💯 آموزش پژوهش محور موجب اجتهاد میشود/ طلب علم امر لازم برای عمل به دین است
📌 آیتالله محسن فقیهی در ابتدای درس خارج فقه خود به مناسبت گرامیداشت هفته پژوهش، گفت:
🔹 پژوهش آنقدر مهم است که خدای متعال در قرآن هدف از خلقت انسان را فهم و علم عنوان کرد. فهم و علم مقدمه عمل است و انسانهای عالم به علم و فهم خویش عمل خواهند کرد.
🔹 معتقدیم هیچ درسی بدون پژوهش و تحقیق ارزشی ندارد. اگر طلبهای در مورد درسی، پژوهش و تحقیق و ارائه نظر نکند، معلوم نیست، عالم شده باشد. طلاب درس خارج قریب به اجتهاد هستند و آنها باید درباره هر درس تحقیق کنند و نظرات و دیدگاههای اجتهادی خویش را در کنار هر درس ارائه دهند.
🔹 به دلیل اهمیت پژوهش، مسئولین حوزه، شورای مدیریت و مدیر حوزههای علمیه، همه تلاششان را بکار گرفتهاند تا دروس حوزه را به سمت پژوهشمحوری سوق دهند.
🔹 برای رشد علمی، حوزه باید بیش از گذشته به سمت پژوهشمحوری سوق داده شود. براساس روایات بالاترین عبادت، طلب فقه است.
🔹 تحقیق و پژوهش باعث میشود که انسان به درجه اجتهاد برسد. پژوهش برکاتی دارد و از جمله این برکات این است که انسان را به حق و حقیقت میرساند.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 تصرف ملک شخصی توسط حکومت بدون اذن ولیامر جایز نیست
📌 آیتالله سیفی مازندرانی/ مسائل مستحدثه:
🔻 استدلال عدهای درباره جواز احداث شوارع و میادین
1️⃣ روایت: «از هر کاری که برای صاحبش مصلحتی دارد و برای عموم مصلحت ندارد، اجتناب کن.»
2️⃣ نهج البلاغه: هر اقدامی از جانب حاکم که مضره عامه باشد بر ولاة عیب است.
3️⃣ امیرمؤمنان(ع) میفرمایند: سخط آحاد اشخاص و خاصه اگر رضایت عامه باشد شارع آن را میبخشد!
✅ نظر استاد
🔹 همه این موارد که بیان شده، ربطی به مقام ما ندارد! مصلحت عامه در مقابل مصلحت خواصی است که جزء اقارب، نزدیکان، کارگزاران و فرمانداران حاکم هستند که اگر در جایی امر دائر شد بین رضایت عامه و رضایت این افراد اینجا عیب بر ولاة است طوری رفتار کند که سخط عامه باشد. مراد این نیست که مالکیت افراد و اشخاص مورد احترام نباشد و بخاطر مصلحت عامه ملک افراد را تصرف کرد! این درست نیست.
🔹 همچنین این جواز زمانی درست است که اضطرار باشد. مثلا اگر در این زمین خیابان ایجاد نشود موجب اختلال نظام شود، تازه ولی امر باید اجازه دهد، نه اینکه بدون اذن ولی امر و حاکم طاغوت بتواند چنین کاری انجام دهد. به اذن ولی امر نباشد، حرام میباشد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14353
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#سیاست
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ نوآوریهای فقهی مقام معظم رهبری در جهاد اسلامی/ دشمن شناسی یکی از عناصر مهم جهاد است
📌 آیتالله عباس کعبی در نشستی تشریح کرد؛
🔻 مهمترین ابداعات حضرت آیتالله خامنهای در کتاب «ثلاث رسائل فی الجهاد»؛
🔹 نوآوری در تعریف فقهی جهاد: رهبر معظّم انقلاب بر اساس استنباط عمیقی که از ادلهی قرآنی و روایی داشتهاند، تعریف جامعتری از این مفهوم ارائه کرده و جهاد را اعمّ از قتال میدانند.
