eitaa logo
مسجد مجازی
52 دنبال‌کننده
367 عکس
154 ویدیو
37 فایل
در این کانال سخنرانی و مطالب دینی ، سیاسی قرار داده می شود. نظرات و سوالات و تذکرهای خودتان را به این آیدی برایم ارسال کنید @hajsaeed
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از نداء الاسلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ در جواب اون‌ها که میگن؛ کلا هیئت نباید برگزار بشه👆 📱قرارگاه فرهنگی نداء الاسلام 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2876178448Caa0cff3f71
هدایت شده از صراط مستقیم
🔸در آخرین روز ماه ﺫﻯ ﺍﻟﺤﺠﻪ ﻛﻪ ﺁﺧﺮ روز ﺳﺎﻝ قمری ﺍﺳﺖ ، جناب ﺳﻴﺪ بن طاووس رحمة الله علیه ﺩﺭ کتاب شریف ﺍﻗﺒﺎﻝ الاعمال انجام عملی را به استناد روایتی ، ﺫﻛﺮ ﻛﺮﺩﻩ اند که بسیار بسیار مهم و مقرب است ، میفرمایند : ⬅️ در آخرین روز ماه ذی الحجه ، ﺩﻭ ﺭﻛﻌﺖ ﻧﻤﺎﺯ بخوانید و ﺩﺭ ﻫﺮ ﺭﻛﻌﺖ یک مرتبه ﺣﻤﺪ ﻭ ﺩﻩ ﻣﺮﺗﺒﻪ سوره ی توحید ﻭ ﺩﻩ ﻣﺮﺗﺒﻪ ﺁﻳﺔ ﺍﻟﻜﺮﺳﻰ ﻭ سپس بعد از اتمام نماز بخوانید : ﺍَﻟﻠَّﻬُﻢَّ ﻣَﺎ ﻋَﻤِﻠﺖُ ﻓِﻰ ﻫَﺬِﻩِ ﺍَﻟﺴَّﻨَﺔِ ﻣِﻦ ﻋَﻤَﻞٍ ﻧَﻬَﻴﺘَﻨِﻰ ﻋَﻨﻪُ ﻭَ ﻟَﻢ ﺗَﺮﺿَﻪ ﻭَ ﻧَﺴِﻴﺘُﻪُ ﻭَ ﻟَﻢ ﺗَﻨﺴَﻪُ ﻭَ ﺩَﻋَﻮﺗَﻨِﻰ ﺇﻟَﻲ ﺍﻟﺘَّﻮﺑَﺔِ ﺑَﻌﺪَ ﺍﺟﺘِﺮَﺍﺋِﻰ ﻋَﻠَﻴﻚَ ﺍَﻟﻠَّﻬُﻢَّ ﻓَﺈِﻧِّﻰ ﺃَﺳﺘَﻐﻔِﺮُﻙَ ﻣِﻨﻪُ ﻓَﺎﻏﻔِﺮﻟِﻰ ﻭَ ﻣَﺎ ﻋَﻤِﻠﺖُ ﻣِﻦ ﻋَﻤَﻞٍ ﻳُﻘَﺮِّﺑُﻨِﻰ ﺇﻟَﻴﻚَ ﻓَﺎﻗﺒَﻠﻪُ ﻣِﻨِّﻰ ﻭَ لاَ ﺗَﻘﻄَﻊ ﺭَﺟَﺎﺋِﻰ ﻣِﻨﻚَ ﻳَﺎ ﻛَﺮِﻳﻢ ↩️ ﭘﺲ ﭼﻮﻥ این عمل را انجام داد ، ﺷﻴﻄﺎﻥ ﮔﻮﻳﺪ : ﻭﺍﻯ ﺑﺮ ﻣﻦ ، ﻫﺮ ﭼﻪ ﻣﻦ در حق او ، در این سال ﺗﻌﺐ و سختی ﻛﺸﻴﺪم ( تا او را گمراه کنم ) به این کلمات ﻫﻤﻪ ﺭﺍ ﺧﺮﺍﺏ ﻛﺮﺩ و همچنین ﺳﺎلی که ﮔﺬشت ، ﺑﺮﺍﻯ ﺍﻭ شهادت می دهد ﻛﻪ ﺳﺎﻝ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﻴﺮ ﺧﺘﻢ ﻧﻤﻮﺩ. 🌼کانال نشر بیانات استاد تحریری👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2737373185Cddac684369
نفتیه نفت!! آی نفت دارم نفت می فروشم ملت ایران نفت نمی خواید؟! @masjedmajazy
هدایت شده از موشن لرن
1_406855450.pdf
2.47M
✅ فایل پی دی اف کتاب ارزنده سوالات پر تکرار مردم 💠 معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه استان سمنان
مسجد مجازی
✅ فایل پی دی اف کتاب ارزنده سوالات پر تکرار مردم
پاسخ سوالاتی رایج در زمینه نظام اقتصاد پهلوی برجام و... مثل چرا اقتصاد مملکت اینجوریه؟ چرا به فلسطین کمک می کنیم؟ ... @masjedmajazy
۱ . یهودیان خود را فرزند خدا می دانستن و می گفتن خدا ما را جهنم نمی برد اگرم ببرد چند روزی کوتاه بعد به بهشت میرویم. اما قرآن می گوید : بلی من کسب سیئة نخیر هرکس که گناهی کند و أحاطت به خطیئته و اثرات آن گناه وجود او را احاطه کند فأولئک أصحاب النار اینها ملازمان آتش جهنم هستن(یهودی باشند یا مسیحی یا مسلمان یا شیعه) چقدر؟ یک روز یک سال نه همیشه هم فیها خالدون. (کسانی که فکر می کنن جهنم فقط بیمارستان موقت هست یکم قرآن بخوانند تا دچار جهنم ابدی نشن) در آیه بعد می گوید ایمان بدون عمل بدرد نمی خورد والذین آمنوا و عملوا الصالحات ایمان +عمل صالح=بهشت أولئک أصحاب الجنه تا کی؟ هم فیها خالدون برای همیشه در بهشت می مانند. نتیجه ایمان بدون عمل = خسارت ایمان با عمل صالح= بهشت پس کسانی که می گویند: دلت پاک باشه عمل مهم نیست منتظر بهشت نباشند. محبت اهل بیت هم مثل ایمان بدون عمل صالح کارساز نخواهد بود @masjedmajazy
پیام یکی از عزیزان درباره ۱ که ایمان بی عمل و محبت بدون عمل صالح را بی فایده دانسته بود. البته و صد البته که روایات اهلبیت علیهم السلام مبین و توضیح دهنده قرآن کریم هستند ... در روایات اهلبیت علیهم السلام خود محبت عمل صالح محسوب می‌شود البته محبتی که به وسیله گناه و معصیت از بین نرود چراکه گناه محبت اهلبیت علیهم السلام را در قلب تبدیل به بغض و کینه به ایشان می‌کند...«۱» در برخی روایات تصریح به این شده که اگر کسی عاقبت بخیر شد و با اعتقاد شیعی از دنیا رفت در بهشت مجاور اهلبیت علیهم السلام هست... اما با شرایطی متفاوت«۲» در روایتی دیگر امام صادق علیه السلام فرمودند قیامت شما شیعیان با ما که شفاعتتان می‌کنیم ولی انما اتخوف علیکم البرزخ...«۳» بابت برزخ که جایگاه نمود و بروز اعمال صالح و فاسد است از برای شما شیعیان ترسان هستم... پس نهایت امر برای شخص عاقبت بخیری که گناهان او را بی اعتقاد نکرده و با اعتقاد شیعی از دنیا رفته باشند بهشت است ولی اگر صاحب کبائر باشند در برزخ پدرشان را در می‌آورند... ۱.عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ حَبِیبٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ الْأَصَمِّ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُسْکَانَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ص مَا مِنْ عَبْدٍ إِلَّا وَ عَلَیْهِ أَرْبَعُونَ جُنَّةً حَتَّی یَعْمَلَ أَرْبَعِینَ کَبِیرَةً فَإِذَا عَمِلَ أَرْبَعِینَ کَبِیرَةً انْکَشَفَتْ عَنْهُ الْجُنَنُ فَیُوحِی اللَّهُ إِلَیْهِمْ أَنِ اسْتُرُوا عَبْدِی بِأَجْنِحَتِکُمْ فَتَسْتُرُهُ الْمَلَائِکَةُ بِأَجْنِحَتِهَا قَالَ فَمَا یَدَعُ شَیْئاً مِنَ الْقَبِیحِ إِلَّا قَارَفَهُ حَتَّی یَمْتَدِحَ إِلَی النَّاسِ بِفِعْلِهِ الْقَبِیحِ فَیَقُولُ الْمَلَائِکَةُ یَا رَبِّ هَذَا عَبْدُکَ مَا یَدَعُ شَیْئاً إِلَّا رَکِبَهُ وَ إِنَّا لَنَسْتَحْیِی مِمَّا یَصْنَعُ فَیُوحِی اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَیْهِمْ أَنِ ارْفَعُوا أَجْنِحَتَکُمْ عَنْهُ فَإِذَا فُعِلَ ذَلِکَ أَخَذَ فِی بُغْضِنَا أَهْلَ الْبَیْتِ فَعِنْدَ ذَلِکَ یَنْهَتِکُ سِتْرُهُ فِی السَّمَاءِ وَ سِتْرُهُ فِی الْأَرْضِ فَیَقُولُ الْمَلَائِکَةُ یَا رَبِّ هَذَا عَبْدُکَ قَدْ بَقِیَ مَهْتُوکَ السِّتْرِ فَیُوحِی اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَیْهِمْ لَوْ کَانَتْ لِلَّهِ فِیهِ حَاجَةٌ مَا أَمَرَکُمْ أَنْ تَرْفَعُوا أَجْنِحَتَکُمْ عَنْهُ. ۲.