📚 ویژهنامه «چالشهای فقهی کرونایی» منتشر شد
📕 این مجموعه حاوی ۱۱ گفتار از اساتیدِ مشارکتکننده در پرونده چهارم مناط است که با نگاهی فقهی به مباحث و چالشهای متأثر از ویروس کرونا به طبع رسیده است.
📕 در این ویژهنامه مسائلی همچون تعارض اقتصاد و سلامت، قاعده لاضرر، قاعده احسان، ضمان حاکمیت و … مورد بررسی قرار گرفته است.
📌 لینک دریافت ویژه نامه:
🌐 https://bit.ly/30XaZAB
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#معرفی_نشریه
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 بررسی مشروعیت فروش استقراضی در سهام
📝 آیتالله علی عندلیبی در درس خارج «فقه بورس و اوراق بهادار» بیان کرد؛
📚 یکی از معاملاتی که در بازارهای بورس دنیا رایج است و در ایران نیز به دلیل مشکل ربا، فعلاً رایج نشده است «فروش استقراضی» میباشد.
📚 فروش استقراضی: صاحب سهام به جای عاریه دادن سهام، سهام خود را قرض میدهد و شرط میکند که قرض گیرنده ماهیانه مبلغی را به او پرداخت کند و معادل سود سالیانه سهام را نیز به قرض دهنده بپردازد و پس از اتمام زمان قرض، به همان تعداد سهام از همان شرکت، خریداری کند و به قرض دهنده، بازگرداند.
🔻 در مورد مشروعیت این نوع از معامله ۴ وجه متصور است:
🔹 وجه اول: فروش استقراضی، مطلقاً حرام است، زیرا که این معامله در حقیقت، قرض ربوی است و قرض ربوی نیز حرام است.
🔹 وجه دوم: فروش استقراضی، مطلقاً جایز است.
🔹 وجه سوم: تفصیل بین اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی، اگر یک طرف معامله در فروش استقراضی شخص حقوقی باشد در این حالات این معامله اشکالی ندارد.
🔹 وجه چهارم: تفصیل بین مسلمان و غیرمسلمان، به این صورت که اگر مسلمان بخواهد قرض بگیرد و ربا بدهد، حرام خواهد بود، ولی اگر غیر مسلمان قرض میگیرد و سود پرداخت میکند در این صورت فروش استقراضی برای آن مسلمان اشکالی نخواهد داشت.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=20932
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 سلسله جلسات فقه نظام اجتماعی
📚 نشست علمی با موضوع «جایگاه دانش فقه در شکلگیری نظامات اجتماعی» از سلسله جلسات فقه نظام اجتماعی برگزار میشود.
🔹 با حضور: حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه
📆 زمان: یکشنبه ٢٠ مهرماه، ساعت ١٩:٣٠
🔗 لینک شرکت مجازی در جلسه:
🌐 vc.isu.ac.ir/ch/theo-isu
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_علمی
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✍️ سرپرستی و دستگیری از فقرا از امور مسلمین است
📚 آیتالله محمد قائنی در درس خارج فقه پزشکی بیان کرد؛
💠 دفع ضرورت مضطرین واجب است. روایات متعددی در زمینه اهتمام به امور مسلمین وارد شده و در کتب حدیثی بابی به این مساله اختصاص داده شده است. علماء مضمون این روایات را اهتمام به دفع ضرورات و حوائج اشخاص و مسلمین فهمیدهاند.
💠 آنچه از تعبیر «امور مسلمین» فهمیده میشود یعنی امور عمومی و جمعی مسلمین مثل امنیت عمومی، اقامه حکومت، جنگ و دفاع از بلاد اسلام و مسلمین، حفظ امنیت مرزها و... . بنابراین منظور از این تعبیر امور عام و عمومی و جمعی است.
💠 البته یکی از امور عام مسلمین هم سرپرستی و دستگیری از فقرای مسلمین است، اما نه از این جهت که حاجت شخصی یک فرد است بلکه چون یکی از امور عام مسلمین رسیدگی به امور نیازمندان است.
💠 ظاهر از تعبیر «امور مسلمین» امور عمومی و اموری است که به مجموع مسلمین مرتبط است و فهم علماء هم از این تعابیر همین است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=20935
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 سلسله نشستهای ساختار و نظام مسائل فقه سیاسی
🔰 اولین نشست از «سلسله نشستهای ساختار و نظام مسائل فقه سیاسی» از سوی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار میشود.
