eitaa logo
🌻🌻حافظان وحی مفاهیم قرآن🌻🌻
183 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
2هزار ویدیو
10 فایل
حفظ ومفاهیم قرآن کریم
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5771610316886511879.mp3
1.56M
تفسیر نور آیه بیست سوره : + يَكَادُ : نزديك است + الْبَرْقُ : برق + يَخْطَفُ : بربايد + أَبْصَارَهُمْ : چشمهايشان را، + كُلَّمَا : هرگاه ،هر زمان + أَضَاءَ :روشن شود + لَهُمْ : براي ايشان +مَشَوْا : قدم بردارند + فِيهِ : در آن + وَإِذَا : و هنگامي كه + أَظْلَمَ :تاريك شود + عَلَيْهِمْ : برايشان + قَامُوا ۚ : بايستند + وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ :واگر بخواد خدا + لَذَهَبَ : هر اينه(هر لحظه) ببرد + بِسَمْعِهِمْ : گوششان را + وَأَبْصَارِهِمْ : و چشمهايشان را + إِنَّ اللَّهَ : به درستي كه خداوند + عَلَىٰ : بر + كُلِّ شَيْءٍ : همه چيز + قَدِيرٌ: تواناست حجت‌الاسلام‌والمسلمین‌ : -محسن‌قرائتی 🪴https://eitaa.com/mefahimqoran
•═══════﷽❀ ⃟⃟ ⃟ ⃟✤•༻⃘⃕❀. (كميل بن زياد می گويد: امام دست مرا گرفت و به سوی قبرستان كوفه برد، آنگاه آه پردردی كشيد و فرمود): 💠 ای كميل بن زياد! اين قلبها مانند ظرفهایی هستند كه بهترين آنها فراگیرترين آنهاست، پس آنچه را می گويم نگاهدار: 🔹۱- اقسام مردم (مردم شناسی) مردم سه دسته اند، دانشمند الهی و آموزنده ای بر راه رستگاری و پشه هایی که دست خوش باد و طوفان و هميشه سرگردانند كه به دنبال هر سر و صدایی می روند و با وزش هر بادی حركت می كنند، نه از روشنایی دانش نور گرفتند و نه به پناهگاه استواری شتافتند. 🔹۲- ارزشهای والای دانش ای كميل: دانش بهتر از مال است ؛ زيرا علم تو را نگهبان است و مال را تو بايد نگهبان باشی، مال با بخشش كاستی پذيرد اما علم با بخشش فزونی گيرد و مقام و شخصيتی كه با مال به دست آمده با نابودی مال، نابود می گردد. ای كميل بن زياد! شناخت علم راستين (علم الهی) آيينی است كه با آن پاداش داده می شود و انسان در دوران زندگی با آن خدا را اطاعت می كند و پس از مرگ، نام نيكو به يادگار گذارد، دانش فرمانروا و مال فرمانبر است. 🔹۳- ارزش دانشمندان ای كميل! ثروت اندوزان بی تقوا مرده اند گرچه به ظاهر زنده اند، اما دانشمندان تا دنيا برقرار است زنده اند، بدنهايشان گرچه در زمين پنهان اما ياد آنان در دلها هميشه زنده است. 🔹۴- اقسام دانش پژوهان بدان كه در اينجا (اشاره به سينه مبارك كرد) دانش فراوانی انباشته است، ای كاش كسانی را می‌يافتم كه می‌توانستند آن را بياموزند، آری تيزهوشانی می‌يابم اما مورد اعتماد نمی باشند، دين را وسيله دنيا قرار داده و با نعمتهای خدا بر بندگان و با برهانهای الهی بر دوستان خدا فخر می‌فروشند. يا گروهی كه تسليم حاملان حق می‌باشند اما ژرف انديشی لازم را در شناخت حقيقت ندارند كه با اول شبهه ای، شك و ترديد در دلشان ريشه می زند، پس نه آنها و نه اينها، سزاوار آموختن دانشهای فراوان من نيستند. يا ديگری كه سخت در پی لذت بوده و اختيار خود را به شهوت داده است، يا آن كه در ثروت اندوزی حرص می‌ورزد، هيچكدام از آنان نمی‌توانند از دين پاسداری كنند و بيشتر به چهارپايان چرنده شباهت دارند و چنين است كه دانش با مرگ دانشمندان می‌ميرد. 