✅ رابطه نهی از بیع غرری با بطلان یا عدم بطلان قراردادآتی/ دلیلی بر بطلان این معاهده نداریم
📌 آیتالله علی عندلیبی همدانی در درس خارج «بورس و اوراق بهادار»:
💯 معنای اصلی غرر خدعه و فریب است که دارای دو احتمال است؛ 1- بیعی که در آن انسان را فریب بدهند و 2- بیعی که در اثر آن خطری متوجه انسان بشود ولو خدعه و فریبی در کار نباشد.
🔻 سرایت یا عدم سرایت غرر در ناحیه شرط به غرر در ناحیه بیع
🔹 غرری بودن شرط، ربطی به غرر در ناحیه ثمن و مثمن ندارد، زیرا که عوضین مشخص است و در ضمنش به خاطر اغراضی شروطی قرار دادهاند، که بطلان آن شروط، در ناحیه عوضین غرری ایجاد نمیکند و عرفاً در این موارد نمیگویند که حال که شرط غرری است پس بیع غرری شده است.
🔻 نتیجه روایات باب نهی از بیع غرری، در بحث شرط در قرارداد آتی
🔹 این روایات در بحث ما هم موضوعاً، هم حکماً و هم تطبیقاً محل کلام است و از هر سه جهت اشکال دارد. پس دلیلی بر بطلان این معاهده نداریم.
🔻 بررسی شرط وکالت در ضمن عقد
🔹 شخص حقوقی همانطور که مالک میشود، وکیل نیز میشود، یعنی عقلائاً و عرفاً همان طور که برای شخص حقوقی اهلیت مالکیت و اهلیت خریدار بودن و... قائل میشویم، اهلیت وکیل شدن نیز برای او قابل پذیرش است.
🔹 هر چند روایات و ادله شامل شرط نتیجه میشود ولی در صورتی این نحوه از شرط صحیح است که آن عملی که میخواهیم با خود شرط محقق شود، سبب خاص نداشته باشد یعنی وجودش متوقف بر سبب خاص نباشد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=15335
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#اقتصاد
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 پذیرش مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی از پایه هفت
🔰 مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی تحت اشراف مقام معظم رهبری برای پایه 7 حوزه در سال تحصیلی 1400-1399 دانشپژوه میپذیرد.
🔻شرایط ثبتنام؛
1️⃣ اتمام پایه 6
2️⃣ معدل 18 در فقه و اصول پایه 4 و 5 و نیمه اول پایه 6
3️⃣ معدل کل 18 در پایه 1تا 5
📆 زمان ثبتنام: 10 اسفند 98 تا 20 فروردین 99
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#فراخوان
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 پذیرش حوزههای علمیه تا ۲۰ خرداد سال ۹۹ ادامه خواهد داشت/ بارگذاری دروس در سامانه نجاح
🔻 حجتالاسلام فرهاد عباسی، مدیر امور هماهنگی مراکز تخصصی حوزههای علمیه در نشستی مطرح کرد؛
🔹 ثبتنام پذیرش حوزههای علمیه تا ۲۰ خرداد ۹۹ ادامه و زمان آموزن ۲۰ تیرماه خواهد بود.
🔹 قرار بود جمعه آتی آزمون ورودی مراکز فقهی برقرار شود، ولی به دلیل اتفاق پیش آمده در ارتباط با شیوع کرونا این آزمون لغو و به بعد از فروردین ماه موکول شد.
🔹 هدف از بارگذاری دروس در فضای مجازی این است که طلاب از جهت آموزشی عقب نمانند و در عین حال از مباحث تربیتی هم غافل نشوند.
🔹 در این رابطه برخی مدارس علمیه بعد از ضبط درسهای اساتید به صورت گروهی در فضای مجازی عمومی که تعیین کردند، بارگذاری خواهند کرد و طلبهها با قرار دادن تقریر و پاسخ دادن به سوالات، حضورشان را اعلام خواهند کرد.