🔹 ارائه کننده: حجتالاسلام والمسلمین ذبیحالله نعیمیان
🔹 دبیر علمی: حجتالاسلام والمسلمین عباسعلی مشکانی
📆 زمان: سه شنبه 22 مهر، ساعت 10 الی 11:30
🔗 لینک شرکت مجازی در نشست:
🌐 www.markazfeqhi.com/live
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#سیاست
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 ساحات پنجگانه هندسه معرفتی دین/ حوزه معنویت مکمل زیست مؤمنانه و تلطیفکننده روح آدمی است
📌 آیتالله علی اکبر رشاد در گفتاری، مطرح کرد:
🔰 هندسه معرفتی دین دارای 5 ساحت است:
🔹 ساحت عقاید دینی: مجموعهای از گزارههای جزمی سازگار و سازوار و در عین حال متفاعل که با هم در تعامل و تفاعل هستند که حکایتکننده از حقیقت کون، حقیقت وجود و موجوداتی که دیده نمیشوند است.
🔹 ساحت علم دینی: متشکل از مجموعه گزارههای فرضیه است و نه جزمی.
🔹 ساحت معنوی: نظام معنوی، متشکل از مجموعهای از آموزهها است. کسی که به این آموزهها ملتزم است و در چارچوب اصول حکم میکند مرتبه وجودیاش ارتقا پیدا میکند و باعث ارتقای وجودی او میشود.
🔹 ساحت اخلاقی: مجموعهای از آموزههای ارزشی و رفتاری سازوار متفاعل که جهتگیری و کارکرد آن این است که نفوس را از رذائل تخلیه میکند و نفوس را به فضائل تحلیه میکند.
🔹 ساحت فقه: گزارههای فقهی و شریعت، تعالیم رفتاری هستند که سازوار و متفاعل هستند و کارکرد و جهتگیری آنها تنظیم شئون حیات انسان است، اقتصاد انسان، مدیریت انسان، سیاست انسان و … را میخواهد تنظیم کند.
🔹 در حوزه معنویات میگوئیم که مکمل زیست مؤمنانه و تلطیفکننده روح آدمی است. بدون معنویات فقط براساس عقاید و احکام، زندگی اداره نمیشود و به معنویات نیاز داریم. یعنی انسان ذاتاً به معنویات نیازمند است و این معنویات و آموزههای معنوی باعث تلطیف روح انسان مکلف میشود.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=20938
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#آیت_الله_رشاد
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 تعامل حوزه و دانشگاه برای رسیدن به اقتصاد اسلامی/ میگویند اقتصاد اسلامی نداریم چون در جریان علم روز نیستند
✍️ پاسخ استاد مهدی گلشنی به اظهار نظرها درباره اقتصاد اسلامی؛
📝 استادان حوزوی که در اقتصاد اسلامی کار کردهاند با دانشگاهیان بنشینند و روی این مباحث کار کنند که الآن در اقتصاد روز چه چیزهایی به عنوان اصول گرفته شده است، مسلّمات را نیز از آیات و روایات که در آنها اختلاف نیست و متقن است نگاه کنند و با هم بحث کنند.
📝 باید یک جمعیتی از اساتید خبره حوزوی که روی اقتصاد اسلامی کار کردهاند بنشینند با دانشگاهیان بحث کنند ببینند مسائل و مشکلات روز چه هست، چیزهایی که جزو مسلمات اسلامی است را به عنوان مسلمات وارد کنند.
📝 من این را اصلاً قبول ندارم که اقتصاد اسلامی نداریم. باید [روی این موضوعات] کار شود.
📝 این [اظهارنظرها] به خاطر آن است که به علوم روز و مسلط بودن اصول بر آنها آگاهی ندارند.