🔹 نوآوری در مؤلفههای رکنیِ جهاد: خود این تعریف باعث نوآوری در عناصر اساسیِ «جهاد» گردیده است. لذا معظّمله عناصر اساسی جهاد را چنین شمرده است؛ ۱- تولید و به کارگیری قدرت. ۲- اِعمال این قدرت در جهت تحقق مصالح کلیِ اسلام و امت اسلامی و دفع مفاسد(فی سبیل الله) ۳- اِعمال قدرت در تقابل با دشمن باشد. ۴- باعث غلبه بر دشمن، تضعیف و یا ازبینبردن دشمن باشد و بنابراین دشمنشناسی یکی از عناصر مهم جهاد است. ۵ - باید تحت امر فقیهِ مدیرِ مدبّر عاقلِ باتقوا در عصر غیبت صورت بگیرد.
🔹 نوآوری در دستهبندیِ اقسام جهاد: برخلاف مشهور فقها که جهاد را به ابتدایی و دفاعی تقسیم میکنند، ایشان معتقد است این تقسیمبندی متعلق به فقهاء است، نه مستقیماً برگرفته از ادلهی شرعی؛ به همین دلیل ایشان مستند به ادلّه حیثیّات متعدّدی برای جهاد مطرح کرده و حدود ۶ تقسیمبندی جدید برای جهاد مطرح میکنند.
🔹 نوآوری در مراتب جهاد: طبق دیدگاه رهبر معظّم انقلاب «جهاد ابزار است، نه هدف.»
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14357
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#سیاست
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 نظرات فقهی درباره زکات داشتن اوراق نقدیه/ اکنون که درهم و دینار نیست زکات به چه چیزی تعلق میگیرد؟
📌 استاد محمدتقی شهیدی در درس خارج «پول و احکام آن»:
✅ وجوب زکات در اوراق نقدیه
🔹 مشهور به روایاتی که مفادش حصر زکات است در 9 چیز تمسک کردند، فرمودند اوراق نقدیه زکات ندارد. چون آن 9 چیز که زکات دارد درهم و دینار است، یعنی طلا و نقره مسکوک به سکه رائج و بقیه اش هم غلات اربع هست و اغنام ثلاث.
🔻 در مقابل نظر مشهور برخی قائل شدند به وجوب زکات در اوراق نقدیه. حالا یا به نحو فتوی یا به نحو احتیاط.
🔹 گروه اول: مرحوم آقای صدر مطرح کرده درهم و دینار مثال عرفی هستند برای نقد رایج. امروز نقد رایج اسکناس هست.
🔹 گروه دوم: درهم و دینار ممکن است بر اوراق نقدیه صدق نکند ولی روایاتی میگوید زکات بر اثمان و اموال قرار داده شد. اطلاق این روایات شامل اوراق نقدیه میشود.
🔹 گروه سوم: اصلا روایاتی که میگفت «وضع رسول الله الزکاة علی تسعة اشیاء» ناظر به آن اجناسی بود که در زمان پیامبر(ص) بود. اوراق نقدیه که در آن زمان نبود.
🔹 گروه چهارم؛ براساس قرینه عقلیه چطور بگوییم زکات به 9 چیز تعلق گرفته در حالی که امروز دیگر آن اجناس به آن شکل رایج نیست؛ درهم و دینار نیست، گوسفند، گاو و شتر هم در آن حدی نیست که بخواهد تامین فقر فقراء بکند و همین طور غلات اربع. شارع وقتی فرمود ما با زکات رفع فقر فقراء کردیم، اکنون با این زکات در 9 چیز رفع فقر فقراء میشود؟
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14363
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#اقتصاد
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯آخوند خراسانی به تشکیل حکومت معتقد بود اما آن را شدنی نمیدانست/ مبانی مرحوم آخوند متناسب با زمانه خود بود
📌حجتالاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی در گفتوگویی عنوان کرد:
🔹برداشتی که مرحوم آخوند از محیط خود دارد کاملاً عقلانی است. بحث مرحوم آخوند این نبود که ولایت فقیه و یا تشکیل حکومت اسلامی را از اساس قبول نداشته باشد، بلکه مرحوم آخوند تحقق این مسئله را شدنی نمیدانست.
