eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
456 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 گزارش اجمالی؛ ✳️ درس‌گفتار نظام اقتصاد اسلامی 📌 موضوع: خطوط کلی اندیشه اقتصادی شهید صدر 🔰 استاد غلامعلی معصومی‌نیا در درس‌گفتار «خطوط کلی اندیشه اقتصادی شهید صدر» که از سوی مؤسسه مفتاح برگزار شد، بیان داشت: 📚 در شرایط امروز فضای علمی؛ نظام سرمایه‌داری و نظام ارزشی آن با این مغلطه که گزاره‌های اقتصاد گزاره‌هایی علمی‌اند، سیطره افکنده و بر ذهن‌ها حاکم شده‌ است. 📚 در نگاه شهید صدر «گزاره‌های اقتصاد غرب جنبه ارزشی دارند» و اگر در بررسی این گزاره‌ها، این ملاحظه را در نظر نگیریم، به خطا رفته‌ایم. 📚 تقابل بین اقتصاد اسلامی با اقتصاد سرمایه‌داری، در بنیان‌های فکری آن‌هاست. 📚 سنگ زیربنای نظام سرمایه‌داری، آزادی به همراه رقابت است. 📚 سرمایه‌داری در توجیه آزادی، به سه دلیل؛ «آزادى، وسيله‏اى براى دستيابى به منافع عمومى»، «آزادى، عاملى براى رشد توليد و ثروت عمومى» و «آزادى، شاخصى برای بيانگری اصل كرامت انسان و حق او در زندگى» متمسک می‌شود که به هر سه دلیل خدشه اساسی وارد است. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 موسسه مفتاح برگزار می‌کند؛ 💢 سلسله درس‌گفتارهای نظام تربیت اسلامی ✍️ موضوع: روش‌شناسی فقه‌التربیه 👤 استاد رضا حبیبی 🕓 زمان برگزاری: ‌‌‌‌چهارشنبه‌ها، ساعت ۱۶ 💫 مکان برگزاری: قم، خیابان جمهوری، ساختمان انجمن‌های علمی حوزه علمیه قم، سالن جلسه انجمن اخلاق 🌐 ثبت نام: http://meftaah.com/?p=13053 ☎️ پاسخگویی: ۰۹۱۰۳۹۴۹۲۹۶ 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 گزارش اجمالی؛ ✳️ درس‌گفتار نظام‌های اسلامی 📌 موضوع: ماهیت پول در اقتصاد اسلامی 🔻 استاد حسن آقانظری در درس‌گفتار «ماهیت پول در اقتصاد اسلامی» که از سوی مؤسسه مفتاح برگزار شد، بیان داشت؛ 🎯 ادعا: دلیلی که بر ضمان جبران کاهش ارزش پول اقامه شده این است که می‌گویند پول نه مثلی است و نه قیمی؛ چرا که اموال واقعی به دو دسته قیمی و مثلی تقسیم می‌شوند اما پول اعتباری مالیت محض است و مال واقعی نیست پس نه مثلی است و نه قیمی. پول قیمت محض، مالیت محض و طرف مبادله است برای کالاها و خدمات، اما کالاها و خدمات اموالی هستند که مالیت دارند. بنابراین برای ادای پول باید دقیقاً عین همان مالیت پرداخت شود. 🔰 پاسخ به ادعا: موضوع ضمان نزد فقها، عقلا و ادله مال است نه مالیت، پس برای ادای این مال باید بررسی کرد که این مال مثلی است یا قیمی. در نگاه اقتصادی به عنوان مثال در حساب درآمد خالص ملی پول را جزء ثروت‌ها به حساب نمی‌آورند اما آن نگاه علمی اقتصادی با نگاه فقهی و حقوقی متفاوت است. در بحث ضمان که یک قرارداد فقهی و حقوقی است در پی این هستیم که موضوع ضمان چیست و از آنجا که موضوع ضمان مال است پس از این منظر پول نیز هم از منظر عرفی و هم از منظر قانونی، مال محسوب می‌شود. 🔹 بنابراین تعریف فقهی مال با تعریف اقتصادی از مال متفاوت است و نباید این دو تعریف با یکدیگر خلط شود. لذا پول اعتباری نیز از منظر فقهی و حقوقی همچون سایر اموال مال محسوب می‌شود و موضوع احکامی همانند ضمان قرار می‌گیرد چرا که در هر مالی ضمان وجود دارد و هر آن‌چه که مثل دارد ضمان آن مثلی است یعنی ذمه فرد به مقدار مثل مشغول شده و مالکیت آن مال مضمون منتقل می‌شود که این خصوصیات در پول اعتباری نیز وجود دارد. 