#ظریف
#پزشکیان
#شورای_راهبری
#شورای_تعیین_وزیران
✳️ شورای راهبری کابینه یا مجمع مجرمان و تفرقهافکنان؟
✅ برخی اعضای شورای موسوم به شورای راهبری دولت جدید، سوابق مجرمیت و محکومیت دارند.
روزنامه جوان در اینباره نوشت: از روزی که محمدجواد ظریف فهرست اسامی اعضای شورای راهبری کابینه را اعلام کرد، نگاهها روی این شورا متمرکزتر شد، اما خبرهای خوبی از سابقه اعضای این شورا به گوش نمیرسد. برخی افراد با مواضع و نظریات ضد دین و ضد نظام، رفاقت با محکومان اقتصادی و... در میان اعضای شورای مذکور دیده میشوند.
محسن رنانی، یکی از این اعضاست. او چندی پیش یادداشتی در تخطئه شهر و مردم اصفهان و البته تحقیر مردم روستانشین نوشته بود و از وصف روستا برای تحقیر اصفهان و دور دانستن آن از تمدن شهری استفاده کرده بود. صرفاً به این خاطر که رأی اول اصفهان در انتخابات، آقای پزشکیان نبود. البته حاشیه دیگری هم از رنانی دست به دست میشود که حاکی از مواضع وی ضد نظام و اعتقادات دینی مردم است. فیاض- ز، یکی دیگر از اعضای شورای راهبری است که شاید نام او یادآور تصاویر بیبندوباری باشد که از خودش و اعضای خانوادهاش منتشر کرد. علی-تاجرنیا، دیگر عضو شورای راهبری کابینه، عضو کمیته صیانت از آرای میرحسین موسوی بود که در واقع کلید فتنه ۸۸ از آنجا زده شد. تاجرنیا سال ۸۸ و در جریان آشوبهای پس از انتخابات بازداشت و در دادگاه متهمان فتنه ۱۳۸۸ به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور و نیز تبلیغ علیه نظام به شش سال حبس تعزیری و به دلیل توهین به محمود احمدینژاد به ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد. او در انتخابات ریاستجمهوری اخیر، رئیس ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان در استان تهران بود. محمدرضا- جلایی پور، دیگر عضو راهبری هم سابقه متعدد بازداشت در وقایع مختلف دارد و پس از بازداشت جریان اغتشاشات پاییز 14۰۱، به اتهام تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی و همچنین فعالیت تبلیغی علیه نظام مورد محاکمه قرار گرفت و سرانجام با تأیید حکم دادگاه بدوی در دادگاه تجدیدنظر، مجرم شناخته و به تحمل یک سال حبس محکوم شد.
به این محکومان میتوان افراد دیگری مانند سمیه- توحیدلو، علی- شکری راد و حسین- مرعشی را هم افزود.
روزنامه جوان همچنین در یاداشتی نوشت: اولینبار است که در چینش مدیران کشور پس از یک انتخابات، قوم و مذهب و امتیازبندی شیعه- سنی به گفتمان مسئولان امر تبدیل میشود و این روند میتواند ابعاد خطرناکی پیدا کند. آنچه فاجعه است اینکه ابتدا ایران را تجزیهشده فرض میکنند و حقالسهم میدهند و سپس نام آن را «وحدت ملی» میگذارند و گویی ایران فقط دو قوم کرد و بلوچ دارد و تمام و به این فکر نمیکنند که بعدش چه خواهد شد!
آنچه ریاکارانه و پرسروصدا انجام میشود، ایجاد قدرالسهم است. مثلاً تاکنون گفته شده چند آذری در کابینه و استانداریها و... باشند؟ یکوقت پنج آذری عضو کابینهاند، یک روز دو نفر و یک روز یک نفر و ممکن است یک دوره اصلاً نباشد. عدم تقسیم قومی یعنی همین. اهل سنت ممکن است چهار آدم شایسته وزارت و ۱۰ فرد شایسته استانداری و دهها معاون وزیر داشته باشد و این بدون توجه به مذهب آنان باشد. چرا باید آن چهار شایسته بشود یک نفر و منت هم بگذاریم. مگر مقام معظم رهبری که فرماندهی نیروی دریایی را به امیر شهرام ایرانی سپرد، به خاطر سنی بودن وی بود یا اعلام کردند که میخواهند چنین کنند؟ آن فرد سرباز شایسته اسلام و کشور بود و حکم گرفت. آیا رهبری با این فرض به او حکم دادند که ارتش دارای چهار نیرو است و باید یک نفر از فرماندهان چهارگانه سهم اهل سنت باشد؟ حتماً خیر.
