eitaa logo
مطرا
11.8هزار دنبال‌کننده
484 عکس
171 ویدیو
16 فایل
⚜️مطرا؛ مرکز طراحی راهیان نور انقلاب اسلامی ‌ 🔰 مجموعه‌ای دانش‌بنیان در حوزه راهیان نور، به همت جوانان انقلاب اسلامی 🇮🇷 مطرا برای تحقق راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی به میدان آمده است. 🔹راه ارتباطی: @matra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
•| بسم رب الشهدا و الصدیقین |• 🔰 کانال رسمی اطلاع رسانی مطرا (مرکز طراحی راهیان نور انقلاب اسلامی) فعالیت خود را آغاز نمود. 🌐 این کانال با هدف ارائه اخبار و محصولات معرفتی، محتوایی و اجرایی مطرا برای علاقه‌مندان به موضوعات دفاع مقدس و راهیان‌نور و همچنین مرتبطین و برگزارکنندگان اردوهای راهیان‌نور، در نظر گرفته شده است. 🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی می اندیشد.|🇮🇷 @matra_ir
بخش اول : مطرا، مسیری که باهم آمدیم ... 🔰 مطرا مجموعه‌ای است متشکل از جوانان فعال در عرصه راهیان نور که در راستای تحقق مطالبات رهبر انقلاب مبنی بر ضرورت حفظ و ارتقای راهیان نور، از سال ۱۳۹۵ تا به‌ حال به احصاء مسائل و ارائه الگوی اعتلای این فناوری نرم انقلاب اسلامی با نگاه زیارت‌بنیان پرداخته است. 🔍 پژوهش و مطالعات در ابتدای مسیر پژوهش، با توجه به ضرورت ارزیابی میدانی و فهم عملیاتی از وضعیت فعلی راهیان‌‌نور، پژوهشگران مطرا طی سال‌های ۹۵، ۹۶ و ۹۷ اقدام به مصاحبه با ۲۵۰ نفر از مسئولین کاروان‌های دانشجویی و تعدادی از مسئولین ستادهای استانی، راویان و مسئولین و خادمان یادمان‌ها نمودند. در ادامه پس از شناسایی موثرین و مجموعه‌های مردمی و حاکمیتی فعال در راهیان نور با بیش از ۱۰۰ نفر از کارشناسان و متخصصین حوزه فناوری‌های نرم، دفاع مقدس و راهیان نور، مصاحبه و تبادل نظر صورت گرفت. همزمان اسناد بالادستی، پژوهش‌های پیشین و ۲۳ ساختار متکفل امر راهیان‌نور مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت که حاصل مجموع این پژوهش‌ها منجر به تدوین نظام مسائل راهیان نور(11 مسئله اصلی) در قالب نظامات پنج‌گانه راهیان‌نور و الگوی ارتقای آن در قالب گزارش راهبردی راهیان نور گردید. 🗂 تولید محتوا بر همین اساس و با توجه به ضعف محتوای موجود و ضرورت تولید محتوای مبتنی بر الگوی ارتقای راهیان نور، مطرا اقدام به تولید محتوای آموزشی در خصوص نظام معرفتی(افق‌نمایی و هندسه شناختی راهیان نور)، نظام محتوایی(روایت سوم و اسوه‌های حیات) و نظام اجرایی (کالک نور) و الگوی طراحی نقشه عملیات راهیان نور زیارت‌بنیان نمود. 📚 دوره‌های آموزشی با هدف نمونه‌سازی الگوی ارتقا و همچنین توانمندسازی مسئولان راهیان نور مطرا با همکاری و حمایت سازمان بسیج دانشجویی در سال ۹۸ اقدام به طراحی و برگزاری طرح اعتلای راهیان نور دانشجویی به صورت دوره‌های آموزشی غیر متمرکز(۱۸ دانشگاه اصلی تهران و استان های اصفهان و سیستان و بلوچستان) و همچنین دوره آموزشی متمرکز صراط نور در سال ۱۴۰۰ (۳۰۰ نفر برادر و خواهر) در قالب ارائه ۲۰ واحد آموزشی، طراحی، برنامه‌ریزی و اجرای راهیان‌نور فناورانه زیارت‌بنیان نمود. 📍مسیر پیش‌رو مطرا در ادامه مسیر خود به فضل الهی و عنایت خاصه شهدا، در نظر دارد به جهت تحقق تحول در امر راهیان نوردر سطوح مختلف این فناوری زیارت بنیان اقدامات اساسی و جدی خود را گسترش داده و تا نقطه مطلوب استوار در این مسیر باقی بماند. 🖋 فرهاد حیدری - کارشناس نظام برنامه‌ریزی و اجرای راهیان نور گام دوم 🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی می اندیشد.|🇮🇷 @matra_ir
