eitaa logo
کانال رسمی موسسه آموزش عالی حوزوی ائمه اطهار (ع)
185 دنبال‌کننده
665 عکس
43 ویدیو
16 فایل
🔰کانال رسمی موسسه آموزش‌‌ عالی‌ حوزوی‌ ائمه‌ اطهارعلیهم‌السلام _مشهدمقدس در رشته های تخصصی: 📗فقه‌واصول(بین‌بهجت۹و۹/۱) 📗کلام‌اسلامی‌باگرایش‌سلفی‌پژوهی (بهجت۹/۱،بینادل۲) 🌐سایت: http://www.mazaheb.markazfeqhi.com/
مشاهده در ایتا
دانلود
✴️تأویل صفات مخالف منهج سلف نیست✴️ ❇️ابن فورک می‎گوید: این که برخی از بزرگان اهل حدیث مانند اوزاعی و دیگران در مورد آیات و روایات صفات گفته‎اند: اینگونه آیات و صفات را تنها بخوانید از آن بگذرید (امروها کما جائت؛ به این معنا که به این الفاظ اعتقاد داشته باشید اما معنای ظاهری آن را برای الله تعالی اثبات نکنید)، به این معنا نیست که آنان تسلیم الفاظ شده و از بحث در مورد معانی آن غفلت کرده باشند. ◀️زیرا چنین مسلکی نزد علمای حدیث در مقابل افرادی بود که راه تأویل این گونه الفاظ را نمی دانستند، تا گرفتار دو خطای (تشبیه الله تعالی به مخلوقات و تعطیل صفات) نشوند وگرنه این علما با تأویل صفات مخالف نبودند. 📚 کتاب مشکل الحدیث، ص۴_۵ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4089708577C789eb1fada 🆔 @howzehtabligh
💠 دومین جلسه دفاعیه رساله علمی سطح سه درمراکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی برگزار گردید 🔶 در این جلسه در ابتدا دانش پژوه گرامی حجت الاسلام میرزایی به تشریح رساله خود با عنوان « بررسی دیدگاه ابن تیمیه نسبت به جایگاه علمی و معنوی امام رضا علیه السلام » پرداختند 🔷 سپس در ادامه این رساله علمی توسط اساتید داور حجت الاسلام دکتر فرمانیان (نماینده مرکز تخصصی) و حجت الاسلام سجادی زاده ( نماینده مدارج علمی) مورد نقد و بررسی قرار گرفت 🔶 در ادامه تدوینگر محترم با همراهی استاد راهنما حجت الاسلام حسینی فقیه و استاد مشاور حجت الاسلام افضل آبادی در دفاع از این رساله به اشکالات مطرح شده پاسخ و از این رساله علمی دفاع و نمره قبولی را کسب کردند •┈••••✾•🔸🔶💠🔶🔸•✾•••┈• 🌐 🆔@mazahebslamic کانال ایتا 🆔@mtfms کانال تلگرام
📘 سومین جلسه دفاعیه 💠رساله علمی سطح سه مراکز تخصصی 🖌تدوینگر: حجة الاسلام محمد باقر باهلی ❇️عنوان رساله : نظریة اهل البیت علیهم السلام فی البنا علی القبور 🕰 زمان: شنبه ۲۹شهریور ماه ساعت ۱۵ 🕌مکان: مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی •┈••••✾•🔸🔶💠🔶🔸•✾•••┈• 🌐 🆔@mazahebslamic کانال ایتا 🆔@mtfms کانال تلگرام
📘 چهارمین جلسه دفاعیه 💠رساله علمی سطح سه مراکز تخصصی 🖌تدوینگر: حجت الاسلام سید جابر مهدوی ❇️عنوان رساله : بررسی تطبیقی مبانی فکری وهابیت با حنابله 🕰 زمان: شنبه ۲۹شهریور ماه ساعت ۱۷ 🕌مکان: مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی •┈••••✾•🔸🔶💠🔶🔸•✾•••┈• 🌐 🆔@mazahebslamic کانال ایتا 🆔@mtfms کانال تلگرام
