☑️نابودی شهر رویایی ایران
✔️فکر میکنید چرا اروپاییها خانههای قدیمی ۳۰۰_۲۰۰ سالهشان را تخریب نمیکنند به جایش ساختمانهای جدید یا مراکز خرید بسازند؟ عقلشان نمیرسد؟ خودشان را از پول محروم میکنند؟ قاعدتا نه. نگهداری خانهها با همان سر و شکل قرن نوزدهم برایشان دو سر برد است. هم اهمیت به تاریخ و فرهنگشان است، هم پولی که از توریستها درمیآورند بهمراتب بیشتر از گشت و گذار در پاساژهاست.
✔️اینجا ولی گویا نه فرهنگ و تاریخ اهمیت دارند، نه در معادلات مالی مهم است که چقدر پول به شهر تزریق میشود. تزریق پول به افراد اهمیت بیشتری دارد! ماجرای تخریب بافت قدیمی شیراز حرف امروز و دیروز نیست ولی مسئله هر روز است. شیراز هم صاحب سومین حرم بزرگ بعد از مشهد و قم است، هم صاحب تمدن هزاران ساله ایرانی. واقعا سخت است که هر دوی اینها را کنار هم حفظ کرد؟ مگر نه اینکه خود مردم ایران از زمان اسلام آوردن تا همین امروز حتی در چیدن سفره هفتسینشان هم هر دو را حفظ کردهاند؟ بهنظر میرسد کار را به خود مردم بسپارید همهچیز درستتر پیش میرود. طرح تخریب بافت قدیمی به اسم گسترش حرمها با مخالفت مردم شیراز، علاقمندان به شیراز، معماران و فعالان حوزه میراث فرهنگی روبهرو شده است. اینکه عزت حرمها را در گروی گسترش آنها بدانیم، توهین به مقدسات است. حرم حریم امن، آرامش و نیایش آدمهاست. تخریب خانههای مردم به اسم حرم، حرمتش را به خطر میاندازد.
متن کامل یادداشت صوفیا نصراللهی را در لینک زیر بخوانید:
https://b2n.ir/u28883
💠 «نوروز جشن تولد انسان است»
🔹 گفتگوی دکتر آرزو رسولی «استادیار گروه تاریخ دانشگاه شهید بهشتی» با روابط عمومی دانشگاه شهید بهشتی.
• موضوع اصلی گفتوگو با شما چهارشنبهسوری و عید نوروز است. اما پیش از آن که به این موضوع برسیم، در مورد سایر مناسبتهای ایران باستان، که از اهمیت وافری برخوردارند، توضیح بدهید.
🔸ایرانیان باستان به مناسبتهای مختلف جشن میگرفتند. این جشنها معمولاً رنگ و بویی دینی برای آنان داشته و بر اساس اعتقادات آنان بوده است. خود کلمهی «جشن» بهمعنای ستایش و نیایش است. از مهمترین جشنهای این مردمان آیینهایی بوده که هر ماه برگزار میشده است. توضیح آن که در ایران باستان روزهای ماه نام داشته است. وقتی نام روز با نام ماه یکسان میشده است، ایرانیان آن روز را جشن میگرفتهاند. به این ترتیب، دوازده جشن ماهانه (فروردینگان، اردیبهشتگان، خردادگان و ...) داریم. در این بین، جشن فروردینگان در 19 فروردین جشن مهمی بوده در پاسداشت روان مردگان. هر چند در این روز مردم به زیارت قبور میروند، اما باز هم حالت جشن دارد، نه سوگواری. جشن ماهانهی مهم بعدی تیرگان است که در تیرماه برگزار میشده است. تیرگان جشنی بوده در پاسداشت آب و آبپاشی از مناسک این جشن بوده است. همچنین در اسطورهها این روز پاسداشت روز تیراندازی آرش کمانگیر و گسترده شدن مرزهای ایرانزمین است. دیگر از مهمترین این جشنها مهرگان است. مهرگان جشنی بسیار مفصل و همپای نوروز بوده است. در واقع ایرانیان دو جشن بزرگ در ابتدای دو نیمهی سال داشتهاند که عبارت از نوروز و مهرگان بوده است.
