💢لزوم بررسی آسیبهای فضای مجازی از منظر فقه سلامت
📌حجتالاسلام محمد فروهر در نشست «مصرف رسانهای خانواده» از سلسله نشستهای «فقه و مسائل تربیتی جامعه» گفت:
🔹معمولا در خانه مراقب هستیم که فرزند ما غذای سالم بخورد اما امروزه فضای مجازی تهدید جدی در حوزه سلامت است و این آسیب از نظر فقه سلامت باید بررسی شود.
🔹امروزه زندگی مجازی و زندگی دوم «Second Life» در ابعاد اقتصادی، سیاسی و دیگر ابعاد زندگی حقیقی افراد وارد شده است. در فضای مجازی دنیایی از سؤالهای فقهی در حوزههای مختلفی از جمله فرهنگ، اقتصاد، تعاملات، آموزش، امنیت، سرگرمی، سلامت و ... وجود دارد که نیازمند پاسخگویی است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/news/2210783
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_علوم_تربیتی
#حجتالاسلام_فروهر
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢مهمترین رخدادهای حوزه در هفتهای که گذشت؛
📌حوزههای علمیه در هفتهی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، پژوهشی، سیاسی، دینی و... بودند؛ با مروری کوتاه به مهمترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است:
📝 حمایت از هموطنان رسالت مهم حوزویان است
📝 افزایش اختیارات و ارتقاء حوزههای علمیه استانی، سیاست مهم حوزه است
📝 شاخصههای سبک زندگی حسینی در رسانهها و فضای مجازی تبیین شود
📝 کشور با مدیریت انفعالی به جایی نمیرسد
📝 لزوم نظارت و صدور مجوز برای تصویرسازی از روحانیت
📝 جایزه اقتصاد اسلامی شهید صدر به حجتالاسلام والمسلمین موسویان اهدا شد
📝 حوزه انقلابی حامی جدّی هنر متعهد و انقلابی است
📝 معرفی جامع سیره عملی و رفتاری امام حسین(ع) از رسالتهای روحانیون است
📝 چاپ ۱۶۰ کتاب و ۸۰۰ مقاله علمی در انجمن اقتصاد اسلامی حوزه
📝 حوزویان، انقلابی بودن و انقلابیگری را از بزرگان و مراجع آموختهاند
📝 حوزویان باید دردهای جامعه را درمان کنند
و ....
📖 متن کامل در:
🌐 http://yon.ir/uzCbs
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 yon.ir/NfIR2
💢آیا حوزههای علمیه آمادگی آموزش تفکرگرا و پژوهشمحور را دارد؟/ فرهنگ مکتوب در حوزههای علمیه تقویت شود
📌مسعود معینی پور، مدیر شبکه چهارم سیما و عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) با تأکید بر ضرورت تقویت شجاعت علمی آزاد اندیشی در حوزه، گفت: بایستی در نظام آموزشی و هم نظام پژوهشی حوزههای علمی یک سری تغییرات شکل گیرد، اما نکتهای که حائز اهمیت است این است که مبانی حوزههای علمیه و معارف حوزههای علمیه آمادگی آموزش تفکرگرا و پژوهشمحور را دارد؟
🔹در حوزه نگاهها بیشتر پیرامون نقل و متن محور است، فرهنگ شفاهی در حوزهها زیاد است در حالی که باید فرهنگ مکتوب تقویت شود.
📖 متن کامل در:
🌐 http://yon.ir/UZiHV
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مسعود_معینیپور
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 yon.ir/62onx
موسوی.gif
1.74M
💠 صبح امروز برگزار شد؛
💢درسگفتار نظامهای اسلامی
📌موضوع: بررسی اجتهادی مسائل تعلیم و تربیت
👤استاد سید نقی موسوی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢شهید صدر؛ نظریهپرداز اسلامی و انقلابی
📌آیتالله محمدعلی تسخیری:
🔹از جمله ویژگیهای شهید صدر این است که در هر بحثی که وارد میشود، مثل یک نظریهپرداز و مثل یک تئوریسین، وارد ابعاد موضوع میشود و ریشههای تاریخی آن موضوع و مقدمات علمی آن موضوع را به طور دقیق بیان میکند و در نهایت به یک تئوری و نظریه میرسد که این نظریه میتواند زیربنای بحثهای بعدی بشود.
