💯علم اصول باید تحول پیدا کند/ نامگذاری روزی به نام علم اصول
📌حضرت آیتالله سبحانی، در گردهمایی استادان اصول فقه حوزه با عنوان نقش علم اصول در تفسیر قرآن، بیان کرد:
🔰هر علمی برای خود مبادی تصدیقیه دارد که سبب یقین انسان میشود و علم اصول نقش تصدیق قضایای فقهی را بر عهده دارد.
🔰اگر میخواهیم اصول فقه را به مقام عالی خود برسانیم و قدرت اصول و فقه خود را به دنیا ثابت کنیم باید ظنون معتبر در نزد ما و در مقایسه با اهل سنت را شناسایی کرده و موضع آنان در مورد قواعد سبعه که در نزد ما معتبر نیست را بدانیم.
🔰امروز در کشورهای مختلف اسلامی تحولی در افکار مردم رخ داده و میخواهند فقهی براساس مصالح و مفاسد باز کنند و ما هم باید ببینیم مقصود آنان از این مسئله چیست؟ یعنی جدا از تحولات علمی دنیا نباشیم و بدانیم چه خبر است.
🔰باید به صورت تدریجی در این علم(اصول) دستکاری شود، زیرا علمی که در آن دستکاری نشود، میمیرد. اما در عین حال، نباید آن را کاملاً از ریشه قطع کنیم.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14069
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گزارش
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 گزارش اجمالی؛
✳️ درسگفتار نظامهای اسلامی
📌 موضوع: استنباط حکم اخلاقی از منابع دینی
🔻 استاد محمد عالمزاده نوری در درسگفتار نظامهای اسلامی که از سوی مؤسسه مفتاح برگزار شد، عنوان کرد:
🔰دلایل ضرورت و اهمیت فقه اخلاق:
1️⃣ عدم کفایت عقل بشری و نیاز به ارشاد آسمانی(حجت باطنی و ظاهری)
2️⃣ مغتنم بودن اطلاع از رهاورد وحی و بعثت انبیاء
🔰عوامل کماعتنایی به فقه اخلاق:
1️⃣ مردم از حوزه واجب و حرام توقع داشتند و در نتیجه حوزه هم به واجبات و مستحبات پرداخت نه به اخلاق.
2️⃣ اخلاقیات مساوی با سنن الزامی نیست.
3️⃣ پیش از اینکه دین اسلام بیاید، نظامهای اخلاقی نسبتا کارآمدی داشتهایم مانند اخلاق کهن ایرانیان و...
✅ این دلایل برای گذشته است، ولی نگرانی این است که در آینده نیز به فقه اخلاق توجه نشود.
🔻پنج دلیل مبنی بر عدم توجه به فقهِ اخلاق در آینده:
🔹اخلاق علم شمرده نشود و گفته شود که اخلاق، اندرز و موعظه است؛ در حالی که فقه را علم بدانند.
🔹 عقلانی دانستن اخلاق
🔹 تلقی فقه به عنوان جایگزین اخلاق
🔹 تصلب بر روش اخلاقنگاری موجود
🔹 بزرگنمایاندن پیش نیازهای ورود به فقه اخلاق
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#علوم_تربیتی
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 مصیبت عظمای بانکها خلق پول و رباست، طرح جدید هیچ کدام از این مشکلات را حل نمیکند
📌در نشست علمی "نقد و بررسی طرح جدید بانکداری مجلس شورای اسلامی" که در موسسه مفتاح برگزار شد، مطرح گردید؛
🔰 استاد غلامعلی معصومینیا:
🔹 در بیان ایرادات طرح جدید نظام بانکی طرف حساب ما مجلس است نه شخص خاصی.
🔹 این طرح دارای اشکالات فقهی و اقتصادی است.
🔹 حاضریم تمامی ایرادات را به کمیسیون اقتصادی مجلس توضیح دهیم ولی حتی جواب نامه ما را نمیدهند.
🔹 برخی از مجلسیها پس از 30 ساعت مناظره و پذیرفتن ایرادات، گفتن حوزه حرف مثبتی برای گفتن ندارد.
🔹 برخی از آقایان میگویند اسلام درباره قراردادها، ابزارها و نهادها حرفی برای گفتن ندارد و در این مسائل تابع عقلاست.
🔹 مشکل اصلی این است که ساختارهای بانک با مبانی اسلام نمیسازد. تا ساختار درست نشود بانکداری درست نمیشود.
🔹 مصیبت عظمای بانکها خلق پول و رباست، طرح جدید هیچ کدام از این مشکلات را حل نمیکند.
