eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
9.4هزار عکس
429 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 منازعات فمینیسم‌ها و چند فرهنگی‌گراها/ آزادی یک هدف سیاسی جدی در لیبرالیسم و فمینیسم است 🔰 زهرا داورپناه در وبینار «بررسی فمینیسم در ایران و جهان» تأکید کرد؛ 📕 پس از سال‌ها رکود ظاهری دینداری در غرب اکنون شاهد رونق آن هستیم و برخی این دوران را دوران پسا سکولار می‌دانند. 📕 گرچه فمینیسم در گذشته سرچشمه مهمی به نام انجیل داشته، ولی فمینیست‌ها به مباحث دینی خوش‌بین نیستند. 📕 نوع نگاه در دوران معاصر با ظهور فمینیست‌های مذهبی و جریان‌های مذهب‌گرا بسیار تغییر کرد، ولی جریانی که بیشتر با حاکمیت‌های غربی مرتبط است، فمینیست‌های لیبرال هستند. 📕 فمینیست‌های لیبرال نسبت به مذهب به ویژه زنان مسلمان خوش‌بین نیستند. این‌ها قائلند ادیان توحیدی گرفتار جنیست‌زدگی هستند. 📕 چند فرهنگی‌گراها به تنوع فرهنگی احترام می‌گذارند. قائلند که فمینیسم روایت درستی از ادیان ندارد. 📕 هم در لیبرالیسم و هم در فمینیسم آزادی یک هدف سیاسی جدی است. در لیبرالیسم خواسته همه انسان‌ها و در فمینیسم خواسته همه زنان تعریف می‌شود. 📕 از نظر چند فرهنگی‌گراها آزادی یک مفهوم فرهنگی است و معلوم نیست از کجا تبدیل به یک آرمان بشری شده است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=18686 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 قاعده احسان به دیگران۱/ مفاد اجمالی قاعده 📌 حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی‌حاجی در درس خارج «فقه تربیت»، تصریح کرد؛ 🔹 در آیات و روایات احسان به دیگران مورد امر قرار گرفته است . از جمله خداوند متعال می‌فرماید : «انّ الله یأمر بالعدل و الإحسان» و یا «احسِنوا انّ الله یحبّ المحسنین» 🔹 بنابراین مطلوبیت احسان به نحو اجمالی از آیات و روایات استفاده می‌شود ولکن بحث در این است که درجه این مطلوبیت چه مقدار است؟ محدوده آن کجاست؟ مراد و مفاد آن کدام است؟ 🔹 قاعده احسان با توجه به قلمرو معنایی که پیدا می‌کند، یک قاعده عامی است که می‌تواند در ابواب مختلف مورد استفاده قرار بگیرد، از این‌رو می‌تواند به عنوان یک قاعده فقهیه مطرح شده و در ابواب مختلف در صورت وجود موضوع احسان، حکم به لزوم و یا استحباب آن می‌شود. 🔹 بعد از اثبات این قاعده که اختصاص به باب خاصی از ابواب فقه ندارد، در عرصه تربیت می‌توان به این قاعده تمسک کرد و به نوعی ماهیت تربیتی دارد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📌 بررسی معیار جهر و اخفات قرائت نماز در دوفصلنامه «آموزه‌های فقه عبادی» 🔰 عناوین مقالات در نشریه «آموزه‌های فقه عبادی» به شرح ذیل است: 📚 معیار جهر و اخفات قرائت نماز از دیدگاه فقیهان شیعه 📚 بررسی فقهی تعطیل کردن طواف برای اقامه نماز جماعت در مطاف 📚 جایگاه و نقش ولایت فقیه در برپایی نماز جمعه 📚 فرایند استنباط وجوب قرائت قرآن از آیه فاقرووا ما تیسر من القرآن 📚 وقف عمل انسان از دیدگاه امامیه 📚 ارزیابی محدوده جواز نگاه به نامحرم بر مبنای تحلیل روایت علی بن سوید 📚 قاعده‌گزینی در فقه عبادی 📖 اطلاعات بیشتر: 🌐 http://meftaah.com/?p=18689 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📌 حب امیرمؤمنان(ع) حب عدالت و تمام نیکی‌هاست 🔰 آیت‌الله محسن فقیهی در گفت‌وگویی تأکید کرد: 🔹 حوزه و روحانیت باید پیام‌رسان غدیر باشند و این پیام را به جهان و جهانیان برسانند. 