اگر کسی شایسته است نباید قوم و مذهب عامل شایستگی آن باشد. مگر همین ظریف یا طیبنیا را که وزیر گذاشتند ابتدا چک کردند که فارس و شیعه هستند، سپس منصوب کردند؟ مگر پزشکیان که تأیید صلاحیت شد، علت آن آذری بودن بود؟
به فردایی بنگرید که بختیاریها بگویند پس وزیر ما کو؟ لرستانیها بگویند استاندار ما کو؟ قشقاییها بگویند پس ما چی؟ عربها، کرمانجها یا ترکمنها و... در مقام رقابت برآیند و حس کمتری و تبعیض ریشه سراسری پیدا کند. سهامی- قومی کردن مدیران کشور امری خطرناک است و فردا که روند شد همه شایستگی را هم باید کنار گذاشت و حتماً باید از قوم من کسی در کابینه یا معاونین رئیسجمهور باشد، وگرنه ما نادیده گرفته شدهایم و حق ما ضایع شده است!
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
#محمدرضاقربانی
#کانال_مطالب_تحلیلی در #ایتا 👇
🆔 eitaa.com/mrgh110
#کانال_مطالب_تحلیلی در #تلگرام 👇
🆔 https://t.me/mrgh110
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
1_12763510654.ogg
30.32M
گفتگوی مهم یکی از گروه های ایتا درباره انتخابات
سوالاتی که دوست عزیزی پرسیده و وظیفه دانستم پاسخ بدهم:
1️⃣ شما در مواردی مضر عمل کردید و عامل اختلاف شدید
2️⃣ چرا سردار حاجی زاده که نظامی بود اظهار نظر کرد؟
3️⃣ بسیاری از انقلابی ها دچار غلط شدند
4️⃣ شباهت ها و تفاوت های تصمیم بایدن با ۸۰ میلیون رای با تصمیمی که ما باید به آن میاندیشیدیم
و ....
ممنونم بابت سوالات مطرح شده توسط دوست عزیزمان ❤️❤️❤️
همچنین ممنونم از صراحت کلام شما
پاسخ هایی دادم که نظر شخصی بنده است.
دوستان دیگر هم نکات خود را بگویند حتما
اگر به دستم رسید حتما به همین بهانه بیشتر صحبت خواهیم کرد.
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
#محمدرضاقربانی
#کانال_مطالب_تحلیلی در #ایتا 👇
🆔 eitaa.com/mrgh110
#کانال_مطالب_تحلیلی در #تلگرام 👇
🆔 https://t.me/mrgh110
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
8.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#برجام
#برجامیان
#قانون_اقدام_راهبردی
✳️ مروری بر فرایند تصویب قانون اقدام راهبردی در خصوص مذاکرات هستهای
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
#محمدرضاقربانی
#کانال_مطالب_تحلیلی در #ایتا 👇
🆔 eitaa.com/mrgh110
#کانال_مطالب_تحلیلی در #تلگرام 👇
🆔 https://t.me/mrgh110
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
1_12770954763.mp3
15.42M
🔗 از کد ۴۴ تا فیلم خصوصی رئیسی / احمدینژاد سازها چطور با حیثیت جلیلی بازی کردند!
🔴 بخش سوم/ آنچه امروز میشنوید را تا کنون هیچکس در جبهه انقلاب جرات نکرده بگوید! جرم این رسانه تنها بیان همین ناگفتههاست که نه میگویند نه می گذارند به گوش شما برسد/ آسیب شناسی انتخابات ۱۴۰۳ / گزارشی در خصوص یک جریان مشکوک در جبهه انقلاب، که در دولت شهید رئیسی (از سال ۱۴۰۰) نفوذ داده شد و ماموریت خود را نابودی اعتبار تمام چهرههای معتبر حاکمیت قرار داد! در سال ۱۴۰۳ در کنار سعید جلیلی قرار گرفت و رای او که همان رای جبهه انقلاب بود را نابود کرد. / این برنامه ها را با تهمتِ تخریبِ سعید جلیلی و تفرقه در جبهه انقلاب، بایکوت میکنند؛ در حالی که همه این نکات آسیب شناسی دقیقیست از یک دلسوز که سعید جلیلی را در مسیر احمدی نژاد شدن می بیند./ در این برنامه به نوع پرداختن به شهید رئیسی و خیانتی که به ایشان از سوی یک حلقه ی مشکوک و افراطی صورت گرفت را مرور خواهیم کرد. تا انتها ببینید....
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
#محمدرضاقربانی
#کانال_مطالب_تحلیلی در #ایتا 👇
🆔 eitaa.com/mrgh110
#کانال_مطالب_تحلیلی در #تلگرام 👇
🆔 https://t.me/mrgh110
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
#پزشکیان
✳️ آقای پزشکیان!