🔹دو تلقی امروز در جامعه وجود دارد. یک تلقی، تلقی روشنفکرانه به فقه و دین است که خاستگاه آن حقوق بشری و آزادیها و آنچه در نظامهای غربی وجود دارد، است که با اصالت انگاشتن آنها برخی از فروعات دینی را هم میتوان در کنار آن لحاظ کرد. رویکرد دیگر رویکرد درون دینی نسبت به آزادیها و عدالت و حاکمیت است که در کنار آنها تجربه بشری هم به رسمیت شناخته میشود و آزادیهای مشروع با این نوع نگاه مواجه میشود.
🔹نگاه حقوق بشری به دین خود را پشت مرحوم آخوند پنهان میکنند و نوع نگاه مبتنی بر مشروطه مرحوم آخوند را ملاک قرار میدهند و میگویند امروز هم ما باید بر همان اساس رفتار کنیم.
🔹مبانی مرحوم آخوند مبانی حداکثری است و نمیتواند حداقلی باشد و متناسب با زمانه و چارچوبهای حاکم بر زمانه خودش ارائه شده است نه مبتنی بر زمانه امروز ما و اقتضائات حاکم بر آن.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14368
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#سیاست
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯اسامی روزهای «هفته پژوهش حوزه» اعلام شد
📌حجتالاسلام والمسلمین سیدحسین میرمعزی، معاون پژوهش حوزههای علمیه:
📘شعار هفته پژوهش «پژوهش و تمدن نوین اسلامی» تعیین شده و انتخاب این نام به این دلیل بود که از آذرماه سال گذشته تا امسال چند اتفاق مهم افتاده که یکی از مهمترین آن بیانیه گام دوم انقلاب بوده و در آن به تمدن نوین اسلامی توجه خاص شده است.
📘اسامی روزهای هفته پژوهش اینگونه انتخاب شده است؛ شعار روز شنبه ۲۳ آذر «پژوهش و بیانیه گام دوم انقلاب»، روز یکشنبه ۲۴ آذر «پژوهش و سند الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت»، دوشنبه ۲۵ آذر «پژوهش، معنویت و اخلاق»، سه شنبه ۲۶ آذر «پژوهش و حوزه انقلابی»، چهارشنبه ۲۷ آذر «پژوهش، حوزه و دانشگاه و علوم انسانی اسلامی» و پنجشنبه ۲۸ آذر «پژوهش، حوزه و بینالملل» میباشد.
📘یکی از برنامههای هفته پژوهش، برگزاری نشستهای علمی در مدرسه فیضیه است که هر شب یکی از موسسات پژوهشی به ارائه گزارش خواهد پرداخت.
📘شنبه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی آثار خود را ارائه داده و برنامههای علمی خود را اعلام میکند؛ یکشنبه، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی؛ دوشنبه، پژوهشگاه قرآن و علوم حدیث؛ سه شنبه، موسسه امام خمینی(ره)؛ چهارشنبه، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و پنجشنبه جامعه المصطفی(ص) العالمیه برنامههای خود را ارائه خواهند داد.
📖 اطلاعات بیشتر:
🌐 http://meftaah.com/?p=14372
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_علمیه
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📌 لمس و نظر بیمار توسط پزشک جنس مخالف جایز نیست مگر در اضطرار/ «علاج» جواز لمس و نظر نیست
✅ استاد محمد قائنی در درس خارج «فقه پزشکی»:
🔹 حرمت لمس و نظر مختص به غیر موارد اضطرار است و اگر کسی مضطر به لمس یا نظر باشد حرمت آن مرتفع است.
