eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
456 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ باید بسیاری از مسائل امروز را وارد اصول فقه کنیم 📌 آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست در مشهد: 📕 تنها دانش کاملاً اسلامی و بومی که مسلمانان آن را به وجود آوردند فقه و اصول فقه است. 📕 اصول فقه از زمان پیامبر(ص) به صورت خود به خود به شکل تکون به دنبال مسائلی که ایجاد می‌شد، به وجود آمد. 📕 اینکه گفته می‌شود شافعی علم اصول را کشف کرد، از بنیان، حرف سخیفی است بلکه در زمان امام علی(ع) این علم شکل می‌گیرد. 📕 معتقدیم در اصول فقه مساله زائد وجود ندارد. آنچه در اصول فقه آمده از سر نیاز، نه تفنن و ماجراجویی بوده است که به همین سبب نمی‌توان گفت مسائل زائد در آن وجود دارد. 📕 معتقدم به راحتی می‌شود ثلث رساله شیخ اعظم را حذف کرد بدون آن که لطمه اساسی به دانش اصول، طلبه و استاد وارد شود. 📕 ما باید بسیاری از مسائل را امروزه وارد اصول فقه کنیم. در این زمینه باید دانش فلسفه فقه تعریف کرد. 📕 اصول فقه نیاز به تنقیح، تهذیب در مباحث، تکمیل و اضافه کردن مسائل و در نهایت نیز نیاز به تغییرهای ساختاری دارد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14318 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #نشست_علمی #مشهد 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ پیامبر(ص) اساس اخوت میان مسلمانان هستند 🔻 آیت‌الله علیرضا اعرافی در درس خارج فقه روابط اجتماعی عنوان کرد؛ 💢 اساس اخوت مشترکه 1️⃣ وجه اول این است که اساس در اینجا همان اعتقاد است، اعتقاد مثل پدر و مادر فرض گرفته شده است، مشارکت در آن اعتقاد، این‌ها را اخوه قرار می‌دهد، اصلی که اخوت ایجاد کرده است، همان اسلام و اعتقاد با درجاتی که بحث کردیم، است، این معنای ظاهری و اولیه است. 2️⃣ همه این‌ها به ابوتی که پیامبر(ص) بر امت داشته است می‌باشد، اصل همان پیامبر(ص) است، به طور خاص پیامبر(ص) به‌عنوان اصل روی ملاک اخوت آفرین، مبنای تعبیر اخوت شده است که همه اخوه هستند، برای اینکه همه به اصل پیامبر(ص) بازمی‌گردند، از لحاظ اعتقادی و التزام و علاقه و امثالهم که وجود دارد، این اخص از قبلی هست. 🔰 بیانات باطنی و فلسفی و عرفانی دیگر هم در روایات شواهدی دارد که گفته می‌شود: مسلمانان از یک طینت مشترکی در آن عالم برخوردار هستند، از یک اصل واحد و مشترکی برخوردار هستند، در کافی و نور ثقلین می‌گوید مثلاً؛ از آن میوه بهشتی یا از آن اصل آسمانی این مسلمانان پدید آمدند، از یک چیز خاصی پدید آمدند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14322 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #جامعه_و_فرهنگ #درس_خارج #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 گزارش اجمالی؛ ✳️ درس خارج فقه نظام‌های اسلامی 📕 موضوع: کتاب الجهاد(فقه روابط بین‌الملل) 🔰 استاد سیدسجاد ایزدهی در درس خارج «کتاب الجهاد» که از سوی مؤسسه مفتاح برگزار شد، عنوان داشت؛ 🔹 دو ملاک عمده برای مشخص کردن مرز داریم؛ باور و ملیت. 🔹 فقه سنتی وقتی از مرز بحث می‌کند، دار‌الاسلام و دار‌الکفر و یا دار‌الایمان و دار‌الشرک و مواردی از این قبیل را مدنظر دارد. 🔹 ملاک امروزی ما برای تحدید مرزها با گذشته متفاوت است. امروزه بعد از شکل‌گیری دولت ملت‌ها چنین مرزهایی نداریم. 🔹 در تحدید مرزها «دین» تأثیرگذار نیست بلکه «ملیت» تأثیرگذار است. قومیت، زبان، سنت‌ها، عوارض طبیعی، قراردادها و... ملاک مرزهای امروزی است. 