✅ فقه مواجهه خوبی با مسائل مستحدثه داشته ولی نمره 20 هم نمیگیرد/ ناهنجاری در خارج را نباید بر سر فقه بشکنیم
🔻 آیتالله ابوالقاسم علیدوست در گفتوگویی عنوان کرد؛
📚 بی انصافی است بگوییم فقه در مواجهه با مسائل نوپیدا و نوپدید کاری نکرده و خود را بهروز نساخته است. کسانی که این سخن را بر زبان میرانند یا اطلاعی از این مسئله ندارند، یا نمیخواهند بدانند و یا خود را به تغافل زدهاند.
📚 فقه مواجهه خوبی با پدیدههای جدید و به اصطلاح مستحدثه داشته است، ولی نمره ۲۰ هم نمیگیرد و علت آن هم این است که برخی ضرورت آن را درک نکرده و برخی مقاومتها هم در این عرصه مؤثر بوده است.
📚 معتقدیم حتی نظر کارشناس برای فقیه موضوعیت دارد و نه طریقیت؛ یعنی نمیتواند از کارشناس استفاده کند و بگوید خودم تصمیم میگیرم؛ بنابراین ناهنجاری در خارج را نباید بر سر فقه بشکنیم.
📚 اینکه برخی در فقه، سیاست و حقوق و جامعه شناسی و ... اظهارنظر میکنند و بعد وقتی کار خراب شد فقه را ناکارآمد میدانند ناهنجاری است که باید درمان شود.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=15280
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
❇️ خرید کالای کشورهای همراه رژیم صهیونیستی، همانند خرید کالا از این کشور غاصب است
🔻 استاد احمدعلی یوسفی در درسگفتار «فقه اقتصاد مقاومتی با رویکرد حمایت از کالای ایرانی» بیان کرد؛
🔰 حکم فقهی معامله کالای خارجی
📚 برخی کشورهای اروپایی مثل انگلستان به طور مستقیم جنگ اقتصادی علیه ملت ایران را آغاز نکردهاند، ولی در این جنگ با رژیم صهیونیستی و آمریکا همراهی میکنند.
📚 به نظر میرسد حکم فقهی خرید کالای تولیدی از این کشورها نیز مانند حکم فقهی خرید کالا از کشور آمریکا و رژیم صهیونیستی است. چون تمام آن آثار و پیامدهای بیان شده را دارد، بنابراین مصداق کافر حربی بالفعل نسبت به کشور جمهوری اسلامی ایران در بعد اقتصادی محسوب میشوند.
📚 تقویت اقتصادی این کشورها، تقویت اقتصادی کشورهای جریان جنگافروز علیه نظام جمهوری اسلامی ایران محسوب میگردد. بنابراین تمام مباحثی که درباره خرید کالاهای آمریکایی و رژیم صهیونیستی بیان شد، درباره این کشورها نیز صدق میکند.
📚 اگر خرید کالایی از کشورهای جنگافروز و کشورهای همراه آنها ضرورت پیدا کند، از باب قاعده دفع افسد به فاسد، باید آن کالا را از کشورهای همراه با کشورهای جنگافروز خریداری نمود نه از خود آمریکا و یا رژیم صهیونیستی.
📚 مبدأ شرارت در جهان علیه جمهوری اسلامی ایران و مسلمین، کشور آمریکا و رژیم صهیونیستی است و سایر کشورها با این جریان از روی اختیار و برخی هم به ناچار همراهی میکنند.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#اقتصاد
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📣 اطلاعرسانی دروس خارج فقه معاصر؛
📌 عنوان درس: شروط بیع در مقایسه با قوانین حقوقی بینالمللی و داخلی
👤 استاد: آیتالله محمدمهدی شب زنده دار
📆 زمان برگزاری: شنبه تا سهشنبه، ساعت ۱۰ الی ۱۱
🕌 مکان برگزاری: قم، مسجد اعظم، شبستان شماره ۴، دارالتلاوه
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ تفاوت حکم حکومتی، فقهالحکومه و فقه حکومتی
📌 استاد ابوالقاسم مقیمی حاجی در درسگفتار «اصول فقه با رویکرد فقه حکومتی نظاممند» بیان داشت؛
📚 برای فقه در اصطلاح چند معنا اعم از شریعت، دانش منسجم، معرفت بر احکام فرعی شرعی و عملیات استنباط بیان شده است.