🔹 اضطرار بیمار به عدم ستر یا تکشف، مجوز لمس و نگاه پزشک نیست مگر این که عنوان اضطرار در مورد پزشک هم مصداق داشته باشد.
🔹 اطلاقات و عمومات نفی اضطرار و حرج نمیتواند جواز نظر و لمس پزشک را اثبات کند اما با دلیل خاص این مسأله اثبات میشود؛ اگر بیمار به علاج مضطر باشد لمس و نظر برای پزشک هم جایز است هر چند پزشک مضطر نیست.
🔹 اگر عنوان اضطرار نباشد دلیلی بر جواز نظر و لمس و تکشف نداریم و لذا جراحی زیبایی که در آن هیچ اضطراری وجود ندارد اگر مستلزم نظر و لمس حرام باشد، جایز نیست.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14377
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 کتاب «تعامل روحانیت با نظام اسلامی؛ تبیینها و الگوها» منتشر شد
📚 امروزه تعامل روحانیت با نظام اسلامی به یکی از مهمترین موضوعات سیاسی مبدل شده است. در گذشته چنین تعاملی بیشتر در ذیل مناسبات عالمان دینی با نظامهای جائر مورد بررسی قرار میگرفت و روحانیت به دلیل جائر بودن دولت، تکلیفی نسبتا روشن داشت.
📚 اما با بنای دولت شرعی در ایران پس از انقلاب، چنین مناسباتی کمتر مورد توجه گفتوگوهای فقهی قرار گرفت و الگوهای جاری میان روحانیت و نظام اسلامی نیز نه بر اساس ادله فقهی بلکه بیشتر متاثر از رخدادهای سیاسی تنظیم یافته بود.
📚 کتاب «تعامل روحانیت با نظام اسلامی؛ تبیینها و الگوها» تلاش میکند تا به بررسی تأملات فقهی و سیاسی روحانیت با دولت اسلامی پاسخ دهد.
📌 گفتنی است؛ این کتاب تألیف عبدالوهاب فراتی است که به همت کانون اندیشه جوان انتشار یافته است.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_علمیه
#معرفی_کتاب
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 گزارش اجمالی؛
✳️ درسگفتار نظامهای اسلامی
📌 موضوع: بررسی وضعیت موجود بانکداری ایران با نظر به ابزارهای فقهی
🔻 استاد جواد عبادی در درسگفتار «فقه بانک» که از سوی مؤسسه مفتاح برگزار شد، خاطرنشان کرد؛
🔹 استفاده از دستاوردهای بشری در علوم تجربی اشکالی ندارد ولی مشکل آنجاست که این موضوع به علوم انسانی و علوم اجتماعی تعمیم داده میشود.
🔹 در مباحث علوم اجتماعی مثل چگونگی استفاده از نهادهای اجتماعی غربی(مثل بانک) نوعی افراط و تفریط وجود دارد؛ در همین راستا برای رسیدن به جواب صحیح، باید دیدگاه اسلام را در مورد مباحث عرفی به ویژه بحث معاملات اقتصادی بدانیم.
🔹 عقود به دو دسته تقسیم میشوند؛ تعدادی از عقود در متن فقه موجودند و تعدادی جدیداً طراحی شدهاند یا آن که از اقتصادهای دیگر وارد شدهاند.
🔹 احکام اسلامی به دو گروه امضایی و تأسیسی تقسیم میشوند.
🔻 در مورد باب معاملات سه نظر وجود دارد؛
1️⃣ عدهای معتقدند باب معاملات هم همانند باب عبادات تأسیسیاند مثل صاحب جواهر.
2️⃣ عدهای دیگر معتقدند باب معاملات امضایی است که این گروه خود به دو دسته فقهای منحصری و غیر منحصری تقسیم میشوند.