🔹 حب امیرمؤمنان(ع) حسنه‌ای است که هیچ سیئه‌ای آن را از بین نمی‌برد. حسنه بودن حب امام، حب شجاعت، عدالت و حمایت از مستضعفان، فقرا و دوستی با همه نیکی‌ها و دوری از همه بدی‌هاست. کسی که حب علی(ع) را داشته باشد، از همه گناهان پرهیز می‌کند، چه گناهانی که عقل آن را مذموم و بد می‌داند و چه گناهانی که شرع آن را حرام اعلام کرده است. 🔹 اگر انسان عاشق امیرمؤمنان(ع) باشد و محبت او در دلش باشد، افکار و رفتارش طوری است که خوبی‌ها را می‌خواهد و از بدی‌ها دوری می‌کند و این عشق و محبت فقط در گفتار نیست، بلکه در رفتار و اعمال انسان هم متجلی است. به بیان شاعر «حب علی ابن ابیطالب احلی من الشهدة لشاربی/ لو فتشوا قلبی روا ما به ستران قد خطا بلا کاتبی/ العدل و التوحید من جانبی و حب اهل البیت من جانبی.» 🔹 ان‌شاءالله به واسطه عشق به ایشان اعمال صالح را انجام داده و از بدی‌ها دوری کنیم و اعمال و رفتارمان را در راستای رضایت حضرت حق قرار دهیم و برای انجام امور خیر، به خصوص در این ایام که مردم مبتلا به کرونا و دچار محرومیت و سختی هستند، اهتمام جدی ورزیم. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢غدیر ریشه در متن و بطن اسلام دارد/ واقعه غدیر تنها مختص به ما شیعیان نیست 📝 حجت‌الاسلام والمسلمین حسن آقانظری در گفت‌وگویی بیان کرد: 📚غدیر ریشه در متن و بطن اسلام دارد چرا که مربوط به تعیین جانشینی پیامبر اکرم(ص) برای همه مسلمین و مؤمنین به اذن و خواست الهی است. 📚در واقع در چنین روزی، همان پیامبری که همه احکام شریعت اسلام اعم از عبادات و واجبات و محرمات را برای امت تبیین فرمود، از سوی خدای متعال مأموریت یافت که در حساس‌ترین لحظات حیات دنیوی خویش، برای اتمام رسالت، مساله ولایت امیرالمومنین(ع) را اعلام کند. 📚در جامعه ما آن‌چه مسلم است این که اعتقاد و باور به امامت و ولایت آقا امیرالمؤمنین و اولاد طاهرین ایشان، ریشه و خاستگاه تاریخی دارد چرا که ما چنانچه به هویت تاریخی خود مراجعه کنیم، به خوبی در می‌یابیم که مردم ایران از همان زمان که اسلام را به عنوان دین خود قبول کردند، ولایت امام علی بن ابیطالب(ع) را نیز پذیرفتند و این مسأله به باور و اعتقاد قلبی آنان مبدل گشت. 📚در خصوص تبیین مسأله غدیر، ما تنها نباید به تشریح ماجرای تاریخی غدیر در چنین روزی بسنده کنیم، بلکه می‌بایست شرایط و اقتضائات التزام کنونی به مسأله ولایت و امامت و به ویژه تکلیف نسل فعلی در این خصوص را به درستی تبیین و تشریح نماییم. 📚غدیر در حقیقت سرمایه بسیار بزرگ و مهمی است که فرهنگ شیعه از آن نشأت ‌گرفته اما باید توجه داشت که این واقعه تنها مختص به ما شیعیان نیست بلکه شیعه باید این سرمایه معرفتی را به دیگران نیز انتقال دهد تا بدین وسیله زمینه سعادتمندی همه انسان‌ها فراهم گردد. 🆔 @meftaah_com
💢مهم‌ترین رخدادهای حوزه در هفته‌ای که گذشت؛ 📌حوزه‌های علمیه و مراکز دینی در هفته‌ی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی و... بودند؛ در گزارشی به مهم‌ترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است: 📝 دیدگاه مراجع عظام تقلید درباره عزاداری محرم 📝 باید هر چه بیشتر و بهتر روحیه انقلابی و کار جهادی در کشور تقویت شود 📝 برگزاری ۹۴ هزار نفرآزمون در تیرماه ۹۹ 📝 مرکز نشر ‌هاجر طرح ویژه عید تا عید خود را معرفی کرد 📝 ثبت‌نام آزمون قضاوت ۹۹ آغاز شد 📝 فراخوان «ایده‌پردازی و ارائه راهکارهای تربیتی» ویژه اساتید اعلام شد 📝 دوره مجازی آمادگی آزمون اخذ پروانه مشاوره خانواده قوه قضائیه 📝 آغاز فروش ویژه محصولات انتشارات حوزه علمیه خراسان و .... 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=18697 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 آیا قطع عضو و پیوند آن مصداق ضرر رساندن به بدن است؟ 