🔹۵- ویژگی های رهبران الهی آری ! خداوندا ! زمين هيچگاه از حجت الهی خالی نيست كه برای خدا با برهان روشن قيام كند، يا آشكار و شناخته شده، يا بيمناك و پنهان، تا حجت خدا باطل نشود و نشانه هايش از ميان نرود، تعدادشان چقدر؟ و در كجا هستند؟ به خدا سوگند! كه تعدادشان اندك ولی نزد خدا بزرگ مقدارند، كه خدا به وسيله آنان حجتها و نشانه‌های خود را نگاه می دارد، تا به كسانی كه همانندشان هستند بسپارد و در دلهای آنان بكارد، آنان كه دانش، نور حقيقت‌بينی را بر قلبشان تابيده و روح يقين را دريافته‌اند، كه آن چه را خوشگذران ها دشوار می شمردند، آسان گرفتند و با آنچه كه ناآگاهان از آن هراس داشتند انس گرفتند، در دنيا با بدنهایی زندگی می‌كنند كه ارواحشان به جهان بالا پيوند خورده است، آنان جانشينان خدا در زمين و دعوت كنندگان مردم به دين خدايند. آه، آه، چه سخت اشتياق ديدارشان را دارم! كميل! هرگاه خواستی بازگرد. 📒 ❀ ⃟⃟ ⃟ ⃟✤═══•🦋•═══••༻⃘⃕❀༅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تفاوت قران امام علی با قران کنونی.mp3
1.21M
⁉️ قران کتابت شده توسط امام علی (ع) چه تفاوت هایی با قرآن کنونی دارد؟ 🎙 https://eitaa.com/mefahimqoran
💠 دفاع فاطمی ▫️ حضرت زهرا(علیها السلام) در دوران کوتاه زندگی پر برکت خویش نقش آفرینی منحصر به فردی را در دفاع از حریم ولایت و اثبات حقانیت امیرالمؤمنین و اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) ایفا نمود. آن حضرت پس از رحلت پیامبر بزرگوار اسلام و انحراف امت از مسیر هدایت با برافراشتن پرچم تا پای جان برای اصلاح این کج روی تلاش نمود. ▫️ پیامبر اسلام(صلی الله علیه وآله وسلم) در مناسبت های مختلف؛ مانند حادثه اراده الاهی درباره امامت و ولایت و خلافت الاهی حضرت علی(علیه السلام) را به جامعه اعلام نمود و جای هیچ تردیدی را برای کسی باقی نگذاشت، لیکن جریان حاکم بر فرهنگ و آداب و رسوم جامعه عربی وقت که پیامبر اسلام(صلی الله علیه وآله وسلم) با زحمت فراوان نهال نوپای اسلام را در میان آن ها غرس نمود، چیز دیگری را انتظار می کشید. ▫️ عوامل بسیاری باعث شد که امت اسلام پس از فوت پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) از امیرالمؤمنین (علیه السلام) روی گردان شوند تا زمام خلافت را دیگران بربایند؛ مثلاً برخی از آن ها به دلیل تعصبات قومی و تفاخرهای قبیله ای حاضر نبودند بار دیگر فردی از بنی هاشم حاکمیت جامعه اسلامی را به دست گیرد. ▫️ برخی از مردم به ویژه قریشیان نیز روی شخص امیر مؤمنان علی(علیه السلام) حساسیت خاصی داشتند؛ چراکه آن حضرت در خلال جنگ های صدر اسلام بسیاری از سران کفار قریش را به هلاکت رسانده بود از این رو ، بسیاری از قریش حتی پس از فتح مکه و تسلیم شدن آن ها در برابر عظمت پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) به ظاهر اسلام آوردند؛ اما از پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) و امیرالمؤمنین(علیه السلام) کینه عمیقی به دل داشتند که در زمان حیات رسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلم) به ابراز علنی آن جرأت نمی کردند ولی وجود چنین نگرشی زمینه ساز فتنه های بعدی نسبت به حضرت