لطفاًبه عنوان مسئول سازمان بسیج دانش آموزی سپاه استان زنجان که یکی از اقشار سازمان بسیج محسوب می شود بصورت مختصرتاریخچه و نقش بسیج دانش آموزی را بیان بفرمایید؟
با صدور فرمان تاریخی امام خمینی (ره) مبنی برتشکیل ارتش 20 میلیونی در سال 58، دفاتر بسیج مدارس همگام با تشکیل بسیج در ادارات، کارخانجات، اصناف و ... با همت فرهنگیان و دانش آموزان انقلابی، با هدف جذب و آموزش نظامی دانش آموزان تشکیل گردید و پس از تهاجم رژیم بعث عراق به ایران اسلامی این دفاتر نقش مهمی در پشتیبانی و تامین رزمندگان جبهه های حق علیه باطل در 8 سال دفاع مقدس ایفا نمودند و اعزام 550 هزار نفر دانش آموز به جبهه ها و تقدیم 36 هزار شهید دانش آموز و 4900 شهید فرهنگی خود گویای حضوری پر شور و جانانه در دفاع از نظام مقدس جمهوری اسلامی و تمامیت ارضی کشور می باشد و پس از پایان دفاع مقدس و در سال 1375 نیز با تصویب قانون تشکیل و توسعه بسیج دانش آموزی در مجلس شورای اسلامی و تدوین و ابلاغ آیین نامه اجرایی آن توسط هیئت وزیران، بسیج دانش آموزی به عنوان قاعده هرم و دروازه ورود به بسیج، در مدارس توسعه یافته و با سیاست دانش آموز محوری در راستای تعمیق معنویت و ارتقاء بصیرت سیاسی جامعه هدف تلاش نموده و حضوری فعال در عرصه های مورد نیاز از جمله علمی، فرهنگی، سازندگی، مقابله با جنگ نرم دشمن و بویژه در جهت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت داشته است و درصدد کمک به مجموعه آموزش و پرورش در تحقق سند تحول بنیادین و تربیت دانش آموز تراز انقلابی می باشد.
از نظر شما مسجد چه نقش و جایگاهی دارد؟
مسجد مکانی مقدّس است که در ابتدا تداعیکنندۀ نماز جماعت و مراسمهای دینی و مذهبی میباشد، امّا اسلام مسجد را پایهگذاری نمود تا افزون بر دعا و نیایش و عبادت، کانون تعلیم و تربیت و فعالیتهای آموزشی و فرهنگی نیز باشد و در طول تاریخ اسلام به عنوان پایگاه تحولات سیاسی، اجتماعی و حتی نظامی ایفای نقش نموده است و خصوصاً در ایران عزیز در پیروزی انقلاب اسلامی و پشتیبانی از جبهه های نبرد حق علیه باطل نقش بی بدیلی داشته است. یکی از کارکردهای مهمّ این نهاد مقدّس کاربری آن در خصوص امور تربیتی و آموزشی است. این مکان با کارکردهای زیادی که دارد میتواند والدین و تمامی دستاندرکاران تربیت را کمک نموده و راهگشای بسیاری از مشکلات تربیتی آنان به شمار رود و از این طریق میتوانند استعدادهای فطری خداجویانه کودکان و نوجوانان خود را بیدار نگهداشته و باعث تقویت باورهای مذهبی و اعتقادی آنان شوند.
از نظر شما نقاط ضعف مدارس ما در کجاست؟
غلبه توجه به آموزش در مقابل پرورش، عدم پاسخ گویی کافی در مسائل دینی، ضعف در الگو دهی مناسب برای دانشآموزان به خصوص در زمینه کمالات روحی و اخلاقی، مسئولیت نداشتن دانشآموزان در امور فرهنگی که البته در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به همه این موارد پرداخته شده است که باید در جهت اجرایی شدن آن کمک کرد.
🆔 @masjedmehvarizanjan
ویژگی های اختصاصی مدارس که در امر تربیتی می تواند کمک کار باشد کدام است؟
وجود دانشآموزان با تعداد بالا، همچنین وجود مخاطبینی با شرایط سنی و جنسیت یکدست و حضور مستمر و روزانه و حداقل 5 ساعت در روز
نقاط قوت مسجد از نگاه شما چیست؟
مسجد محل حضور و تلاقی همه نسلهاست و رشد دینی جوانان از طریق ارتباط با روحانیت، معارف دینی و مکان معنوی مسجد به عنوان پایگاه دین از نقاط قوت مسجد می باشد.