✅ از تفاوت های وهابیان با دیوبندیه 💢 حسین احمد مدنی دیوبندی در کتاب نقش حیات یکی از مسائل اختلافی با وهابیت چنین می نویسد: ❇️ وهابیہ توسل بالانبیاء و الاولیاء علیهم الصلوة والسلام کو بعد الوفاة ممنوع اور حرام قرار دیتے ہیں - یہ حضرات اس کونہ صرف جائز بلکه «ارجی للاجابت» اور مفید قرار دیتے ہیں شجرات حضرات چشت رحمهم اللہ تعالے اور آداب زیارت و ادعیه مدینہ منوره اس پر شاہد عدل ہیں - جو کہ حضرت نانوتوی اور حضرت گنگوہی اور حضرت مولانا محمد یعقوب صاحب اور حضرت حاجی امداد اللہ صاحب قدس الله اسرارہم کے متعدد و تصانیف میں شائع ہو چکی ہیں؛ ✳️ وهابیت توسل به انبیاء و اولیاء (علیهم الصلاة والسلام) بعد از وفات ایشان را ممنوع و حرام می دانند - در حالیکه اکابر و علمای دیوبند نه تنها چنین عملی را جائز می دانند بلکه امید بیشتری در اجابت حاجت خود با توسل به ذوات مقدسه دارند و حضرات و بزرگان سلسله طریقه چشتیه چنین عملی را برای اجابت مفید می دانند و آداب زیارت و دعاها در مدینه منوره هم شاهد خوبی بر آن است. علاوه بر اینکه نانوتوی و رشید احمد گنگوهی و مولانا محمد یعقوب صاحب و حاجی امداد الله صاحب در این باره تألیفات و آثاری را به چاپ رسانده اند •┈••••✾•🔸🔶💠🔶🔸•✾•••┈• 🌐 🆔@mazahebslamic کانال ایتا 🆔@mtfms کانال تلگرام
💠 سومین جلسه دفاعیه رساله علمی سطح سه درمراکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی برگزار گردید 🔶 در این جلسه در ابتدا دانش پژوه گرامی حجت الاسلام باهلی به تشریح رساله خود با عنوان « نظریة اهل البیت علیهم السلام فی البنا علی القبور » پرداختند 🔷 سپس در ادامه این رساله علمی توسط اساتید داور حجت الاسلام اسفندیاری ( نماینده مدارج علمی) و حجت الاسلام دکتر فرمانیان (نماینده مرکز تخصصی) مورد نقد و بررسی قرار گرفت 🔶 در ادامه تدوینگر محترم با همراهی استاد راهنما حجت الاسلام نقی زاده و استاد مشاور حجت الاسلام دلبری در دفاع از این رساله به اشکالات مطرح شده پاسخ و از این رساله علمی دفاع و نمره قبولی را کسب کردند. •┈••••✾•🔸🔶💠🔶🔸•✾•••┈• 🌐 🆔@mazahebslamic کانال ایتا 🆔@mtfms کانال تلگرام
تاویل صفات خبری از سلف 💠يَوْمَ يُكْشَفُ عَنْ سَاقٍ وَيُدْعَوْنَ إِلَى السُّجُودِ فَلَا يَسْتَطِيعُونَ (قلم، ۴۲) 💢 اما منظور از آشکار شدن ساق خداوند چیست؟ 🔶 طبری تصریح می کند که صحابه و تابعین این آیه را تأویل برده اند. سپس روایات را با سند از صحابه و تابعین می آورد که آنها یکشف عن ساق را به روز سختی تأویل برده اند. قال جماعة من الصحابة والتابعين من أهل التأويل: يبدو عن أمر شديد. 🔷 خلاصه نظرات سلف این است: 🔻هفت روایت از ابن عباس 🔻دو روایت از مجاهد🔻یک روایت از قتاده🔻یک روایت از سعید بن جبیر 🔶 اینها تأویل هایی است که طبری ذیل این روایت نقل کرده است. می توان تأویل این آیه را توسط سلف اجماعی دانست، چرا که از مفسر بزرگ صحابه ابن عباس و از بزرگان تفسیر تابعین نیز تأویل این آیه نقل شده و از دیگران مخالفی نقل نشده است. ✳️ عجیب اینکه مدعیان پیروی از سلف که دائم سنگ سلف را به سینه می زنند، باز هم اینجا حاضر به پذیرش نظر سلف نشده اند. این بار که روایات را نمی توانستند تضعیف کنند، بهانه کرده اند که اصلا ساق، صفت نیست در حالیکه هر عاقلی می فهمد همانگونه که استوی را در ﴿ثم استوی علی العرش﴾ صفت الهی می دانند باید ساق را هم صفت الهی بدانند. کردند. •┈••••✾•🔸🔶💠🔶🔸•✾•••┈• 🌐 🆔@mazahebslamic کانال ایتا 🆔@mtfms کانال تلگرام
