eitaa logo
🌻🌻حافظان وحی مفاهیم قرآن🌻🌻
183 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
2هزار ویدیو
10 فایل
حفظ ومفاهیم قرآن کریم
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 حفظ حرمت بین خود و خدا 💠 امام علی علیه السلام فرمودند: 🍃 اتَّقِ اللَّهَ بَعْضَ التُّقَى وَ إِنْ قَلَّ، وَ اجْعَلْ بَيْنَكَ وَ بَيْنَ اللَّهِ سِتْراً وَ إِنْ رَقَّ. 🔹 از خدا بترس هر چند اندک، و ميان خود و خدا پرده ای قرار ده هر چند نازک! 📚 حکمت 242 نهج البلاغه
📝تفسیر سوره مبارکه نور آیات ۲۱ الی ۲۵ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ↩️ و بار دیگر به مسأله قذف و متهم ساختن زنان پاکدامن با ایمان، به اتهام ناموسى بازگشته، و به طور مؤکد و قاطع مى گوید: کسانى که زنان پاکدامن و بى خبر از هر گونه آلودگى و مؤمن را، به نسبت هاى ناروا متهم مى سازند در دنیا و آخرت از رحمت الهى دورند و عذاب عظیمى در انتظار آنها است (إِنَّ الَّذِینَ یَرْمُونَ الْمُحْصَناتِ الْغافِلاتِ الْمُؤْمِناتِ لُعِنُوا فِی الدُّنْیا وَ الآخِرَةِ وَ لَهُمْ عَذابٌ عَظِیمٌ). در واقع، سه صفت براى این زنان ذکر شده، که هر کدام دلیلى است بر اهمیت ظلمى که بر آنها از طریق تهمت، وارد مى گردد: مُحَصَّنات: زنان پاکدامن ، غافِلات: دور از هر گونه آلودگى و مُؤْمِنات: زنان با ایمان و به این ترتیب، نشان مى دهد: تا چه حدّ نسبت ناروا دادن به این افراد، ظالمانه، ناجوانمردانه و درخور عذاب عظیم است.(۴) تعبیر به غافِلات تعبیر جالبى است که نهایت پاکى آنها را از هر گونه انحراف و بى عفتى مشخص مى کند، یعنى آنها نسبت به آلودگى هاى جنسى آن قدر بى اعتنا هستند که گوئى اصلاً از آن خبر ندارند; زیرا موضع انسان در برابر گناه، گاه به صورتى در مى آید که: اصلاً تصور گناه از فکر و مغز او بیرون مى رود، گوئى اصلاً چنین عملى در خارج وجود ندارد، و این مرحله عالى تقوا است. این احتمال، نیز وجود دارد که: منظور از غافِلات ، زنانى باشد که از نسبت هاى ناروائى که به آنها داده شده، بى اطلاعند، و به همین دلیل، از خود دفاع نمى کنند، و در نتیجه آیه مورد بحث، مطلب تازه اى در مورد این گونه اتهامات مطرح مى کند; چرا که در آیات گذشته، سخن از تهمت زنندگانى بود که شناخته مى شدند و مورد مجازات قرار مى گرفتند، اما در اینجا سخن از شایعه سازانى است که خود را از مجازات و حدّ شرعى پنهان داشته اند، قرآن مى گوید: اینها تصور نکنند: با این عمل، مى توانند خود را براى همیشه از کیفر الهى دور دارند، خدا آنها را در این دنیا از رحمت خویش دور مى کند و در آخرت عذابى عظیم دارند. گر چه آیه فوق، بعد از داستان افک قرار گرفته، و به نظر مى رسد: نزول آن بى ارتباط با این ماجرا نبوده، ولى مانند تمام آیاتى که در موارد خاصى نازل مى شود، و مفهوم آن کلى است اختصاص به مورد معینى ندارد. عجب این که: بعضى از مفسران مانند فخر رازى در تفسیر کبیر و بعضى دیگر اصرار دارند: مفهوم این آیه را محدود به تهمت زدن به زنان پیامبر(صلى الله علیه وآله) بدانند، و این گناه را در سر حدّ کفر قرار دهند، و کلمه لعن را که در آیه وارد شده دلیل بر آن بشمرند. در حالى که تهمت زدن هر چند گناه بسیار بزرگى است، و اگر در مورد همسران پیامبر(صلى الله علیه