🔹 در عین حال مدارس علمیهای که این قابلیت را ندارند یا نتوانستهاند این کار را انجام دهند، این قابلیت در سامانه نجاح از سوی مرکز مدیریت در نظر گرفته شده که چند درس از اساتید ضبط شده و در سایت بارگذاری میشود و طلبه با ورود به سامانه نجاح و پنل شخصی میتواند ضمن حضور و غیاب خود، درس مورد نظر را هم گوش دهد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=15337
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#پذیرش
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 نرمافزار کتابخانه و دانشنامه تخصصی جامع فقه ۳ تولید شد
📚 به همت مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی(نور) نسخۀ سوم نرمافزار کتابخانه و دانشنامه تخصصی «جامع فقه» تولید شد و در دسترس علاقهمندان قرار گرفت.
📚 این نرم افزار دارای متن ۱۶۳۸ عنوان کتاب و رساله در ۲۸۵۸ جلد از منابع مهم در زمینه فقه، به زبان عربی و فارسی است.
📚 محتوای علمی نرم افزار شامل فقه استدلالی، منابع روایی فقهی، ادعیه و زیارات، استفتائات و رسالههای عملیه، مناسک حج و مسائل مستحدثه، فقه مقارن، آیات الأحکام، قواعد فقهی، فرهنگ اصطلاحات و دائرة المعارف فقهی، کلیات و تاریخ علم فقه و کتابهای متن و شرح است.
📚 فراهم کردن امکان دستهبندی کتابها بر اساس موضوعات، ادوار فقهی(قرن)، پدیدآوران، زبان و ابواب فقهی و ارتباط متن ۴۹ عنوان در ۳۰۶ جلد به شرح، حاشیه و ترجمه و همچنین ارائه قابلیتِ مفید و ارزشمند مشابهیابی متن انتخابی با امکان تعیین درصد تشابه، کاربر را در استفادۀ هر چه بهتر از منابع فقهی ارائه شده در این نرمافزار، یاری میکند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=15341
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#معرفی_نرم_افزار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 بخش ویژه ارائه دروس غیر حضوری به طلاب راه اندازی شده است
🔻 خدیوی، کارشناس مرکز فناوری اطلاعات حوزههای علمیه خبر داد؛
📚 بخش ویژهای در مرکز مدیریت حوزههای علمیه، جهت ارائه دروس به صورت غیرحضوری به طلاب سراسر کشور راه اندازی شده است.
🔻 اهداف؛
1️⃣ ایجاد فضایی جهت ارائه مطالب کلاس در قالب فایلهای صوتی، ویدئویی، متنی، پاورپوینت و... .
2️⃣ امکان حضور و غیاب در کلاسهای آفلاین از طریق تاریخ دقیق مشاهده فایلها و میزان تقریرهای نوشته شده توسط طلاب.
3️⃣ ایجاد محیطی برای ثبت و دستهبندی مطالب علمی تولید شده به صورت دیجیتال.
📚 این امکانات فقط برای شرایط بحرانی کنونی نبوده و همیشه قابل استفاده خواهد بود.
🔻 نحوه عملکرد سامانه؛
1️⃣ فایلهای صوتی را مرکز مدیریت به ازای هر درس ارائه میدهد و طلاب سراسر کشور میتوانند دروس خود را از این طریق دریافت نمایند.
2️⃣ فایلهایی به ازای هر کلاس ارائه میشود و اساتید میتوانند فایلهای اختصاصی را فقط برای طلاب کلاس خودشان ارائه نمایند.
🔻 دلیل برگزار نشدن کلاسها به صورت ویدئویی و آنلاین؛
🔹 پخش چند هزار کلاس روزانه برای چند ده هزار طلبه، به صورت آنلاین نیازمند پهنای باند و امکانات سخت افزاری و نرم افزار ویژه میباشد که هم اکنون این امکانات وجود ندارد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#اطلاعیه
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 از دیدگاه علما بر مرگ مغزی، عنوان حیات صادق نیست
💢 آیتالله محمد قائنی در درس خارج «فقه پزشکی» بیان کرد؛
🔰 مستفاد از کلمات عدهای از علماء این است که در موارد حیات نباتی و همچنین در موارد مرگ مغزی، عنوان حیات صادق نیست.