🔹ویژگی دیگر شهید صدر این است که بحثهای ایشان بحثهای اصیل اسلامی است. بحثهایی نیست که فقط اعتماد بر تفکر انسانی باشد؛ اعتماد بر تفکر انسانی است ولی با ریشهگرفتن از قرآن و سنت.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/news/2410795
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#شهید_صدر
#آیتالله_تسخیری
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢قرآن پرچم تمدن اسلامی است/ بشریبودن قرآن؛ مخربترین شبهه مستشرقان
📌آیتالله علیرضا اعرافی، در مراسم اختتامیه سومین دوره مسابقات بینالمللی قرآن طلاب علوم دینی در قم، گفت:
🔹قرآن پرچم تمدن اسلامی است، زیرا تمدن اسلامی، نصمحور است و قرآن محور بنیادین این تمدن است؛ قرآن جهان را با نزول خود تکان داد و بشریت را وارد قلمرو جدید کرد و اگر بشریت در مسیر قرآن جلو میرفت جهان چهره دیگری داشت.
🔹رسالت سنگینی بر دوش طلاب جوان است؛ آنان باید در همه عالم پرچم قرآن را به اهتزار درآورند.
🔹تحقیقات زیادی در میان مستشرقان درباره قرآن انجام شده و البته همه هم غرض ندارند، ولی بخش زیادی از این تحقیقات پایه اندیشه قرآنی ما را متزلزل میکند و ما باید آن را بشناسیم و حکیمانه به آن پاسخ دهیم.
📖 متن کامل در:
🌐 http://yon.ir/B5X8b
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#آیتالله_اعرافی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 yon.ir/OIwwB
💢گزارش اجمالی؛
📌درسگفتار نظامهای اسلامی
💠موضوع: بررسی اجتهادی مسائل تعلیم و تربیت
🔻استاد «سید نقی موسوی»، در درسگفتار نظامهای اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، مطرح کرد:
📝بحث ما ایقاظ متربی برای صلوة است و اینکه این ایقاظ چه حکمی دارد؟
🔹نکته 1: واژه ایقاظ به معنای بیدار نمودن است و نه هوشیار کردن لذا محل بحث، خواب است و نه نسیان و غفلت.
🔹نکته 2: از واژه متربی استفاده شده پس میتواند فرزند باشد و یا اینکه غیر فرزند باشد. در ضمن قصد داریم از لحاظ تربیتی به قضیه نگاه کنیم.
🔹نکته 3: بیان داشتیم ایقاظ متربی للصلوة؛ که هم میتواند نماز واجب باشد و هم مستحبی.
🔹نکته 4: در مورد پیشینه بحث در کتب روائی داریم که شیخ حر عاملی در وسائل الشیعة بابی در جلد هشتم دارد به نام «استحباب الایقاظ للصلوة» و یا در کتاب هدایة الامه که تلخیص وسائل الشیعة شیخ حر عاملی است فرمودهاند: کسی که به پشت (دمر) خوابیده است مستحب است که وی را بیدار نمود. این در کتابهای روایی بود.
🔹نکته 5: در کتب فقهی نیز بدین مسئله پرداخته شده است؛ به عنوان مثال مرحوم کاشف الغطاء، تظاهر به عباداتِ واجب و مستحب با هدف الگوگیری را مستحب میداند و یکی از اهداف اجهار(بلند خواندن) را تنبیه الغافلین و ایقاظ النائمین دانسته که آن را جایز میداند و از استحباب آن چیزی ذکر ننموده است. محقق اردبیلی در مجمع الفوائد ذیل روایات ارتفاع صوت میفرماید، ایقاظ نائم للصلوة جایز است.
📝در بحث ایقاظ المتربی للصلوة نظر فقها به دو دسته مطلق و مشروط تقسیم میشود:
🔻مطلق بودن:
1⃣ عدهای همچون آیتالله سید کاظم حائری معتقدند مطلقا واجب نیست.