امیر(علیه السلام) بود. ▫️ فتنه انگیزی بنی امیه از یک سو و خطر ارتداد قبایل تازه مسلمان و امکان سرپیچی از حکومت مرکزی در صورت بروز هرگونه اختلاف و نزاع داخلی در بین امت اسلامی از سوی دیگر، راهی جز سکوت برای امیر مؤمنان(علیه السلام) باقی نگذاشت به ویژه این که هر اقدام حق طلبانه حضرت در آن بستر با کج فهمی عده زیادی بر قدرت طلبی و تلاش ایشان برای به دست آوردن قدرت و منفعت فردی حمل می شد. آن حضرت درباره خود چنین می فرماید: «فَرأَیْتُ أَنَّ الصَّبْرَ عَلَی ذَلِکَ أَفْضَلُ مِنْ تَفْرِیقِ کَلِمَةِ الْمُسْلِمِینَ وَ سَفْکِ دِمَائِهِمْ وَ النَّاسُ حَدِیثُو عَهْدٍ بِالإِسْلامِ وَ الدِّینُ یَمْخَضُ مَخْضَ الْوَطْبِ یُفْسِدُهُ أَدْنَی وَهْنٍ وَ یَعْکسهُ أَقَلُّ خُلْفٍ . . .»؛ دیدم بر این حادثه، بهتر از ایجاد میان مسلمانان و ریخته شدن خونشان است، در حالی که مردم تازه مسلمان اند و دین مانند مشک شیر به هم زده می شود و کوچک ترین سستی آن را فاسد و کم ترین پیمان شکنی آن را واژگون می سازد. ▫️ سکوت امیرالمؤمنین(علیه السلام) موجب و و کوتاه شدن دست بدخواهان گردید. ولی این سکوت اجباری و مصلحت آمیز نباید باعث شود که و اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) برای همیشه مکتوم بماند و آیندگان آن را فراموش نمایند. 👈 از این ره گذر، حضرت مسؤولیت هدایت گری و رسواسازی این انحراف مهلک را بر دوش گرفت؛ جایگاه اجتماعی و قداست بسیار بالای فاطمه در بین امت می توانست در آن جو خفقان، را برای حق طلبان روشن کند؛ آن حضرت با درک شرایط و راز سکوت امیرالمؤمنین(علیه السلام) غریبانه و به تنهایی وارد عرصه شد و با شیوه های مختلف حقیقت را آشکار ساخت و در عین مظلومیت و غربت چنان عالمانه و حکیمانه از سنگر ولایت دفاع نمود که تا روز قیامت کلام و برهان او چراغی برای هدایت حق جویان است. 📚 فاطمه (ع) اسوه بشر ، ص161https://eitaa.com/mefahimqoran
💠
اضلال الهی

🔹 آیات قرآن دارد كه خدای سبحان ندارد كه ـ معاذ الله ـ كسی را گمراه كند. هم با كه سرمایه اوست، او را آفرید و هم با وحی و نبوت و امامت انبیا و اولیای الهی از بیرون اینها را هدایت می ‌كند؛ هیچ كس را رها نكرده است. 🔹 اگر كسی با داشتن عامل هدایت از درون و بیرون، كژراهه رفت که «نبذوا كتاب الله وراء ظهورهم»، خدای سبحان مهلت می ‌دهد، ، انابه و بازگشت را باز می ‌كند، فرصت می ‌دهد، تأخیر دارد و مانند آن؛ اما اگر كسی با همه فرصت ها و محبت های الهی، راه بازگشت را به روی خود بست، از آن به بعد، ذات اقدس الهی او را گمراه می ‌كند. 👈 گمراه می ‌كند یعنی چه؟ یعنی اینها را به حال خودشان رها می‌ كند. اضلال، یك امر عدمی است نه امر وجودی؛ چیزی به نام ضلالت باشد که خدا به كسی بدهد نیست، بر خلاف هدایت كه نور است، گرایش است، محبت است. [الهی]؛ یعنی خدای سبحان لطف خود را بر می‌ دارد، وقتی لطف را برداشت انسان به حال خودش رها می ‌شود. 📚 سوره مبارکه زمر جلسه 30 تاریخ: 1393/09/05https://eitaa.com/mefahimqoran
💠 مفاتیح الحیات 29. ارزش و اهمیت نیكوكاری 🔹
 پاداش نیكوكاری