📚 یکی از مشکلات بحث فقه نظام این است که نظریهپردازان فقه نظام، فقه را به معانی متفاوتی أخذ کردهاند. این اختلاف در مباحث فقه مضاف و مباحث اصول فقه حکومتی نیز نمود پیدا میکند.
📚 میان حکم حکومتی، فقهالحکومه و فقه حکومتی تفاوت وجود دارد. این سه عنوان نزدیک به یکدیگر هستند که بعضاً با یکدیگر خَلط میشوند.
📚 حکم حکومتی به معنای حکمی است که حاکم حکومت اسلامی و ولی فقیه بر مدار موضوع خاص خودش که دایرمدار مصلحت است در شرایط خاص خودش به عنوان موقت صادر میکند.
📚 فقهالحکومه از اصطلاحات فقه مضاف است. فقه الحکومه فقهی است که احکام شرعی مربوط به حکومتداری و رابطه حاکم و محکوم مانند تقسیم قوا در حکومت را بیان میکند.
📚 تقابل فقه فردی و فقه حکومتی غلط است چون فردی، اجتماعی و حکومتی سه رویکرد مختلف به فقه است. فقه حکومتی رویکردی به مجموعهی فقه از طهارت تا دیات معطوف به اداره جامعه و حکومت با نگاه به اقتضائات اجراء است.
📚 در رویکرد فقه حکومتی هیچ مسألهای از فقه از وسعت آن بیرون نمیماند، مثلاً حکومت مکلّف است با فرهنگسازی صحیح مردم را به سطحی از تدیّن برساند که در خلوت خود نیز متدیّن باشند.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 پذیرش مقاطع تکمیلی حوزههای علمیه خواهران
✅ شرایط پذیرش مقاطع تکمیلی حوزههای علمیه خواهران در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ اعلام شد.
💻 ثبتنام: از تاریخ ۱ تا ۳۱ اردیبهشت ماه سال ۹۹
🔻 شرایط پذیرش؛
1️⃣ مقطع عالی(سطح سه/کارشناسی ارشد) در سه شیوه حضوری، نیمه حضوری و غیر حضوری و در ۱۵ رشته.
2️⃣ مقطع تخصصی(سطح چهار/دکتری) به شیوه حضوری تمام وقت و در ۵ رشته.
📝 پذیرش هر مقطع منوط به اتمام مقطع قبلی تا ۳۰ شهریور سال ۹۹ میباشد.
📌 زمان و مکان آزمون: آزمون کلیه مقاطع تحصیلی ۹ خرداد ماه ۱۳۹۹ و در مراکز آزمون سراسر کشور برگزار میشود.
📚 کسب اطلاعات بیشتر و مطالعه دفترچه راهنما: http://paziresh.whc.ir
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#زنان_و_خانواده
#فراخوان
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ نگاهی به اختلاف علما در باب دیه/ اصل دیه بر شتر است یا دینار؟
🔻 آیتالله محمدتقی شهیدی در درس خارج «پول و احکام آن»:
🔹 در مقابل نظر مشهور در کتاب قراءات فقهیه معاصرة گفتهاند اصل در دیه صد شتر است و بقیه اصناف دیه اگر قیمت شان نقصان فاحش پیدا کند از این صد شتر، باید این نقصان فاحش را جبران کنیم با اضافه کردن به عدد آن اصناف پنجگانه دیگر.
🔻 صاحب قراءات دو دلیل آورده است؛
1️⃣ صحیحه جمیل میگوید «الدیة مأة ابل» دلیل اصناف دیگر دیه یک قید لبی دارد، الدیة الف دینار انصراف دارد از جایی که هزار دینار یا ده هزار درهم نقصان فاحش داشته باشد از قیمت صد شتر.
