May 11
📝 | #یادداشت_همسنگر
📍مساجد قاف!
مروری بر سرگذشت مساجد در قره باغ
✍ #محمد_اصغری / پژوهشگر و فعال فرهنگی
نگهداری خوک در داخل یک بنای اسلامی، معنای بسیار روشنی دارد، هتک و توهین، صریحترین پیام این رفتار است و این همان کاریست که افراطگرایان ارمنی انجام داده و با فراخوان نمودن یکی از شنیعترین رفتارهای نمادین ضداسلامی از قرون گذشته و تکرار آن، عملاً به تحریک شکافهای مذهبی دست یازیدهاند.
🔻یادداشت کامل را در سایت سنگر مسجد بخوانید
http://masjidsangar.ir/?p=687
🕌 @masjid_sangar
سنگر مسجد
📝 | #یادداشت_همسنگر 📍مساجد قاف! مروری بر سرگذشت مساجد در قره باغ ✍ #محمد_اصغری / پژوهشگر و فعال ف
📝 | #یادداشت_همسنگر
📍مساجد قاف
مروری بر سرگذشت مساجد در قرهباغ
✍ #محمد_اصغری
در روزهای گذشته و با آزادسازی مناطق اشغالی جمهوری آذربایجان، بار دیگر تصاویر و مستندات اسفناکی از وضعیت مساجد و معالم اسلامی در این مناطق منتشر شد. تصاویری که گویای تخریب، متروک شدن و تبدیل این اماکن به طویله و خوکدانی بود. سالهای گذشته نیز انتشار تصاویری از اوضاع نابسامان مسجد آغدام و نگهداری خوک و گاو در آن، اعتراضهای جهانی را به برخورد اشغالگران ارمنی با تراث اسلامی برانگیخته بود، افراطگرایان ارمنی در آن زمان مدعی ناخواسته بودن این اتفاق شدند، اما حالا و با ورود نیروهای آذری به روستاها و شهرهای تازه آزاد شده، ابعاد جدیدی از هتک گستردهی معالم اسلامی در قرهباغ و دیگر مناطق اشغالی عیان شده است. مسجد زنگیلان، ممر، آلخانلی و... همه با تغییر سازههای داخلی، تبدیل به خوکدانی شده بودند و تصاویر گواه این جنایت فرهنگی بود.
البته بسیاری از مساجد در دوران شوروی سابق دچار تعطیلی، هدم و یا تغییر کاربری میشدند. در سالهای دهه ٣٠ میلادی در آسیای میانه حتی برخی از مساجد به انبار کاه و اصطبل تبدیل شده بود. در قفقاز نیز مساجد را به عنوان موزه، سالن آمفیتئاتر، بازارچه محلی و یا اماکن دولتی مورد استفاده قرار میدادند. البته با افول دوران استالین، از شدت این برخورد سیستماتیک کاسته شد و پس از فروپاشی، دوباره برخی از این مساجد به کاربری سابق خویش بازگشتند. بسیاری از مساجد قفقاز نیز بار دیگر احیا شدند. اما با این حال شعلهور شدن آتش تروریسم بنیادگرای ارمنی دامان معالم اسلامی قرهباغ را گرفت و یکی از دهشتناکترین جنایات فرهنگی سیستماتیک نیمقرن اخیر علیه بناهای اسلامی در قرهباغ و ٧ منطقه اشغالشدهی دیگر آذربایجان رخ نمود.
متروک شدن این مساجد به دلیل کشتار مسلمانان ساکن در نواحی اشغالشده و یا مهاجرت اجباری ایشان، امری دور از ذهن نیست؛ حتی تخریب این بناها بر اثر درگیریهای نظامی نیز، هرچند ناپسند، با منطق جنگ گاه ناگریز است. مساجد قرهباغ و ٧ منطقه اشغالی اما شکل دیگری از جنایت را تجربه کردند، آن هم تبدیل تعمدی این مساجد به محل نگهداری خوکها بود. کاری که در دوران جنگهای صلیبی سابقه داشت؛ در هنگامهای که مسلمانان پس از فتح نواحی مسیحی، عمدتا کلیساها را با حفظ قداست مذهبی، تبدیل به مسجد میکردند، برخی از صلیبیون افراطی مساجد متصرفه در مناطق اسلامی را به خوکدانی تبدیل مینمودند.