أَبِی عَنْ سَعْدٍ عَنْ أَیُّوبَ بْنِ نُوحٍ عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ سَعْدِ بْنِ أَبِی خَلَفٍ عَنْ نَجْمٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ: قَالَ لِی یَا نَجْمُ کُلُّکُمْ فِی الْجَنَّةِ مَعَنَا إِلَّا أَنَّهُ مَا أَقْبَحَ بِالرَّجُلِ مِنْکُمْ أَنْ یَدْخُلَ الْجَنَّةَ قَدْ هُتِکَ وَ بَدَتْ عَوْرَتُهُ قَالَ قُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاکَ وَ إِنَّ ذَلِکَ لَکَائِنٌ قَالَ نَعَمْ إِنْ لَمْ یَحْفَظْ فَرْجَهُ وَ بَطْنَهُ. ۳.مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَی عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَی عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ حَمَّادٍ عَنْ عَمْرِو بْنِ یَزِیدَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام إِنِّی سَمِعْتُکَ وَ أَنْتَ تَقُولُ کُلُّ شِیعَتِنَا فِی الْجَنَّةِ عَلَی مَا کَانَ فِیهِمْ قَالَ صَدَقْتُکَ کُلُّهُمْ وَ اللَّهِ فِی الْجَنَّةِ قَالَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ إِنَّ الذُّنُوبَ کَثِیرَةٌ کَبَائِرُ فَقَالَ أَمَّا فِی الْقِیَامَةِ فَکُلُّکُمْ فِی الْجَنَّةِ بِشَفَاعَةِ النَّبِیِّ الْمُطَاعِ أَوْ وَصِیِّ النَّبِیِّ وَ لَکِنِّی وَ اللَّهِ أَتَخَوَّفُ عَلَیْکُمْ فِی الْبَرْزَخِ قُلْتُ وَ مَا الْبَرْزَخُ قَالَ الْقَبْرُ مُنْذُ حِینِ مَوْتِهِ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ. این ۳ روایتی که عرض کردم با کلام شما کاملا مغایره روایات رو جواب بفرمایید🌹🌹🌹
مسجد مجازی
پیام یکی از عزیزان درباره #منبر۱ که ایمان بی عمل و محبت بدون عمل صالح را بی فایده دانسته بود. الب
سعید کمیزی: با تشکر از شما کسی که محبت دارد باید طبق آن عمل کند اگر نه این شخص در واقع محبتی ندارد یعنی این محبت به درد نمی خورد. این مطلب از این آیه فهمیده می شود آل عمران قُلْ إِن كُنتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي ﺑﮕﻮ : ﺍﮔﺮ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﻳﺪ ، ﭘﺲ ﻣﺮﺍ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻛﻨﻴﺪ (٣١) در اینجا با فاء سببیت آمده یعنی کسی که خدا را دوست دارد تبعیت و عمل خواهد داشت یعنی عمل نتیجه محبت است. کسی که محبت دارد اما عمل او مخالف این محبت باشد محبتش به درد نمی خورد. آیا کوفیانی که به امام نامه فدایت شوم نوشتن و مسلم را تنها گذاشتن محب علی نبودن؟ اگر نبودن چرا وقتی زینب کبری خطبه خواند ناله سر دادن. آیا خلیفه ملعون که امام صادق را مسموم کرد بهشت می رود؟ با این که بعد از مسموم کردن امام صادق واقعا گریه هم کرد!! در زمینه محبت بیشتر توضیح خواهیم داد ولی بدانیم محبت را بدون عمل نباید در نظر گرفت باطن گرایان برای توجیه فساد خود و حکام ظالم معارف ما را خالی از عمل معنا کردن تا هم به دنیایشان برسن هم از بهشت جا نمانند. برخی هم از سر نادانی و تنبلی این طور شدن @masjedmajazy