2️⃣ سلمنا که الدیة مأة ابل با الدیة الف دینار أو عشرة آلاف درهم فی حد ذاته اقتضاء می کند تخییر را، مخیری یا صد شتر بدهی یا هزار دینار یا ده هزار درهم که میشود حدودا پنج هزار و دویست و پنجاه مثقال به مثقال روز. بر فرض این جور باشد، ما من عام الا و قد خص، ما من مطلق الا و قد قید.
🔻 دو اشکال:
🔹 صحیحه حلبی میگوید «الدیة الف دینار أو عشرة آلاف درهم،» چگونه شما مأة ابل را اصل قرار میدهید، عشرة آلاف درهم را فرع و بدیل که باید ارزشش از صد شتر کمتر نباشد.
🔹 صحیحه ابن الحجاج میگوید «الدیة الف دینار و قیمة الدینار عشرة دراهم دیه هزار دینار است و قیمت هر دیناری ده درهم است و عشرة آلاف درهم لاهل الامصار دیه صنف دوم دیه ده هزار درهم است برای اهل امصار.»
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=15284
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#اقتصاد
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 مبانی، شرایط و ضوابط روش تحقیق
📌حجتالاسلام والمسلمین رضا حبیبی در درسگفتار «روششناسی فقه التربیه» بیان کرد؛
🔰 تبیین و چرایی و امکان روش تحقیق را مبانی آن گویند. در مبانی روش تحقیق به اینکه اساسا چرا باید تحقیق انجام دهیم و این قضیه تحت چه شرایطی امکانپذیر است، پرداخته میشود.
🔰 سوال اصلی در حوزه روش تحقیق این است که تحت چه شرایط و ضوابطی میتوان تحقیق انجام داد؟ این سوال در فرایند و شیوه به کارگیری روش تحقیق موثر است.
🔰 در بسیاری از کتب روش تحقیق، فرایند روش تحقیق را فرضیه، مشاهده و نظریه میدانند که این در واقع بر اساس مبانی روش پوزیتویسمی میباشد.
🔻 روش تحقیق در نگاه پوزیتویسمی به این نحو است که؛
1️⃣ نخست، باید ذهن را از هر نوع پیش داوری خالی نماییم.
2️⃣ دوم، مواردی را مشاهده نماییم و پس از مشاهده به روابط برخی عناصر آن با پدیدهها پی ببریم.
3️⃣ سوم، به تعمیم این رابطه با تمامی پدیدههایی که وجود دارد بپردازیم که در اینجا «فرضیه» به وجود میآید.
4️⃣ چهارم، به امتحان آن میپردازیم.
5️⃣ خامسا به بیان نظریه میپردازیم.
🔰 جریان و فعالیت علمی، یک نوع جریان اجتماعی است که به یک سوال و نیاز ما پاسخ معرفتی میدهد.
🔰 روش تحقیق را مجموعهای از قواعد و فنون که در یک چارچوب علمی خاصی پذیرفته شده و باید به آنها رجوع کنیم، گویند.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#علوم_تربیتی
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ ویژه اساتید حوزه علمیه قم؛
💯 دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتالله خامنهای دوره تخصصی تربیت مدرس کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» را در قم برگزار میکند.
🔻 مزایا؛
1️⃣ اعطای مجوز تدریس
2️⃣ استفاده در برنامههای ترویجی دفتر قم
🔻 شرایط پذیرش؛
1️⃣ برخورداری از کد تدریس حوزه
2️⃣ موفقیت در آزمون آنلاین و مصاحبه
🔻 ثبتنام؛
📱 ارسال مشخصات به شماره پیامک 3000144149
📆 مهلت؛ تا 14 اسفند 98
☎️ کسب اطلاعات بیشتر: 09927738189
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#فراخوان
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 در مسیر دستیابی به علوم انسانی اسلامی، ماهیت کتابهای موجود باید دگرگون شوند
🔰 حجتالاسلام علی صدوقی، مؤلف و پژوهشگر عرصه تحول در علوم انسانی:
📚 اگر علوم انسانی رایج در رساندن جامعه اسلامی به اهداف عالی خود ناتوان است؛ میبایست با شجاعت تمام، اجرای کامل طرح تحول در علوم انسانی، پیاده سازی و اجرا شود.