🆔 @sbu_history
🆔 @etehadietarikh
📌 این گفتگو را به طور کامل از طریق لینک زیر مطالعه کنید: 👇👇
https://telegra.ph/نوروز-تولد-انسان-است-03-18
✅اتحادیه انجمن های علمی_ دانشجویی تاریخ کشور
انتخابات سومین دوره اتحادیه انجمنهای علمی دانشجویی الهیات کشور، (بیست و چهارم اسفندماه) بهصورت مجازی از طریق سامانه جامع مجمعهای انتخاباتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد. در این دوره از انتخابات حدود ۳۰ نفر از اعضای انجمنهای علمی دانشجویی الهیات دانشگاههای کشور حضور داشتند و مجمع عمومی اتحادیه را تشکیل دادند.
پس از برگزاری مجمع و انتخابات، محمد حسن روزبهانی(فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه تهران) به عنوان دبیر و عضو شورای مرکزی انتخاب شد و عرفان یوسفی مقدم (دانشگاه علامه طباطبایی)، فائزه عبدالعلی (دانشگاه الزهرا)، بهناز نمازیان (دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی)، نارین امید (دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی)، هنگامه اسدی (دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی) و محمد فواد ایرانمنش (دانشگاه امام صادق) به عنوان دیگر اعضای شورای مرکزی انتخاب و مشخص شدند.
همچنین محمدرضا واعظی راد و سجاد نوربخش به عنوان اعضای علیالبدل و علیرضا اسدی (دانشگاه فردوسی مشهد) به عنوان بازرس انتخاب شدند.
✨ تبریک عید نوروز به یکایک ملت ایران
🔻 رهبر انقلاب در پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۲: عید نوروز را تبریک عرض میکنم به یکایک آحاد ملّت ایران، مخصوصاً خانوادههای معزّز شهیدان، جانبازان، ایثارگران، خدمتگزاران به زندگی مردم و همچنین به دیگر ملّتهایی که نوروز را گرامی میدارند و به آن اهمیّت میدهند. انشاءالله که بر همهی شماها این عید شریف مبارک باشد. ۱۴۰۲/۱/۱
💫 #مهارتورم_رشدتولید
🔍 متن کامل پیام👇🏻
https://khl.ink/f/52249
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
موسیقی هنگام تحویل سال نو اثر کیست؟
🔹علیاکبر مهدیپور دهکردی (زادهٔ ۱۳۱۴ – درگذشتهٔ ۲۵ بهمن ۱۳۸۸) نوازندهٔ سرنا و کرنا، اهل شهرکرد بود.
🔹نوروزنامه یا همان موسیقی هنگام تحویل سال نو که هر ساله بسیاری از مردم ایران در پای سفره هفتسین نوای آن را میشنوند از آثار اوست.
🔹این اثر که در فهرست آثار غیرملموس یونسکو ثبت شده، برگرفته از موسیقی اقوام ایل بختیاری است.
@seyednaseri
┈┅ ❁❁ ┅┈
♨️ سیر مطالعات نوروزشناسی (پاسخ به ابهامات تاریخی عید نوروز) + دانلود
🔰 دانلود مهمترین منابع: لطفا روی عناوین کلیک کنید.
