eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
7.9هزار دنبال‌کننده
10.1هزار عکس
468 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
💢جان است «علم»/ شرحِ بند «علم و پژوهش» در بیانیۀ گام دوم انقلاب 📌مهدی جمشیدی، عضو هیأت ‌علمی پژوهشگاه فرهنگ ‌و اندیشۀ اسلامی مطرح کرد: 🔹علم، فقط کارکردِ ذهنی ندارد و این‌گونه نیست که به عالمِ معرفت، متوقف و منحصر بماند، بلکه خواه‌ناخواه، به عالمِ غیرمعرفت نیز راه می‌یابد و بر آن نیز اثر می‌گذارد. علم اگرچه کمالِ نفس است، امّا موجباتِ تفوّق و تسلّط را نیز فراهم می‌کند و موجب عظمت و اقتدار می‌شود. 🔹این‌که غرب توانست زمام و عنان جوامع دیگر را در دست گیرد و ارزش‌های فرهنگیِ خود را بر آنها تحمیل کند و در پی یکسان‌سازیِ فرهنگی در گسترۀ جهانی برآید، و آن‌گاه از فرهنگ نیز فراتر رود و عرصه‌های سیاست و اقتصاد جوامع غیرغربی را نیز به تصرّف خود درآورد، همگی برخاسته از قدرت علمی این تمدّن بود و اینک نیز غرب، از همین مزیّت به‌نفع خود سوءاستفاده می‌کند. 🔹جبران عقب‌ماندگی علمی، فقط از طریقِ «جهش‌های علمی» و «انقلاب‌های معرفتی» و «بهره‌گیری از راه‌های میان‌بُر»، ممکن است و نباید تصوّر کرد که تکاپوهای «عادی»، ما را به سرمنزلِ مقصود، می‌رساند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/sELAA ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #مهدی_جمشیدی #درس_گفتار #تهران 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢تحدید سن ازدواج امر حکومتی و عرفی/ میان کودک همسری و ازدواجِ کودکان تفاوت وجود دارد 📌حامد رستمی نجف‌آبادی، عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق دانشگاه مذاهب اسلامی در گفت‌وگو با مفتاح، مطرح کرد: 🔹تحدید و تعیین سن ازدواج یک موضوع عرفی و حکومتی بوده و از دو زاویه قابل بررسی است؛ نخست، یک بحث حکومتی بوده و براساس مصلحت تعیین می‌شود. از این‌رو تعدادی از فقها معتقدند در سن ازدواج وقتی دختر بتواند مصلحت خود را تشخیص دهد، می‌تواند ازدواج کند. دوم، عرفی بودن تحدید سن ازدواج است. چون رسیدن افراد به بلوغ در جوامع، خانواده‌ها و حتی خود افراد با یک‌دیگر متفاوت است. 🔹کودک همسری در ایران بنابر تعریف «کودک به سبب سنت‌های قومی و مشکلات اقتصادی و خانوادگی به اجبار به ازدواج یک مرد بزرگسال در بیاید» بسیار نادر و کم است و اصولاً با وجود سه شرط یعنی اجازه ولی، تشخیص مصلحت و رأی دادگاه ندرتاً به منصه ظهور می‌رسد. 🔹متأسفانه ما در زمینه تحدید سن ازدواج دارای خلأ قانونی هستیم و به نظر می‌رسد می‌توانیم ازدواج زیر 18 سال را در صورت اذن ولی، شرط رعایت مصلحت و تشخیص دادگاه مجاز بدانیم تا هم نظر فقها و هم نظر عرف و کنوانسیون‌های بین‌المللی مورد توجه قرار گیرد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/J86KA ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #زنان_و_خانواده #حامد_رستمی #گفتگو #تهران 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢ثبت‌نام دوره غیرحضوری «سرّ صدف» ویژه بانوان طلبه آغاز شد 📌این دوره با هدف تقویت و ارتقاء دانش و بینش مورد نیاز طلاب خواهر و جهت آشنایی بیشتر با مطالعات و پژوهش‌های روز در حوزه پوشش زنان برگزار می‌شود و گواهینامه‌های مربوطه از طرف مرکز تحقیقات زن و خانواده به شرکت‌کنندگانی که امتیاز لازم را کسب کرده باشند، اهداء خواهد شد. 🔹در این دوره ضمن مسئله‌شناسی حجاب در بین روشنفکران معاصر ایرانی، به مباحثی پیرامون سياستگذاری فرهنگی در باب «حجاب» و «قرآن و حجاب» همچنین «مروری بر پرسش‌های نو در مطالعات اسلامی حجاب» پرداخته می‌شود. 📖 اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام: 🌐 http://yon.ir/pQSTO ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #زنان_و_خانواده #دوره_آموزشی #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
بهرامی.gif
1.72M