📚 مانع بزرگی که در مسیر تدوین علوم انسانی اسلامی داریم این است که اندیشمندانی که میخواهند منابع علوم انسانی را متحول کنند، خود محصول آموزههای علوم انسانی رایجاند.
📚 اگر جامعه اسلامی، صرفاً ضایعات و آلودگیهای علوم انسانی موجود را بردارد و آن مقداری را که با مفاهیم اسلامی منطبق است را حفظ نماید، قطعاً این رویکرد باعث استغنای ما نخواهد بود و در پروسه تحول در علوم انسانی به نقاط مطلوبی نخواهیم رسید.
📚 در مسیر دستیابی به علوم انسانی اسلامی، میبایست ماهیت منابع و کتابهای موجود دگرگون و متحول شوند. این امر با استفاده از یک «بسم الله الرحمن الرحیم» در ابتدای کتابها حاصل نخواهد شد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=15286
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📣 اطلاعرسانی دروس خارج فقه و درسگفتارهای نظامهای اسلامی؛
📌 عنوان درس: نظامسازی فقهی
👤 استاد: حجتالاسلام والمسلمین محمدحسن گلی شیردار
📆 زمان برگزاری: پنجشنبهها(یک هفته در میان)/ ساعت ۷:۱۵ الی ۹:۱۵ صبح
🕌 مکان برگزاری: قم، حوزه علمیه امام کاظم(ع)، ساختمان امام جواد(ع)، مدرس ۳۰۶
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 پاسخی به شایعات مطرح درباره حوزویان و مراجع تقلید
1️⃣ شایعه نخست؛ کم توجهی حوزههای علمیه به انتشار ویروس کرونا
🔹 توصیههای بهداشتی حضرت آیات وحید خراسانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی و شبیری زنجانی به مردم.
2️⃣ شایعه دوم؛ طلاب چینی عامل انتقال کرونا
🔻 پاسخ:
🔹 آیتالله اعرافی: از المصطفی(ص) در دو ماه اخیر دو نفر از چین پذیرش شده که روال قرنطینه را طی کردهاند و قطعا ورود کرونا ربطی به طلاب چینی المصطفی(ص) ندارد.
3️⃣ شایعه سوم: مخالفت مراجع با قرنطینه کردن قم و تعطیل کردن مراسمات مذهبی
🔻 پاسخ:
🔹 آیتالله ابوالقاسم علیدوست: اخیرا بدخواهان حوزههای علمیه وانمود کردهاند مسئولان خواستار قرنطینه قم هستند و این اولیای حوزه و مراجع تقلیدند که مخالفت میکنند؛ این دشمنی و تهمت ناروا را باید زدود.
4️⃣ شایعه چهارم: حضرت آیتالله شبیری زنجانی در قرنطینه است
🔹 پاسخ: عضو دفتر حضرت آیتالله شبیری زنجانی: ایشان در منزل در حال استراحت هستند. کارهای علمی را در منزل انجام میدهند و قرنطینهای در کار نیست.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=15290
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#گزارش
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 تمام فقه به امنیت باز میگردد/ حرمت آغاز جنگ اقتصادی، سیاسی و فرهنگی از سوی مسلمانان
💯 آیتالله احمد عابدی در درس خارج «جهاد» مطرح کرد؛
🔹 امنیت یکی از حقوق اساسی مردم است. تقریبا تمامی فقه به نوعی به امنیت باز میگردد.
🔹 هدف از امنیت برقراری عدل و قسط است؛ نه مسلمان شدن مردم و یا گسترش حکومت اسلامی.
🔹 شروع جنگ نظامی از سوی مسلمانان حرام است. ولی در جنگ فرهنگی، سیاسی و اقتصادی دو نظر وجود دارد؛
🔹 فردی بگوید اینها حقیقتاً جنگ نیست بلکه مجاز است، در این صورت آغاز کردن اشکالی ندارد.
