eitaa logo
🌻🌻حافظان وحی مفاهیم قرآن🌻🌻
183 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
2هزار ویدیو
10 فایل
حفظ ومفاهیم قرآن کریم
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 بلندای آشنا 🔸 آسان است! یعنی است. ما چیز بیگانه ‌ای تحمیل نکردیم؛ همان که در درون شما، با فطرت شما خلق شد، همان را به صورت کتاب در آوردم. 1️⃣ فرمود: ﴿إِنَّا سَنُلْقی‏ عَلَیكَ قَوْلاً ثَقیلاً﴾، یک؛ 2️⃣ ﴿وَ لَقَدْ یسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ﴾، این دو. 🔸 قرآن، سنگین است یعنی پُرمحتواست، علمی است، عالمانه است، محقّقانه است؛ آسان است، چون دل ‌پذیر است. ما چیزی بر خلاف فطرت نمی‌ گوییم؛ ـ اول شما را ساختیم، ـ دوم مطابق ساختار شما کتاب فرستادیم. آیت الله 📚 سوره مبارکه مزمل جلسه 1 تاریخ: 1398/01/17 https://eitaa.com/mefahimqoran 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌿 تسنیم 📖: دریایی از معارف ناب قرآنی 🌿 🔹 تفسیر تسنیم با بیانی شیوا و عمیق، گنجینه‌ای از معارف قرآن کریم را به نمایش می‌گذارد. این تفسیر 📖 با ویژگی‌های منحصربه‌فردش، مانند تلفیق ظاهر و باطن آیات، تکیه بر آیات کلیدی توحیدی و استفاده از منابع گسترده و متنوع، به‌عنوان یک دایرةالمعارف قرآنی می‌درخشد. 🌟برخی از ویژگی‌های برجسته تفسیر : 🔹 ظاهر و باطن قرآن: حفظ تعادل بین ظاهر و باطن آیات، بدون بی‌اعتنایی به هیچ‌یک. 🔹 محوریت توحید: تفسیر قرآن بر پایه آیات کلیدی که بیانگر معارف توحیدی هستند. 🔹 منابع غنی: بهره‌گیری از منابع متنوع در حوزه‌های ادبی، حدیثی، عرفانی، فقهی و فلسفی. 🎤 : 🗒 زمان: 1403/12/06 ⏰ ساعت: 9 صبح الی 12 🏢 مکان: سالن همایش های مدرسه عالی دارالشفاء #ویژگی_های_تسنیم_07https://eitaa.com/mefahimqoran
💠
خوی فرشتگی
🔹 وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمود: «الْحَافِظُ لِلْقُرْآنِ‏ الْعَامِلُ‏ بِهِ مَعَ السَّفَرَةِ الْكِرَامِ الْبَرَرَةِ»؛ كسی كه را حفظ می ‌كند و به قرآن عمل می‌ كند، با فرشته‌ های الهی محشور می‌ شود. 🔹 در قرآن دارد که وحی كه نازل می ‌شود، ﴿بِأَیدِی سَفَرَةٍ ٭ كِرَامٍ بَرَرَةٍ﴾ یعنی فرشته ‌هایی هستند كه وحی را می ‌آورند؛ چنین كسی در قوس صعود با آنها كه در قوس نزول، قرآن را می ‌آورند هماهنگ می‌ شود. چه بهتر كه ما زندگی كنیم! 🔹 یك فرشته‌ منش نه بی راهه می ‌رود نه راه كسی را می ‌بندد. اگر با و و زندگی كردیم، جامعه ما آباد است؛ اما اگر با خشونت زندگی كردیم حداقلّش ده میلیون پرونده شكایت در دستگاه قضایی است! 👈 جامعه را اداره می ‌كند؛ هرگز با قهر، جامعه اداره نمی‌ شود! 🔹 چرا گفتند مصافحه كنید؟ چرا گفتند یكدیگر را دیدید سلام كنید؟ این برای همین است. گفتند یكدیگر را دیدید سلام كنید؛ ما سلام كردن را کنار گذاشتیم، را كنار گذاشتیم، شده خشونت، شده ، آن چند میلیون پرونده هم هست! ◀️ مگر می‌شود كشور را به غیر دستور خدا اداره كرد؟! ما را او آفرید و او دارد اداره می ‌كند. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1403/03/29https://eitaa.com/mefahimqoran