نگهداری خوک در داخل یک بنای اسلامی، معنای بسیار روشنی دارد؛ هتک و توهین، صریحترین پیام این رفتار است. و این همان کاریست که افراطگرایان ارمنی انجام داده و با فراخوان نمودن یکی از شنیعترین رفتارهای نمادین ضداسلامی از قرون گذشته و تکرار آن، عملا به تحریک شکافهای مذهبی دست یازیدهاند.
هرچند در همهی سالهای اشغال قرهباغ و ٧ منطقه دیگر، پروپاگاندای فارسیزبان ارمنستان در پی سرپوش نهادن بر این جنایت پرتکرار فرهنگی در نواحی اشغالی بود، اما بالاخره پایان اشغال، پرده از حقیقت بیمروتی افراطگرایان ارمنی برداشت و روسیاهی برای کسانی ماند که در ایروان مست میکردند و در تهران و قم برای ارمنستان جانماز آب میکشیدند و با پول نهادهای دولتی و انقلابی برای اشغالگرانِ بیآبرو، اعتبار پس میانداختند. گاه با انسانزدایی از مساجد، آنها را صرفا بناهایی تاریخی پارسی خواندند و گاه با بستن کادر تصاویر خود، دیوارهای فروریخته را زیر سایهی منارههایی که لابد زورشان نرسیده بود خراب کنند، پنهان ساختند. یا به کارفرمایان ارمنی خود پیشنهاد بازسازی نمادین یک مسجد را دادند، آنهم بدون حضور حتی یک مسلمان بومی؛ خلاصه آنقدر سوسه آمدند و دروغ تفت دادند که نتیجهاش شد بیاعتنایی مطلق محافل مذهبی ایران نسبت به جنایت بزرگ فرهنگی علیه معالم اسلامی در نزدیکترین همسایه ایران، هرچند سیاستهای مذهبی دولت آذربایجان نیز در این تجاهل محافل شیعی از هتک تراث اسلامی قرهباغ بیتاثیر نبوده است.
اما همه این موارد نیز توجیهی برای بیاعتنایی ایران به این اتفاق نیست؛ جمهوری اسلامی و بازوهای عریض و طویل بینالمللی و فرهنگی آن در ٣ دهه گذشته علیرغم روابط ایران و ارمنستان، چشم بر این جنایت روزمرهی فرهنگی در آنسوی ارس بستند و هیچ اقدام عملی برای جلوگیری از هتک اینچنینی این معالم صورت ندادند؛ و تعجب نکنید اگر در آینده نزدیک اوقاف ترکیه اقدام به بازسازی این مساجد شیعی کند.
علیایحال پس از آزادسازی اراضی اشغالی، مهمترین مساله بازگشت جمعیت مسلمان به این مناطق است، اما این بدین معنا نیست که مساجد فورا رونق سابق خود را خواهند یافت، هرچند پرواضح است که دیگر شاهد هتک اینچنینی مساجد و مقابر اسلامی نخواهیم بود.
پایان بخش اول
ادامه دارد
🕌 @masjid_sangar
سنگر مسجد
📝 | #یادداشت_همسنگر 📍مساجد قاف مروری بر سرگذشت مساجد در قرهباغ ✍ #محمد_اصغری در روزهای گذشته و
#یادداشت_همسنگر
#بخش_دوم
مساجد در قرهباغ و زنگیلان و فضولی و قبادلی و لاچین و... نمادهایی فرهنگی از هویت درهمآمیختهی این مناطق هستند. حضور مسجد و کلیسا در کنار هم سالها نشانهای از همزیستی انسانی در این پهنهی جغرافیا بود که پس از برافروخته شدن آتش تروریسم ارمنی، به نشانههای تقابل و تخاصم از سوی اشغالگران بدل گشت. حال اما طنینانداز شدن دوباره صدای اذان در کوههای قاف، نمودی فرهنگی از پایان سالهای سیاه استیلای افراطگرایان ارمنی است، و امید آنکه با تیرهروزی تفکرات بنیادگرای تروریستی، بار دیگر وجهه انسانی همزیستی مسلمان و مسیحی در قرهباغ نمایان گردد.