🔹 فردی بگوید این جنگها نیز حقیقتاً جنگ به شمار میآیند. در این صورت در جنگ فرهنگی، اقتصادی و سیاسی مسلمانان نباید آغازگر جنگ علیه دیگران باشند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=15296
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حقوق
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
❇️ اسلامی سازی علوم انسانی از دغدغههای مهم مقام معظم رهبری است
♨️ حجتالاسلام والمسلمین محسن عباسی ولدی در کلاس «مبانی رشد و تربیت اسلامی» تصریح کرد؛
📚 یکی از مباحثی که در دهه 80 اوج داشت ولی در دهه 90 مقداری فروکش کرد، بحث علوم انسانی اسلامی است.
📚 مقام معظم رهبری در بحث تولید علوم انسانی، به شدت بر روی نفوذ تفکرات انحرافی غربی در علوم انسانی و جلوگیری کردن از آن حساس بودهاند و اکیداً سفارش کردهاند که از تقلید کردن پرهیز کنیم.
📚 رهبر معظم انقلاب در سال 88 در دو دیدار حساس؛ در جمع اساتید دانشگاه و در جمع بانوان قرآن پژوه، درباره علوم انسانی صحبت کردند. این حرکت اشاره به اهمیت این مسئله در دیدگاه ایشان دارد.
📚 شما نگاهی به بیانات مقام معظم رهبری بیندازید که هنوز هم ادامه دارد، جریان کلی طلبهها و حوزهها را هم بررسی کنید، بعد بررسی کنید که جهتگیری به کدام سمت است. چقدر از این فضایی که ایشان ترسیم میکنند، فاصله داریم.
📚 ما باید با هم، یک سو و جهت پیدا کنیم و دغدغه این باشد که یک نائبی داریم و دیگر کارش از اشاره گذشته و به صورت علنی و آشکار بیان کرده است. دغدغه ایشان را رفع کنیم.
📚 ما دغدغه ولی فقیهمان را فهمیدهایم، پس همدلیمان باید بر اساس این باشد که یکی از اصلیترین دغدغههای ایشان را به اندازه توان شروع کنیم.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#علوم_تربیتی
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید.
🆔 @meftaah_com
💢 فقه نظام باید جزو متون آموزشی حوزه باشد/ حوزه نیازمند کلان پروژهای برای فقه نظامات اسلامی است
🔹 آیتالله عباس کعبی در گفتوگو با مفتاح مطرح کرد؛
🔰 فقه اهلبیت(ع)، فقهی است که مأموریت خود را ساخت تمدن اسلام میداند. بدین منظور نمیتواند به مسأله نظام بر پایه آموزههای اسلام بی تفاوت باشد.
🔰 در حوزه نیازمند یک کلان پروژهای هستیم که فقه نظامات اسلامی را در بخشهای مختلف حوزوی سامان داده و مدیریت کند. جرقه این کلان پروژه در حوزه زده نشده است.
🔰 اکنون فضای عمومی برای تدریس، تحقیق و تولید علم در عرصه فقه نظام هموار و فراهم شده ولی نیازمند هماهنگی، ساماندهی و ارائه یک کلان پروژه برای مدیریت فعالیتهای مربوط به فقه نظام هستیم.
🔰 باید از گنجینههای گرانسنگ معارف اسلامی، آموزهها و فقه اهلبیت(ع) و فقه مدون یک ساختاری تدوین شود و این فقه نظام تبدیل به متون آموزشی شود.
🔰 تا زمانی که به متون آموزشی مسأله محور تبدیل نشود نمیتوانیم در عرصه آموزش، فقه نظام را همانند فقه دیرینه و اصیل شیعی که در کتب فقهی تدوین شده را ترویج کنیم.
