eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
7.9هزار دنبال‌کننده
10.2هزار عکس
468 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
💯 گزارش اجمالی؛ 📌 موضوع: نظام جنسیت در اسلام ✅ استاد حسین بستان در مدرسه تابستانه منهاج که از سوی دبیرخانه مفتاح و با همکاری مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) برگزار شد، عنوان کرد؛ 🔹 در ظهور عمومات آیات قرآن کریم باید تأمل بیشتری صورت گیرد. لازم است جایگاه قرآن را متفاوت دید، چون صرفاً کتاب تاریخی یا اخلاقی و یا فقهی نیست بلکه کتاب تربیت انسان است و در استنباط باید مورد بازنگری قرار گیرد. 🔹 بسیاری از عمومات قرآن را نباید صرفاً به عنوان قاعده نگاه کنیم، چرا که در مقام تربیت انسان‌ها است. مراد گوینده بالاتر از این‌هاست. نیازمند نگاه ترکیبی به این عمومات هستیم نه صرفاً باید و نبایدهای فقهی. 🔹 یکی از قواعد فقه جنسیت قاعده مماثلت است که بیانگر تناسب بین حقوق و تکالیف زوجین است، ولی برخی به اشتباه تشابه و عینیت معنا کرده‌اند که برخی فقها بیان می‌کنند اگر این‌گونه باشد تفاوت‌های بین زن و مرد در وظایف و حقوق چه می‌شود؟ 🔹 پرچم قیاس را اهل‌سنت به ویژه ابوحنیفه و شاگردانش برافراشتند. در حالی که اهل‌بیت(ع) به شدت با قیاس برخورد می‌کردند و فقهای شیعه تنها قیاس اولویت و منصوص‌العله را می‌پذیرند. 🔻 در فقه جنسیت مثال‌هایی برای قیاس اولویت ذکر شده است: 1️⃣ خداوند زنان را شایسته برای امام جماعت نمی‌داند، به قیاس اولویت برای امامت جامعه هم شایسته نمی‌داند. 2️⃣ سرپرستی یک خانواده همواره در حالت طبیعی با مردان است و خداوند زنان را شایسته سرپرستی و مدیریت خانواده نمی‌داند پس به طریق اولویت برای سرپرستی جامعه هم شایسته نمی‌داند. 🔰 در نقد این مثال بیان می‌شود که نیازها و قوانین خانواده طبیعی هستند ولی در جامعه قوانین مدنی و قراردادی هستند و چون این دو ماهیتاً متفاوت‌اند نمی‌شود قیاس کرد. چه بسا شخصی در خانواده نتواند مدیریت کند ولی در جامعه بتواند به خوبی این کار را انجام دهد. 🔹 در قیاس اولویت به سختی می‌شود ملاک حکم را احراز کرد، از این‌رو همه جا نمی‌شود از قیاس اولویت استفاده کرد. همین که احتمال مطرح شود ولو یک درصد هم باشد، نمی‌شود از قیاس اولویت استفاده کرد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 گزارش اجمالی؛ 📌 موضوع: رویکرد حاکمیتی به فقه خانواده ✅ استاد محمدرضا زیبایی‌نژاد در مدرسه تابستانه منهاج که از سوی دبیرخانه مفتاح و با همکاری مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) برگزار شد، خاطرنشان کرد؛ 📕 معانی مختلفی از فقه حکومتی وجود دارد، ولی به نظر می‌رسد مراد از فقه حکومتی فقهی حاکمیتی و راهبردیست که ناظر به مناسبات حاکم و محکوم می‌باشد و در آن شرایط حاکم، قواعد حکمرانی و دایره حکومت بررسی می‌شود. 📕 از نظر تاریخی، فقه ما تا زمان شیخ صدوق منصوص بوده و پس از ایشان توسط شیخ طوسی فقه اجتهادی مطرح شد. اکنون نیز ادعا این است اگر با رویکرد حاکمیتی به فقه نگاه شود، دوباره روش استنباط و اصول فقه تغییر کرده و ریل فقه عوض می‌شود. 📕 فقه کنونی متعلق فعل مکلف است. بزرگانی از جمله امام(ره) فرموده‌اند: ولایت برای فقیه در جاییست که مصلحت اجتماعیه وجود داشته باشد. اگر بپذیریم که حاکم نسبت به مصلحت اجتماعی مکلف است و مصلحت در دایره حکم شرعی محدود نمی‌شود، باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که مصلحت حوزه بینش، گرایش و رفتار را شامل شود، لذا با این رویکرد فقه نیازمند تحول جدی می‌شود. 