دوری از آتش جهنم: حضرت موسی (ع) خطاب به خدا عرض كرد: خدایا پاداش كسی كه آزارش را از مردم باز دارد و به آنان كند چیست؟ خدا فرمود: ای موسی! در روز قیامت آتش به او خطاب می ‌كند: هیچ راهی به سوی تو ندارم. [1] [1]. قَالَ مُوسَی: إِلَهِی! فَمَا جَزَاءُ مَنْ كَفَّ أَذَاهُ عَنِ النَّاسِ وَ بَذَلَ مَعْرُوفَهُ لَهُمْ؟ قَالَ: یا مُوسَی! ینَادِیهِ النَّارُ یوْمَ الْقِیامَةِ لا سَبِیلَ لِى عَلَیك (الأمالی، صدوق، ص208). 📚 مفاتیح الحیات ص 531 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراءhttps://eitaa.com/mefahimqoran
💠 سیرت فاطمی ▫️
فرازی از خطبه فدکیه:
ـ وَ اَنْتُمُ الاْنَ تَزْعُمُونَ اَنْ لا إِرْثَ لَنا أَهْلَ الْبَیتِ ـ وَ لا حَظَّ! ـ أَ فَحُكْمَ الْجاهِلِيَّة تَبْغُونَ؟ 👇👇👇👇https://eitaa.com/mefahimqoran
💠 سیرت فاطمی ▫️ حضرت فاطمه(س) ... نیل آن حضرت به مقام منیع و صعود وی به قلّه رفیع که هدف اصیل آفرینش انسان همان است، دلیل قاطع است بر امکان ارتقای زن به مقام برین علمی و عملی؛ البته کُنْهِ مقام آن حضرت مستور، ولی مقدار بودن آن مشهور و قابل تجلیل و دسترسی است. ▫️ مثلاً حضرت فاطمه (س) ـ با استدلال عقلی و نقلی، دودمان خود را سبب دانست و با تبیین مصالح احکام الهی، رعایت آنها را بر همگان لازم اعلام نمود ـ و با بیان ، اعتدال در معیشت را سودمند معرفی کرد ـ و در تحلیل مسائل قرآنی ارث برای استرداد ، تفسیر دقیقی از آیات الاحکام ارائه نمود و حکومتی که حامی عدل و داد نباشد و بر موازین قرآن و عترت اداره نگردد، آن را دانست و با برداشت از قرآن حکیم چنین فرمود: «وَ زعمتم أن لا ارث لنا، ﴿أفحکم الجاهلیةِ تبغون و مَن أحسنُ مِن اللّهِ حکماً لقومٍ یُوقنون﴾؟ ▫️ آنچه درباره اهتمام آن حضرت به تعلیم احکام به زنان نقل شد، نشان برای زن و گسترش آن در بین زنان دیگر است. برای آنکه نیمی از جمعیت جامعه را زنان تشکیل می دهند و همه آنها از حقوق بهره وری علم و ادب و هرچه در تأمین زندگی سعادتمندانه مؤثر است، برخوردارند. ▫️ به منظور پرهیز از اختلاط نامحرم و جلوگیری از دخالت مردان در کار زنان، باید گروه متکاملی عهده دار رفع نیازهای متنوع هم صنف خود باشند تا هیچ زنی محکوم به انزوا نگردد و از پیشرفت علمی و عملی محروم نشود یا برای استیفای حق خود ناچار به اختلاط نباشد. ▫️ اگر از حضرت فاطمه نقل شد، کمال زن و سعادت آن در این است که نامحرمی را نبیند و نامحرمی او را نبیند، چنین موقعیتِ مناسب، وقتی به دست می آید که صنف زن ، و خود را با استقلال در این فنون و استغنای از نامحرمان تأمین کند. ▫️ نمونه دیگری از سنّت و که حاکی از سریره نقی و زکی آن حضرت بوده و برنامه زندگی زن، بلکه جامعه انسانی را می تواند ترسیم کند، این است که سلمان فارسی که به عنوان مفتخر شد می گوید: ـ وقتی با اذن قبلی وارد منزل حضرت علی بن ابی طالب(علیه السلام) شدم، دیدم حضرت فاطمه مشغول آرد کردن جَوْ می باشد و ... . ـ گفتم: ای دخت رسول خدا! چرا خدمت را به فضّه واگذار نمی فرمایید؟ ـ گفت: «حبیبم رسول خداصلی الله علیه و آله و سلم مرا سفارش کرد، کار منزل یک روز به عهده فضّه و یک روز به عهده تو، دیروز نوبت فضّه بود و امروز نوبت من است... ». 👈 چنین و احسان گستر وظیفه زنان، بلکه مردان را به خوبی تبیین می کند. 📚 سروش هدایت جلد2 ، ص147https://eitaa.com/mefahimqoran