💢 صورت الله تعالی مانند صورت انسان است!!!
❇️ شیوخ نجدی وهابی می گویند: الله تعالی و آدم شبیه یکدیگر هستند!!! صورت الله تعالی مانند صورت انسان است!!! سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى عَمَّا يَقُولُونَ عُلُوًّا كَبِيرًا
🔶 ابن عثیمین در مجموع الفتاوی ذیل روایت «ان الله خلق آدم علی صورته» با تشبیه و تجسیم الله تعالی به مخلوقات می گوید:
🔷 رسول الله بیان کرده است که الله، آدم را بر صورت خودش خلق کرده و صورت همانند صورت است. مانند این که از یک نوشته اِسکن گرفته شود و گفته می شود این تصویر مطابق آن تصویر است و هیچ تفاوتی بین حروف و کلمات وجود ندارد. [خب] گوینده این جمله نیز رسول الله است که اعلم و اصدق و افصح خلق است.
✅ آیا از این عبارات ابن عثیمین چیزی غیر از تشبیه و تجسیم فهمیده می شود؟ آیا این گونه تفسیر کردن ها مخالف آیه: «لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ» نیست؟
•┈••••✾•🔸🔶💠🔶🔸•✾•••┈•
🌐#مرکز_تخصصی_مطالعات_تطبیقی_مذاهب_اسلامی
🆔@mazahebslamic کانال ایتا
🆔@mtfmsکانال تلگرام
❇️ مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی برگزار می کند.
✅ عنوان نشست:
سیره اهل بیت علیهم السلام در تبیین وتبلیغ معارف اسلامی
🎙استاد مدعو: حاج شیخ حسین انصاریان
📆 پنجشنبه، ۱۷ تیرماه ۱۴۰۰
⏰ ساعت ۹ صبح
به صورت حضوری و مجازی
📲 لینک ورود به جلسه:
https://mazaheb.lms2.hozehkh.com/ws/oy2lq2usdj3
•┈••••✾•🔸🔶💠🔶🔸•✾•••┈•
🌐#مرکز_تخصصی_مطالعات_تطبیقی_مذاهب_اسلامی
🆔@mazahebslamic کانال ایتا
🆔@mtfmsکانال تلگرام
💠 نکاتی پیرامون فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام
💢ابن تیمیه میگوید:
چرا در آیه ی ولایت(انما ولیکم الله و رسوله الذین امنوا الذین یقیمون الصلاة و یوتون الزکاة و هم راکعون)
🔶آیه ۵۵ مائده از صیغه ی جمع استفاده شده در صورتیکه علی بن ابیطالب شخص واحد است؟
📚منهاج السنة، ج ۷، ص ۱۹
✳️ زَمَخْشَری در پاسخ میگوید:
علت جمع آمدن این آیه اینست که دیگر مومنین را ترغیب بر انجام این کار بکند.
📚الکشاف، ج ۱، ص ۶۴۹
❇️ آلوسی سلفی نیز گفته:
علمای عربی برای جمع بودن این آیه،
⬅️ دوفایده ذکر کرده اند: ⬇️
1⃣تعظیم فاعل
یعنی گرامی داشتن امیرالمومنین توسط خداوند همانطور که در مورد حضرت ابراهیم داریم: (ان ابراهیم کان امة واحدة)
🔸ابراهیم به تنهایی یک امت است.
چون ابراهیم به تنهایی کارهای بزرگی را انجام داد.
🔹خداوند از کار علی (علیه السلام) تقدیر کرد تا دیگر مسلمانان ترغیب شوند برای انجام این کار.
2⃣ تعظیم فعل
عملی که از علی (علیه السلام) صادر شد،
نزد خداوند گرامی است.
📚روح المعانی، ج ۶، ص ۱۶۸
✅علاوه بر این در قرآن بیش از ۴۰ آیه داریم که از افراد به عنوان صیغه ی جمع یاد شده؛مثلا:
💎آیه ۱۷۶ نساء
صیغه ی جمع به کار رفته اما منظور جابر عبدلله انصاری است.