🕌 @masjid_sangar
8.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | #مسجد_تی_وی
حجتالاسلاموالمسلمین مسعود عالی:
مسجد کارکردی داره که هیچ جا نداره حتی خانواده!
🕌 @masjid_sangar
هدایت شده از مستند ماح
🚩📣 آیین مجازی افتتاحیه اکرانهای مردمی #مستند_ماح
♦️ماجرای یک مسجد شگفتانگیز و تراز انقلاب اسلامی
⏰ چهارشنبه، 3 دیماه، ساعت 18:30
➕ با حضور:
- مادر شهیدان داود، علیرضا و رسول خالقیپور
- مادر شهید مدافع حرم محمود رادمهر
🔍 دریافت لینک مجازی حضور در برنامه: @EkranYar در شبکههای اجتماعی یا پیامک به 09905991176
❓ شرایط حضور عموم مردم: رایگان در قالب «بلیت اختیاری» یا «نذر فرهنگی»
اکرانهای مردمی این مستند در جشنواره عمار از پنجشنبه آغاز میشود و برای نخستینبار، مراکز فرهنگی علاوه بر اکران حضوری، میتوانند این اثر را بهصورت #مجازی نیز برای مخاطبان خود نمایش دهند.
🔻 شروع اکرانهای آنلاین در عماریار، چهارشنبه ساعت 20
✅ مستند ماح؛ ماجرای یک مسجد شگفتانگیز
https://eitaa.com/joinchat/3521183765Cf942181140
8.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ | #کار_خوب
📍مهدکودکی جذاب در مسجد!
کار خوب مسجد حضرت زینب قم که فضای خالی و متروکه زیرزمین مسجد را به یک محیط جذاب و پرنشاط برای کودکان تبدیل کردهاند.
🕌 @masjid_sangar
✅ | #کار_خوب
📍جشن عقد ازدواج در مسجد!
کار خوب مسجد امام رضا(ع) دانشگاه فردوسی مشهد که مراسم جشن و عقدکنون زوج جوان دانشجو را در مسجد برگزار کردند.
🕌 @masjid_sangar
✅ | #کار_خوب
📍جشن و تقدیر از پرستاران جلوی درب منازلشان!
کار خوب مسجد امام حسین (ع) مشهد که با شناسایی پرستاران محله در روز ولادت حضرت زنیب (روز پرستار) جشن مختصری جلوی درب منازلشان برگزار و با هدایایی از ایشان تقدیر و تشکر کردند.
🕌 @masjid_sangar
✅ | #کار_خوب
📍مسجدی که یک روستا را شاغل کرد
کار خوب مسجدالنبی خرماکلا (قائمشهر) که با تعریف پروژههای مختلف هر ۴٠٠ خانوار روستا را صاحب شغل کرده است. آن هم از نوع پردرآمدش!
🔻 گزارش کامل این خبر را در خبرگزاری فارس بخوانید
https://www.farsnews.ir/amp/13990925001106
🕌 @masjid_sangar
7.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | #مسجد_تی_وی
کربلایی محمدحسین پویانفر:
همهجا رو داریم اداره میکنیم الا مسجد!
🕌 @masjid_sangar
🌹 | #شهدای_مسجدی
📍سعادت انسان در ارتباط با مسجد است
به بهانه سالروز شهادت ۱۷۵ غواص در عملیات کربلای۴؛ نکاتی از زندگانی شهید حجهالاسلام شیخشعاعیاختیارآبادی:
بخشی از وصیت نامه:
نمازجمعه و جماعات را با شکوه هرچهتمامتر برگزار نمایید؛ به جوانها توصیه میکنم با مساجد و امور مذهبی ارتباط برقرار کنید، زیرا سعادت انسان در ارتباط با مسجد است.
🕌 @masjid_sangar