این شتر به کوی لیلی نمیرود (نکته)
1⃣ در مثنوی مولوی داستانی آمده است که برای این روزها درسآموز و عبرتانگیز است. ملای رومی نقل میکند، «مجنون» که بیقرار «لیلی» بود، در تب و تاب دیدار او بر پشت ناقهای نشسته و آهنگ کوی لیلی داشت. ناقه اما در شهر کُرهای شیرخواره داشت و به غریزه مادری از او دل بر نمیداشت. مجنون در این اندیشه که به کوی لیلی برود و شتر در اضطراب که
از کُره خود جدا نشود! به قول ملای رومی:
«همچو مجنون در تنازع با شتر
گَه شتر چربید و گَه مجنون حُر
میل مجنون پیش آن لیلی روان
میل ناقه، پس سوی کُره دوان
یکدم ار مجنون از او غافل شدی
ناقه گردیدی و واپس آمدی
یک دو روزه ره بدین منوالها
مانده مجنون در تردد سالها»
اینگونه بود که همراهی این دو «ناهمراه» ممکن نبود و راهی که دو روزه قابل پیمودن بود، به ترددِ سالها کشیده بود. مجنون که شتر را همراه نمیبیند، چاره کار را در فرود آمدن از ناقه میبیند. و اگرچه سختی میکشد و تلخی میچشد ولی به پای خویش راه میپیماید و در کوی لیلی به آرامش مینشیند، در حالی که از فرصت سوخته، این درس را آموخته که هرگز با ناقه ناهمراه، راهی کوی لیلی نشود.
این دو همره، همدگر را راهزن
گمره آن جان کو فرو ناید ز تن
2⃣ فقط با یک نیم نگاه به بینش و منش آقای دکتر پزشکیان و مقایسه دیدگاه و باورهای ایشان با شورای راهبری و جماعتی که در اطراف رئیسجمهور منتخب خیمه زدهاند، به وضوح و بدون کمترین تردید میتوان دید که اطرافیان جناب پزشکیان یعنی کسانی که قرار است اعضای کابینه ایشان را انتخاب و معرفی - یا پیشنهاد- کنند، در بینش و منش و دیدگاههای سیاسی و عقیدتی با رئیسجمهور منتخب فاصلهای پُر ناشدنی و متضاد دارند. جماعت یاد شده در مثل به همان شتری شبیهاند که نه فقط آهنگ کوی لیلی ندارد، بلکه در جهت و مسیری برخلاف کوی لیلی گام بر میدارد! کسانی که در کارنامه و سوابق خود، همراهی با سرویسهای اطلاعاتی دشمن، محکومیتهای امنیتی، آلودگی به فساد، دفاع از همجنسگرایی، بیاعتقادی به نظام و انقلاب، همسویی و همراهی برملا شده با مثلث آمریکا و انگلیس و اسرائیل در فتنهها و آشوبها، ملاقاتهای پنهان با دشمنان تابلودار ایران در آمریکا و دریافت دستورالعمل برای ایجاد فتنه در کشور، درخواست از آمریکا برای اِعمال تحریمهای فلجکننده علیه ایران اسلامی، توصیه به شورای روابط خارجی آمریکا برای مداخله در امور داخلی ایران، مخالفت و سنگاندازی در مسیر تقویت تسلیحاتی ایران، برباد دادن ۸ ساله انبوهی از امکانات و ظرفیتها و بیتالمال برای مقابله با تحریمها و دو برابر کردن آنها، حمایت از سند استعماری ۲۰۳۰ با وجود اطلاع از مضمون و محتوای ضد اسلامی آن و...
3⃣ جناب آقای پزشکیان! آنچه درباره هویت بسیاری از اطرافیان حضرتعالی مورد اشاره قرار گرفت، واقعیاتی غیرقابل انکار است و جنابعالی فقط با یک مراجعه گذرا به سوابق و کارنامه آنها میتوانید از صحت آن اطمینان حاصل کنید. آیا قرار است این جماعت در دولت شما به مسئولیتهای کلیدی گمارده شوند؟! اگر چنین است مطمئن باشید که این جماعت با شما همراه نیستند و دیری نمیپاید که دولت شما را با مشکلات جدی روبهرو خواهند کرد. جنابعالی دیروز در جمع مسئولان ستاد مردمی خود به گلایه فرمودید: «انتخاب مسئولان برای ما معضل شده است چون شعار دادیم انتخاب برتر میکنیم اما حالا به همه میگوییم کمک کنید، اما همه آدمهای خودشان را معرفی میکنند؛ نمیدانم باید چه کار کنیم»! این میتواند طلیعه و اولین خروجی جمع مشاوران حضرتعالی باشد که نگرانی به حق شما را به دنبال داشته است.
