💢 اقتصاد اسلامی نه تنها یک علم، بلکه جهان شمول است
🔰 حجتالاسلام والمسلمین جعفر انصاری در گفتوگویی، مطرح کرد:
🔹 در قرآن آیات اقتصادی متعددی درباره مال و سرمایه وجود دارد. از جمله اینکه مال به عنوان مایه قوام زندگی معرفی شده و مدیریت آن باید در دست افراد شایسته باشد.
🔹 علامه طباطبایی در «المیزان» در بحث اعجاز قرآن کریم میفرماید که اعجاز قرآن فقط در مواردی مانند فصاحت و بلاغت نیست، بلکه در قرآن درباره اقتصاد، جامعهشناسی و علم حکومتداری نیز اعجاز وجود دارد. یعنی نه تنها اسلام درباره اقتصاد حرف برای گفتن دارد بلکه این سخنان در حد اعجاز است.
🔹 اسلام برای اقتصاد حرفهای بسیاری برای گفتن دارد. اگر اقتصاد اسلامی را در حاشیه و تفکرات غربی را در متن قرار دهیم، وضعیت اقتصادی ما همین میشود که امروزه مشاهده میکنیم.
🔹 اقتصاد اسلامی نه تنها یک علم است، بلکه جهان شمول است و امور اقتصادی جامعه را در حد اعجاز اداره میکند؛ فقط کافی است آن را بشناسیم و اجرا کنیم.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=20855
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#اقتصاد
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 زیارت اربعین؛ عهدی با ولایت معصومین(ع)
🔰 آیتالله محمدباقر تحریری، بیان کرد:
🔹 از روایات استفاده میشود که زیارت، تجدید عهد با پیامبر(ص) و امام(ع) است در جهت التزام به آن مقام نبوت و امامت که ما این جایگاه را پذیرفتیم و حاضریم در جمیع شئون زندگیمان از آنها تبعیت کنیم.
🔹 بزرگداشت محرم و صفر و اربعین مختص به زمان شهادت نیست. بخاطر این است که میخواهد ما شیعیان واقعهی کربلا را زنده بداریم. حقیقت واقعهی کربلا اعلام حاکمیت الهی این اولیاء است. امام حسین علیهالسلام از این حاکمیت تا آخرین حد آن دفاع کرد.
🔹 زیارت در مرحلهی اول از نزدیک مطلوب است و سفارش کردهاند. تجدید عهد ولایت آن قدر مهم است که اگر تمکّن مالی، تمکّن جانی و شرایط مهیا باشد، اگر انسان زیارت نرود، فرمودند جفا کرده است اما اگر کسی از جهاتی نتوانست زیارت برود، فرمودند از راه دور زیارت بکند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=20858
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گفتگو
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 محبتی که پایه اخوت اسلامی میباشد، واجب است
✍️ آیتالله علیرضا اعرافی در درس خارج فقه روابط اجتماعی:
💢 حسن ظن و سوء ظن بیشتر جنبه نگرشی دارد و حب و بغض جنبه گرایشی و عاطفی دارد.
💢 درجهای از محبت و اظهار آن پایه اخوت اسلامی و ایمانی است و وجوب دارد و درجات بالاتر درجاتی است که برحسب شرایط و اوضاع و احوال میتواند درجات پیدا کند و درجات هم دارد.
💢 به احتمال بسیار بالا اطلاق منع محبت و ابراز آن نسبت به مطلق کفار ولو کفاری که حربی نیستند بهخصوص نسبت به مستضعفین از کفار نداریم.
💢 آیه کرمنا بنی آدم و آیه «انی جاعل فی الارض خلیفه» به ویژه آیه اول به احتمال قوی علاوه بر آن کرامت ذاتی طبیعی و تکوینی، یک نوع کرامت تشریعی و حقوقی و اجتماعی را هم اثبات میکند و منشأ حقوقی میشود.
💢 حداقلش این است که در ابراز معاشرتها آداب دوستی را میگیرد. البته این قاعده خیلی کلی است تفاصیلش در روایات بحث میشود.
💢 اینکه در این آیه اطلاقی نسبت به همه انواع حقوق و آداب باشیم را اثبات نمیکند، اما اطلاق نسبت به همه انسانها قابل استفاده است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=20869
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#جامعه_و_فرهنگ
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💠 اقوال درباره ضمان بیمار/ قرنطینه از آیات و روایات قابل استفاده است
🔻 آیتالله هادی عباسی خراسانی در درس خارج «مسأله کرونا» بیان کرد؛
📚 قرنطینه و مراقبتهای ویژه از آیات و روایات قابل استفاده است. آیه تهلکه مراقبتهای فردی و اجتماعی را نهادینه میکرد.
