✅ تمدید مهلت ثبت نام دانشگاه معارف اسلامی/ ویژه طلاب
💢 دانشگاه معارف اسلامی وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها از میان طلاب در مقطع دکتری برای سال تحصیلی 99 دانشجو میپذیرد.
📆 مهلت ثبتنام: 2 اردیبهشت 99
🔻 مدرسی معارف اسلامی در پنج گرایش شامل؛
🔹 قرآن و متون اسلامی
🔹 تاریخ و تمدن اسلامی
🔹 مبانی نظری اسلام
🔹 انقلاب اسلامی
🔹 اخلاق اسلامی
💻 اطلاعات بیشتر و ثبت نام: www.maaref.ac.ir
☎️ تماس: 32110224-025 و 32902612-025
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#فراخوان
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 فعال سازی سامانه آموزش غیر حضوری در جامعه المصطفی(ص)
🔰 حجتالاسلام والمسلمین عباسی، رییس جامعةالمصطفی(ص) مطرح کرد؛
📚 با توجه به ضرورت مراقبت بیشتر دانشپژوهان، استادان و همکاران، برنامهریزی انجام شد تا دروس جامعةالمصطفی(ص) به صورت غیرحضوری ارائه شود.
📚 بسیاری از دروسی که امکان ارائه از طریق فضای مجازی را داشته باشند، از طریق این سامانه ارائه میشوند.
📚 زمینهسازی لازم برای بهکارگیری این سامانه از قبیل ارائه آموزشهای لازم به استادان و دانشپژوهان و گردآوری اطلاعات لازم در قالب فایلهای آموزشی و برگزاری جلسات توجیهی، انجام شده است.
📚 از دیروز تعدادی از کلاسهای جامعةالمصطفی(ص) به صورت غیرحضوری اجرا شده و امروز هم کلاس بنده(حکمت متعالیه ۴) برای دوره دکتری از این طریق ارائه شد و دانشپژوهان به صورت غیرحضوری در کلاس شرکت کردند.
📚 ارائه غیرحضوری دروس، موجب کاهش تردد استادان و دانشپژوهان، کاهش احتمال ابتلا به بیماری و جلوگیری از اتلاف وقت دانشپژوهان و استادان میشود.
📚 فراهمسازی این سامانه، تجربه جدیدی برای دانشپژوهان و استادان به شمار میرود تا در فرصتهای دیگر، مانند ایام تابستان و تعطیلات نوروزی، بتوانیم از این ابزار برای استمرار آموزش بهرهبرداری کنیم.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#غیر_حضوری
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 تفاوت روشنفکری سکولار و روشنفکری دینی
✅ حجتالاسلام والمسلمین حسن خیری در درس گفتار «نظام هنجاری اسلام» تصریح کرد؛
🔹 در بحث از عاملیت و ساختار، دیدگاه اسلامی چارچوبها و ضوابط را تحت عنوان شریعت میپذیرد. اما با مفاهیمی همچون نیت، اخلاص و... فرد را از انفعال خارج میکند.
🔹 ویژگی انتخابگری، تشکیلات اسلامی را از غیر آن جدا میکند.
🔹 تفاوت روشنفکری سکولار و روشنفکری دینی این است که روشنفکری سکولار ساختار و چارچوبی ندارد و روشنفکری دینی دارای چارچوب و ساختار یعنی شریعت است.
🔹 اسلام هم عاملیت را به عنوان پیشران نظام دینی میپذیرد و هم شریعت را به عنوان چارچوب حرکت مد نظر قرار میدهد.
🔹 در دین چارچوبهایی همچون سنتهای خداوند وجود دارد که سبب میشود بتوان با تکیه بر آنها به قدرت پیشبینی اتفاقات دست یافت.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#جامعه_و_فرهنگ
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔹 مشروعیت از مؤلفههای قدرت ایران اسلامی و بی هویتی از عوامل ضعف رژیم صهیونیستی است
📕 آیتالله احمد عابدی در درس خارج «جهاد» عنوان کرد؛
✅ مؤلفههای قدرت به دو نوع سخت افزاری و نرم افزاری تقسیم میشود که سخت افزاری شامل سلاح، جمعیت، نوع سرزمین، منطقه جغرافیایی و... میشود.