جناب پزشکیان، بسیاری از کسانی که اطراف شما خیمه زدهاند، با جنابعالی و آرمانهایتان همراه و همدل نیستند و اگر به ظاهر، همراهی کنند، مانند شتر مجنون، همراهان ناهمدل خواهند بود. آقای پزشکیان! این شتر به کوی لیلی نمیرود...
✍ #حسین_شریعتمداری
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
#محمدرضاقربانی
#کانال_مطالب_تحلیلی در #ایتا 👇
🆔 eitaa.com/mrgh110
#کانال_مطالب_تحلیلی در #تلگرام 👇
🆔 https://t.me/mrgh110
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
1_12774928120.mp3
11.32M
🔗 اتوکشیده ترین قاتلان دنیا را بیشتر بشناسید / ناگفته هایی از یک قتل دسته جمعی
🎙 همه چیز درباره یک قتل دسته جمعی که در حال حاضر در حال رخ دادن است/ مرور شخصیت قاتلین اتوکشیده ای که چراغ های جهان را خاموش کرده و در حال رقم زدن یک فاجعه ی جمعی در گوشه ای از دنیا به نام غزه هستند....
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
#محمدرضاقربانی
#کانال_مطالب_تحلیلی در #ایتا 👇
🆔 eitaa.com/mrgh110
#کانال_مطالب_تحلیلی در #تلگرام 👇
🆔 https://t.me/mrgh110
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
#دولت
#دولت_وفاق_ملی
:
✳️ دولت وفاق ملي
#محمد_كاظم_انبارلويي
آقاي دكتر مسعود پزشكيان، رئيسجمهور بارها در مناظرات انتخاباتي و پس از انتخاب شدن، كليدواژه «وحدت ملي» و «وفاق ملي» را به كار بردند و مدعي هستند ميخواهند دولت وفاق ملي تشكيل دهند.
محصول چنين نگرشي به ساخت دولت اين است كه از حاكميت «يك صدا» بيرون بيايد كه متضمن وحدت و وفاق ملي باشد.
يعني درست همان مطلبي كه مقام معظم رهبري در ديدار نمايندگان مجلس بهعنوان يك مطالبه كليدي مطرح فرمودند و تأكيد كردند.
- بايد در مسائل مهم صداي واحد از كشور شنيده شود.
- بايد از دولت و مجلس یکصدا و يك حرف شنيده شود.
كندوكاو در تحقق اهداف رئيسجمهور در تشكيل دولت وحدت ملي و نيز مطالبه رهبري را ميتوان در دقتهاي زير پيگيري كرد.
منظور از تشكيل دولت وحدت ملي يك دولت ائتلافي لزوما نيست.
رئيسجمهور با طرح يك گفتماني در يك انتخابات آزاد و رقابتي حائز اكثريت شده است. او حق دارد چينش دولت را همانطور كه خود تشخيص ميدهد صورت بدهد و معنا ندارد از احزاب ، گروهها، اشخاص حقيقي و صاحبمنصبان گذشته تقاضاي فهرست كابينه بنمايد.
احزاب بهويژه احزاب مخالف دولت هم نبايد از او انتظار داشته باشند او كسي را در كابينه از آنها به كار گيرد.
عقلا شكلگيري كابينه با پيشنهاد حداقل 100 حزب فعال اقطاب رقابت كه شمار آن ممكن است به بيش از سه هزار نفر برسد بهگونهای كه همه را راضي كند اصلا ممكن نيست. بايد حسنظن به رئيسجمهور داشت.
2⃣ در انتخابات مجلس برخی گروهها انتخابات را تحريم كردند و در كنار منافقين و سلطنتطلبان و نهضت آزادي و جماعت ضدانقلاب قرار گرفتند.
اما 150 شخصيت حقيقي از اصلاحطلبان طي انتشار يك بيانيهاي تحتعنوان «راهگشایی» مطالب مهمي را خطاب به رهبران احزاب اصلاحطلب مطرح كردند. اگر برخی حواشی بيانيه را حذف كنيم، اين بيانيه حاوي مطالب مهمي بود كه درك اين جماعت از حقايق سياسي كشور را دربرميگيرد.
آنها نوشتند .
- راهگشايي كنيم پاي ايران در ميان است.
- با فاصله گرفتن از دوقطبيهاي كاذب مانع عميق شدن شكاف دولت – ملت شويم.
- مشاركت پایين تهديد امنيتي را افزايش ميدهد و توسعه كشور را به تأخير مياندازد.
در بيانيه آنها خطر دوباره ظهور ترامپ در آمريكا و فجايعي كه اين پديده براي آینده دموكراسي در آمريكا و جهان دارد را متذكر شدند.