🔹 در آموزه‌هایی داریم که به ما می‌گوید بنده غربی‌ها نیستیم و لزومی ندارد از قواعد آن‌ها پیروی کنیم. البته ممکن است بنا بر مصلحت یا حکم ثانوی بعضی از موارد را بپذیریم اما این به آن معنا نیست که ما این نوع تقسیم‌بندی‌ها را به رسمیت می‌شناسیم و صحیح می‌دانیم. 🔹 چنانچه ما تحدید مرز را بر اساس ملاک دار‌الاسلام و دارالکفر بدانیم، تأثیرات جدی در نوع عملکرد روابط خارجی می‌گذارد. در عالم واقع در سرتاسر دنیا مرزها بر اساس دولت ملت‌ها تحدید شدند اما ما می‌توانیم از آن عبور کنیم. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 فراخوان آثار پژوهشی جامعه نخبگانی حوزه علمیه اعلام شد 🔰 فراخوان جمع آوری آثار پژوهشی جامعه نخبگانی حوزه‌های علمیه از سوی دفتر جامعه نخبگانی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه جهت ارائه اثر و معرفی پژوهشگر در نمایشگاه‌های معتبر داخلی و خارجی اعلام شد. 🔰 پژوهشگران عضو جامعه نخبگانی حوزه‌های علمیه در عرصه‌های مختلف می‌توانند نسخه چاپی آثار خود را به دفتر حمایت از جامعه نخبگانی در مرکز خدمات قم یا رابطین این دفتر همچنین معاونت‌های فرهنگی در مراکز خدمات سایر استان‌ها تحویل دهند. 📚 از قالب‌های آثار ارسالی می‌توان به کتاب علمی یا فرهنگی چاپ شده دارای شماره شابک، مقالات علمی پژوهشی چاپ شده در مجلات پژوهشی مورد تأیید وزارت علوم و معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه، مقالات برگزیده جشنواره‌های علامه حلی و بانوی کرامت، مجموعه مقالات همایش‌های معتبر نمایه شده در ISC و ISI همچنین پایان‌نامه‌ها و رساله‌های سطح 3 و سطح 4 به صورت گالینگور و معادل آن ارشد و دکتری مرتبط با علوم اسلامی‌اشاره کرد. 📖 اطلاعات بیشتر: 🌐 http://meftaah.com/?p=14326 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #حوزه_علمیه #فراخوان #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 دلایل ضمان کاهش ارزش پول 🔻 استاد حسن آقانظری در درس‌گفتار «ماهیت پول در اقتصاد اسلامی»، بیان داشت؛ 🔹 دلیل دیگری که بر ضمان کاهش ارزش پول اقامه شده این است که می‌گویند پول مالیت محض و قیمت محض است و قیمت هر کالای قیمی را می‌کند، پس به طریق اولی پول نیز کالای قیمی است. 🔹 پاسخی که در رد این دلیل وارد شده این است که این تعبیر صرفاً بازی با الفاظ است و پول صرفاً مالیت محض و قیمت محض نیست بلکه پول نیز مالی است که مالیت دارد و مالیت برای آن اعتبار شده است و با این اعتبار پول را به مالی تبدیل کرده که قابلیت مبادله با کالاها را داشته باشد. بنابراین اگر تلف سود یا کسی ضامن جبران آن شد، ذمه ضامن به اندازه مثل آن مشغول خواهد شد، چرا که مثل آن همانند سایر اموال مثلی در خارج وجود دارد بر خلاف کالاهای قیمی همچون اسب که معمولاً مثل آن در خارج یافت نمی‌شود. 🔹 دلیل دیگر مبنی بر ضمان کاهش ارزش پول این است که پول‌های حقیقی همانند درهم و دینار مثلی هستند اما پول‌های اعتباری تنها سندی هستند که نهاد ناشر به اعتبار پشتوانه‌ای که دارد به آن‌ها اعتبار بخشیده، فلذا آن چیز که مورد ضمان قرار می‌گیرد همان پشتوانه پول است، بنابراین تورم و کاهش ارزش پول بدین گونه مورد ضمان است اما اساس این تحلیل درست نیست چرا که پول‌های امروزی دارای پشتوانه طلا و نقره نیستند. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 احکام رعایت یا عدم رعایت شروط ضمن قرارداد توسط «تهیه کننده» 📌 حجت‌الاسلام والمسلمین عباس رفعتی نائینی در درس خارج «فقه رسانه»: 🔹 تهیه کننده باید به شروط ضمن قرارداد پایبند باشد و اگر بخواهد مقداری از بودجه را از بخشی کسر و به بخش دیگر اضافه کند باید رضایت و تأیید صاحب قرارداد را داشته باشد و در غیر این صورت مجاز به این کار نیست. 