بخش دوم : مطرا و نظامات ۵ گانه تحولی راهیان نور مبتنی بر گام دوم انقلاب اسلامی ⚜ دیدار مقام معظم رهبری با مسئولین و دست اندرکاران راهیان‌نور در ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ را می‌توان به عنوان نقطه عطفی برای راهیان‌نور نامگذاری کرد. در این دیدار، مقام و جایگاه راهیان‌نور به عنوان یک فناوری برای استفاده از گنجینه عظیم ارزش‌های دفاع مقدس بسیار محترم و رفیع تعریف و تبیین گردید. استفاده از عنوان «فناوری» برای راهیان‌نور و مطالبه «نو به نو» شدن راهیان‌نور توسط مقام معظم رهبری موضوعی بود که گروهی از جمع خادمین راهیان‌نور دانشجویی آن را به عنوان تکلیف برای خود دانست تا بتواند بیش از پیش به ابعاد و عمق راهیان‌نور به عنوان یک حرکت گفتمان‌ساز بیاندیشد. 🔰 این گروه (مطرا) پس از انجام مطالعات مبنایی، ارزیابی‌های میدانی و نمونه‌سازی عملیاتی راهیان‌نور دانشجویی در فاصله سال های ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰، به این نتیجه رسید آن‌چیزی که از راهیان‌نور تراز بعد از دو دهه برگزاری انتظار می‌رود بصورت کامل اتفاق نیفتاده است و عمق بخشیدن به محتوا و برنامه‌ریزی راهیان‌نور بیش از پیش مورد نیاز است. ♦️ نتایج مطالعات و نمونه‌سازی‌هایی که مطرا در ۶ سال فعالیت خود تا بحال کسب کرده است نشان می‌دهد که برای ارتقای سطح عملکردی، تحول و نوبه‌نو شدن راهیان‌نور در ۵ حوزه باید کارویژه صورت پذیرد، لذا حرکت خود را بر اساس یک شتاب مشخص به نظامات ۵‌گانه‌ای به شرح ذیل استوار ساخته است: 1⃣ نظام معرفتی راهیان‌نور؛ عمق بخشیدن به معنا و ماهیت راهیان‌نور و تعریف راهیان‌نور به عنوان یک فناوری زیارت‌بنیان و ترسیم مسیر رشد راهیان‌نور مبتنی بر مسیر تمدنی انقلاب اسلامی. 2⃣ نظام معنایی و محتوایی راهیان‌نور؛ تعریف عناصر معنایی و محتوایی راهیان‌نور و تولید روایت گفتمانی از دفاع‌مقدس به عنوان روایت سوم در تکمیل، امتداد و تعالی روایت های اول(جغرافیایی – نظامی) و دوم (سیره و خاطرات شهدا). 3⃣ نظام حکمرانی راهیان‌نور؛ شناخت و بازتعریف سیاست های کلان حوزه راهیان‌نور و نهادها و ساختارهای متولی و جریانات مردمی. 4⃣ نظام برنامه‌ریزی و اجرائی راهیان‌نور؛ شناخت و بازتعریف عناصر برنامه‌ریزی و اجرای راهیان‌نور و ارتقاء آن مبتنی بر نگاه زیارت‌بنیان به راهیان‌نور. 5⃣ نظام ارزیابی و نظارت راهیان‌نور؛ تعریف شاخص‌های ارزیابی راهیان‌نور و رصد نظامات ۴ گانه مذکور و عناصر پیش‌برنده راهیان‌نور. 💠 امید می‌رود با عنایت شهدا و تلاش‌های خادمین، این جهاد بزرگ فرهنگی در کشور تقویت شود و با بروزرسانی این فناوری در گام دوم انقلاب اسلامی نقش ویژه آن بیش از پیش مشخص شود. ان شاءالله. 🖋روح الله میری – کارشناس نظام معرفتی راهیان نور گام دوم 🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی می اندیشد.|🇮🇷 @matra_ir