چه عواملی باعث عدم جذب جوانان به مسجد می شود؟
عدم محوریت جایگاه مسجد در جامعه، عدم حضور بسیاری از والدین در مساجد، الگو گیری جوانان از بعضی هم سن و سالان خود که از رفتن به اماکن مذهبی خودداری میکنند، حضور کم رنگ معلمین و مربیان در مساجد، عدم استفاده از شیوه های مناسب برای جذب جوانان به مساجد، نا آشنایی به وظیفه و تکلیف و احساس گناه از لغزش گذشته، عدم نشاط و شادابی کافی در بسیاری از مساجد و بروز نبودن بسیاری از برنامه ها، کمبود برنامه های ویژه کودکان و نوجوانان و کمبود تجهیزات فرهنگی بسیاری از مساجد
از نظر شما موارد تعامل مساجد و مدارس چه مواردی می باشد؟
بهره گیری بهتر از نمازگزاران و نیروی انسانی مومن، متعهد و متخصص، برگزاری کلاس های آموزشی، فرهنگی، هنری فی مابین مسجد و مدرسه مجاور، برگزاری مشترک مناسبات مذهبی و انقلابی، تعامل در مسائل اجتماعی، سیاسی و نظامی و همچنین در اقامه نماز جماعت
پیشنهادهای شما برای حضور پرشور دانش آموزان در مسجد چیست؟
توجه به نهاد خانواده و نقش آن در تشویق فرزندان به حضور در مسجد، آشنا کردن دانشآموزان با فواید مسجدی شدن، استفاده از ظرفیت های ممکن دانش آموزان در ترویج فرهنگ مسجد، ارائه و معرفی الگو های جوان در تراز انقلاب اسلامی، ارائه و معرفی دیدگاه های حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، آموزش مهارتهای زندگی به جوانان و شکوفا ساختن استعدادهای آنها و بالا بردن روحیه اعتماد به نفس همچنین ایجاد ارتباط عاطفی بین مسجد، مدرسه، خانه و دانشآموزان، تقویت و تربیت عملی در کنار نصیحت و گفتار، پاسخگویی شفاف و علمی به پرسشها و شبهات جوانان، انتخاب امام جماعت جوان، صبور، مشاور و خلّاق برای مساجد، توجیه هیئت امنا، تشریح برنامه ها و مشارکت دادن فعال آنان در فعالیت ها،تشویق فرزندان با هدایا و جوایز به خاطر حضور در مسجد و شرکت در نماز جماعت، برگزاری مسابقات و فعالیت های علمی و فرهنگی متنوع خصوصاً کتابخوانی، اعتکاف علمی و رفع اشکال درسی در مساجد، شناساندن آثار نماز و حضور در مسجد به فرزندان با کمک رسانههای جمعی، گنجاندن چنین مطالبی در کتب درسی توسط آموزش و پرورش.
🆔 @masjedmehvarizanjan
حسینیه اعظم زنجان، واقع در جنوب شهر زنجان، از اماکن مذهبی شیعیان و از مراکز سوگواری محرم در ایران. از زمان وقف این حسینیه حدود یک قرن گذشته است.
این مسجد که مشهور به حسینیه است، هر سال در عصر ۸ محرم برابر با شب تاسوعا، اقدام به برگزاری دسته عزاداری میکند. این عزاداری که با حضور جمعیت بسیار زیادی برگزار میشود به عنوان دهمین میراث معنوی ایران ثبت شده است. شرکتکنندگان همه ساله چند هزار رأس گاو و گوسفند برای قربانی به این حسینیه هدیه میکنند.
موقعیت جغرافیایی :
مسجد یا حسینیه اعظم، از نظر جغرافیایی در جنوبیترین منطقه شهر زنجان، ما بین مدارهای ۳۶ و ۳۷ درجه شمالی و نصف النهارهای ۴۸ و ۴۹/۵ درجه شرقی واقع شده است.