وآله) باشد، گناه بزرگ تر و عظیم ترى محسوب مى شود، ولى به تنهائى موجب کفر نیست، و لذا پیامبر(صلى الله علیه وآله) در داستان افک با این گونه افراد معامله مرتد ننمود، بلکه در آیات بعد از آن که شرح آن را خواندیم، توصیه به عدم خشونت بیش از حدّ در مورد آنان فرمود، که با کفر سازگار نیست. و اما لعن دورى از رحمت خدا است که در مورد کافر و مرتکبین گناهان کبیره، صادق است، لذا در همین آیاتى که درباره حدّ قذف گذشت (در احکام مربوط به لعان) دو بار کلمه لعن در مورد دروغگویان به کار رفته است. در روایات اسلامى نیز کراراً کلمه لعن درباره بعضى از مرتکبین گناهان کبیره به کار رفته است، حدیث: لَعَنَ اللّهُ فِى الخَمْرِ عَشْرُ طَوائِفَ...: خدا ده گروه را در مورد شراب لعنت کرده... معروف است. * * * ✍ پی نوشت: ۴ ـ المیزان ، جلد ۱۵، صفحه ۱۲۲، ذیل آیات مورد بحث. ۵ ـ یس، آیه ۶۵. ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
📝 شرح و تفسیر حکمت ۴۳۰ 🔺 زیانکار ترین مردم 🔸 زيانكارترين انسانها: امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه كسى را كه از همه بيشتر در معامله زندگى دنيا گرفتار خسران مى شود و سعى و تلاش او به جايى نمى رسد معرفى كرده، مى فرمايد: «زيانكارترين مردم در دادوستد و نااميدترين آن ها در تلاش و سعى، كسى است كه بدن خود را براى رسيدن به آرزوهاى درازش فرسوده كرده ولى مقدرات، او را براى رسيدن به خواسته هايش يارى ننموده است; با حسرت از دنيا بيرون رفته و با گناهانش در سراى آخرت گام نهاده است»; (إِنَّ أَخْسَرَ النَّاسِ صَفْقَةً وَ أَخْيَبَهُمْ سَعْياً رَجُلٌ أَخْلَقَ بَدَنَهُ فِي طَلَبِ مَالِهِ[1]، وَ لَمْ تُسَاعِدْهُ الْمَقَادِيرُ عَلَى إِرَادَتِهِ، فَخَرَجَ مِنَ الدُّنْيَا بِحَسْرَتِهِ، وَ قَدِمَ عَلَى الاْخِرَةِ بِتَبِعَتِهِ). «صفقة» در اصل به معناى زدن دست به دست به هنگام معامله است (خريدار و فروشنده به عنوان انجام معامله دستشان را به دست يكديگر مى زنند) و تصفيق به معناى كف زدن نيز آمده است و سپس اين واژه به معناى معامله و دادوستد استعمال مى شود. «اخلق» از ماده «خلوق» به معناى كهنگى است. «تبعة» به معناى پيامدهاى نامطلوب است. حاصل كلام امام(عليه السلام) اين است كه گروهى از انسان ها را به معامله گرانى تشبيه مى كند كه در اين دنيا تمام نيروهاى خود را براى رسيدن به آمال و آرزوها به كار مى گيرند و در عين حال، مقدرات به آن ها اجازه رسيدن به مقصود را نمى دهد و هنگامى كه از دنيا خارج مى شوند چيزى نيندوخته اند در حالى كه تمام نيروهاى خود را از دست داده اند و با دست خالى و كوشش هاى بيهوده وارد عرصه محشر مى شوند; كفه حسنات آن ها بسيار سبك و كفه سيئاتشان سنگين است. چراكه براى رسيدن به آمال و آرزوها علاوه بر هدر دادن نيروهاى خدادادى، سيئاتى در نامه اعمال خود ثبت كرده  و بار سنگينى بر دوش خود نهاده اند. اگر تنها نيروهاى خود را از دست داده بودند و گناهى مرتكب نمى شدند حسرت آن ها كمتر بود اما شديدترين حسرت ها به فرموده امام(عليه السلام) حسرت گروهى است كه زبان حالشان اين است: سرمايه ز كف رفت و تجارت ننموديم *** جز حسرت و اندوه متاعى نخريديم قرآن مجيد نيز به اين حقيقت اشارات گويايى دارد ازجمله در آيه 167 سوره