eitaa logo
خوشنویسی✍️|مستی قلم
1هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
331 ویدیو
12 فایل
غلامرضا ایل بیگی هستم👨‍🏫 هنرجوی دوره #استادی نستعلیق استاد خیام 🖌 عضو رسمی انجمن #خوشنویسان ایران🏅 🧔‍♂️ آموزش تخصصی: خط نستعلیق و شکسته با قلم و خودکار ✒️ ارتباط با من: 👇 🆔 @Grilbeygee3040 ☎️۰۹۱۹۲۹۷۵۳۸۶
مشاهده در ایتا
دانلود
🟢اصول دوازده‌گانه ☀️☀️☀️☀️☀️ ⭕️قواعد یا اصول دوازده‌گانه خوشنویسی قواعدی است که در اغلب خطوط رایج در خوشنویسی به ویژه در خطوط ششگانه و خط نستعلیق به‌کار برده می‌شود. تنظیم این قواعد که بیش از هزار سال دوام یافته و اعتبارش را حفظ کرده به ابن مُقله بیضاوی شیرازی (شوال ۲۷۲- ۳۲۸ قمری/ مارس ۸۸۶ -۹۴۰ میلادی)_ وزیر ایرانی عباسیان به کمک برادرش ابوعبدالله حسن در اواخر سده سوم و اوایل سده چهارم هجری_ نسبت داده می‌شود. 💫ابن مُقله با تکمیل و دسته‌بندی خط‌های گوناگونی که در میان رونویسان و خوشنویسان آن زمان رواج داشت و گفته می‌شود که در آن زمان بسیار متنوع شده بود، خطوط را سامان مند کرد. آنان پایهٔ خطوط را بر سطح و دور نهادند یعنی میزانِ سنجشِ حروف و کلمات و خطوط به نسبتِ حرکات مستقیم یا منحنی شان. ابن مقله با مهندسی کردن ابعاد حروف و تعیین اساس قواعد دوازده‌گانه در خط، خوشنویسی اندازه حروف را براساس نقطه سنجید. او برای هر خط طول الف و اندازه یک حرف دایره‌ای شکل را مبنا قرار داد. 🖍قواعد یا اصول دوازده‌گانه خوشنویسی گام مهمی در ارتقاء نگارش حروف با خط خوش در خوشنویسی و ممتاز کردن این هنر خوشنویسی اسلامی به نزد سایر ملل به‌شمار می‌رود. 🖌همچنین ابن مقله از دسته بندی خط‌های موجود، به معرفی خطوطی پرداخت که به خطوط ششگانه یا اقلام سِته معروف شدند. این خطوط عبارتند از: مُحَقَق، ریحان، ثُلث، نَسخ، رِقاع و توقیع. وجه تمایز این خطوط در اختلاف شکل حروف و کلمات و همچنین نسبت سطح و دور در هر کدام می‌باشد. 📚ادامه دارد.... 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 🆔 @nastaligh_advanced
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢نگارش حرف "یا" ✅️با قلم ۱۰ میل 🖋مرکب ترکیبی از قرمز امیران و مشکی یاقوت 🟣کاغذش الگو خیاطیه، ببخشید چروکه😕 🆔 @nastaligh_advanced
📚ادامه اصول دوازده گانه ✅️ او برای این خطوط قواعدی وضع کرد که به اصول دوازده‌گانه خوشنویسی معروفند و بعدها در خطوط ابداعی دیگر نیز همین اصول بکار رفت و تا امروز اهمیت خود را حفظ کرده‌است. نام‌های عربی این اصول دوازده‌گانه عبارتند از: ترکیب، کرسی، نسبت، ضعف، قوت، سطح، دور، صعود مجازی، نزول مجازی، اصول، صفا و شأن. ترجمهً فارسی نام این اصول در پرانتز آمده‌است: قاعدهٔ اصول (استواری): به معنی حُسن نگارش حروف و استحکام آنها از جهات: قوت، ضعف، سطح، دور، صعود، نزول، سواد، بیاض و ارسال است. قاعدهٔ نسبت یا تناسب (هم‌اندازگی): بدین معنی که حروف و شکل‌های مشابه هم، در همهٔ موارد به یک اندازه باشند. قاعدهٔ ترکیب (هماهنگی): یعنی آمیزش و درکنارهم قرار گرفتن هماهنگ و دلپذیر حروف، کلمات، جمله‌ها و سطرها با یکدیگر به گونه‌ای که از حُسنِ ترکیب برخوردار باشند. قاعدهٔ کرسی (قالب‌پذیری): یعنی نوشتن با توجه به خط کرسی انجام شود. کرسی کوچکترین مستطیلی است که واژه‌ها و حرف‌ها را در بر می‌گیرد و با زاویه قلم‌گذاری برابر است. ⭕️ادامه دارد.... 🆔 @nastaligh_advanced
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♦️اثری فوق العاده و یلدایی از استاد الاساتید هدیه به نگاه زیبایتان 🌹🌹🌹🌹🌹 🍎شب یلداتون به خوشی و سلامتی ❤️اللهم عجل لولیک الفرج❤️
