eitaa logo
معراج‌السعادة
17 دنبال‌کننده
1 عکس
0 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻 گزیده‌ای از کتاب ، تلخیص و تحریر کتاب علامه ملا احمد نراقی ✅ امام صادق علیه‌السلامفرموده است: 🔸 کسی که به برادر دینی‌اش تهمت بزند، همانگونه که نمک در آب ذوب می شود، ایمان در قلب او ذوب و ناپدید می‌گردد. 📚 نردبان سعادت، ص 365 (تلخیص و تحریر کتاب معراج‌السعادة) ✅ @meerajosaadat
🔻 گزیده‌ای از کتاب ، تلخیص و تحریر کتاب علامه ملا احمد نراقی ✅ پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله فرموده است: 🔸 کسی که برادر دینی‌اش نزد او غیبت شود و بتواند از او دفاع کند و چنین نکند، خدا او را در دنیا و آخرت خوار و ذلیل نماید. 📚 نردبان سعادت، ص 375 (تلخیص و تحریر کتاب معراج‌السعادة) ✅ @meerajosaadat
🔻 گزیده‌ای از کتاب ، تلخیص و تحریر کتاب علامه ملا احمد نراقی ▫️ حسد این است که کسی نتواند دیگری را صاحب نعمتی ببیند و آرزو کند که آن نعمت از او گرفته شود، خواه خود او آن نعمت را داشته باشد یا نداشته باشد و خواه بخواهد از صاحب نعمت که گرفته شد، به خود او برسد یا چنین خواستی نداشته باشد. ▫️ و خواه آنچه را نعمت می پندارد، واقعا نعمت باشد؛ مانند: علم و آبرو یا چنین نباشد و حسود چیزی را از روی نادانی نعمت پندارد، مانند پرحرفی و هرزه گویی. 📚 نردبان سعادت، ص 375 (تلخیص و تحریر کتاب معراج‌السعادة) ✅ @meerajosaadat
🔻 گزیده‌ای از کتاب ، تلخیص و تحریر کتاب علامه ملا احمد نراقی 🔸 غبطه حکم حسد را ندارد. غبطه آن است که کسی نعمتی را که در اختیار دیگری می بیند برای خود بخواهد، بی آن که خواهان سلب آن از وی باشد. امام صادق علیه‌السلام فرموده است: مؤمن غبطه می‌خورد، اما حسد نمی‌ورزد و منافق - بر عکس - حسد می ورزد و غبطه نمی خورد. 📚 نردبان سعادت، ص 382 (تلخیص و تحریر کتاب معراج‌السعادة) ✅ @meerajosaadat
🔻 گزیده‌ای از کتاب ، تلخیص و تحریر کتاب علامه ملا احمد نراقی ▫️ تجاوز به اموال مردم حرام و گناه است؛ خواه به صورت تصرف در مال کسی باشد که مالک آن راضی به آن تصرف نیست؛ مانند پوشیدن کفش یا لباس دیگری یا داخل شدن به خانه کسی بی‌آنکه از او اذن گرفته شود و خواه به صورت غصب یا سرقت باشد. 📚 نردبان سعادت، ص 383 (تلخیص و تحریر کتاب معراج‌السعادة ✅ @meerajosaadat
🔻 گزیده‌ای از کتاب ، تلخیص و تحریر کتاب علامه ملا احمد نراقی ✅ امام باقر علیه‌السلام فرموده است: پدرم علی بن الحسین علیهماالسلام‌ در آستانه شهادت مرا در آغوش گرفت و فرمود: ▫️ فرزندم، تو را سفارش می کنم به همان چیزی که پدرم در آستانه شهادت مرا به آن سفارش فرمود و گفت که پدرش (امیرمؤمنان علیه‌السلام) این سفارش را به او کرده است، و آن این است که ای فرزند: بپرهیز از ستم کردن به کسی که جز خدا یاوری در برابر تو ندارد. 📚 نردبان سعادت، ص 385 (تلخیص و تحریر کتاب معراج‌السعادة) ✅ @meerajosaadat