📚 آیا هر کس که سبب مریضی دیگران بشود و باعث ضرر و زیان آنها شود به طور مطلق ضامن است و یا مطلقا ضامن نیست و یا فرق است بین عامد و غیر آن مانند ناسی و جاهل؟
🔻 اقوال در ضمان بیمار
1️⃣ ضمان برای مباشر است.
2️⃣ ضرر و زیان جایی اثر دارد که ضرر غالبی باشد.
3️⃣ برخی بین مباشر و سبب و مسبب به سبب غالب و غیر آن فرقی نمیگذارند.
📕 نظر استاد: قاعده لا ضرر اطلاق دارد. من اتلف مال الغیر به عنوان قاعده اطلاق دارد. ما برای مطلقات اهمیت خاصی قائل هستیم. تا مطلقات تخصیص نخوردهاند نظرمان این است که قاعده کلی جاری است. کار فقیه هم یافتن همین مخصصات است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=20903
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢مهمترین رخدادهای حوزه در هفتهای که گذشت؛
📌حوزههای علمیه و مراکز دینی در هفتهی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی و... بودند؛ در گزارشی به مهمترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است:
📝 مراسم عزاداری و قرائت زیارت اربعین با حضور رهبر معظم انقلاب برگزار شد
📝 پیام حضرت آیتالله نوری همدانی به همایش اربعین دانشگاه محقق اردبیلی
📝 نظر حضرت آیتالله شبیری زنجانی درباره مخفی نگهداشتن ابتلا به کرونا
📝 تجلیل از اربعین ولو از طریق فضای مجازی از علامتهای ایمان است
📝 آمادگی حوزههای علمیه برای نقد و گفتگو با اندیشمندان دنیا
📝 شخصیتهای علمی حوزوی در شورای گسترش حوزههای علمیه انتخاب شدند
📝 صاحبان تریبون اجازه ندارند با سخنان خود مردم را دچار یأس از نظام کنند
📝 ثبتنام دروس خارج فقه معاصر تا ۲۰ مهرماه تمدید شد
📝 نقش زنان در ایفای رسالت زینبی(س) در اربعین امسال سنگینتر است
📝 کتاب «اقتصاد تطبیقی» استاد مطهری منتشر شد
📝 جلوهای از نهج البلاغه به بازار آمد
و ....
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=20907
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
❇️ برگزاری نشست «مؤلفههای حکمرانی و تمدنسازی در مکتب سیاسی امام رضا(ع)»
📕 نشست دوم از نخستین کنفرانس ملی امام رضا(ع) و علوم روز با موضوع «مؤلفههای حکمرانی و تمدنسازی در مکتب سیاسی امام رضا(ع)» برگزار میشود.
📆 زمان: چهارشنبه ۲۳ مهرماه از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۱
🔗 دسترسی از طریق:
🌐 https://online4.imamreza.ac.ir/ImamRezaConference
🌐 https://www.instagram.com/imamreza.university
🎙 در این نشست، آقایان محمدهادی همایون، سیدرضا مؤدب، موسی نجفی و رضا غلامی به ایراد سخن میپردازند.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#سیاست
#نشست_علمی
#مشهد
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ بهرهگیری از سیره معصومین(ع) برای ایجاد نظام سیاسی و اقتصادی/ نظام اقتصادی اسلام به درستی کشف نشده است
🔻 آیتالله ابوالقاسم علیدوست در برنامه تلویزیونی سوره:
🔹 گفتوگو درباره گستره رسالت پیامبر(ص) بحث نظری است و دو سند قابلاتکا در اختیار داریم؛ یکی نقل است و سند دیگری که در اختیار داریم عقل است. هر چند درباره گستره شریعت در میان متفکران اختلافنظر وجود دارد ولی همه آنها گستره وسیعی برای شریعت قائلاند.
🔹 نظام اقتصادی اسلامی بهدرستی کشف نشده است، بهعنوان مثال ما گزاره دینی درباره اجاره، جعاله و مضاربه داریم اما تاکنون استنباط از آنها صورت جزیرهای انجام شده است.