🔹 برخی معتقدند پول طلا و نقره مثل درهم و دینار پول واقعی هستند و پول اعتباری نیستند اما این برداشت اشتباه است، چرا که طلا و نقره هم زمانی که به عنوان پول شناخته می‌شوند، پول اعتباری هستند. پول یک امر اعتباری است که ممکن است ماده آن که پول بر آن بار می‌شود طلا یا نقره باشد، ممکن است کاغذ اسکناس باشد و ممکن است هیچ یک نباشد و صرفا پول عددی باشد، پس از این جهت میان پول طلا و نقره با سایر پول‌ها تفاوتی نیست. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔹 سیره متشرعه همانند اجماع علما حجت شرعی است 🔻 آیت‌الله شب‌زنده‌دار/ بیع2: 🔰 سه راه اثبات حجت شرعی بودن سیره؛ 1- برهان إنّی، 2- عدم ردع شارع مقدس و 3- اخبار و شهادت متشرعه بر شرعیت آن راه. 🔰 برهان إنّی این است که ما از معلوم پی به علت می‌بریم. یعنی ما از یک آثاری پی می‌بریم که متشرعه این حرف را حتماً و حتماً از شارع تلقی کرده است و شارع آن را قبول دارد. 🔰 سیره متشرعه همانند اجماع علما کاشف از این است که یک دلیل شرعی در کار بوده و این‌ها به خاطر آن دلیل شرعی این فتوا را دادند، سیره متشرعه هم کاشف می‌شود از این‌که شارع گفته است و متشرع از شارع تقلی کرده است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14284 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #حقوق #درس_خارج #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ واکنش به لایحه جدید مجلس درباره بانکداری/ دریافت جریمه دیرکرد رباست 🔻 حضرت آیت‌الله نوری همدانی در درس خارج فقه: 📚 عده‌ای از اساتید حوزه، نامه‌ای به بنده نوشتند که لایحه‌ای برای رسمیت بخشیدن به رباخواری به عنوان قرض به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده و عده‌ای از طلاب نیز به درست بودن آن رأی دادند. 📚 اجماع فقها بر این است که گرفتن پول در برابر تأخیر در أدای دین، رباست و قرآن کریم نیز در هفت جا بر حرمت آن تأکید کرده است. 📚 بانک‌ها در برابر وامی که به مردم می‌دهند، در ابتدا مبلغی را به عنوان سود بر می‌دارند که این رباست؛ همچنین تأخیر در أدای دین را به صورت روزشمار از مردم می‎گیرند که این مصداق آیه «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَأْکُلُوا الرِّبَا أَضْعَافًا مُضَاعَفَةً؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید! ربا (و سود پول) را چند برابر نخورید» می‌باشد. 📚 حوزه علمیه با این موضوع مخالف است و اعلام می‌کنیم اشخاصی که این لایحه را درست دانسته‌اند، صاحب نظر نیستند و حوزه با آن مخالف است. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #حوزه_علمیه #درس_خارج #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 در برابر تمدن غرب نباید به کمتر از استحاله آن در تمدن اسلامی قانع باشیم 🔰 آیت‌الله سید محمدمهدی میرباقری در أثر تازه «عصر جدید؛ خوانشی از مفاهیم و راهبردهای بیانیۀ گام دوم»؛ 🔹 از دستاوردهای غربی حتماً باید استفاده کنیم؛ گمان من این است که حتماً باید قلّه‌های علم و تکنولوژی غربی را فتح و استحاله کنیم، و الّا نمی‌توانیم آن را کنترل کنیم و بر تمدّن غرب چیره شویم. رویکرد ما فتح قلّه‌های علم مدرن و عبور از آن مرزهاست. 