هدایت شده از پای درس امیرالمؤمنین علی علیه السلام
═❁✨❈[﷽]❈✨❁
✋.السّلام علیک یا امیرالمومنین
فاضفنی و اجرنی...
#بصیرت_دینی_عامل_پیروزی_مردم
سلام خدا بر امیرالمومنین علی علیه السلام فرمود:
💠(مردم در زمان پیامبر)#بصیرت و بينش هاى خود را بر #شمشير نشاندند
✅و طاعت پروردگار خود را پذيرفتند
و فرمان پند دهنده خود را (که پیامبر خدا بود)شنيدند
و در #پيروزى و #سربلندى زيستند.💐
#خطبه۱۵۰
امام خامنه ای مدظله العالی:
#بصیرت یعنی گم نکردن راه، اشتباه نکردن راه، دچار بیراههها و کجراههها نشدن،
❌تأثیر نپذیرفتن از وسوسهی خناسان و اشتباه نکردن کار و هدف. ۱۳۹۰/۱۰/۱۹
#یکشنبه_های_علوی 🌴 ۲۳۹📚
دویست و سی ونهمین هفته نهجالبلاغه خوانی📚
📋.خواندن ادامه #خطبه91
#ثواب این هفته نهج البلاغه خوانی تقدیم به*👇👇👇
امام محمد باقر علیه السلام و حضرت ام کلثوم س و شهدا همچنین شهیدان جبهه مقاومت ، و شهید حاج قاسم #سلیمانی 🌷🌷🌷
💐لطفاً ذکر #صلوات و حمد و سوره تقدیم شود
#نهم_دی_روزبصیرت_ومیثاق_امت_با_ولایت
کانال 👇
پای درس امیرالمومنین علی علیه السلام
هدایت شده از پای درس امیرالمؤمنین علی علیه السلام
#موانع_بصیرت:
1-آرزوی طولانی
وَالاَمانِی تُعْمی اَعْینَ الْبَصائِر(نهج البلاغه، حکمت 275)
🔹 #آرزوها (ى دور و دراز) ،چشم #بصيرت (دل بینا) را كور مى كند
2. وابستگی ها و عشق های کاذب:
👌هر آن کس که به چیزی(غیر مسیر خدا) عشق ورزد، آن عشق، چشم او را کور و قلبش را بیمار می کند
چنین فردی با #چشم_ناسالم_می_نگرد و با گوش ناشنوا می شنود
زیرا که بی گمان، #شهوت ها پرده خردش را دریده اند،
و #دنیا قلبش را میرانده است و او را با تمام وجود شیفته خود ساخته است.
⬅️چنین است که او برده دنیا و دنیاداران می شود، همسو با سایه دنیا به هر سو می گردد و به هر جا روی می آورد.
(نهج البلاغه، خطبه 109)
ادامه مطلب را اینجا بخوانید(فلش و قسمت آبی را بزنید) 👇
⬅️ادامه دارد...
#پای_درس_امیرالمومنین_علی_علیه_السّلام 🌴📚
هدایت شده از eistad.ir
10.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شرح حکمت 333
💎امام عليه السلام درباره صفات مؤمن فرمود: انسان باايمان😊 شادى اش در چهره و اندوهش در❤️🔥 درون قلب اوست، سينه اش از هرچيز، گشاده تر و هوسهاى نفسانى اش از هرچيز خوارتر (و تسليمتر) است، از برترى جويى بيزار❎ و از رياكارى متنفر است، اندوهش طولانى و همتش بلند، سكوتش بسيار و تمام وقتش مشغول است، 🤲شكرگزار و صبور، بسيار ژرف انديش است و دست حاجت به سوى كسى دراز نمى كند، طبيعتش آسان (و سختگيرى در كار او نيست) و برخوردش با ديگران توأم با نرمش است، دلش از سنگ خارا (در برابر حوادث سخت و دشمنان خطرناك) محكمتر و سختتر و (در پيشگاه خدا) از بَرده تسليم تر است.
