💢اولویت اخوت انسانی بر اخوت ایمانی از نگاه امام موسیصدر
📌حجتالاسلام و المسلمین حبیبالله بابایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی: از نظر امام موسیصدر اخوت انسانی لازمه اخوت ایمانی است و اگر شما نتوانید در اخوت ایمانی مقولات انسانی را پیدا کنید، باید در اخوت ایمانیتان شک کنید، چون اخوت ایمانی یک نوع و نسخه پیشرفته اخوت انسانی است و از این رو نمیشود ایمان داشت قبل از اینکه انسان بود.
🔹برای اینکه فرد به لحاظ ایمانی رشد یابد، باید ابتدا انسان باشد و در مسیر ایمان انسانیت خود را با تمسک به وحی رشد دهد.
🔹قرار است ایمان بیاید و انسان را انسانتر بکند و اگر کارکرد ایمان در تعاملات اجتماعی و مناسبات انسانی انسانها را انسانتر نکند و انسانها را از انسانیت دور کند، اساسا از ایمان مفید دور شده است.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/KevFRV
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حجت_الاسلام_حبیبالله_بابایی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 goo.gl/vfLdDc
💠دبیرخانه مفتاح برگزار میکند؛
💢سلسله دروس خارج فقه نظامهای اسلامی
📌موضوع: نظام جامع خانواده در اسلام
👤استاد سید منذر حکیم
🗓تاریخ برگزاری: شنبهها یک ساعت قبل از اذان مغرب - سه شنبهها دو ساعت قبل از اذان مغرب
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
🔳 اطلاعات بیشتر و ثبت نام: goo.gl/o8NdK4
☎️پاسخگویی: 09107660356
💢حوزه علمیه نمیتواند سکولار باشد و نه امکان دارد سکولار شود/ لزوم ورود جدی فقه به مسائل مستحدثه
📌حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه: حوزه علمیه نمیتواند سکولار باشد و نه امکان دارد سکولار شود زیرا ماهیت فقه، ماهیتی اجتماعی و غیرسکولاری است.
🔹امروزه علوم انسانی در جامعه ما رشد کرده، پس باید فقه اقتصاد، فقه تربیت، فقه سیاست، فقه امنیت، فقه دفاع و … را داشته باشیم و با همین میراث فقهی نیز باید یک نظام اجتماعی ساخته و تدوین شود.
🔹فقه علاوه بر اینکه مسائل مستحدثه را پاسخ میدهد، حتی باید بتواند ساختار پیشنهادی اجرای حکم را هم بدهد.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/dRkEbF
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#حجت_الاسلام_خسروپناه
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 goo.gl/p4fnTp
💢مشکلات اقتصادی را به پای اسلام نگذارید/ نظام آسیب ببیند، مگر خدا از ما میگذرد؟!
📌آیتالله عبدالله جوادیآملی: علم اخلاق از علم فقه و اصول و امثالهم دارای اهمیت و دشواری بیشتری است چرا که اگر کسی بخواهد متخلق شود، باید مظهر «هو الخالق» باشد و این کار آسانی نیست.
🔹مبادا کسی-خدای ناکرده-بگوید اسلام نمیتواند کشور را اداره کند. اختلاس برای اسلام نیست، نجومی برای اسلام نیست، باندبازی مال اسلام نیست. شما دو تن طلا را گرفتی برای چه؟ این کار موشهاست.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/8LtoB9
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#آیتالله_جوادیآملی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 goo.gl/c6c6E1
💢معرفی اساتید؛
📌آشنایی با اساتید دروس خارج فقه و درسگفتارهای نظامهای اسلامی
👤استاد ذبیحالله نعیمیان
💠وی در سال 1351 در شهرستان خمین، چشم به جهان گشود و پس از اخذ دیپلم در سال 1361 توانست وارد حوزه علمیه شود و تحصیلات حوزوی خود را تا مدارج عالی نزد آیات سید کاظم حائری، صادق لاریجانی، سید احمد مددی، عباس کعبی و ... در فقه و اصول بگذراند و در کنار این دروس، تحصیل دروس فلسفی و تفسیر قرآن را نزد اساتید بنامی چون آیات عبدالله جوادی آملی و غلامرضا فیاضی و ... دنبال نماید. وی در کنار تحصیلات حوزوی، تحصیلات دانشگاهی خود را آغاز نمود و توانست در سال 1392 از پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی مدرک دکترای خود را در رشته علوم سیاسی اخذ نماید.