💠 در حال برگزاری است؛ 💢 کرسی ترویجی «تاریخ ورود علوم انسانی غرب به ایران؛ از ابتدای تأسیس حکومت قاجار تا تشکیل دانشگاه تهران» 👤 ارائه دهنده: دکتر علیرضا بهرامی 👥 ناقدین: حجج اسلام دکتر احمد رهدار و رضا رمضان نرگسی 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢تفاوت نگاه علوم انسانی اسلامی به تجربه با علوم انسانی رایج چیست؟ 📌سید محمدرضا تقوی، استاد روانشناسی دانشگاه شیراز در یادداشتی مطرح کرد: 🔹تجربه در دیدگاه دینی اعم از تجارب مادی و تجارب معنوی است. همان‌طور که واقعیت اعم از واقعیت مشهود و واقعیت غیب است. از منظر دینی، انسان هم به تجارب مادی و هم به تجارب معنوی نیاز دارد. 🔹در حدی باید به عالم مشهود توجه کرد که نسبت توجه به عالم غیب و شهود، متناسب با دیدگاه دینی بهم نخورد. اگر این نسبت بهم بخورد انسان بیمار می‌شود. وقتی می‌فرماید دنیا را برای لهو و لعب نیافریدیم یعنی دنیا هدفمند آفریده شده است. بر این اساس، هر تجربه‌ای که جهت حرکت انسان بسوی الله را مانع شود ولو بظاهر مباح باشد تأیید نمی‌شود. 🔹توجه صرف به عالَم دنیا توسط محقق، یعنی همان نگاه سکولار به پدیده‌ها و توجه به پدیده‌ها توسط دانشمند دینی، یعنی تحلیل پدیده‌ها در پرتو اهداف و غایاتی که دین برای هستی در نظر داشته است. وقتی می‌گوییم ما هم مثل اومانیست‌ها تجربه را قبول داریم معنایش این نیست که هر دو یک تجربه واحد را قبول داریم. در واقع ما تجربه در فضای معنایی و مفهومی خودمان را قبول داریم. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/rWYc7 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #سیدمحمدرضا_تقوی #یادداشت #شیراز 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 برگزار می‌شود؛ 💢 دومین جلسه از سلسه جلسات «هویت و مسائل دختران» ✳️ موضوع: مقایسه رویکرد اسلامی به تربیت دختران با رویکرد غرب 👤 ارائه دهنده: حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا زیبایی‌نژاد 🗓 زمان برگزاری: دوشنبه 14 مرداد 98، ساعت 10 تا 13 📌 مکان برگزاری: قم، بلوار الغدیر، کوچه 10، پلاک5، مرکز تحقیقات زن و خانواده ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #زنان_و_خانواده #نشست_علمی #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢نوآوری امام خمینی(ره) انتقال ولایت فقیه از علم فقه به علم کلام بود 📌علی بهادری جهرمی، مدرس دانشگاه و حقوقدان در برنامه‌ بدون توقف، عنوان کرد: 🔹تئوری ولایت فقیه تئوری کم وزنی در فقه شیعه نیست، اگر بخواهیم تاریخچه ولایت فقیه را ببینیم به همان آغاز اعلام و انتشار خبر اسلام و به دوره حضور پیامبر(ص) برمی‌گردد و از همان ابتدا تا امروز خط سیری طی شده است. 🔹این طور نیست که بگوئیم امام خمینی(ره) ولایت فقیه را ابداع کرد، امام خمینی(ره) یک نوآوری در تئوری ولایت فقیه داشت. ایشان فضای بحث ولایت فقیه را از علم فقه به علم کلام منتقل می‌کنند و بعد این موضوع یک مقدار عقل‌پسندتر و عامه‌فهم‌تر می‌شود به این دلیل ایشان یک نوع نوآوری داشتند و مهمتر از آن این است که چون در مرحله عمل حضرت امام(ره) این تئوری را پیاده‌سازی می‌کنند به این جهت به نام ایشان شناخته می‌شود. 🔹آیت‌الله خویی درباره ولایت مطلقه و مقیده بحث می‌کنند اما اساس بحث ولایت فقیه را یقینا قبول دارند، این جمله نقل از ایشان است که آنچه مربوط به مصالح امت است مثل لزوم داشتن حکومت به صورت مطلق جزء امور حسبیه است که به فقیه واگذار شده است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/DhNfw ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #علی_بهادری‌جهرمی #گفتگو #تهران 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢واکنش مدرسه علمیه امام کاظم(ع) به یک شایعه 📌مدرسه علمیه امام کاظم(ع) قم در خصوص انتشار اخباری در برخی کانال‌های غیررسمی در شبکه‌های مجازی درباره برگزاری دوره آزمایشی تابستانه ارتقایی و تکمیل نواقص دروس سطوح عالی حوزه علمیه،‌ واکنش نشان داده و با صدور اطلاعیه‌ای تأکید کرد: برخی اخبار منتشرشده در خصوص برگزاری دوره آزمایشی تابستانه ارتقایی و تکمیل نواقص سطوح عالی در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) کذب و غیرواقعی است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/7CwCa ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #مدرسه_علمیه_امام_کاظم #اطلاعیه #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢دور بودن مرحوم آخوند از متن ماجراهای #مشروطه/ علت اختلاف بزرگان مشروطه بر روی تشخیص مصداق بود 📌حجت‌الاسلام محمدصادق ابوالحسنی، رئیس دفتر نشر آراء و آثار مرحوم منذر(ره) در گفت‌وگویی عنوان کرد: 🔹کسانی که به شایعه صدور حکم اعدام شیخ فضل‌الله توسط مرحوم آخوند دامن زدند، نه اعتقادی به مرجع مشروطه‌خواه، یعنی «آخوند خراسانی» داشتند و نه ارادتی به شهید مشروعه‌خواه «شیخ فضل‌الله نوری». 