📝 حجت‌الاسلام والمسلمین سیدصادق محمدی در درس خارج «فقه پزشکی» بیان داشت؛ 🔻 ادله حرمت قطع عضو و پیوند آن به بدن 🔹 یکی از ادله‌ای که یمکن ان یقال «حرمت اکل طین» به جهت اضرار به بدن است. کافی کلینی یک بابی را به عنوان باب اکل طین قرار داده است. ❓ ان قلت: اکل طین اگر ضرر داشته باشد و به خاطر ضررش حرام شود آیا به بحث ما مربوط می‌شود؟ 📚 چه بسا گفته شود قطع عضو و پیوندش به بدن دیگری برای انسان ضرر داشته باشد و اکل طین به خاطر ضرر حرام شده باشد. پس قطع عضو هم حرام است به خاطر این‌که به بدن انسان ضرر می‌رساند. 💠 قطع یک عضوی از انسان، ضرر این چنین ندارد که موجب مرگ شود، موجب تضعیف بدن شود، مثلا انگشت کسی را قطع می‌کنند تا پیوند بزنند. 💠 همچنین فرض کنید همه این‌ها مصداق ضرر باشد، - خیلی از این قطع عضوها ضرر دارد - اما نه ضرری که در این روایت اکل طین آمده است؛ بنابراین ما نمی‌توانیم از این روایات مطلق اضرار به نفس را استفاده کنیم. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=18701 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔻پاسخ آیت‌الله سیفی مازندرانی به استفتائی درباره اخذ مالیات از خانه‌های خالی ❓پرسش: 1️⃣ آیا اخذ مالیات بر خانه‌های خالی شرعاً جایز است؟ 2️⃣ در صورت شرعی بودن آیا تساوی پرداختی جایز است یا باید عدالت لحاظ شود؟(عدالت به معنای این‌که خانه‌ای در جایی که گران‌قیمت است مالیات بالاتر بدهد و خانه‌ای که در منطقه‌ای ارزان قیمت است مالیات کمتری بپردازد) 📚 پاسخ: 1️⃣ اصل اخذ مالیات بابت خانه‌های خالی اگر به جهت صرف خالی بودن باشد به حکم اوّلی شرعاً جایز نیست و غصب و حرام است؛ چون خانه‌‏ی مملوک انسان ملک طلق او بوده و چون دولت مالیات بابت خدمات عمومی آب، برق، تلفن، گاز، مالیات عمران و شهرسازی جداگانه مبالغی دریافت می‌کند. لذا اخذ مالیات صرفاً به جهت خالی بودن خانه جائز نمی‌باشد. لکن اگر به عنوان همان مالیاتی که در مقابل عمران و خدمات شهری از خانه‌ها عموماً گرفته می‌شود از خصوص خانه‌‏ی خالی بیشتر گرفته شود به این معنا که دولت از ابتدا برای خانه‌های دارای سکنه یک نرخ و بابت خالی از سکنه نرخ بالاتری به جهت همان خدمات مالیات بگیرد پس از تصویب مجلس و تأئید شورای محترم نگهبان(منتخبین ولی امر) جایز بلکه واجب العمل است. 2️⃣ بدون تردید عدالت در همه شؤون مسلمین و دخل و تصرف در حقوق آنان و اموال بیت المال از واجبات مسلّم است و تشخیص آن با عدول اهل خبره و کارشناسان است و بدون شک اختلاف خانه‌ها در اندازه و قیمت و جهات کمی و کیفی آن در مقدار مالیات تأثیر گذار است، کما این‌که در روایتی امیرالمؤمنین(علیه السلام) فرمودند «العدل یضع الاُمور مواضعها.»(نهج البلاغة: ح 437) 🆔 @meftaah_com
☑️ حجت‌الاسلام والمسلمین موسویان دارفانی را وداع گفت ▪️ حجت‌الاسلام والمسلمین سید عباس موسویان صبح امروز(یکشنبه) در بیمارستان کامکار قم دارفانی را وداع گفت. ▪️ مرحوم موسویان در زمان حیات، عضو شورای فقهی بانک مرکزی، نایب رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار، عضو هیئت امنا و هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع)، عضو انجمن اقتصاد اسلامی و انجمن مالی اسلامی و استاد تمام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بود. ▪️وی همچنین برنده اولین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی به خاطر نظریه‌پردازی در حوزه اقتصاد اسلامی و برگزیده کتاب سال حوزه بود. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📌 بدون حجت خدا نمی‌توان به نقشه صد درصدی تربیت رسید ✍️ حجت‌الاسلام والمسلمین محسن عباسی ولدی در کلاس «مبانی رشد و تربیت اسلامی‌؛ با رویکرد قرآنی و روایی» گفت: ✅ بسیاری از افراد خیال می‌کنند باید دین دقیقاً همان نقشه‌ای را که مادّی‌گراها از تربیت دارند، داشته باشد؛ ولی با رویکرد الهی. ✅ نقشه دین و نقشه علم مادّی، با هم فرق می‌کند. دین به شدّت به مسائل ریشه‌ای اعتقاد دارد و آن‌ها را درست می‌کند تا به بسیاری از مسائلی که جزئی پیش می‌آید برخورد نکنیم. ✅ وقتی دین روی لقمه و اثرش در تربیت تأکید دارد،‌ در اصل در برابر بسیاری مشکلات تربیتی مانع و سد ایجاد کرده، وقتی به کرامت در تربیت توجه می‌کند دنیایی از مسائل تربیتی را پاسخ می‌دهد. ✅ اگر چه در دوران غیبت ما موظّفیم که با تفقّه در دین راه تربیت را پیدا کنیم؛ اما بدون اتّصال مستقیم به حجّت خدا نمی‌شود به این نقشه کامل دست پیدا کرد. ✅ تا وقتی که ما به حجّت دسترسی نداشته باشیم، نمی‌توانیم به نقشه‌ای صد در صد مطابق با واقع برسیم؛ امّا این بدان معنا نیست که نقشه‌مان هیچ بهره‌ای از حقیقت نداشته باشد. ✅ در دوران غیبت اگر چه انسان به حجّت دسترسی ندارد؛ امّا به هدایت دسترسی دارد. اصل استفاده از قرآن و اهل‌بیت(ع) منوط به حضور این بزرگواران نیست. وگرنه تکلیف در دوران غیبت برداشته می‌شد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📌 سلسله نشست‌های فقه تخصصی 📚 نشست «بررسی فقهی الگوی مطلوب دولت اسلامی» از سلسله نشست‌های فقه تخصصی با ارائه حجت‌الاسلام والمسلمین علی کشوری، از سوی موسسه فتوح اندیشه برگزار می‌شود. 📆 زمان برگزاری: ‌دوشنبه ۲۰ مردادماه ۹۹، ساعت ١٨ 🏢 مکان برگزاری: قم، پردیسان ،بلوار شهروند، خیابان البرز، کوچه یک، ساختمان پردیس حکمت 💢 برای دسترسی به کلاس از طریق وبینار، بر روی لینک زیر کلیک کرده سپس با کلیک بر روی «ورود به عنوان مهمان» وارد کلاس شوید. 🌐 https://bit.ly/2VTqupV ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💠 تأثیر تطوّر حیات و تغییر و پیشرفت در وضع زندگی/ حق تألیف از مسائل مستحدثه است 📕 آیت‌الله حسین شوپایی در درس خارج «عقود مستحدثه» بیان کرد؛ 🔸 دیدگاه برخی: با توجه به این‌که حق تألیف موضوع مستحدث نیست و در شریعت منعی از آن وارد نشده، معلوم می‌شود که تکثیر و نشر تألیفات و اختراعات دیگران، امری جائز است و به تعبیر دیگر، حق تألیف مالیت ندارد تا تصرف دیگران در آن، تصرف در مال غیر باشد. 🔹 مناقشه: تطوّر حیات و تغییر و پیشرفت در وضع زندگی، دخالت دارد در این‌که موضوع حق تألیف به عنوان موضوع مستحدث ایجاد شده باشد. 🔹 با توجه به تطوّر و پیشرفت حیات، قبلا تکثیر، عملی سودآور نبود و به همين جهت در میان عقلاء برای حق تألیف بذل عوض نمی‌شد و مالیت نداشت، اما در زمان فعلی چون راه کسب سود از آن وجود دارد، حق تألیف مال عند العقلاء حساب می‌شود. 🔹 نتیجه این‌که در زمان شارع اصلا حق تألیف، مال عرفی هم نبود تا شارع بخواهد از آن ردع کند و از عدم ردع شارع از تصرف غير مؤلف و غير مخترع استفاده کنید که شارع مالیت آن را قبول نداشته است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=18717 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 توحیدمحوری؛ عامل تحول در جوامع/ راهکار قرآن برای ایجاد تمدن اسلامی 📌 حجت‌الاسلام والمسلمین حسین علوی‌مهر در گفت‌وگویی عنوان کرد: 🔹 یکی از ویژگی‌های قرآن کریم تحولی است که در جامعه صدر اسلام و یا بعداً به پیروی از جامعه صدر اسلام ایجاد کرد و امروز هم می‌تواند ایجاد شود. 🔹 قرآن برای تحول، ابتدا فرهنگ جاهلیت و غلط را نقد و سرزنش کرد و سپس توحیدباوری و عدالت‌محوری را به عنوان مهم‌ترین راهکار تحول در متن ارزش‌ها و رفتارهای جامعه جایگزین کرد. قرآن برای تحول فرهنگی، ابتدا فرهنگ جاهلیت و غلط را نقد، معرفی و سرزنش کرد و آن را باطل دانست. 