🔻 گزیده‌ای از کتاب ، تلخیص و تحریر کتاب علامه ملا احمد نراقی ▫️ مردی نزد پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله آمد و گفت: یا رسول الله، مرا نصیحت کن. پیامبر فرمود: زبانت را حفظ کن. ▫️ [دوباره] گفت: یا رسول الله، مرا نصیحت کن. پیامبر فرمود: زبانت را حفظ کن. ▫️ [برای بار سوم] گفت: یا رسول الله، مرا نصیحت کن، پیامبر فرمود: زبانت را حفظ کن، وای بر تو، آیا مردم را جز آنچه با زبان آن را درو می کنند، به رو در آتش می اندازد. 📚 نردبان سعادت، ص 391 (تلخیص و تحریر کتاب معراج‌السعادة) ✅ @meerajosaadat
🔻 گزیده‌ای از کتاب ، تلخیص و تحریر کتاب علامه ملا احمد نراقی پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله فرموده است: دروغ بد است، چه جدی باشد و چه شوخی و چه اینکه کسی به فرزندش وعده‌ای بدهد و به آن وعده عمل نکند. راستگویی آدمی را به نیک رفتاری سوق می‌دهد و رفتار نکو، آدمی را به بهشت می رساند. 📚 نردبان سعادت، ص 400 (تلخیص و تحریر کتاب معراج‌السعادة) ✅ @meerajosaadat
🔻 گزیده‌ای از کتاب ، تلخیص و تحریر کتاب علامه ملا احمد نراقی امام صادق علیه‌السلام فرموده است: خدا چون خیر خانواده‌ای را بخواهد، مدارا و سازش در زندگی باهم را روزی آنان کند . 📚 نردبان سعادت، ص 326 (تلخیص و تحریر کتاب معراج‌السعادة) ✅ @meerajosaadat
🔻 گزیده‌ای از کتاب ، تلخیص و تحریر کتاب علامه ملا احمد نراقی ✅ امام باقر علیه‌السلام می فرماید: ▫️ من از کسی که در کارهای دنیایی‌اش تنبلی می‌کند، بدم می‌آید و کسی که در امور دنیایی تنبلی کند، در امور آخرتی تنبل‌تر است. 📚 نردبان سعادت، ص 326 (تلخیص و تحریر کتاب معراج‌السعادة) ✅ @meerajosaadat
🔻 گزیده‌ای از کتاب ، تلخیص و تحریر کتاب علامه ملا احمد نراقی [بر هر مسلمانی لازم است] در هر شبانه روز، یک بار با نفس [خود] شرط کند و از او عهد و پیمان بگیرد که پیرامون معاصی نگردد. چیزی که موجب سخط الهی باشد، از او صادر نشود. در طاعات واجب کوتاهی نکند، و هر عمل خیری که برایش میسر شود ترک نکند. بهتر است این عمل را در ابتدای روز بعد از فراغ از نماز صبح و تعقیبات آن انجام دهد. با این روش که نفس خود را در مقابل خود فرض کند و به آن خطاب کند و بگوید: «ای نفس! سرمایه و بضاعتی غیر از این چند روز ندارم. اگر این از دستم برود، سرمایه‌ام بر باد رفته است. امروز، روز تازه‌ای است که خدا مرا در آن مهلت داده است...». 📚 نردبان سعادت، ص۴٠٩ ✅ @meerajosaadat
🔻 گزیده‌ای از کتاب ، تلخیص و تحریر کتاب علامه ملا احمد نراقی علم اخلاق از آن رو که موجب عروج انسان از پست‌ترین مرتبه وجودی به برترین و والاترین مراتب آن است، شریف‌تر و ستودنی تر از هر علم دیگری است؛ از این رو آن را «اکسیر اعظم» نامیده‌اند و حکمای پیشین نام «علم» را جز به این علم - به عنوان علم حقیقی - اطلاق نمی‌کردند. آن را پیش از هر علم دیگری به شاگردان خود می‌آموختند و تحصیل علوم دیگر را برای کسی که تهذیب نفس نکرده بود، بی ثمر می‌دانستند. آنان معتقد بودند همانگونه که بدن اگر بیمار باشد، از کثرت غذا جز فزونی مرض چیزی عاید آن نمی‌شود، نفسی که مجمع اخلاق ناپسند و صفات رذیله باشد نیز از تحصیل علم جز شر و فساد بهره‌ای نخواهد برد. 📚 نردبان سعادت، ص٤٤ ✅ @meerajosaadat
