💢مهمترین رخدادهای حوزه در هفتهای که گذشت؛
📌حوزههای علمیه در هفتهی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، پژوهشی، سیاسی، دینی و... بودند؛ با مروری کوتاه به مهمترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است:
📝 عدهای میگویند مردم از دین فاصله گرفتهاند، اما واقعیت چیز دیگری است
📝 بزرگترین محدثان، فقها و دانشمندان اسلامی، ایرانی بودند
📝 بیتفاوتی مسئولين نسبت به فضای مجازی مایه تأسف است
📝 نمایشگاه کتاب ویترین آگاهی بخشی به مردم است
📝 انتصاب مدیر بنیاد دائرةالمعارف فقه اسلامی بر اساس مذهب اهلبیت(ع)
📝 طلبگی مصونیت نیست، مسئولیت است
📝 عمل به تکالیف و واجبات الهی تنها راه رسیدن به عرفان و سیر وسلوک است
📝 جزئیات بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه
📝 طلاب با فن رسانه آشنا شوند
📝 امید به آینده روح حاکم بر بیانیه گام دوم انقلاب است
و ....
📖 متن کامل در:
🌐 http://yon.ir/YwQNE
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢درس خارج فقه روابط اجتماعی/39؛
📌گستره فقه روابط اجتماعی در پنج ساحت
💠آیتالله علیرضا اعرافی در درس خارج فقه روابط اجتماعی، گفت:
🔹کذب، حتی بر کافر حربی هم درست نیست. البته هر چند میگوییم کذب مطلقاً حرام است و فرقی نمیکند حربی باشد یا بدعتگذار باشد ولی در عین حال میگوییم: ممکن است اینجا کبیره نباشد، چون در کبیره بودن کذب در این جا تردید است.
🔹اگر «قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً» را گسترده بگیریم، علاوه بر این که مسلمان شیعه و سنی را شامل میشود، غیر مسلمان را نیز در بر میگیرد.
🔹گستردگی فقه روابط اجتماعی به ترتیب شامل «اصول روابط اجتماعی در دائره خاص اثنی عشری»، «شیعه به معنای عام»، «مسلمانان»، «ادیان الهی» و «بشریت» میشود.
🔹روابط اجتماعی که اسلام میگوید؛ به یک معنای بسیار ویژه در دائره ایمانی قرار دارد، به یک معنای وسیعتر در دائره اسلامی هم روابطی داریم و به معنای اعم هم روابط دینی و بشری داریم.
📖 متن کامل در:
🌐 http://yon.ir/RgTET
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#حوزه_رشته_جامعه_و_فرهنگ
#آیتالله_اعرافی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢کرسیهای آزاد اندیشی در حوزه باید رونق گیرد/ هنوز در ابتدای راه هستیم
📌حجتالاسلام والمسلمین محمدمهدی گرجیان، عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع):
🔹اگر تضارب آراء و محاوره اهل علم و نظر در حوزه پررنگ باشد تأثیرات شگرفی در پیشبرد اهداف علمی میتواند داشته باشد.
🔹رهبر معظم انقلاب بارها و بارها بحث راه اندازی و تقویت کرسیهای آزاد اندیشی را چه در حوزه و چه در دانشگاه مورد تأکید قرار دادهاند ولی هنوز آنچنان که باید و شاید در حوزه جای خود را پیدا نکرده است.
🔹اگر حوزه همان ده سال پیش که رهبر معظم انقلاب این مسائل را مطرح کردند به دنبال راه اندازی و تقویت کرسیهای آزاد اندیشی میرفت امروز مجبور نبودند که دوباره نسبت به این مسأله تذکر بدهند.
🔹بدون شک با راه افتادن یک نظام شیعه در پرتو مکتب اهل بیت(ع) و به عنوان الگو مطرح شدن آن، طبیعی است که هجمهها علیه آن زیاد میشود و قدمها و قلمهای زیادی به کار میافتند.
🔹در عرصه نظام، اعتقادات و به ویژه ترویج بُعد اجتماعی اسلام متأسفانه کارهای کمی انجام شده است که حتما باید به آن توجه داشته باشیم.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢بازخوانی مجدد منشور روحانیت نیاز امروز حوزههای علمیه است
📌حجتالاسلام والمسلمين غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام:
🔹نكتهای كه امام خمينی(ره) در منشور روحانيت خيلی بر آن تأكيد داشتند اين بود كه اختلاف سليقهها در بين روحانيت نبايد به نزاع و درگيری منتهی شود؛ كه اگر چنين شود آثار نامناسبی را در جامعه به دنبال دارد.
🔹منظور رهبر معظم انقلاب از تأكيد بر مطالعه منشور روحانيت، نياز اين جريان به بازگشت به آن منشور است؛ همانطور كه امام خمينی(ره) به بزرگان حوزه توصيه میكند كه طلاب جوان را در آغوش بگيريد و به طلاب جوان هم میگويد كه احترام بزرگان را حفظ كنيد.