📕 اگر بپذیریم مصلحت در سه حوزه اعتقادات، اخلاق و احکام وجود دارد، باید نسبت به پیامدهای آن نیز آشنا باشیم و همه را برای پیاده کردن در جامعه در نظر بگیریم. برای نمونه اگر سیستم اقتصادی جامعه با اخلاق ناسازگار بود باید به اصلاح پرداخت. 📕 به نظر می‌رسد شیوه عملکرد شورای نگهبان بر اساس فقه رساله‌ای باشد که لازم است ولی کافی نیست، به همین منظور باید ارتقاء پیدا کند. یعنی حیطه کار آن گسترده‌، جامع‌نگر و متناسب با مسائل فقه حکومتی باشد. 📕 اگر شما از فقها بپرسید حکومت اسلامی چیست؟ پاسخ می‌دهند حکومتی که در آن احکام شرعی اجرا شود. از اعتقادات و اخلاق صحبتی نمی‌شود و این نقص در سیستم اجتهاد رایج است. 📕 فقه حکومتی به معنای وصفی و ضرورتاً با مکانیسم اجتهادی حوزه‌های اعتقادی، اخلاقی و رفتاری را مد نظر دارد و به تمام حوزه‌های دین سرایت می‌کند، در آن ولایت فقیه به معنای ولایت دین در همه ابعاد است. 🔻 اگر بپذیریم مداخله حاکمیت در شئونات جامعه همراه با وجود مصلحت اجتماعی است، احکام به سه دسته تقسیم می‌شوند؛ 1️⃣ اگر مداخله مصلحت دارد، واجب است. 2️⃣ اگر مداخله مصلحت راجحه دارد، مستحب است. 3️⃣ اگر مداخله مصلحت ندارد، حرام است و حوزه مباحات برای حاکمیت به معنای مباح و مکروه نداریم. 📕 نیازمند نگاه جامع به مسائل هستیم و باید برخی مفاهیم را بازنگری کنیم. برای نمونه نباید عرف را رها کنیم بلکه باید برای آن جهت‌دهی دینی داشته باشیم. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 حرمت تمسخر روحانیت در سریال و فیلم 📌 آیت‌الله سیفی مازندرانی در پاسخ به استفتائی درباره تمسخر روحانیت در فیلم‌ و سریال: 🔰 علما و روحانیت معظّم شیعه به اتفاق اصحاب امامیه مصداق بارز شعائرالله و محترمات دین دانسته شده‌اند. 🔰 تعظیم شعائرالله في نفسه و حد ذاته از مستحبات شرع می‌باشد، ولی اگر ترک آن موجب اهانت و بی احترامی به شعائر در نظر أهل عرف محسوب شود، تعظیم شعائر بالعرض واجب شرعی می‌باشد. 🔰 هرگونه نوشتار یا فیلم و یا سخنرانی که أهل عرف و عموم مخاطبان از آن اهانت و تحقیر و توهین به روحانیت معظّم و معزّز شیعه تلقّی و برداشت کنند عمل حرام می‌باشد. 🔰 ممانعت از پخش این‌گونه فیلم‌ها از جانب مسئولین محترم قضائی و نیز متولیان فرهنگی و نظارتی امر لازم، بلکه واجب شرعی است. 🔰 بیان جایگاه رفیع روحانیت شیعه با ساختن فیلم‌های سرگذشت فقهای بزرگ مصداق شاخص تعظیم شعائرالله می‌باشد. 🔰 امروز روحانیت(اعم از طلاب و فضلا و اساتید) شاغل به تعلّم و تعلیم علوم دینی در حوزه‌های علمیه از جهت حقوق مالی محروم‌ترین و مظلوم‌ترین قشر جامعه می‌باشند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/o1Ckv ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #آیت‌الله_سیفی‌مازندرانی #استفتاء #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
رضائیان.gif
1.36M
💠 صبح امروز برگزار شد؛ 💢 مدرسه تابستانه منهاج 📌 موضوع: ولایت فقیه در آثار شیخ اعظم انصاری 👤 استاد علی رضائیان 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 گزارش اجمالی؛ 📌 موضوع: ولایت فقیه در آثار شیخ اعظم انصاری 🔰 استاد علی رضائیان در مدرسه تابستانه منهاج که از سوی دبیرخانه مفتاح و با همکاری مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) برگزار شد، بیان داشت؛ 🔹 در میان فقها ساختارهای متفاوت فقهی وجود دارد و هیچ تمایزی بدون دلیل نیست؛ لذا مهندسی اجتهاد بایستی ناظر به فقه و نه فقها باشد. 🔹 برای فهم اندیشه شیخ اعظم بایستی ابتدا مفهوم ولایت مطلقه فقیه محدود شود تا با عرضه آن به تفکر ایشان نظرشان(شیخ اعظم) در مورد ولایت مطلقه فقیه مشخص شود. 