🔹 علومی مانند کلام، فقه، ادبیات، اصول، تاریخ و …در پرتو اسلام ایجاد و یا تقویت شدند؛ در عرصه اقتصادی هم قرآن به شدت با رباخواری مبارزه کرد و آن را جنگ با خدا نامید؛ اقتصاد بدون ربا و تجارت با رضایت طرفینی و عدالت اقتصادی را مطرح فرمود. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=18723 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 اقرار دشمنان به فضائل امام کاظم(ع)/ توسل اهل سنت به موسی بن جعفر(ع) 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن اختری در گفت‌وگویی عنوان کرد: 🔹 از القاب معروف امام موسی کاظم(ع)، باب‌الحوائج است؛ در اهمیت این کنیه همین بس که علمای اهل سنت نیز حضرت را با عنوان باب‌الحوائج نام می‌بردند و مورد خطاب قرار می‌دادند. 🔹 علما و شخصیت‌های بزرگی در اسلام به عظمت و فضائل امام کاظم(ع) اشاره و تأکید داشتند حتی دشمنان نیز به عظمت حضرت اذعان و اعتراف کردند. هارون‌الرشید در معرفی حضرت به فرزندش مأمون چنین می‌گوید کاظم امام مردم، حجت خدا بر خلق‌الله و خلیفه خدا بر بندگان است. 🔹 محمد طلحه شافعی در کتاب کمال‌الدین درباره امام موسی بن جعفر(ع) می‌گوید او امام کبیر القدر، عظیم الشأن، کثیر التهجد بود، جدیت تمام در اجتهاد می‌فرمود و سعی بلیغ در عمل می‌نمود و دارای کرامات بود. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=18727 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ سه نقد کلی بر فمینیسم اسلامی/ اولویت سیاست بر دیانت در فمینیسم اسلامی 🔻 حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مجید دهقان در وبینار «بررسی فمینیسم در ایران و جهان» تأکید کرد؛ 💠 فمینیست‌های اسلامی برای رفع فرودستی زنان خوانش اسلامی ارائه می‌کنند. به همین دلیل این گروه از اندیشمندان خارج از حوزه علم هستند و آن قدری که به این هدف و سیاست پایبند هستند، لزوماً به رعایت ضوابط یک علم پایبند نیستند. 💠 در نقد فمینیسم اسلامی باید به دو نکته توجه کرد؛ 1 - رویکرد شبهه محوری را کنار بگذاریم و به جای آن رویکرد مسأله محوری را در پیش بگیریم و 2- وقتی می‌خواهیم یک اندیشه را نقد کنیم، مشخص باشد منِ ناقد کجا ایستاده‌ام. 💠 تقلیل اسلام‌گرایان به سنت‌گرایان و نوگرایان اشتباه است بلکه خط سومی نیز داریم. ویژگی خط سوم این است که مدرنیته و مسائل زنان را درک کرده و خواستگاه آن نیز دینی است، ولی نگاه به گذشته ندارد بلکه نگاه به آینده دارد. 💠 فمینیسم اسلامی در اندیشه اسلامی اصالت ندارد. برای آن‌ها اساسا وجه سیاستی یعنی رفع فرودستی زنان اهمیت دارد و وقتی به دین می‌رسند ارائه خوانش و قرائتی فرادستانه از زن از متون دینی برایشان اولویت دارد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=18730 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 حضور بیمار کرونایی در اجتماع/ وجوب درمان توسط پزشکان و پرستاران 💠 آیت‌الله سید احمد خاتمی در درس «فقه بیماری‌های مسری» عنوان کرد؛ ❓ آیا بیمار کرونایی می‌تواند بدون اطلاع دیگران از بیماری او در اجتماع یا محل کار حاضر شود و زمینه بیماری را برای آن‌ها فراهم کند؟ 🔹 جایز نیست. بیمار کرونایی نباید در محل کار حاضر شود و حتی با خانواده اختلاط داشته است. ❓ آیا در صورتی که بیمار کرونایی رعایت‌های بهداشتی لازم را نکند و موجب بیماری دیگری شود، ضامن است؟ 