🔰 این به کلام متأخرین هم اختصاص ندارد بلکه در کلمات قدما هم شاهد دارد، هر چند آن زمان عنوان مرگ مغزی یا حیات نباتی وجود نداشته است.
🔰 همین علما کلمات و عباراتی دارند که از آن میتوان استفاده کرد مثلا کسی که حیات نباتی را ازاله کند، قاتل نیست بلکه قاتل همان کسی است که فرد را به حیات نباتی دچار کرده است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=15346
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 مصوبات جدید فقه معاصر طبق ابلاغیه جدید مدیر حوزههای علمیه
1️⃣ امتحان الفائق ۱ در تاریخ ۲۷ اسفندماه ۹۸ برگزار میگردد. نحوه و جزئیات برگزاری این امتحان توسط مدیریت سطوح عالی و خارج قم اعلام خواهد گشت.
🔹 در صورتی که به علت تعطیلات ناشی از بیماری کرونا تغییری ایجاد شود، زمان جدید امتحان اعلام میشود.
2️⃣ امتیاز «شرکت کامل معادل یکسال شرکت در درس خارج اصول» فقط برای طلابی لحاظ میگردد که پایه ۱۰ خود را تمام کردهاند. طلاب پایه ۹ و ۱۰ از امتیازات مربوط به امتحان شفاهی پایه ۱۰ که سابقا اعلام شده بود برخوردار میگردند.
3️⃣ برای تسهیل در امر آموزش طلابی که در سال تحصیلی 98-97 در امتحان الفائق قبول نشدهاند، یک دور امتحان تجدیدی توسط مدیریت سطوح عالی و خارج قم برگزار میگردد.
4️⃣ درس الفائق ۱ و ۲ مترتب بر هم نیست و به عنوان مثال طلاب میتوانند در یک سال تحصیلی الفائق ۲ و سال بعد الفائق ۱ را بخوانند.
5️⃣ امتیاز شهرک مهدیه طلابی که در درس الفائق شرکت کامل داشته و در امتحان آن قبول شوند؛ مساوی حداکثر امتیاز طلاب طرح هدایت علمی تربیتی میباشد که بعد از قبولی در امتحانات الفائق اعمال خواهد گردید.
6️⃣ درس الفائق از سال تحصیلی 1400-1399 در کل کشور امکان برگزاری رسمی را خواهد داشت و همه شرایط تحصیل و امتیازات اعلامی آن برای سال آینده در سراسر کشور یکسان خواهد بود.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#اطلاعیه
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📌 تفاوت اثر عزل و انعزال در بطلان ولایةالقاضی
🔰 آیتالله جواد حبیبیتبار در درس خارج «کتاب القضاء» عنوان کرد؛
✅ مواردی که ابتدائاً برای نصب قاضی به سمت قضا شرط است، استداماً هم شرط است. به عبارت دیگر، شروطی که برای تصدی منصب قضا لازم است، به نحو علت موجدهی صِرف نیست. بلکه هم علت موجده است و هم علت مُبقیه.
✅ عزل، ایقاع است و نیاز به ارادهی یکطرفه دارد. اما انعزال، قهری است و نیاز به اراده ندارد.
✅ اگر جایی موضوع، مصداق عزل باشد، مادامی که عزل ثابت نشده، صلاحیت و اختیارات کسی که هنوز عزلش ثابت نشده باقی است. به عنوان مثال، عقد وکالت، عقدی است جایز و موکّل هر وقت بخواهد میتواند وکیل خود را عزل کند.
✅ روزی که موکّل، وکیل خود را عزل کرد، مادامی که خبر عزل به گوش وکیل نرسیده، اگر موردی را وکالت کند، وکالت او نافذ است. اما اگر وکیل منعزل شده باشد، به محض انعزال، وکالت او باطل است.
✅ امام(ع) اگر به هر دلیلی خواسته باشند قاضیای را عزل کنند، اگر ابلاغ و اعلام این عزل به قاضی مثلاً یک ماه به طول بیانجامد، در این یک ماه، قضاوتهای قاضی نافذ است.