🔰 یکی از مشکلات آموزش در عرصه فقه نظام آموزش بدون متن آموزشی است، متن آموزشی بر عهده استاد است و مسلماً طلبه به حضور در درسهایی تمایل پیدا میکند که متن آموزشی تحقیق شده و تجربه شده را به همراه داشته باشد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=15299
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📣 اطلاعرسانی دروس خارج فقه و درسگفتارهای نظامهای اسلامی؛
📌 عنوان درس: فقه بازیهای رایانهای
👤 استاد: حجتالاسلام والمسلمین محمدعلی خادمی کوشا
📆 زمان برگزاری: شنبه تا سهشنبه/ ساعت ۷ تا ۸ صبح
🕌 مکان برگزاری: قم، مدرسه آیتالله بروجردی(ره)(مدرسه خان)، مدرس ۲۴
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#جامعه_و_فرهنگ
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 عملکرد امام هادی(ع) الگویی برای حیات امروز شیعیان است
📌 کامیار صداقت ثمر حسینی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در گفتوگویی، مطرح کرد:
📚 یکی از وجوه مهم در سخنان امام هادی(ع)، توجه شیعیان به انتظار فرج، ایمان به ظهور حضرت حجت (عج) و یادآوری وعده حتمی و قطعی دین اسلام بر آن است.
📚 امام هادی(ع) با وجود اختناق شدیدی که با آن مواجه بودند، همواره به مساله ظهور حضرت حجت(عج) اشاره میکردند و عملکرد حضرت نسبت به این مؤلفه الگویی برای شیعیان امروز است.
📚 پایبندی عملی به فرمایشات ائمه اطهار(ع) تنها راه نجات جامعه ماست. هراندازه در زندگی روزمره خود به عدل نزدیک شویم، به امام هادی(ع) نزدیک شدهایم. هراندازه از باطل دوری گزینیم به همان میزان به آن حضرت نزدیک میشویم.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=15313
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#تاریخ_و_سیره
#گفتگو
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 گاهی تعاریف عناوین ابواب فقهی با کلمات وارد در لسان ادله خلط میشود
🔰 حجتالاسلام والمسلمین علی فرحانی در درسگفتار «تعادل و ترجیح» تأکید کرد؛
🔹 علم فقه به عنوان یک علم شامل ابواب مختلفی است که این ابواب برای تمایز از یکدیگر دارای عناوینی میباشند.
🔹 گاهی تعاریف عناوین ابواب فقهی با کلمات وارد در لسان ادله خلط میشود. به عنوان مثال گاهی تعریف ارائه شده برای بیع در کتاب البیع تطبیق میشود بر آیه «احل الله البیع» و ادعا میشود که این آیه شامل اجاره و سایر معاملات نمیشود. در باب تعادل و ترجیح نیز همین مشکل پیش آمده است.
🔹 در روایات عنوان «الخبران المتعارضان» و یا «الخبران المختلفان» وجود دارد که شامل آنچه عرفا بین آنها تعارض وجود ندارد نمیشود. از اینرو امام(ره) در این کتاب به تعاریف و تفاصیلی که برای تعارض، تعادل، ترجیح و ... ارائه شده است نپرداختهاند و مستقیم وارد اصل بحث شدهاند.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#جامعه_و_فرهنگ
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📌 فرض شک در حق یا حکم بودن/ حق بعد از نقل دادن هم ثابت است و اثر قابلیت نقل نفی میشود
🔻 آیتالله حسین شوپایی در درس خارج «عقود مستحدثه» تصریح کرد؛
🔰 فرض شک در حق یا حکم بودن
🔹 مرحله نخست: آیا دلیل دال بر حق و اولویت، میتواند شک ما را برطرف کند یا نه، بدین معنی که از اطلاق دلیل استفاده کنیم در موارد مشکوک الحقیه.
🔹 آقای خوئی گفته میتوانیم با تمسک به عموم دلیل، اثبات عدم قابلیت اسقاط کنیم. مثلا اگر در حق المارّه یا در مورد جواز رجوع در هبه، شک کنیم که قابل اسقاط است یا نه، دلیل جواز اکل ماره اطلاق دارد.
🔹 در مورد اثر دوم و سوم یعنی قابلیت نقل و ارث، اینکه دلیل دال بر اولویت، قابلیت نقل و ارث را نفی کند، در کلام آقای خوئی بیانی مطرح نشده است.
