✅ از تفاوت های وهابیان با دیوبندیه
💢 حسین احمد مدنی دیوبندی در کتاب نقش حیات یکی از مسائل اختلافی با وهابیت چنین می نویسد:
❇️ وهابیہ توسل بالانبیاء و الاولیاء علیهم الصلوة والسلام کو بعد الوفاة ممنوع اور حرام قرار دیتے ہیں - یہ حضرات اس کونہ صرف جائز بلکه «ارجی للاجابت» اور مفید قرار دیتے ہیں شجرات حضرات چشت رحمهم اللہ تعالے اور آداب زیارت و ادعیه مدینہ منوره اس پر شاہد عدل ہیں - جو کہ حضرت نانوتوی اور حضرت گنگوہی اور حضرت مولانا محمد یعقوب صاحب اور حضرت حاجی امداد اللہ صاحب قدس الله اسرارہم کے متعدد و تصانیف میں شائع ہو چکی ہیں؛
✳️ وهابیت توسل به انبیاء و اولیاء (علیهم الصلاة والسلام) بعد از وفات ایشان را ممنوع و حرام می دانند - در حالیکه اکابر و علمای دیوبند نه تنها چنین عملی را جائز می دانند بلکه امید بیشتری در اجابت حاجت خود با توسل به ذوات مقدسه دارند و حضرات و بزرگان سلسله طریقه چشتیه چنین عملی را برای اجابت مفید می دانند و آداب زیارت و دعاها در مدینه منوره هم شاهد خوبی بر آن است. علاوه بر اینکه نانوتوی و رشید احمد گنگوهی و مولانا محمد یعقوب صاحب و حاجی امداد الله صاحب در این باره تألیفات و آثاری را به چاپ رسانده اند
•┈••••✾•🔸🔶💠🔶🔸•✾•••┈•
🌐#مرکز_تخصصی_مطالعات_تطبیقی_مذاهب_اسلامی
🆔@mazahebslamic کانال ایتا
🆔@mtfms کانال تلگرام
#اخبار_مرکز
💠 سومین جلسه دفاعیه رساله علمی سطح سه درمراکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی برگزار گردید
🔶 در این جلسه در ابتدا دانش پژوه گرامی حجت الاسلام باهلی به تشریح رساله خود با عنوان « نظریة اهل البیت علیهم السلام فی البنا علی القبور » پرداختند
🔷 سپس در ادامه این رساله علمی توسط اساتید داور حجت الاسلام اسفندیاری ( نماینده مدارج علمی) و حجت الاسلام دکتر فرمانیان (نماینده مرکز تخصصی) مورد نقد و بررسی قرار گرفت
🔶 در ادامه تدوینگر محترم با همراهی استاد راهنما حجت الاسلام نقی زاده و استاد مشاور حجت الاسلام دلبری در دفاع از این رساله به اشکالات مطرح شده پاسخ و از این رساله علمی دفاع و نمره قبولی را کسب کردند.
•┈••••✾•🔸🔶💠🔶🔸•✾•••┈•
🌐#مرکز_تخصصی_مطالعات_تطبیقی_مذاهب_اسلامی
🆔@mazahebslamic کانال ایتا
🆔@mtfms کانال تلگرام
تاویل صفات خبری از سلف
💠يَوْمَ يُكْشَفُ عَنْ سَاقٍ وَيُدْعَوْنَ إِلَى السُّجُودِ فَلَا يَسْتَطِيعُونَ (قلم، ۴۲)
💢 اما منظور از آشکار شدن ساق خداوند چیست؟
🔶 طبری تصریح می کند که صحابه و تابعین این آیه را تأویل برده اند. سپس روایات را با سند از صحابه و تابعین می آورد که آنها یکشف عن ساق را به روز سختی تأویل برده اند. قال جماعة من الصحابة والتابعين من أهل التأويل: يبدو عن أمر شديد.
🔷 خلاصه نظرات سلف این است:
🔻هفت روایت از ابن عباس 🔻دو روایت از مجاهد🔻یک روایت از قتاده🔻یک روایت از سعید بن جبیر
🔶 اینها تأویل هایی است که طبری ذیل این روایت نقل کرده است. می توان تأویل این آیه را توسط سلف اجماعی دانست، چرا که از مفسر بزرگ صحابه ابن عباس و از بزرگان تفسیر تابعین نیز تأویل این آیه نقل شده و از دیگران مخالفی نقل نشده است.