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖤ما ملت امام حسینیم.. ما عزت از حسین داریم.. احسنت بر مداح انقلابی حاج محمود کریمی که نشان داد نوآوری در عزاداری شدنی است. با اینکه ستاد کرونا دو روز مانده به محرم با یک تصمیم خلق الساعتی ابتکار عمل را از بسیاری هیئات گرفت و آنها تعطیل کردن. شعر بسیار زیبای ما ملت امام حسینیم هم برگرفته از سخن حاج قاسم عزیز است. @masjedmajazy
سلام سوال پرسیدن چرا حرم ائمه اینقدر باید هزینه های کلان برایش صرف شود، طلاکاری، نقره کاری، سنگ های قیمتی و... خود ائمه علیهم السلام در دوران حیاتشان در خانه های خشتی و در ساده ترین حد امکان زندگی می کردند.... بهتر نبود این مبالغ صرف نیازمندان گردد؟ راهنمایی می فرمایین. @masjedmajazy
یکی از طلبه های عزیز که پایه سه هستن اینطور جواب دادن 🌴جواب اول: اگر نوع تزیین مکانی به نحوی باشد که سبک زندگی شاهانه و مجلل گرائی را ترویج دهد اشکال دارد، که حرم أئمه علیهم السلام اینگونه نیست.... چیزی که در حرم بچشم می آید هنر ایرانی و کاشی و آینه کاری حرفه ای است، طلا یا نقره کاری نشده که نماد زندگی شاهانه باشد (گرچه که اگر قصدش بود، هیچ گونه مشکل مالی هم نبود) @masjedmajazy
🌴جواب دوم: تنها جایی که از طلا و نقره استفاده شده قسمت هایی از خود ضریح و گنبد بعضی از حرم ها است که ابتداء در زمان بعضی از شاهان و به پیشنهاد آن ها صورت گرفته، و مورد استقبال مسلمانان واقع شده و از مصادیق تعظیم شعائر شده. حتی بعضی از علما نیز در این راه هزینه هایی صرف کردند و اگر این کار ترویج سبک شاهانه بود قطعا جلوگیری میکردند. (از جمله آیت الله العظمی بهجت که در اواخر عمر اسرار بر تعویض گنبد و بهتر شدن آن داشتند....)
🌴جواب سوم: کسانی که این اشکال را مطرح میکنند آیا نسبت به مسائل دیگر هم به همین مقدار حساسیت دارند؟ یا فقط سر مسائل مذهبی و اعتقادی قائل به اسراف هستند؟ آیا میدانند هزینه هایی که صرف استفاده از لوازم آرایشی میشود چه میزان است؟ آیا میدانند هزینه هایی که صرف غذای حیوانات خانگی سگ و گربه میشود چقدر است؟ آیا میدانند هزینه های هنگفتی صرف کنسرت ها میشود به چه میزان است؟ آیا بهتر نیست که اینها را برای نیازمندان استفاده کنند؟ (همین تازگی ۱۷۰ میلیارد تومن از بیت المال که می شد تعداد زیادی نیازمند را بی نیاز کند باید بابت شش بازی به ویلموتس بدهند آیا اینها این موارد را نمی بینند؟!)
