eitaa logo
مطالب ویژه
4.9هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
3.3هزار ویدیو
1.6هزار فایل
📚 مطالب ویژه، حول محورمعارف توحیدی و انقلاب اسلامی برگرفته ازاندیشه‌های استاداصغرطاهرزاده 📧 ارتباط‌ با ما: @hasannazari 09136032342 🔹سایت‌ لب‌ المیزان:https://lobolmizan.ir 🔹ایتا:https://eitaa.com/matalebevijeh 🔹روبیکا:https://rubika.ir/matalebev
مشاهده در ایتا
دانلود
انقلاب اسلامی وچگونگی تحقق آینده دینداری ما07.MP3
51.12M
. 🎙تاملی در کتاب؛ انقلاب اسلامی و چگونگی تحقق آینده دینداری ما اثر https://eitaa.com/kotobtaherzadeh/1258 ⚡️ 🔹به کلام استاد 🔸جلسه هفتم 📅 ۲بهمن ماه ۱۴۰۳ @soha_sima ⚡️متن بحث 👇🏾👇🏾👇🏾👇🏾👇🏾👇🏾👇🏾 وقتی با آنچه در پیش رو می‌یابیم، رابطه‌ای وجودی برقرار کنیم و از دوگانگی بین خود و آن‌ها عبور نماییم، خود را در همه عالم حاضر می‌یابیم و احساس می‌کنیم در سنت‌های جاری در عالم که همان اراده و مشیت حق است که به صورت‌های مختلف به ظهور آمده، قرار داریم و آنچه ما را فرا گرفته، که از جمله آن‌ها تاریخ است و اراده الهی در زمانی که ما در عالم حاضر هستیم، در آن صورت حیثیت تاریخی خود را از درون و بیرون، یعنی از خودی که تقرر وجودی دارد احساس می‌کنیم. و امروز در انقلاب اسلامی می‌توان چنین حضوری را احساس کرد، آن هم با بودن در تاریخی که شروع فرداهای ما می‌باشد. و اگر از این نوع حضور که اراده خاص الهی در این زمان است و با انقلاب اسلامی پیش آمده غفلت کنیم، ناخودآگاه با روبه‌روشدن با فرداهای تاریخ مدرن در جامعه خود گرفتار انواع بحران‌های فهم می‌شویم و این خطر بزرگی است که قابل مقایسه با بحران‌های اقتصادی نیست.
مطالب ویژه
. 🎙تاملی در کتاب؛ انقلاب اسلامی و چگونگی تحقق آینده دینداری ما اثر #استاد_طاهرزاده https://eitaa.co
گرفتار نوعی بی‌تاریخی می‌شویم که نه می‌توانید در آن حالت، درگذشته باشید و نه در دنیای مدرن. به‌خصوص که دنیای مدرن هم گرفتار بی‌آیندگی شده و به همین جهت است که نمی‌توانیم افقی را که انقلاب اسلامی جهت حضور در این جهان و تاریخ در مقابل ما گشوده است نادیده بگیریم، زیرا چیز دیگری نیست که انسان بتواند خود را به آن راضی کند. در این خصوص بد نیست تحقیقی در رابطه با کسانی که از انقلاب اسلامی بیرون رفتند و خواستند به چیزی برسند، بشود و احوالات آن‌ها را با خودتان مقایسه کنید تا معلوم شود آن‌ها چه بلایی بر سر خود آورده‌اند که البته بحث ما مربوط به این مسائل نیست، بحث در نسبت هستی خود با زبان است و راهی به سوی خود از طریق کلام الهی که قصه جان ما می‌باشد و هستی ما را به ما برمی‌گرداند تا در حضور خود در جهان، انسانی باشیم که اقتضای این تاریخ است و همان حضور در آخرالزمانِ توحیدی می‌باشد. 10- آیا می‌توان به جای پرتاب تیرِ اندیشه به دوردست‌ها، به وجود خویش که تا دوردست‌ها حاضر است، نظر کرد؟ و حضور ابدیِ خویش را تجربه نمود و به یک معنا قبل از آن‌که انسان بمیرد، بمیرد و با حضوری که خود را در ابدیت احساس می‌کند، خود را رو به موت احساس نماید، بدون آن‌که در احتضار باشد، بلکه برعکس، در زندگی و حیات قرار داشته باشد و در درک بهترِ نسبت خود با همه‌چیز، که نوعی کشیک نفس‌کشیدن است، نَفْسی که هویتی جدا از عالَم ندارد. انسان در پهن‌دشتِ هستی و در نسبت با ناطق‌بودنِ ذاتیِ خود با هستی، نحوه بودن در هستی را با کلام خود ظاهر می‌کند و آن بودن را می‌گشاید. این‌جا است که تفاوت نمی‌کند گفته شود این مائیم که زبان شده‌ایم و یا هستی است که به «گفت» در آمده. این وقتی است که در راهی به سوی خود که همان شریعت الهی است، قدم گذاشته باشیم. آری! در راهی به سوی خود که جهانی است حاضر در هستی. راستی! خداوند به زبانِ انسان سخن گفته یا انسان به زبان خداوند؟ در این همنشینی تفاوتی در میان نیست، زیرا تنها از آسمان است که سخنِ راستین سرازیر می‌شود و انسان با احساس وجود خود پیکِ کلام خدا می‌گردد و حضور در جهان‌بودگی را از آنِ خود می‌کند تا تاریخ آینده‌ای را که بشر در آن حاضر است بشناسد و از آن حضور غافل نباشد. یعنی حضور در آخرالزمان با توحیدی مناسب آن.بحث در آن است که چگونه حضور ابدی خویش را با خودمان تجربه کنیم که در تعبیر دینی داریم: «قبل از آن‌که انسان بمیرد، بمیرد» و با حضوری که انسان خود را در ابدیت احساس می‌کند، هموار زندگی نماید و این قرارگرفتن در زندگی و حیات است. هایدگر در موضوع احساس حضور و وجودی که هرکس باید در پیش خود داشته باشد، به خوبی پیش آمده و دازاین را در حضوری که رو به موت است به انسان برمی‌گرداند ولی از آن نوع رو به موتی که عین حیات است در بحث هایدگر خبری نیست. او مرگ را از بین‌رفتن تمام امکانات تعریف می‌کند که البته منظورش مرگی نیست که ما تحت عنوان حضور در ابدیت از آن نام می‌بریم ولی از آن جهت که زندگی را امری می‌داند رو به موت، می‌توان سخنان او را به روایتی نزدیک دانست که می‌‌فرماید: «اَلیَوْم یومُ العَمَل وَ غَداً یَومُ الحِساب» ولی در دل این نکته که فردا، روز حساب است و باید متوجه بود آن فردا، همان حضور ابدی ما می‌باشد که در همین دنیا می‌توانیم خود را در آن حاضر کنیم، تا آن‌جایی که هماهنگ با مولایمان علی علیه‌السلام به حضوری نایل شویم که بگوییم: «لَوْ كُشِفَ الْغِطَاءُ مَا ازْدَدْتُ يَقِينا» اگر پرده‌های دنیا عقب رود آن‌چنان در ابدیت حاضرم که یقینی بر یقین امروزین من نسبت به فردا اضافه نمی‌شود. به همان معنایی که در قرآن در خطاب اهل قیامت که از آن صحنه‌ها تعجب می‌کنند گفته می‌شود: «فَكَشَفْنا عَنْكَ غِطاءَكَ فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَديد»(ق/22) پس ما تنها پرده‌ها را از مقابل تو عقب زدیم و چشم تو بینا شد. به این معنا که این صحنه‌ها پیش چشم شما بود و با خویشتن خود در آن صحنه‌ها بودید، ولی شما رابطه وجودی با خود نداشتید تا خود را در بیکرانه هستی که تا ابدیت همچنان ادامه دارد بیابید. به همین جهت قرآن مکرراً در توصیف قیامت واژه «لا رَيْبَ فيه‏» را آورده است، از آن جهت که قیامت مربوط به وجود خود انسان است و قابل شک و تردید نیست، زیرا تنها چیزی که هرگز نمی‌شود به آن شک کرد، احساس وجود خودمان است. در همین رابطه عرض شد: «آیا می‌توان به جای پرتاب تیرِ اندیشه به دوردست‌ها، به وجود خویش که در دوردست‌ها حاضر است نظر کرد؟ و حضور ابدی خویش را تجربه نمود؟» این همان تذکری است که می‌فرماید شما از حضور خود که تا ابدیت ادامه دارد غافل نباشید تا معنای «مُوتُوا قَبْلَ اَنْ تَمُوتُوا» برای‌تان روشن شود و حالت احتضاری که در سکرات برای بعضی‌ها پیش می‌آید برای‌تان پیش نیاید، زیرا در حین زندگی از درّه‌هایی که می‌خواهد ما را زمین‌گیر دنیا کند با عبور از نسبت‌های کاذبِ دنیا، عبور می‌کنید.