🔹 برخی از فقها صدور حکم شرعی برای فرآیندها و وضعیت‌ها را کار فقه نمی‌دانند؛ لذا به تبع، این امر را کار معصوم نیز نمی‌دانند. 🔹 فرآیند ما این است که ابتدا از واقع سؤال طرح کنیم و در مرحله بعد سراغ اندیشه شیخ اعظم رفته و از او پاسخ بگیریم. 🔹 مزاج‌شناسی فقیه از مسائل تازه و کاربردی است، به این معنا که اگر او بود و سؤالی از وی پرسیده می‌شد، می‌توانستیم به صورت احتمالی پاسخ وی را دریابیم. 🔹 هیچ فقیهی ولایت فقیه را انکار نمی‌کند. بحث بر سر ولایت مطلقه فقیه است. 🔹 خاستگاه اصلی سیاست به تاریخ بشریت باز می‌گردد و از زمان شکل‌گیری اجتماع بشری سیاست نیز بوده است. 🔹 تعاریف موجود از سیاست، دو مؤلفه اراده برتر و قدرت را شامل می‌شوند. 🔹 شیخ انصاری ورود به بحث ولایت فقیه را از سلطه شروع می‌کند «الناس مسلطون علی اموالهم و انفسهم الا ما خرج بالدلیل» و ولایت معصومین(ع) و ولایت فقیه بواسطه دلیل خارج می‌شود. 🔹 در اندیشه شیخ از جمله اولیای تصرف در مالی که کسی حق تصرف در آن را ندارد حاکم است و وی حاکم را فقیه جامع‌الشرایط می‌داند. 🔹 در این راستا باید شأن‌شناسی شود و میان شخصیت حقیقی فقیه و شخصیت حقوقی فقیه تمایز قائل شد. 🔹 فقیه سه شأن متفاوت دارد؛ شأن فتوایی، شأن حکومتی و شأن قضائی. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📕 کتاب فصل بذرپاشی 📌 بیانات رهبر معظم انقلاب درباره تربیت کودک 📝 با مقدمه حاج حسین یکتا 📚 نویسنده: مسعود پارسافر 🔰 انتشارات: سیمای خورشید 📕 تعداد صفحات: 143 👥 مخاطبان: والدین، معلمان، مربیان پرورشی، فعالین فرهنگی و مسئولین آموزشی کشور 📖 اطلاعات بیشتر: 🌐 http://yon.ir/eToeH ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #علوم_تربیتی #معرفی_کتاب #یزد 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 گزارش اجمالی؛ 📌 موضوع: ساختار حکومتی اسلام به قدر مقدور با تقریر میرزای نائینی ✅ استاد محمدحسین ملک‌زاده، در مدرسه تابستانه منهاج که از سوی دبیرخانه مفتاح و با همکاری مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) برگزار شد، تشریح کرد؛ 🔰 فقه‌الحکومه فقه مضاف بوده و نرم‌افزار فقهی حکومت به شمار می‌آید. این فقه به دنبال ضابطه‌مند کردن حکمرانی و عمل حاکمان مطابق موازین شرع است. 🔰 احکام شرعی فقه‌الحکومه به سه دسته 1- احکام مربوط به تشکیل حکومت، 2- احکام مربوط به اداره حکومت و 3- احکام مربوط به حفظ حکومت تقسیم می‌شود. به تقریر میرزای نائینی این بخش دارای دو قسمت «داخلی و فردی» و «بیرونی و خارجی» است. 🔰 تفکر مرحوم میرزای نائینی دقیقاً در برابر تفکر انجمن حجتیه قرار دارد. این انجمن معتقد است باید صبر کرد تا امام زمان(عج) برای اصلاح امور بیایند. در حالی که مرحوم نائینی معتقد بود باید به قدر مقدور برای برپایی حکومت اسلامی تلاش کرد. 🔰 آخوند خراسانی معتقد بود کتاب مرحوم میرزای نائینی باید متن آموزشی برای عموم مردم و یا حداقل طلبه‌ها باشد که متأسفانه این‌گونه نیست. 🔰 کار مهم میرزای نائینی این بود که اسلام و مبانی‌اش را بیان کرده و تأکید داشت غرب باید خود را با اسلام تطبیق کند، بر خلاف روشنفکران که سعی می‌کنند اسلام را با مبانی غرب تطبیق دهند. 🔰 انگیزه میرزای نائینی برای تألیف کتاب، روایت «وقتی بدعت در امت ایجاد شد برای عالم است که علمش را آشکار کند و الا مورد لعن خداوند قرار می‌گیرد» بوده است. 🔻 سلطنت از دیدگاه مرحوم میرزای نائینی؛ 1️⃣ تملیکیه: یعنی حکومت استبدادی که مردم به مثابه عبد برای سلطان هستند. همه چیز در اختیار تام سلطان بوده و مصلحت را شخص او مطرح می‌کند. 2️⃣ ولایتیه: مردم حق و حقوق داشته و مصلحت اسلام و مسلمین مطرح است. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