✅ هر چه در قاضی شرط تحقق ولایةالقضا میدانیم؛ مثل علم، عدالت، رجولیّت، بینایی، قدرت تنطّق و...، اگر بعد از نصب شخص به عنوان قاضی، یکی از این شروط در وی زائل شد، منعزل میشود و خودبهخود سمت را از دست میدهد. در این صورت حکمش باطل است و نافذ نیست.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حقوق
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 برگزاری دوره تخصصی «کلام امامیه» برای سطح 4 حوزه
✅ دوره تخصصی «کلام امامیه» با گرایش مبدأ و معاد از سوی مرکز تخصصی معارف اهلبیت(ع) در سطح 4 حوزه علمیه برگزار میشود.
🔻 شرایط پذیرش:
1️⃣ دارا بودن مدرک سطح 3 حوزه علمیه
2️⃣ و یا کارشناسی ارشد رشتههای کلامی دانشگاهی
3️⃣ کسب امتیاز آزمون ورودی و مصاحبه علمی
4️⃣ حداکثر سن 40 سال
🔰 ثبتنام؛
💻 سایت: reg.maaref.org
☎️ تماس: 09035935796
🕌مراجعه حضوری: قم، بلوار شهید صدوقی، ک34، موسسه معارف(صبح ساعت 10 الی 13)
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#فراخوان
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 رابطه قاعده فقهی «حفظ النفس» با ویروس کرونا
🔰 حجتالاسلام والمسلمین علی رحمانی سبزواری تصریح کرد؛
🔹 عناوینی مانند قاعده «حفظ السلامة» احتیاط را واجب میکند و کسی در مسأله حفظ سلامت در مواقع خطر و ضرر چه جانی باشد، چه مالی و چه عِرض باشد، قائل به استحباب احتیاط نمیباشد، لذا اسلام در احکام شرعی توجه ویژه و تأکید فراوانی در این امور دارد.
🔹 مسأله لزوم «حفظ النفس» از ضروریات شریعت است. این عناوین بُعد دینی دارد، یعنی دارای حکم شرعی هستند، حتی گاهی مقدمات حفظ النفس را لازم میداند، مثلا تأکید دارد که در امر حفظ سلامت سه چیز را بصورت مشترک استفاده نکنید؛ شانه، حوله و مسواک.
🔹 امروز کارشناسان بهداشت مهمترین مسأله در پیشگیری از شیوع و خطرات ناشی از ویروس کرونا را، حفظ نظافت و بهداشت میدانند، پس مسأله حفظ نظافت و رعایت بهداشت تنها یک امر عرفی نیست بلکه امری دینی است و سیره اهلبیت(ع) بر آن استوار است.
🔹 مسأله دوری از برخی حیوانات که آلوده به میکروبهای خطرناک هستند، مسأله تطهیر با آب، تحریم خبائث و موارد دیگر، حکمت احکام آنها لزوم رعایت بهداشت و نظافت میباشد که رهآورد آن آرامش روحی و امنیت فکری انسانها میباشد.
🔹 مهمترین سیستم دفاعی در برابر بیماریهایی که شیوع گسترده دارند، احساس وظیفه شرعی و عقلی در برابر خطرات فراگیر شدن آن است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=15354
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰پذیرش موسسه تحقیقاتی آموزشی بقیة الله(عج)
مؤسسه تحقیقاتی آموزشی بقیه الله(عج) برای سال تحصیلی 1400-1399 دانش پژوه میپذیرد.
🔻شرایط پذیرش:
1. اتمام سطح
2. نداشتن اشتغال علمی و اجرایی در سایر مراکز و ارگانها
3. قبولی در آزمون کتبی و مصاحبه
📆 زمان ثبت نام: 98/12/10 تا 99/01/22
📝 زمان امتحان: پنج شنبه 99/01/28 ساعت 8 صبح
🌐 سایت ثبتنام: www.al-monir.blog.ir
📍آدرس و تماس: قم، خیابان معلم، معلم 21، کوچه شماره 4 | 37745232-025
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#فراخوان
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 اجماع و تسالم و سیره عقلا در وجوب ارشاد جاهل
🔰 حجتالاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمیحاجی در درس خارج «فقه تربیت» تأکید کرد؛
💢 در این دلیل بر بیانات فقها مثل مرحوم نراقی و آقا ضیاء(البته با نقل «ربما» و نه به صورت قطعی) و عبدالنبی عراقی استشهاد شد که ادعای اجماع بر وجوب ارشاد جاهل کرده بودند.
