eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
7.9هزار دنبال‌کننده
10.2هزار عکس
468 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
💯 گزارش اجمالی؛ 📌 موضوع: نظام جنسیت در اسلام 📚 استاد حسین بستان در مدرسه تابستانه منهاج که از سوی دبیرخانه مفتاح و با همکاری مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) برگزار شد، خاطرنشان کرد؛ 🔰 ثمره عملی روایاتی که مشورت کردن با زن را نهی کرده‌اند، در مدیریت خانواده و مباحث اجتماعی مانند شوراهای مختلف برای اداره جامعه خود را نشان می‌دهد. 🔰 تعبد در حکم و دستور اسلام لازم است، ولی نباید دچار ظاهرگرایی و نص‌گرایی افراطی شد. 🔰 باید دقت کرد که عمومات تخصیص دارند. برای نمونه روایاتی که فرد را از مشورت کردن با زن نهی می‌کند دارای تخصیص است و کسی که عقلش کامل باشد، از این موضوع استثناء شده است. باید قرائنی بر تقیید اطلاق پیدا کرد. 🔰 قرآن کریم درباره شیر دادن صراحتاً به مشورت با زن‌ها دستور داده. در داستان حضرت شعیب(ع) نیز دخترانشان درباره حضرت موسی(ع) به ایشان مشورت دادند. به همین دلیل اگر تجمیع قرائن سبب ظن عقلایی شود، می‌شود در حکم اولیه تجدید نظر کرد. 🔰 برخی روایات فرد را به مشورت با زن تشویق و برخی دیگر از روایات فرد را از مشورت با زن نهی کرده که این‌ها عموم و خصوص من وجه هستند. از نظر اصولی در محل اجتماع تعارض ایجاد شده تساقط راه حل است، لذا نهی مشورت با زنان بی أثر می‌شود. 🔻 روایات بیان شده درباره ناقص‌العقل بودن زنان را باید به نحوی توجیه کرد که در این‌باره سه نظر وجود دارد؛ 1️⃣ منظور عقل نظری است که زنان شاید مسائل فلسفی را کمتر بفهمند، در حالی که برخی از فیلسوفان بزرگ زن بوده‌اند، بنابراین این احتمال قابل خدشه است. 2️⃣ منظور عقل عملی است که با وجود زنان بی‌نظیری مانند ام وهب در کربلا و امثال آسیه این احتمال هم مردود است. 3️⃣ زن‌ها به سبب محدودیت ارتباط در جامعه و شناخت کمتر نسبت به مردها عقل اکتسابی و تجربی کمتری دارند. این موضوع ممکن است در جامعه به مرور تغییر کند و حضور زنان پر رنگ شود. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
رضائیان.gif
1.61M
💠 در حال برگزاری است؛ 💢 مدرسه تابستانه منهاج 📌 موضوع: ولایت فقیه در آثار شیخ اعظم انصاری 👤 استاد علی رضائیان 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢علت نزاع‌ها در گفتمان نظام‌شناسی، شفاف نکردن اصطلاح نظام است 📌استاد سید منذر حکیم، در نخستین جلسه مدرسه تابستانه #منهاج که از سوی دبیرخانه مفتاح و با همکاری مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) در قم برگزار شد، تصریح کرد: 🔹بیشتر اشکالات و نزاع‌ها در گفتمان نظام‌شناسی، معلول شفاف نکردن اصطلاح نظام است. نظام مجموعه قوانین مرتبط به هم و تشکیل دهنده‌ منظومه‌ای است که به دنبال تحقق هدفی می‌باشد. 