🇮🇷حاج قاسم، الگوی نسل پیشرونده و پیشبرنده انقلاب اسلامی 🔰بخش اول؛ سپاه پاسداران پیشرونده و پیشبرنده انقلاب اسلامی  🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی می اندیشد.|🇮🇷 @matra_ir
🇮🇷حاج قاسم، الگوی نسل پیشرونده و پیشبرنده انقلاب اسلامی 🔰بخش اول؛ سپاه پاسداران پیشرونده و پیشبرنده انقلاب اسلامی  🔹بی‌تردید فهم ابعاد نقش و باید مبتنی بر مبنایی باشد که از دل مبانی انقلاب اسلامی تعریف شود؛ چرا که مبنای حرکت حاج قاسم سلیمانی چیزی جز مبنای انقلاب اسلامی و جهت حرکت آن نیست. مبتنی بر بیانات مقام معظم رهبری یکی از موضوعات اصلی در این حوزه موضوع «پیشروندگی و پیشبرندگی» ذاتی انقلاب اسلامی است. 🔸در نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی«انقلاب در ذات خود یک حرکت پیشرونده است، آن هم پیشرفت پرشتاب به سمت هدف‌های ترسیم شده هدف‌هایی که عوض نمی‌شوند؛ هدف نهائی، تعالی و تکامل و قرب الهی است؛ هدف پائین‌تر از آن، انسان‌سازی است؛ هدف پائین‌تر از آن، ایجاد جامعه‌ی اسلامی است؛ در این جهت، انقلاب پیشرونده و پیش‌برنده است». 🔹حضرت آقا دوگانه پیشروندگی و پیشبرندگی را وظیفه اصلی سپاه پاسداران دانسته و تاکید دارند «دو حرکت در سپاه باید انجام بگیرد: یک حرکت، حرکت درونی سپاه است؛ در درون خود، یعنی خود را تکامل ببخشد. یک حرکت، حرکت به معنای یک جزء پیش‌برنده‌ی مجموعه‌ی کل نظام و انقلاب است، یعنی تأثیرگذاری در بیرون. این دو تا حرکت به موازات هم باید پیش برود. اگر ما از آن حرکت اول غافل بودیم، در درون مجموعه‌ی سپاه و خانواده‌ی سپاه آن حرکت پیشرونده و ترقی‌بخش و تعالی‌بخش را انجام ندادیم، حرکت دوم، یعنی تأثیر سپاه در پیشبرد مجموعه‌ی انقلاب، ناکام خواهد ماند» . 🔸 در فهم بهتر حرکت درونی(پیشروندگی) ایشان می‌فرمایند «این حرکت درونی یک بعد مادی و یک بعد معنوی دارد. بعد معنوی همین پرداختن به ارزش‌ها به معنای حقیقی کلمه، یعنی مشخص کردن شاخص‌های ارزشی پاسداری و عرضه کردن خود و دیگران بر این شاخص‌ها به قصد پیشرفت، به قصد سیرورت صحیح و کامل به سمت آن هدف‌ها است. این بعد معنوی‌اش است، بعد مادی‌اش هم همین کارهای خوبی است که در سپاه دارد انجام می‌گیرد؛ بعد تشکیلات، بعد علمی و تحقیقاتی، بعد ساخت‌وساز و تولید، بعد آموزش‌های نظامی و نظامی‌گری و از این قبیل. این‌ها همه باید در کنار هم انجام بگیرد. یک مجموعه‌ی زنده‌ی پرنشاطِ همیشه‌جوان که فرسودگی و پیری در آن راه ندارد، آن‌وقت از سپاه به وجود خواهد آمد که خوشبختانه امروز زمینه‌هایش آماده است، زیرساختهایش آماده است، تجربیاتش موجود است، انگیزه‌هایش بحمدالله هست. این می‌شود حرکت درونی». 