✳️ عجیب اینکه مدعیان پیروی از سلف که دائم سنگ سلف را به سینه می زنند، باز هم اینجا حاضر به پذیرش نظر سلف نشده اند.
این بار که روایات را نمی توانستند تضعیف کنند، بهانه کرده اند که اصلا ساق، صفت نیست در حالیکه هر عاقلی می فهمد همانگونه که استوی را در ﴿ثم استوی علی العرش﴾ صفت الهی می دانند باید ساق را هم صفت الهی بدانند.
کردند.
•┈••••✾•🔸🔶💠🔶🔸•✾•••┈•
🌐#مرکز_تخصصی_مطالعات_تطبیقی_مذاهب_اسلامی
🆔@mazahebslamic کانال ایتا
🆔@mtfms کانال تلگرام
#اخبار_مرکز
💠 چهارمین جلسه دفاعیه رساله علمی سطح سه درمراکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی برگزار گردید
🔶 در این جلسه در ابتدا دانش پژوه گرامی حجت الاسلام مهدوی به تشریح رساله خود با عنوان « بررسی تطبیقی مبانی فکری وهابیت با حنابله » پرداختند
🔷 سپس در ادامه این رساله علمی توسط اساتید داور حجت الاسلام حسینی فقیه ( نماینده مدارج علمی) و حجت الاسلام دکتر فرمانیان (نماینده مرکز تخصصی) مورد نقد و بررسی قرار گرفت
🔶 در ادامه تدوینگر محترم با همراهی استاد راهنما حجت الاسلام آل مجدد شیرازی و استاد مشاور حجت الاسلام افضل آبادی در دفاع از این رساله به اشکالات مطرح شده پاسخ و از این رساله علمی دفاع و نمره قبولی را کسب کردند.
•┈••••✾•🔸🔶💠🔶🔸•✾•••┈•
🌐#مرکز_تخصصی_مطالعات_تطبیقی_مذاهب_اسلامی
🆔@mazahebslamic کانال ایتا
🆔@mtfms کانال تلگرام
💠 شرک ربوبی مشرکین از دیدگاه طبری
🔶 طبری برخلاف دیدگاه مدعی سلفیت معتقد است که کفار، مشرک به شرک ربوبی بودند و حتی ربوبیت خدا را انکار می کردند بدین خاطر به عبادت غیر الله می پرداختند.
🔷 این مطلب مخالف ادعای وهابی ها است که مدعی اند مشرکین تنها در عبادت مشکل داشتند و در ربوبیت خدا موحد بودند.
#شرک_ربوبی_مشرکین
•┈••••✾•🔸🔶💠🔶🔸•✾•••┈•
🌐#مرکز_تخصصی_مطالعات_تطبیقی_مذاهب_اسلامی
🆔@mazahebslamic کانال ایتا
🆔@mtfms کانال تلگرام
#استغاثه
💢 استغاثه احمد بن حنبل به زنده غائب
🔶 احمد بن حنبل:
🔻وقتے در مسیر حج راه را گم ڪردم، گفتم:
✅ اے بندگان خدا، مرا به مسیر درست هدایت ڪنید.
📚 شعب الایمان بیهقے، ج۱۰ ص۱۴۱
•┈••••✾•🔸🔶💠🔶🔸•✾•••┈•
🌐#مرکز_تخصصی_مطالعات_تطبیقی_مذاهب_اسلامی
🆔@mazahebslamic کانال ایتا
🆔@mtfms کانال تلگرام
💢 مخالفت های البانی با صحیح بخاری و مسلم
❇️ احادیث موجود در صحیح بخاری و مسلم به گونه است که علمای اهل سنت و محدثین تمامی احادیث آن را تلقی به قبول کرده و صحیح می دانند و هر گونه ارزیابی سندی روایات آن را جایز نمی دانند. نووی در این باره می گوید:
🔶 اتفق العلماء رحمهم الله على أن أصح الكتب بعد القرآن العزيز الصحيحان البخاري ومسلم وتلقتهما الامة بالقبول وكتاب البخاري أصحهما؛
علما بر اين امر اتفاق دارند که صحيح ترين کتاب بعد از کتاب الله العزيز، صحيح بخاری و صحيح مسلم است، و امت اسلامی اين دو کتاب را تلقی به قبول کردند و کتاب صحيح بخاری، از صحيح مسلم صحيح تر است (۱).