✍️ بخش 1️⃣: کتابشناسی
1. کتابنامه نوروز / ناهید حبیبی آزاد
2. کتابشناسی نوروز، آیین ماندگار ایرانیان / خبرگزاری کتاب ایران
3. بسته پژوهشی نوروز (بنگرید به انتهای همان صفحه: فایل pdf) / اداره کل پژوهشهای سیما
4. کتابشناسی نوروز؛ (۱۶ کلیدواژه و محور در مطالعات نوروزپژوهی) / مریم ابراهیم زاده
5. کتابشناسی نوروز / نادر کریمیان سردشتی
6. نوروز؛ تاریخچه و مرجعشناسی / اذکائی
7. جستارهایی از نوروز در دانشنامه ایرانیکا / به کوشش و ترجمه مصطفی صداقترستمی
✍️ بخش 2️⃣ نسخههای خطی
النیروز / محمدابراهيم مدرس حسيني خادم اصفهاني (ز: 1092ق)
✍️ بخش 3⃣ نوروز از نگاه اسلام و شیعه و...
1. ارتباط نوروز با اديان توحيدي، هويت ايراني و بهداشت رواني / سيدمحمود طباطبایی
2. النیروز / عبدالسلام محمد هارون
3. نوروز اسلامی جعفری / محمد محیط طباطبایی
4. نوروز از دیدگاه اسلام / محمد محمدی اشتهاردی
5. نوروز در روایات اسلامی / مهدی مهریزی
6. جشن نوروز در تاریخ اسلام /سعید نفیسی
7. نوروز در تاریخ و اسلام / سید جواد مدرسی
8. بررسی احادیث شیعی درباره نوروز / سید محمدجواد شبیری زنجانی
9. نوروز در فرهنگ شيعه / رسول جعفريان
10. نوروز در آینه روایات / محمدرضا ضمیری
11. نظر فقهای بزرگ شيعه درباره نوروز / سیما میرقاسمی
12. نوروز و سنتهای آن از منظر فقهی / سید احمد حسینی خراسانی
13. حدیث النیروز فی کلام العلامه ابن فهد الحلی / رضا مختاری
14. مروری بر تطور نگاه فقهای شیعه به عید نوروز؛ از نیروز تا نوروز / علی اشرف فتحی
15. فلسفه «نوروز» و «روز نو»؛ بازخوانی اهمیت و جایگاه عید نوروز / کامران پورعباس
16. بازخوانی سند نوروز در روایات اسلامی (مطالعه موردی: روایت مُعَلّی بن خُنَیس) / حبیب زمانی محجوب
17. عید نوروز نزد ائمه (ع) و علمای شیعه و پاسخ به شبهات وهابیت / استاد حسینی قزوینی
18. نوروز از دیدگاه اهل سنت و وهابیت / پرسمان
19. نوروز در جاهلیت و اسلام / سید محمد محسن حسینی طهرانی
20. نوروز از دیدگاه اسلام / احمد محیطی اردکانی
✍️ محور 4️⃣ اعمال و ادعیه منسوب به نوروز
1. اعمال عید نوروز در مفاتیح الجنان / محدث قمی
2. آداب و اعمال منسوب به عید نوروز / خبرگزاری حوزه
✍️ محور 5⃣ نوروز از نظر آداب، اقوام و ادوار تاریخی
1. نوروزنامه / عمر خیام نیشابوری
2. نوروز در سفرنامه شاردن / محمد عباسی
3. مقالههای: نوروز و جشن نوروز (۱) و (۲)/ به قلم ذبیح الله صفا
4. نگاهی کوتاه به تاریخچه نوروز / فاطمه فراقی
5. آیین های نوروز باستان / فاروق صفیزاده
6. نمادها، اسطورهها و آیین های نوروزی (نقد و نظر: نوروز) / ژاله آموزگار
7. نوروز در تاریخ و ادبیات / عزیز عبدالحمید و محمدحسین ساکت
8. نوروز در منابع عرب / علی اکبر خان محمدی
9. عوامل پایداری نوروز در عصر اسلامی و بازتاب آن در شعر عربی در دوره عباسی / ابوالحسن امین مقدسی
10. نوروز در زمان ساسانیان / سعید نفیسی
11. جشن های ایرانی در دورة اول عباسی (132- 232 ق) / شکرالله خاکرند؛ زهرا زردشت
12. بررسی نقش مولفه های دینی عید نوروز در تقویت هویت ملی / زاهد غفاری و ملیحه سالم
13. زمینههای اجتماعی استمرار جشنهای ایرانی در قرون نخستین اسلامی / ابوالفضل رضوی؛ حمید اشرفی
14. جایگاه نوروز در کشورهای آسیای میانه / سید علیرضا هاشمی
15. نوروز در ادبیات عرب / معارف اسلامی (سازمان اوقاف) فروردین 1348 شماره 8
16. جشن نوروز در دربار تیموریان هند / جمشید نوروزی
17. تقـارن تاريخي غدير خم با نـوروز / غدیرستان کوثر نبی
18. جشن های دینی ایرانیان در دوره ساسانی / شمس الدین نجمی
19. مقایسه تطبیقی برپایی جشن های ایرانی در دوره ساسانی و عباسی تا پایان سده پنجم هجری / ماسوري روشنك
20. بازتاب فرهنگ و زبان ایرانی در زندگی سیاسی و اجتماعی عصر عباسی / كريمي فرد غلامرضا؛ ملك ميرزايي عليرضا؛ جرنگيان جواد.
