شرح حکمت:
ادای حق درپایداری جهاد و خشنودی خدا در دشمنی با منافقان:
قرآن مجید صادقان را در سوره بقره آیه 177 چنین معرفى مى کند: «; نیکى (تنها) این نیست که (به هنگام نماز) روى خود را به سوى مشرق یا مغرب کنید (و تمام در فکر تغییر قبله باشید) بلکه نیکى (و نیکوکار) کسى است که به خدا ایمان داشته باشد... و در برابر مشکلات و بیمارى ها و در میدان جنگ استقامت به خرج دهد. آنها کسانى هستند که راست مى گویند و آنها پرهیزگارانند»تعبیر به «مواطن» ممکن است اشاره به میدان هاى نبرد باشد، و ممکن است معنى گسترده اى داشته باشد که هرگونه مقابله با دشمنان را چه در میدان نبرد و چه در غیر آن شامل شود.
منظور از غضب براى خدا این است هنگامى که حدى از حدود الهى شکسته شود یا مظلومى گرفتار ظالمى گردد انسان خشمگین شود و به دفاع برخیزد
در حدیثى از امام صادق(علیه السلام) آمده است هنگامى که دو فرشته مأمور شدند شهرى از معصیت کاران را زیر و رو کنند پیرمردى را دیدند که به دعا و تضرع در پیشگاه الهى مشغول است یکى از آن دو فرشته به دیگرى گفت: مگر این پیرمرد دعا کننده را نمى بینى؟ بار دیگر از خدا کسب تکلیف کنیم خطاب آمد که بروید و دستور مرا انجام دهید و در بیان علت آن فرمود: این مردى است که هرگز چهره اش به دلیل خشم بر معصیتِ معصیت کاران دگرگون (و سرخ) نمى شد».
منظور از جمله «غَضِبَ اللهُ لَهُ وَأرْضاهُ یَوْمَ الْقِیامَةِ» این است که اگر ستمى به او برود و حقى از او ضایع شود خداوند به سبب آن خشمگین مى شود و اگر در دنیا جبران نکند در قیامت او را خشنود خواهد ساخت.
هدایت شده از پای درس امیرالمؤمنین علی علیه السلام
برخی از شاخصه های #مردم_داری از نگاه نهج البلاغه
نامه ۵۳ نهج البلاغه که نامه حضرت علی علیه السلام به مالک اشتر هنگام فرمانداری مصر است، حاوی نکاتی پیرامون شاخصه هایی از نحوه مردمداری را بیان می نماید:
☘۱- اعتنا به نظرات مردم
اهل مشورت بودن - داشتن روحیه انتقاد پذیری
«وَ لَا تَقُولَنَّ إِنِّی مُؤَمَّرٌ آمُرُ فَأُطَاعُ؛
و مگوی که مرا بر شما امیر ساخته اند و باید فرمان من اطاعت شود»
☘۲- تخفیف به مردم گرفتار
توجه به اقشار ضعیف - در صدد کاهش گرفتاری های مردم.
«ثُمَّ اللهَ اللهَ فِی الطَّبَقَةِ السُّفْلَی...
خدا را خدا را (در نظر داشته باش) درباره طبقه پایین اجتماع»
☘۳-کینه و دشمنی بین مردم راه نیاندازد
خون و جان مردم برایش مهم باشد.
«أَطْلِقْ عَنِ النَّاسِ عُقْدَةَ کُلِّ حِقْد؛
گره هر کینه ای را در مردم بگشای»
☘۴- درستکار و بدکار را جزای مناسب دهد
«وَ لاَ یَکُونَنَّ الْمُحْسِنُ وَالْمُسِیءُ عِنْدَکَ بِمَنْزِلَة سَوَاء؛ هرگز نیکوکار و بدکار در نظرت یکسان نباشند»
☘۵- برخورد با مفاسد اقتصادی
«فَامْنَعْ مِنَ الاِحْتِکَارِ؛
پس، از احتکار کالا جلوگیری کن»
☘۶- نظارت دقیق بر اطرافیان،، مبارزه با مفسدان ظالم
«فَاحْسِمْ مَادَّةَ أُولَئِکَ بِقَطْعِ أَسْبَابِ تِلْکَ الأحْوَالِ؛
ریشه ستمکاریشان را با بریدن اسباب آن بخشکان»
☘۷- سوء ظن به دشمن
«وَ اتَّهِمْ فِی ذلِکَ حُسْنَ الظَّنِّ؛
و به دشمن خوش بین مباش»
☘۸- توجه به تجار
تولید داخلی
«ثُمَّ اسْتَوْصِ بِالتُّجَّارِ وَ ذَوِی الصِّنَاعَاتِ؛
دیگر این که نیکی به بازرگانان و صنعتگران را بر خود بپذیر»
☘۹- توجه به معیشت نظامیان
اهل صلح بودن
« وَ یَسَعُ مَنْ وَرَاءَهُمْ مِنْ خُلُوفِ أَهْلِیهِمْ؛