🔹 تقریب تمسک به دلیل دال بر اولویت برای نفی این دو اثر، این است که دلیل مثبت اولویت مثل حق المارّه اطلاق دارد و فرضی که نقل داده شده را هم شامل میشود.
🔹 پس در مرحله اول(دلیل دال بر ثبوت امر وضعی) نسبت به اثر دوم مقتضای اطلاق این است که حق بعد از نقل دادن هم ثابت است و طبعا اثر قابلیت نقل نفی میشود.
🔹 اما نسبت به اثر سوم یعنی انتقال به ارث: همانطور که در برخی کلمات آقای خوئی اشاره شده، دلیل دال بر ثبوت ترخیص بیان میکند که امر ترخیصی برای نفس شخص اول ثابت است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=15316
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#اقتصاد
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ تلاش برای حفظ نشاط علمی حوزه با استفاده از فناوریهای نوین/ خدمت رسانی طلاب با هماهنگی مسئولان صورت گیرد
🔹 آیتالله علیرضا اعرافی در جلسه فوق العاده مرکز مدیریت حوزههای علمیه:
💢 حوزههای علمیه تلاش میکنند با نشاط و به شکل فعالانه و با بهرهگیری از ظرفیتهای آموزش نوین و آموزشهای مجازی تهدیدهای موجود را به فرصت تبدیل کنند.
💢 از مدارس علمیه و نیز شخصیتهایی که از فن آوریهای نوین استفاده کرده و با ادامه فعالیتهای آموزشی به پویایی حوزههای علمیه در شرایط سخت کمک میکنند، تقدیر میکنیم.
💢 همه کمکها و تلاشهای طلاب جهادی که واقعاً شایسته تقدیر نیز میباشد باید با هماهنگی کامل دست اندرکاران و مسئولین ذی ربط در دانشگاه علوم پزشکی باشد.
💢 چندین اجلاسیه مهم که در این ایام به خاطر توصیههای پیشگیرانه تعطیل شده است، لازم است بعداً در صورت از بین رفتن تهدیدهای ویروس کرونا، در فرصت مناسب و به موقع برگزار شود.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_علمیه
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ برگزاری مجازی کلاسهای مراکز تخصصی حوزه در صورت ادامهدار بودن تعطیلات
🔰 حجتالاسلام والمسلمین فرهاد عباسی، مدیر امور هماهنگی مراکز تخصصی حوزههای علمیه خبر داد؛
🔹 مراکز تخصصی حوزههای علمیه همانند سایر مراکز علمی و دانشگاهی تابع دستورات شورای تأمین و همچنین ستاد مبارزه با کرونا هستند.
🔹 به دلیل احتمال ادامهدار بودن تعطیلی و تأکیدی که مدیریت حوزههای علمیه دارند در حال برنامهریزی برای ارائه و ادامه کلاسها بهصورت مجازی هستیم.
🔹 ادامه کلاسها و برنامههای مراکز تخصصی در فضای مجازی و در بستر کانالها و... خواهد بود.
🔹 در برخی از مراکز که زیرساختهای لازم مهیا نبود این زیرساختها در حال آماده شدن هست تا ادامه روند آموزشی بهصورت غیرحضوری باشد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 حکم فقهی و حقوقی مبتلا کردن دیگران به ویروس کرونا/ حجیت داشتن نظر شورای تأمین استانها
📌 آیتالله ابوالقاسم علیدوست در گفتوگویی پاسخ داد؛
📚 این حکم هم میتواند صورت صحیح داشته باشد و هم میتواند صورت باطل داشته باشد.
📚 کسی که مبتلا به ویروس کرونا است و میداند اگر با کسی تماس داشته باشد او هم مبتلا شده و فوت میکند، تمامی کارشناسان میگویند که در اینجا عامل دیگر نقشی نداشته و از نظر فقهی و حقوقی باید دیه قتل عمد را بپردازد.
📚 اگر در یک روال طبیعی کسی مغازهای باز کند و مشتری به صورت ناخواسته این ویروس را گرفته و فوت کند، سببیت عرفی در این مورد صادق نیست.