🔻 این ادعا از طرف فقها به اشکالاتی دچار بود که عبارتند از؛
1️⃣ اخص از مدعا بودن
2️⃣ محصل نبودن
3️⃣ محتمل المدرکیه بودن
🔹 برخی از فقها ادعای تسالم کرده بودند و تسالم را بالاتر از اجماع دانستهاند.
🔹 بر این کلام اشکال وارد میشود که تسالم بالاتر از اجماع نیست و شواهد زیادی در تعابیر فقها وجود دارد که اجماع را بالاتر از تسالم میدانند، لذا ممکن است مراد ایشان از تسالم، ضروری باشد.
🔻 بر فرض هم که مراد ضروری باشد اشکالات دیگری دارد؛
🔹 اصل اجماع در این مورد ثابت نمیشود چه رسد به ضروری بودن.
🔹 علت حجیت ضرورت، قطع به وجود آن مساله در دین است و اینکه ارشاد جاهل در دین است نمیدانیم از باب ضرورت است یا از آیات و روایات استفاده وجوب شده است.
🔹 لو سلم که ضروری هم باشد، کسانی که ادعای ضرورت کردهاند مثل میرزا هاشم آملی، فقط در احکام قبول کردهاند فلذا اخص از مدعای ما خواهد بود.
🔹 برخی دیگر مثل آقا ضیاء به بناء و سیره عقلا استشهاد کرده است ولی در صورت سوال و چون این سیره ردعی ندارد بلکه مویدات قرآنی و روایی هم دارد، سیره ممضاة و حجت خواهد بود ولی اخص از مدعا است.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#علوم_تربیتی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 حکم دوستی با غیر مسلمان/ حب میان مسلمانان اصلی فقهی است و بعید نیست در جاهایی واجب باشد
🔰 آیتالله علیرضا اعرافی در درس خارج «فقه روابط اجتماعی» تصریح کرد؛
📚 بر اساس آیه شریفه اخوت و آیات ولایتی که میان مؤمنین هست که دو مفهوم کلیدی اجتماعیاند. حب میان مسلمانان اصلی فقهی است و بعید نیست درجهای از آن واجب باشد و درجاتی هم مستحب باشد.
🔻 رابطه دوستی با غیرمسلمانان
📚 از نظر اقوال ممکن است کسی بگوید هر نوع مودت و محبت با هر کافری ممنوع است و ممکن است میان این انواع کفار کسی قائل به تفصیل شود.
📚 سوال این است ما سه نوع کافر داریم حربی، معاهد و ذمی. هر سه نوع ممنوع است یا تفاوتی میان اینهاست؟ یعنی دو سؤال کلیدی هست یکی از حیث نوع کافر و یکی از حیث درجه محبت.
📚 در هر یک از سؤالات ممکن است کسی قائل به حرمت مطلقه شود و ممکن است قائل به تفصیل شود. تفصیل بین انواع کفار و بین درجات محبت و مودت.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=15358
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#جامعه_و_فرهنگ
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 اطلاعیه ثبتنام مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع)
📚 مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ از بین طلاب سطوح عالی و مقطع خارج پذیرش میکند.
🔻شرایط پذیرش:
🔹اتمام پایه ششم تحصیلی با معدل ۱۷
🔹عدم اشتغال به تحصیل در مراکز علمی دیگر
🔹قبولی در مصاحبه علمی
💻 ثبتنام از ۱۶ فروردین آغاز خواهد شد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#پذیرش
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 «مبادی فقه شناسی» منتشر شد
📌 کتاب مبادی فقه شناسی، اثر جدید حجتالاسلام والمسلمین محمدحسن ربانی بیرجندی چاپ و روانه بازار نشر شد.