كابينه وحدت ملي با همين درك از شرايط خطير كشور ميتواند شكل گيرد. كابينه وحدت ملي نه از روي تشخيص و تعيين سهامداري احزاب و گروهها بلكه از روي درك مفاهيم جدي در امنيت ملي شكل ميگيرد.
3⃣ آقاي پزشكيان بهعنوان يك اصلاحطلب ادعاهايي در مناظرات و پسازآن مطرح كرده است كه همين ادعاها متضمن وحدت ملي و شكلگيري كابينه وفاق ملي است.
الف- ادعاي اطاعت از رهبري و عملياتي كردن ابلاغ سياستهاي كلي نظام
ب- ادعاي التزام به اجراي قانون بهويژه قانون برنامه هفتم توسعه براي پاسخگويي به مطالبات معيشتي مردم.
ج- استفاده از خبرهترين كارشناسان در اداره كشور
د- تصميمگيري بر اساس اجماع ملي در اداره سياست خارجي و سياست داخلي كشوررؤساي جمهور گذشته چهبسا همين ادعاها را داشتند، اما چرا به بيراهه رفتند؟!
پزشكيان در ديدار با نمايندگان مجلس دوازدهم و ادوار مجلس يك جمله طلايي گفتند كه از نگاه برخی رؤساي جمهور گذشته پنهان بود. او گفت : «وقتی با من جوري برخورد ميكنند كه انگار كسي شدهام از خود ميترسم. من مثل شما هستم هيچ اتفاقي نيفتاده است.» اين بيان نشانه تربيت اخلاقي عميق او و التزام به آموزههاي اسلام است. اینیک كليد طلايي براي رسيدن به وحدت و وفاق ملي است. رؤساي جمهور گذشته از اين عقبه خطرناك بهسلامت عبور نكردند و گاهي در برابر مردم و ولايت قرار گرفتند.
خدا رحمت كند مرحوم پرورش را ميفرمود :« اولين مرحله سير الي الله شكست «فعل» است از خدا بخواهيد افعالتان را به دست خودش بشكند براي فعل خود حساب باز نكنيد قرآن از اوليایي سخن ميگويد كه كشتي فعلشان را سوراخ كردند.خورشيد ميتواند به شمع بگويد كه نور تو هم مثل نور من است. اما شمع هرگز نمیتواند به خورشيد بگويد نور من همچون نور توست.»
كساني كه با اندك نوري در طول مسير به خورشيد ولايت در كشور بيمهري كردند و صداي خود را بلندتر از صداي ولايت درآوردند، به وحدت ملي و وفاق ملي آسيب زدند و به دشمن فرصت دادند. تا فتنه 78 و 88و 98 و... را براي ضربه به امنيت و اقتدار ملي تدارك كند.
آقاي پزشكيان اگر تا پايان دور اول رياست جمهوري خود و كابينه وي به همان ادعاها پايبند بماند مطمئن باشد خودبهخود دولت وحدت ملي شکلگرفته است.
الزام عملي به اسلام و ولایتفقیه خود متضمن وحدت و وفاق ملي است. اين مفهومي است كه رؤساي جمهور قبلي غير از چند نفر دقت در آن نداشتند و از درك آن عاجز بودند و آسيب ديدند.
💢 ادامه مطلب 👇👇👇👇👇
4⃣ فصل مشترك متن تنفيذ رؤساي جمهور توسط امامين انقلاب اين جمله كليدي است كه ؛ «تنفيذ رأي ملت منوط و موكول به حفظ و رعايت و پيمودن صراط مستقيم الهي ، اجراي قانون اساسي و ايستادگي در برابر دشمنان زورگو است...»
پايبندي به اين متن متضمن وحدت ملي و دولت وفاق ملي است . مشروعيت نظام ما در «فعل» و «قول» در گرو همين بيان است كه رئيسجمهور و رؤساي قوا و مسئولين تراز اول كشور كه متكفل امر حكمراني هستند در فرآیند اطاعت از «خدا» ، «رسول» و «اوليالامر» قرار گيرند.
بيرون از دولت عدهاي دام سكولاريزاسيون پهن كردهاند تا رئيسجمهور را از مسير اجراي قانون اساسي و مسير سوگند رياستجمهوري خارج كنند.
همان جریانی كه نهضت مشروطه و نهضت ملي را به شكست رساندند و در انقلاب اسلامي نيز در مباني امام و مباني جمهوري اسلامي اخلال ميكنند و اميد دارند با حمايت آمريكا نهضت امام خميني را به قهقرا ببرند.
دولت «وحدت ملي» و «وفاق ملي» از دل يك دستي حاكميت و كابينه سهمبندي شده بيرون نميآيد، از يكصدايي در حكمراني به دست ميآيد. مأموريت پزشكيان در رسيدن به اين قله بسيار دشوار است بايد براي توفيق او دعا كرد.