1️⃣ در صورتی که افراد می‌دانستند او بیمار به ویروس است، ولی اقدامات بهداشتی را انجام نداده‌اند. نمی‌توان عامل قتل را به بیمار کرونایی نسبت داد. 2️⃣ در صورتی که افراد نمی‌دانستند شخص، ناقل بیماری است. بیمار کرونایی در این صورت ضامن است. 💠 واجب کفایی است که پزشکان و پرستاران به درمان بیماران کرونایی اقدام کنند. اگر افرادی که درمان بیماران کرونایی بر آن‌ها واجب کفایی است، اقدام نکنند بر دیگران که اقدام به درمان بیماران کرده‌اند، وجوب عینی خواهد شد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=18740 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 قاعده احسان به دیگران۲/ تطبیق احسان در مباحث تربیتی 📌 حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی‌حاجی در درس خارج «فقه تربیت»، تصریح کرد؛ 📝 از قاعده احسان در مشروعیت اصل تربیت و مطلوبیت اجمالی آن استفاده می‌شود. زیرا تربیتِ دیگری از جمله مصادیق احسان به دیگران است. 📝 از جهت دیگر از قاعده احسان در محدوده مربیان تربیتی استفاده می‌شود؛ برای مثال اگر از ادله استفاده کردیم که امر به احسان، مطلق بوده و اختصاص به اولیاء ندارد، می‌توان استفاده کرد که همه افراد با لحاظ دیگر شرائط، مکلف به احسان بوده و شأن مربی پیدا می‌کنند و این فرد در فرآیند تربیت دیگران قرار می‌گیرد. 📝 همچنین در بحث ساحت‌های تربیتی اگر ادله احسان به دیگری مطلق بوده و شامل تمامی مصادیق رساندن نفع و نیکی و انجام معروف در حق دیگران بشود، می‌توان استفاده کرد که در همه ساحت‌های تربیتی تطبیق شده و مصداق پیدا کند. 📝 بنابراین تربیت اقتصادی و یا جنسی و یا اقسام دیگر تربیت همانند تربیت دینی و اخلاقی، در صورتی که مصداق رساندن خیر و نفع به متربی باشد، مشروعیت بلکه رجحان و مطلوبیت شرعی پیدا خواهد کرد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📌 سلسله نشست‌های فقه تخصصی 📚 نشست «ماهیت‌شناسی مواجهه با مخالف از منظر فقه اسلامی» از سلسله نشست‌های فقه تخصصی با ارائه حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی رنجبر، از سوی موسسه فتوح اندیشه برگزار می‌شود. 📆 زمان برگزاری: ‌سه‌شنبه ۲١ مردادماه ۹۹، ساعت ۱۸:۳۰ 🏢 مکان برگزاری: قم، پردیسان ،بلوار شهروند، خیابان البرز، کوچه یک، ساختمان پردیس حکمت 💢 برای دسترسی به کلاس از طریق وبینار، بر روی لینک زیر کلیک کرده سپس با کلیک بر روی «ورود به عنوان مهمان» وارد کلاس شوید. 🌐 https://bit.ly/2VUJ9Sk ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 فقه پویا، تنها مسیر استخراج عدالت اسلامی است 🔰 مهدی موحدی بکنظر، عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه شاهد در گفت‌وگویی، عنوان کرد: 🔹 اساساً همه نظریات عدالت، در مورد برابری صحبت می‌کنند اما مهم این است که برابری در چه چیزی؟ برای هر کدام از مکاتب یک انگاره مهم است، برای یکی توزیع پیش از تولید مهم است، دیگری عدالت در فرصت‌ها، برای یکی عدالت در قابلیت‌ها مهم است و برای دیگری عدالت در آزادی. 🔹 زمانی که بحث از عدالت اسلامی می‌شود یعنی شارع مقدس می‌خواهد به من بگوید کدام فعل من در خانواده، سیاست‌گذاری و... مطلوب شارع است. پس من باید بروم مطلوب شارع مقدس در مورد اینکه این مسئله چیست را استنباط کنم. 🔹 امام در منشور روحانیت می‌گوید حکومت در نظر مجتهد واقعی فلسفه عملی فقه در تمام زوایای زندگی انسان است؛ یعنی همان فقه پویا و فلسفه عملی اداره جامعه از گهواره تا گور یعنی هیچ جایی در زندگی وجود ندارد که بحث از فقه و مطلوب شارع نباشد. 