🔹 اگر در اخلاق به امر مسلم اخلاقی برسیم و نصوصی در مخالفت با آن وجود داشته باشد، نصوص کنار میرود و فقه هم موظف است در چهارچوب اخلاق عمل کند، البته اخلاق باید در پازل شریعت دیده شود.
🔹 برای ایجاد نظام سیاسی و اقتصادی میتوان از سیره معصومین(ع) و پیامبر(ص) بهره برد اما به دو شرط؛ یکی آنکه با تجربه، ممارست و خواندن همه نصوص سیره معصومین(ع) را بهدرستی درک کنیم و دوم آنکه ببینیم هر سیره و روشی از معصومین از چه شأنی از آنان صادر شده است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=20910
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_علمی
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ پاسخی به ادعای فربه شدن فقه/ مستشکلین از وضعیت کنونی حوزه بیاطلاعند
🔻 حجتالاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در یادداشتی تأکید کرد؛
📚 مطلبی از یک نویسنده درباره فربه شدن فقه و مهارت اندک حوزویان در رشتههای دیگر منتشر شده و شبهههایی را به وجود آورده، لذا نکاتی در این خصوص عرض میکنم.
1️⃣ حوزه علمیه در دهههای اخیر با حوزه علمیه قبل از انقلاب اسلامی بسیار متفاوت است و ظاهراً جناب مستشکل از وضعیت کنونی حوزه علمیه اطلاع ندارد.
2️⃣ شبهه دیگر اینکه فقه نیمه جان شده و در آینده نه چندان دور خواهد مُرد... این ادعاهای بی دلیل هم ناشی از کم اطلاعی نسبت به حوزه علمیه نوین است.
3️⃣ اینکه عدهای از مردم به بی دینی فقهی گرایش یافتند، زاییده سبک زندگی سکولار و روشنفکری غرب زده است که انسان را حتی به الحاد سوق میدهد و گرفتار شبهات میکند.
📚 عجیب است که جناب مستشکل از طرفی از مرگ فقه هشدار میدهد و از طرف دیگر از تنوع فتوا نگران است و این مطلب، یک پارادوکس پنهانی است که مستشکل متوجه آن نشده است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=20917
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#یادداشت
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
❇️ انباشت دلار در خانهها، نتیجه فقه فردی است/ برای اداره جامعه فقه و اقتصاد باید با هم مورد واکاوی قرار گیرد
🔻 حجتالاسلام والمسلمین مهدی خطیبی در گفتوگویی یادآور شد:
🔹 حدود پنجاه سال قبل شهید صدر اقدامی جدی برای جلو بردن مباحث اقتصاد اسلامی انجام داد تا بعداً شاهد جوانه زدن آن باشیم.
🔹 ما الان اقتصاد خُرد و کلان اسلامی را داریم و زحمات زیادی هم برای آن کشیده شده است. ولی همین مقدار هم ابتدای راه است.
🔹 اگر قرار باشد فلسفه به غربی و اسلامی تقسیم شود، قطعاً اقتصاد نیز این امکان را دارد اما مشکل این است که ما هنوز پازل را کامل نکردهایم و باید کار بیشتری را بر روی آن انجام دهیم.
🔹 قطعاً برای اداره اقتصاد نه تنها از فقه، بلکه باید از علم اقتصاد هم بهره بگیریم. کار فقه این نیست که نقشه نهایی را بدهد بلکه باید به صورت میان رشتهای، اقتصاد و فقه را مورد تحقیق و واکاوی قرار دهیم.
🔹 گفته میشود نزدیک به سی میلیارد دلار را مردم خریداری کرده و در خانه نگه داشتهاند فقط به خاطر اینکه از افزایش قیمت دلار بهره ببرند. این نتیجه فقه فردی است.
🔹 فقه به تنهایی نمیتواند همه اقتصاد را اداره کند، بلکه باید مباحث اجتماعی و نظامساز را به خوبی وارد شود تا بتواند کشور را اداره کند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=20920
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📕 حکم تزاحم درباره قطع کردن و یا قطع نکردن عضو
💠 حجتالاسلام والمسلمین سیدصادق محمدی در درس خارج «فقه پزشکی» تصریح کرد؛
📚 بحث درباره حکم اولیه تکلیفی قطع عضو و پیوند آن عضو به بدن خود یا به بدن دیگر است. ادله حرمت تکلیفی اولیه را بیان کردیم؛ برای نمونه لزوم تکریم انسان، حرمت مُثله کردن، عدم اکل تین و فطرت بود.