🔹در جریان مشروطیت، اختلاف آخوند خراسانی با شیخ شهید و همفکران او مثل مرحوم صاحب عروه، خیلی توسط مورخان سکولار برجسته شده و آنان می‌کوشند تا چهره‌ای لیبرال و غربگرا از مرحوم آخوند و میرزای نائینی ارائه دهند و به این ترتیب، ایشان را برای منافع دین‌ستیز خود مصادره کنند. 🔹علت اختلاف موضع بزرگانی مثل آخوند خراسانی با بزرگانی چون شهید شیخ فضل‌الله نوری بیشتر در مبانی و اصول فکری نیست،‌ بلکه اختلاف در روش یا اختلاف در تشخیص مصداق می‌باشد. یعنی نوع تشخیص مصداق نسبت به مشروطه و مجلس و تفاوت میزان آگاهی آنها از غرب و مفاهیم غربی و آگاهی به مسائل جدید نقش مهمی دارد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/H3ywv ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #تاریخ_و_سیره #حجت‌الاسلام_ابوالحسنی #گفت‌وگو #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 پذیرش فقه تخصصی نظام‌ساز ✳️ موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) از میان طلاب واجد شرایط سراسر کشور برای رشته‌های فقه تخصصی نظام‌ساز پذیرش می‌کند. 🗓 مهلت ثبت‌نام: 15 شهریورماه 98 📖 ثبت نام و اطلاعات بیشتر: 🌐 http://emamreza-ac.com ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢تلاش سیاستمداران برای گنجاندن حقوق بشر اسلامی در اعلامیه حقوق بشر/ کشورهای اسلامی حاضر به پرداخت هزینه برای اجرای حقوق بشر اسلامی نیستند 📌حجت‌الاسلام قاسم شبان‌نیا، عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با مفتاح، عنوان کرد: 🔹حقوق بشر اسلامی بر خلاف حقوق بشر، برای انسان کرامت ذاتی قائل بوده و افراد را بر اساس عمل صالحشان دسته‌بندی می‌کند نه براساس مادی‌گرایی. 🔹یکی از مبانی اعلامیه حقوق بشر نگاه الحادی، سکولار و در نتیجه بی‌توجهی به آفرینش جهان توسط خداوند متعال است در حالی که اعلامیه حقوق بشر اسلامی توحید را محور کار خود قرار داده و تأکید می‌کند قوانین بشری باید در راستای قوانین الهی باشد. 🔹بسیاری از کشورهای اسلامی به دنبال تأثیرگذاری آموزه‌های دینی و اسلامی در حقوق بشر هستند ولی حقوق بشر توسط غربی‌ها بر آن‌ها تحمیل شده است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/l2LiA ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #حقوق #حجت‌الاسلام_شبان‌نیا #گفت‌وگو #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢انقلاب اسلامی انقلابی براساس درس‌هایی از شکست مشروطه/ مشروطه یک تجربه ناکام است 📌دکتر سيد محمدمهدی غمامی، عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در گفت‌وگو با مفتاح، مطرح کرد: 🔹جنبش مشروطیت در واقع قلب شده جنبش دیگری تحت عنوان جنبش عدالت خواهی است که مردم سراسر ایران حسب مسایل روز خود مطالبه آن را داشتند. 🔹مشروطه یک تجربه ناکام است، چرا که؛ مبادی آن منبعث از نیازها و تجربه‌های ایرانی نبود و در جریان مطالبه حتی با فهم اصیل خودش هم درک نشد. 🔹انقلاب اسلامی در واقع انقلابی بر اساس درس‌هایی از شکست مشروطه است. پُلی از شکست مشروطه به پیروزی. از مهم‌ترین درس‌های مشروطه‌خواهی این بود که نمی‌توان از مسیر پادشاه و با حضور پادشاه حقوق مردم را استیفا کرد. راهکار باید کاملاً بومی و مبتنی بر ارزش‌های مورد وفاق ملت باشد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/43Z80 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #سیاست #سيد_محمدمهدی_غمامی #گفت‌وگو #تهران 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com