🔹 در تبیین موضوع پیشبرندگی نیز حضرت آقا می‌فرمایند: «بعد نوبت به تأثیر این حرکت در حرکت مجموعه‌ی انقلاب می‌رسد. این هم به خودی خود حاصل خواهد شد. وقتی یک مجموعه‌ی زنده، پرنشاط، باطراوت، پیشرونده، بشدت پایبند به مبانی و اصول و ارزش‌ها در نظام وجود دارد و حرکت می‌کند و زنده است و همه جا را می‌بیند و آگاهی دارد و بصیرت دارد و تأثیر می‌گذارد، این قهراً در پیشبرد مجموعه اثر تعیین‌کننده خواهد داشت ـ البته این مخصوص سپاه هم نیست؛ من این حرف را عیناً برای حوزه‌های علمیه هم می‌گویم، برای نهادهای دولتی هم میگویم، منتها اندازه‌ها و وزن این‌ها با هم یکسان نیست؛ هر کدام جایگاهی دارند، وزنی دارند. حالا فعلاً درباره‌ی سپاه صحبت می‌کنیم ـ و ما به این حرکت سازنده و پیشرونده و متکامل احتیاج مبرم داریم. یعنی اسلام، امروز نیازمند به این حرکت است». ♦️ از مجموع بیانات اینطور استنتاج می‌شود که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نهاد پیشرونده و پیشبرنده و پاسداران عناصر پیشرونده و پیشبرنده انقلاب اسلامی هستند و این موضوع به شدت باعث تقابل دشمن با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از اول انقلاب بوده است. ادامه در بخش دوم 🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی می اندیشد.|🇮🇷 @matra_ir
🇮🇷حاج قاسم، الگوی نسل پیشرونده و پیشبرنده انقلاب اسلامی 🔰بخش دوم؛ سپاه پاسداران پیشرونده و پیشبرنده انقلاب اسلامی    🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی می اندیشد.|🇮🇷 @matra_ir
🇮🇷حاج قاسم، الگوی نسل پیشرونده و پیشبرنده انقلاب اسلامی 🔰بخش دوم؛ سپاه پاسداران پیشرونده و پیشبرنده انقلاب اسلامی  🔹 دشمن با الگو شدن انقلاب اسلامی که توانسته با ساخت درونی خود حرکت پیشرونده ای ایجاد نماید و بر اساس اصل پیشروندگی، پیشبرندگی خود را نیز در سطوح مختلف بین‌المللی رقم بزند، مشکل اساسی دارد و این موضوع را خط قرمز خود می داند و هنگامی که فردی خود ساخته که توانسته اصل پیشروندگی را رقم بزند و بر اساس این پیشروندگی، موجبات پیشبرندگی انقلاب اسلامی را در منطقه بر اساس نظریه مقاومت ایجاد نماید، در مواجه با او قطعا راهی جز حذف او  و شهادتش پیدا نمی‌کند. 🔸 حال سؤال اساسی این است که «حاج قاسم سلیمانی» چگونه توانسته عنصری «پیشرونده و پیشبرنده» در انقلاب اسلامی بشود و با «پیشروندگی و پیشبرندگی» خود افتخارها بیافریند و در صدر شهدای مقاومت بدرخشد؟ مبتنی بر بیانات مقام معظم رهبری؛ موضوع «پیشروندگی» مقدم بر «پیشبرندگی» است. یکی از مفاهیم اصلی در شبکه مفاهیم «پیشروندگی» مؤلفه «مصادیق پیشروندگی» است. رهبر معظم انقلاب مصادیق پیشروندگی را «امام» و «شهدا» معرفی کرده و در بیانی اینگونه از خداوند متعال مسئلت می نمایند که: "...پروردگارا! ارواح مطهره‌ی شهدای عزیزمان و روح مطهر امام (رضوان اللَّه علیه) را با اولیائشان محشور بفرما؛ ما را در راه آن‌ها رونده و پیش‌رونده قرار بده؛ قلب مقدس ولیعصر را از ما راضی و خشنود بگردان... " این بیان رهبر انقلاب نشان از آن است که حرکت بر اساس مکتب امام و شهدای این مکتب می تواند عناصر پیشرونده را تربیت نماید. 🔹 حاج قاسم سلیمانی که از خرمشهرهای دیروز تا خرمشهرهای امروز را دیده است و در زیست شهادت‌گونه خود هموار غبطه کاظمی‌ها و باقری‌ها را می‌خورده است می‌تواند تبدیل به عنصری پیشرونده و پیشبرنده برای انقلاب اسلامی شود و موجبات حفظ حالت پیشروندگی و پیشبرندگی انقلاب اسلامی را رقم بزند. 