🔹 در صورتی که تهیه کننده از بودجه انحراف پیدا کند قرارداد باطل نمی‌شود، اما به مقداری که به شروط قرارداد عمل نکرد، ضمان دارد و ضامن قسمتی است که به اندازه قرارداد پول پرداخت نکرده و باید آن بخش را تأمین کند. 🔹 تخلف از شروط ضمن قرارداد حرمت وضعی دارد و اگر عمل تهیه کننده مصداق «اکل مال» باشد، حرمت تکلیفیه دارد، اما در فرض مسأله مذکور تهیه کننده قصد «اکل مال» را ندارد، بلکه می‌خواهد نقصان یک بخش را با بودجه بخش دیگر جبران کند. 🔹 در صورتی که مبالغ و پرداخت‌ها در قرارداد قید نشده باشد، تهیه کننده می‌تواند نقصان بخش‌های دیگر را به صلاحدید خود از بودجه سایر بخش‌ها کسر کند و اشکالی ندارد. 🔹 تهیه کننده می‌تواند با اسامی صوری حقوق دریافت کند یا خیر؟ پاسخ آن است که در فرض مذکور تهیه کننده مجاز به انجام چنین کاری نیست، اما اگر قرارداد مطلق و بدون قید بسته شده باشد تهیه کننده می‌تواند برای نویسندگی و سایر کارهایی که انجام می‌دهد حقوق دریافت کند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14332 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #جامعه_و_فرهنگ #درس_خارج #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📣 اطلاعیه؛ 💢 فراخوان جذب «گرافیست» در پایگاه خبری - تحلیلی مفتاح 📌 پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح در نظر دارد جهت فعالیت هر چه بیشتر و بهتر در عرصه رسانه اقدام به جذب «گرافیست» نماید. 🎯 مهلت ارسال رزومه تا 30 آذرماه سال جاری می‌باشد. 📱 کسب اطلاعات بیشتر و لینک ثبت‎نام: 🌐 http://meftaah.com/?p=14335 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 اشخاص حقوقی مشروعیت خود را از ولایت فقیه می‌گیرند 📌 استاد علی عندلیبی همدانی در درس خارج «بورس و اوراق بهادار»: ✅ یکی از ادله مشروعیت اشخاص حقوقی من جمله بورس مشروعیت از طریق ولایت فقیه است. 🔻 آیا روایت مقبوله عمر بن حنظله دال بر ولایت فقیه می‌شود؟ 🔹 این روایت موثقه است. سند حدیث معتبر است و حدیث قابل استدلال می‌باشد. 🔹 فرض کنید؛ دو نفر در دین با هم دعوا دارند که دو نوع تصور می‌شود. 1 - شخصی می‌گوید تو به من بدهکاری و دیگری انکار می‌کند. 2 - شخصی قبول دارد که بدهکار است ولی بدهی را نمی‌دهد. در هر دو صورت منازعه رخ می‌دهد. 🔹 روایت در مورد همه این صور می‌گوید که این‌ها منازعه دارند فلذا به نزد سلطان مثل دعوای کیفری یا قاضی می‌روند، آیا این کار و رجوع به نزد قاضی یا سلطان جایز است؟ امام می‌فرمایند: چنین کاری جایز نیست و حرام است حتی در جایی که محق هستید و حتی اگر حق و مال خودت را از این طریق گرفتی، این مال سحت است چون با حکم طاغوت و حکم کسی که خدا گفته باید به او کفر بورزی، مال خود را گرفته‌ای. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14348 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #اقتصاد #درس_خارج #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 آموزش پژوهش محور موجب اجتهاد می‌شود/ طلب علم امر لازم برای عمل به دین است 📌 آیت‌الله محسن فقیهی در ابتدای درس خارج فقه خود به مناسبت گرامیداشت هفته پژوهش، گفت: 🔹 پژوهش آن‌قدر مهم است که خدای متعال در قرآن هدف از خلقت انسان را فهم و علم عنوان کرد. فهم و علم مقدمه عمل است و انسان‌های عالم به علم و فهم خویش عمل خواهند کرد. 🔹 معتقدیم هیچ درسی بدون پژوهش و تحقیق ارزشی ندارد. اگر طلبه‌ای در مورد درسی، پژوهش و تحقیق و ارائه نظر نکند، معلوم نیست، عالم شده باشد. طلاب درس خارج قریب به اجتهاد هستند و آنها باید درباره هر درس تحقیق کنند و نظرات و دیدگاه‌های اجتهادی خویش را در کنار هر درس ارائه دهند. 