♦️خوشنویسی از نظر احادیث⭐️ پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: ألِقِ الدَّواةَ ، و حَرِّفِ القَلَمَ ، و انْصِبِ الباءَ ، و فَرِّقِ السِّينَ ، و لا تُغَوِّرِ المِيمَ ، و حَسِّنِ اللّه َ ، و مُدَّ الرَّحمنَ ، و جَوِّدِ الرَّحيمَ . دوات را ليقه بگذار ، قلم را كج برش زن ، حرف باء [در بسم اللّه الرحمن الرحيم ]را بكش ، سين را باز بنويس ، ميم را شكم نده ، اللّه را زيبا بنويس، رحمان را بكش و رحيم را نيكو بنويس . ( الدرّ المنثور : ۱/۲۸ ) پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ درباره آيه «يا نشانه اى از دانش» ـ فرمود:  الخَطُّ . مقصود، خط است . ( الأحقاف : ۴ - الدرّ المنثور : ۷/۴۳۴ ) از پيامبر خدا صلى الله عليه و آله درباره خط سؤال شد، فرمود :  پيامبرى آن را تعليم داد و همراهانش آموختند .  ( الدرّ المنثور : ۷/۴۳۴ ) امام على عليه السلام : الخَطُّ لِسانُ اليَدِ . خط ، زبانِ دست است . ( غرر الحكم : ۷۰۶ ) امام على عليه السلام به كاتب خود فرمود : ألِقْ دَواتَكَ ، و أطِلْ جِلْفَةَ قَلَمِكَ ، وَ فَرّجْ بَينَ السُّطورِ ، و قَرْمِطْ بَينَ الحُروفِ ، فإنَّ ذلكَ أجْدَرُ بصَباحَةِ الخَطِّ .  در دوات خود ليقه بگذار و نوك قلمت را دراز بتراش و ميان خطها فاصله بگذار و حرفها را نزديك هم بنويس ؛ زيرا اين كار باعث زيبايى خط مى شود .  ( نهج البلاغة : الحكمة ۳۱۵ )  امام على عليه السلام : افْتَحْ بَرْيَةَ قَلَمِكَ ، و أسْمِكْ شَحْمَتَهُ ، و أيْمِنْ قِطّتَكَ يَجُدْ خَطُّكَ .  نوك قلمت را بشكاف و پره آن را ستبر گردان و آن را از راست برش بزن تا خطّت خوش شود .  ( غرر الحكم : ۲۴۶۵ ) 🎯میزان الحکمه،جلد ۳ @nastaligh_advanced
11.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️آنالیز حرف "الف" نستعلیق ♦️استاد بختیاری 🔰 @nastaligh_advanced
🔴ادامه اصول دوازده گانه ✅️دو اصطلاح «صفا» و «شأن» صفتِ خطی است که به مرحلهٔ کمال رسیده باشد که پس از سال‌ها تمرین و مُمارست و کارآزمودگی در خوشنویسی پدید می‌آید در توصیف این دو گفته‌اند: ابن مُقله قواعد خوشنویسی را به دو بخش تقسیم کرده‌است: حُسن تشکیل (خوش‌ساختی): که از قاعدهٔ اصول و نسبت پدید می‌آید. حُسن وضع (خوش‌نشینی): که از قواعد ترکیب و کرسی در آن تبعیت می شود. صفا (شادابی): حالتی است که طبعِ خطاط از نوشته ی خود شاد و چشمش روشن می‌شود تا جایی که سلطان علی مشهدی در بیتی می گوید ؛ داند آن کس که آشنای دل است که صفای خط از صفای دل است شأن (دل‌نشینی): کیفیتی است از خط که چون پدید آید خطاط به نگریستن در خط مجذوب شود و احساس خستگی نکند. بعد از ابن مُقله خوشنویسان دیگری نیز به‌تدریج این اصول را گسترش دادند. ابن بَواب هنرمند دیگری بود که تقریباً یک سده پس از ابن مُقله در تکامل این قواعد کوشید. او در ضمنِ به‌کار بستن قواعد دوازده‌گانه، با دقت در تراشِ قلم و انتخاب مُرکب و نیز با تربیت شاگردان متعدد در تکمیل اقلام ثُلث و نَسخ و رِقاع تأثیرگذار بود. برخی سنجش حروف با میزان نقطه را به ابن بَواب نسبت می‌دهند. 🌹قسمت پایانی ⚘️⚘️⚘️⚘️⚘️⚘️⚘️⚘️⚘️⚘️⚘️⚘️⚘️⚘️ ♦️لطفا جهت هماهنگی سفارش، آموزش با شماره ۰۹۱۹۲۹۷۵۳۸۶ تماس یا به آیدی زیر پیام دهید. @Grilbeygee3040 🆔 @nastaligh_advanced
🟣 ی زیبای که حجت رو در و چلیپا به همه تموم کرده♥️♥️ 🔴 صفا و شان در حد اعلا تو این چلیپا موج می زنه لذت ببرید🌹🌹🌹🌹🌹 🆔 @nastaligh_advanced