📚 صحیح مسلم ، ج ۵، ص ۶۰
📚 صحیح ترمذی ، ج ۳، ص۲۸۲
📚 تفسیرطبری ، ج ۶، ص۵۵
💎 ضمیر جمع و خطاب شخص واحد (عَمْرو بن جَموح)
🔸درآیه ۲۱۵ بقره
📚 تفسیرثَعْلَبی ، ج ۲، ص ۱۳۶
📚 درالمنثور ، ج ۱، ص ۲۴۳
📚 تفسیرآلوسی ، ج ۲، ص ۱۰۵
•┈••••✾•🔸🔶💠🔶🔸•✾•••┈•
🌐#مرکز_تخصصی_مطالعات_تطبیقی_مذاهب_اسلامی
🆔@mazahebslamic کانال ایتا
🆔@mtfmsکانال تلگرام
❇️ مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی برگزار می کند.
✅ عنوان نشست:
روش شناسی علامه امینی در کتاب الغدیر
🎙استاد مدعو: آیت الله نجم الدین طبسی
📆 چهارشنبه، ۲۳ تیرماه ۱۴۰۰
⏰ ساعت ۱۸:۳۰
به صورت حضوری و مجازی
📲 لینک ورود به جلسه:
https://mazaheb.lms2.hozehkh.com/ws/ypmnke2clmp
••┈••••✾•🔸🔶💠🔶🔸•✾•••┈•
🌐#مرکز_تخصصی_مطالعات_تطبیقی_مذاهب_اسلامی
🆔@mazahebslamic کانال ایتا
🆔@mtfmsکانال تلگرام
💢 سجده یکی از مصادیق خضوع است، ابن تیمیه گفته سجده دو نوع است:
1⃣ سجده ای که عبادت محض است
2⃣ و سجده ای که مجرد تشریف و تعظیم بوده و عبادت نیست.
❇️ سوال: حال آیا نمیتوان گفت: بر اساس این سخن، ابن تیمیه هم مجرد خضوع را عبادت نمی داند؟! و آیا نمی توان گفت: این سخن ابن تیمیه قیدی منفصل بر تعریف او از عبادت است؟!
•┈••••✾•🔸🔶💠🔶🔸•✾•••┈•
🌐#مرکز_تخصصی_مطالعات_تطبیقی_مذاهب_اسلامی
🆔@mazahebslamic کانال ایتا
🆔@mtfmsکانال تلگرام
💢عبور وهابیت از ابن تیمیه
❇️ سجده بهترین و بالاترین مصداق خضوع است، ابن تیمیه گفته سجده دو نوع است: سجده ای که عبادت محض است و سجده ای که مجرد تشریف و تعظیم است و عبادت نیست. بنابراین از نظر ابن تیمیه مجرد خضوع عبادت نیست.
🔹 عبدالرحمن الاثری که یکی از پیروان محمد بن عبدالوهاب است، میگوید مجرد تذلل و خضوع و تعظیم عبادت است.
•┈••••✾•🔸🔶💠🔶🔸•✾•••┈•
🌐#مرکز_تخصصی_مطالعات_تطبیقی_مذاهب_اسلامی
🆔@mazahebslamic کانال ایتا
🆔@mtfmsکانال تلگرام
🔸 مسؤولان مقصر در مشکلات خوزستان محاکمه شوند
آیت الله فاضل لنکرانی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:
🔹 چرا مسئولین مرتبط با خوزستان در طی این سالها که برای حل مشکلات آب و سایر مشکلات موجود در آن استان تلاش نکرده اند مورد مواخذه قرار نمی گیرند ؟
🔹 روشن است که برای رفع مشکلات در این استان تلاش هایی صورت گرفته اما مسئولینی که سالهای گذشته در خوزستان مسئولیت داشته اند و برای حل جدی مشکلات آنجا تلاش و کوشش شایسته و مؤثری نکرده اند باید مورد مواخذه قرار گیرند.
•┈••••✾•🔸🔶💠🔶🔸•✾•••┈•
🌐#مرکز_تخصصی_مطالعات_تطبیقی_مذاهب_اسلامی
🆔@mazahebslamic کانال ایتا
🆔@mtfmsکانال تلگرام
✅🔴✅ امام صادق (ع) فرمودند: روز غدیر، روزی است که نعمت در آن کامل شد.✅🔴✅
❇️ مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی، معاونت تبلیغ و قرارگاه کلام حوزه علمیه خراسان برگزار می کنند.