🔹اگر فقه نظام‌مند داشته باشیم یا به فقه نظام اقتصادی دسترسی پیدا کردیم، فقیه باید کل عناصر تشکیل دهنده‌ اقتصاد یک جامعه، منابع ثروت و نحوه‌ تعامل با این منابع، نحوه‌ بهره برداری و نحوه‌ رشد دادن این منابع را در نظر بگیرد و منظومه‌ای کامل برای مدیریت آن جامعه و افرادش ارائه بدهد. در این نگاه، فقه فرد را ضمن فقه اجتماعی دارای نظام اقتصادی خواهد دید. با این دید فتواها خیلی متفاوت خواهد شد. 🔹یکی از مطالب شهید صدر این بود که اگر به خلافت انسان و جامعه‌ انسانی قائل شدیم؛ در حقیقت مقصد اول تشریع، جامعه است و ملکیت برای این جامعه است نه فرد. لذا اگر ملکیت فردی در تعارض و تناقض با ملکیت آن جامعه بود، در آنجاست که ملکیت فردی محدود شده و ملکیت جامعه تحقق می‌یابد، چون این ملکیت برای کل آن جامعه است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/qfwlb ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #استاد_سیدمنذر_حکیم #مدرسه_تابستانه #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢شرایط امروز حوزه‌های علمیه بی‌سابقه است/ طلاب با تاریخ حوزه آشنا شوند 📌آیت‌الله علیرضا اعرافی، در مراسم اختتامیه دوره آموزشی مهارت‌افزایی طلاب حوزه علمیه هرمزگان که در مدرسه علمیه جهانگیرخان قم برگزار شد، عنوان کرد: 🔹علم اگر بایگانی شد، دیگر در احوال و زندگی ما اثرگذار نبوده و مصداق بارز «العلم لا ینفع» است. 🔹طلاب باید با تاریخ حوزه آشنا شوند. شناخت حوزه‌ها به طلاب این باور را می‌دهد که وصل به یک درخت تناور هستند. 🔹اگر طلاب استعدادی دارند، نباید فریب این استعداد را بخورند، لذا باید شبانه روز در راه فراگیری علم کوشا باشند. 🔹وجود نظم برای طلبه یکی از ضروریات است. این نظم باید در ذهن به وجود آید تا در عمل نیز خود را نشان دهد. 🔹حوزه در عصر جدید رسالت‌های سنگینی دارد و شرایط کنونی حوزه بی‌سابقه است. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #آیت‌الله_اعرافی #نشست #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢ضرورت‌های طرح تمدن نوین اسلامی 📌فرزاد جهان‌بین، عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد، طی یادداشتی مطرح کرد: 🔹انقلاب فرانسه با تاکید بر فردگرایی، شعار انا الاکبر سر می‌دهد و انقلاب کمونیستی روسیه، شعار نحن الاکبر، اما انقلاب اسلامی، شعار بازگشت دین به حیات سیاسی اجتماعی را مطرح می‌کند و شعار الله اکبر سر می‌دهد. 🔹اصولاً سه گروه از افراد با تمدن نوین زاویه دارند؛ یک گروهی که افق دیدشان بلند نیست و دچار روزمرگی‌ها هستند؛ یک گروه کسانی هستند که قائل به اسلام فردی یا سکولار هستند(چون تمدن‌خواهی یعنی شأن اجتماعی برای اسلام قائل شدن)، گروه سوم کسانی هستند که به عنوان رقیب خودشان تمدن نوین اسلامی را می‌بینند یا مدافع تمدن غربی هستند؛ به عبارتی ما یا باید در مسیر تمدن‌سازی برویم(ایجاد جامعه طیبه) یا انحطاط و پذیرش تمدن غربی را بپذیریم. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/wgmwb ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #علوم_تمدن_اسلامی #فرزاد_جهان‌بین #یادداشت #تهران 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