مطالب ویژه
. 🎙تاملی در کتاب؛ انقلاب اسلامی و چگونگی تحقق آینده دینداری ما اثر #استاد_طاهرزاده https://eitaa.co
. قصه آن جوان که واسطه‌ای بود بین ما و برزخ را برای رفقا عرض کردم که چگونه وقتی حضرت عزرائیل می‌آیند تا جان حضرت امام خمینی را به سوی برزخ قبض کنند؛ حضرت امام می‌گویند من‌که این‌جا هستم. - منظورشان از اين‌جا برزخ بود.- این نشان می‌دهد حضرت امام«رضوان‌الله‌تعالی‌عليه» با نظر به وجه وجودی خود همواره در زندگی و حیات قرار داشته‌اند، آن هم با کشیک نفس‌کشیدن. نَفْسی که هویتی جدا از عالم ندارد و در پهن‌دشت عالم هستی حاضر است و با کلام خود که بسط وجودش می‌باشد، خود را در عالم، گشوده و گشوده‌تر حاضر و حاضرتر می‌کند از آن جهت که هستی انسان همان زبان و کلمات اوست؛ با توجه به این‌که در عرفان روشن می‌شود یکی از صفات ذاتی انسان کلام است و کلام از ذات او و وجود او جدا نیست؛ امری که در حضرت امیرالمومنین در نهج البلاغه ملاحظه می‌کنید. مشکل در ورّاجی‌های ما می‌باشد که ریشه در وجود ما ندارد تا ما را در عالم گسترش دهد. ای کاش ما به جای ورّاجی‌های توهّمی در سلامت نفسی بودیم که گفت‌مان، گفتِ ذاتی می‌شد که در هستیِ خود مستقر است. چیزی که روی هم رفته می‌توانیم در امثال جناب مولوی و جناب حافظ تجربه کنیم که چگونه وجود خود را در گفتی که برایشان پیش آمده است تجربه می‌کنند. این‌جا است که تفاوت نمی‌کند گفته شود این ماییم که زبان شده‌ایم و یا هستی است که به «گفت» در آمده، این در صورتی است که در راهی قدم گذاشته باشیم که شریعت الهی در مقابل ما گذارده ولی به‌سوی وجودِ خود.وقتی در راهی به سوی خود که جهانی است حاضر در هستی، قدم گذاشتیم زبان انسان که ظهور هستی اوست، زبانی می‌باشد الهی، از آن جهت که «وجود» در صحنه است و «وجود» جدا از خداوند نیست. با توجه به این امر در متونی مانند نهج البلاغه و حتی سخنان شهید آوینی می‌توان گفت: راستی خداوند به زبان انسان سخن گفته یا انسان به زبان خداوند؟ در این هم‌نشینی تفاوتی در میان نیست، زیرا تنها از آسمان است که سخنِ راستین سرازیر می‌شود. البته همچنان که عرض شد این سخنان غیر از سخنان پیامبر خدا است که با شریعت، تکالیف انسان‌ها را تعیین می‌کنند. انسان با احساس وجود خود در این کلمات، پیکی می‌شود برای توجه به حضور حقیقت در جانش و متذکر افقی می‌گردد که در پیش روی اوست و این همان حضور آخرالزمانی توحیدی می‌باشد که در کلام حضرت سجاد به آن اشاره شد و آینده‌ای که در راستای آن توحید برای بشریت در پیش است، وگرنه انسان‌ها بی‌آینده خواهند ماند.