📝آثار و فعالیتها:
🔻آثار:
🔹کتاب از «تشريع الهی» تا «تدبير اجتهادی ـ ولايی»؛ خاستگاه «احکام حکومتی»
🔹کتاب احکام شرعی و احکام حکومتی؛ ماهيتشناسی و ثباتسنجی
🔹کتاب مناسبات «احکام شرعی» و «احکام حکومتی»
🔹کتاب ضوابط «صدور و اجرای احکام حکومتی»
🔹کتاب ناکارآمدی «قرارداد اجتماعی» در تأمين «مشروعيت و حقّ حکمرانی»
🔹کتاب بنیادشناسی و زمینهشناسی عقلانیت (روششناسی تحلیل "اندیشههای رجال دینی- سیاسی")
🔹کتاب حدود و اختیارات فقیه در رساله فی ولایت الحاکم الفقیه اثر آیت الله آقا نجفی اصفهانی (ره)
🔹مقاله افقگشایی«فقه النظریه شهید صدر» در عرصه تدبیر سیاسی
🔹مقاله نطام سیاسی و راهبرد «قدر مقدور»
🔹مقاله معنا و امکان غیریتسازی در فرآیند اسلامگرایی امام خمینی(ره)
🔹مقاله «مسئولیت»؛ گرانیگای «مشروعیت و مقبولیت»
🔹مقاله امكان يا امتناع « تأمين مشروعيت» در الگوی «خلافت اسلامی»
🔹مقاله ضوابط صدور «احکام حکومتی تکلیفی»
🔹مقاله واكاوی انتقادی رابطه «تشريع و احكام حكومتی» در نظريه «منطقة الفراغ»
🔹مقاله نظریه «منطقة الفراغ؛ به مثابه خاستگاه تشریعی احکام حکومتی»
🔻فعالیتها
🔸عضو هیأت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام
🔸عضو تمام وقت گروه حکومت اسلامی، پژوهشگاه مطالعات تقريبی
🔸عضو هيأت علمی و دبير «گروه فقه سياسی» پژوهشگاه تحقيقات حکومت اسلامی(1387-1391)
🔸عضويت در شورای علمی «گروه فقه سياسی» دانشگاه باقرالعلوم (ع)
🔸عضويت در شورای علمی «گروه فقه سياسی» مؤسسه آموزش عالی امام رضا(ع)
🔸عضو همکار علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی(ره)
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_سیاست
#ذبیحالله_نعیمیان
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢نمیتوان بر اساس منطق مدرن انقلاب اسلامی را تحلیل کرد
📌حسین کچویان، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در نشست «نظریه تاریخی انقلاب اسلامی، تأملات نظری و روش شناختی» مطرح کرد: بر اساس منطق مدرن هیچ کس نمیتواند انقلاب اسلامی یا جنگ تحمیلی را تحلیل کند.
🔹داشتن فلسفه تاریخ دینی بواسطه برگرداندن مجدد اخلاق به تاریخ است.
🔹شاید بتوان خدا را از تاریخ حذف کرد اما انسان اخلاقی را نمیتوان از تاریخ حذف کرد. فلسفههای تاریخی سکولار امکان فهم بشر را از بین میبرد.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/k3Tmao
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_تاریخ
#حسین_کچویان
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 goo.gl/GgHNTq
💢انسانشناسی پشتوانه و لازمه فهم قرآن است
📌احمد پاکتچی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در همایش «انسانشناسی و اسلام» با بیان اینکه تمام خصوصیات انسان باید پشتوانه نصشناسی باشد، اظهار کرد: ما غالبا تصور میکنیم چیزی گفته شده است که باید آن را بفهمیم در حالی که کل قضیه برای ماست و خداوند از ابتدا با ما سخن میگوید، وقتی قرآن با انسان مکالمه میکند شما چطور میتوانید انسانشناسی نداشته باشید و قرآنشناسی داشته باشید؟
🔹در دانش انسانشناسی تاریخی مسئله اینجا و اکنون نیست، مسئله این است که در نگاه تاریخی دگرگونیها اهمیت زیادی دارند و انسانشناسی تاریخی به همان اندازه که از الگوهای انسانشناسی استفاده میکند، بخشی از کلیت تاریخ هم هست.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/H1N7BQ
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_رشته_جامعه_و_فرهنگ
#احمد_پاکتچی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 goo.gl/SUi1bu