🔹 لازمه این، آن است تمام کسانی که دارند در نظریه اسلامی بحث از عدالت می‌کنند به مثابه یک مجتهد، نه اینکه من باید بروم اصول فقه بخوانم، بلکه به مثابه کسی که می‌خواهد با تلاش خود حکم مطلوب شارع را استخراج کند، بیاید و این مسئله را اتخاذ کند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=18752 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 همه آیات قرآن دارای آموزه‌های فقه سیاسی است/ مشروعیت حکمرانی از منظر عقل و شرع منبعی غیر از خدا ندارد 🔰 آیت‌الله محسن اراکی در سلسله مباحث دولت اسلامی مطرح کرد؛ 🔹 در نظریه سیاسی اسلام، مشروعیت و قدرت دو پایه برای حکمرانی است، گفت: مشروعیت حکمرانی از منظر عقل و شرع نمی‌تواند منبعی غیر از خدا داشته باشد. 🔹 برخی تصور می‌کنند که قرآن به فقه سیاسی نپرداخته است؛ از «بسم الله» سوره حمد تا آخرین آیه سوره ناس، همگی بحث فقه سیاسی دارد. 🔹 مشروعیت یک نظام را خدا عطا می‌کند، ولی موجودیت آن با حضور مردم ایجاد می‌شود. 🔹 دموکراسی و استبداد یک ریشه دارند، زیرا هر دو می‌گویند ما چون خودمان می‌خواهیم فلان کار را انجام می‌دهیم، ولی در نظام اسلامی، مبنا، رضایت خداست. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=18775 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 حکم نماز بیمار کرونایی که نمی‌تواند وضو بگیرد یا تیمم کند 💠 آیت‌الله هادی عباسی خراسانی در درس خارج «مسأله کرونا» بیان داشت؛ 📚 در صورتی که جزئیت ما اطلاق داشته باشد، یعنی چه با عذر و یا اضطرار باید به شرط عمل کنیم. وقتی به شرط عمل کردیم، شرط طهارت که نبود نماز نیست. اینجا بیمار فاقد طهورین نماز اداء ساقط می‌شود. 🔻 مبنایی درباره قضای خارج وقت 1️⃣ در وقت، مکلف به تکلیفی نبوده است و صلات با طهارت مأمور به است نه بدون آن. در نتیجه بنا بر این مبنا چیزی از او فوت نشده تا قضا کند. 2️⃣ ملاک از او ساقط است. طهارت که باشد ملاک مطلوبیت صلات تأمین است وقتی طهارت نباشد ملاک مطلوبیت تأمین نشده است. نمازش قضا هم ندارد. 3️⃣ در جایی که عاجز از طهارت است نگوییم انتفاء ملاک محبوبیت مولا است، بلکه بگوییم از باب تحصیل ملاک است. در نتیجه قضا دارد. 📚 به نظر ما تعلق قضا به تحصیل ملاک است نه نفس ملاک در نتیجه صدق ما فات می‌کند. نمازی که بدون طهارت در وقت از دست رفت قضا دارد. در اداء احتیاط مستحب است ولی در قضا واجب است. 📚 پس بیمار حاد تنفسی و مانند آن در داخل وقت واجب نیست ولی احتیاطا بدون طهارت نماز را بخواند ولی بعد از مرخصی و بهبودی قضایش را با طهارت انجام دهد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=18783 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 برگزاری دوره «نقش آفرینی در علوم انسانی و اجتماعی اسلامی» 📕 دوره استعدادیابی و کارآموزی «نقش آفرینی در علوم انسانی و اجتماعی اسلامی» از سوی مرکز استعدادیابی و آموزش مأوا و با همکاری مرکز تحقیقات بسیج دانشگاه امام صادق(ع) برگزار می‌شود. ✅ این دوره در قالب کارگاه، کلاس، برنامه مطالعاتی و جلسات مشاوره خواهد بود. 📌 محورهای نقش آفرینی شامل پژوهش، آموزش و رسانه می‌باشد. 🔹 اولویت جذب در زمینه اقتصاد، مدیریت، علوم تربیتی، خانواده، جامعه و فرهنگ، سیاست، حقوق و مبانی علوم انسانی و اجتماعی است. 📝 اعطای گواهی معتبر و معرفی به مراکز تحقیقاتی برای جذب 📱 ثبت‌نام و کسب اطلاعات بیشتر:https://eitaa.com/joinchat/3713925179C5ba17830cb ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💠 تضادها و تناقض‌های فمینیسم/ فمینیست‌ها نسخه شفا بخشی ارائه نداده‌اند 📚 حجت‌الاسلام والمسلمین حسین بستان خاطرنشان کرد؛ 🔰 در ادبیات فمینیستی حداقل سه رویکرد کلی وجود دارد؛ برخی محیط‌گرا، برخی طبیعت‌گرا و عده‌ای دیالکتیک هستند. 