🔻 گزیده‌ای از کتاب ، تلخیص و تحریر کتاب علامه ملا احمد نراقی 🔸مَثَل کسانی که به عبادات ظاهری می‌پردازند و از تصفیه دل و جان غافل‌اند، مثل قبر مرده‌ای است که ظاهر آن را زینت کرده باشند و درون آن مردار گندیده باشد. 🔸یا مثل خانه‌ای تاریک است که بر پشت بام آن چراغ نهند، و یا مثل دهقانی است که در زمینی بذر می افشاند که پر است از علف‌هایی هرزه که زرع را فاسد می کند و مانع به بار نشستن آن می‌شود. اول ای جان دفع شر موش کن / وانگهان در جمع گندم جوش کن‏ 📚 نردبان سعادت، ص43 ✅ @meerajosaadat
🔻 گزیده‌ای از کتاب ، تلخیص و تحریر کتاب علامه ملا احمد نراقی ▫️ جوانان باید خود را دریابند و در پی تزکیۀ دل و تهذیب نفس برآیند و بدانند که هر کار کوچک و بزرگی که از انسان سرزند و هر کنش و واکنشی که از وی ناشی شود، هم در دل و جان او اثر می گذارد و هم در صحیفه اعمال او ثبت می شود، به گونه‌ای که چون قیامت فرا رسد و پرده طبیعت از پیش چشمش برداشته شود، بی اختیار فریاد برآورد: ▪️ «مَالِ هَٰذَا الْكِتَابِ لَا يُغَادِرُ صَغِيرَةً وَلَا كَبِيرَةً إِلَّا أَحْصَاهَا؛ این چه نامه‌ای است؟! هیچ گناه كوچك و بزرگى نگذاشته مگر آن را به شمار آورده‏ است» [کهف: 49]. 📚 نردبان سعادت، ص 43 ✅ @meerajosaadat
🔸زنهار که بیماری روح را سهل نگیری و آن را به بیماری جسم قياس نکنی، چرا که مسامحه در علاج بیماری نفس، آدمی را به هلاکت دائمی و شقاوت ابدی می رساند 🔸و بر عکس، صحت و سلامت روح، انسان را به زندگانی ابدی و حیات حقیقی نائل و دلش را آماده دریافت فیض‌های بی حد و حساب رب الأرباب می کند و قلبش آیینه صور جميع موجودات می شود. 📚 نردبان سعادت، ص40 (تلخیص و تحریر کتاب معراج‌السعادة) ✅ @meerajosaadat
🔻 گزیده‌ای از کتاب ، تلخیص و تحریر کتاب علامه ملا احمد نراقی 🔸ای برادر جان و ای خواهر! ▫️دل و جان خود را وارسی کن و ببین چه ای و که ای؛ ▫️ اگر شهوت بر تو مسلط است، بدان که یکی از چهارپایان و بهائمی؛ ▫️اگر غضب بر تو مستولی است، بدان که سگ و گرگ و درنده ای؛ ▫️و اگر شیطنت بر تو غالب است، بدان که شیطان مجسمی ▫️و اگر صلاح دید و اشارات عقل را به کار می بندی و پیرو آن هستی، خدا را بر این نعمت سپاس گوی و در افزایش آن بکوش. 📚 نردبان سعادت، ص59 (تلخیص و تحریر کتاب معراج‌السعادة) ✅ @meerajosaadat