🔰 استاد جواد عبادی:
🔹 طرح جدید به هیچ وجه در تراز انقلاب اسلامی و بیانیه گام دوم نیست.
🔹 طرح جدید حرف جدیدی برای گفتن ندارد. به همین دلیل در حد اصلاح و شفاف کردن قانون فعلی است.
🔹 طرح جدید در حد اسناد بالادستی است و اگر تصویب شود 30 الی 40 سال نمیتوان به آن دست زد.
🔹 اگر طرح جدید تصویب شود کسی مسئولیت آن را نمیپذیرد و در نهایت گردن نظام و حوزه میافتد.
🔹 طرح جدید؛ معاملات صوری، خلق پول، نبود نظارت شرعی، نبود عدالت اقتصادی و... را حل نمیکند.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📣 تمدید شد
💢فراخوان جذب «خبرنگار» در پایگاه خبری - تحلیلی مفتاح
📌پایگاه خبری - تحلیلی مفتاح در نظر دارد در جهت پوشش اخبار حوزوی و علوم انسانی اسلامی اقدام به جذب خبرنگار نماید.
💠جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام به لینک زیر مراجعه نمایید:
🌐 http://meftaah.com/?p=9206
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 گزارش اجمالی؛
✳️ درسگفتار نظامهای اسلامی
📌 موضوع: فقه گردشگری
🔻 استاد احمد رهدار در درسگفتار فقه گردشگری که از سوی مؤسسه مفتاح برگزار شد، بیان داشت:
🔹اقتضای تحقق اسلام در مقیاس جهانی، توجه به سیاحت و گردشگری است.
🔹از میان سه معنای جهاد، صیام و سیر فیالارض؛ آن چه در بحث فقه گردشگری در لسان شارع پیرامون مفهوم سیاحت به کار ما میآید معنای سوم است.
🔹با رجوع به قرآن میتوانیم انواع سیاحت را دستهبندی کنیم که مدل کوچ ییلاق قشلاق، سیاحت برای نظر و عبرت گرفتن، سیاحت برای کسب رزق و سیاحت برای زیارت یا حج از جمله آنهاست.
🔹بیان تشویقی و بیان استفهام سرزنشی دو مرحله از نحوه توصیه قرآن به سیر و سیاحت است.
🔹مشخص شدن اهمیت و غایت گردشگری، توجه به لسان ادله، بررسی آراء فقهای خلف و مشخص کردن شدت نیاز حکومت به گردشگری از جمله نکاتی است که در فرآیند کشف حکم سیاحت باید به آن توجه کرد.
🔹نمونههای بسیاری در قرآن پیرامون سفر انبیاء وجود دارد اما نمونه ایدهآل قرآن برای فهم سیاحت حضرت مسیح است.
🔹در سیره پیامبر اسلام و امامان نیز میتوان نمونههای خاصی را پیرامون سیاحت یافت؛ مانند بازدید پیامبر(ص) از سرزمین قوم ثمود، بازدید امیرالمؤمنین از ایوان مدائن، سفر امام حسن(ع) به منطقه روم و... که هرکدام میتوانند به عنوان دلیل مورد بررسی قرار گیرند.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#جامعه_و_فرهنگ
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 سلسله نشستهای فراتر از محکمه؛
📌 با موضوع «واکاوی مسأله اجرتالمثل کار زن در خانه» برگزار میشود.
🗓 زمان برگزاری: دوشنبه 4 آذرماه 98، ساعت 12:30 تا 14:30
🕌 مکان برگزاری: قم، میدان معلم، حوزه علمیه امام کاظم(ع)، ساختمان امام جواد(ع)، طبقه سوم، سالن سلمان فارسی
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢مهمترین رخدادهای حوزه در هفتهای که گذشت؛
📌حوزههای علمیه و مراکز دینی در هفتهی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی و... بودند؛ در گزارشی به مهمترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است:
📝 تحول در اصول به معنای کنار زدن بزرگان و آثار گذشتگان نیست
📝 ابراز نگرانی حضرات آیات صافی گلپایگانی و علوی گرگانی از افزایش قیمت بنزین
📝 همکاری و تعامل مراکز علمی جهان اسلام برای احیای تمدن اسلامی ضروری است
📝 باید یک روزبه نام علم اصول نامگذاری شود
📝 راه اندازی 550 کتابخانه در مدارس علمیه
📝 پرونده تحصیلی مراجع تقلید رونمایی شد
📝 آیین رونمایی از ۱۲ کتاب تألیفی و تدوینی جامعه الزهرا برگزار شد
📝 کتاب ولایت در فرهنگ اسلام روانه بازار نشر شد
📝 برگزاری ششمین نمایشگاه تخصصی کتاب ویژه حوزههای علمیه خواهران
📝 امت اسلامی باید بر بالاترین کرسی دانش در جهان حکومت میکرد
📝 حوزههای علمیه خواهران به اصلاح مشکلات کشور کمک میکند
و ....