🔰 اندیشمندان غربی سه نوع نگاه درباره ارزش‌گذاری دارند؛ 1 – فلاسفه قدیم، مرد را ارزشمندتر می‌دانند. 2 – برخی از فمینیست‌ها به ویژه لیبرال‌ها تفاوتی قائل نیستند و 3 – رادیکال‌ها زن را برتر می‌دانند. 🔰 در متفکران مسلمان دو دیدگاه وجود دارد؛ 1 – برخی عبارت‌ها مخصوصاً در گذشته مرد را ارزشمندتر می‌دانستند و 2 – گروه دیگر می‌گویند به لحاظ ارزش‌گذاری هیچ تفاوتی ندارند. 🔰 در روایات ما تعابیر بسیار نادری وجود دارد که از آن ارزشمندی مرد ممکن است استفاده شود، ولی این تعابیر هم سنداً اشکال دارد و هم دلالتاً قابل مناقشه است. 🔰 فمینیست‌ها درباره تفاوت‌های زن و مرد به نتیجه روشن نرسیده‌اند، چون خودشان دچار تناقض و تضاد هستند. به همین دلیل نتوانستند نسخه شفابخشی برای زنان و جوامع بشری ارائه دهند. 🔰 یکی از مهم‌ترین معضلات فمینیسم و یکی از گردنه‌هایی که در آن گیر افتاده، بحث مادری است. مادری را نتوانسته حل کند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=18788 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 بورس از اختصاصات نظام سرمایه‌داری است/ سود برخی در بورس به معنای ضرر عده کثیر دیگر است 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین معصومی‌نیا در گفت‌وگویی تأکید کرد؛ 🔹 در هر اقتصادی بخش‌های پولی باید وجود داشته باشد و در این بحثی نیست. اما شکل رایج امروزی در قالب بورس، بانک، بیمه و این‌گونه موارد از اختصاصات نظام سرمایه‌داری است. 🔹 عده‌ای از صاحب نظران اعتقاد دارند نظام پولی و مالی موجود در نظام سرمایه‌داری ذاتا بحران‌زا است، زیرا در سیستم پولی و بانکی این نظام، پدیده خلق پول و در بورس، بورس بازی حاکم است. 🔹 بورس در وضعیت ماه‌های اخیر به شکلی درآمده است که هرکسی می‌تواند یک پیش بینی داشته باشد و لازم نیست قوی هم باشد، در بورس شرکت کرده و صد میلیون خود را به یک میلیارد تبدیل کند حال این فرد چه کاری برای اقتصاد انجام داده که نهصد میلیون سود کرده است؟! اسلام این را قبول ندارد. 🔹 زمانی که بورس ما منشأ تولیدات جدید نیست و وضعیت ایجاد شده سبب تولید نمی‌شود و این حجم عظیم پولی که در چند ماه اخیر وارد بورس شده است، وارد تولید نمی‌شود به این معنی است که سود بردن عده‌ای باعث ضرر عده دیگری است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=18796 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 «عدالتخواهی حقیقی» کمک به تحققِ «حکمرانی اسلامی» است 🔰 آیت‌الله سید محمدمهدی میرباقری در گفت‌وگویی تبیین کرد: 🔹 پرداختن به مسئله‌ عدالت از ضرورتهای انقلاب اسلامی است یعنی جزء اصلی‌ترین معروف‌هایی است که ما به اقامه‌ی او، به امر به او و دعوت به او مکلف هستیم. 🔹 ما برای تحقق عدالت در یک قدم نیاز به مکتب داریم و بعد در قدم بعد نیاز به علم داریم. یعنی این مکتب باید فرآوری شود و تبدیل به دانش شود و بعد نیاز به برنامه ریزی داریم، یعنی باید به مدل‌های علم برنامه‌ریزی تبدیل شود. و الّا اگر علم برنامه‌ریزی همان علم برنامه‌ریزی غربی باشد و علومی هم که مبتنی بر آن ما بخواهیم تحقق عدالت را دنبال کنیم همان علوم مدرن هستند، مکتب ما تحقق نخواهد یافت. 🔹 وقتی برای عدالت قیام می‌کنیم باید توجه داشته باشیم که عدالت، مقیاس تاریخی و اجتماعی دارد. یعنی عدالت تا در مقیاس تاریخ محقق نشود در مقیاس یک جامعه و در مقیاس حوزه‌ی زندگی انسان محقق نخواهد شد. لذا هر کسی برای عدالت قیام می‌کند یا باید خودش محور تحقق عدالت تاریخی باشد یا ذیل محورِ تحقق عدالت تاریخی حرکت کند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=18807 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com