🔹امام خمينی(ره) بر جایگاه جامعه مدرسين حوزه علميه نيز تأكيد داشتند و فاصله بين طلاب جوان و جامعه مدرسين را ناپسند میدانستند و اعتقاد داشتند كه بين اين دو قشر از روحانيت بايد ارتباط تنگاتنگ و مهربانانهای باشد.
🔹اكنون شرايطی است كه حوزه نيازمند چنين منشور و رهنمودی است و رهبر معظم انقلاب به مجموعه بحثهايی اشاره دارند كه در منشور روحانيت حضرت امام خمينی(ره) وجود دارد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢جریانشناسی حوزه💢
📌 فضای عمومی حوزه:
🔹 جریان سنتی؛ پیشتاز نیست و نگه دارنده کف حوزه است.
🔹 جریان نواندیش؛ پیشتاز و پیشرو در حوزههای علمیه، منتقد همزمان تجدد و تحجر، تجلی یافته در جریان حکمی و فقاهی.
📌شخصیتهای جریان حکمی و فقاهی: امام راحل، علامه طباطبایی، مرحوم طالقانی، شهید مطهری، علامه جعفری، شهید بهشتی، امام موسی صدر، شهید مفتح، شهید باهنر، آیتالله خامنهای، آیتالله جوادی آملی، آیتالله مصباح یزدی، آیتالله سبحانی، آیتالله مکارم شیرازی، آیتالله محمدهادی معرفت، آیتالله شهید سیدمحمدباقر صدر و علامه محمدحسین فضلالله.
📌مخالفان و رقبای اصلی جریان حکمی و فقاهی:
🔹جریان تدین سنتی قانع به فقه فردی؛ شامل انجمن حجتیه، مکتب تفکیک و تشیع انگلیسی.
🔹روشنفکری دینی التقاطی؛ شامل بخشی از معممین جریان سیاسی خاص که در ماجرای فتنه ۸۸ حضور فکری، تبلیغی، میدانی و خیابانی داشتند و اعضای گروه مجتهدان جوان، مصلح و مبتکر که در انتخابات خبرگان رهبری سونامی ثبت نام راه انداختند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://yon.ir/xwGFt
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢اصل ولایت فقیه مورد انکار هیچ فقیهی نبوده است
📌حجتالاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در جلسه تفسیر سوره انبیاء در حرم حضرت معصومه(س)، با بیان اینکه در عصر غیبت ما را به تبعیت از فقیه عالم و مخالف هوای نفس رجوع دادهاند، اظهار کرد: در اینجا بحث ولایت فقیه مطرح میشود؛ یعنی از میان فقهای واجد شرائط یک نفر انتخاب میشود که بقیه باید از او تبعیت داشته باشند.
🔹همه علمای شیعه به ولایت فقیه معتقد بوده و هستند، ولی کسانی مانند محقق کرکی، صاحب جواهر و امام نوع مطلقه را قبول داشتند و برخی هم میگفتند مقید است، بنابراین اصل ولایت فقیه مورد انکار هیچکدام از علما نبوده و اصلی مسلم است.
🔹برخی فکر میکنند این اصل را امام آورد، ولی اینطور نیست، بلکه بزرگان شیعه مانند شیخ انصاری و صاحب جواهر و محقق کرکی و ... آن را بیان کردهاند و امام آن را بسط داد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://yon.ir/EBIGZ
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حجتالاسلام_رفیعی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢تخصصی شدن فقه؛ فقیه برخوردار از جوهره اجتهاد و متمرکز در یک شاخه باشد
📌حجتالاسلام والمسلمین محسن الویری، عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع):
🔹فقه که دانش مدیریت زیست فردی و اجتماعی انسان است عملا پیوندی عمیق با مباحث اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی دارد، زیرا زیست انسان با این مقولهها گره خورده است. تخصصی شدن فقه یعنی فقیه ضمن برخورداری از جوهره اجتهاد در یکی از این شاخهها و یا حتی زیرشاخههای آن متمرکز شود تا بتواند در مسیر استنباط از همه دانشهای موجود در این زمینه به خوبی بهره ببرد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://yon.ir/3Ffa8
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حجتالاسلام_الویری
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢طلاب نحوه مدیریت و برنامهریزی را از سال اول طلبگی آموزش ببینند
📌حجتالاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان:
🔹ادب جلوهای از قدرت برنامهریزی است. یکی از اولویتها در مدارس باید فراگیری قدرت برنامهریزی باشد.