🌴جواب چهارم: البته شکی نیست که اعتراض کنندگان و شبهه افکنان در این موضوع، حتی نگاه اقتصادی نیز ندارند، وگرنه نه تنها موضع گیری نمی‌کردند، بلکه تشویق و حمایت نیز می‌نمودند. چرا که حرم‌ها سبب گردش و رونق اقتصادی کلان نیز هستند (چه تعداد کسبه ها و بازاری ها که در اطراف حرم ها با آمدن زائرین مشغول کسب درآمد هستن).
🌴🌼جواب پنجم: سیره عقلا به این شکل است. از نظر عقل: انسانها به هر چه ارزش بيشتري قائل باشند، آن را زيباتر و... مي سازند. شما هرجای عالم که برید می بینید که برای بزرگان و مفاخر زمانشان بهترین گنبد و بارگاه را می سازند و هرچه آن زیباتر باشد علاوه بر اینکه به توان معماری بالای آنها پی می بریم میزان ارادت مردم به آن شخص را متوجه می شویم. اگر شخصی خارجی وارد حرم ائمه علیهم السلام شود و آنرا مثلا بی نظم و... ببیند نمی گوید چقدر شیعیان به بزرگانشان کم اهمیت می‌دهند!!
🌴جواب ششم: همچنین چون آنها در زمان حیات ساده بودند دلیل نمی شود تا ماهم برایشان بارگاه ساده بسازیم، آن در زمان حیاتشان بوده و مامور بدان بودند اما الان که به ظاهر پیش ما نیستند ماباید از آنها تکریم کنیم و یکی از مصادیق آن زینت بخشی به بارگاهشان است...
🌴جواب هفتم: در طول تاریخ علما و عرفای زیادی داشتیم که به زهد و ساده زیستی معروف بودند، اما هیچ کدام اعتراض به این قضیه نکردند که هیچ! بلکه تایید و در حد امکان کمک هم کرده اند....
🌴جواب هشتم: «و من یعظم شعائر الله فانها من تقوی القلوب؛ هر کس شعائر الهی را بزرگ دارد، در حقیقت آن [حاکی] از پاکی دل هاست» (حج، آیه 32).
🌴جواب نهم: این بزرگداشت با کمک به مستمندان و نیازمندان منافات ندارد. ما به عنوان مسلمان موظف هستیم هم به مستمندان کمک کنیم و هم نسبت به برقراری زیارتگاه های با شکوه اقدام کنیم. چنان که بسیاری از موقوفات ائمه اطهار(ع) این گونه است که واقفانی به این دو منظور، امکانات متعددی را وقف کرده اند...
🌴جواب دهم: توسعه حرم حضرات ائمه اطهار به ویژه امام رضا علیه السلام ضروری است. زیرا علی رغم توسعه ای که در این چندین سال در این حرم داده شده است به علت کثرت زائران آن امام، هنوز بسیار افراد از توفیق زیارتی آسان و راحت محروم هستند....