👈 اشاره به اينكه شخص باايمان به قدرى صابر و شكيباست كه غم و اندوه خود را در دل نگه مى دارد و در چهره اش چيزى جز شادى نيست؛ شادى از نعمت هاى خدا و شادى در برابر دوستان و معاشران و همين امر جاذبه فوق العاده اى به آنها مى دهد، چراكه هميشه او را شاد و خندان مى بينند و او هرگز نزد كسى زبان به شكوه نمى گشايد و اندوه درون خود را به دوستان ومعاشران منتقل نمى سازد
🔸 در حالى كه افراد ضعيف الايمان و كم ظرفيت تا مشكلى براى آنها پيدا مى شود سفره دل خود را در برابر همه كس باز مى كنند ولب به شكايت مى گشايند…
👈اشاره به اينكه حوادث گوناگون زندگى او را تكان نمى دهد، در برابر ناملايمات تحمل مى كند، با همه افراد اعم از دوست و دشمن با سينه گشاده روبرو مى شود، عفو را بر انتقام ترجيح مى دهد و با افرادى كه به او ستم روا مى دارند و دوستانى كه او را در تنگناها محروم و تنها مى گذارند محبت💖 مى ورزد و بدى را با خوبى پاسخ مى گويد. نيز هواى نفس در برابر او ذليل و تسليم است؛
🔹هرگز عنان خويش را به دست هواى نفس نمى سپارد و خواسته هاى دل را با حكم عقل و ايمان كنترل مى كند. جمله اخير تفسير ديگرى نيز دارد و آن اينكه مؤمن از همه در برابر عظمت خدا و در برابر خلق خدا متواضع تر است…
✨ انسان باايمان رفعت و مقام را نزد خدا مى طلبد و قرب او را مى خواهد ومدح و ثناى الهى را مى جويد نه از مردم و بندگان خدا.
🍂 فرق ريا با «سُمعة» اين است كه رياكار در همان لحظه كه عملى را انجام مى دهد به مردم نشان مى دهد كه او را انسان خوبى بدانند؛
🌱ولى «سُمعة» كه در اصل به معناى شهرت طلبى و گاه به معناى نيكنامى آمده ازنظر شرعى اين است كه اعمال نيك خود را بعدآ بازگو مى كند تا مردم او را بستايند و يا اينكه دوست دارد مردم از اين و آن بشنوند و او را ستايش كنند و به همين منظور عمل نيكى را انجام مى دهد و اين درواقع نوعى رياكارى است…
😔اندوهش براى خطاهايى كه از او سرزده و🔥 آتش دوزخ كه ممكن است دامن او را بگيرد، و همّت والايش در مسير تحصيل رضاى خدا و اسباب ورود در بهشت است و اين دو وصف كه درواقع يكى جنبه➖ منفى دارد و ديگرى➕ مثبت، تشكيل دهنده همان تعادل خوف و رجاست كه از شرايط اصلى ايمان محسوب مى شود…
🍃اشاره به اينكه از فضول كلام و سخنان غير ضرورى پرهيز مى كند و چيزى از اوقات او به هدر نمى رود و هميشه مشغول به كار مثبتى است. اين دو وصف با هم رابطه دارند؛ زيرا كسى كه مشغول پرگويى است وقت خود را در اين امر بيهوده تلف مى كند و به كارهاى اساسى و لازم نمى رسد. به عكس، آنها كه كثيرالسكوت هستند وقت كافى براى انجام وظايف مهم خويش دارند…
🤲«شكور» يعنى شخص بسيار شكرگزار؛ كسى كه پيوسته با قلب و زبان و اعضاى خود شكر نعمتهاى الهى را به جا مى آورد و از صاحب نعمت هرگز غافل نيست. ☘«صبور» نيز ، به معناى كسى است كه بسيار صابر و شكيباست. حوادث روزگار او را دگرگون نمیسازد و در برابر آزمونهاى الهى صابر است. در بلاها عنان اختيار را از دست نمى دهد و زبان به شكوه نمى گشايد و جزع و بى تابى نمى كند.