📝 پیغمبر(ص) فرمودهاند «اطلبوا العلم ولو بالسین». همه کارهای آنها و حرفهایی که میزنند باطل نیست؛ باید با منطق خودمان بسنجیم و همانطور که در اوایل تمدن اسلامی برخی کتابهای غربی ترجمه شد، تعامل علمیمان را حفظ کنیم.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=20941
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#گفتگو
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 شکلگیری نظامات اجتماعی با فقه استکشافی/ در فقه استکشافی عنصر عقلانیت اسلامی نقش کلیدی دارد
🔻 حجتالاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در نشست علمی «جایگاه دانش فقه در شکلگیری نظامات اجتماعی» تأکید کرد؛
📚 مقصود از جایگاه دانش فقه در شکلگیری نظامات اجتماعی چیست؟ 1 - آیا نقشی در ساخت مکتب اجتماعی دارد؟ 2 - آیا نقشی در ساخت نهاد، سازمان و ساختار اجتماعی دارد؟
1️⃣ پاسخ پرسش نخست: بله دارد. چون شهید صدر انجام داده و در کتاب اقتصادنا مکتب، مذهب و نظام اقتصادی را نوشتند.
2️⃣ پاسخ پرسش دوم: فقه شیعه از یک منظر چهار مرحله را طی کرده است؛ فقه استظهاری(استفهامی)، فقه استنباطی، فقه استنطاقی و فقه استکشافی.
📚 اگر منظور از فقه، فقه استظهاری باشد که اخباریون استفاده میکردند، از این فقه نه نظام به عنوان مکتب اجتماعی و نه نظام به عنوان نهاد، ساختار و سازمان اجتماعی بیرون نمیآید.
📚 فقه استنباطی که فقه اصولیون بود تا حدودی میتواند نظام اجتماعی به معنای مکتب اجتماعی را به ما بدهد، البته کامل نیست.
📚 از فقه استنطاقی به راحتی میتوان مکتب اجتماعی را استخراج کرد، همانگونه شهید صدر استخراج کرده است.
📚 وقتی میخواهیم فقه ساختاری بسازیم و در حقیقت نهاد، ساختار و سازمان شکل بگیرد، نیازمند فقه استکشافی هستیم.
📚 در فقه استکشافی عنصر عقلانیت اسلامی نقش بسیار مهمی دارد. یعنی نیازمند توجه به مقاصد الشریعه، علل الشرائع و مصلحت اسلام و مسلمین هستیم.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=20944
ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_علمی
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
❇️ اقسام پذیرش شخصیت حقوقی شرعی از جهت ثبوتی
📕 حجتالاسلام والمسلمین محمدسعید واعظی در درس خارج «ماهیت شخص حقوقی و احکام آن» مطرح کرد؛
💢 اینکه گفته میشود شارع حکم به مشروعیت شخصیت حقوقی کرده است به دو صورت قابل تصویر است.(مقام ثبوت)
🔹 قسم اول: شارع مقدس، آنچه را که عقلاء به عنوان شخصیت حقوقی اعتبار کردهاند، امضاء کرده است در نتیجه همه آثار شخصیت حقوقی مترتب بر آن، نیز بار میشود.
🔹 قسم دوم: در قسم دوم شارع میگوید آن آثاری که شما به دنبال آن بودید و به خاطر آن شخصیت حقوقی را اعتبار کردید، آن آثار را امضاء میکنم و نه اینکه خود شخصیت حقوقی را جعل یا امضاء کنم. شارع در این قسم تمام یا بعضی از احکام شخصیت حقوقی را بدون اینکه اعتراف به شخصیت حقوقی داشته باشد، جعل میکند.
💢 این دو قسم شبیه به بحث حکم وضعی و حکم تکلیفی است که فقهاء در آن دو دستهاند که بعضی مثل شیخ انصاری فرمودهاند: احکام وضعیه حکم شرعی نیست و شارع احکام تکلیفی مترتب بر آن را جعل کرده است و ما از این احکام تکلیفی، احکام وضعی را انتزاع میکنیم.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=20947
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حقوق
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ نفی اقتصاد اسلامی ناشی از غفلت است/ کسانی که قدرت دریافت ندارند، نمیتوانند منکر شوند
🔻 آیتالله سیدعلی حسینی اشکوری در گفتوگویی تصریح کرد؛
📚 کسانی که قدرت دریافت اقتصاد اسلامی را ندارند، نمیتوانند منکر بشوند. شما میتوانید بگویید که من دریافت ندارم. [میتوانید بگویید] من از این منابع شرعی که در اختیار دارم، اقتصاد اسلامی را نمیتوانم دریافت بکنم.
