💢جریانشناسی حوزه💢
📌 فضای عمومی حوزه:
🔹 جریان سنتی؛ پیشتاز نیست و نگه دارنده کف حوزه است.
🔹 جریان نواندیش؛ پیشتاز و پیشرو در حوزههای علمیه، منتقد همزمان تجدد و تحجر، تجلی یافته در جریان حکمی و فقاهی.
📌شخصیتهای جریان حکمی و فقاهی: امام راحل، علامه طباطبایی، مرحوم طالقانی، شهید مطهری، علامه جعفری، شهید بهشتی، امام موسی صدر، شهید مفتح، شهید باهنر، آیتالله خامنهای، آیتالله جوادی آملی، آیتالله مصباح یزدی، آیتالله سبحانی، آیتالله مکارم شیرازی، آیتالله محمدهادی معرفت، آیتالله شهید سیدمحمدباقر صدر و علامه محمدحسین فضلالله.
📌مخالفان و رقبای اصلی جریان حکمی و فقاهی:
🔹جریان تدین سنتی قانع به فقه فردی؛ شامل انجمن حجتیه، مکتب تفکیک و تشیع انگلیسی.
🔹روشنفکری دینی التقاطی؛ شامل بخشی از معممین جریان سیاسی خاص که در ماجرای فتنه ۸۸ حضور فکری، تبلیغی، میدانی و خیابانی داشتند و اعضای گروه مجتهدان جوان، مصلح و مبتکر که در انتخابات خبرگان رهبری سونامی ثبت نام راه انداختند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://yon.ir/xwGFt
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢اصل ولایت فقیه مورد انکار هیچ فقیهی نبوده است
📌حجتالاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در جلسه تفسیر سوره انبیاء در حرم حضرت معصومه(س)، با بیان اینکه در عصر غیبت ما را به تبعیت از فقیه عالم و مخالف هوای نفس رجوع دادهاند، اظهار کرد: در اینجا بحث ولایت فقیه مطرح میشود؛ یعنی از میان فقهای واجد شرائط یک نفر انتخاب میشود که بقیه باید از او تبعیت داشته باشند.
🔹همه علمای شیعه به ولایت فقیه معتقد بوده و هستند، ولی کسانی مانند محقق کرکی، صاحب جواهر و امام نوع مطلقه را قبول داشتند و برخی هم میگفتند مقید است، بنابراین اصل ولایت فقیه مورد انکار هیچکدام از علما نبوده و اصلی مسلم است.
🔹برخی فکر میکنند این اصل را امام آورد، ولی اینطور نیست، بلکه بزرگان شیعه مانند شیخ انصاری و صاحب جواهر و محقق کرکی و ... آن را بیان کردهاند و امام آن را بسط داد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://yon.ir/EBIGZ
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حجتالاسلام_رفیعی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢تخصصی شدن فقه؛ فقیه برخوردار از جوهره اجتهاد و متمرکز در یک شاخه باشد
📌حجتالاسلام والمسلمین محسن الویری، عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع):
🔹فقه که دانش مدیریت زیست فردی و اجتماعی انسان است عملا پیوندی عمیق با مباحث اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی دارد، زیرا زیست انسان با این مقولهها گره خورده است. تخصصی شدن فقه یعنی فقیه ضمن برخورداری از جوهره اجتهاد در یکی از این شاخهها و یا حتی زیرشاخههای آن متمرکز شود تا بتواند در مسیر استنباط از همه دانشهای موجود در این زمینه به خوبی بهره ببرد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://yon.ir/3Ffa8
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حجتالاسلام_الویری
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢طلاب نحوه مدیریت و برنامهریزی را از سال اول طلبگی آموزش ببینند
📌حجتالاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان:
🔹ادب جلوهای از قدرت برنامهریزی است. یکی از اولویتها در مدارس باید فراگیری قدرت برنامهریزی باشد.
🔹متأسفانه در مدارس علمیه نحوه مدیریت و برنامهریزی به طلاب آموزش داده نمیشود، نتیجه این فقدان در حوزههای علمیه آن میشود که یک عالم دینی در اندازه کلان از سیاسیون فریب میخورد و چون درک درستی از سیاست ندارد نمیتواند به خوبی اظهارنظر کند.
🔹طلبهای که از سال اول طلبگی مدیریت را آموزش نبیند و قدرت اداره زندگی خود را نداشته باشد چطور میتواند به مردم برنامهریزی یاد دهد؛ امام صادق(ع) میفرمایند: برنامهریزی کردن جزء دین است.