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14104
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 طرح جدید به دنبال انطباق فقه با ساختار خودش است/ طرح نمیتواند مشکل خلق پول و ربا را حل کند
🔰 استاد غلامعلی معصومینیا:
🔹 با طرح جدید نه صوریسازی کم میشود و نه افزایش تولید محقق میشود. این طرح هیچ گلی بر سر اقتصاد نمیزند.
🔹 همت اصلی بانک مرکزی مراقبت از منابع بانکهاست. باید معیارهای بانکداری اسلامی را در حوزه تبیین کند.
🔹 طرح جدید ساختار را از جای دیگر گرفته و میخواهد فقه را با آن منطبق کند.
🔹 مصیبت عظمای بانکها خلق پول و رباست و طرح جدید هیچ کدام از اینها را حل نمیکند.
🔰 استاد جواد عبادی:
🔹 طرح جدید چیزی در حد اسناد بالادستی است که اگر تصویب شود 30 الی 40 سال نمیتوان به آن دست زد.
🔹 ادعا نداریم تمام مادههای طرح اشکال دارد ولی در حد انقلاب اسلامی نیست. مشکلات و ساختارها را حل نمیکند.
🔹 طرح جدید در حد شفاف کردن و اصلاح قانون فعلی است نه قانون جدید.
🔹 اگر این طرح تصویب شود، مشکلات آن گردن حوزه و نظام میافتد.
🔹 حوزه در تهیه و تصویب طرح هیچ جایگاه خاصی ندارد. حتی آقایان نامه رسمی حوزه را جواب نمیدهند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14111
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 اعتقادی به تورم و زائد بودن علم اصول ندارم/ این علم میتواند شیعه را بینالمللی کند
✅ حجتالاسلام والمسلمین سیدصادق محمدی، رئیس انجمن اصول فقه حوزه علمیه در گفتوگویی:
📚 اعتقادی به تورم و زائد بودن علم اصول ندارم، هر چند برخی از مباحث ثمرات کمتری دارند.
📚 در تدریس علم اصول میتوانیم به شکلی مناسب، مدت تدریس را کم کنیم.
📚 از جهت کتب درسی تا کتابی قویتر و مساوی با کفایه وجود نداشته باشد، عقلایی نیست چیزی را جایگزین کنیم.
📚 سنت حوزه نباید حذف شود، سنت ما جایگزینی احسن بر حسن است. با شعار نمیتوانیم تحول درست کنیم.
📚 کسانی که مطالب علمی و تخصصی دارند و دنبال شعار دادن نیستند مطالبشان را میپذیریم.
📚 علم اصول میتواند شیعه را بینالمللی کند. میتواند قدرت علمای شیعه را در به کارگیری متدهای علمی به دنیا و جهان اسلام نشان دهد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14109
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 گزارش اجمالی؛
✳️ درسگفتار نظامهای اسلامی
📌 موضوع: ماهیت پول در اقتصاد اسلامی
📚 استاد حسن آقا نظری در درسگفتار «ماهیت پول در اقتصاد اسلامی» که از سوی مؤسسه مفتاح برگزار شد، تأکید کرد:
🔰 وعاء یا ظرف مال بر سه قسم است؛ خارج، عهده و ذمه. عهده میتواند ظرفی برای اموال خارجی باشد همانگونه که ظرفی برای تکلیفیات است. ذمه نیز که ظرفی برای کلیات است میتواند ظرفی برای اموال باشد.
🔰 یکی از تفاوتهای فقه اسلامی با حقوق غربی این است که در حقوق غربی تصوری از ذمه وجود ندارد و تنها التزام و ملتزم به تصویر شده است.
🔰 یکی از مسائل فقهی مهمی که بسیار، جای تحقیق دارد همین تفاوت عهده و ذمه است که نتایج حقوقی و اقتصادی زیادی در پی خواهد داشت. عهده با مرگ افراد از بین میرود اما ذمه هیچگاه از بین نمیرود. ذمه یکی از امور اعتباری است که در فقه چایگاهی خاص دارد و آثار حقوقی و اقتصادی بسیار زیادی خصوصاً در بازار بورس دارد.