🔹 به دلیل اهمیت پژوهش، مسئولین حوزه، شورای مدیریت و مدیر حوزه‌های علمیه، همه تلاش‌شان را بکار گرفته‌اند تا دروس حوزه را به سمت پژوهش‌محوری سوق دهند. 🔹 برای رشد علمی، حوزه باید بیش از گذشته به سمت پژوهش‌محوری سوق داده شود. براساس روایات بالاترین عبادت، طلب فقه است. 🔹 تحقیق و پژوهش باعث می‌شود که انسان به درجه اجتهاد برسد. پژوهش برکاتی دارد و از جمله این برکات این است که انسان را به حق و حقیقت می‌رساند. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #حوزه_علمیه #درس_خارج #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 تصرف ملک شخصی توسط حکومت بدون اذن ولی‌امر جایز نیست 📌 آیت‌الله سیفی مازندرانی/ مسائل مستحدثه: 🔻 استدلال عده‌ای درباره جواز احداث شوارع و میادین 1️⃣ روایت: «از هر کاری که برای صاحبش مصلحتی دارد و برای عموم مصلحت ندارد، اجتناب کن.» 2️⃣ نهج البلاغه: هر اقدامی از جانب حاکم که مضره عامه باشد بر ولاة عیب است. 3️⃣ امیرمؤمنان(ع) می‌فرمایند: سخط آحاد اشخاص و خاصه اگر رضایت عامه باشد شارع آن را می‌بخشد! ✅ نظر استاد 🔹 همه این موارد که بیان شده، ربطی به مقام ما ندارد! مصلحت عامه در مقابل مصلحت خواصی است که جزء اقارب، نزدیکان، کارگزاران و فرمانداران حاکم هستند که اگر در جایی امر دائر شد بین رضایت عامه و رضایت این افراد اینجا عیب بر ولاة است طوری رفتار کند که سخط عامه باشد. مراد این نیست که مالکیت افراد و اشخاص مورد احترام نباشد و بخاطر مصلحت عامه ملک افراد را تصرف کرد! این درست نیست. 🔹 همچنین این جواز زمانی درست است که اضطرار باشد. مثلا اگر در این زمین خیابان ایجاد نشود موجب اختلال نظام شود، تازه ولی امر باید اجازه دهد، نه اینکه بدون اذن ولی امر و حاکم طاغوت بتواند چنین کاری انجام دهد. به اذن ولی امر نباشد، حرام می‌باشد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14353 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #سیاست #درس_خارج #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ نوآوری‌های فقهی مقام معظم رهبری در جهاد اسلامی/ دشمن شناسی یکی از عناصر مهم جهاد است 📌 آیت‌الله عباس کعبی در نشستی تشریح کرد؛ 🔻 مهم‌ترین ابداعات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در کتاب «ثلاث رسائل فی الجهاد»؛ 🔹 نوآوری در تعریف فقهی جهاد: رهبر معظّم انقلاب بر اساس استنباط عمیقی که از ادله‌ی قرآنی و روایی داشته‌اند، تعریف جامع‌تری از این مفهوم ارائه کرده و جهاد را اعمّ از قتال می‌دانند. 🔹 نوآوری در مؤلفه‌های رکنیِ جهاد: خود این تعریف باعث نوآوری در عناصر اساسیِ «جهاد» گردیده است. لذا معظّم‌له عناصر اساسی جهاد را چنین شمرده است؛ ۱- تولید و به کارگیری قدرت. ۲- اِعمال این قدرت در جهت تحقق مصالح کلیِ اسلام و امت اسلامی و دفع مفاسد(فی سبیل الله) ۳- اِعمال قدرت در تقابل با دشمن باشد. ۴- باعث غلبه بر دشمن، تضعیف و یا ازبین‌بردن دشمن باشد و بنابراین دشمن‌شناسی یکی از عناصر مهم جهاد است. ۵ - باید تحت امر فقیهِ مدیرِ مدبّر عاقلِ باتقوا در عصر غیبت صورت بگیرد. 🔹 نوآوری در دسته‌بندیِ اقسام جهاد: برخلاف مشهور فقها که جهاد را به ابتدایی و دفاعی تقسیم می‌کنند، ایشان معتقد است این تقسیم‌بندی متعلق به فقهاء است، نه مستقیماً برگرفته از ادله‌ی شرعی؛ به همین دلیل ایشان مستند به ادلّه حیثیّات متعدّدی برای جهاد مطرح کرده و حدود ۶ تقسیم‌بندی جدید برای جهاد مطرح می‌کنند. 🔹 نوآوری در مراتب جهاد: طبق دیدگاه رهبر معظّم انقلاب «جهاد ابزار است، نه هدف.» 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14357 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com