُفْرَ بِالْإِیمانِ فَقَدْ ضَلَّ سَواءَ السَّبِیل»؛[1] آیا میخواهید از پیامبر خود، همان تقاضای [نامعقولی را] بکنید که پیش از این، از موسی کردند[و با این بهانهجوییها، از ایمان آوردن سر باز زدند]؟! کسی که کفر را به جای ایمان بپذیرد، از راه مستقیم (عقل و فطرت) گمراه شده است.
در مورد شأن و سبب نزول آیه نقلهایی بیان شده است، که همه آنها تقریباً نتیجه یکسانی دارند. برای نمونه از ابن عباس نقل شده است؛ روزی «وهب بن زید» و «رافع بن حرمله» نزد رسول خدا(ص) آمده و گفتند: از سوی خدا نامهای برای ما بیاور؛ تا آنرا قرائت کنیم و سپس ایمان بیاوریم و یا نهرهایی برای ما جاری فرما تا از تو پیروی کنیم.
همچنین نقل شده است؛ عدهای عرب از پیامبر اسلام(ص) همان تقاضایی را کردند که یهود از موسی(ع) داشتند. گفتند: خدا را آشکارا به ما نشان ده تا با چشم خود ببینیم و ایمان بیاوریم.[2] در نتیجه با این بهانهجویی و تقاضاهای نامعقول خواستند، از زیر بار ایمان شانه خالی کنند و ایمان نیاورند و در واقع به بیان قرآن، کفر را بهجای ایمان قرار دهند.
لذا براساس شأن نزول و سیاق آیه؛ برخی مسلمانانی که به پیامبر(ص) ایمان آورده بودند، از سر دودلی و تردید، درخواستهایی از پیامبر(ص) داشتند که تا حدودی مشابه با درخواستهای بنی اسرائیل از حضرت موسی(ع) بود و در پی آن بود که خدای متعال به آنان توصیه کرد تا از طرح چنین درخواستهایی خودداری کنند: «آیا میخواهید از پیامبرتان همان تقاضاهای نامعقول را بکنید که پیش از این از موسی کردند». از آنجا که این کار یک نوع مبادله «ایمان با کفر» است در پایان آیه اضافه میکند، کسی که کفر را به جای ایمان بپذیرد از راه مستقیم گمراه شده است.[3]
معنای «مَنْ یَتَبَدَّلِ الْکُفْرَ بِالْإِیمانِ...» این است: کسی که خداوند و نشانههای او را انکار کند و به جای تصدیق و اعتراف به او، امور ممتنع را با اصرار از پیامبر درخواست نماید، با اینکه حقیقت با دلیل و برهان برایش روشن است، از راه راست گمراه شده است.[4] در واقع قرآن میخواهد به مردم هشدار دهد که اگر شما دنبال تقاضاهای نامعقول بروید، بر سرتان همان خواهد آمد که بر قوم یهود آمد.
این فراز از آیه که میفرماید: «وَ مَنْ یَتَبَدَّلِ الْکُفْرَ بِالْإِیمانِ»؛ فعل مضارع «یتبدّل» مجزوم به اسم شرط «من» است.[5] «ضمیر مستتر» فاعل فعل، «الکفر» مفعول آن، «بالایمان» جار و مجرور متعلق به «یتبدّل»[6] و «بـ» در «بالایمان» به معنای «بدلیت»[7] یا «مقابلیت»[8] است. پس این فراز از آیه اینگونه معنا میشود: آن کسی که کفر را (به جای و یا در مقابل ایمان)، قرار داده و آن را میپذیرد.
[1]. بقره، 108.
[2]. طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج 1، ص 351، تهران، ناصر خسرو، چاپ سوم، 1372ش؛ سیوطی، جلال الدین، الدر المنثور فی تفسیر المأثور، ج 1، ص 107، قم، کتابخانه آیه الله مرعشی نجفی، 1404ق.
[3]. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 1، ص 396 - 397، تهران، دارالکتب الاسلامیة، چاپ اول، 1374ش.
[4]. طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج 1، ص 352، تهران، ناصر خسرو، چاپ سوم، 1372ش.
[5]. صافی، محمود بن عبد الرحیم، الجدول فی اعراب القرآن، ج 1، ص 230، دمشق، بیروت، دار الرشید، مؤسسة الإیمان، چاپ چهارم، 1418ق.
[6]. درویش، محیی الدین، اعراب القرآن و بیانه، ج 1، ص 165، سوریه، دارالارشاد، چاپ چهارم، 1415ق.
[7]. حسینى طهرانى، هاشم، علوم العربیة، ج 2، ص 370، تهران، مفید، چاپ دوم، 1364ش.
[8]. عکبری، عبدالله بن حسین، التبیان فی اعراب القرآن، ص 37، عمان، ریاض، بیت الافکار الدولیة، چاپ اول، 1419ق؛ مصطفوى، حسن، التحقیق فى کلمات القرآن الکریم، ج 1، ص 252، بیروت، دارالکتب العلمیة، چاپ سوم، 1430ق.
پرسش های مرتبط
آیا در میان آیه 51 سوره مائده که هرگونه دوستی با یهودیان و مسیحیان را منع میکند با آیاتی چون آیه 82 همان سوره که مسیحیان را دوستان نزدیک مسلمانان میخواند، نوعی ناهمخوانی به چشم نمیخورد؟ چرا مسیحیان از یهودیان بهترند؟
آیات مرتبط
سوره البقرة (108) : أَمْ تُرِيدُونَ أَنْ تَسْأَلُوا رَسُولَكُمْ كَمَا سُئِلَ مُوسَىٰ مِنْ قَبْلُ ۗ وَمَنْ يَتَبَدَّلِ الْكُفْرَ بِالْإِيمَانِ فَقَدْ ضَلَّ سَوَاءَ السَّبِيلِ
#اینگونه_بود ...
🌙 سیره حضرت آیتاللّه بهجت در ماه مبارک رمضان
🔹حضرت آیتالله بهجت قدسسره در مـاه مبـارک رمضـان بـر خواندن دعای سحر معروف تأکید داشـتند؛
🔸و بـه خوانـدن دعـای ابوحمـزه ثمالی و جوشـن کبیـر در هـر شـب از ایـن مـاه توصیـه مینمودنـد، اگرچـه صفحـهای یـا بخشـی از آن باشـد.
📚 بهجتالدعاء، ویراست دوم، ص۲۳
(مجموعه ادعیه، اذکار و دستورالعملهای عبادی مورد توصیه حضرت آیتالله بهجت قدس سره)
✅ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت آیتاللّٰه بهجت قدس سره
🔻 @Bahjat_ir
هدایت شده از قرآن کریم
❣#سلام_امام_زمانم ❣
📖 السَّلامُ عَلَیکَ أیُّها الإمامُ الفَرِیدُ...
🌱سلام بر تو ای یگانه دوران و ای همنشین تنهایی!
سلام بر تو و بر روزی که جهان با قدومت آباد خواهد شد.
📚 صحیفه مهدیه،زیارت حضرت صاحب الامر در سرداب مقدس
#اللهمعجللولیکالفرج
#امام_زمان