🔸 حاج قاسم همان کسی است که حسن باقری را درک کرده و درباره او می‌گوید: "رشد دهنده همه ما حسن باقری بود. او بهشتی جنگ بود. او. باعث شد در جبهه بمانم". او زیست و را که «معجزه انقلاب» هستند را دیده است و بارها با مسائل دوران طلایی ۸ سال دفاع مقدس روبرو شده است تا بتواند در انتهای عملیات رمضان ۵ پیشنهاد جنگیدن در هور  را مطرح نمایند و در والفجر ۸ همچون ستاره‌ای در شب‌های اروند بدرخشد. او گذشته با برکت دفاع مقدس را به خوبی درک کرده است و آن را به درستی شناخته است تا توانسته گام‌های استوار را در دوران بعد از دفاع مقدس بردارد، چرا که رهبرش در بیانیه گام دوم فرمود: برای برداشتن گام‌های استوار در آینده باید گذشته را به درستی شناخت. ♦️ اگر بخواهیم حاج قاسم سلیمانی و علت شهادتش را خلاصه بیان کنیم این گونه باید بنویسیم: «حاج قاسم سلیمانی، عنصر پیشرونده و پیشبرنده انقلاب اسلامی است، دشمن با همین پیشروندگی و پیشبرندگی او مشکل دارند و از این کارهای او خسته شده است و چون راهی برای مقابله با او نمی یابد، عملیات ترور و حذف او را رقم می‌زند، زهی خیال باطل، چرا که همانطور که از خرمشهرهای دیروز تا خرمشهر امروز، بر اساس مصادیق پیشروندگی یعنی «امام و شهدا» می‌زیسته است، ما نیز او را الگویی برای خود قرار داده‌ایم تا با زیستی شهداگونه بر اساس مکتب امام، رسالت خود را همچنان «حفظ حالت پیشروندگی و پیشبرندگی» انقلاب اسلامی قرار دهیم و لذا باید بگوییم : قاسم زنده است ... همانطور که حسن باقری زنده است... و این جمله را بر سر در گام دوم انقلاب اسلامی منقش نماییم: "؛ الگوی نسل پیشرونده و پیشبرنده انقلاب اسلامی"   🖋محمد علیان - کارشناس نظام محتوایی راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی 🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی می اندیشد.|🇮🇷 @matra_ir
31.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 ⚜️مکتب سلیمانی⚜️ 🔰شهید سلیمانی یک مکتب شد. 🔹اگر بخواهیم این مکتب را تبیین کنیم، این مکتب عبارت است از صدق و اخلاص؛ این دو کلمه عنوان، نماد و نمایه مکتب سلیمانی است. 🔸 شهید سلیمانی الگو شد، امروز شهید سلیمانی در منطقه ما نماد امید و اعتماد به نفس است، نماد رشادت است، رمز استقامت و پیروزی است. 🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی می اندیشد.|🇮🇷 @matra_ir
⚜ حسین علم‌الهدی؛ الگوی مبارزه همه جانبه، از مسائل نظامی تا مسائل اجتماعی 🔰 یکی از موضوعاتی که در پرداخت به شخصیت شهدا، در همه عصرها، مورد غفلت قرار می‌گیرد، تبیین شخصیت آن‌ها به عنوان الگوی مبارزه و استمرار آن‌ها در زمان‌های مختلف است. 