زیبایی نژاد.gif
1.84M
💠 در حال برگزاری است؛ 💢 مدرسه تابستانه منهاج 📌 موضوع: رویکرد حاکمیتی به فقه خانواده 👤 استاد محمدرضا زیبایی‌نژاد 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 گزارش اجمالی؛ 📌 موضوع: نظام جنسیت در اسلام ✅ استاد حسین بستان در مدرسه تابستانه منهاج که از سوی دبیرخانه مفتاح و با همکاری مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) برگزار شد، عنوان کرد؛ 🔹 در ظهور عمومات آیات قرآن کریم باید تأمل بیشتری صورت گیرد. لازم است جایگاه قرآن را متفاوت دید، چون صرفاً کتاب تاریخی یا اخلاقی و یا فقهی نیست بلکه کتاب تربیت انسان است و در استنباط باید مورد بازنگری قرار گیرد. 🔹 بسیاری از عمومات قرآن را نباید صرفاً به عنوان قاعده نگاه کنیم، چرا که در مقام تربیت انسان‌ها است. مراد گوینده بالاتر از این‌هاست. نیازمند نگاه ترکیبی به این عمومات هستیم نه صرفاً باید و نبایدهای فقهی. 🔹 یکی از قواعد فقه جنسیت قاعده مماثلت است که بیانگر تناسب بین حقوق و تکالیف زوجین است، ولی برخی به اشتباه تشابه و عینیت معنا کرده‌اند که برخی فقها بیان می‌کنند اگر این‌گونه باشد تفاوت‌های بین زن و مرد در وظایف و حقوق چه می‌شود؟ 🔹 پرچم قیاس را اهل‌سنت به ویژه ابوحنیفه و شاگردانش برافراشتند. در حالی که اهل‌بیت(ع) به شدت با قیاس برخورد می‌کردند و فقهای شیعه تنها قیاس اولویت و منصوص‌العله را می‌پذیرند. 🔻 در فقه جنسیت مثال‌هایی برای قیاس اولویت ذکر شده است: 1️⃣ خداوند زنان را شایسته برای امام جماعت نمی‌داند، به قیاس اولویت برای امامت جامعه هم شایسته نمی‌داند. 2️⃣ سرپرستی یک خانواده همواره در حالت طبیعی با مردان است و خداوند زنان را شایسته سرپرستی و مدیریت خانواده نمی‌داند پس به طریق اولویت برای سرپرستی جامعه هم شایسته نمی‌داند. 🔰 در نقد این مثال بیان می‌شود که نیازها و قوانین خانواده طبیعی هستند ولی در جامعه قوانین مدنی و قراردادی هستند و چون این دو ماهیتاً متفاوت‌اند نمی‌شود قیاس کرد. چه بسا شخصی در خانواده نتواند مدیریت کند ولی در جامعه بتواند به خوبی این کار را انجام دهد. 🔹 در قیاس اولویت به سختی می‌شود ملاک حکم را احراز کرد، از این‌رو همه جا نمی‌شود از قیاس اولویت استفاده کرد. همین که احتمال مطرح شود ولو یک درصد هم باشد، نمی‌شود از قیاس اولویت استفاده کرد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 گزارش اجمالی؛ 📌 موضوع: رویکرد حاکمیتی به فقه خانواده ✅ استاد محمدرضا زیبایی‌نژاد در مدرسه تابستانه منهاج که از سوی دبیرخانه مفتاح و با همکاری مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) برگزار شد، خاطرنشان کرد؛ 📕 معانی مختلفی از فقه حکومتی وجود دارد، ولی به نظر می‌رسد مراد از فقه حکومتی فقهی حاکمیتی و راهبردیست که ناظر به مناسبات حاکم و محکوم می‌باشد و در آن شرایط حاکم، قواعد حکمرانی و دایره حکومت بررسی می‌شود. 