🔷 با وجود چنین قانونی نزد محدثین، از گذشته تا به حال اکثر قریب به اتفاق محدثین بر این منهج حدیثی عمل کرده و هیچگاه اقدام به تضعیف روایات بخاری و مسلم نمی کردند. اما در حاضر برخی همچون ناصرالدین البانی، از این منهج پیروی نکرد وبر خلاف اتفاق محدثین اقدام به تضعیف برخی روایات کرد، برای نمونه:
✳️ بخاری در صحیح خود روایتی را از ابو هریره از رسول الله صلی الله علیه و اله سلم نقل می کند:
🔸«إن العبد ليتكلم بالكلمة من رضوان الله، لا يلقي لها بالا، يرفعه الله بها درجات، وإن العبد ليتكلم بالكلمة من سخط الله، لا يلقي لها بالا، يهوي بها في جهنم؛
🔻بنده، سخني در جهت رضای الله به زبان می آورد بدون اينكه به آن، فكر كند. ولی الله به وسيله آن سخن، به درجاتش می افزايد. همچنين بنده، سخنی در جهت ناخشنودی الله به زبان می آورد بدون اينکه به آن توجه کند. ولی به وسيله آن سخن، در جهنم، سقوط می کند (۲).
🥀همانطور که ملاحظه شد این حدیث در صحیح بخاری وارد شد اما متأسفانه البانی این حدیث را از طریق ابی هریره نقل کرده و حتی تصریح می کند که این حدیث در بخاری نقل شده است ولی با این حال می گوید حدیث ضعیف است (۳).
📚پی نوشت:
(۱) محیی الدین نووی، المنهاج شرح صحيح مسلم، ج۱، ص۱۴.
(۲) محمد بن اسماعیل بخاری، صحيح بخاری، ج۸، ص۱۰۱، ح۶۴۷۸ .
(۳) ناصر الدین البانی، سلسلة الأحادیث الضعیفة والموضوعة، ج۳، ص۴۶۳.
•┈••••✾•🔸🔶💠🔶🔸•✾•••┈•
🌐#مرکز_تخصصی_مطالعات_تطبیقی_مذاهب_اسلامی
🆔@mazahebslamic کانال ایتا
🆔@mtfms کانال تلگرام
💢 مشرکین و درخواست عزت از غیر الله
📗من كَانَ يُرِيدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِيعًا
🔸 اگر کسی خواهان عزت است، عزت همه اش از خداست، مال خداست، هیچکس غیر از خدا مالک عزت نیست، کسی غیر از الله صاحب عزت نیست.
🔹 ابن کثیر در تفسیر القرآن العظیم جلد ۶ صفحه ۵۳۶ سخن مجاهد درباره اين آیه را آورده است. مجاهد گفته است:
🔻قال مجاهد : من كان يريد العزة؛ بعبادة الأوثان ، فإن العزة لله جميعا
🔻یعنی آنها که اصنام و بتها را عبادت می کنند و گمان کرده اند که عبادتِ اصنام باعث می شود آلهه و اصنام به آنها عزت بدهند بدانند که سخت در اشتباهند عزت ملک خداست، هیچکس غیر از خدا مالک عزت نیست، کسی غیر از الله صاحب عزت نیست.
🔸 مساله به همین جا ختم نمیشود، در جای دیگر قرآن صریحا فرموده است: وَاتَّخَذُوا مِن دُونِ اللَّهِ آلِهَةً لِّيَكُونُوا لَهُمْ عِزًّا یعنی مشرکین باور و اعتقادشان این بود که آلهه و شرکای الله، می توانند به آنها عزت ببخشند.
🔹بر همین اساس بود که به آلهه و شرکاء من دون الله مراجعه می کردند.