21. بازتاب سنت و فرهنگ ایرانیان در شعر عصر عباسی / صیادی نژاد و عبداللهی
22. پدیده های ایرانی در زبان و ادبیات عرب / آذرتاش آذرنوش
23. نوروز و گاهشماری مغانی-مادی کهن غرب فلات ایران / مهرداد ملک زاده
24. نوروز در شرق آفریقا / امیربهرام عرب احمدی
◾️ معرفی منابع فوق، لزوما به معنی تایید دربست تمام آن نیست.
#سیر_مطالعات_تاریخ_اسلام
#سیر_مطالعات_تاریخی
#سیر_مطالعاتی #معرفی_کتاب
🆔 کانال اسرار تاریخ | طبق پیشنهاد محمدصادق ابوالحسنی
🌐 eitaa.com/monzer_ir
#رمضان_کریم
@Allah4all
💠 السلام علیک یا شهر الله الاکبر و یا عید اولیائه 💠
✳️ کل عام و أنتم بخیر 🌺
✳️ Happy Ramadan Holy Month 🌺
✳️ حلول #ماه_مبارک_رمضان تبریک و تهنیت 🌺
#RamadanKareem
مرجع تخصصی محتواهای
#تبلیغ_بین_المللی_اسلام
@Allah4all
تفاوت ما و غرب!
دکتر محمد ابراهيم باستانی پاریزی
راز موفقیت غرب در تداوم فرهنگی آن است. هرکس یک قدمی برداشت این قدم دیگر محو نمیشود بلکه دیگری پس از آن که پا جای پای اوّلی گذاشت یک قدم هم جلوتر میگذارد. بدین طریق است که بعد از صد یا دویست سال میبینیم قومی که روزگاری تنها یک قدم جلو گذاشته بود، امروز پانصد قدم در همان راه جلو افتاده.
ما هزارسال پیش زکریا و جابر داشتیم که آزمایش شیمی و پزشکی میکردند اما این آزمایشها نه تنها با مرگ آنها متوقف شد بلکه کتابهایشان گَرد خورد و سطری بر آن نیفزودند.
ما ابن مقفَّع داشتیم، یکایک اعضایش را با قیچی بریدیم و در تنور انداختیم. به یکی گفتیم زندیق، به یکی قرمطی، به یکی مزدکی. سلطان محمود در ری خیابانی از دار ساخت و علمای شهر را که معتزلی و قرمطی بودند به دار زد. خلیفه دیگری آمد و همه را از نظامیه بیرون کرد و آنجا را طویله ساخت.
هر چیز کم و کاستی یافت جز بنایِ ظلم! که در اول اندک بود، به قول سعدی: هر کس آمد چیزی بدان افزود.
یکروز از خواب برخاستیم که دنیا صدها سال از ما پیشتر بود.
از پاریز تا پاریس
باستانی پاریزی