📕 از نظر تاریخی، فقه ما تا زمان شیخ صدوق منصوص بوده و پس از ایشان توسط شیخ طوسی فقه اجتهادی مطرح شد. اکنون نیز ادعا این است اگر با رویکرد حاکمیتی به فقه نگاه شود، دوباره روش استنباط و اصول فقه تغییر کرده و ریل فقه عوض می‌شود. 📕 فقه کنونی متعلق فعل مکلف است. بزرگانی از جمله امام(ره) فرموده‌اند: ولایت برای فقیه در جاییست که مصلحت اجتماعیه وجود داشته باشد. اگر بپذیریم که حاکم نسبت به مصلحت اجتماعی مکلف است و مصلحت در دایره حکم شرعی محدود نمی‌شود، باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که مصلحت حوزه بینش، گرایش و رفتار را شامل شود، لذا با این رویکرد فقه نیازمند تحول جدی می‌شود. 📕 اگر بپذیریم مصلحت در سه حوزه اعتقادات، اخلاق و احکام وجود دارد، باید نسبت به پیامدهای آن نیز آشنا باشیم و همه را برای پیاده کردن در جامعه در نظر بگیریم. برای نمونه اگر سیستم اقتصادی جامعه با اخلاق ناسازگار بود باید به اصلاح پرداخت. 📕 به نظر می‌رسد شیوه عملکرد شورای نگهبان بر اساس فقه رساله‌ای باشد که لازم است ولی کافی نیست، به همین منظور باید ارتقاء پیدا کند. یعنی حیطه کار آن گسترده‌، جامع‌نگر و متناسب با مسائل فقه حکومتی باشد. 📕 اگر شما از فقها بپرسید حکومت اسلامی چیست؟ پاسخ می‌دهند حکومتی که در آن احکام شرعی اجرا شود. از اعتقادات و اخلاق صحبتی نمی‌شود و این نقص در سیستم اجتهاد رایج است. 📕 فقه حکومتی به معنای وصفی و ضرورتاً با مکانیسم اجتهادی حوزه‌های اعتقادی، اخلاقی و رفتاری را مد نظر دارد و به تمام حوزه‌های دین سرایت می‌کند، در آن ولایت فقیه به معنای ولایت دین در همه ابعاد است. 🔻 اگر بپذیریم مداخله حاکمیت در شئونات جامعه همراه با وجود مصلحت اجتماعی است، احکام به سه دسته تقسیم می‌شوند؛ 1️⃣ اگر مداخله مصلحت دارد، واجب است. 2️⃣ اگر مداخله مصلحت راجحه دارد، مستحب است. 3️⃣ اگر مداخله مصلحت ندارد، حرام است و حوزه مباحات برای حاکمیت به معنای مباح و مکروه نداریم. 📕 نیازمند نگاه جامع به مسائل هستیم و باید برخی مفاهیم را بازنگری کنیم. برای نمونه نباید عرف را رها کنیم بلکه باید برای آن جهت‌دهی دینی داشته باشیم. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 حرمت تمسخر روحانیت در سریال و فیلم 📌 آیت‌الله سیفی مازندرانی در پاسخ به استفتائی درباره تمسخر روحانیت در فیلم‌ و سریال: 🔰 علما و روحانیت معظّم شیعه به اتفاق اصحاب امامیه مصداق بارز شعائرالله و محترمات دین دانسته شده‌اند. 🔰 تعظیم شعائرالله في نفسه و حد ذاته از مستحبات شرع می‌باشد، ولی اگر ترک آن موجب اهانت و بی احترامی به شعائر در نظر أهل عرف محسوب شود، تعظیم شعائر بالعرض واجب شرعی می‌باشد. 🔰 هرگونه نوشتار یا فیلم و یا سخنرانی که أهل عرف و عموم مخاطبان از آن اهانت و تحقیر و توهین به روحانیت معظّم و معزّز شیعه تلقّی و برداشت کنند عمل حرام می‌باشد. 🔰 ممانعت از پخش این‌گونه فیلم‌ها از جانب مسئولین محترم قضائی و نیز متولیان فرهنگی و نظارتی امر لازم، بلکه واجب شرعی است. 🔰 بیان جایگاه رفیع روحانیت شیعه با ساختن فیلم‌های سرگذشت فقهای بزرگ مصداق شاخص تعظیم شعائرالله می‌باشد. 🔰 امروز روحانیت(اعم از طلاب و فضلا و اساتید) شاغل به تعلّم و تعلیم علوم دینی در حوزه‌های علمیه از جهت حقوق مالی محروم‌ترین و مظلوم‌ترین قشر جامعه می‌باشند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/o1Ckv ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #آیت‌الله_سیفی‌مازندرانی #استفتاء #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