نظر به حضور تاریخی امام موسی کاظم (ع).pdf
539K
🔖عنوان: نظر به حضور تاریخی امام موسی کاظم(ع) 🏴شهادت علیه السلام تسلیت باد 🔮 🔸 📚 ...توصیه امام کاظم «علیه‌السلام» به هشام بن حکم در مورد جایگاه عقل https://eitaa.com/matalebevijeh/11389 🔸 📚 ....توصیه امام کاظم «علیه‌السلام» به هشام بن حکم در مورد جایگاه عقل 🌐https://lobolmizan.ir/sound/1046 کانال لب المیزان 📱 @lobolmizan کانال صدای لب المیزان 📱 @sound_lobolmizan آدرس آپارات 🌐https://www.aparat.com/asghar_taherzadeh 🏴 @Matalebevijeh 🍃◾️🍃◾️🍃◾️🍃◾️
جایگاه شفاعت شافعین _soreh_ mudather-8.mp3
15.88M
📖سوره مبارکه و نظر به کبریائی رب العالمین https://eitaa.com/matalebevijeh/18099 🗓جلسه هشتم 📆تاریخ: ۱۴۰۳/۱۰/۶ 🔖عنوان: جایگاه شفاعت شافعین 🕌سه راه سیمین مسجدالانبیاء https://nshn.ir/21_bZlKJQxl2Nb 🎥 👈فایل تصویری↙️ https://eitaa.com/matalebevijeh/18570 ⏭لینک جلسه قبلی (جلسه هفتم)↙️ https://eitaa.com/matalebevijeh/18511 https://eitaa.com/matalebevijeh/18532 ⬅️اشارات ↙️ @matalebevijeh ┈‌┈•✾🕊🌷🕊✾•┈┈
102.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 سوره مبارکه و نظر به کبریائی رب العالمین https://eitaa.com/matalebevijeh/18099 تفسیر انفسی سوره مدثر 🎙 🍃 جلسه هشتم 🗒 جایگاه شفاعت شافعین 📆 شنبه ۶ بهمن ۱۴۰۳ 🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺 ⬅️⬅️ فایل صوتی 👇 https://eitaa.com/matalebevijeh/18568 لینک دانلود با کیفیت بالا 👇 https://www.aparat.com/v/tatesa0 @matalebevijeh ┈‌┈•✾🕊🌷🕊✾•┈┈
فهم بشر جدید از خود.MP3
28.11M
🎧 عنوان: فهم بشر جدید از خود 🎙 استاد طاهرزاده ⏱ ۳۹ دقيقه ▪️ نشستی دوستانه با اعضای هیئت تحریریه مجله «سوره» : ✍️خوب است در این مورد نظری به کتاب «ما و بشر جديد و آينده قدسی پيش رو» انداخته شود 👇🏾 https://lobolmizan.ir/book/1599 https://eitaa.com/kotobtaherzadeh/1388 ❣️اشارات استاددرجلسه ⬇️ 🔖عنوان:انقلاب اسلامی و فهم امام خمینی از انسان و جهان مدرن(4جلسه زنجان ومشهد)↙️ https://eitaa.com/matalebevijeh/10678 🕌مکان: مسیر نجف به کربلا پیاده روی اربعین ()↙️ https://eitaa.com/matalebevijeh/11647 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگیوارَستِگی
چرا رجوع به کتاب بشر جدید وحضور در اینده پیشرو.mp31.mp3
20.66M
⁉️گفتگویی با 🌐چرا باید کتاب «ما و بشر جديد و آينده قدسی پيش رو» را خواند 🍃🌺🍃🌺🍃🌺 اشارات↙️ 📖متن کتاب 🎙اعتکاف1403 @matalebevijeh ┈‌┈•✾🕊🌷🕊✾•┈┈
جلسه هشتم_انسان و باز انسان.mp3
41.17M
انسان و باز انسان(دويست نکته در باب انسانِ ديروزين، امروزين و فردايی) 📖متن کتاب 📅جلسه هشتم 💠با حضور 📆 7بهمن ماه ۱۴۰۳ ✍️ متن نکات ۳۴ تا ۳۹ کتاب انسان و باز انسان 🎙جلسه قبل (هفتم) ⬅️⬅️اشارات 🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺 @khanehtolab @matalebevijeh ┈‌┈•✾🕊🌷🕊✾•┈┈
مطالب ویژه
انسان و باز انسان(دويست نکته در باب انسانِ ديروزين، امروزين و فردايی) 📖متن کتاب 📅جلسه هشتم 💠با حض
به سوی مرگ، به سوی ميقات 34- رابطه‌ای که با افراد داریم می‌تواند طوری هستی‌شناسانه باشد که افراد بتوانند خود را در ساحت وجود بنمایانند، مشروط بر آن‌که ما طوری در میان نباشیم که مانع حضور و ظهور دیگر افراد و دیگر اشیاء شویم. گفت: «تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز». حجاب انانیت که برطرف شد، جهانی که جهان معناها است ظهور می‌کند و اجازه می‌دهیم تا هر چیز خود را در جهان نشان دهد، در آن صورت مرگ هم با ما سخن می‌گوید، به جای آن‌که آن را تفسیر کنیم که مثلاً به علت توقف قلب پیش آمده. پس باید