🔹اسوهها و قلههای حوزههای علمیه مانند امام راحل که قبل از انقلاب به کار آخوندی مشغول بودند از روی زمان رفت و آمد ایشان به حرم حضرت معصومه(س) مغازهداران ساعت خودشان را کوک میکردند کسبههای بازار ممکن بود به ساعت خودشان شک کنند اما به نظم امام راحل هرگز شک نداشتند.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢علت تفاوت احکام در نگاه سنتی و حکومتی به فقه
📌حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا زیبایینژاد، مسؤول مرکز تحقيقات زن و خانواده با بیان اینکه فقه حکومتی هدایت و راهنمایی جامعه در لحظه است، اظهار داشت: فقیه بر اساس اقتضائات زمانی باید بتواند حکومت را کنترل و جامعه را راهبری کند.
🔹اتخاذ مبانی سنتی در فقه و یا داشتن نگاه حکومتی منجر به اختلاف فتوا در مباحث اجتماعی میشود، به عنوان نمونه در ورزش قهرمانی بانوان دو نظر وجود دارد؛ از نگاه فقه سنتی اگر این ورزش مصداق قمار نباشد یا موجب بی حجابی، تبرج، ارتباط با نامحرم نباشد اشکال ندارد. اما فقیه حکومتی زوایای دیگری که فقه فردی به آن توجه ندارد را نیز در نظر میگیرد؛ یعنی به الزامات زمانی، آثار فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و جلوههای بینالمللی مسأله نیز توجه کرده و در نهایت نظر خود را اعلام میکند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://yon.ir/Efl94
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_زنان_و_خانواده
#حجتالاسلام_زیبایینژاد
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢تحقق بیانیه گام دوم انقلاب منوط به تحول در حوزه است
📌حجتالاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی، رئیس پژوهشکده نظامهای اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
🔹انقلابی که مبنای فقهی دارد اگر در قالب فقه بخواهد کشور و نظام اسلامی را اداره کند نتیجهاش میشود فقه حکومتی؛ اما اگر فراتر از جمهوری و در مقیاس جهانی نگاه شود، نتیجه آن فقه تمدنی خواهد بود.
🔹راهبری انقلاب در گام دوم این است که برسیم به نقطه مطلوب و آن مستلزم تحول از رویکرد فقه حکومتی به سمت رویکرد فقه تمدنی است. روح گام دوم انقلاب تحول است؛ تحول از رویکرد حکومتی به رویکرد فقه تمدنی.
📖 متن کامل در:
🌐 http://yon.ir/F0ak4
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حجتالاسلام_ایزدهی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢پرورش قوه اجتهاد سنت ريشهدار حوزه است که عدم مدیریت آن منشأ اختلاف میشود
📌حجتالاسلام والمسلمين علی ذوعلم:
🔹اجتهاد همواره در بستر حوزههای علميه به عنوان يك فرآيند تعريف شده و در رشتههای مختلف دانش فقه، اصول، تفسير، كلام و حتی علوم عقلی مورد پذیرش بوده است.
🔹پرورش قوه اجتهاد به عنوان يك سنت عميق و ريشهدار پذيرفته شده است؛ بنابراين اين اجتهاد منشأ اختلاف در مواضع و ديدگاههای فكری و اجتماعی خواهد بود. اگر به درستی اين مسأله مورد توجه قرار نگيرد، مورد سوء استفاده قرار خواهد گرفت.
🔹در فضای آزادانديشی حوزه، اختلاف نظر يك امر طبيعی است؛ ازاينرو رهبر معظم انقلاب براي طلاب اين نكته را مطرح كردند كه اختلافات نظری و علمی حتی اختلاف نظر درباره مسائل سياسی اجتنابناپذير است و در حوزههای علميه بايستی مواظب باشيم كه اين اختلاف نظرها به تنازع تبديل نشود.
🔹حوزههای علميه و دانشگاهها در زمينه كرسیهای آزادانديشی پيش قدم شوند و كرسیهای آزاد انديشی را با جديت برگزار كنند.
🔹مديريت پژوهشی حوزههای علميه بايد زمينه برگزاری اين كرسیها را فراهم كنند و راهی جز این اقدام نيست؛ صاحبان ديدگاههای متفاوت بايد ديدگاه خود را در فضای علمی مطرح كنند و نقد شوند.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢گزارش:
🔸 حجتالاسلام سیدحسن طیبحسینی، مسئول بخش حوزوی بیست و هفتمین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم خبر داد؛
🔹 حضور 16 مرکز حوزوی در قالب 10 غرفه.
🔹 رونمایی از 10 أثر قرآنی در قالب کتاب و نرم افزار.
🔹 مشاور رایگان توسط 20 نفر از اساتید حوزه.
🔹موضوعات مشاوره: اعتقادی، احکام، پاسخ به شبهات، خانواده، فرق و ادیان، کودک و روانشناسیهای تخصصی و... .