🔰 این کتاب در ۱۷ فصل؛
📚 «دانش مبادی فقه»، «شکل گیری کتابهای فقهی و سیر تطور آن»، «اصطلاحات کتابهای فقهی و رجالی»، «کتابهای مهم فقهی»، «کتابهای درسی حوزه علمیه»، «مصادر فقه»، «قواعد فقه و نقش آن در فقه»، «علوم مورد نیاز در اجتهاد»، «سیر تطول علم اصول فقه»، «منابع حدیثی فقه»، «سیر تطور فقه و مکتبهای فقهی متقدمان»، «فقهای متأخر»، «فقهای متأخری المتأخرین»، «تخفیف در نام کتابها و تقسیم فقه»، «رموز کتابهای فقهی»، «تاریخ وفات فقهای شیعه و کتابهای معروف آنها» و «شرح پارهای از اصطلاحات فقهی، اصولی» منتشر شده است.
✅ گفتنی است کتاب مبادی فقه شناسی، در ۲۴۰ صفحه و به قیمت ۴۵ هزار تومان از سوی شرکت چاپ و نشر بین الملل چاپ شده است.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#معرفی_کتاب
#مشهد
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ اگر نگوییم تربیت جنسی واجب است، حداقل مستحب است
🔻 حجتالاسلام والمسلمین علی نقی فقیهی در درسگفتار «فقه تربیت جنسی» مطرح کرد؛
📝 معنای لغوی فقه عبارتست از «العِلمُ بِالشّیء و الفهم و الفطنةُ له.» فقه به معنای فهم عمیق، همهجانبه، تفطن و ریزبینی است.
📝 تفقه حتی به معنی فهم عمیق و همهجانبه در مسائل تربیتی و تفطن در مبانی آنها هم میتواند باشد.
📝 مغز عبادت، همان تفقه است. نقطه تمایزدهندهی رفتار عبادی پیامبر(ص) با رفتار عبادی ما، همان تفقه است.
📝 قرب دارای مراتب بینهایت است و تفقه نردبان طی این مراتب است.
📝 آیتالله جوادی آملی ذیل آیه «فَلَولا نَفرَ مِن کُلِّ فِرقَةٍ منهم طائفةٌ لِیَتفَقهوا فی الدینِ ...» میگوید: این فقه محدود به مسائل احکام نیست. وسیعتر است.
📝 فقه دایره بسیار وسیعی دارد. احکام الهی هم تابع مصالح و مفاسد است و صرف تعبّد نیست.
📝 وجوب یا استحباب تفقه و انذار در این آیه شامل وجوب یا استحباب تربیت و هدایت عام میشود.
📝 تربیت جنسی دختر و پسر نیز به عنوان بخشی از هدایت عام برای رشد جامعه، طبق این آیه، واجب یا حداقل مستحب است.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#علوم_تربیتی
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 پذیرش مدرسه تخصصی معراج در رشته «اخلاق و تربیت اسلامی»
✅ مدرسه علمیه تخصصي معراج در رشته «اخلاق و تربیت اسلامی» برای سال تحصیلی 1400-1399 در مقطع سطح 2 و 3 پيوسته دانش پژوه میپذیرد.
🔻 شرایط؛
🔹 اتمام سطح یک کتبی و شفاهی
🔹 اشتغال به پایه 5
🔹 قبولی در آزمون کتبی و مصاحبه علمی
☎️ تماس: 33673008 – 051
📌 آدرس: مشهد، شهید نواب صفوی 7، مدرسه علمیه باقرالعلوم(ع)، طبقه دوم
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#پذیرش
#مشهد
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 اطلاعیه معاونت آموزش حوزههای علمیه درباره تعطیلی
📌 معاونت آموزش حوزههای علمیه درباره تعطیلی و امتحانات حوزههای علمیه اطلاعیهای صادر کرد:
🔹 تعطیلی درسها به صورت انبوه و تجمعی در تمام سطوح و مقاطع، تا عادی شدن شرائط و عبور از این مرحله ادامه خواهد یافت. همچنین هر نوع فعالیت آموزشی مانند امتحان، نشستهای علمی که مستلزم تجمع باشد، مدیریت و به زمانی دیگر موکول شود.