•┈••••✾•🔸🔶💠🔶🔸•✾•••┈•
🌐#مرکز_تخصصی_مطالعات_تطبیقی_مذاهب_اسلامی
🆔@mazahebslamic کانال ایتا
🆔@mtfms کانال تلگرام
💢 تلقین میت از دیدگاه ابن تیمیه
❇️ متسلفان معاصر و وهابیت معتقدند که میت نمی تواند از صداهایی که می شود، نفعی ببرد؛ از این رو تلقین او جایز نیست. این کلام با اعتقاد علمای اسلامی حتی ابن تیمیه در تعارض است. ایشان تلقین را جایز می داند و روایات صحیحین را نیز در این باره نقل می کند:
📚واَلَّذِي فِي السُّنَنِ {عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ و آله وَسَلَّمَ:
🔸أَنَّهُ كَانَ يَقُومُ عَلَى قَبْرِ الرَّجُلِ مِنْ أَصْحَابِهِ إذَا دُفِنَ، وَيَقُولُ: سَلُوا لَهُ التَّثْبِيتَ، فَإِنَّهُ الْآنَ يُسْأَلُ}، وَقَدْ ثَبَتَ فِي الصَّحِيحَيْنِ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: {لَقِّنُوا أَمْوَاتَكُمْ لَا إلَهَ إلَّا اللَّهُ}. فَتَلْقِينُ الْمُحْتَضَرِ سُنَّةٌ، مَأْمُورٌ بِهَا. وَقَدْ ثَبَتَ أَنَّ الْمَقْبُورَ يُسْأَلُ، وَيُمْتَحَنُ، وَأَنَّهُ يُؤْمَرُ بِالدُّعَاءِ لَهُ؛
✅ فَلِهَذَا قِيلَ: إنَّ التَّلْقِينَ يَنْفَعُهُ، فَإِنَّ الْمَيِّتَ يَسْمَعُ النِّدَاءَ. كَمَا ثَبَتَ فِي الصَّحِيحِ {عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّهُ قَالَ: إنَّهُ لَيَسْمَعُ قَرْعَ نِعَالِهِمْ}
(الفتاوی الکبری، ج3، ص24)
🔹در سنن از پیامبر (صلی الله علیه واله و سلم) است که ایشان بر قبر مردی از اصحابشان که دفن شده بودند، می ایستادند و می فرمودند: برای میت دعا کنید تا بر حق ثابت باشد، چرا که در حال سؤال شدن است. و در صحیحین آمده که پیامبر (صلی الله علیه واله و سلم) فرمودند: «اموات تان را به لا اله الا الله تلقین دهید.» تلقین محتضر، سنتی است که به آن امر شده است. کسی که در قبر است سؤال می شود و مورد امتحان قرار می گیرد و پیامبر امر به دعا کردن برای میت کرده است.
✅ بنابراین تلقین میت حتی از دیدگاه ابن تیمیه نیز مشروع و سنت پیامبر است.
💢حال باید دید متسلفان و وهابیت با دیدگاه ابن تیمیه چگونه برخورد می کنند؟ آیا او هم بدعت گذار بی خبر از سلف بوده است؟!!!
•┈••••✾•🔸🔶💠🔶🔸•✾•••┈•
🌐#مرکز_تخصصی_مطالعات_تطبیقی_مذاهب_اسلامی
🆔@mazahebslamic کانال ایتا
🆔@mtfms کانال تلگرام
مصون ماندن امت اسلامی از شرک اکبر در کلام رسول الله (ص)
💢 در صحیح بخاری ومسلم از عقبة بن عامر نقل شده که رسول الله (ص) فرمودند: «من از این ترس ندارم که شما بعد از من مشرک شوید ولی از این می ترسم که شما برای کسب دنیا با هم رقابت کنید وخود را به هلاکت اندازید همانطور که گذشتگان شما چنین هلاک شدند» (۱).
🔶 کسی چنین بما نفهماند که این حدیث نسخ شده ویا با تکلف حدیث عقبة را بنحوی تأویل برد، زیرا دلالت حدیث محکم و واضح است ورسول اکرم(ص) در نزدیکی وفاتشان به لقاء الله چنین فرمودند؛ چون در نقلی که مسلم (ح ۲۲۹۶) از عقبه آمده است که این حدیث «آخرین روایتی بود که از رسول الله(ص) بر روی منبر شنیده شد».
✅نتیجه کلام اینکه از سخن رسول الله(ص) چنین به دست می آید که الله متعال امت محمدی را از کفر و شرک اکبر محفوظ داشته است وبر این معنا دلائل زیاد دیگری هم دلالت می کند.
📚پی نوشت:
(۱) صحیح بخاری، (1279، 3401، 3816، 3857، 6062، 6218)، صحیح مسلم (2296).
📚 محمد زکی ابراهیم حنفی، السلفیة المعاصرة إلی أین، مؤسسة إحیاء التراث الصوفی، ص20.
•┈••••✾•🔸🔶💠🔶🔸•✾•••┈•
🌐#مرکز_تخصصی_مطالعات_تطبیقی_مذاهب_اسلامی
🆔@mazahebslamic کانال ایتا
🆔@mtfms کانال تلگرام