💠 درواقع اين دو وصف، حال مؤمنان راستين را در نعمت و بلا ترسيم مى كند؛ به هنگام نعمت شاكر و به هنگام بلا صابرند…
🌊«مَغْمُور» به كسى گفته مى شود كه غرق در چيزى باشد. مومنان راستين غرق در فكر🤔 و انديشه اند؛ تفكر در عظمت و قدرت پروردگار و نشانه هاى او در جهان هستى. تفكر درباره آخرت و سرنوشت او در آن روز و تفكر در حل مشكلات مردم.
😐 «ضَنين» به معناى بخيل است و «خَلَّت» به فتح خاء (بر وزن رحمت) به معناى نياز و حاجت. مفهوم جمله اين مى شود كه او در اظهار حاجتش به ديگران بخيل است و تا امكان داشته باشد دست 🤝حاجت به سوى ديگران دراز نمیكند و اين نشانه شخصيت و عمق فكر آدمى است…
☘«سَهْلُ الْخَليقَة» بودن با توجه به اينكه «خليقة» به معناى خُلق وطبيعت🌿 است اين است كه انسان در زندگى سختگير نباشد.
🔸 فلان وسيله اگر حاصل نشد ناراحتى نكند. فلان غذا به موقع نرسيد، نرسد. نظم در زندگى او حاكم است؛ اما چنان نيست كه اگر چيزى به موقع حاصل نشد ابراز 😔ناراحتى كند.
🔹 به بيان ديگر كسانى هستند كه فى المثل اگر بر سر سفره، فلان چيز و فلان چيز نباشد دست از سفره مى كشند و ابراز ناراحتى مى كنند؛ ولى مؤمنان راستين آسانگيرند؛ با هر غذايى شد جوع مى كنند و در زندگى مقيد به قيود دنياپرستان نيستند.
✨ولى «لَيِّنُ الْعَريكَة» رابطه انسان را با اشخاص ديگر بيان مى كند، زيرا «عَريكَة» (با توجه به اينكه در اصل به معناى چرمى است كه به واسطه نرم بودن، دباغ را به ناراحتى نمى اندازد و سپس به معناى طبيعت انسانى استعمال شده است) به اين معناست كه در برخورد با ديگران ملايم و☺️ مهربان و تسليم است ومردم از معاشرت با او لذت مى برند…
🌟مؤمنان ازنظر روحى فوق العاده قوى و نيرومندند، به گونه اى كه در روايات به كوه⛰ تشبيه شده اند. آرى! 🌬تندبادها كوهها را تكان نمى دهند، بلكه كوهها هستند كه مسير طوفانها را تغيير مى دهند و به اين ترتيب نه تنها طوفان حوادث، مؤمنان را از مسير خود منحرف نمى سازد، بلكه آنها هستند كه طوفانها را به مسيرهاى صحيح هدايت مى كنند.
💫 البته مؤمنان راستين با چنين قوت و قدرت، هنگامى كه در پيشگاه خدا قرار مى گيرند همچون بنده ذليل و تسليمى هستند كه بدون اراده او قدمى برنمى دارند ودر برابر حق خاضعند. درواقع دو وصف اخير دو بعد شخصيت مؤمنان راستين را نشان مى دهد؛
1⃣ از يكسو استقامت و استحكام آنها را در برابر حوادث سخت بيان مى كند و2⃣ از سوى ديگر فروتنى و تسليمشان را در برابر پروردگار.
هدایت شده از پای درس امیرالمؤمنین علی علیه السلام
═❁✨❈[﷽]❈✨❁
✋.السّلام علیک یا امیرالمومنین
یا مولای فاضفنی و اجرنی...
. #اهمیت_توبه_واستغفار
سلام خدا بر امیرالمومنین علی علیه السلام فرمود.
💠و همانا خدا #استغفار و آمرزش خواستن را وسيله دائمی فروريختن #روزی، و موجب #رحمت آفريدگان قرار داد، و فرمود:
«از پروردگار خود آمرزش بخواهيد، که آمرزنده است، برکات خود را از آسمان بر شما فرو می بارد، و با #بخشش اموال فراوان و فرزندان، شما را #ياری می دهد، و باغستان ها و نهرهای پرآب در اختيار شما می گذارد.»