📚 از نظر فقهی، شرعی و حقوقی هر انسانی باعث مرگ دیگری شود، باید دیه بپردازد و قتل عمد به حساب میآید.
📚 ممنوعیتی که شورای تأمین یک استان صادر میکند، میتواند قضیه را حاد کرده و سببیت عرفی را محقق کند.
📚 شورای تأمین بر اساس گفتههای کارشناسان تصمیمگیری میکند؛ بنابراین این ممنوعیت شورای تأمین زمینه عرفی را میتواند زودتر محقق کند، اما این نظر شورا نمیتواند معیار صددرصد باشد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=15321
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_علمیه
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 فعالیت ۱۴ هزار طلبه در عرصه خدمت رسانی/ حضور طلاب و روحانیون در بیمارستانها به عنوان همراه بیمار
✅ حجتالاسلام والمسلمین محمدحسن زمانی در گفتوگویی تشریح کرد؛
🔹 ستاد حوزوی بحران و حوادث غیرمترقبه از ۶ نهاد حوزوی شامل مرکز مدیریت حوزههای علمیه برادران و خواهران، جامعه المصطفی(ص)، مرکز خدمات حوزههای علمیه، دفتر تبلیغات اسلامی، جامعه الزهرا(س) تشکیلشده است.
🔹 ۱۴ هزار طلبه به شکل نظاممند در عرصه خدمترسانی فعال هستند.
🔹 روز سهشنبه اولین گروه طلاب با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی وارد بیمارستان فرقانی شدند.
🔹 شب گذشته نیز 10 نفر را در بیمارستان فرقانی مستقر کردیم تا بهعنوان همراه بیماران در کنار آنها باقی بمانند.
🔹 شش گروه جهادی برای حضور در بیمارستانها اعلام آمادگی کردند تا در بیمارستانها حاضر شوند.
🔹 ضدعفونی کردن مساجد، بستهبندی و توزیع اقلام بهداشتی در درب منازل و حضور در عملیات تبسنجی مردم از دیگر اقدامات طلاب در این ایام است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=15324
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 مهمترین چالشهای تربیتی جمهوری اسلامی/ یک بیستم وقت فقه را برای تربیت اختصاص میدادیم، به نتایج خوبی میرسیدیم
🔰 حجتالاسلام والمسلمین محسن عباسی ولدی در گفتوگوی اختصاصی با مفتاح؛
🔹 بنده برای جایی جز حوزه علمیه نقش اساسی برای تحقق تربیت اسلامی قائل نیستم، چون کسی میتواند در تحقق تربیت اسلامی گام بردارد که با متون دینی کاملاً آشنا باشد.
🔹 مهمترین نقص جمهوری اسلامی درباره تربیت اسلامی چشم داشتن به تولیداتی است که در فضای کفر، الحاد و بی دینی انجام گرفته و میگیرد.
🔹 طی 41 سالی که فرصت طلایی برای حوزههای علمیه پیدا شد تا با آرامش خاطر در مسائل مختلف دینی تحقیق و پژوهش کند وقت کمی به تربیت اسلامی اختصاص داده شد.
🔹 اگر به همان اندازهای که ما در فقه به معنای خاصش وقت سرمایهگذاری کردیم در تربیت اسلامی سرمایهگذاری میکردیم حتی نه به آن اندازه بلکه یک دهم و یک بیستم آن را سرمایهگذاری میکردیم، اکنون شاهد اتفاقات بسیار خوبی بودیم.
🔹 نوع کاری که حضرت آیتالله جوادی انجام داده و کتاب مفاتیح الحیاه را منتشر کردهاند، قطرهای از این دریاست.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=15328
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#علوم_تربیتی
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
استاد عباسی ولدی- تربیت اسلامی.mp3
6.47M
🔈 #صوت/ گفتگوی اختصاصی مفتاح با حجتالاسلام والمسلمین عباسی ولدی؛
به مناسبت روز امور تربیتی و تربیت اسلامی
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com