زیبایی نژاد.gif
1.26M
💠 در حال برگزاری است؛ 💢 مدرسه تابستانه منهاج 📌 موضوع: رویکرد حاکمیتی به فقه خانواده 👤 استاد محمدرضا زیبایی‌نژاد 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 به همت معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه 📕 کتاب « نماز در سیره علما» منتشر شد 👤 پدیدآورنده: مهدی محمدی صیفار 📚 سرفصل‌های کتاب: 🔹نماز، اهمیت و عظمت آن 🔹آداب نماز و حالات نمازگزار 🔹نماز اول وقت 🔹نماز جماعت 🔹نماز شب 📖 اطلاعات بیشتر: 🌐 http://yon.ir/FBbUF ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #علوم_تربیتی #معرفی_کتاب #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 گزارش اجمالی؛ موضوع: ساختار حکومتی اسلام به قدر مقدور با تقریر میرزای نائینی 📚 استاد محمدحسین ملک‌زاده، در مدرسه تابستانه منهاج که از سوی دبیرخانه مفتاح و با همکاری مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) برگزار شد، عنوان کرد؛ 📕 سلطنت تملیکیه و سلطنت ولایتیه دو سر طیف هستند، از این‌رو ممکن است سلطنت‌هایی میان این‌ها وجود داشته باشد که برخی ویژگی‌های سلطنت تملیکیه و برخی ویژگی‌های سلطنت ولایتیه را داشته باشند. 📕 در حکومت اسلامی حکم دائر مدار مصلحت اسلام و مسلمین است. تشخیص مصلحت نیز دائر مدار مشورت است. حتی خود پیامبر(ص) نیز در احکام و امور اجتماعی مشورت می‌کرده‌اند. 📕 انتخابات سازوکار و بازوی مشورتی برای ولایت فقیه محسوب می‌شود. 📕 اختلاف مرحوم میرزای نائینی و شیخ فضل‌الله نوری بر سر مبانی نبوده، بلکه در مصادیق اختلاف داشته‌اند. مرحوم نائینی به سبب شناخت کمتر به مسائل ایران، گمان می‌کرده شیخ فضل‌الله مشروطه را نفهمیده است. 📕 بحث ولایت فقیه در ریشه و مبنا کلامی و در فروعات و شعبه‌ها فقهی است. 📕 در حکومت استبدادی سه نوع ظلم وجود دارد؛ 1- ظلم به خدا به سبب عدم اجرای قانون الهی، 2- ظلم به امام زمان(عج) به دلیل غصب جایگاه ایشان و 3- ظلم به مردم به خاطر پایمال کردن حقوق آن‌ها. 📕 از نظر میرزای نائینی ظلم به امام زمان(عج) به وسیله اذن فقیه برای شاه برطرف شده و لباس مشروعیت می‌پوشد. ایشان به اصلاح و محدود کردن اختیارات شاه متمایل بوده و به سرنگونی اعتقاد نداشته است. 📕 مرحوم نائینی با دلیل عقلی بحث ولایت فقیه را اثبات می‌کند و دلیل نقلی را به عنوان مؤید می‌آورد. 📕 متأسفانه برخی از روشنفکران برای رد ولایت فقیه به خوابی که مرحوم نائینی دیده، تمسک می‌کنند. در پاسخ باید گفت: 🔹 اولاً، شما که خواب را همواره رد می‌کنید چرا به آن تمسک می‌کنید؟! 🔹 ثانیاً، در خواب رد و اثبات ولایت فقیه تصریح نشده و علت حذف دو فصل به سبب سنگینی عبارات بوده که مرحوم نائینی نیز به آن تصریح کرده است. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯برگزار می‌شود؛ 💢 نشست‌های گفتمانی «زن و خانواده در اندیشه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای» 👥 مخاطبان: ویژه بانوان فعال فرهنگی و اجتماعی 🔰 برگزار کننده: دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب 📅 زمان برگزاری: پنج‌شنبه 10 مرداد تا یکشنبه 20 مرداد 98 🏠 مکان برگزاری: مشهد مقدس 📚 اساتید: آقایان علیرضا پناهیان، رحیم‌پور ازغدی، بانکی‌پور و خانم‌ها روح‌افزا، نیلچی‌زاده، علاسوند، فرهمندپور، خزعلی، فیاض‌بخش و عظیم‌زاده اردبیلی 📝 ثبت‌نام: از طریق سامانه پیام کوتاه 50005936154 ☎️ پاسخگویی: 05132285596 📖 اطلاعات بیشتر: 🌐 http://yon.ir/t4npK ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #زنان_و_خانواده #نشست_گفتمانی #مشهد 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com