7.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌺
 تجلّی الهی
🌺 🔹 امیرمومنان (سلام الله علیه) در وصف قر‌آن چنین می‌ فرمایند؛ این مضمون در كلمات نهج‌ البلاغه هست: ✨ «فَتَجَلَّی لَهُمْ سُبْحَانَهُ فِی كِتَابِهِ مِنْ غَیرِ أَنْ یكُونُوا رَأَوْه‏»؛ یعنی خدای سبحان، مؤلف قرآن، كاتب قرآن و مصنّف قرآن نیست؛ بلكه او . 🔹 خدا در قرآن تجلّی كرد، آن كه قرآن را می ‌فهمد، آن كه قرآن را تفسیر می ‌كند، آن كه قرآن را درست بررسی می‌ كند، این در آغاز راه هست. وقتی به پایان راه می ‌رسد كه متكلّم را با قلبش و با جانش ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌در كلماتش . 📜 فرمود؛ توقّع بر آن است كه مفسّران آن متكلّم را در كلام، آن صاحب كتاب را در كتاب خود ببینند. 🎤 : 🗒 زمان: 1403/12/06 ⏰ ساعت: 9 صبح الی 12 🏢 مکان: سالن همایش های مدرسه عالی دارالشفاء 📚 پیام به دوره تربیت مربی نهج البلاغه تاریخ: 1390/11/11https://eitaa.com/mefahimqoran
4_5926751493465050243.mp3
11.05M
🔹محمدرضا رنجبر 🌒 شب چهلم 🔮 ترجمه صوتی، کاری است از موسسه پیامبر مهر و رحمتhttps://eitaa.com/mefahimqoran
30.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 ۶۰۴ شب‌ با‌ قرآن 💠 🔸 استاد محمدرضا رنجبر 🔸 👌 ترجمه صوتی آیات صفحه، تفسیر ، شنیدنی و بسیار آموزنده 🌴 سوره مبارکه بقره صفحه ۴۰ 🔼 زمان تقریبی: یازده دقیقهhttps://eitaa.com/mefahimqoran
بسم الله» از عبد به منزلهٴ «كن» از مولا آنها كه به حق به اين اسم رسيده‌اند اين چنين مي‌گويند، مي‌گويند (بسم الله الرحمن الرحيم من العبد بمنزلة كن من المولي) همان طوري كه خداي سبحان هر چه را كه بخواهد با «كن» انجام مي‌دهد، بندهٴ آن مولي هم به اذن آن مولي، هر چه را بخواهد با بسم الله انجام مي‌دهد. (بسم الله الرحمن الرحيم من العبد بمنزله كن من المولي) نمونه‌اش را قرآن در جريان نوح بيان كرده است كه «بسم الله مجريها و مرسيها» (20) جريان نوح را كه قرآن كريم طرح مي‌كند مي‌فرمايد او كه مسلط بر اين طوفان سهمگين بود، كشتي را با نام خدا حركت مي‌داد و با نام خدا آرام مي‌كرد. يا سير و سكون اين كشتي با نام خدا بود. (بسم الله مجريها و بسم الله مرسيها) لنگرگاهش به نام خدا، حركتش به نام خدا. نوح وقتي مي‌خواست اين كشتي حركت كند به نام خدا حركت مي‌داد. وقتي مي‌خواست اين كشتي بايستد و لنگر بياندازد، به نام خدا بود. https://eitaa.com/mefahimqoran