اسناد تاریخی درباره حسینیه اعظم :
بر اساس آنچه در سایت حسینیه آمده است، قدیمیترین منبع موجود که نام حسینیه زنجان در آن آمده «تاریخ دارالعرفان خمسه» تألیف «رستم الحکما» است. با مطالعه این کتاب مشخص میشود که حسینیه اعظم زنجان در دوره نادرشاه افشار و شاید هم سالهای قبل وجود داشته است.
بار اول در صفحه ۳۷ این کتاب به نام محله حسینیه اشاره رفته است.در آن زمان حسینیه هم نام محله و هم نام تکیه بوده و از نظر جغرافیایی نیز با حسینیه امروزی منطبق است. بار دوم در صفحه ۴۱ نام محله حسینیه ضمن نقل ماجرای اسارت حاکم زنجان به دست سپاهیان کریمخان زند ذکر شده است. در صفحه ۴۴ نیز به بازگشت همان حاکم و سکونت او در محله حسینیه تصریح شده است.کتاب تاریخ دار العرفان خمسه همچنین محله حسینیه را به عنوان یکی از سه محله معروف زنجان در اوایل دوره قاجاریه ذکر میکند که به همت "عبداللهخان اوصالی" تعمیر و بازسازی میشوند. با تکیه بر این کتاب روشن میشود که این محله و مسجد قبل از دوره زندیان وجود داشته و در دوره زندیان و اوایل قاجاریه یک محله مهم محسوب میشده است.
عَلَم فلزی تاریخی : دومین سند تاریخچه حسینیه اعظم بر مبنای اشیای تاریخی، علَمی فلزی است که در حسینیه موجود است و به نام «علم اصلی» معروف و اندازه آن از سایر علمها کوچکتر بوده و تاریخ ساخت ۱۲۲۱ق بر روی آن حک شده است.
سنگ نوشته تاریخی موجود در حسینیه اعظم زنجان : سومین سند، سنگ نوشتهای است که در ذیل اشعار آن تاریخ ۱۲۶۱ هجری قمری حک شده است. این تاریخ مربوط به تعمیر برخی از دیوارها و فضای عمومی حسینیه است. بر اساس این سنگنوشته اهالی محل، این مسجد را در سال ۱۲۶۱ هجری قمری به پایان رساندهاند. البته به گفته معمرین و اهالی محل این تاریخ مربوط به زمان تعمیر و بازسازی مسجد است.این سنگ نوشته هم اکنون در راهرو و مدخل ورودی مسجد حسینیه بر دیوار نصب شده است.
وقفنامه اول : چهارمین سند مکتوب که با مهر «حاج میرزا لطف الله شیخ الاسلام» و «آخوند ملاکاظم» ممهور شده، صفرالمظفر ۱۲۹۵ هجری قمری را نشان میدهد که در زیر وقف نامه دو فرد خّیر و نیکوکار به نامهای «حاج میرزا محمدتقی» و «حاج میرزا بابایی» تاجر که دو باب دکان را وقف صحیح شرعی نمودهاند، آمده است.
در این وقف نامه قید شده با اطلاع عالیجناب «آخوند ملاعلی اصغر روضه خوان» در راه جناب ابی عبدالله الحسین(ع) در تکیه حسینیه خرج و احسان نمایند. از اول ماه محرم تا دوازدهم محرم، هر قسم مصلحت بداند صاحب اختیار است.
وقفنامه دوم : پنجمین سند مکتوب که با مهر آقا سید عبدالرحیم مجتهد و «آقا سیدعلی» و «آقا شیخ ابراهیم» ممهور شده، مربوط به شخصی به نام «حاج محمدهاشم شریفالعلماء» به تاریخ شوال ۱۳۲۲ هجری قمری است.
این سند وقف ششدانگ یک شعیر و دو ثلث شعیر قریه دهجلال از قراء سجاسرود به مساجد و مدارس خمسه زنجان در سال ۱۳۲۲ هجری قمری است که نام مسجد و مدرسه حسینیه نیز در بین آنها مشاهده میشود.