به اندازه ای که خانواده هایشان در پشت جبهه، و خودشان در آسایش کامل باشند»
☘۱۰- در دسترس مردم بودن
پای حرف مردم نشستن - دیدار عمومی
«فَلاَ تُطَوِّلَنَّ احْتِجَابَکَ عَنْ رَعِیَّتِکَ؛
هیچ گاه خود را فراوان از مردم پنهان مدار»
☘۱۱- نظارت بر زیر دستان و شایسته سالاری
« ثُمَّ انْظُرْ فِی أُمُورِ عُمَّالِکَ فَاسْتَعْمِلْهُمُ اخْتِبَاراً؛
سپس در امور کارمندانت بیندیش، و پس از آزمایش به کارشان بگمار»
#پای_درس_امیرالمومنین_علی_علیه_السلام
#مدیران_وفرماندهان_مالک_اشتری_برای_مردمند
#مالک_اشترهای_زمان_به_همراهی_مردم_به_پیش
هدایت شده از پای درس امیرالمؤمنین علی علیه السلام
💗 و تواصوا بالحق
✏️ رهبر انقلاب، صبح امروز: حضور مردم در صحنه؛ این باید ترویج بشود. هر کسی صدایی دارد هر کسی زبان گویایی دارد؛ هر کسی مخاطبی دارد، هر کسی میتواند اثر بگذارد باید روی این زمینه کار کند. و تواصوا بالحق. این حق است. تواصی به حق وظیفهی همه است. ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
📥 نسخه قابل چاپ
هدایت شده از پای درس امیرالمؤمنین علی علیه السلام
14.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⏱ پهلویهای کودتاچی
👈 مثبت صدثانیه درباره کودتاهایی که انگلیس و آمریکا بوسیله آن رضاخان و پسرش را بیش از ۵۸ سال بر ایران مسلط کردند.
✏️ رهبر انقلاب در دیدار مردم قم گفتند:
✏️ آن رژیمی که در بیستدوّم بهمن به دست مردم ایران ازاله شد و از این خاکِ پاک، از این کشورِ خدایی بیرون رانده شد، یک رژیم وابسته و کودتایی بود؛
✏️ یک عدّهای امروز نمیخواهند این را بعد از چهل سال باور کنند. آمریکاییها و دُوروبَریهای آمریکاییها و وابستگان به آمریکاییها هم با سادهدلیِ تمام، با محاسبهی غلط، دارند دوباره توجیه میکنند چهرهی رژیمی را که ۴۵ سال قبل، با لگدِ مردم از این کشور رانده شده و بیرون افتاده شده است.
👈 #مثبت۱۰۰ثانیه عنوان بسته تصویری است که در صد ثانیه به کاوش در یک نکته مطرح شده از سوی رهبر انقلاب در جریان دیدارها و سخنرانیها میپردازد.
📥 سایت
💻 Farsi.Khamenei.ir
شرح حکمت:
پایه های کفر
تعمق (رفتن به دنبال اوهام به گمان کنجکاوى از اسرار) و ستیزه جویى (جدال و مراء) و انحراف از حق (به سبب هوا و هوس ها و تعصب ها) و دشمنى با حق (به سبب لجاجت)»;
امام در واقع موانع شناخت و عوامل انحراف از حق و حجاب هایى که در برابر فکر انسان قرار مى گیرد و مانع از مشاهده حقایق مى گردد را بیان فرموده، زیرا هر یک از عوامل چهارگانه بالا به تنهایى کافى است انسان را از معرفت حق باز دارد و در بیراهه ها سرگردان سازد تا چه رسد به این که چهار عامل جمع شود.
شرح حکمت:
موارد و مصادیق کفر
۱- «تعمق» جستجوگرى بیش از حد است
در روایات اسلامى آمده است که درباره ذات خدا فکر نکنید، بلکه در صفات و خلق او بیندیشید (زیرا ذات او نامتناهى از هر جهت است و فکر هیچ انسانى به کنه ذات او نمى رسد).
در حدیثى از امام باقر(علیه السلام) نقل شده که مى فرماید: ; درباره آفرینش خداوند سخن بگویید (و بیندیشید) و درباره ذات او سخن مگویید (و نیندیشید) زیرا بحث و گفت و گو در این باره چیزى جز بر حیرت انسان نمى افزاید».
چه بسیار افرادى که بر اثر این تفکر ممنوع در بیراهه گرفتار شده یا وجود خدا را انکار نموده اند و یا قائل به وحدت وجود (به معناى وحدت موجود) شده اند.