🔻 گزیده‌ای از کتاب ، تلخیص و تحریر کتاب علامه ملا احمد نراقی ▫️ گرچه همانگونه که گذشت، کمال آدمی به حاکمیت عقل او بر دیگر قواست و پستی او به تاخت و تاز شهوت، غضب و شیطنت در میدان زندگی، اما باید دانست که تعطیلی این قوا (شهوت، غضب و شیطنت) نیز مفید و مطلوب نیست، زیرا دوام و بقای بدن، بسته به فعالیت این قواست؛ از این رو عقل نیز به فعالیت محدود آنها حکم می کند. ▫️ پس صلاح حال انسان به این است که عقل بر قوای سه گانه دیگر مسلط باشد و آنها به دستور او عمل کنند و به رأی و نظر او گردن نهند، نه این که یک سره منکوب و سرکوب شوند. تعطیل کردن قوا، نه موافق با آموزه های قرآن است و نه مطابق با سیره اولیای خدا. 📚 نردبان سعادت، ص 61 (تلخیص و تحریر کتاب معراج‌السعادة) ✅ @meerajosaadat
🔻 گزیده‌ای از کتاب ، تلخیص و تحریر کتاب علامه ملا احمد نراقی 🔸 زهدورزی و بی رغبتی به دنیا در صورتی فضیلت و مصداق عفت است که خود، به گونه ای دیگر برای دنیا نباشد. کسانی هستند که انگیزه آنان از ترک لذات دنیوی، دست یافتن به نوعی دیگر از لذات دنیوی است که در ذائقه آنان لذيذتر است. چنین کسانی «زاهد» نیستند و چنین صفتی زهد، فضیلت و عفت نیست. همچنین کسی که لذتی دنیوی را به دلیل دسترسی نداشتن به آن، یا برای ترس از بیماری، یا رسوایی، یا به خاطر دل‌زدگی ناشی از کثرت بهره برداری از آن و یا به خاطر عدم اطلاع از لذت بخش بودن آن ترک کند، زاهدِ صاحب فضیلت نیست. 📚 نردبان سعادت، ص62 (تلخیص و تحریر کتاب معراج‌السعادة) ✅ @meerajosaadat
🔻 گزیده‌ای از کتاب ، تلخیص و تحریر کتاب علامه ملا احمد نراقی 🔹بدترین بیماری روحی و عقلی - که بدتر از آن بیماری ای نیست‌- شرک است... 🔹شرک این است که کسی در وجوب وجود، یا در آفرینش جهان، یا در تدبیر و اداره آن، یا در تشریع دین، یا در استحقاق عبادت و طاعت، شریک یا همتایی برای خداوند متعال قائل باشد. 📚 نردبان سعادت، ص 81 (تلخیص و تحریر کتاب معراج‌السعادة) ✅ @meerajosaadat
🗓 دوشنبه 14 تیر ماه 1400 #پرسش_و_پاسخ از آیت‌الله بهجت قدس‌سره ❓سؤال: اگر خانمی بخواهد کسب علم و معرفت کند، شما پیشنهاد می‌کنید از کجا شروع کند و چه کتاب‌هایی را برایش تدریس کنیم؟ ✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: 🔸اول کتابی که انسان بتواند از آن استفاده معارف و اخلاق بکند، معراج‌السعادة ‌است، وقتی که عربیتش[تسلط بر زبان عربی] قدری کامل شد، جامع‌السعادة. وقتی که این حدّ را به آخر رساند، احیاءالاحیاء را بخواند. اینها همه مراتبی هستند که از هرکدام آدم مستغنی شد به مرتبه دیگری مراجعه می‌کند. 🔻مناسبت‌ها: 🔹 درگذشت عالم بزرگوار، ملا محمد شریف مازندرانی معروف به شریف‌العلماء؛ 1246ق. 🔹 روز قلم 🔹 روز شهرداری و دهیاری ☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت #آیت_الله_بهجت قدس‌سره ✅ @bahjat_ir
🔻 گزیده‌ای از کتاب ، تلخیص و تحریر کتاب علامه ملا احمد نراقی 🔹 زیانبارترین پیامد افکار واهی و خیالات شیطانی، سوء‌عاقبت است، چه آنکه انسان کم کم به افکار بد خو می گیرد و به هرچه خو گرفته باشد، در هنگام مرگ همان به یاد او می آید؛ همان گونه که هر چه که انسان در روز به یاد آن است یا با آن سر و کار دارد، شب به خواب او می آید و آن را در خواب می بیند. گفته‌اند اندکی پیش از مرگ، حالتی همانند خواب رفتن به انسان دست می دهد. 📚 نردبان سعادت، ص 94 (تلخیص و تحریر کتاب معراج‌السعادة) ✅ @meerajosaadat