🔺نمایشگاه با شعار «قرآن معنای زندگی» از 21 اردیبهشت ماه تا 4 خرداد ماه در مصلای امام خمینی( ره) برپا میباشد.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢آینده درباره کمال علمی فقه شیعه به درستی داوری میکند/ شاگرد ممتاز شهید صدر مدیر جدید مؤسسه دائره المعارف
📌آیتالله محمود محمدی عراقی در مراسم معارفه رئیس جدید مؤسسه دائرة المعارف فقه اسلامی بر مذهب اهل بیت(ع)، اظهار داشت:
🔹ما نسبت به مذاهب دیگر اسلامی تأخیر داشتهایم ولی مطمئنا این استحکام و اتقان و دقتی که در فقه اهلبیت(ع) وجود دارد در هیچ مذهب و مکتبی و نظام حقوقی در دنیا وجود ندارد.
🔹رهبر انقلاب تأکید دارند که معرفی فقه و کشاندن آن به مجموعههای جهانی و مطالعات حقوقی مراکز علمی جهان خدمتی به علم و دانشمندان است. همچنین به جز احوال شخصیه، فقه اسلامی و از جمله فقه شیعی در طول قرنها مورد بهرهداری قرار نگرفته است ولی پس از جمهوری اسلامی فقه شیعه یک سره در معرض عالم است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://yon.ir/UPpoN
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#آیتالله_محمدیعراقی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢گزارش:
📌حجتالاسلام والمسلمین عباس رفعتی، سخنگوی مدیریت حوزههای علمیه:
🔹 حوزه علمیه متنوعترین نظام رشتهای در زمینه علوم اسلامی را دارد.
🔹 درختواره رشتههای علوم اسلامی در 200 رشته و گرایش در حال تصویب و راه اندازی است.
🔹 قبل از انقلاب مجموعه رشتههای حوزوی به 7 رشته نمیرسید و تنها فقه و اصول جنبه عمومی داشت.
🔹 حوزههای علمیه تاکنون در زمینه علوم انسانی و اسلامیسازی علوم انسانی بیش از 7 هزار أثر علمی چاپ کرده است.
🔻 مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بالغ بر 900 أثر.
🔻 پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بالغ بر 800 أثر.
🔻 پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیش از 1000 مقاله و أثر علمی.
🔻 پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیش از 1000 هزار مقاله و أثر علمی.
🔹به زودی از مجموعه پانزده جلدی فهرست فعالیتهای علمی و پژوهشی حوزههای علمیه توسط دبیرخانه انجمنهای علمی حوزه رونمایی میشود.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢درس خارج «فقه فرهنگ»/42؛
📌هر واقعیتی را نباید رسانهای کرد/ بی انضباطی رسانه و اشاعه فحشا
🔹آیتالله محسن اراکی در درس خارج «فقه فرهنگ» مطرح کرد:
🔹ترویج همه واقعیتهای اجتماعی، گاهی منشاء انحرافات میشود؛ یکی از حرفهای بسیار غلطی که منشأ خیلی از انحرافات میشود این است که چون یکچیزی واقعیت اجتماعی است باید آن را نشان دهیم. ممکن است یک رفتاری واقعیت اجتماعی باشد اما نشان دادن ترویج و اشاعه است و این یکی از اشتباهاتی است که در رسانه امروز ما انجام میگیرد.
🔹یکی از اشکالاتی که ما باید خوب آن را هنجار کنیم این است که قانون خدا، قانون است و باید به قانون خدا پایبند بود و نباید به آن بیاعتنایی کرد و آن را سبک شمرد، سبک شمردن قانون الهی یعنی سبک شمردن همه اعتبارات و همه موازین و همه ضابطهها. ما اگر بتوانیم یک جامعه منضبط به قوانین الهی تربیت کنیم آنوقت میتوان گفت آن جامعه جامعه اسلامی است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://yon.ir/stxvM
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#حوزه_رشته_جامعه_و_فرهنگ
#آیتالله_اراکی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢تخصصی کردن فقه به معنای ورود در نظامات است
📌حجتالاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا:
🔹تخصصی شدن فقه بدین معناست که فقه سیاسی، اجتماعی، هنر، هستهای، نظامی و ... داشته باشیم ولی نباید فقه بودن زیر سؤال برود و دانش جدید، اجتهاد و فقاهت را کنار بگذارد، بلکه به گونهای راهبری شود که فقاهت را درون خود داشته باشد.
🔹فقه تخصصی یعنی به کارگیری متد اجتهاد، لذا لازم است که این متد اجتهاد در کلام نیز وارد شده و استنباط شود در حالی که امروز کلام، مبانی اجتهادی را ندارد و صرفا مقداری از مبانی اعتقادی در آن جمع شده است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://yon.ir/ufYXa
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حجتالاسلام_مهاجرنیا
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com