بقره مى خوانيم: «(كَذَلِكَ يُرِيهِمُ اللهُ أَعْمَالَهُمْ حَسَرَات عَلَيْهِمْ وَمَا هُمْ بِخَارِجِينَ مِنَ النَّارِ); خداوند اين گونه است كه اعمال آن ها را به صورت مايه حسرت به آنان نشان مى دهد; و هرگز از آتش (دوزخ) خارج نخواهند شد!». در سوره والعصر نيز تصريح شده كه همه انسان ها در خسران و زيان اند جز گروهى كه برنامه مشتمل بر چهار ماده دارند: ايمان، عمل صالح، دعوت به سوى حق و دعوت به استقامت (در برابر عوامل گناه، مشكلات اطاعت و مصائب): (وَالْعَصْرِ * إِنَّ الاِْنسَانَ لَفِى خُسْر * إِلاَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ). در غررالحكم نيز همين معنا به صورت فشرده ترى از امام اميرمؤمنان(عليه السلام) نقل شده است: «أخْسَرُ النّاسِ مَن رَضِى بالدُّنْيا عِوَضاً عن الآخِرَةِ; زيان كارترين مردم كسى است كه دنيا را به جاى آخرت بپذيرد. (و براى رسيدن به آن هيچ قيد و شرطى قائل نباشد)».[2] ✍پی نوشت: [1]. در بسيارى از نسخ به جاى «ماله»، «آماله» آمده است كه تعبير صحيح ترى به نظر مى رسد زيرا دنياپرستان تمام تلاش خود را تنها براى رسيدن به مال نمى كنند بلكه براى رسيدن به مقام يا بهره مند شدن از عيشونوش و شهوترانى نيز تلاش فراوان دارند. [2]. غررالحكم، ح 2472. ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
☀️ امام علی (ع) : ❓ آیا می پنداری که جسم کوچکی هستی، در حالیکه در درون تو جهان بزرگی نهفته است. 🔷 اَتَزَعُمَ أنَکَ جِرمٌ صَغیر و فیکَ أنطَوَی العالم الأکبَر . 📚 تفسیر القرآن الکریم ج 4 . ص 390 و  391. روضة المتقین فی شرح من لا یحضره الفقیه مرحوم مجلسی (ره) . ج۲، ص 81
1403.10.30 سخنرانی.mp3
23.39M
🌧 بهر بردن از حسنات در ماه رجب 🎙 حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد
‌‌🔴پذیرش FATF و CFT به معنای پذیرش امور زیر است: ۱. ارایه اطلاعات تمام روابط تجاری و مالی مردم ایران و نیز ارائه‌ی تمام اطلاعات راه‌های دور زدن تحریم‌ها به اعضای FATF یعنی آمریکا و انگلیس و ... و نتیجه آن بستن راه‌های تنفس در اقتصاد ایران است. ۲. ممنوع بودن نقل و انتقالات فیزیکی پول به ایران روشن است که در شرایط تحریمی از سوی رژیم تروریست آمریکا، بخشی از نقل و انتقالات، به صورت فیزیکی انجام می شود. ممنوع شدن آن، ضربه‌ی اساسی به تجارت ما خواهد زد ۳. تعهد به برخورد با گروه‌های مقاومت مانند حزب الله، حماس و ... به دلیل این‌که آمریکا و رژیم صهیونیستی آنها را تروریست اعلام کرده اند ۴. برخورد با حامیان گروه های مقاومت در ایران مانند اکثریت مردم ایران، نیروی قدس و فرماندهان آنها و حتی همکاری قضایی کامل با دادگاههای غربی در خصوص فرماندهان نیروی قدس و تحویل دادن آنها به کشورهای غربی ۵. حتی اگر کل این تعهدات را انجام دهیم هیچ تحریمی از بانک‌های ما برداشته نخواهد شد زیرا مشکل اساسی، تحریم‌های ثانویه‌ی آمریکا است که مانع ارتباط بانک‌های خارجی با بانک‌های ایران می شود و مسایلی مانند FATF صرفا امور فرعی هستند خروجی برجام، نابودی اقتصاد ایران بود، خروجی پیوست به این کنوانسیون‌ها، نابودی امنیت ایران است. آقای پزشکیان!! مواظب باشید از کسانی که خانواده‌های آنها تابعیت آمریکا دارند یا در آنجا ساکن هستند، مشورت نگیرید. مهم منافع ملت ایران است نه منافع بخشی از خانواده دولتمردان شما. ✍🏼 سید محمود نبویان نماینده تهران