✅ اهلبیت(ع) همواره از ایجاد تفرقه در میان مردم جلوگیری میکردند و این نشان میدهد منظور از قدرت مردم یعنی داشتن وحدت و انسجام.
✅ هر چند علم سبب پیشرفت صنایع، تولید سلاح و ثروت آفرینی میشود ولی نفس علم قدرت آفرین است.
✅ یکی از مهمترین عوامل ضعف اسرائیلِ غاصب نداشتن سابقه فرهنگی است، حتی خود آمریکا 400 سال است که تشکیل شده و سابقه آنچنانی ندارد.
✅ اگر یک حکومت مشروعیت داشته باشد، قدرتش زیاد است ولی اگر حکومتی خودش یا مردمش قبول دارند که نامشروع است، قدرت ندارد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=15370
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#سیاست
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 حوزه از مخاطبان اصلی بیانیه گام دوم است/ بیتوجهی به بیانیه، کشور را گرفتار ارتجاع میکند
✅ آیتالله ابوالقاسم علیدوست در گفتوگویی مطرح کرد؛
🔹 یکی از مخاطبان اصلی محورهای بیانیه گام دوم انقلاب، حوزههای علمیه هستند که میتوانند با حوصله، تأمل و برنامهریزی نقش مهمی را داشته باشند.
🔹 بایستی بیانیه گام دوم انقلاب به گفتمان و سپس به مطالبه تبدیل شود و در ادامه، هر فردی که مسؤولیتی بر عهده دارد، باید آنها را انجام دهد.
🔹 اگر به بیانیه گام دوم انقلاب بی توجهی شود، نه تنها کشور از حرکت باز میماند، بلکه به ارتجاع مبتلا میشود.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=15374
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 وجود مقدار مناسب تعارض فضای نقد ایجاد میکند
✅ حجتالاسلام والمسلمین علی آقا پیروز در درسگفتار «تحلیل مسائل رفتار سازمانی با رویکرد اسلامی» گفت:
🔻 مدیریت تعارض
🔹 وجود مقدار مناسب تعارض فضای نقد ایجاد میکند و فضای نقد منجر به رشد و شکوفایی میگردد.
🔹 تعارض در یک فرآیند چند مرحلهای شکل میگیرد. مراحل بدین نحو هستند؛ تعارض بالقوه، ادراک تعارض، انواع تصمیمات در برابر تعارض و اقدامات و پیامدهای تعارض.
🔹 تصمیماتی که در برابر تعارض گرفته میشود شامل رقابت، سازگاری، اجتناب(بی ادعایی)، تطبیق(تسلیم) و توافق(حد متوسط همکاری و ادعا) میشود.
🔹 راهبردهایی که در برابر حل تعارض باید اتخاذ شود شامل؛ تعیین اهداف مشترک، از بین بردن ابهام نقشی، مذاکره و صحبت کردن، توسعه منابع، دستور آمرانه، اصلاح متغیرهای سازمانی و انسانی، میانجیگری، تقسیم عادلانه ثروت و توجه به عامل تعارض و رفع آن است.
🔹 تعارض در نگاه اسلامی در اختلاف در باورها، رقابت و تضاد تجلی مییابد که آموزههای بسیار راهبردی و کاربردی برای حل تعارض در قرآن و روایات و سیره معصومین(ع) وجود دارد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مدیریت
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ دیدگاه مراجع تقلید درباره استفاده از الکل برای ضدعفونی کردن
💢 حجتالاسلام والمسلمین محمدحسین فلاحزاده در گفتوگویی پاسخ داد؛
📚 در مورد الکل سه نظر فقهی وجود دارد؛ الکل جزء نجاسات نیست؛ الکل اگر مسکر باشد نجس و اگر مسکر نباشد نجس نیست و برخی مانند رهبر معظم انقلاب هم فتوای صریحی ندارند و فرمودهاند بنابر احتیاط واجب نجس است و باید از آن پرهیز شود.