🔹 ما نه غرب‌پذیریم، نه غرب‌گزینیم، نه غرب‌گریزیم و نه غرب‌ستیزیِ کور را دنبال می‌کنیم. رویکرد ما رویکرد استحالۀ تمدّن غرب در تمدّن اسلامی است؛ کما این‌که غرب می‌خواهد ما را در خودش استحاله کند. هر تمدّنی اگر رقیب تمدّنی دارد، به کمتر از استحالۀ او قانع نیست. 🔹 بعضی می‌گویند ما برای حرکت به‌سمتِ ظهور نمی‌توانیم تمدّن‌سازی کنیم؛ سازندگی در مقیاس تمدن را منکر هستند و می‌گویند ما فقط می‌توانیم خودمان را حفظ کنیم یا حداکثر می‌توانیم با نظم جهانی مبارزه کنیم، اما نمی‌توانیم الگویی بسازیم. 🔹 سند 2030 می‌خواهد تا سال ۲۰۳۰ جامعۀ جهانی را به نقطۀ خاصی در غربی‌شدن برساند. این سند، سکولاریسم را دنبال می‌کند تا یک جهانِ سکولار بسازد. ما به عنوانِ رقیب تمدّنی غرب باید چه کنیم؟ 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14286 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #علوم_تمدن_اسلامی #معرفی_کتاب #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢دستاوردهای مرکز تحقق‌بخش مطالبات رهبر انقلاب از دانشگاه امام صادق(ع)/ تمرکز روی آثار علمی شهید صدر کاری هوشمندانه است ✅ حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسینعلی سعدی در بازدید از مرکز تحقیقات بسیج دانشگاه امام صادق(ع): 📚 نسل چهارم دانشگاه‌ها در کشور، دانشگاه‌های تمدن‌ساز هستند که مأموریت اصلی آن‌ها طراحی نرم‌افزارهای لازم برای حل مسائل نظام اسلامی است. 📚 این مأموریت عیناً همان مطالباتی است که مقام معظم رهبری از دانشگاه امام صادق(ع) داشته‌اند. فعالیت‌ها و دستاوردهای مرکز تحقیقات بسیج دانشگاه امام صادق(ع) نیز بحمدلله در همین راستا بوده و إن‌شالله مطالبات ایشان از دانشگاه را در آینده‌ای نزدیک محقق خواهد کرد. 📚 بسیار مسرت‌بخش است که مرکز تحقیقات بسیج دانشگاه امام صادق(ع) ضمن فعالیت‌های گفتمان‌ساز خود، گروهی از فضلا و فعالان حوزوی را به حل مسائل حکومتی و اجتماعی دعوت کرده و فعالیت‌های آنان را به سوی فقه حکومتی هدایت می‌نماید. 📚 تمرکز فعالیت‌های علمی مرکز تحقیقات بسیج دانشگاه بر روی آثار و نظرات مرحوم شهید صدر(ره) بسیار دقیق و هوشمندانه است. 📚 استاد ما مرحوم آیت‌الله هاشمی شاهرودی می‌فرمود اگر عمر گرانمایه شهید صدر 10 سال دیگر امتداد می‌یافت هیچ خلأ تئوریک برای نظام اسلامی باقی نمی‌ماند و ایشان نرم‌افزارهای لازم برای زمامداری و حکمرانی را به طور کامل تولید می‌کردند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14290 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #گفتگو #تهران 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 گزارش اجمالی؛ ✳️ درس خارج فقه نظام‌های اسلامی 📌 موضوع: کتاب القضا 🔰 استاد جواد حبیبی‌تبار در درس خارج «کتاب القضا» که از سوی مؤسسه مفتاح برگزار شد، تأکید کرد؛ 📚 استفاضه‌ی مفید علم عادی، حجت است ولو غیر مفید علم منطقی باشد. علم قاضی نیز عبارتست از یقین حاصل از مستندات بین؛ مستنداتی که مفید علم عادی و عرفی‌اند نه لزوماً علم منطقی. 