نکته قابل توجه در این وقفنامه این است که حسینیه در این سال، هم مدرسه بوده و هم مسجد؛ زیرا واقف در توضیحاتی که در وقفنامه داده آورده است که متولی، منافع قریه مذکور را در وهله اول به تعمیرات مدارس و مساجد خمسه زنجان و تأمین آب آنها به مصرف برساند و نه عشر دیگر را به حضرات طلاب محصلین ساکن در حجرات هر مدرسه بپردازد، آن هم از قرار هر حجره ۳ نفر طلبه.
اسناد شفاهی : علاوه بر اسناد و مدارک مکتوب، گفتههای شفاهی معمرین و هیئت امنای مسجد حسینیه اعظم بر اساس دیدهها و شنیدههای خود از گذشتگان، گوشهای از تاریخ حسینیه را آشکار میکند. از جمله آن که در دوره پهلوی اول با هجوم و تهدید ماموران حکومتی، حسینیه و برنامههای آن مدتی تعطیل و برخی از اشیاء و آثار تاریخی از مسجد ناپدید میشود. بعد از تبعید رضا خان فعالیتهای حسینیه دوباره به حالت عادی برمیگردد و به دنبال تعمیر و نگهداری آن توسط اهالی محل و پیشکسوتان، حسینیه با عنوان «مسجد حسینیه شهرستان زنجان» مجدداً شروع به فعالیت میکند.
🆔 @masjedmehvarizanjan
مسجدی با یک قرن تأثیرگذاری و صلابت
مسجد محمد رسولالله(ص) با قدمت ۱۰۰ ساله همچون نگینی در روستای گوهر میدرخشد و پشتیبانی جنگ و تربیت نیروهای جهادی را در کارنامه خود دارد.
مسجد محمد رسولالله(ص) روستای گوهر واقع در درام از توابع شهرستان طارم یکی از مساجد روستایی است که در زمان جنگ تحمیلی به سهم خود توانسته تأثیرگذاریاش را برای حفظ وطن نشان دهد.
این مسجد از حدود یکصد سال پیش در روستای گوهر احداث شده است و چون قدیمیترین مسجد و مرکز روستاهای اطراف بود، نقش مهمی در دوران دفاع مقدس ایفا کرده است، بهطوری که به گفته شاهدان و هیئت امنای این مسجد، مردم این روستا و روستاهای اطراف کمکهای خود را برای رزمندگان تحویل این مسجد میدادند و از این طریق محمولهها به مناطق عملیاتی ارسال میشد.
این مسجد هماکنون با حضور امام جماعت ثابت هر روز برنامههای فرهنگی و عقیدتی و مذهبی را پرشورتر از گذشته برگزار میکند. اوج این فعالیتها در ماه محرم است که جوانان مذهبی و انقلابی این روستا در سوگ سرور و سالار شهیدان به عزاداری میپردازند.
جلسات صالحین بسیج نیز هفتهای ۲ بار در این مکان مقدس برگزار میشود و فرزندان این روستا توسط سرگروه صالحین پایگاه بسیج شهید زینالدین گوهر از مسائل روز جهان و احکام و قرآن اطلاع پیدا میکنند.
جلسات تفسیر و قرائت قرآن نیز یکی دیگر از برنامههای معنوی این مسجد است. حلقات صالحین این روستا از این مسجد به اردوهای جهادی و غبارروبی مزار مطهر شهدا و دیدار از خانواده معظم شهدا اعزام میشوند.
لینک خبر :
http://zanjan.iqna.ir/fa/news/3836582
🆔 @masjedmehvarizanjan
تخصصی نبودن هیئت امنا؛ چالش موجود در مساجد
امام جماعت مسجد داودقلی زنجان تخصصی نبودن هیئت امنا را یکی از چالشهای موجود در مساجد برشمرد و گفت: روحانیان با دوستی بیشتر با مردم میتوانند زمینه جذب افراد به مسجد را فراهم کنند.
علیاصغر ولایتی، امام جماعت مسجد داودقلی زنجان در گفتوگو با ایکنا از زنجان، در مورد علل کاهش حضور مردم در مساجد اظهار کرد: بخشی از این دغدغه به روحانیان مربوط میشود؛ چراکه برخی از روحانیها، نماز را اقامه و به سرعت مسجد را ترک میکنند، در حالی که دوستی امام جماعت با مردم، آنها را به مسجد جذب میکند.