.
۲- منظور از تنازع در اینجا همان جدال و نزاع در مباحث مختلف است که هرگاه ادامه یابد و هر یک از دو طرف بخواهند سخن خود را به کرسى بنشانند و نسبت به دیگرى برترى جویى کنند تدریجاً حق در نظر آنها پنهان مى شود و خودخواهى ها و برترى جویى ها مانع مشاهده حق مى گردد
حال هرگاه این جداع و نزاع در مسائلى مربوط به خداشناسى و سایر عقاید دینى صورت گیرد، سبب مى شود که از راه راست منحرف گردد و گاه منجر به کفر گردد ...
شرح حکمت:
ازمصادیق ورود به کفر،(انحراف از حق و دشمنی مسیر حق)
مى دانیم هرگاه انسان از حق منحرف شود و در شهوات و هوا و هوس ها غوطه ور گردد تدریجا به بدى ها خو مى گیرد و بر اثر تمایلات باطنى، زشتى ها را زیبایى مى پندارد و بر اثر فاصله گرفتن از خوبى ها، خوبى ها در نظر او زشت و ناپسند مى شود و همان طور که امام(علیه السلام) فرموده در مستى گمراهى فرو مى رود و چنین کسى ممکن است حتى در بدیهى ترین امور مانند وجود خدا که آثارش در تمام پهنه آفرینش نمایان است شک و تردید به خود راه دهد و حتى او را منکر شود.
قرآن مجید مى فرماید: سپس سرانجام کسانى که اعمال بد مرتکب شدند به جایى رسید که آیات خدا را تکذیب کردند و آن را به سخریه گرفتند
یکى دیگر از موانع شناخت همان حجاب خطرناک لجاجت و دشمنى با حق است. این گونه افراد در پیمودن راه خداشناسى یا معرفت پیغمبر(صلى الله علیه وآله) و امام(علیه السلام) به کسى مى ماند که در سنگلاخ خطرناکى گرفتار شده و هرگز نمى تواند خود را به مقصد برساند. لجاجت به او اجازه نمى دهد که از پیش داورى هاى غلط و تعصب هاى بى جا دست بردارد».
به این ترتیب امام(علیه السلام)، کافران را گروهى محجوب از حق مى شمرد و حجاب آنها را عمدتا در چهار چیز خلاصه مى کند: تعمق و کنجکاوى ناصواب، ستیزه جویى با حق، انحراف به سبب هواپرستى و عناد و لجاج و تعصب.
شرح حکمت:
پایه های شک
در واقع کسانى که به حق نمى رسند و در کفر مى مانند و غوطهور مى شوند داراى این ضعف ها هستند.
منظور از «مراء» گفت و گو کردن در چیزى است که شک و تردید در آن وجود دارد و به جایى نمى رسد در حالى که «جدال» به معناى گفت و گو کردن توأم با برترى جویى بر طرف مقابل است.
منظور از «هول» ترس و وحشت از روشن شدن حقایق و تصمیم گیرى بر طبق آن است.
«تردد» اشاره به نوعى از وسواس است که به انسان اجازه نمى دهد حق را بشناسد و بر آن استوار بماند.
«استسلام» همان خودباختگى است که هر کس هر چه مى گوید، در برابر آن تسلیم مى شود و به همین دلیل نمى تواند حق را از میان آنها برگزیند و بر آن استوار بماند.
بدین ترتیب، امام(علیه السلام) سرچشمه هاى شک را در چهار چیز خلاصه مى فرماید: عادت کردن به بحث و گفت و گوهاى بى حاصل و آمیخته با لجاجت، ترس از جستجوگرى و تحقیق، وسواس و دودلى، و تسلیم شدن در برابر شبهات و در حالت انفعالى فرو رفتن
شرح حکمت:
مصادیق شک(جدال در گفتار،ترس از هرچیز)
« کسی که گفت و گوى بى حاصل را عادت خود قرار دهد
این عادت زشت و شوم مانع از رسیدن به علم و یقین است و در واقع، حجاب خطرناکى میان او و یقین ایجاد مى کند و بارها کسانى را از نویسندگان یا گویندگان که گرفتار این حالتند دیده ایم که عمر خود را به شک و تردید گذرانده اند.