📚 امارات بر دو قسم است؛ قضایی و قانونی. امارات قضایی از حیث عدد محدود نیست و اعتبارسنجی آن‌ها به دست قاضی سپرده شده ولی امارات قانونی ارزششان را قانون معین کرده و در اختیار قاضی نیست. تعداد آن هم محدود و معین است. 📚 اثبات اموری هم‌چون ولایه‌القاضی از نظر مقدس اردبیلی به غیر استفاضه هم ممکن است. کافی است فقط منجر به علم عادی شود. حتی با نوشتن و کتابت هم اثبات می‌شود. 📚 در میان مسلمانان اعم از فقهاء شیعه و اهل سنت نوعاً کتابت و مکتوب به عنوان یک دلیل استقلالی مورد قبول و توجه نبوده است. چون آن‌چه در ورقه است، لزوماً با واقعیت خارجی مطابقت ندارد. یعنی به صرف کتابت چیزی ثابت نمی‌شود. بلکه ضمن نوشته لازم است شواهد و قرائن دیگری باشد تا نوشته اطمینان‌آور باشد؛ مثلاً خط نویسنده را بشناسیم، آورنده‌ی نامه مورد اطمینان باشد، نامه مختوم باشد و... 📚 ویژگی‌های کاتب قاضی(منشی دادگاه) از نظر محقق نجفی؛ کاتب قاضی باید بالغ، عاقل، مسلمان، عادل، احد‌الأمناء، با بصیرت، جیدالکتابه باشد و اگر فقیه هم باشد خیلی بهتر است. 📚 اشکال به این نظر محقق نجفی: اگر ثمره‌ی کتابت صرفاً یادآوری است، پس ویژگی‌های یاد شده برای کاتب القاضی چه ضرورت و فایده‌ای دارد؟ ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 موسسه مفتاح برگزار می‌کند؛ 💢 سلسله درس‌گفتارهای نظام سیاست اسلامی ✍️ موضوع: ولایت فقیه 👤 استاد محمدمهدی بهداروند 🕓 زمان برگزاری: ‌‌‌‌پنج‌شنبه‌ها، ساعت ۱۳ 💫 مکان برگزاری: قم، صفائیه، کوچه ۱۹، کوچه ناصر، پلاک۸۲، موسسه مفتاح 🌐 ثبت نام: http://meftaah.com/?p=13053 ☎️ پاسخگویی: ۰۹۱۰۳۹۴۹۲۹۶ 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 گزارش اجمالی؛ ✳️ درس‌گفتار نظام‌های اسلامی 📌 موضوع: نظام سیاسی در اسلام ✅ استاد ذبیح‌الله نعیمیان در درس گفتار «نظام سیاسی در اسلام» که از سوی مؤسسه مفتاح برگزار شد، خاطرنشان کرد؛ 🔹 یکی از مبانی وجودشناسی نظام بحث پیرامون عناصر ثابت و عناصر متغیر است که می‌توان از منظر آن به مصادیقی از نظام سیاسی مانند حاکم یا مردم نگریست. 🔹 مسئولیت‌های فراگیر مردم در سطوح مختلف از جمله عناصر ثابت نظام محسوب می‌شود. 🔹 ولایت فراگیر مردم در سطح خاص آنها نباید با ولایت بالاتر تنافی داشته باشد. 🔹 می‌توان دو سنخ ولایت با عنوان ولایت تام و ولایت ناقص برای مردم برشمرد که این دو سنخ ولایت از جمله عناصر ثابت نظام سیاسی به حساب می‌آید. 🔹 از جمله مصادیق ولایت تام مردم امر به معروف و نهی از منکر است که باید مورد اطاعت قرار گیرد. 🔹 از جمله موارد قابل بررسی در بحث جایگاه مردم در نظام سیاسی وظیفه ایشان در مقام تأسیس حکومت اسلامی و نسبت آن‌ها با اولیاء است. 🔹 مردم در تلقی درست دینی نسبت به حاکم مشروعیت آفرین نیستند؛ اما حاکم در مقام اعمال ولایت باید مقبولیت مردم را داشته باشد. 🔹 از دیگر موارد مسئولیت مردم در حکومت وظیفه‌شان در زمینه‌سازی برای حکومت و همچنین نظارت است. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ «جهاد علمی و سیاسی»، «آماده سازی شیعیان برای غیبت» و «ایجاد شبکه ارتباطی» عرصه فعالیت‌های امام عسکری(ع) بود 🔻 حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد در گفت‌وگویی مطرح کرد؛ 🔹 سه خلیفه عباسی به نام‌های معتمد، معتضد و مهتدی با امام حسن عسکری(ع) هم‌زمان بودند و هر کدام از این‌ها سختگیری‌ها و کنترل‌های فوق‌العاده‌ای برای حضرت(ع) داشتند، لذا حضرت(ع) در چنین شرایطی فعالیت‌های خودشان را در چند محور تنظیم و سازمان‌دهی کرده بودند. 📚 یکی از محورهای فعالیت‌ ایشان فعالیت‌ علمی بود که باید از آن به جهاد علمی امام حسن عسکری(ع) یاد کنیم. شیخ طوسی(ره) تعداد شاگردان ایشان را بیش از ۱۰۰ نفر از چهره‌های مشهور ذکر می‌کند. 📚 عرصه‌ دیگر فعالیت‌های حضرت(ع) جهاد و مبارزات سیاسی ایشان بود. فعالیت‌های حضرت(ع) هم سرّی بود و هم توجه به ابعاد مختلف داشتند؛ مانند تقویت و توجیه سیاسی شخصیت‌های مهم و مؤثر شیعه. 📚 عرصه دیگر فعالیت‌های امام حسن عسکری(ع) ایجاد شبکه ارتباطی با شیعیان است. سابقه شبکه وکالت از زمان امام جواد(ع) آغاز شد و در زمان امام حسن عسکری(ع) توسعه و تداوم پیدا کرد. 📚 محور دیگر فعالیت‌های امام حسن عسکری(ع)، تربیت و آماده‌سازی شیعیان برای دوران غیبت است. پیامبر اعظم(ص) و امامان شیعه به‌تدریج مردم را با موضوع غیبت امام زمان(عج) آشنا کردند ولی این مسئولیت در عصر امام هادی(ع) و امام حسن عسکری(ع) که به عصر غیبت نزدیک‌تر می‌شد، شدت بیشتری پیدا کرد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14294 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #تاریخ_و_سیره #گفتگو #مشهد 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 شناخت حوادث واقعه از ویژگی‎های اعلمیت است/ خواست رهبر انقلاب از طلاب برنامه‌ریزی برای تمدن اسلامی است 📌 آیت‌الله محمد یزدی در اصفهان: 🔹 متعلق اعلمیت چیست؟ من تصور می‌کنم شعاع اعلمیت باید وسیع‌تر باشد به دلیل شرعی و به دلیل روایتی که در توقیع امام زمان(عج) وجود دارد، یعنی شناخت حوادث واقعه هم متعلق بحث اعلمیت هست. 🔹 آگاهی به زمان و مکان و حوادث واقعه در نفس اجتهاد نقش دارد، یعنی اگر دو مجتهد در شناخت احکام شرعیه یکسان بودند، کسی که در مسائل آگاه‌تر و به روزتر است و می‌تواند راجع به زندگی مسلمانان آگاهانه نظر بدهد باید اعلم‌تر دیده شود. 🔹 همین علوم جواهری و فقه جواهری را باید آموخت و در حوزه علمیه پیرامون آن بحث شود، باید طلاب را به نحوی تربیت کرد که از مسائل روز آگاه باشند و بتوانند پاسخگوی نیازهای جامعه باشند. 🔹 رهبر معظم انقلاب از حوزه‌های علمیه، طلاب و نسل جوان درخواست دارند برای تمدن آتی اسلامی برنامه‌ریزی کنند. 🔹 روحانیت و حوزه‌های علمیه باید به مسائل مستحدثه توجه ویژه داشته باشد و جواب متین، دقیق، علمی و صحیح برای آن‌ها پیدا کنند. 🔹 خواندن شرح‌حال بزرگان و علمای خلف بسیار مثمر ثمر است. باید بدانیم علما و بزرگان گذشته با چه شرایطی زندگی کردند و امروز ما از علوم و کتاب‌های آن‌ها استفاده می‌کنیم. 🔹 طلاب با تلاش و همت به اوج می‌رسند و شرایط شهریه و تمکن مالی اثر بسزایی در طلبه فاخر شدن ندارد. اساتید محترم سعی کنید طلاب فاضل، مدبر و محقق تربیت کنید. #حوزه_علمیه #نشست_علمی #اصفهان 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com