كسي كه از دسایس نفس «خود» بترسد به خدا توكل كند ، حتما موفق به چنين دولتي خواهد شد، ان شاءالله.
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
#محمدرضاقربانی
#کانال_مطالب_تحلیلی در #ایتا 👇
🆔 eitaa.com/mrgh110
#کانال_مطالب_تحلیلی در #تلگرام 👇
🆔 https://t.me/mrgh110
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
1_12778883084.mp3
10.47M
🔗 شوک ترامپ به اروپا ترافیک شدید دیدار ها از ترس اماده نبودن برای بازگشت ترامپ
🎙 وحشت در اروپا از ترس آمدن ترامپ / گزارش هایی از نشست های محرمانه مقامات مختلف اروپایی از ترس پیروزی ترامپ / این گزارش ها اشاره به این دارد که کشورهای غربی به یقین رسیده اند با آمدن ترامپ بخشی از نقشه ی راه اروپا در برابر شرق با چالش هایی جدی رو به رو خواهد شد.
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
#محمدرضاقربانی
#کانال_مطالب_تحلیلی در #ایتا 👇
🆔 eitaa.com/mrgh110
#کانال_مطالب_تحلیلی در #تلگرام 👇
🆔 https://t.me/mrgh110
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
✳️ #پزشکیان، بازتولید و تکرار تاریخی بدفهمی های اندیشه تقلیل گرایانه آشتی دین و دموکراسی در عصر مشروطه است!
✍ #لطف_الله_آجدانی
در سپهر تعارض و ستیز تجدد خواهان و دموکراسی طلبان سکولار عصر مشروطیت با ارکان قدرت دینی و اختیارات روحانی در امر حکمرانی در ایران ؛ گروهی از روشنفکرانی چون میرزا ملکم خان ناظم الدوله و میرزا یوسف خان مستشارالدوله و نیز روحانیانی چون محمد حسین نائینی و آخوند خراسانی ؛ برای حل و حداقل کاهش تعارض و تقابل میان متجددان و دموکراسی خواهان سکولار دین ستیز و دین گریز و رهبران و نیروهای شریعت گرا و توجیه شرعی مشروطیت و دموکراسی، ذیل تفکر همانند سازی اسلام و دموکراسی و داعیه داری مردم سالاری دینی، به توجیه شرعی نطام سیاسی مشروطیت در ایران و انطباق آن با شریعت دینی برخاستند. اندیشه همانند سازی و این همانی و آن همینی دین و دموکراسی در نزد این گروه از متفکران، از آن رو که به نام بومی سازی، از گذرگاه تقلیل مفاهیم دموکراسی غربی و تطبیق دادن آن با آیات قرآن و احادیث و روایات دینی و شیعی عبور می کرد، اندیشه عقیم و نازایی بود که به سبب بنیاد های نه فقط غیر دموکراتیک آن، که به سبب غیر تاریخی بودن آن، یک همانند سازی ها و انطباق دادن های بی بنیاد متکی بر بدفهمی و بدخوانی از نظام سیاسی مشروطیت پارلمانی و دموکراسی در فلسفه سیاسی جدید غرب و نسبت آن با شریعت دینی بود، که به تناقض تجدد ایرانی در ذهن و زبان بسیاری از ایرانیان انجامید ،نه تنها نتوانست و نمی توانست و نمی تواند ، به چالشهای ماهوی و بنیادی میان دین و دموکراسی غربی انجامد، بلکه جامعه ایرانی را به کژ راهه برزخ سنت و تجدد کشاند. برزخی که در آن ، جامعه ایرانی نه سنتی است و نه متجدد.
بر اساس همین بدفهمی ها و بدخوانی های تاریخی تقلیل گرایانه از مفاهیم دموکراسی و همانند سازی های بی بنیاد میان اسلام و دموکراسی بود که روشنفکرانی چون ملکم خان و مستشارالدوله و روحانیانی چون نائینی و خراسانی ، مفهوم آزادی های دموکراتیک را به امر به معروف و نهی از منکر در اسلام فرو کاسته و اصل شورا در نظام مشروطیت پارلمانی را به اصل شورا در اسلام تقلیل دادند و حتی در شکل مبالغه آمیز بدفهمی خود از نسبت میان اسلام و مشروطیت و دموکراسی غربی ، گروهی از آنان، در رسائل و مکتوبات دینی و سیاسی خود ، نه تنها بر این پندار شدند که نظام سیاسی مشروطیت و اصول دموکراسی غربی مترتب بر آن، موجب دوام و قوام شریعت اسلامی می شود، حتا مدعی شده اند که" اسلام همان مشروطه خواهی و مشروطیت همان اسلام خواهی و این دو عین یک دیگر" و اساسا " مشروطیت غربی، از اسلام و قرآن و احادیث و روایات شیعی " اخذ شده است و...!