پرسید به سوی مرگ‌بودن چیست تا آن را به عنوان یک «امکان» و «میقات» و «یوم الفصل» بفهمیم. فهم جهان از طريق هستیِ خود 35- ما در هر حال شناختی مجمل از هستی خود داریم که آن هستی، تا هستیِ در جهان وسعت دارد و از این جهت می‌توان گفت ما از طریق هستیِ خود همواره از قبل فهمی از جهان داریم، به همان صورتِ ارتباطِ دردستی و نشانه‌یافتن جهان. این غیر از نگاه تئوریک به جهان و غفلت از نشانه‌دیدنِ جهان است، جهانی که جهانِ معناها است. می‌توانيم برای همديگر باشيم 36- نگاه وجودی، نظر به هستی انسان دارد، از آن جهت که انسان یک هستی گشوده است یعنی هستیِ از خود بیرون ایستاده و بودن به سویی. به جهت همین از خود بیرون‌بودن است که می‌توانیم برای همدیگر باشیم، به جای آن‌که هرکس، دیگری را ماده تصرف خود بداند. جايگاه تأمّل نظری به جهان 37- به گفته آقای مارتین هایدگر؛ جهان، مجموعه‌ای از دردستی‌ها و فرادستی‌ها است. وقتی رابطه ما با جهان، دردستی است که مقام ابزارگونگیِ آن یعنی جدایی ما با آن، محو ‌باشد، در دستی‌بودنِ موجودات برای ما مانند نسبتی است که با ماشین سواری برقرار می‌کنیم وقتی با تسلط آن را می‌رانیم. ولی اگر این ماشین خراب شود، فراپیشِ ما قرار می‌گیرد و در این‌جا است که تأمل نظری شروع می‌شود و رابطه ما دیگر رابطه‌ای نیست که هستی ما با موجودات برقرار می‌کند. 38 بحث نشد. پس از عبور از متافيزيک 39- آری! باید متوجه بود با عبور از متافیزیک و مفهوم‌گرایی، چه نگاه و اندیشه‌ای مدّ نظر می‌آید و آن عبور برای آینده چه چیزی را به ارمغان می‌آورد. راستی چگونه می‌توان با عبور از متافیزیک، راه به آینده برد؟ متافیزیک چیزی نیست جز وضع یک بنیان یا زیربنایی که بتوان هر چیز دیگری را به آن ارجاع داد، مثل ارجاع عَرَض به جوهر. دکارت متافیزیک بیرون را که ما ابژه می‌نامیم به متافیزیک درون و منِ اندیشنده تبدیل کرد و کانت با نقد عقل متافیزیکی خود، عقل نقاد را به جای آن قرار داد، عقلی که متوجه محدودیت‌های خود می‌باشد و نتیجه فلسفه استعلاییِ کانت تجویز نوعی «درون ماندگاری» بود و این در واقع همان متافیزیک است به همان معنایی که کار متافیزیک دوتاکردنِ جهان است؛ جهان «ایده‌ها» و جهان «تصاویر». در این فضا انسان به حضوری که منجر به ایمان گردد نمی‌رسد، همان‌طور که در فضای مفهوم‌گراییِ متافیزیک دیروزین، ایمان به حقایق به معنای واقعی آن در میان نبود. با توجه به این امر باید به «اصالت وجود» به معنای حضوری که برای انسان با نظر به «وجود» پیش می‌آید، اندیشه کرد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸🌸🌺🌸🌹 🌸🌺🌸🌹 🌺🌸🌹 🌸🌹 🌹 🔷مبعث صلی الله وعلیه وآله مبارک باد ⚪️معرفی استادطاهرزاده ⚪️باموضوع حضرت صلی الله علیه واله 🔴 : 🔺https://eitaa.com/jozavatlobolmizan/1186 🔺https://eitaa.com/jozavatlobolmizan/1187 🔴 : 📕چه نیازی به نبی 🔺https://eitaa.com/kotobtaherzadeh/1300 📗صلوات بر پیامبر عامل قدسی شدن روح‌ 🔺https://eitaa.com/kotobtaherzadeh/1306 🔴 🔺https://lobolmizan.ir/category/11?tab=posts&inner_tab=spost 🔴 : 🔺https://lobolmizan.ir/category/11?tab=media 🔵حضرت محمد (ص) https://lobolmizan.ir/sound/672 🔴 https://lobolmizan.ir/category/11?t @matalebevijeh ┈‌┈•✾🕊🌷🕊✾•┈┈
🌺🍃🌺 💠 آیا ریشۀ جان ما همان حضرت محمد و ائمۀ اطهار«علیهم السلام» نیستند که در این دوران طوفانی و در این پرتگاه های عجیب این چنین ما را نگه داری می کنند؟ عید مبعث که عید برافراشته شدن انسان زیر سایۀ محمد و آل محمد«صلوات الله علیه و آله» است؛ بر شما مبارک باد. ✍️طاهرزاده 🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷 @matalebevijeh ┈‌┈•✾🕊🌷🕊✾•┈┈