📚 طبق پرسوجویی که در دو روز گذشته در مؤسسه موضوعشناسی احکام فقهی از پزشکان متخصص داشتیم، الکلی که این روزها برای ضدعفونی استفاده میشود سمی و کشنده است و خوراکی نیست و این پزشکان آن را الکل مسکر نمیدانند.
🔹 دفتر حضرت آیتالله وحید خراسانی: الکلی که مثلاً از خرما، کشمش، انگور، جو و... تولید شود نجس و استفاده از آن حرام است و غیر از این موارد هر چه باشد پاک است.
🔹 دفتر حضرت آیتالله علوی گرگانی: الکل طبی پاک است و اگر با آب هم رقیق شود، برای ضد عفونی کردن پاک و برای خوردن حرام است.
🔹 دفتر حضرت آیتالله مکارم شیرازی: ما تابع صدق عرفی هستیم، به ما گفتهاند «المسکر المایع نجس» در حالی که عرف الکل غلیظ را مسکر نمیگوید بلکه «سم» است، پس نجس هم نیست.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=15376
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📌 مسأله اصلی در تربیت دینی، شکوفایی فطرتهاست
✅ حجتالاسلام والمسلمین محسن عباسی ولدی در کلاس «مبانی رشد و تربیت اسلامی» اذعان داشت؛
🔸 ما فطرت را خوب نفهمیدیم که فکر میکنیم اگر بیاییم مبتنی بر مبانی دینی حرف بزنیم، مخاطبمان محدود میشود.
🔸 اگر کسی خواست که مخاطبش را به همه عالم گسترش دهد، باید حرفی را مبتنی بر چیزی بزند که همه آن را میفهمند و آن حرف از فطرت است. فطریتر از حرف قرآن و اهل بیت(ع) هم نیست.
🔸 مسئله اصلی در تربیت دینی این است که چه کار کنیم که این فطرت را شکوفا کنیم؟ باید در این راستا به خطبه اول امیرالمؤمنین(ع) در نهجالبلاغه دقت کرد که در مورد فلسفه وجود بعثت انبیاست.
🔸 پس از مشخص کردن مبانی و... باید بر اساس آن مبانی، اصول و روشها، مثلاً در حوزه تربیت یک علم منقح، تعریف شده، نظاممند و مهندسی شده را اگر توانش را دارد، به دنیا ارائه دهد و سپس باید مردم را نسبت به آن فکر مادیگرا و مشرکانه که موجود غربی است بدبین کند که این قسمت ظرافت دارد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#علوم_تربیتی
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 تأملی در سیره سیاسی اجتماعی جوادالائمه/ امامجواد(ع)؛ مظهر بخشش
📌 حجتالاسلام عبدالکریم پاکنیا، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم در گفتوگویی عنوان کرد:
📚 اساساً ائمه اطهار (ع) از هر نظر برای ما الگو به شمار میروند چراکه همه آن بزرگواران تربیتیافته مکتب وحی هستند؛ و عالیترین رفتار را در زندگی داشتند.
📚 امام جواد(ع) در طول حیات کوتاه اما پر برکت خود، در عرصههای مختلفی الگوست؛ از جمله آنها میتوان به مساله نرمخویی و مهربانی با دیگران اشاره داشت که حضرت به این ویژگی شهرت داشتند، همچنین دوری از تندی و خشونت که امام جواد(ع) همواره بر آن تاکید میکردند. مساله مهم دیگر که درس مهمی برای حیات این دوران است، دیدگاه آن امام همام به مساله(عفو و بخشش) است.
📚 یکی از روشهای امام جواد(ع) در مواجهه با مخالفان، تربیت شاگردان زبردستی بود که هرکدام در مناظره و مباحثه افراد برجستهای به شمار میرفتند؛ از جمله آن شخصیتهای درخشان میتوان به «علی بن مهزیار اهوازی»، «احمد بن ابی نصر بزنطی»، «محمد بن اسماعیل»، «حسین بن سعید اهوازی» اشاره داشت.