وی با اشاره به اینکه مسجد جایگاهی مقدس است که آن را خانه خدا میدانند، یادآور شد: مسجد، مرکز فرماندهی جامعه است و در گذشته شاهد بودیم که بسیاری از مسائل اجتماعی و کمک به نیازمندان در مساجد انجام میشد و پایههای اقدامات فرهنگی در مساجد شکل میگرفت.
امام جماعت مسجد داودقلی زنجان تخصصی نبودن هیئت امناها را یکی از چالشهای مساجد برشمرد و گفت: اگر مدیر یک مجموعه متخصص و متعهد نباشد، آن مجموعه فلج میشود، حتی اگر فرد باتقوا باشد. کار مسجد بر خلاف تصور عموم، ساده و سطحی نیست و باید به شکل استاندارد اداره شود.
وی با بیان اینکه امام جماعتها باید به مردم نزدیک باشند، ابراز کرد: در مسجد داودقلی طرح شبنشینیهای معنوی را دایر کردیم و ضمن دلجویی و ایجاد فضای شاد و صمیمی با نمازگزاران، از مشکلات مردم آگاه میشویم و برای برطرف کردن آنها راه حل ارائه میدهیم.
روحانی باید امام باشد نه پیشنماز
این کارشناس دینی به رفتار جهادی ائمه جماعت تأکید کرد و افزود: روحانی باید امام باشد نه پیشنماز، همانطور که در زمان جنگ نیز فرماندهان خودشان جلوتر از همه پای کار بودند و سربازان از آنها الگو و روحیه میگرفتند.
ولایتی گفت: مسجد باید جامع باشد و در حوزههای فرهنگی، اعتقادی، اجتماعی، اقتصادی و ... فعالیت داشته باشد. امام جماعتی که با مردم تعامل میکند و پذیرای مردم است، با وجود بودجههای اندک مسجد، میتواند کمکهای مردمی را برای تعالی این نهاد مقدس جذب کند.
وی ادامه داد: خیران حضور پررنگی در مسجد داودقلی دارند؛ گاهی گوسفند ذبح و بین نیازمندان توزیع میشود، بستههای غذایی شبانه به دست نیازمندان میرسد، نوعروسان نیازمند از جهیزیههای ساده برخوردار میشوند و برای کمکرسانی در حل مشکلات مردم، به محله نزدیک مسجد اکتفا نکردیم و حتی به حاشیه شهر هم رفتیم و هر کسی به مسجد مراجعه میکند، دست خالی برنمیگردد.
جریانسازی مساجد در فضای مجازی
امام جماعت مسجد داودقلی زنجان در مورد ارتباط بین مسجد و فضای مجازی ابراز کرد: باید مسجد هم فضای مجازی را به رسمیت بشناسد، اهمیت این موضوع از آنجایی بیشتر نمایان میشود که رهبر معظم انقلاب فرمودند که من اگر رهبر نبودم، مسئول فضای مجازی میشدم.
وی با بیان اینکه تاکنون در مدیریت فضای مجازی موفق نبودیم، تأکید کرد: باید از جوانهای خلاق و متخصص برای تولید محتوا و استفاده مفیدتر از ظرفیت فضای مجازی استفاده کنیم و بهدنبال جریانسازی اسلامی در این فضا باشیم.
ولایتی یادآور شد: در حال حاضر زرق و برق فضای مجازی مردم را به خود مشغول کرده؛ باید این را بدانیم که فضای مجازی مثل یک تیغ دولبه است که هم مزایا و هم آسیبهایی دارد، البته باید علم را حتی از کافر هم دریافت کرد و باید خودمان بیشتر روی این موج سوار شویم.
این کارشناس دینی بیان کرد: خیلی از افراد مؤمن و مذهبی هم در فضای مجازی کارهای خوبی انجام دادند و دلها را بهسوی خود جذب کردند و افراد را به این باور رساندند که در این فضا هم میتوان کارهای مثبت و خوب زیادی کرد و بین مسجد و فضای مجازی پیوند برقرار کرد.
لینک خبر :
http://zanjan.iqna.ir/fa/news/3836437
🆔 @masjedmehvarizanjan