7.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚙️ سخنان سرکار خانم زهره منوچهری؛ فعال در حوزه زعفران و گیاهان دارویی در حضور رهبر انقلاب ▪️'ایران تأمین‌کننده ۹۰ درصد زعفران جهان؛ ولی فقط سهم ۲۵۰ میلیون دلاری از بازار ۸ میلیارد دلاری!' ▫️'تشکیل بزرگترین تعاونی سهامی عام کشاورزی با مشارکت ۴۰ شرکت تعاونی زعفران' ▪️'حذف واسطه‌ها از زنجیره تولید زعفران؛ امید تازه برای یک میلیون زعفران‌کار ایرانی' ▫️'چشم‌انداز افزایش درآمد ارزی زعفران به ۳ میلیارد دلار با توسعه فرآوری و حذف خام‌فروشی' ▪️'سهم ۶ تا ۸ درصدی بخش تعاون در تولید ناخالص ملی؛ چالش‌ها و راهکارها' ▫️'تحول در مدیریت بازار زعفران؛ از راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری تا حذف انحصار' ▪️'الگوی موفق بخش تعاون در اقتصادهای پیشرفته؛ سهم ۲۰ درصدی تعاونی‌ها در تولید ملی' 🔹️در جریان دیدار امروز تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی بخش خصوصی در رویداد ملی «پیشگامان پیشرفت». ۱۴۰۳/۱۱/۳ ⚙️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 درود خدا بر امیرالمومنین آن حضرت می فرماید : همانا انسان در دنيا تخته نشان تيرهای مرگ است، ثروتی كه دستخوش تاراج مصيبتهاست با هر جرعه نوشيدنی، اندوهی گلوگیر و در هر لقمه ای استخوان شکسته ای قرار دارد و بنده نعمتی به دست نياورد جز آنكه نعمتی از دست بدهد و روزی به عمرش افزوده نمی گردد جز با كم شدن روزی ديگر، پس ما ياران مرگيم و جانهای ما هدف نابودی ها، پس چگونه به ماندن جاودانه اميدوار باشيم در حالیكه گذشت شب و روز بنایی را بالا نبرده جز آنکه آن را ويران كرده و به اطراف پراكند ؟ 📒 ❀ ⃟⃟ ⃟ ⃟✤═══•🦋•═══••༻⃘⃕❀༅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام امروز هر مصیبتی در اقتصاد بیمار ما اتفاق می افتد بخاطر مدیران نابلد کار در حوزه اقتصاد هست مدیران نا کارآمد ی که دیگر توان کاری ندارد نه طرح وبرنامه درست دارند ونه اطلاع دقیق ودرست از سرمایه گذاری دارند نه طرح وبرنامه جامع ودستهای ناپاک وخیانت اآلود که با غارت سرمایه ها ودر خدمت بیگانگان مزدوری نمودن این همه گرفتاری برای ملت نجیب فراهم نموده اند بیشتر به فکر منافع حزبی وصنف خود هستند تا خدمتگذاری درست برای ملت بدنبال سرمایه گذاری برای منافع خود هستند تا رفع موانع اقتصادی چقدر اسلام به کار وسرمایه ومعیشت درست اهمیت داده اما کدامین ازاین اقتصاد دانهای غربزده بدنبال درک مفاهیم درست اقتصاد اسلامی هستند بانکهای ما هنوز بابهره وربا ورشوه درگیر هست ودم از اقتصاد اسلامی میزنیم آیا به قراداد جعاله و مضاربه دربانکهای ما درست عمل میشود یا فقط صرف یک کاغذ معمولی و امضای ظاهری هست وروز به روز در هر منطقه ای بانکها مثل قارچ روییده می شود ونمای آن زیبا وزیبا تر مگر در قرآن نمیخوانیم احل الله البیع وحرم الربا ولی عملا ربا گرفته میشود و لقمه حرام در زندگیها بیشتر شده تارزق حلال کمی مسوولان به خواب رفته بیدار شوند وچاره درستی برای زندگی مردم ورفاه آنان فراهم کنند ونگذارند با این تورم ها جان مردم رانگیرند https://eitaa.com/mefahimqoran