🔻 گزیده‌ای از کتاب ، تلخیص و تحریر کتاب علامه ملا احمد نراقی 🔸علمای اخلاق، راه رهایی دل از وسوسه های شیطانی و افکار پوچ و واهی را در این دانسته اند که انسان: ▫️اولاً، صفات بد را از خود دور و خود را به اوصاف نیک بیاراید؛ چه آنکه هریک از رذایل اخلاقی چون: غضب، شهوت، آزمندی، حسد، بخل، طمع، تعصب و سوء ظن، دروازه ای برای ورود افکار فاسد به قلب است؛ همچنان که هریک از فضایل و اوصاف پسندیده، دری است برای ورود افکار روشنگر و انوار الهی به خانه دل؛ ▫️ثانيا، از بیکاری بپرهیزد که بیکاری زمینه ساز هجوم افکار مسموم به فضای اندیشه و وساوس شیطانی به خانه دل است؛ ▫️ثالثاً، همواره به یاد خدا باشد و خدا را حاضر و ناظر بداند که یاد خدا، به منزله غذایی برای روح انسان است. 📚 نردبان سعادت، ص 95 (تلخیص و تحریر کتاب معراج‌السعادة) ✅ @meerajosaadat
🔻 گزیده‌ای از کتاب ، تلخیص و تحریر کتاب علامه ملا احمد نراقی نشانه های خدا دوستی: ▫️ اول آنکه مرگ بر او گوارا باشد، و لیكن این کلیت ندارد. ▫️ دوم آنکه طالب رضای خدا باشد و هر که دوست خدا باشد، باید ترک معاصی نموده، ملازم طاعت و عبادت گردد و کسالت و بطالت را کنار بگذارد. ▫️ سوم آنکه پیوسته در یاد خدا و دائم دل او به یاد خدا مشغول باشد. ▫️ چهارم آن که همیشه زبان او به ذکر خدا مشغول باشد. ▫️ پنجم آنکه شوق به خلوت داشته باشد که مناجات با خدای خود کند. ▫️ ششم آن که بر هیچ چیز از امور دنیویه - که از دست او برود - تأسف نخورد و متألم و محزون نگردد. و اگر همه دنیا به او رو آورد، شاد نگردد. ▫️ هفتم این که بر همه بندگان خدا مشفق و مهربان باشد. ▫️ هشتم این که از هیبت و عظمت الهی خائف باشد. ▫️ نهم آنکه محبت خود را پوشیده دارد و در نزد مردمان به دعوای آن بر نیاید (مدعی محبت الهی نباشد). ▫️ دهم آنکه دامن همت بر میان زند و به اعمال فاضله و افعال حسنه پردازد. 📚 نردبان سعادت، ص 109 (تلخیص و تحریر کتاب معراج‌السعادة) ✅ @meerajosaadat
🔻 گزیده‌ای از کتاب ، تلخیص و تحریر کتاب علامه ملا احمد نراقی 🔹 شهوت‌رانی که افراط قوه شهویه در امور جنسی است، دین و دنیای آدمی را تباه می کند و آن، به این است که پا از دایره شرع و عقل بیرون گذاشته شود. ✅ امام صادق علیه‌السلام فرموده است: ▪️ نگاه نخست [به آنچه که نباید به آن نگاه کرد و ناخواسته رخ می‌دهد] زیان نمی رساند؛ ▪️ نگاه دوم[ که قهرا عمدی است] زیانبار است؛ ▪️ و نگاه سوم تباه کننده است. 📚 نردبان سعادت، ص 227 (تلخیص و تحریر کتاب معراج‌السعادة) ✅ @meerajosaadat
🔻 گزیده‌ای از کتاب ، تلخیص و تحریر کتاب علامه ملا احمد نراقی 🔹 لقمان حکیم به فرزند خود گفت: ای پسر، دنیا را به آخرت بفروش تا از هر دو بهره ببری و آخرت را به دنیا مفروش که از هر دو بازمانی. 📚 نردبان سعادت، ص 232 (تلخیص و تحریر کتاب معراج‌السعادة) ✅ @meerajosaadat