📚 دلیلها و روایاتی برای حرمت نفسی اولیه مطرح کردیم. برای نمونه در رابطه با اینکه میت مسلمان مثل حی مسلمان احترامش یکی است، بحث اجماع بود.
📚 نتیجه بحث این شد که دلیلی بر حرمت نفسی اولی برای قطع عضو پیدا نکردیم. البته به دلیل لاضرر و لاضرار هم از باب حکم ثانوی تمسک کردیم.
📚 مسأله دیگر این است که حکم رابطه تزاحم بین ضرری که قطع عضو دارد و ضرر دیگری که به جهت انجام ندادن آن وارد میشود، چیست؟ یعنی اگر قطع عضو از یک سو ضرر داشت و این ضرر هم ضرر فاحش بود و از سوی دیگر قطع نکردن آن ضرر داشت، اینجا چه باید کرد؟
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=20926
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 قاعده احسان به دیگران(۸)/ مدرک قاعده احسان(آیات آمره)
📌 حجتالاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمیحاجی در درس خارج «فقه تربیت»، تصریح کرد؛
🔹 در اثبات قاعده احسان به دیگری که میتواند به عنوان دلیل عام در موارد فقه تربیت مورد استناد قرار گیرد، در آیه «إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ» فقها ظهور امر به عدل را پذیرفتند اما نسبت به احسان خیر!
🔹 حال اگر فعلی به دو شیء تعلق گرفت یکی لزومی و دیگری استحبابی، آیا در اینصورت دلالت امر بر وجوب باقی میماند؟ با توجه به مبانی مختلف در باب امر، نتایج نیز متفاوت میباشد؛
🔹 بنابر قول به ظهور وضعی(امر) در وجوب: اگر در احسان حمل بر وجوب را نپذیرفتیم، ظهور امری که به عدل هم خورده، دچار اجمال میشود، زیرا امر واحدی که به دو چیز تعلق گرفته و در یکی قائل به مجازیت شدیم، بنابر عدم امکان استعمال لفظ در اکثر از معنای واحد، اینجا مجمل میشود، ولی بنابر امکان آن، ظهور امر در وجوب برای(عدل) باقی میماند.
🔹 اما گر دلالت امر بر وجوب عقلی باشد، در مواردی که قرینه بر ترخیص بیاید مثل احسان، امر حمل بر استحباب میشود و در آیه نسبت به عدل قرینهای بر ترخیص نیست، عقل حکم به لزوم اطاعت امر مولا میکند.
🔹 اما گر دلالت امر بر وجوب از انصراف به آن باشد، اگر موارد متعددی از دائره وجوب خارج شد مثل موارد احسان، ظهور انصرافی تمام نمیشود، اما در عدل تخصیص زیاد وجود ندارد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#علوم_تربیتی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 روششناسی استظهار از ادله/ مراحل چهارگانه پروژه الگوریتم اجتهاد
✍️ حجتالاسلام والمسلمین عبدالحمید واسطی در نشست علمی مطرح کرد؛
🔹 منظور از «استظهار از ادله»، کشف مراد جدی شارع در آیات و روایات است و مقصود از «الگوریتم»، بیان مراحل قدم به قدم انجام یک کار با ذکر تمام جزئیات عملیاتی است.
🔹 پروژه الگوریتم اجتهاد در چهار مرحله تعریف شده است؛ ۱- الگوریتم «مسأله شناسی، دلیل یابی و قرینه یابی» ۲- الگوریتم استظهار مدلول انفرادی ادله ۳- الگوریتم جمع ادله ۴- الگوریتم اجرای اصول عملیه.
🔹 تحقیق الگوریتم استظهار از ادله، دو بخش کلان دارد که عبارتند از: ۱- نظریهها و ابزارهای پشتیبان برای عملیات استظهار و موجّه سازیِ آن، ۲- بیان هفت فرآیند در اجرای استظهار.
🔹 الگوریتمی که در پروژه «روش اجتهاد» ارائه شده در ذیل «پارادایم شبکهای» قرار دارد که جایگاه روش در امور انسانی و مفهومی را علاوه بر پدیدههای ماهوی، روشن کرده است.
🔹 در شاکله الگوریتمها، امکان ترسیم و تغییر مسیر براساس مبانی مختلف قرار دارد و هر صاحب نظری، براساس مبنای خود در هر موضوعی که الگوریتمی برای آن شکل میگیرد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=20929
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com