رضائیان.gif
1.36M
💠 صبح امروز برگزار شد؛ 💢 مدرسه تابستانه منهاج 📌 موضوع: ولایت فقیه در آثار شیخ اعظم انصاری 👤 استاد علی رضائیان 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 گزارش اجمالی؛ 📌 موضوع: ولایت فقیه در آثار شیخ اعظم انصاری 🔰 استاد علی رضائیان در مدرسه تابستانه منهاج که از سوی دبیرخانه مفتاح و با همکاری مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) برگزار شد، بیان داشت؛ 🔹 در میان فقها ساختارهای متفاوت فقهی وجود دارد و هیچ تمایزی بدون دلیل نیست؛ لذا مهندسی اجتهاد بایستی ناظر به فقه و نه فقها باشد. 🔹 برای فهم اندیشه شیخ اعظم بایستی ابتدا مفهوم ولایت مطلقه فقیه محدود شود تا با عرضه آن به تفکر ایشان نظرشان(شیخ اعظم) در مورد ولایت مطلقه فقیه مشخص شود. 🔹 برخی از فقها صدور حکم شرعی برای فرآیندها و وضعیت‌ها را کار فقه نمی‌دانند؛ لذا به تبع، این امر را کار معصوم نیز نمی‌دانند. 🔹 فرآیند ما این است که ابتدا از واقع سؤال طرح کنیم و در مرحله بعد سراغ اندیشه شیخ اعظم رفته و از او پاسخ بگیریم. 🔹 مزاج‌شناسی فقیه از مسائل تازه و کاربردی است، به این معنا که اگر او بود و سؤالی از وی پرسیده می‌شد، می‌توانستیم به صورت احتمالی پاسخ وی را دریابیم. 🔹 هیچ فقیهی ولایت فقیه را انکار نمی‌کند. بحث بر سر ولایت مطلقه فقیه است. 🔹 خاستگاه اصلی سیاست به تاریخ بشریت باز می‌گردد و از زمان شکل‌گیری اجتماع بشری سیاست نیز بوده است. 🔹 تعاریف موجود از سیاست، دو مؤلفه اراده برتر و قدرت را شامل می‌شوند. 🔹 شیخ انصاری ورود به بحث ولایت فقیه را از سلطه شروع می‌کند «الناس مسلطون علی اموالهم و انفسهم الا ما خرج بالدلیل» و ولایت معصومین(ع) و ولایت فقیه بواسطه دلیل خارج می‌شود. 🔹 در اندیشه شیخ از جمله اولیای تصرف در مالی که کسی حق تصرف در آن را ندارد حاکم است و وی حاکم را فقیه جامع‌الشرایط می‌داند. 🔹 در این راستا باید شأن‌شناسی شود و میان شخصیت حقیقی فقیه و شخصیت حقوقی فقیه تمایز قائل شد. 🔹 فقیه سه شأن متفاوت دارد؛ شأن فتوایی، شأن حکومتی و شأن قضائی. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📕 کتاب فصل بذرپاشی 📌 بیانات رهبر معظم انقلاب درباره تربیت کودک 📝 با مقدمه حاج حسین یکتا 📚 نویسنده: مسعود پارسافر 🔰 انتشارات: سیمای خورشید 📕 تعداد صفحات: 143 👥 مخاطبان: والدین، معلمان، مربیان پرورشی، فعالین فرهنگی و مسئولین آموزشی کشور 📖 اطلاعات بیشتر: 🌐 http://yon.ir/eToeH ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #علوم_تربیتی #معرفی_کتاب #یزد 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com