✅ دوره دانش افزایی غدیر پژوهی
🎙استاد مدعو: آیة الله نجم الدین طبسی
📣 موضوع: مبانی معرفتی امامت در زیارت غدیریه
📆 شنبه، ۲ مرداد ماه ۱۴۰۰
🎙استاد مدعو: حجت الاسلام و المسلمین محمدجعفر طبسی
📣موضوع: غدیر تجلی ولایت در قرآن
📆یکشنبه، ۳مرداد ماه ۱۴۰۰
🎙استاد مدعو: آیة الله حسینی قزوینی
📣 موضوع: روش شناسی نقد شبهات غدیر
📆 دوشنبه، ۴مرداد ماه ۱۴۰۰
⏰ ساعت ۱۸:۳۰ عصر
📲 لینک ورود به جلسه:
http://www.markazfeqhi.com/live/
❇️🔷❇️ همراه با مسابقه کتابخوانی
ثبت نام با ارسال مشخصات( نام و نام خانوادگی، کدملی،شماره تماس) به آیدی ایتا:
@markazmazaheb
✳️منبع آزمون: بخشی از کتاب امامت اهل بیت در قرآن + سه نشست فوق الذکر
🔴🔵🔴 با جوائز ارزنده
🔷نفر اول: ۲۰ میلیون ریال
🔶نفر دوم: ۱۰ میلیون ریال
🔷نفر سوم: ۵ میلیون ریال
جهت کسب اطلاعات بیشتر و دانلود جزوه امتحان به کانال شیعه مدیا مراجعه نمایید.
http://eitaa.com/joinchat/1125122163C50acc934f1
💢 ابن ماجه قزويني در سننش كه يكي از صحاح سته اهل سنت به شمار مي آيد ، با سند صحيح نقل كرده :
❇️ عَنْ عَبَّادِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ قَالَ عَلِيٌّ أَنَا عَبْدُ اللَّهِ وَأَخُو رَسُولِهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَأَنَا الصِّدِّيقُ الْأَكْبَرُ لَا يَقُولُهَا بَعْدِي إِلَّا كَذَّابٌ صَلَّيْتُ قَبْلَ النَّاسِ بِسَبْعِ سِنِينَ .
🔶عباد بن عبد الله گويد : علي عليه السلام فرمود : من بنده خدا ، برادر رسول خدا و صديق اكبر هستم ، پس از من جز دروغگو كسي ديگر خود را صديق نخواهد خواند ، من هفت سال قبل از ديگران نماز مي خواندم .
✅ محقق سنن ابن ماجه در ادامه مي نويسد : في الزوائد : هذا إسناد صحيح . رجاله ثقات . رواه الحاكم في المستدرك عن المنهال . وقال : صحيح على شرط الشيخين .
📚 سنن ابن ماجة ، ج۱ ، ص ۴۴
💠 این روایت در سایر منابع:
۱. البداية والنهاية ، ج۳ ، ص ۲۶
۲. المستدرك ، حاكم نيشابوري ، ج۳ ، ص ۱۱۲
۳. تاريخ طبري ، ج۲ ، ص ۵۶ ،
۴. الكامل ، ابن الاثير ، ج۲ ، ص ۵۷
۵. فرائد السمطين ، جويني ، ج ۱ ص ۲۴۸
۶. الخصائص ، نسائي ، ص ۴۶ با سندي كه تمام روات آن ثقه هستند ،
۷. تذكرة الخواص ، ابن جوزي ، ص ۱۰۸
و......
•┈••••✾•🔸🔶💠🔶🔸•✾•••┈•
🌐#مرکز_تخصصی_مطالعات_تطبیقی_مذاهب_اسلامی
🆔@mazahebslamic کانال ایتا
🆔@mtfmsکانال تلگرام
🔰 دیدگاه احمد بن حنبل در مورد مظلومیت امیرالمومنین علیه السلام
✳️ حَدَّثَنِي عَبْد اللَّهِ بْنُ أَحْمَد بْنِ حَنْبَلٍ، قَالَ:سألت أبي قلت: ما تقول فِي علي ومعاوية؟ فأطرق ثم قَالَ: يا بني، إيش أقول فيهما، إعلم أن عليا كان كثير الأعداء ففتش له أعداؤه عيبا فلم يجدوا، فجاءوا إلى رجل قد حاربه وقاتله فوضعوا له فضائل كيدا منهم له.