2⃣ عدهای همچون مرحوم آیتالله تبریزی بیان میدارند مطلقا جایز است.
3⃣ عدهای دیگر همچون مرحوم آیتالله فاضل لنکرانی معتقد به رجحان مطلق هستند.
🔻مشروط بودن:
در مقابل فتوای مطلق، دستهای اقوال وجود دارد که جواز مشروط است؛
1⃣ مورد رضایت شخص نائم بوده و همچنین در صورتیکه نائم را بیدار نکنیم نماز سبک شمرده شود که آیتالله مکارم و مرحوم آیتالله بهجت چنین قولی را دارند.
2⃣ آیتالله مکارم بیان میدارند ایقاظ جایز است مشروط بر اینکه طرف رضایت داشته باشد و با اینکار اذیت نشود.
3⃣ آیتالله صافی بیان میدارند ایقاظ جایز است مشروط بر عدم ضرر یا اضرار نائم
4⃣ مرحوم آیتالله گلپایگانی میفرمایند ایقاظ مستحب است مشروط بر عدم ضرر یا اضرار نائم
5⃣ مرحوم آیتالله تبریزی میفرمایند ایقاظ واجب است مشروط به احتمال عادت بر ترک نماز
6⃣ امام خمینی میفرمایند ایقاظ واجب است مشروط بر اینکه بیدار نکردن موجب استخفاف نماز شود.
7⃣ مرحوم آیتالله گلپایگانی میفرمایند ایقاظ واجب است در صورتیکه فرد قصد ترک صلوة داشته باشد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢چرخه تولید علم؛ نسبت تولید علم با علوم انسانی اسلامی
📌حجتالاسلام والمسلمین سیّدحسین حسینی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی:
🔹نهضت تولید علم از سویی به معنای جریان حرکت از دانش و علم به سمت نظریهسازی و از نظریهسازی تا تحقّق کرسیهای نظریهپردازی و آنگاه ارتقاء جامعه علمی و مآلاً نظام آموزش عالی است و از جانب دیگر خود، به معنای سرآغاز یک رنسانس عظیم علمی در حوزه تولید علوم بومی- اسلامی خواهد بود.
🔹نظریهساز در صورتی به کامیابی خواهد رسید و یک نظریه علمی در شرایطی دامنه پیدا کرده و فراگیر میشود که آزمون گذارده شده، مورد نقد و ارزیابی قرار گرفته و در یک دیالوگ علمی به چالش کشیده شود.
📖 متن کامل در:
🌐 http://yon.ir/FD6j9
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#حجتالاسلام_حسینی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 yon.ir/8KPgS
💢درس خارج «فقه سیاسی»/21؛
📌برای ورود به مباحث حکومتی باید درباره گستره شریعت بحث جامع اصولی داشت/ حداقل کار حکومت اسلامی اجرای شریعت جامع با مقاصد عالی است
💠آیتالله ابوالقاسم علیدوست در درس خارج فقه سیاسی، گفت:
🔹گستره شریعت از مباحث بسیار لازم بوده و جنس بحث نیز اصولی است که اگر بخواهیم در فقه نظام، فقه تمدنی و فقه حکومت ورود کنیم، نمیتوانیم بر روی این بحثها، بحثهای سنگین اصولی نداشته باشیم.
🔹شریعت جامع باید به قدر متیقن اخذ شود زیرا اگر بخواهیم به حداکثر اخذ کنیم عنصر مشکوک میشود. این جا اگر اختلافی شد باید بگوییم حکومت اسلامی آن حدی است که کف را در نظر میگیرد نه حداکثر را.