💠 چهارمین جلسه دفاعیه رساله علمی سطح سه درمراکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی برگزار گردید 🔶 در این جلسه در ابتدا دانش پژوه گرامی حجت الاسلام مهدوی به تشریح رساله خود با عنوان « بررسی تطبیقی مبانی فکری وهابیت با حنابله » پرداختند 🔷 سپس در ادامه این رساله علمی توسط اساتید داور حجت الاسلام حسینی فقیه ( نماینده مدارج علمی) و حجت الاسلام دکتر فرمانیان (نماینده مرکز تخصصی) مورد نقد و بررسی قرار گرفت 🔶 در ادامه تدوینگر محترم با همراهی استاد راهنما حجت الاسلام آل مجدد شیرازی و استاد مشاور حجت الاسلام افضل آبادی در دفاع از این رساله به اشکالات مطرح شده پاسخ و از این رساله علمی دفاع و نمره قبولی را کسب کردند. •┈••••✾•🔸🔶💠🔶🔸•✾•••┈• 🌐 🆔@mazahebslamic کانال ایتا 🆔@mtfms کانال تلگرام
💠 شرک ربوبی مشرکین از دیدگاه طبری 🔶 طبری برخلاف دیدگاه مدعی سلفیت معتقد است که کفار، مشرک به شرک ربوبی بودند و حتی ربوبیت خدا را انکار می کردند بدین خاطر به عبادت غیر الله می پرداختند. 🔷 این مطلب مخالف ادعای وهابی ها است که مدعی اند مشرکین تنها در عبادت مشکل داشتند و در ربوبیت خدا موحد بودند. •┈••••✾•🔸🔶💠🔶🔸•✾•••┈• 🌐 🆔@mazahebslamic کانال ایتا 🆔@mtfms کانال تلگرام
💢 استغاثه احمد بن حنبل به زنده غائب 🔶 احمد بن حنبل: 🔻وقتے در مسیر حج راه را گم ڪردم، گفتم: ✅ اے بندگان خدا، مرا به مسیر درست هدایت ڪنید. 📚 شعب الایمان بیهقے، ج۱۰ ص۱۴۱ •┈••••✾•🔸🔶💠🔶🔸•✾•••┈• 🌐 🆔@mazahebslamic کانال ایتا 🆔@mtfms کانال تلگرام
💢 مخالفت های البانی با صحیح بخاری و مسلم ❇️ احادیث موجود در صحیح بخاری و مسلم به گونه است که علمای اهل سنت و محدثین تمامی احادیث آن را تلقی به قبول کرده و صحیح می دانند و هر گونه ارزیابی سندی روایات آن را جایز نمی دانند. نووی در این باره می گوید: 🔶 اتفق العلماء رحمهم الله على أن أصح الكتب بعد القرآن العزيز الصحيحان البخاري ومسلم وتلقتهما الامة بالقبول وكتاب البخاري أصحهما؛ علما بر اين امر اتفاق دارند که صحيح ترين کتاب بعد از کتاب الله العزيز، صحيح بخاری و صحيح مسلم است، و امت اسلامی اين دو کتاب را تلقی به قبول کردند و کتاب صحيح بخاری، از صحيح مسلم صحيح تر است (۱). 🔷 با وجود چنین قانونی نزد محدثین، از گذشته تا به حال اکثر قریب به اتفاق محدثین بر این منهج حدیثی عمل کرده و هیچگاه اقدام به تضعیف روایات بخاری و مسلم نمی کردند. اما در حاضر برخی همچون ناصرالدین البانی، از این منهج پیروی نکرد وبر خلاف اتفاق محدثین اقدام به تضعیف برخی روایات کرد، برای نمونه: ✳️ بخاری در صحیح خود روایتی را از ابو هریره از رسول الله صلی الله علیه و اله سلم نقل می کند: 🔸«إن العبد ليتكلم بالكلمة من رضوان الله، لا يلقي لها بالا، يرفعه الله بها درجات، وإن العبد ليتكلم بالكلمة من سخط الله، لا يلقي لها بالا، يهوي بها في جهنم؛ 🔻بنده، سخني در جهت رضای الله به زبان می آورد بدون اينكه به آن، فكر كند. ولی الله به وسيله آن سخن، به درجاتش می افزايد. همچنين بنده، سخنی در جهت ناخشنودی الله به زبان می آورد بدون اينکه به آن توجه کند. ولی به وسيله آن سخن، در جهنم، سقوط می کند (۲). 🥀همانطور که ملاحظه شد این حدیث در صحیح بخاری وارد شد اما متأسفانه البانی این حدیث را از طریق ابی هریره نقل کرده و حتی تصریح می کند که این حدیث در بخاری نقل شده است ولی با این حال می گوید حدیث ضعیف است (۳). 📚پی نوشت: (۱) محیی الدین نووی، المنهاج شرح صحيح مسلم، ج۱، ص۱۴. (۲) محمد بن اسماعیل بخاری، صحيح بخاری، ج۸، ص۱۰۱، ح۶۴۷۸ . (۳) ناصر الدین البانی، سلسلة الأحادیث الضعیفة والموضوعة، ج۳، ص۴۶۳. •┈••••✾•🔸🔶💠🔶🔸•✾•••┈• 🌐 🆔@mazahebslamic کانال ایتا 🆔@mtfms کانال تلگرام