3️⃣ فقهای منحصری معتقدند درست است که شارع قراردادها را امضا کرده ولی صرفاً قراردادهایی قابل قبولاند که در حضور خود شارع امضا شدهاند. فقهای غیر منحصری معتقدند بر اساس عموم ادله «اوفوا بالعقود» در زمان غیر شارع هم عقود قابل امضا هستند.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#اقتصاد
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 ثبتنام آخرين دوره سلسله کارگاههای تقریر نویسی درس خارج
🔻 هادی حصاری، مدیر ترويج و گسترش پژوهش حوزه علميه خراسان:
🔹 متقاضيان میتوانند براي كسب اطلاع بيشتر و ثبتنام در دوره به بخش ثبتنامها در صفحه اول سايت https://www.hozehkh.com/ مراجعه و گزينه «ثبتنام كارگاه تقريرنويسی» را انتخاب کنند.
🔹 حضور طلاب سال اول درس خارج و طلاب درس خارجی كه تاكنون در اين دوره شركت نكردهاند، الزامی است و مهلت ثبتنام تا پايان آذرماه میباشد.
🔹 محور كارگاههای تقريرنويسی در حوزه علميه خراسان نيز روش حل مسئله، نتيجهگيری و استنباط فقهی و اصولی است.
🔹 اين دورهها به توانمندسازی طلاب سطوح عالی در توليد و ارائه تقريرات قابل استفاده و مفيد كمك و امكان فراگيری اصول و معيارهای تقريرنويسی با هدف تدوين تقرير نه املاء نويسی را فراهم میكند.
🔹 شایان ذکر است؛ كارگاه روش تقريرنويسی درس خارج در آبان ماه برای دو گروه از طلاب برگزار شد كه در مجموع بيش از 600 نفر در اين كارگاهها شركت كردهاند و اين دوره آخرين دوره تا پاييز سال 99 میباشد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_علمیه
#فراخوان
#مشهد
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 موسسه مفتاح برگزار میکند؛
💢 سلسله درسگفتارهای نظام فرهنگ در اسلام
✍️ موضوع: نظام هنجاری اسلام(با تأکید بر امر به معروف و نهی از منکر)
👤 استاد حسن خیری
🕓 زمان برگزاری: پنجشنبهها، ساعت ۷ صبح
💫 مکان برگزاری: قم، صفائیه، کوچه ۱۹، کوچه ناصر، پلاک۸۲، موسسه مفتاح
🌐 ثبت نام: http://meftaah.com/?p=13053
☎️ پاسخگویی: ۰۹۱۰۳۹۴۹۲۹۶
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 همگرایی حوزه و دانشگاه وضع مطلوبی ندارد/ فعالیتهای حوزه علوم انسانی و اجتماعی در تراز انقلاب نیست
🔻 آیتالله علیرضا اعرافی در آئین تجلیل از پژوهشگران برتر استان قم:
📚 حوزه و دانشگاه دو بال بزرگ پژوهش و تحقیق در کشور هستند.
📚 حدود 2 هزار مؤسسه، مرکز، پژوهشگاه و دانشگاه در قلمرو دانشگاهی کشور وجود دارد که یک توسعه کمی وسیع را نشان میدهد.
📚 بنده به عنوان مدیر حوزههای علمیه عرض میکنم که دانشگاه مکان شریفی بوده و برای این مکان شأن بالایی باید قائل بود.
📚 همگرایی حوزه و دانشگاه با وجود موفقیتها وضع مطلوبی ندارد.
📚 انقطاع تاریخی دانشگاه از سنتهای پیشین قابل قبول نیست و این مشکل بعضاً در حوزه هم دیده میشود.
📚 در حوزه علوم انسانی و اجتماعی کارهای بزرگی رقم خورده، اما به هیچ وجه مطلوب و در تراز انقلاب اسلامی نیست.
📚 بنده دستاوردهای علوم انسانی غرب را به کلی انکار نمیکنم و برای آن احترام قائلم، اما از طرف دیگر معتقدم که نیازمند توجه بیشتر به رویکرد اسلامی و بومی در نظریات هستیم.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_علمیه
#گزارش
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com