پس رحمت خدا بر آن کس که به استقبال #توبه رود، و از گناهان خود پوزش طلبد، و پيش از آن که مرگِ او فرارسد، #اصلاح گردد.
(#خطبه143)
#یکشنبه_های_علوی 🌴 ۲۴۰📚
دویست چهلمین هفته نهجالبلاغه خوانی📚
📋.خواندن ادامه #خطبه91
#ثواب این هفته نهج البلاغه خوانی تقدیم به*👇👇👇
امیرالمومنین امام علی و حضرت جواد الائمه علیهما السلام و شهدا شهر قم و دانشجو و شهیدان جبهه مقاومت ، و شهید علم الهدی 🌷🌷🌷
💐لطفاً ذکر #صلوات و حمد و سوره تقدیم شود
🌙 رجب المرجب،#ماه_امیرالمومنین و ماه استغفار
#به_نیت_پدر صدقه و «رد مظالم» به غزه و لبنان
اینجا کانال 👇
پای درس امیرالمومنین علی علیه السلام
شرح حکمت 334
☘امام عليه السلام فرمود: اگر انسان، سرآمد زندگى و عاقبت كار خود را مى ديد، آرزوها و غرور ناشى از آن را دشمن مى شمرد.
🔹 سرآمد زندگى و پايان عمر بر هيچكس روشن نيست؛ خواه 👱♂جوان باشد يا👨🦳 پير، سالم باشد يا زمين گير، زيرا هر روز ممكن است حادثه اى رخ دهد و حتى جوانان و افراد سالم و نيرومند را با خود از اين جهان ببرد؛
🔸ولى با توجه به اينكه انسان از پايان عمر خويش به طور دقيق آگاه نيست همين امر گاهى سبب اشتباه او مى شود و زندگى را جاودانه مى پندارد، 💫دامنه آرزوهايش گسترش پيدا مى كند و غرور ناشى از آن تمام وجود او را فرا مى گيرد.
🌱 البته مكتوم بودن پايان زندگى فلسفه مهمى دارد و آن اين است كه اگر هركس از پايان عمر خود باخبر بود، هرگاه پايان آن را نزديك مى ديد در اضطراب شديدى به سر مى برد و زندگى در كام او تلخ مى شد و اگر پايان آن را دور مى ديد در غفلت و غرور فرو مى رفت،
✨خداوند آن را مكتوم داشته تا انسان دائمآ در ميان خوف و رجا باشد نه زندگى در كامش تلخ شود و نه غرور و غفلت و آرزوهاى دور و دراز او را احاطه كند.
شرح حکمت 335
✨امام عليه السلام فرمود:
🔹هر انسانى در اموالش دو شريك دارد:
وارثان و حوادث!🌊
🔹اشاره به اينكه افراد بخيل به چه مى انديشند؟
🔺 آيا تصور مى كنند اين اموال را با خود مى برند با اينكه از دو حال خارج نيست:
🔸يا به وسيله حوادث وپيش آمدهاى روزگار ازقبيل ورشكست شدن در تجارت، ربوده شدن به وسيله سارقان، سيل و آتش سوزى و امثال آن بر باد مى رود
🔸و يا در صورت مصون ماندن از حوادث به دست وارث مى رسد. وارثى كه غالبآ دلش به حال صاحب مال نسوخته و آن را تملك مى كند و از آن براى منافع خود و عيش و لذت بهره مى گيرد؛ بى آنكه به فكر صاحب اصلى مال باشد.
شرح حکمت 336
✨امام عليه السلام فرمود:
🌱كسى كه از او درخواستى شده، تا وعده نداده آزاد است. (ولى پس از وعده دادن در گرو وعده خويش است و تا به آن وفا نكند آزاد نمى شود).🍃
🔸اشاره به اينكه پس از وعده دادن در گرو وعده خويش است و تا به آن وفا نكند آزاد نمى شود…
💡روشن است كه حرّيّت و بردگى در اين گفتار حكيمانه جنبه مجازى دارد ومنظور اين است كه اشخاص حر از هر نظر آزادند و در قيد اسارت ديگرى نيستند؛
🍂ولى برده در قيد اسارت ديگرى است و انسان تا وعده نداده آزاد است؛ اما هرگاه وعده اى به ديگرى بدهد گويا زنجير اسارتى را بر گردن خود نهاده و تا به وعده اش وفا نكند از گردن او برداشته نخواهد شد.