🔹 ، یکی از آن شخصیت‌هایی است که اصلی‌ترین مولفه زندگی‌اش "مبارزه همه جانبه" است. معنای را هم باید در دو بخش اساسی دنبال کرد: اولا، خط مبارزه او همیشگی است و همواره در سیر زمان متجلی است، از آنجا که سیدحسین برای احیای مراسم عاشورا طراحی و عملیات می‌کند، این خط سیر را از مشهد تا اهواز دنبال می کند، در کرمان بسراغ رئیس شهربانی می‌رود تا دوران انقلاب و دفاع مقدس و او خسته نمی‌ماند. دوما، الگوی مبارزه او دارای جامعیت است، یعنی مثلا فقط به بخش نظامی، یا سیاسی یا فرهنگی و... توجه نمی کند، اساساً سیدحسین تک بعدی نیست، چرا که او به دنبال تحقق "اسلام حقیقی"است، لذا از تربیت انسان ها مبتنی بر نهج البلاغه تا حل مسئله‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و حضور در میدان نبرد نظامی را هم طراحی و دنبال می‌کند. 🔸 حال، با توجه به آنچه بیان شد، اگر بخواهیم برای امروزمان از الگوی مبارزه سیدحسین بهره ببریم، به تناسب مسائل امروز جامعه خودمان، می‌توانیم به الگوی حل مسئله اجتماعی او رجوع کنیم. در همان روزهای آغازین جنگ، رژیم بعث برای پیشبرد اهداف خود، شروع به ایجاد تفرقه و اختلاف در بین مردم خوزستان، مخصوصا مردم عرب‌زبان منطقه نمود و از این مسیر به دنبال این بود تا به گونه‌ای جلوه نمایی کند که گویا مردم خوزستان و مخصوصا اعراب منطقه به دنبال جدایی خوزستان از ایران و اتصال آن به عراق هستند. این بار دشمن برای پیشبرد اهداف خود، دست روی مسائل قومیتی ذیل عرصه اجتماعی گذاشته بود و حالا وقت آن بود تا سیدحسین با نگاه همه جانبه وارد میدان شود. سیدحسین علم‌الهدی به میدان می‌آید، از یک سو با سران قبایل عرب منطقه گفتگو می‌کند، از سوی دیگر با بیت امام رضوان‌الله‌علیه، هماهنگ می‌کند، از سوی دیگر اسباب اعزام به تهران و حضور در جماران را برای سران قبایل مهیا می‌کند و همین جاست که صادق آهنگران، برای اولین بار نغمه‌سرایی می‌کند که "شهیدان به خون خفته خوزستان سلام"، بعد امام امت صحبت می‌کند، سران قبایل و همراهانشان با امام بیعت تازه‌ای می‌کنند، بعد به زیارت حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها مشرف می‌شوند و بازگشتشان به خوزستان فقط بازگشت به دیارشان نیست، بلکه از مسیر طراحی شده توسط دشمن نیز بازمی‌گردند و حالا این سیدحسین است که توانسته مسئله‌ای مهم از انقلاب و جنگ را حل کند. 🔹 و امروز سوال اساسی ما این است، اگر مبتنی بر الگوی مبارزه به تبیین شخصیت و عملکرد شهدایمان بپردازیم، آیا نمی‌توانیم برای حل مسائلمان از آن‌ها بهره ببریم؟ آیا حل مسئله‌هایی چون اتفاقات اخیر، مخصوصا در جوامع قومیتی مانند کردستان، سیستان و بلوچستان، خوزستان و... بر اساس این الگوهای عینی تاریخی امکان‌پذیر نیست؟ بله ما به بروزرسانی هم نیاز داریم اما نباید از دانش و تجربه زیسته تاریخی‌مان هم غافل شویم و مصداق این صحبت را می‌توان در عملکرد شهید نورعلی شوشتری با رویکرد امت واحده در استمرار حرکت شهید علم الهدی مشاهده کرد و حالا امروز نوبت ماست. 🖋 محمد علیان- کارشناس نظام محتوایی راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی 📆 ۱۶ دی ماه، سالگرد شهادت شهید حسین علم الهدی و همرزمان وی در هویزه و روز شهدای دانشجو 🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی می اندیشد.|🇮🇷 @matra_ir