نزديكي «بسم الله» به اسم اعظم از سياهي چشم به سفيدي آن آنكه عبد كامل است به اذن خدا از «بسم الله» كاري مي‌گيرد كه مولاي او از «كن» كاري را مي‌گرفت. چرا؟ چون اين عبد به جايي رسيده است چيزي نمي‌خواهد مگر اين كه خدا بخواهد. لذا گفتند «بسم الله الرحمن الرحيم به اسم اعظم آنقدر نزديك است كه سياهي چشم به سفيدي چشم نزديك است»(21). اگر ما در تمام كارها به حق بگوييم «بسم الله الرحمن الرحيم»(22). به نام خدا آغاز كنيم نه به نام احدي، و اين را هم يك عدد لفظي ندانيم. به حق به اين نام آغاز كنيم نه به قدرتهاي خود تكيه كنيم و اين را فقط يك تشريفات صوري و ظاهري بدانيم، بلكه بگوييم به اين نام ما شروع مي‌كنيم و اگر ديگر اسباب و وسائل آماده است اعتنايي به آنها نكنيم، بگوييم خدا خواست كه آنها حاضر باشد. اگر اين چنين بود، اين اسم اعظم در كنار اين نام ظهور مي‌كند. انسان با اين بسم الله كار نوح را انجام مي‌دهد. نصيحت حضرت امير المؤمنين(عليه السلام) به ابوذر وقتي اباذر (رضوان‌الله‌عليه) را كه خواستند به ربذه تبعيد كنند، مرحوم كليني رضوان الله عليه نقل مي‌كرد كه با اينكه حكومت وقت بدرقهٴ اباذر را قدغن كرده بود، مع ذلك اميرالمؤمنين و حسنين (عليهم السلام) و بعضي از صحابهٴ خاص حضور داشتند. آنجا حضرت نصيحت كرد كه مبادا از اين جهت نگران باشي كه ربذه يك جايي بي آب و علفي است،‌ زندگي در آنجا دشوار است(23)، چه كنيم اينها. در آنجا ظاهراً اباذر به عرض حضرت رساند من از نظر عقيده به اينجا رسيده‌ام يا حضرت به او فرمود كه اگر سراسر زمين مثل يك فلز بشود، مس و قطره‌اي هم از بالا باران نبارد، اگر روي زمين مثل يك فلز نظير مس شد، چيزي از زمين ديگر نمي‌رويد. اگر از بالا هم هيچ قطره‌اي نبارد، اباذر عرض كرد: من اگر در يك همچنين جايي تبعيد بشوم ايمانم همان است كه هست. و مي‌دانم خدا رازق من است. و اين را حضرت تصديق كرد. معلوم مي‌شود انسان به وسائل عادي نبايد اعتماد كند. و وسائل عادي را جزء مجاري فيض او بداند ولا غير. اگر كسي به اينجا رسيده است كاري كه مولاي او با «كن» مي‌كند، او با «بسم الله» مي‌كند. اين همان است كه گفتند بسم الله الرحمن الرحيم،‌ به اسم اعظم آنقدر نزديك است كه سواد چشم به بياض چشم نزديك است. اين نام را اگر كسي گرامي داشت و او را تنزيه كرد و به حق معتقد بود در كنار اين نام، نام ديگري نيست و اين نام منشأ بركت است، از او هم ساخته است آنچه از ديگران ساخته نيست. اين طور نيست كه اباذر گزاف گفته باشد، چون «ما اظلّت الخضراء ولا اقلت الغبراء ذا لهجة أصدق من ابي‎ذر»(24) و نه ممكن است در حضور ولي الله كسي گزاف بگويد و حضرت صحّه بگذارد. اين كه اباذر عرض كرد من عقيده‌ام آن است كه اگر تمام روي زمين در حد يك مس باشد كه چيزي از زمين نرويد، و نمي هم از بالا نبارد، خدا مي‌تواند ما را روزي بدهد. اين نشانة توكل كامل است. اين تكيهٴ به خداست ولا غير. اگر كسي به اينجا رسيد، او مزهٴ اسم اعظم را هم كم و بيش مي‌چشد. https://eitaa.com/mefahimqoran