🌱 پيامى كه اين كلام دارد مسئله لزوم وفاى به وعده است؛ مبادا كسى وعده بدهد باز هم خود را آزاد پندارد و گمان كند هيچ وظيفه و مسئوليتى در برابر وعده اى كه داده است بر دوش ندارد. بايد خود را همچون اسيرى بداند كه تا وعده اش را وفا نكند آزاد نمى شود.
شرح حکمت 337
✨امام عليه السلام فرمود: آنكس كه مردم را (به نيكى ها) فرا مى خواند؛ ولى خود به آن عمل نمى كند مانند كماندارى است كه با 🏹كمان بدون زه مى خواهد تيراندازى كند.
☘امام عليه السلام در اين گفتار نورانى به كسانى اشاره مى كند كه مردم را به چيزى فرا مى خوانند كه خود عامل به آن نيستند و بدون شك دعوت آنها بى اثر است.
🔸هرگاه مردم كسى را ببينند كه پيوسته ديگران را به نيكى ها دعوت مى كند اما خودش عامل نيست سخن او را باور نمى كنند وهنگامى كه باور نكردند عمل نمى كنند.
🔹 اما اگر ببينند او پيش از ديگران به گفتار خود عمل مى كند يقين پيدا مى كنند كه گوينده به سخن خود ايمان دارد و از❤️ دل مى گويد ولاجرم و بر دل مى نشيند و ديگران به آن عمل مى كنند.
شرح حکمت 338
✨امام عليه السلام فرمود:
💡علم و دانش دو گونه است:
فطرى و شنيدنى (اكتسابى) و دانش شنيدنى سودى نمى دهد هنگامى كه هماهنگ با فطرى نباشد.
🌱براى اين كلام امام عليه السلام تفسيرهاى مختلفى شده است:
📕نخست اينكه منظور از علم مطبوع، دانش هاى غريزى و وجدانيات است كه انسان از آغاز با الهام الهى در درون جان خود دارد
🔹و علم مسموع علومى است كه از طريق شنيدن از دانشمندان و صاحبان تجربه و آگاهى به دست مى آيد
🔹و اگر اين دسته از علوم با علوم فطرى انسان هماهنگ نباشد نه تنها موجب هدايت نمى شود؛ بلكه گاه موجب گمراهى است. …
📘تفسير ديگر اينكه منظور از علم مطبوع، همان بديهياتى است كه هر كسى بدون استدلال آن را مى پذيرد؛
🔸مانند بطلان اجتماع نقيضين و ارتفاع نقيضين وجمع بين ضدين و علوم ديگرى از اين دست كه پايه و اساس علوم نظرى است و تمام علوم نظرى سرانجام به علوم فطرى بازمى گردد…
📗تفسير سوم اينكه منظور از علم مطبوع، علم به اصول اعتقادى مانند توحيد وعدل الهى و معاد است كه تمام آنها با وجدان قابل اثباتند
🔹و علم مسموع همان علم به فروع دين است. به يقين اگر علم به اصول نباشد علم به فروع وعمل به آن سودى نمى بخشد.
📙تفسير چهارم اينكه مراد از علم مسموع، شنيده هاست خواه در مسائل اخلاقى باشد يا اصول و فروع بى آنكه به صورت ملكه در وجود انسان درآيد ودر اعماق جان نفوذ كند
🔸و منظور از علم مطبوع، علم و دانشى است كه در عمق جان انسان رسوخ پيدا مى كند و تبديل به ملكه انسانى مى شود و مسلم است كه تا چنين حالتى براى انسان حاصل نگردد شنيده ها به تنهايى كافى نيست