📚 از راههای ارتباطی امام جواد(ع) با جامعه و شیعیان شبکه «وکالت» بود، با توجه به اینکه حضرت مداوما تحت نظر حکومت وقت قرار داشت در نتیجه با محدودیتهای فراوانی مواجه بود و آن حضرت از طریق نصب وکلا و نمایندگان، شبکه ارتباطی وکالت را حفظ کرد و به شکل محرمانه، پیامها را به آنان ابلاغ میفرمود.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=15380
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#تاریخ_و_سیره
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ مهم/ فراخوان پذیرش ششمین دوره پژوهشگری معارف انقلاب اسلامی
📚 دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتالله خامنهای به منظور تربیت پژوهشگر معارف انقلاب اسلامی پژوهشگر میپذیرد.
🔹 برادران و خواهران داوطلب و علاقهمند دانشجو یا دانشآموختهی دورهی دکتری و طلبهی سطح چهار حوزه علمیه از طریق آزمون و مصاحبه برای یک دوره آموزشی و پژوهشی دو ساله حضوری در شهرهای تهران، قم و مشهد پذیرفته میشوند.
🔰 مهمترین شرایط؛
1️⃣ آگاهی از نظام اندیشهای انقلاب اسلامی و مبانی معرفتی حضرت امام(ره) رهبر معظم انقلاب
2️⃣ دارای سوابق پژوهشی و مقالات علمی
3️⃣ دارا بودن حداکثر سن ۳۵ سال برای دانشجویان دکتری و طلاب سطح چهار و سن ۴۰ سال برای افراد دارای مدرک دکتری و دانش آموختگان سطح چهار حوزوی
4️⃣ تأهل برای خواهران
5️⃣ سکونت در شهر برگزاری دوره
🔻 رشتهها
🔹 علوم اسلامی
🔹 فرهنگ
🔹 اقتصاد
🔹 علم و فناوری
🔹 تاریخ
📆 زمان ثبتنام: از ۱۳ اسفند ۹۸ تا ۱۶ فروردین ۹۹
📖 اطلاعات بیشتر و ثبت نام:
🌐 http://meftaah.com/?p=15383
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#پذیرش
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ قواعد عام فقهی در عرصه تربیت
🔻حجتالاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی در درس خارج «فقه تربیت» تشریح کرد:
🔰 قواعد عام فقه تربیت؛
1️⃣ قاعده وجوب حفظ از آنچه مورد اهتمام شارع است.
2️⃣ قاعده وجوب حفظ از فساد(لزوم دفع مفسده): قاعدهای که فقهای متأخر زیاد از آن استفاده کردهاند. در بسیاری از مسائل که حکم اولی جواز است ولی به جهت لزوم مفسده از آن منع میشود.
📚 مهمترین مشکل این قاعده چگونگی تعیین مفسده و میزان آن است که آیا در همه موارد حکم آن لزومی است؟ یا در هر موردی باید مفسده آن لحاظ شود و ملاک و معیار در تعیین مفسده چیست؟ یکی از راههای تعیین مفسده احراز مذاق فقهی فقها در استفاده از این قاعده است.
3️⃣ قاعده لزوم دفع ضرر از غیر: در بحث لا ضرر در واقع نفی جعل حکم ضرری و موضوع ضرری است.
4️⃣ قاعده منع غیر از اضرار به دیگران.
5️⃣ قاعده اعانه بر برّ و تقوی.
6️⃣ قاعده احسان به غیر: این قاعده غیر از قاعده احسان در قواعد فقهی است که در بحث ضمان مطرح شده است. مطلوبیت احسان به دیگران که با تعیین قلمرو آن میتواند دلیل بر مطلوبیت تربیت شود.
7️⃣ قاعده ارشاد جاهل.
📚 قاعده ارشاد جاهل، از ادله عامه تربیت است که در ذیل بحث اجتهاد و تقلید مورد بررسی قرار گرفته است. این قاعده در دو قلمرو مورد بررسی قرار میگیرد: در احکام، در موضوعات.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#علوم_تربیتی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com