درباره دومین صفت ذمیمه این گونه اشخاص مى فرماید: «آن کس که از حقایق پیش روى خود وحشت کند (و از تصمیم گیرى صحیح بپرهیزد) به قهقرا باز مى گردد»;
انسان محقق، مخصوصاً در مسائل اعتقادى و آنچه مربوط به مبدأ و معاد است باید حقایقى را که پیش روى او قرار دارد به رسمیت بشناند و بدون ترس و وحشت به جستجوگرى برخیزد تا حرکت به پیش را آغاز کند و اگر در این مورد کوتاهى کند عقب گرد خواهد کرد و آنچه را دارد نیز از دست مى دهد
شرح حکمت:
از مصادیق شک(دودلی و تردید ،تسلیم
حوادث روزگار)
امیرالمومنین علیه السلام,وسواس و دودلى بى جا را امرى شیطانى شمرده که صاحب آن را به نابودى مى کشاند و این معنا را نیز در افراد وسواسى آزموده ایم که گاه آنها تا آخر عمرشان نتوانسته اند درباره مسئله واضحى مثل خداپرستى تصمیم بگیرند و عقیده اى اختیار کنند.
آن گاه امام(علیه السلام) درباره چهارمین رذیله اخلاقى این گونه افراد مى فرماید: «کسى که در برابر عوامل هلاکت خویش در دنیا و آخرت تسلیم گردد (و به مبارزه بر ضد اسباب شک و شبهه بر نخیزد) در هر دو جهان هلاک خواهد شد»;
مى دانیم شیاطین جن و انس سعى دارند از طریق شبهه افکنى، افراد را در عقاید دینى خود به شک و تردید بکشانند. اگر انسان در مقابل آنها حالت تهاجم منطقى بگیرد بر آن شبهات غالب مى شود و عقاید حق را مى پذیرد; اما افراد ترسو و بزدل در حالت انفعالى قرار مى گیرند و همچون پر کاهى که در مقابل تندباد قرار گیرد هر روز به سویى کشیده مى شوند و نمى توانند عقیده حق را برگزینند.
شرح حکمت 281
🌺امام عليه السلام فرمود: تفكر و انديشه همچون ديدن با چشم نيست، چراكه گاه👁 چشم، به صاحبش دروغ ❎مى گويد؛ ولى عقل🧠 (سليم) به كسى كه از او راهنمايى بخواهد غشّ و خيانت نمى كند.
☘برخلاف آنچه علماى حسّى و تجربى مى پندارند هميشه حسّ و تجربه صحيح ترين اطلاعات را در اختيار انسان نمى گذارد؛ خطاهاى حسّ را بسيارى از دانشمندان جمع آورى كرده اند كه ليست بزرگى را تشكيل مى دهد...
🔹 آنها كه تمام اعتمادشان بر حس است نبايد فراموش كنند كه حس هميشه امور پراكنده اى را در اختيار انسان مى گذارد، اين🧠 عقل است كه از آنها يك قاعده كلى و علمى مى سازد كه در موارد مشابه قابل استدلال است، بنابراين هرگز نبايد به دليل اينكه عقل هم خطاپذير است آن را بى اعتبار دانست و تمام توجه خود را به حس معطوف داشت.
👍 كه تا عقل، پشتيبان حس نباشد هيچ مشكلى حل نمى شود و هيچ قانون علمى به وجود نمى آيد.
هدایت شده از پای درس امیرالمؤمنین علی علیه السلام
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═
✋. *السّلام علیک یا امیرالمومنین*
فاضفنی یا مولای و اجرنی...
#چگونه_بامردم_بودن
(تکیه به توده مردم)
سلام خدا برمولا امیرالمومنین علی علیه السلام فرمود:
💠... ستون های استوار دین، و اجتماعات پرشور مسلمین و نیروهای ذخیره دفاعی، عموم مردم میباشند.
🔹پس به آنها گرایش داشته و اشتیاق تو به آنان باشد..
(«نهج البلاغه، نامه 53»)
✅کشاندن مردم به #صحنه مبارزه باید با #جهتدهی_دقیق و با #توان_بخشی_معرفتی باشد.
(امام خامنهای مد ظله العالی)
#یکشنبه_های_علوی🌴 ۱۹۱
🌷با تسلیت شهادت امام علی النقی علیه السلام
یکصد و نود و یکمین هفته نهجالبلاغه خوانی
📋.خواندن #خطبه160،(با موضوع :خدا شناسی،وصف امیدواری بخدا)
*ثواب این هفته نهج البلاغه خوانی تقدیم به*👇👇👇
امام جواد و امام علی النقی علیهما السلام ، شهدا و،شهیدان ,جبهه مقاومت (غزه ،یمن،لبنان...) همچنین شهید نواب 🌹🌷
*لطفاً ذکر صلوات و حمد و سوره تقدیم شود.*💐
#مرگ_برآمریکا_ومرگ_براسرائیل
#مرگ_برانگلیس
#طوفان_الاقصی #یمن_قهرمان
عضویت در کانال
#پای_درس_امیرالمومنین_علی_علیه_السلام👇
https://eitaa.com/nahjolbalaghekhani110arvane