🔰 مال اعتباری در ظرف اعتباری هیچگاه جریان ندارد پس سود هم به آن تعلق نمیگیرد، پس بر مالی که بر ذمه هست سودی نیز به آن تعلق نمیگیرد. اما مالی که در خارج هست چون جریان دارد، پس امکان سود و زیان نیز برای آن وجود دارد. همچنین مالی که بر عهده است نیز از آنجایی که رابطه آن با مال خارجی همچنان برقرار است پس به تبع آن با سود یا زیان مال خارجی، امکان سود و زیان دارد.
🔰 لحظهای که فرد پولی را قرض میگیرد آن مال به ذمهاش میآید و این مال کلی است و دیگر ظرف خارجی ندارد و ارزش آن به همان مقداری است که در ذمه قرار گرفته است و با توجه به اینکه مال یک بار بر ذمه قرار میگیرد با گذشت زمان و تغییر ارزش مجددا بر ذمه قرار نمیگیرد، پس آنچه که مورد ضمان است ارزش پول به اندازه زمانی است که قرض داده شده و بر ذمه قرار گرفته است. البته این به شرطی است که قیمت را جزء صفات مثل ندانیم.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 گزارش اجمالی؛
✳️ درسگفتار نظامهای اسلامی
💢 موضوع: خوانشی نو از اصول فقه
🔰 استاد محسن پوراکبر در درس گفتار «خوانشی نو از اصول فقه» که از سوی مؤسسه مفتاح برگزار شد، بیان داشت:
🔹 ضوابط فهم و استنباط عبارتند از: 1. ضوابط اولیه 2. ضوابط ثانویه. ضوابط اولیه نیز خود به دو بخش: 1. سلبی 2. ایجابی تقسیم میشود.
🔹 ما برای رسیدن به فهم درست به سراغ فهم اولیه میرویم و اگر به وسیله ضوابط اولیه نتوانستیم به فهم درست برسیم به سراغ ضوابط ثانویه میرویم.
🔹 فضای ایجابیه ضوابط اولیه شامل: 1. لحاظ حال و بنای متکلم 2. لحاظ مقام تخاطب 3. لحاظ دلالت کلام 4. لحاظ قابلیت کلام 5. لحاظ کلمات دیگر متکلم، میشود.
🔹 ضوابط سلبیه عبارت است از: 1. عدم دخالت پیشفرضها 2. عدم خالت تعصبها 3. عدم دخالت خواهشهای نفسانی 4. عدم مواجهه گزینشی 5. عدم عمیقنگری و سطحینگری افراطی.
🔹 ضوابط ثانویه نیز به این موارد تقسیم میشود: 1. اصالت البیان 2. اصالت الظهور 3. اصالت الحقیقه 4. اصالت الجد 5. اصالت عدم النقل 6. اصالت عدم السهو و الخطاء 7. اصالت عدم القرینه 8. اصالت التطابق 9. اصالت العموم 10. اصالت احترازیه القیود و 11. اصالت عدم النسخ.
🔹 بعد از بررسی ضوابط کلی فهم متن به توضیح ضوابط کلی استنباط حکم میرسد. ضوابط استنباط حکم نیز به بخشهای مختلفی تقسیم میشود. اولین نکته که باید بررسی شود بحثهای مقدماتی استنباط حکم میباشد، که شامل: 1. حقیقت حکم 2. اقسام حکم 3. مراتب حکم 4. ملاکات حکم میباشد.
🔹 بحث بعد منابع حکم میباشد، که شامل: 1. کتاب 2. سنت 3. عقل 4. اجماع است. همچنین بخش سوم ضوابط کلی استنباط حکم مبرزات حکم(قالبهای بیان حکم) میباشد. مبرزات حکم نیز شامل: 1. اوامر و 2. نواهی میباشد.
🔹 بخش چهارم ضوابط استنباط حکم حجت برحکم میباشد، که حجت بر حکم نیز به دو بخش: 1. قطع 2. ظن تقسیم میشود. پنجمین بخش ضوابط استنباط حکم، ملازمات حکم است؛ ملازمات حکم نیز شامل: 1. مقدمه واجب 2. ترتیب 3. اجزاء میباشد.
🔹 مقابلات حکم پنجمین بخش ضوابط استنباط حکم میباشد که شامل:1. حکومت 2. ورود 3. تخصیص 4. تقیید 5. تعارض 6. تزاحم 7. اجتماع امر و نهی میباشد. آخرین بخش از ضوابط استنباط کلی حکم نیز «فقد الدلیل» است.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com