📝 ترجمه:
عبدالله بن احمد بن حنبل می گوید: از پدرم درباره علی (علیهالسّلام) و معاویه پرسیدم. گفت: علی (علیهالسّلام) دشمنان بسیاری داشت. دشمنانش بسیار کوشیدند چیزی علیه او پیدا کنند و نیافتند. پس به سوی مردی آمدند که با او جنگیده و درگیر شده بود و از روی مکر علیه علی، به ستایش بیجای او پرداختند.»
📚 المنتظم في تاريخ الملوك والأمم، ابن الجوزی، ج۵، ص۱۲۹
•┈••••✾•🔸🔶💠🔶🔸•✾•••┈•
🌐#مرکز_تخصصی_مطالعات_تطبیقی_مذاهب_اسلامی
🆔@mazahebslamic کانال ایتا
🆔@mtfmsکانال تلگرام
💠 پيامبر خدا صلى الله عليه وآله مى فرمايد :
❇️ ۴۶۶۲ - حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرِ بْنُ إِسْحَاقَ، أَنْبَأَ عُبَيْدُ بْنُ حَاتِمٍ الْحَافِظُ، ثنا مُحَمَّدُ بْنُ حَاتِمٍ الْمُؤَدِّبُ، ثنا سَيْفُ بْنُ مُحَمَّدٍ، ثنا سُفْيَانُ الثَّوْرِيُّ، عَنْ سَلَمَةَ بْنِ كُهَيْلٍ، عَنْ أَبِي صَادِقٍ، عَنِ الْأَغَرِّ، عَنْ سَلْمَانَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ:
💠 قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «أَوَّلُكُمْ وَارِدًا عَلَى الْحَوْضِ، أَوَّلُكُمْ إِسْلَامًا، عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ»
🔶 نخستين كسى كه در حوض بر من وارد مى شود، كسى است كه پيش از همه اسلام آورده است و او على بن ابى طالب است .
📚 المستدرك على الصحيحين ج۳ ص۱۴۷
•┈••••✾•🔸🔶💠🔶🔸•✾•••┈•
🌐#مرکز_تخصصی_مطالعات_تطبیقی_مذاهب_اسلامی
🆔@mazahebslamic کانال ایتا
🆔@mtfmsکانال تلگرام
💢 فضایل امیر امومنین علی علیه السلام
💠 پيامبر صلى الله عليه وآله دست على عليه السلام را گرفته، فرمود :
❇️ 6184 - حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ إِسْحَاقَ الْوَزِيرُ الْأَصْبَهَانِيُّ، حَدَّثَنَا إِسْمَاعِيلُ بْنُ مُوسَى السُّدِّيُّ، ثنا عُمَرُ بْنُ سَعِيدٍ، عَنْ فُضَيْلِ بْنِ مَرْزُوقٍ، عَنْ أَبِي سُخَيْلَةَ، عَنْ أَبِي ذَرٍّ، وَعَنْ سَلْمَانَ قَالَا:
🔶 أَخَذَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِيَدِ عَلِيٍّ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ، فَقَالَ:
✅ «إِنَّ هَذَا أَوَّلُ مَنْ آمَنَ بِي، وَهُوَ أَوَّلُ مَنْ يُصافِحُنِي يَوْمَ الْقِيَامَةِ، وَهَذَا الصِّدِّيقُ الْأَكْبَرُ، وَهَذَا فارُوقُ هَذِهِ الْأُمَّةِ، يُفَرَّقُ بَيْنَ الْحَقِّ وَالْبَاطِلِ، وَهَذَا يَعْسُوبُ الْمُؤْمِنِينَ، وَالْمَالُ يَعْسُوبُ الظَّالِمِ»
✳️ اين ـ على ـ اوّلين كسى است كه به من ايمان آورد، و در روز قيامت اوّلين كسى خواهد بود كه با من مصافحه خواهد كرد و او صدّيق اكبر است، و او فاروق این امت است که جدا کنده حق از باطل است و ...
📚 المعجم الكبير طبرانی، ج۶ ص۲۹
•┈••••✾•🔸🔶💠🔶🔸•✾•••┈•
🌐#مرکز_تخصصی_مطالعات_تطبیقی_مذاهب_اسلامی
🆔@mazahebslamic کانال ایتا
🆔@mtfmsکانال تلگرام