🔹حکومتهای غیر اسلامی دغدغه خدا، پیامبر(ص) و فقیه را ندارند ولی در حکومت اسلامی که دغدغه وجود دارد بحث میشود کدام فتوا باید معیار باشد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://yon.ir/CjWB7
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#حوزه_رشته_سیاست
#آیتالله_علیدوست
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 yon.ir/SFw67
💢گزارش اجمالی؛
📌درسگفتار نظامهای اسلامی
💠موضوع: مبانی مدیریت اسلامی؛ محتوایی و روشی(عام و خاص)
🔻استاد «ولیالله نقی پورفر»، در درسگفتار نظامهای اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، مطرح کرد:
1⃣ تبیین نظام خانواده، مقدم بر تبیین نظام وجودی انسان است؛ چراکه هر انسانی باید با یک پیوست خانوادگی سالم همراه باشد تا به عنوان یک انسان قابل قبول اسلامی پذیرفته شود. برنامه متعالی معنوی برای انسانی در نظر گرفته میشود که دارای پیوست خانوادگی باشد.
2⃣ از منظر اسلام، تنها سازمان اصیل، خانواده است و علت وجود تمام سازمانها، ضروریات و اقتضائات وجودی خانوده است. بنابراین اگر بخواهیم ببینیم که سازمانهای اجتماعی در مسیر درست قرار دارند، باید آنها را با اقتضائات کلان مسألهی سازمان اصیل خانواده ارزیابی نمائیم.
3⃣ اگر استعاره سازمان را برای خانواده در نظر نگیریم، برخی احکام اسلامی، ضد انسانی تلقی خواهد شد. برای مثال در دعوای میان زن و شوهر، در حدیث آمده است که زن و شوهر نباید بیش از سه روز با هم قهر باشند! در چنین حالتی اگر مشاهده شود که قهر بیش از سه روز میخواهد طول پیدا کند، به زن توصیه شده است که علی رغم ظالم بودن مرد، از مرد عذرخواهی کند! سند این سخن، تفاوت در حکم نشوز زن و مرد است که در قرآن کریم بیان شده است. در مورد نشوز مرد قرآن دعوت به صلح مینماید و در نشوز زن تا تنبیه بدنی پیش میرود. دلیل این حکم نیز، جایگاه فرماندهی مرد است که قرآن کریم میفرماید: «للرجال علیهن درجة»(بقرة/228)؛ این حق که مقابلی ندارد، همان حق فرماندهی است.
4⃣ زن و مرد در خانواده و اجتماع نقش مکمل دارند نه مساوی؛ ایشان در این نقشِ مکمل به رشد رسیده و سازمان خانواده در مسیر درست خود تشکیل و به تعالی میرسد ولی باید توجه داشت که زن، محور سلامت خانواده است.
5⃣ راه منطقی همگرایی بینشی متفکران دینی، توجه به مبانی شخصیت زنان و مردان است.
6⃣ اشتراکات معنوی زن در قیاس با مرد:
🔸رشد معرفتی
🔸رشد ایمانی
🔸مراتب رشد و کمال
7⃣ تمایزات مادی زن و مرد:
🔻ویژگیهای جسمی؛
🔹ظرافت جسمی(المرأة ریحانة لَیست بِقهرمانة) (قدرت جسمی زن، 40 درصد مرد است)
🔹زیبایی و جمال
🔻ویژگی روانی؛
🔹تخیل قوی(خانمها حافظه درازمدت بسیار قویای دارند)
🔹عاطفه سرشار(ناظر به همه عرصهها است)
🔹حساسیت روحی شدید(ناظر به صحنههای دلخراش است)
🔻ویژگی جسمی روانی؛
🔹بلوغ زودتر(3 الی 5 سال)
🔹امکانات مادری و پرورش نسل
🔹ایام ماهانه
🔹یائسگی
8⃣ زنان بدون تأهل، حفاظت اجتماعی درستی نخواهند داشت؛ چراکه قرآن کریم میفرماید:«محصِنین غیر مسافحین ... محصَنات غیر مسافحات ...»(نساء/24،25) در اینجا نقش اسم فاعلی به مرد و نقش اسم مفعولی به زن داده شده است؛ یعنی حصن، توسط مرد برای زن ایجاد میشود.
9⃣ محصنات به سه گروه اطلاق میشود:
🔸زنان پاکدامن
🔸زنان آزاد
🔸زنان متأهل
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com