🔹 مسئولان و مدیران حوزهها تدابیری اتخاذ کنند تا فعالیتهای آموزشی و علمی طلاب در هیچ یک از سطوح متوقف نگردد بلکه با استفاده از شیوههای جایگزین فعالیتهای علمی طلاب محترم به گونهای ساماندهی شود که حتیالامکان برنامههای تمام سال محقق و عقب ماندگیهای احتمالی جبران گردد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=15362
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_علمیه
#اطلاعیه
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 دلایل فقها درباره اصل بودن دیه صد شتر/ بقیه اصناف دیه بدل از صد شتر هستند ولی قیمتشان نباید از صد شتر کمتر باشد
📌 آیتالله محمدتقی شهیدی در درس خارج «پول و احکام آن»؛
🔹 مرحوم شاهرودی: اصل در دیه صد شتر است و بقیه اصناف دیه بدل این صد شتر هست و باید از قیمت صد شتر کمتر نباشد.
1️⃣ دلیل اول: در صحیحه ابن سنان قیمت شتر بر اساس درهم، دینار و گوسفند محاسبه شده است.
2️⃣ دلیل دوم: در صحیحه ابن عتیبه، حضرت دیه صد شتر را بر درهم توزیع کرد.
❇️ اشکال اول: در این روایت دیه دوازده هزار درهم و دو هزار گوسفند قرار داده شده و این موافق عامه است.
🔸 پاسخ به اشکال اول(از دو هزار گوسفند): دو هزار گوسفند بدل شتر نه ساله است. شتر نه ساله گرانتر از شترهای دیگر است.
🔸 پاسخ به اشکال اول(از دوازده هزار درهم): نوع درهمها در طول تاریخ متفاوت بوده. در یک زمان ده درهم مساوی یک دینار بوده و در زمان امام صادق علیه السلام دوازده درهم مساوی یک دینار بوده است.
❇️ اشکال دوم: قریب القیمة بودن اصناف ست در زمان شارع، حکمت بوده نه علت و لذا در زمان اختلاف شدید هم این اصناف ست، اصل هستند.
🔸 پاسخ: خلاف مرتکز است که شخص بدهکار در حقوق الناس مخیر باشد بین اقل و اکثر شدید. بله، تخییر بین اقل و اکثر در تکالیف، عرفی است و حمل میشود اکثر بر استحباب.
🔸 جواب: این پاسخ صحیح است اما نتیجهاش اصل بودن صد شتر نیست.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=15366
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#اقتصاد
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 لغو مراسم اختتامیه جشنواره علامه حلی(ره)
🔻حجتالاسلام محمدصالح مازنی، دبیر جشنواره علامه حلی(ره):
📘 علیرغم برنامهریزیهای انجام شده جهت برگزاری مراسم اختتامیه یازدهمین جشنواره علامه حلی(ره) در تاریخ پانزدهم اسفند ماه سال جاری، با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور و لزوم رعایت کردن تمامی اصول بهداشتی جهت پیشگیری از آن و نیز به منظور حفاظت از سلامتی میهمانان گرانقدر این جشنواره، مراسم اختتامیه این دوره از جشنواره در موعد مقرر برگزار نخواهد شد.
📘 زمان جدید مراسم اختتامیه و نحوه اهدای جوایز پس از بررسی در شورای سیاستگذاری جشنواره، متعاقباً اعلام خواهد شد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_علمیه
#جشنواره_علامه_حلی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📌 حکم فقهی معامله با کشورهای غیر اسلامی همانند چین و روسیه
✅ حجتالاسلام والمسلمین احمدعلی یوسفی در درسگفتار «فقه اقتصاد مقاومتی» مطرح کرد؛
1️⃣ وقوع سلطه و سبیل: اگر خرید و واردات کالاها از این قبیل کشورها مصداق سلطه و سبیل اقتصادی کشور کفر و غیر اسلامی بر اقتصاد کشور جمهوری اسلامی ایران باشد، چنین معاملاتی صحیح نیست و غیر مباح میباشد.
2️⃣ جریان اقتصادی دو جانبه: یک جریان اقتصادی و تجاری دو جانبه و با منافع اقتصادی دو طرفه بین اقتصاد جمهوری اسلامی ایران و اقتصاد آن کشورها شکل بگیرد، این مورد با هیچ یک از موازین اولیه و ثانویه فقهی ناسازگار نیست.