⚜ ۱۳جمادی‌الثانی؛ سالروز وفات حضرت ام‌البنین سلام‌الله‌علیها 🔰‌ روز گرامی‌داشت همسران و مادران شهدا 🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی می اندیشد.|🇮🇷 @matra_ir
⚜ نقش‌آفرینی حضرت‌ ام‌البنین سلام‌الله‌علیها 🔰 نقش‌آفرینی حضرت‌ ام‌البنین سلام‌الله‌علیها را باید در دو بازه‌ی پیش و پس از شهادت پسرانش مورد بررسی قرار داد. پیش از شهادت را باید در تربیت فرزندانی دید که از دل آن، حضرت اباالفضل‌العباس علیه‌السلام رشد یافته و علمدار می‌شود و سه پسر دیگر که در جایگاه والای شهدای ۷۲ تن قرار می‌گیرند؛ اما پس از شهادت را در نقش "آگاهی‌بخشی" ایشان باید جستجو کرد. 🔹 حال باید بگوییم که این نقش آگاهی بخشی حضرت ام‌البنین سلام‌الله‌علیها پس از شهادت پسرانش، نسبت به حادثه عاشورا چگونه بوده است؟ مادر پسران در این واقعه حضوراً همراه کاروان نبوده، اما اگر حمایت و ارزش‌آفرینی ایشان نسبت به قیام لله و تبعیت از ولی برای پسران را در نظر بگیریم، تاثیر ویژه‌ی ایشان را حتی در صورت عدم حضور فیزیکی نیز دریافت خواهیم کرد. بعد از واقعه، در مدینه به او خبر می‌رسد که هر چهار پسرش که تمام زندگی‌اش بوده‌اند، در رکاب برادر و مولایشان به شهادت رسیده‌اند. حضرت ام‌البنین سلام‌الله‌علیها پس از شنیدن این خبر، خود یک عامل تبلیغ علیه بنی‌امیه می‌شود؛ گاهی در مسیر کوفه به مدینه می‌نشیند و برای فرزندانش نوحه‌سرائی می‌کنند. شهید مطهری در وصف این نوحه‌ها می‌گویند: 《هرکس می‌آمد از آنجا عبور کند، متوقف می‌شد و اشک می‌ریخت. مروان حکم که یک وقتی حاکم مدینه بوده و از آن دشمنان عجیب اهل بیت علیهم‌السلام است، هروقت می‌آمد از آنجا عبور کند، بی‌اختیار می‌نشست و با این زن می‌گریست.》 این گفتار نشان از قدرت ویژه‌ی ایشان در تاثیر بر افکار مردم داشته و این که حتی در گریستن هم تلاش کرده‌اند تا اهداف و مظلومیت شهدای کربلا را به گوش همگان برسانند. 🔸 حضرت ام‌البنین علیها‌السلام اسوه‌ای از زنان تاریخ اسلام است که مادران شهدای معاصری که زندگی آنان را روایت می‌کنیم، انگیزه‌ی تربیت فرزند و گذشت از فرزند را از ایشان دریافت کرده و در حال انتقال به نسل‌های بعدی هستند. نقش آگاهی‌بخشی این بانوی جلیل‌القدر را در سخنرانی‌ها و اقدامات مادران شهدای انقلاب، دفاع مقدس، مدافع حرم و مدافع امنیت بارها شاهد بوده‌ایم و می‌دانیم راهی که از مسیر الگوهای دینی نشات گرفته باشد، جز به سعادت، مقصدی ندارد. 🔹امید است که زنان مجاهد مسلمان ایرانی در نسل حاضر نیز، ارزش و رسالت وجودی خویش را همانند حضرت ام البنین سلام‌الله‌علیها بشناسند و بدانند که در سرنوشت جامعه و در رساندن عَلَم انقلاب اسلامی به دست حضرت حجت عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف نقشی زمینه‌ساز دارند و باید مستمرا محیط مجاهدت را احیا و حفظ نمایند. 🖋فاطمه زنگنه - کارشناس نظام محتوایی راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی 📆 به بهانه‌ی سالروز وفات حضرت ام‌البنین سلام‌الله‌علیها و روز گرامی‌داشت همسران و مادران شهدا و به امیدِ گوشه‌نگاهی... 🇮🇷|مطرا به راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی می اندیشد.|🇮🇷 @matra_ir