📚 ایشان فرمودند ما یک رشتهای به نام رشته اقتصاد اسلامی نداریم، کأنّ یک رشته من در آوردی است.
📚 مرحوم آیتالله سید محمدباقر صدر که جزء نوابغ است و بزرگان دیگر قائل به این معنا هستند. [بعد ما] بیاییم بگوییم که نخیر! چنین چیزی نیست! یک وقت یک شخصیتی در رده اینها باشد و منکر بشود، خیلی خوب! اما آیا چنین چیزی هست؟
📚 فرض کنید چون شیخ طوسی یک کتاب مؤلَّفی تحت عنوان اقتصاد اسلامی ندارد، پس اقتصاد اسلامی نیست! این چه حرفی است!؟ پس قبل از شیخ طوسی بگوییم فقه ما فاقد اصول بوده. اینجور برخورد با قضایا احتمالاً حکایت از غفلت است.
📚 فقیه توانمند از یک روایت ممکن است دهها فرع استنباط بکند. کما اینکه کردهاند. استفاده از این روایات توانمندی میخواهد. بله! کار هر کسی نیست. ابداع میخواهد.
📚 برای مشکلات اقتصادی جامعه اسلامی، اگر آن روش اقتصاد را قبول ندارند روش اقتصادی را که سلیم باشد و با کتاب و سنت خوانا باشد خیلی خوب بیاورید و ارائه بدهید. چرا زحمات دیگران را ما زیر سوال ببریم؟
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=20950
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 بررسی جایگاه، مبانی و مصادیق حقوق عامه در حقوق اسلامی
📌 هشتمین جلسه از سلسله کرسیهای علمی «الگوی قضای اسلامی در تراز جمهوری اسلامی ایران» با موضوع «بررسی جایگاه، مبانی و مصادیق حقوق عامه در حقوق اسلامی» در پژوهشگاه قوه قضائیه برگزار میشود.
🔹 استاد: آیتالله عباس کعبی
📆 زمان: چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۹ از ساعت ۱۶ تا ۱۸
✅ متقاضیان و علاقهمندان میتوانند برای ثبتنام به منظور شرکت در این نشستها به نشانی http://www.ijri.ir/Islamic-Judiciary.html مراجعه کنند.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#نشست_علمی
#حقوق
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 روابط اجتماعی در کلام امیرمؤمنان(ع)/ عهدنامه مالک اشتر حکم الهی یا ولایی؟
📕 آیتالله علیرضا اعرافی در درس خارج «فقه روابط اجتماعی» تصریح کرد؛
🔹 عهد(نامه) مالک اشتر مورد وثوق است. مجموعه نکات کنار هم گذاشته شود میتوان به سند اعتماد کرد. نقطهای که در مضامین شکبرانگیز باشد وجود ندارد.
🔻 نکات دلالی عهدنامه مالک اشتر؛
🔹 نکته اول: در صدرش اطلاق است اشعر قلبک للرحمه للرعیه اما در ذیلش جمله اما اخ لک فی الدین و اما نظیر لک فی الخلق است که نظیر لک مقابل اخ لک است که دقیقاً غیر مسلمان را میگوید.
🔹 نکته دوم: حکمی که میگوید اشعر قلبک للرحمه للرعیه مربوط به غیرمسلمان علی نحو اطلاق است یا غیرمسلمی که در شعاع و دایره حکومت اسلامی قرار دارد.
🔹 نکته سوم: این حکم الهی است یا ولایی؟ در غالب فرازهایی که در عهد مالک اشتر یا در سایر وصایای سیاسی که به حکام و عمال وارد میشود بهخصوص در کلمات امیرالمؤمنین(ع) مطرح است.
🔻 درباره ولایی یا الهی بودن حکم سه احتمال وجود دارد؛
1️⃣ کسی بگوید کلاً احکام ولایی است. در این صورت حکم ولایی ممکن است زمانی باشد و زمانی برداشته شود.
2️⃣ حکم اولی ولایی است ولی برای حاکم. حاکم باید اینطور باشد نه اینکه همه مسلمین مخاطب این حکم باشند.
3️⃣ این حکم عام است ولی اینکه خطاب به مالک اشتر میآورد زیرا حاکم باید بیشتر به اینها توجه پیدا کند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=20953
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#جامعه_و_فرهنگ
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com