3️⃣ کالاهایی که مشابه داخلی ندارند: در این صورت خرید و واردات کالاها از کشورهای غیر اسلامی مصداق سلطه و سبیل نیست.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=15368
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ تمدید مهلت ثبت نام دانشگاه معارف اسلامی/ ویژه طلاب
💢 دانشگاه معارف اسلامی وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها از میان طلاب در مقطع دکتری برای سال تحصیلی 99 دانشجو میپذیرد.
📆 مهلت ثبتنام: 2 اردیبهشت 99
🔻 مدرسی معارف اسلامی در پنج گرایش شامل؛
🔹 قرآن و متون اسلامی
🔹 تاریخ و تمدن اسلامی
🔹 مبانی نظری اسلام
🔹 انقلاب اسلامی
🔹 اخلاق اسلامی
💻 اطلاعات بیشتر و ثبت نام: www.maaref.ac.ir
☎️ تماس: 32110224-025 و 32902612-025
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#فراخوان
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 فعال سازی سامانه آموزش غیر حضوری در جامعه المصطفی(ص)
🔰 حجتالاسلام والمسلمین عباسی، رییس جامعةالمصطفی(ص) مطرح کرد؛
📚 با توجه به ضرورت مراقبت بیشتر دانشپژوهان، استادان و همکاران، برنامهریزی انجام شد تا دروس جامعةالمصطفی(ص) به صورت غیرحضوری ارائه شود.
📚 بسیاری از دروسی که امکان ارائه از طریق فضای مجازی را داشته باشند، از طریق این سامانه ارائه میشوند.
📚 زمینهسازی لازم برای بهکارگیری این سامانه از قبیل ارائه آموزشهای لازم به استادان و دانشپژوهان و گردآوری اطلاعات لازم در قالب فایلهای آموزشی و برگزاری جلسات توجیهی، انجام شده است.
📚 از دیروز تعدادی از کلاسهای جامعةالمصطفی(ص) به صورت غیرحضوری اجرا شده و امروز هم کلاس بنده(حکمت متعالیه ۴) برای دوره دکتری از این طریق ارائه شد و دانشپژوهان به صورت غیرحضوری در کلاس شرکت کردند.
📚 ارائه غیرحضوری دروس، موجب کاهش تردد استادان و دانشپژوهان، کاهش احتمال ابتلا به بیماری و جلوگیری از اتلاف وقت دانشپژوهان و استادان میشود.
📚 فراهمسازی این سامانه، تجربه جدیدی برای دانشپژوهان و استادان به شمار میرود تا در فرصتهای دیگر، مانند ایام تابستان و تعطیلات نوروزی، بتوانیم از این ابزار برای استمرار آموزش بهرهبرداری کنیم.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#غیر_حضوری
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 تفاوت روشنفکری سکولار و روشنفکری دینی
✅ حجتالاسلام والمسلمین حسن خیری در درس گفتار «نظام هنجاری اسلام» تصریح کرد؛
🔹 در بحث از عاملیت و ساختار، دیدگاه اسلامی چارچوبها و ضوابط را تحت عنوان شریعت میپذیرد. اما با مفاهیمی همچون نیت، اخلاص و... فرد را از انفعال خارج میکند.
🔹 ویژگی انتخابگری، تشکیلات اسلامی را از غیر آن جدا میکند.
🔹 تفاوت روشنفکری سکولار و روشنفکری دینی این است که روشنفکری سکولار ساختار و چارچوبی ندارد و روشنفکری دینی دارای چارچوب و ساختار یعنی شریعت است.
🔹 اسلام هم عاملیت را به عنوان پیشران نظام دینی میپذیرد و هم شریعت را به عنوان چارچوب حرکت مد نظر قرار میدهد.
🔹 در دین چارچوبهایی همچون سنتهای خداوند وجود دارد که سبب میشود بتوان با تکیه بر آنها به قدرت پیشبینی اتفاقات دست یافت.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#جامعه_و_فرهنگ
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com