🔹متأسفانه در مدارس علمیه نحوه مدیریت و برنامهریزی به طلاب آموزش داده نمیشود، نتیجه این فقدان در حوزههای علمیه آن میشود که یک عالم دینی در اندازه کلان از سیاسیون فریب میخورد و چون درک درستی از سیاست ندارد نمیتواند به خوبی اظهارنظر کند.
🔹طلبهای که از سال اول طلبگی مدیریت را آموزش نبیند و قدرت اداره زندگی خود را نداشته باشد چطور میتواند به مردم برنامهریزی یاد دهد؛ امام صادق(ع) میفرمایند: برنامهریزی کردن جزء دین است.
🔹اسوهها و قلههای حوزههای علمیه مانند امام راحل که قبل از انقلاب به کار آخوندی مشغول بودند از روی زمان رفت و آمد ایشان به حرم حضرت معصومه(س) مغازهداران ساعت خودشان را کوک میکردند کسبههای بازار ممکن بود به ساعت خودشان شک کنند اما به نظم امام راحل هرگز شک نداشتند.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢علت تفاوت احکام در نگاه سنتی و حکومتی به فقه
📌حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا زیبایینژاد، مسؤول مرکز تحقيقات زن و خانواده با بیان اینکه فقه حکومتی هدایت و راهنمایی جامعه در لحظه است، اظهار داشت: فقیه بر اساس اقتضائات زمانی باید بتواند حکومت را کنترل و جامعه را راهبری کند.
🔹اتخاذ مبانی سنتی در فقه و یا داشتن نگاه حکومتی منجر به اختلاف فتوا در مباحث اجتماعی میشود، به عنوان نمونه در ورزش قهرمانی بانوان دو نظر وجود دارد؛ از نگاه فقه سنتی اگر این ورزش مصداق قمار نباشد یا موجب بی حجابی، تبرج، ارتباط با نامحرم نباشد اشکال ندارد. اما فقیه حکومتی زوایای دیگری که فقه فردی به آن توجه ندارد را نیز در نظر میگیرد؛ یعنی به الزامات زمانی، آثار فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و جلوههای بینالمللی مسأله نیز توجه کرده و در نهایت نظر خود را اعلام میکند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://yon.ir/Efl94
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_زنان_و_خانواده
#حجتالاسلام_زیبایینژاد
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢تحقق بیانیه گام دوم انقلاب منوط به تحول در حوزه است
📌حجتالاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی، رئیس پژوهشکده نظامهای اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
🔹انقلابی که مبنای فقهی دارد اگر در قالب فقه بخواهد کشور و نظام اسلامی را اداره کند نتیجهاش میشود فقه حکومتی؛ اما اگر فراتر از جمهوری و در مقیاس جهانی نگاه شود، نتیجه آن فقه تمدنی خواهد بود.
🔹راهبری انقلاب در گام دوم این است که برسیم به نقطه مطلوب و آن مستلزم تحول از رویکرد فقه حکومتی به سمت رویکرد فقه تمدنی است. روح گام دوم انقلاب تحول است؛ تحول از رویکرد حکومتی به رویکرد فقه تمدنی.
📖 متن کامل در:
🌐 http://yon.ir/F0ak4
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حجتالاسلام_ایزدهی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢پرورش قوه اجتهاد سنت ريشهدار حوزه است که عدم مدیریت آن منشأ اختلاف میشود
📌حجتالاسلام والمسلمين علی ذوعلم:
🔹اجتهاد همواره در بستر حوزههای علميه به عنوان يك فرآيند تعريف شده و در رشتههای مختلف دانش فقه، اصول، تفسير، كلام و حتی علوم عقلی مورد پذیرش بوده است.
🔹پرورش قوه اجتهاد به عنوان يك سنت عميق و ريشهدار پذيرفته شده است؛ بنابراين اين اجتهاد منشأ اختلاف در مواضع و ديدگاههای فكری و اجتماعی خواهد بود. اگر به درستی اين مسأله مورد توجه قرار نگيرد، مورد سوء استفاده قرار خواهد گرفت.
🔹در فضای آزادانديشی حوزه، اختلاف نظر يك امر طبيعی است؛ ازاينرو رهبر معظم انقلاب براي طلاب اين نكته را مطرح كردند كه اختلافات نظری و علمی حتی اختلاف نظر درباره مسائل سياسی اجتنابناپذير است و در حوزههای علميه بايستی مواظب باشيم كه اين اختلاف نظرها به تنازع تبديل نشود.
🔹حوزههای علميه و دانشگاهها در زمينه كرسیهای آزادانديشی پيش قدم شوند و كرسیهای آزاد انديشی را با جديت برگزار كنند.
🔹مديريت پژوهشی حوزههای علميه بايد زمينه برگزاری اين كرسیها را فراهم كنند و راهی جز این اقدام نيست؛ صاحبان ديدگاههای متفاوت بايد ديدگاه خود را در فضای علمی مطرح كنند و نقد شوند.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com