بی هیچ تعارف و پنهان کاری ، آشکارا بر این اندیشه ام که دکتر مسعود پزشکیان ، رئیس جمهوری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی دینی ؛ و دیگرانی چون سید محمد خاتمی و همه آنانی که از دو اردوگاه منسوب به اصلاح طلبی و اصولگرایی در ایران ، مدعی همانند سازی دین و دموکراسی غربی در ایران بوده و بر طبل پندار تولید مردم سالاری دینی می کوبند ، در واقع و با درجات متفاوتی، با پنهان نگاه داشتن تناقض های بنیادین موجود میان اسلام و دموکراسی غربی ، باز تولید و تکرار تاریخی اندیشه غیر تاریخی و غیر دموکراتیک اسلاف خود در عصر مشروطیت ایران هستند. اسلاف و اخلافی که تلاش آنان برای آشتی سنت و تجدد و دین و دموکراسی، به سبب عبور از کژراهه تقلیل مفاهیم و نهادهای دموکراتیک و تهی کردن آن مفاهیم و نهادها از بار معنایی دموکراتیک برای همانند سازی های بی بنیاد و غیر واقعی ، دستاوردی جز انباشت بحران برزخ سنت و تجدد در ایران و پیامدی جز ایجاد سد راه پیش روی تجدد و دموکراسی در ایران و تاخیر تاریخی ادراک درست اندیشانه ایرانیان در بازخوانی متعادل از سنت و تجدد و دین و دموکراسی و نسبت واقعی میان آنها با یکدیگر ، نداشته و نخواهد داشت.
(۷ مرداد ۱۴۰۳ ، ایران، مازندران، آمل)
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
#محمدرضاقربانی
#کانال_مطالب_تحلیلی در #ایتا 👇
🆔 eitaa.com/mrgh110
#کانال_مطالب_تحلیلی در #تلگرام 👇
🆔 https://t.me/mrgh110
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
1_12781534422.mp3
11.09M
🚨 تحلیل / تلفات فجیع موشک اسرائیل از شهروندانش / اسرائیل: کار لبنان بود / لبنان: خودت بودی
#شبنامه / تحولات / مقاومت لبنان سرتاسر شمال فلسطین را هدف قرار داد / سقوط موشک پدافندی صهیونیستها روی سر شهروندان خود؟ / ضربه سهمگین به غیر نظامی ها کار چه کسی بود؟ / اسرائیل: کار مقاومت بود / مقاومت لبنان: تکذیب میکنیم، کار خودشان بود / قسمت ۱۶۴۵
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
#محمدرضاقربانی
#کانال_مطالب_تحلیلی در #ایتا 👇
🆔 eitaa.com/mrgh110
#کانال_مطالب_تحلیلی در #تلگرام 👇
🆔 https://t.me/mrgh110
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
✳️ ایران درکشاکش سنت وتجدد؛ودین و دموکراسی !
✍ #لطف_الله_آجدانی
بارهاوازآن جمله درسه کتاب منتشرشده: " علما وانقلاب مشروطیت"؛ " روشنفکران ایران درعصر مشروطیت"؛ و " اندیشه های سیاسی ایران درعصر مشروطیت"؛ به تفصیل تاکیدکرده ام که یکی ازاساسی ترین وجدی ترین بحران های فکری و سیاسی واجتماعی درایران،محصول و برآمده ازرویکردافراطی تجددستیزانه وتجدد گریزانه درمیان بسیاری ازسنت گرایان و شریعت خواهان ایران ازیکسو ؛ ورویکرد افراطی سنت ستیزانه وسنت گریزانه بسیاری ازتجدد خواهان وپیامدهای بدفهمی های ناشی ازاین افراطی گری در نگاه ورفتارفکری و سیاسی و اجتماعی و یکسونگری های مطلق گرایانه وجزم اندیشانه دو سویه متقابل درمیان هردو اردوگاه سنت گرایان وتجدد طلبان در ایران ،نسبت به یکدیگراست.
افراطی گری های دوسویه ومتقابل سنت گرایان وشریعتمداران دینی ازیکسو وتجدد گرایان وغرب گرایان وخواستاران دموکراسی به شیوه پذیرفته شده آن درفلسفه و اندیشه سیاسی جدیدغرب ازسوی دیگر، که چهره خودرا آشکارا درشیفتگی عمیق نسبت به خودو نفرت شدیدازدیگری،نشان داده و می دهد،یکی ازموانع مهم دستیابی حوزه فکری واندیشگی درایران به بازخوانی نقادانه ومتعادل سنت گرایان ودین خواهان در ایران نسبت به تجددوغرب ودموکراسی غربی ازیکسووتجدد خواهان وغربگرایان و دموکراسی خواهان ایرانی نسبت به سنت و دین ،ازسوی دیگرشده است.ستیزوگریز جزم اندیشانه دوسویه ومتقابل سنت گرایان و دین گرایان و نیز تجددخواهان دموکراسی طلبان ازسوی دیگر،عامل مهمی است که اگرنگوییم به امتناع گفت وگو و تعامل متعادل این دوبایکدیگرانجامیده است،حداقل سدراه مهم وجدی پیش روی جامعه ایرانی برای دستیابی به فهم درست ازسرشت سنت وتجدد و نیزدین و دموکراسی غربی و نسبت واقعی میان آنها است.