🌴جواب یازدهم: از لحاظ فقهي: طبق احکام فقهي نيز،بسياري از مبالغي که صرف ساخت و توسعه مکانهاي متبرکه و مشرفه مي شود، از طريق نذورات و موقوفات مردمي است، که با عشق و علاقه آن را به زيباسازي و توسعه بارگاه امامان معصوم(ع) اختصاص داده اند و از نظر شرعي تنها مي بايست در همين راه استفاده شود. @masjedmajazy
جواب های این طلبه عزیز بسیار دقیق و کامل بود به عنوان جواب دوازدهم می توان گفت: حرم ائمه نقش بسزایی در شکل گیری تمدن شیعی و گسترش فرهنگ شیعی داشته است که بخشی از آن به خاطر زیبایی و عظمت این بناها می باشد. برای موفقیت این طلبه عزیز صلوات بفرستید. @masjedmajazy
۲ در منبر۱ گفته شد ایمان بدون عمل نتیجه ندارد. از قرآن میپرسیم لوازم ایمان که باعث ترتب نتیجه مطلوب می شود چیست: می فرماید: يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْأَنفَالِ قُلِ الْأَنفَالُ لِلَّهِ وَالرَّسُولِ فَاتَّقُوا اللَّهَ وَأَصْلِحُوا ذَاتَ بَيْنِكُمْ وَأَطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ ﺍﺯ ﺗﻮ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺍﻧﻔﺎﻝ [ ﻳﻌﻨﻲ ﻏﻨﺎﻳﻢ ﺟﻨﮕﻲ ﻭ ﻫﺮ ﮔﻮﻧﻪ ﻣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﻣﺎﻟﻚ ﻣﻌﻴﻨﻲ ﻧﺪﺍﺭﺩ ]ﻣﻰ ﭘﺮﺳﻨﺪ ، [ ﻛﻪ ﻣﺎﻟﻚ ﺁﻧﻬﺎ ﻛﻴﺴﺖ ﻭ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﺗﻘﺴﻴﻢ ﺷﻮﺩ ؟ ] ﺑﮕﻮ : [ ﻣﺎﻟﻜﻴّﺖِ ﺣﻘﻴﻘﻲِ ]ﺍﻧﻔﺎﻝ ﻭﻳﮋﻩ ﺧﺪﺍ ﻭﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﺳﺖ ، ﭘﺲ ﺍﮔﺮ ﻣﺆﻣﻦ ﻫﺴﺘﻴﺪ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﭘﺮﻭﺍ ﻛﻨﻴﺪ ﻭ [ﺍﺧﺘﻠﺎﻑ ﻭ ﻧﺰﺍﻉ ] ﺑﻴﻦ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﺻﻠﺎﺡ ﻧﻤﺎﻳﻴﺪ ، ﻭ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺵ ﺍﻃﺎﻋﺖ ﻛﻨﻴﺪ .(١) تقوی یعنی پرهیزگار بودن تقوی به معنی گوشه گیری کردن یا رهبانیت نیست بلکه مؤمن با تقوی به دل جامعه می زند برای نجات جامعه. تقوی مانند واکسن است در مقابل ویروس های فکری و عملی. یکی از لوازم ایمان پروا داشتن و حالت خویشتن داری است. بین مومنین کسی که ایمان دارد نسبت به رابطه بین مؤمنین خنثی و بی تفاوت نیست حرکتش به سمت یک مصلح اجتماعی شدن خواهد بود.نه مصلح خود اما تماشاچی دیگران. از خدا و رسول خدا اگر اطاعت از رسول را نمی گفت یهودی و نصرانی هم ادعا می کردن ما اطاعت خدا می کنیم و مومنیم اما با کلمه رسول می گوید شما ایمان به خدا ندارید مگر رسول را هم اطاعت کنید. از امام رسول خدا دستور داده از امامان معصوم اطاعت کنید پس کسانی که از امامان پیروی نکنند مؤمن نیستن. به دستور امامان باید در زمان غیبت از ولی فقیه اطاعت کرد. پس هر کس از ولی فقیه تبعیت نکند نباید توقع نتایج ایمان را داشته باشد. لذا کسانی که دم از ایمان به خدا و پیامبر و ائمه میزنند ولی در عمل خلاف رهبری رفتار می کنند را لااقل با ایمان ندانید. اگر کافر حقا نمی خوانید. این لوازم ایمان در فرد است که لوازم یک نیز می باشد پس نباید جوامع اسلامی ای که این سه ویژگی تبدیل به فرهنگ در آنها نشده است را جامعه ایمانی دانست. و برای حرکت به سمت جامعه ایمانی باید این سه ویژگی را به فرهنگ جامعه تبدیل کرد. نتیجه: ایمان بدون تقوی و اصلاح روابط و اطاعت از خدا و رسولش نتیجه مطلوب را نخواهد داشت. @masjedmajazy