جامعه ایرانی، به ویژه متفکران و اندیشه گران آن،چه ازاردوگاه سنت گرایان ودین خواهان وچه ازجبهه تجددخواهی و دموکراسی طلبی غربی؛ هنوز درنیافته اند که نه می توان چنان غرق درتعلقات و تمایلات سنت گرایانه و دین مدارانه شد که به نام سنت گرایی و دین مداری، برهرآنچه که نام تجددوغرب ودموکراسی غربی را دارد شورید و خود را به طور مطلق از آن بی نیاز دانست و نه می توان به نام تجدد و دموکراسی، با هر آنچه که نام سنت و دین را دارد به ستیز و گریز مطلق برخاست.جامعه ایرانی به شدت نیازمند بازخوانی انتقادی و متعادل نه تنها تجدد گرایان و دموکراسی خواهان از خود و سنت قدمایی و دین و کارکردهای مثبت و منفی آن در ایران، که محتاج بازخوانی انتقادی و متعادل سنت گرایان و دین خواهان از خود و تجدد و دموکراسی غربی و کارکردهای مثبت و منفی ان متناسب با پاره ای تفاوت ها و شباهت های موجود یا ممکن در جامعه ایرانی و جوامع غربی است.
جامعه ایرانی باید یاد بگیرد با صحیح و سقیم کردن همزمان و توامان و دو سویه سنت گرایان و تجدد خواهان نسبت به کارکردهای سنت قدمایی و قرائت های دین مدارانه از یکسو و تجدد و دموکراسی غربی از سوی دیگر، راه عقلانیت محور و متعادلی را برای نزدیک شدن جامعه ایرانی به آموزه و آمیزه همزیستی مسالمت آمیز عناصر مطلوب و کارامد سنت و تجدد در ایران و دوری از عناصر نامطلوب نهفته در بخشی از منظومه فکری و نهادهای سنت محور و دین مدارانه و نیز تجدد خواهانه و دموکراسی طلبانه ، برگزیند. تنها به مدد کوشش برای بهره گیری توامان از کارکردهای مثبت سنت قدمایی و تجدد غربی، می توان به برساختن و برنشاندن ایرانی که در عین متجدد بودن نشانه هایی از کارکردهای مثبت و کارآمد سنت را نیز در خود و بر خود داشته باشد ، امید بست.
اما شوربختانه ، راهی که از سوی بسیاری از روشنفکران و روحانیان ایرانی عصر مشروطیت و هم اندیشان آنان در ادوار تاریخی پس از مشروطیت تا اکنون تاریخی ایران تحت حاکمیت جمهوری اسلامی، به نام بومی سازی تجدد و تئوریزه کردن مردم سالاری دینی برگزیده شده است، بدان سبب که از گذرگاه تقلیل مفاهیم غربی و همانند سازی های بی بنیاد و غیر واقعی عبور کرده است، دستاوردی جز قرار گرفتن ایران در بن بست و بحران برزخ سنت و تجدد به دنبال نداشته است. برزخی که در آن ، به جای گشودن صفحاتی در بازخوانی نقادانه و تعامل متعادل سنت و تجدد و باز کردن راهی به سوی تجربه تاریخی ایران برای بهره گیری از مفاهیم و کارکردهای پالایش شده و مثبت و کارآمد سنت های قدمایی ملی و دینی و نیز استفاده سودمند از وجوه و عناصر مثبت و کارآمد تجدد و دموکراسی متناسب با شرایط تاریخی، اجتماعی و فرهنگی ایران ؛ جامعه ایرانی با فرو افتادن در گردابی از بدفهمی ها و بدخوانی ها و کژتابی های فکری درمواجهه ی با سنت و تجدد، به بیراهه ای منحرف و دچار شده است که نه سنتی است و نه متجدد.
( ۷ مرداد ۱۴۰۳)
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
#محمدرضاقربانی
#کانال_مطالب_تحلیلی در #ایتا 👇
🆔 eitaa.com/mrgh110
#کانال_مطالب_تحلیلی در #تلگرام 👇
🆔 https://t.me/mrgh110
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️